29/04/1402
موضوع: پنج زمینه مهم و اساسی شکل گیری و تحقق قتلگاه فجیع کربلا!
ویژه برنامه مع امام منصور
فهرست مطالب این برنامه:
هدف و انگیزه نهضت عاشورا، از زبان حضرت سیدالشهداء (سلام الله علیه)
روضه خوانی شخص پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مسجد برای صحابه!!
زمینه های شکل گیری و تحقق قتلگاه فجیع کربلا!
1- جایگزینی صحابه به جای اهلبیت (علیهم السلام)
2- مخالفت آشکار صحابه با توصیه ها و دستورات پیامبر (صلی الله علیه و آله)
3- سوزاندن احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) و منع نقل احادیث حضرت!
4- حرمت شکنی های فراوان در مسائل اعتقادی و دینی!
5- انکار فضائل اهلبیت (علیهم السلام) و جعل روایات فضائل برای صحابه!
مقام و منزلت صحابه، حتی از پیامبران الهی هم بالاتر است!!
ادعای بسیار عجیب مفتی اعظم عربستان درباره مقام و منزلت صحابه!
سؤالی که «ابن عباس» یک سال برای رسیدن به جوابش منتظر ماند!!
مجری:
بسم الله الرحمن الرحیم
مهر تو را به عالم امکان نمیدهم * این گنج پربهاست، من ارزان نمیدهم
گر اختیار جنت و کویت به من دهند * کوی تو را به جنت و رضوان نمیدهم
ای خاک کرب و بلای تو مهر نماز من * این مهر را به ملک سلیمان نمیدهم
جان میدهم به شوق وصال تو یا حسین * تا بر سرم قدم ننهی جان نمیدهم
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین السلام علیک یا أبوالفضل العباس
سلام عرض میکنم خدمت شما دوستان عزیز، همراهان گرانقدر «شبکه جهانی حضرت ولی عصر».
خیلی خوش آمدید به برنامه «مع امام منصور» که در این شبهای عزا و شبهای حزن در خدمت شما هستیم و تقدیم حضور شما میکنیم. ایام عزاداری امام حسین (علیه السلام) را هم خدمت شما تسلیت و تعزیت دارم.
امشب شب جمعه است، شب زیارتی مخصوص ارباب و آقاجانمان و مولایمان حضرت سیدالشهدا (علیه السلام). ان شاءالله خداوند قسمت و روزی همه ما کند مثل چنین شبی کربلای معلی در محضر حضرت سیدالشهدا باشیم.
این شبها با افتخار با حسینیه و خیمهای که به نام «مع امام منصور» برپا کردیم، با حضور اساتید و کارشناسان مختلف در خدمت شما هستیم و ان شاءالله مباحثی را تقدیم حضور شما میکنیم که ان شاءالله مورد عنایت و توجه شما قرار بگیرد.
امشب توفیق داریم در محضر استاد گرانقدرمان حضرت آیت الله حسینی قزوینی هستیم و ان شاءالله از محضر حضرت استاد کمال استفاده و بهره را میبریم. حضرت استاد خدمت شما سلام عرض میکنم و عرض تسلیت و تعزیت دارم؛
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
السلام علیک یا بقیة الله فی أرضه السلام علیک یا میثاق الله الذی أخذه و وکده السلام علیک یا وعد الله الذی ضمنه السلام علیک یا صاحب المرئی و المسمع فما کان لنا شیء الا و انتم له السبب و الیه السبیل
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ خدمت بینندگان عزیز و گرامی خالصانهترین سلامم را تقدیم میکنم و موفقیت همگان را از خداوند منّان خواهانم.
فرارسیدن ایام عاشورای حسینی و ایام جانبازی یاران سرور آزادگان حضرت سیدالشهدا را به پیشگاه مقدس مولایمان حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفدا) و همه علاقه مندان به اهلبیت عصمت و طهارت و شما گرامیان تسلیت و تعزیت عرض میکنم.
خدا را به آبروی حضرت سیدالشهدا و یارانش سوگند میدهم پاداش ما را فرج موفور السرور مولایمان حضرت ولی عصر قرار بدهد، ان شاءالله.
ما طبق برنامه همیشگی یادی از حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) میکنیم، سپس در خدمت برادر عزیز و بسیار گرامی حاج آقای اسماعیلی هستیم.
من در رابطه با حضرت صدیقه طاهره ناگزیرم عبارتی را که قبلاً هم بارها خواندیم، مطرح کنم. تکرار این مطالب تازه است و هرگاه انسان میخواند منقلب میشود.
تازیانه خصم اگر بر دخت پیغمبر نمیزد * کعب نی هرگز کسی بر زینب اطهر نمیزد
دشمن بی رحم اگر بر بیت وحی آتش نمیزد * عصر عاشورا کسی در خیمهها آذر نمیزد
محسن شش ماهه گر مقتول پشت در نمیشد * حرمله تیری به حلقوم علی اصغر نمیزد
دختر غم دیده ویران نشین سیلی نمیخورد * خصم اگر در کوچه سیلی بر رخ مادر نمیزد
و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون
خدایا به آبروی دختر سه ساله امام حسین که وقتی بهانه بابا را گرفت، سر بریده بابا را به او نشان دادند به شیعیان و مظلومان عالم رحم کن، تفضل کن، کرم کن، عنایت کن و مقدمات ظهور مولایمان منتقم خون مظلومان عالم را هرچه سریعتر فراهم بگردان.
خدایا ما را از یاران خاص و سربازان فداکار و شهدای رکاب حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا فداه) قرار بده.
مجری:
متشکرم. چقدر دلمان آرام میشود وقتی که در ایام محرم و ایام عزای سیدالشهدا مخصوصاً شب جمعه از حضرت مادر یاد میکنید، زیرا که نقل شده است حضرت صدیقه طاهره شبهای جمعه به کربلا میآیند و بر سر و سینه زنان، عزادار فرزندشان هستند.
دوستان عزیز با افتخار با شما هستیم و خوشحال میشویم اگر مطلب یا نکتهای به ذهنتان میرسد حتماً برای ما ارسال کنید از طریق راههای ارتباطی که برای شما فراهم است. سامانه پیام کوتاه ما و فضای مجازی در اختیار شما قرار دارد.
