2024 February 29 - پنج شنبه 10 اسفند 1402
گریه بر سیدالشهدا (سلام الله علیه) و زیارت عاشورا دو اکسیر اعظم نجات بخش!
کد مطلب: ١٥٥٧٢ تاریخ انتشار: ١٨ مرداد ١٤٠٢ - ١٧:١٩ تعداد بازدید: 1552
سخنراني ها » شبکه جهانی حضرت ولی عصر عج
گریه بر سیدالشهدا (سلام الله علیه) و زیارت عاشورا دو اکسیر اعظم نجات بخش!

برنامه اخلاق علوی سیره مهدوی03-09-1401

 
 
 بسم الله الرحمن الرحیم

03/09/1401

موضوع: گریه بر سیدالشهدا (سلام الله علیه) و زیارت عاشورا دو اکسیر اعظم نجات بخش!

برنامه اخلاق علوی سیره مهدوی

فهرست مطالب این برنامه:

شرط اساسی نجات از هلاکت و گمراهی در آخرالزمان!

خلاصه ای از مطالب مطرح شده در جلسات گذشته!

هفت عمل صالحی که گناهان را محو و نابود می کند!

خواص دنیوی و اخروی گریه بر حضرت سیدالشهدا (سلام الله علیه)

حکایتی شنیدنی از چگونگی ایجاد سنخیت با امام زمان (سلام الله علیه)

خواص شگفت انگیز مداومت بر خواندن زیارت عاشورا!

نگاه بی نظیر قرآن کریم به پاسداشت مقام پدر و مادر!

مجری:

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم‏، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدلِلَّهِ رَبِّ العالَمین‏ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه شما بینندگان عزیز و ارجمند شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

الحمد لله این توفیق نصیب مان شد باز در شب جمعه ای دیگر برنامه اخلاق علوی سیره مهدوی را محضر همه شما بینندگان عزیز و ارجمند تقدیم کنیم.

برنامه ای که این افتخار را داریم در محضر استاد حضرت آیت الله حسینی قزوینی هستیم ان شاء الله امشب هم بتوانیم نهایت بهره و استفاده را از محضرشان ببریم.

همانطور که مطلع هستید در این برنامه به رسم این که برنامه، برنامه معرفت افزایی است ان شاء‌ الله بخواهیم معرفت را زیاد بکنیم باید اول غبارها و زنگارها را از دلمان پاک بکنیم تا آن نور و آن تجلی ان شاء الله بتواند به قلب ما بتابد.

به خاطر همین حسن مطلع این برنامه ها نام و یادی از حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) است ان شاء الله بهرمند می شویم از محضر حضرت استاد و دلهایمان را زنگار زدایی می کنیم سلام عرض می کنم در خدمتتان هستم

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.

السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِه،‏ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللَّهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ- السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَه‏، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا صَاحِبَ الْمَرْأَى وَ الْمَسْمَع‏ فَمَا شَیْ‏ءٌ مِنَّا إِلَّا وَ أَنْتُمْ لَهُ السَّبَبُ وَ إِلَیْهِ السَّبِیل السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَنْ بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء

خدمت بینندگان عزیز و گرامی خالصانه ترین سلامم را تقدیم می کنم موفقیت روز افزون برای همه شما گرامیان از خدای منان خواهانم.

ما طبق برنامه همیشگی مان یادی از صدیقه طاهره (سلام الله علیها) کرده باشیم باشد که خودمان، دنیا و آخرت مان را بیمه آن بزرگوار بکنیم

باغ از یک سو در آتش خرمن گل یک طرف * غنچه نشکفته یک سو دامن گل یک طرف

می زند آتش به جان بلبل حسرت نصیب * غارت گلچین ز یکسو چیدن گل یک طرف

بلبل پر بسته را از باغ بیرون می برند * خس ز یک سو خار یک سو دشمن گل یک طرف

می زند این تازیانه می زند آن با غلاف * قنفذ از یک سو مغیره دشمن گل یک طرف

یک طرف بر روی نازک تر ز گل سیلی زدن * دیدن بر روی خاک افتادن گل یک طرف

عاقبت دست خدا را این مَحن از پا فکند * کشتن گل یک طرف سوزندان گل یک طرف

وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ

مجری:

احسنتم، طیب الله انفساکم خیلی ممنون و متشکر. وقتی که نام حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) و آن جسارت ها و مظلومیت را می شنویم وقتی یاد آن جسارت ها زنده می شود دلمان سریعاً سراغ منتقم آن حضرت می رود کسی که منتظر هستیم بیاید دنیا