حضرت استاد یکی از نکاتی که واقعاً مهم و اساسی و کلیدی است و حتماً باید در ماه محرم به موضوع اصلی به آن بپردازیم، این است که چه شد بعد از رحلت پیامبر کار مسلمانان و امت پیامبر به جایی رسید که سر از بدن پسر رسول خدا جدا کردند.
پیامبری که اینقدر دلسوز امت بود و برای امت زحمت کشید و خون دلها خورد و بیست و سه سال مردم را هدایت کرد. امت رسول اکرم بعد از رحلت آن بزرگوار پسر پیامبر را شهید کردند و اهلبیت آن بزرگوار را به اسارت بردند. عواملی که ریشههای برپایی حادثه عاشورا را رقم زد از زبان شما بشنویم.
هدف و انگیزه نهضت عاشورا، از زبان حضرت سیدالشهداء (سلام الله علیه)
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله
أفوض أمری إلی الله إن الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر یا أبا صالح المهدی ادرکنی
من عرضم را با فرازی از سخنان حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) آغاز میکنم که در سخنرانیهای خودشان فلسفه قیامش را بیان کرده است.
حضرت سیدالشهدا قبل از حرکت از مدینه، هنگام حرکت از مکه به طرف کوفه، در وسط راه، در شب عاشورا و روز عاشورا مطالبی را بیان کردند. خلاصه این سخنان این است که اگر من قیام کردم، قیام من برای رسیدن به مقام نبود.
بعضی افراد قیام میکنند تا به مقام و ریاست و ثروتی برسند. امام حسین (علیه السلام) میفرماید:
«اللَّهُمَّ إِنَّک تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یکنْ مَا کانَ مِنَّا تَنَافُساً فِی سُلْطَان»
خدایا تو می دانی که ما به دنبال ریاست طلبی و سلطنت خواهی نیستیم.
البته حکومت اهلبیت (علیهم السلام) حکومت الهی است و با حکومت دیگران فرق میکند.
«وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ»
و به دنبال این هم نیستیم که با رفتنمان به کوفه ثروت اندوزی کنیم.
«وَ لَکنْ لِنُرِی الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِک وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِک وَ یأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِک وَ یعْمَلَ بِفَرَائِضِک وَ سُنَّتِک وَ أَحْکامِک»
هدف ما این است که نشانههای دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستی را در همه بلاد برملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و فرائض و سنتها و احکامت مورد عمل قرار گیرند.
«فَإِنَّکمْ إِلَّا تَنْصُرُونَا وَ تُنْصِفُونَا قَوِی الظَّلَمَةُ عَلَیکمْ وَ عَمِلُوا فِی إِطْفَاءِ نُورِ نَبِیکمْ»
ای مردم! اگر ما را یاری نکنید و انصاف را در حق ما به خرج ندهید، ظالمین بر شما پیروز میشوند و برای خاموش کردن نور رسول الله تلاش میکنند.
بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 97، ص 80، ح 37
فراز «وَ عَمِلُوا فِی إِطْفَاءِ نُورِ نَبِیکمْ» یک دنیا پیام دارد. حکومت بنی امیه به دنبال کشتن یا مسموم کردن اهلبیت عصمت و طهارت نبودند، بلکه هدف آنها خاموش کردن نور پیامبر اکرم بود.
از میان کتب اهل سنت هم «ابن اثیر» در کتاب «الکامل» جلد سوم صفحه 408 خطبه امام حسین را مطرح میکند. خطبه خیلی مفصل است و مقام معظم رهبری هم در صحبتهایشان خیلی به این خطبه اشاره دارند و تحلیلهای زیبایی دارند.
ما در جلسهای که صبحها با عدهای از عزیزان داریم، مفصل این قضایا را مطرح کردیم. حضرت امام حسین میفرماید:
«من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرم الله ناکثا لعهد الله مخالفا لسنة رسول الله یعمل فی عباد الله بالإثم والعدوان فلم یغیر ما علیه بفعل ولا قول کان حقا علی الله أن یدخله مدخله»
اگر کسی ببیند یک پادشاه جائر حرامهای خدا را حلال کرده، عهد خدا را شکسته، مخالف سنت پیغمبر عمل کرده، در میان بندگان به گناه و عدوان و ظلم عمل میکند، ولی به فعل یا به قول بر ضد حاکم جائر قیام نکند، خداوند حق دارد این شخص ساکت را با سلطان جائر و خائن محشور کند.
به تعبیر مقام معظم رهبری در اینجا روی سخن امام حسین با شیعیان و مسلمانان نیست، بلکه مراد توده مردم است. مخاطب سخنان امام حسین مردم زمان خودشان هم نیست، بلکه پیام به تمام مردم در تمام عصرها و به تمام نسلها تا قیامت است.
اگر در جامعهای فسادی ایجاد شد و مفسدینی سنت پیغمبر اکرم را پایمال کردند و عهد الهی را نابود کردند و مردم را به بردگی گرفتند، وظیفه همه این است که در برابر استبداد مقابله کند.
مقام معظم رهبری میفرماید که ما اگر با آمریکا و صهیونیست مخالفت میکنیم، همه برگرفته از فرمایشات حضرت سیدالشهدا است که آن روز به همه ما این خطاب را کردهاند. جالب اینجاست که امام حسین (علیه السلام) درباره بنی امیه که به دنبال سیاست و ریاست و چپاول اموال مردم بودند، میفرماید:
«ألا وإن هؤلاء قد لزموا طاعة الشیطان وترکوا طاعة الرحمن وأظهروا الفساد وعطلوا الحدود واستأثروا بالفیء وأحلوا حرام الله وحرموا حلاله و أنا أحق من غیری»
ای مردم! آگاه باشید که بنی امیه ملازم پیروی شیطان هستند، اطاعت خدا را کنار گذاشتهاند، فساد را در جامعه گسترش میدهند و حدود الهی را تعطیل کردند، حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال کردند. من از هرکسی دیگر برای قیام در برابر این حکومت شایستهتر هستم.
الکامل فی التاریخ، اسم المؤلف: أبو الحسن علی بن أبی الکرم محمد بن محمد بن عبد الکریم الشیبانی، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1415 هـ، الطبعة: ط 2، تحقیق: عبد الله القاضی، ج 3، ص 408، باب ذکر مقتل الحسین رضی الله عنه
این فرمایش حضرت سیدالشهدا در خطبهها و در طول مسیر و شب و روز عاشوراست. مضمون فرمایشات امام حسین این است که ما دین و شریعت را در خطر دیدیم. این افراد به دنبال این هستند که شریعت را از بین ببرند.
روضه خوانی شخص پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مسجد برای صحابه!!
پیرو سؤال حضرتعالی ببینیم چه اتفاقی افتاد که بعد از گذشت پنجاه سال از رحلت نبی گرامی اسلام زحمات بیست و سه ساله رسول اکرم نادیده گرفته شد و مسلمانان و تعدادی از اصحاب پیامبر فرزند رسول الله را به شهادت رساندند.
بنده در فرصتی مناسب نام اصحابی که در کربلا در قتل امام حسین شرکت کردند را ذکر میکنم. نام این افراد همگی در کتب اهل سنت ثبت است. ببینیم چه شد که این افراد در کمتر از پنجاه سال چنین جنایت بی سابقهای را مرتکب شدند.
ما نسبت به انبیاء گذشته چنین پدیدهای را نداشتیم که پیروان یک پیغمبر در کمتر از نیم قرن اولاد پیغمبر را با فجیعترین وضع به شهادت برسانند، خیمههای آنها را آتش بزنند، فرزندان آن بزرگوار را با فجیعترین وضع به اسارت ببرند.
وقتی انسان جنایتی که بنی امیه در حق امام حسین و اولاد طاهرینش مرتکب شدند را تصور میکند، عقل از مغزش میپرد. با اینکه کتاب «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» آوردهاند که آیه تطهیر در حق امام حسن و امام حسین و حضرت فاطمه زهرا نازل شده است. آیه مباهله در مورد اهلبیت عصمت و طهارت نازل شده است. سوره هل أتی در مورد امام حسین نازل شده است.
در کتب اهل سنت آمده است که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«الحسن والحسین سیدا شباب أهل الجنة»
حسین و حسین سرور جوانان اهل بهشت هستند.
المستدرک علی الصحیحین، اسم المؤلف: محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاکم النیسابوری، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1411 هـ - 1990 م، الطبعة: الأولی، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ج 3، ص 182، ح 4779
روایات در مورد فضیلت امام حسین (علیه السلام) را هم الی ماشاءالله مردم شنیده بودند. طبق عبارت علمای اهل سنت اولین روضه مفصلی که برای امام حسین (علیه السلام) اقامه شد، توسط نبی گرامی اسلام در برگشت از یکی از جنگها بود.
پیغمبر در مسجد یک روضه مفصلی برای امام حسین خواندند. یعنی اولین روضه خوان امام حسین، پیغمبر اکرم است. حال ما انبیاء گذشته را کاری نداریم. مطالب زیادی در کتب اهل سنت داریم که حضرت آدم برای امام حسین عزاداری کرده. حضرت شیث، حضرت نوح، همچنین حضرت موسی، حضرت سلیمان، حضرت داود و دیگر پیامبرانی که مردم با نام آنها آشنا هستند برای امام حسین عزاداری کردند.
روضه خوانی غیر از عزاداری است، به این نحو که کسی بالای منبر برود و روضه بخواند. پیغمبر اکرم بالای منبر برای امام حسین روضه خواندند، مردم ضجه زدند و مسجد النبی پر از شیون و ناله شده بود. اصحاب شنیدند، اما بازهم چنین جنایتی مرتکب شدند.
من در این زمینه تحلیلهای زیادی دارم و شاید بیش از ده جلسه طول بکشد. شاید ما مباحث «حبل المتین» و «اخلاق علوی» را در ماه محرم و صفر کنار بگذاریم و این مباحث را ادامه بدهیم.
زمینه های شکل گیری و تحقق قتلگاه فجیع کربلا!
ما هرگاه این مبحث را شروع کردیم، یکی دو جلسه مطرح کردیم و بحث ما ناتمام مانده است. من روی این مطالب خیلی کار کردم. شاید بتوانم بگویم بیش از دوازده هزار ساعت وقت گذاشتم و این مطالب را تنظیم کردم.
1- جایگزینی صحابه به جای اهلبیت (علیهم السلام)
بنده ابتدا به فهرستی اشاره کنم تا ببینیم چه اتفاقاتی افتاد، سپس ان شاءالله نسبت به این مطالب مفصل صحبت خواهیم کرد. من از عزیزان بیننده مخصوصاً عزیزان اهل سنت تقاضا دارم به این مطالب خوب دقت کنند. اینجا دیگر بحث امام حسین است، بحث اهانت به مقدسات و امثال آن نیست. اگر هم قرار باشد ما مقدسی داشته باشیم که مقدسترین مقدسات اسلام باشد، وجود مقدس حضرت سیدالشهداست.
ما در برنامه «حبل المتین» حدود پانزده جلسه در رابطه با حدیث ثقلین مطالبی مطرح کردیم. رسول اکرم از همان آغاز رسالت تا آخرین لحظه حیات بحث ثقلین، قرآن کریم و اهلبیت را مطرح کردند.
رسول گرامی اسلام به صراحت فرمودند که اگر میخواهید تا ابد هرگز گمراه نشوید، به قرآن و اهلبیت من تمسک کنید. این دو از همدیگر جدا نمیشوند تا کنار حوض بر من وارد شوند. آنجا دیگر تکلیفها مشخص خواهد شد.
ما از یک طرف حدیث حوض را داریم که رسول اکرم میفرمایند: صحابه من کنار حوض میآیند، اما افرادی آنها را طرد میکنند و وارد آتش جهنم میکنند. از طرف دیگر نسبت به امیرالمؤمنین میفرمایند:
«وموعدی وموعدکم الحوض إذا جئت الأمم للحساب»
وعده گاه ما با شما کنار حوض کوثر است، همانجا که صحابه را طرد میکنند.
روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، اسم المؤلف: العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود الألوسی البغدادی، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت، ج 30، ص 207، باب البینة: (8) جزاؤهم عند ربهم... ..
رسول گرامی اسلام به صراحت به امیرالمؤمنین میفرمایند: رهبر روسفیدان تو هستی و حوض کوثر و تقسیم بهشت و جهنم به دست توست. اینها خیلی نکته زیبایی است.
«امام مالک» مینویسد: ای کاش علمای ما حدیث حوض را نقل نکرده بودند، زیرا برای ما دردسر درست شده است.
رسول اکرم، قرآن کریم و اهلبیت را ملاک قرار داده است. حال ما در خصوص اینکه با قرآن چکار کردند صحبت خواهیم کرد. آقایان اهلبیت را کنار زدند و به جای آن بزرگواران صحابه را قرار دادند.
من نکتهای را به صورت تلگرافی عرض کنم. ما نسبت به ائمه اطهار (علیهم السلام) معتقد هستیم که آن بزرگواران به فضل الهی گناه نمیکنند و عنایت الهی آنها را معصوم قرار داده است. در مقابل آقایان برای صد و بیست و چهار هزار صحابه فوق عصمت قائل شدهاند. یعنی معتقدند که آنها گناه میکنند، زنا میکنند، دزدی میکنند، شراب میخورند، اما خداوند بر تمام گناهان آنها قلم عفو میکشد!!
بنده امشب در این زمینه مفصل صحبت خواهم کرد. بنابراین نکته اول این است که این افراد برای ائمه اطهار جایگزین درست کردند و صحابه را به جای اهلبیت قرار دادند. این خطرناکترین کاری بود که انجام شد. یکی از عوامل اصلی و اساسی و ریشهای عاشورا و شهادت امام حسین همین بود که اهلبیت (علیهم السلام) کنار رفت و صحابه جای آن بزرگواران را گرفت.
2- مخالفت آشکار صحابه با توصیه ها و دستورات پیامبر (صلی الله علیه و آله)
نکته دوم این است که پیغمبر اکرم نسبت به امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین توصیههای زیادی انجام داده بودند و حدیث خلافت، حدیث دار، حدیث وصیت و حدیث غدیر را مطرح فرموده بودند.
صحابه همگی توصیههای نبی گرامی اسلام را شنیده بودند، اما مخالفت با رسول اکرم را عادی سازی کردند. این خطرناکترین کاری بود که انجام شد، آن هم نه بعد از وفات پیغمبر اکرم بلکه در عصر نبوت. در همان دوران مخالفت با رسول اکرم عادی سازی شد. شاید یکی از مباحثی که به آن بپردازیم همین مسئله باشد. باید روی این قضیه کار شود.
در زمان پیغمبر اکرم مخالفت کردن عادی سازی شد. نسبت به دستورات رسول اکرم در امر خلافت مخالفت با پیغمبر اکرم عادی سازی شد. بعد از وفات رسول اکرم هم کنار گذاشتن اهلبیت را عادی سازی کردند. بعد از رحلت پیغمبر ادعا کردند که حضرت از دنیا نرفته است، بلکه نزد خدا رفته است. هرکسی بگوید پیغمبر از دنیا رفته منافق است!
صحابه امثال این قضایا را انجام دادند تا قضیه سقیفه شکل گرفت. بعد از شکل گرفتن سقیفه این افراد دیدند که مردم این همه روایت از پیغمبر اکرم شنیدند.
3- سوزاندن احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) و منع نقل احادیث حضرت!
اولین کاری که در این زمینه کردند این بود که بحث حدیث سوزی را راه اندازی کردند که توسط خلیفه اول و خلیفه دوم انجام شد. «ذهبی» و «خطیب بغدادی» در این زمینه روایاتی نقل کردهاند و ما بارها آنها را مطرح کردیم و بازهم بیان میکنیم.
خلیفه اول و دوم دستور دادند هرکسی احادیث پیغمبر اکرم را جمع آوری کرده است بیاورد، زیرا ما میخواهیم دایرة المعارف بنویسیم. وقتی احادیث پیامبر را از میان مردم جمع کردند، همه را آتش زدند. همچنین نقل حدیث پیغمبر را ممنوع کردند. خلیفه اول دستور داد:
«فلا تحدثوا عن رسول الله شیئا فمن سألکم فقولوا بیننا وبینکم کتاب الله»
از رسول خدا چیزی نقل نکنید و هرکسی سؤال پرسید، بگویید: بین ما و شما قرآن هست.
تذکرة الحفاظ، اسم المؤلف: أبو عبد الله شمس الدین محمد الذهبی، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولی، ج 1، ص 3، ح 1
این همان حرفی است که خلیفه دوم در حدیث قرطاس زد و گفت:
«حَسْبُنَا کتَابُ اللَّهِ»
الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 5، ص 2146، ح 5345
ممنوعیت نقل حدیث تا سال 150 هجری ادامه داشت. هرکدام از اهل سنت مدرکی بیاورد که نشان دهد در صد سال اول اسلام یا تا سال 130 یا 140 هجری اهل سنت یک کتاب ده صفحهای نوشته باشند، من به او جایزه میدهم.
«سیوطی» در کتاب «تدریب الراوی» مینویسد: اولین کتابی که نوشته شد توسط «شهاب الدین زهری» متوفای سال صد و بیست و چهار هجری است. بعضی دیگر هم می گویند که اهل سنت تا سال صد و پنجاه هجری هیچ تألیفاتی نداشتند.
این بحثی است که مغفولٌ عنه مانده است. منبریهای و مداحان ما در این زمینه هیچ مطلبی بیان نکردهاند.
ما شام عید غدیر در هیئتی که متعلق به آقای «سلحشور» بود سخنرانی داشتیم و جلسه خیلی خوبی بود. من واقعاً از این عشق و علاقه خیلی لذت بردم. آقای «سلحشور» نقل میکرد که وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم، ایشان به من فرمودند: شما قبل از آنکه مداح باشید، باید مبلغ باشید. این خیلی حرف زیبایی است! مداحان ما در کنار مداحی و مدیحه سرایی و اشعاری بر مصائب اهلبیت عصمت و طهارت، باید حقایق تاریخی را مطرح کنند.
همانطور که حضرتعالی سؤال پرسیدید، باید ببینیم چه اتفاقی افتاد که بعد از گذشت پنجاه سال از رحلت پیغمبر اکرم، امت اسلامی مرتکب چنین جنایتی شدند! آیا این قضیه یک مرتبه از آسمان نازل شد یا از زمین رویید؟! آیا این قضیه در سال 61 هجری اتفاق افتاد یا ریشه در عصر نبوت داشت!؟
بنابراین یکی از زمینه سازی هایی که میتوانیم برای عاشورا مطرح کنیم، سوزاندن احادیث رسول اکرم و منع نقل احادیث پیغمبر اکرم است.
مجری:
ان شاءالله بحثمان را با حضرت استاد ادامه خواهیم داد. با توجه به اینکه این شبها برنامه «مع امام منصور» تقدیم حضور شما میشود، در کنار محتوایی که از محضر اساتید استفاده میکنیم، حال و هوای دلمان را به سمت و سوی کربلا ببریم.
بخشی از عزاداری امام حسین (علیه السلام) را میبینیم، برمی گردیم و بحثمان را با حضرت استاد ادامه خواهیم داد.
صلی الله علیک یا أبا عبدالله الحسین
ان شاءالله عزاداریهای شما در شب سوم ماه محرم قبول باشد. شب سوم به نام نامی نازدانه أبا عبدالله الحسین، حضرت رقیه خاتون (سلام الله علیها) هست. هرکسی که امشب گرهی به زندگیاش افتاده و مشکل و گرفتاری دارد و غمی در دلش هست، به نازدانه ابا عبدالله الحسین متوسل شود. درست است که دستهای این نازدانه کوچک است، اما گرههای بزرگی را باز میکند.
در محضر حضرت استاد حسینی قزوینی هستیم و برنامه «مع امام منصور» را ملاحظه میکنید. در این شبها این حقیر توفیق دارم در خدمتتان و در محضر اساتید بزرگوار باشم. حضرت استاد اگر صلاح بدانید به صورت تیتر وار اشارهای بفرمایید به ریشهها و عواملی که در واقعه عاشورا رخ داد.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
بنده چند دقیقه به این مباحث اشاره میکنم، سپس سؤال بعدی حضرتعالی را پاسخ میدهم.
4- حرمت شکنی های فراوان در مسائل اعتقادی و دینی!
عادی سازی مخالفت با رسول اکرم، عادی سازی مخالفت با سنت پیغمبر اکرم و آتش سوزی احادیث پیغمبر اکرم انجام شد. از طرف دیگر حرمت شکنیها آغاز شد.
اولین مورد حرمت شکنی در مسائل اعتقادی بود. بنی امیه در رابطه با توحید خرافاتی مطرح کردند، به این ترتیب که خداوند شبها سوار بر الاغ میشود و روی زمین میآید. جهنم آرام نمیگیرد تا زمانی که خداوند متعال پایش را وسط جهنم میگذرد.
رسول اکرم عریان بیرون میآمد و صحابه حضرت را میدیدند. رسول اکرم ایستاده ادرار میکرد. پیغمبر اکرم چندین بار قصد خودکشی داشت. حرمت شکنیهایی به نبی گرامی اسلام نسبت میدادند که مغز انسان به ستوه میآید. این قضایا در کتب صحاح عزیزان اهل سنت آمده است.
در مرتبه دوم حرمت شکنی نسبت به عایشه همسر پیغمبر اکرم مطرح شد. من بارها گفتم خداوند کسانی که به عایشه نسبت فحشا دادند را لعنت کند. خداوند هم کسانی که نسبت فحشا به عایشه را نقل کردند لعنت کند و هم کسانی که این مطالب را نشر میدهند لعنت کند.
اهل سنت هم بگویند که خداوند این افراد را لعنت کند. آیا آنها حاضرند این افراد را لعنت کنند یا خیر؟!! اهل سنت حاضر نیستند آنها را لعنت کنند، زیرا میدانند یکی از کسانی که این تهمتها را زد، پسرخاله خلیفه اول بود و دیگری خواهرزن پیغمبر اکرم بود.
این افراد بودند که این کار را کردند. ما می گوییم خداوند لعنت کند هرکسی را که به همسر پیغمبر نسبت فحشا بدهد، چه الآن و چه آن زمان و چه کسی که این مطالب را نقل کند.
حتی خداوند کسانی را که امروزه در فضای مجازی و در شبکههای ماهوارهای دارند این نسبت را به همسر پیغمبر میدهند، لعنت کند. ما حاضریم هزار بار این افراد را لعنت کنیم. آیا اهل سنت هم حاضرند با ما این افراد را لعنت کنند یا خیر؟!
حرمت شکنیهایی نسبت به همسر پیغمبر اکرم بیان شد. همچنین بعضی از مطالبی از قول همسر پیغمبر اکرم گفته شد که واقعاً انسان خجالت میکشد آنها را مطرح کند.
از طرف دیگر در رابطه با نبوت و امامت شبهاتی مطرح کردند. همچنین احادیث جعلی زیادی از راویان جعلی نقل شد، به طوری که «بخاری» میگوید: من دو هزار و هفتصد روایت کتاب خود را از میان ششصد هزار روایت انتخاب کردم!!
یعنی صد و بیست سال اصرار کردند و فنر را فشار دادند که حدیث نقل نشود، اما یکباره فنر را برداشتند و نتیجه آن احادیث دروغین و جعلی زیادی بود که نقل شد.
5- انکار فضائل اهلبیت (علیهم السلام) و جعل روایات فضائل برای صحابه!
از یک طرف آیاتی که در فضائل اهلبیت بود را انکار کردند. به عنوان مثال ادعا کردند که آیه لیلة المبیت در حق «ابن ملجم» نازل شده است و آیه الد الخصام در حق علی بن أبی طالب نازل شده است. این حرمت شکنیهایی که خیلی وحشتناک بود شروع شد.
هجوم به خانه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها)، اجبار امیرالمؤمنین برای بیعت، تهدید امیرالمؤمنین به قتل و سب امیرالمؤمنین بر منابر نمونههایی از این حرمت شکنیها بود. به تعبیر «زمخشری» بر بالای هفتاد هزار منبر امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) را سب میکردند.
ممانعت از نقل فضائل امیرالمؤمنین، جعل روایت و بدل سازی یکی از خطرناکترین حرمت شکنیهایی بود که انجام شد. پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«الْحَسَنُ وَالْحُسَینُ سَیدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ»
مسند الإمام أحمد بن حنبل، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر، ج 3، ص 3، ح 11012
در مقابل روایتی جعل کردند و گفتند:
«أبو بَکرٍ وَعُمَرُ سَیدَا کهُولِ أَهْلِ الْجَنَّةِ»
ابوبکر و عمر سید پیران اهل بهشت هستند.
المعجم الکبیر، اسم المؤلف: سلیمان بن أحمد بن أیوب أبو القاسم الطبرانی، دار النشر: مکتبة الزهراء - الموصل - 1404 - 1983، الطبعة: الثانیة، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ج 22، ص 104، ح 257
همچنین پیغمبر اکرم فرمودند:
«أنا مدینة العلم وعلی بابها»
المستدرک علی الصحیحین، اسم المؤلف: محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاکم النیسابوری، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1411 هـ - 1990 م، الطبعة: الأولی، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ج 3، ص 137، ح 4637
در مقابل ادعا کردند که پیغمبر اکرم فرموده است:
«أنا مدینة العلم وأبو بکر أساسها وعمر حیطانها وعثمان سقفها وعلی بابها»
تاریخ مدینة دمشق وذکر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، اسم المؤلف: أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله الشافعی، دار النشر: دار الفکر - بیروت - 1995، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ج 9، ص 20، ح 751
اگر خداوند توفیق داد توانستیم در خصوص این بدل سازی ها صحبت کنیم، شاید بنده حدود ده جلسه مطلب دارم که نشان بدهم صحابه در دوران بنی امیه چه بدل سازی هایی را انجام دادند.
هر روایتی در فضائل امیرالمؤمنین و حضرت صدیقه طاهره و اهلبیت بوده است، بنی امیه یک نمونه برای دیگران جعل کردهاند. خوشبختانه بزرگان اهل سنت نظیر «ابن حجر عسقلانی»، «ذهبی» و دیگران معتقدند که این روایات همگی جعلی است. خیلی جالب است که تمام بزرگان اهل سنت گفتهاند این روایات جعلی است.
به عنوان مثال نسبت به آیه مباهله کتاب «صحیح مسلم» نوشته است که پیغمبر اکرم دست امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین را گرفت و برای مباهله رفت. در مقابل بنی امیه ادعا کردند که ابوبکر با زن و بچهاش برای مباهله رفتند. همچنین در روایت دیگر ادعا کردهاند که عمر بن خطاب با زن و بچهاش برای مباهله رفتهاند. دروغی بگویید که خودتان هم باور کنید!!
همچنین هیچ روایتی از اهلبیت (علیهم السلام) نقل نکردهاند. به عنوان مثال کتاب «صحیح بخاری» تنها بیست و نُه روایت از امیرالمؤمنین نقل کرده است. در مقابل از «ابوهریره» نزدیک به چهارصد و هفتاد روایت نقل کرده است. علمای اهل سنت از نواصب و دشمنان امیرالمؤمنین که حضرت را صبح و شام هفتاد بار لعن میکردند، در کتب صحاح خود روایات آوردند.
همچنین روایاتی در فضائل خلفا مطرح کردهاند. «ابن تیمیه» میگوید: روایاتی که در رابطه با معاویه و دیگر خلفا آمده است، عمدتاً جعلی است و هیچ سندی ندارد.
این قضایا همگی دست به دست هم داد تا اهلبیت کنار برود و به جای آن بزرگواران افراد دیگری بیایند، به طوری که مردم شام تصور میکردند پیغمبر اکرم غیر از بنی امیه خویشاوندی ندارد!!
کار به جایی میرسد که راوی میگوید شمر بن ذی الجوشن قاتل امام حسین کنار بیت الله الحرام نماز خوانده و میگوید:
«اللهم إنک تعلم أنی شریف فاغفر لی»
خدایا می دانی که من انسان شریفی هستم، مرا مورد بخشش قرار بده.
من گفتم: تو که قاتل امام حسین بودی. چطور ادعا میکنی که مرا مورد مغفرت قرار بده!! او گفت:
«فکیف نصنع إن أمراءنا هؤلاء أمرونا بأمر فلم نخالفهم ولو خالفناهم لکنا شرا من هذه الحمر السقاة»
چه باید میکردیم؟ حکام به ما دستوری دادند و ما مخالفت نورزیدیم. اگر با آنها مخالفت میکردیم، از الاغهای آبکش بدتر بودیم.
میزان الاعتدال فی نقد الرجال، اسم المؤلف: شمس الدین محمد بن أحمد الذهبی، دار النشر: دار الکتب العلمیخة - بیروت - 1995، الطبعة: الأولی، تحقیق: الشیخ علی محمد معوض والشیخ عادل أحمد عبدالموجود، ج 3، ص 385، ح 3747
ببینید کار به جایی رسیده است که اهلبیت کنار رفتند و شمر بن ذی الجوشن خطاب به خداوند میگوید: من بنده صالح تو هستم!! کار به جایی رسیده بود که «حجاج بن یوسف» بالای منبر میرود و میگوید: من هرکاری میکنم طبق وحی است!!
این چنین جوّی درست شده است که از آن جز شهادت امام حسین و اسارت اهلبیت (علیهم السلام) چیز دیگری درنمی آید. من بیش از این توضیح نمیدهم، اگر سؤال دیگری هست در خدمت حضرتعالی هستم.
مجری:
خیلی ممنون و متشکرم. این نکات بسیار مهم و اساسی است و ما باید همه آنها را بیان کنیم، ریشه یابی کنیم و برسیم به اینکه چه شد در کمتر از پنجاه سال بعد از رحلت نبی گرامی اسلام واقعه عاشورا رخ داد و نوه رسول خدا را به این شکل به شهادت رساندند.
حضرت استاد در بخش قبلی اشاره فرمودید که همین انحرافات باعث شد که عاشورا و شهادت امام حسین رقم بخورد. آنجا فرمودید یکی از نکاتی که هست، نگاه فوق عصمتی است که به صحابه دارند.
این ویژگی را برای انبیاء الهی قائل نیستند، اما نسبت به صحابه نگاه فوق عصمت دارند. یکی از انحرافات همین بود. میخواهیم ببینیم با قرآن کریم مطابقت دارد یا خیر!؟
مقام و منزلت صحابه، حتی از پیامبران الهی هم بالاتر است!!
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
ملاحظه کنید در کتاب «صحیح بخاری» روایتی آمده است که راوی آن «سفیان ثوری» میگوید: روایت چه سند خوبی دارد. در روایت آمده که پیغمبر فرمودند خداوند به اهل بدر فرموده است:
«اعْمَلُوا ما شِئْتُمْ فَقَدْ غَفَرْتُ لَکمْ»
هرکاری میخواهید انجام دهید، من از قبل تمام گناهانتان را بخشیدم.
«قال سُفْیانُ وَأَی إِسْنَادٍ هذا»
الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 3، ص 1095، ح 2845
همچنین در کتاب «فتح الباری» جلد 8 صفحه 635 آمده است:
«فإنهم لم یزالوا علی أعمال أهل الجنة إلی أن فارقوا الدنیا»
تمامی صحابه تا روزی که از دنیا رفتند، تمامی اعمالشان اعمال اهل بهشت بوده است.
فتح الباری شرح صحیح البخاری، اسم المؤلف: أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی، دار النشر: دار المعرفة - بیروت، تحقیق: محب الدین الخطیب، ج 8، ص 635، ح 4608
ایشان ادعا میکند که صحابه کوچکترین تخلفی انجام ندادند!! «بدرالدین عینی» هم همین عبارت را آورده است. «ابن تیمیه» در کتاب «مجموع الفتاوی» جلد 3 مینویسد که پیغمبر اکرم فرموده است:
«اعملوا ما شئتم فقد غفرت لکم»
هرچه میخواهید انجام بدهید.
کتب ورسائل وفتاوی، اسم المؤلف: أحمد عبد الحلیم بن تیمیة، دار النشر: مکتبة ابن تیمیة، الطبعة: الثانیة، تحقیق: عبد الرحمن بن محمد العاصمی النجدی، ج 3، ص 284
او در ادامه مینویسد: گناهان بزرگی که صحابه به ویژه اهل بدر انجام دادند، در برابر رحمت الهی چیزی نیست. خداوند تمام این گناهان را بخشیده و مورد رحمت خود قرار داده است.
ادعای بسیار عجیب مفتی اعظم عربستان درباره مقام و منزلت صحابه!
آقای «ابن عثیمین» که یکی از مفتیان عربستان سعودی است، در زمان «بن باز» تالی تلو «بن باز» بود. ایشان شرحی بر کتاب «العقیدة الواسطیة» اثر «ابن تیمیه» دارد. بنده از عزیزان تقاضا دارم این عبارت را نگاه کنند و ببینند این مطالب چقدر خطرناک است. از این عبارت قتل امام حسین (علیه السلام) صادر میشود.
خداوند روح آیت الله شیخ محمد شاه آبادی استادزاده امام خمینی را شاد کند. ایشان زیاد میگفت: وقتی حضرت سیدالشهدا در گودی قتلگاه افتاده بود، همه از روی تقرب به خداوند شمشیر و نیزه بر بدن حضرت سیدالشهدا میزدند.
«بن عثیمین» که یکی از شخصیتهای تراز بالای اهل سنت عربستان است، مینویسد:
«ولا شک أنَّه حصل من بعضهم سرقة وشرب خمر وقذف وزنی بإحصان وزنی بغیر إحصان لکن کل هذه الأشیاء تکون مغمورة فی جنب فضائل القوم ومحاسنهم»
شکی نیست که بعضی از صحابه دزدی کردند و شراب خوردند و بهتان زنا به دیگران زدند و زنای محصنه و غیر محصنه مرتکب شدند؛ اما این گناهان در برابر فضائلی که صحابه دارد چیزی نیست.
شرح العقیدة الواسطیة، المؤلف: محمد بن صالح بن محمد العثیمین (المتوفی: 1421 هـ)، خرج أحادیثه: سعد بن فواز الصمیل، الناشر: دار ابن الجوزی للنشر والتوزیع، المملکة العربیة السعودیة، الطبعة: السادسة، 1421 هـ، ج 2، ص 292
شراب و سرقت را کاری نداریم، اما ایشان مینویسد که صحابه زنای محصنه و غیر محصنه هم مرتکب شدهاند. در مقابل، آنها به قدری فضائل دارند که زنای محصنه و غیر محصنه در برابر آن فضائل چیزی نیست!!!
ما از وهابیها و برادران اهل سنت سؤالی میپرسیم. توهین حرام و خلاف شرع است، اما سؤال پرسیدن که خلاف شرع نیست. آیا صحابه افضل هستند یا انبیاء الهی افضل هستند؟! ملاحظه کنید در سوره مبارکه اعراف آیه 6 آمده است:
(فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِین)
بطور قطع از کسانی که پیامبران را به سوی آنها فرستادیم سؤال خواهیم کرد و از پیامبران (نیز) سؤال میکنیم.
سوره اعراف (7): آیه 6
قرآن کریم به صراحت میفرماید: ما پیامبران را هم پای میز محاکمه میآوریم که اگر در امر رسالت کوچکترین خطایی کرده باشند ما آنها را محاکمه میکنیم. یا پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که اشراف خلایق و اشرف انبیاء الهی است. همانطور که در حدیث قدسی آمده است:
«لو لاک لما خلقت الأفلاک»
عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال، نویسنده: بحرانی اصفهانی، عبد الله بن نور الله، محقق: موحد ابطحی اصفهانی، محمد باقر، ج 11، ص 44
با این حال قرآن کریم در سوره مبارکه زمر آیه 65 میفرماید:
(لَئِنْ أَشْرَکتَ لَیحْبَطَنَّ عَمَلُک)
اگر مشرک شوی تمام اعمالت نابود میشود.
سوره زمر (39): آیه 65
خیلی جالب است که در سوره مبارکه انعام آیه 15 آمده است که خداوند متعال به پیغمبر اکرم دستور داده است:
(قُلْ إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَیتُ رَبِّی عَذابَ یوْمٍ عَظِیم)
بگو من (نیز) اگر نافرمانی پروردگارم کنم از عذاب آن روز بزرگ (رستاخیز) میترسم.
سوره انعام (6): آیه 15
اگر پیغمبر اکرم گناه کند فردای قیامت محاکمه میشود، اما اصحاب اگر زنای محصنه هم کنند فضائلی دارند که گناهان در برابر آن فضائل چیزی نیستند. یعنی پیغمبر اکرم چنین فضائلی ندارد!!!
این قضایا خیلی دردآور است. از طرف دیگر اصحاب بالاتر هستند یا أمهات المؤمنین بالاتر هستند؟! همسران پیغمبر اکرم، هم صحابه هستند و هم افتخار همسری پیغمبر اکرم را دارند. ما نقد داریم که فعلاً کاری با آنها نداریم.
مشاهده کنید خداوند متعال در سوره مبارکه احزاب آیه 30 قبل از آیه تطهیر خطاب به أمهات المؤمنین میفرماید:
(یا نِساءَ النَّبِی مَنْ یأْتِ مِنْکنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَینَةٍ یضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَینِ وَ کانَ ذلِک عَلَی اللَّهِ یسِیراً)
ای همسران پیامبر! هر کدام از شما گناه آشکار و فاحشی مرتکب شود عذاب او دو چندان خواهد بود، و این برای خدا آسان است.
سوره احزاب (33): آیه 30
این که آیه قرآن است و یک کودک خردسال هم ترجمه آن را متوجه میشود. این در حالی است که صحابه از همسران پیغمبر اکرم بالاتر هستند و اگر مرتکب زنای محصنه و دزدی و قتل هم شوند فضائلی دارند که این گناهان در برابر آنها چیزی نیست.
سؤالی که «ابن عباس» یک سال برای رسیدن به جوابش منتظر ماند!!
همچنین خداوند تبارک و تعالی در آیه شریفه 4 از سوره مبارکه تحریم خطاب به زنان میفرماید:
(إِنْ تَتُوبا إِلَی اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَیهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمَلائِکةُ بَعْدَ ذلِک ظَهِیر)
اگر از کار خود توبه کنید (به نفع شما است) زیرا دلهایتان از حق منحرف گشته و اگر بر ضد او دست به دست هم دهید (کاری از پیش نخواهید برد). زیرا خداوند یاور او است، و همچنین جبرئیل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنها پشتیبان او هستند.
سوره تحریم (66): آیه 4
حال روایتی از کتاب «صحیح بخاری» نقل میکنم. این در حقیقت مشت محکمی است بر دهان وهابیت و کسانی که ادعا میکنند صحابه فوق عصمت دارند.
در رابطه با آیه شریفه (فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکما) روایتی از قول «ابن عباس» نقل شده است. ایشان نقل میکند که من میخواستم از عمر بن خطاب سؤال کنم دو زنی که در سوره تحریم در مورد آنها آمده است: (فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکما) چه کسانی بودند!؟
«فَمَکثْتُ سَنَةً فلم أَجِدْ له مَوْضِعًا»
من یک سال به دنبال فرصت بودم تا این سؤال را از خلیفه دوم بپرسم.
روزی داشتیم میرفتیم و خلیفه دوم داشت برای تجدید وضو میرفت. من فرصت را غنیمت شمردم و گفتم:
«یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ من الْمَرْأَتَانِ اللَّتَانِ تَظَاهَرَتَا»
ای امیرالمؤمنین! این دو زنی که سوره تحریم در مورد آنها میفرماید دست به دست هم دادند چه کسانی هستند.
«قال بن عَبَّاسٍ فما أَتْمَمْتُ کلَامِی حتی قال عَائِشَةُ وَحَفْصَةُ»
ابن عباس میگوید خلیفه دوم نگذاشت کلام من تمام شود و گفت: این دو زن عایشه و حفصه هستند.
الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 4، ص 1868، ح 4631
«صحیح مسلم» هم همین روایت را دارد. در میان همسران پیغمبر اکرم شما برای این دو نفر احترام ویژهای قائل هستید و حتی عایشه را از حضرت خدیجه (سلام الله علیها) هم بالاتر میبرید. این آیه قرآن است و این هم فرمایش خلیفه دوم است. این کتب هم کتاب «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» است.
شما که می گویید صحابه فوق عصمت دارند و هر گناهی مرتکب شوند در برابر فضائلشان چیزی نیست، به این معناست که همسران پیغمبر اکرم چنین فضائلی ندارند؟!
مجری:
بسیار عالی. حضرت استاد خیلی ممنونم، از فرمایشاتتان بسیار استفاده کردیم و بهره بردیم. ان شاءالله خداوند سایه شما را مستدام بدارد.
دوستان عزیز ما این بحث را ادامه میدهیم. ان شاءالله برنامه بعدی که محضر حضرت استاد خواهیم بود، در همین برنامه این بحث را ادامه خواهیم داد. واقعاً اینها نکات اصلی و جدی است.
واقعه عاشورا و شهادت امام حسین یک شبه اتفاق نیفتاد. جنایتی که سال 61 هجری در کربلا اتفاق افتاد زمینههایی داشت که از زمان پیغمبر اکرم کلید خورد و آغاز شد و بعد از آن هم سقیفه و انحرافات دیگری اتفاق افتاد.
ان شاءالله ما در شبهای آینده بیشتر این بحث را ادامه خواهیم داد. ممنونم که امشب هم با ما بودید.
یا رب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة یا رب الحجة بحق الحجة إشف صدر الحجة بظهور الحجة
التماس دعای خیر، خدانگهدار
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته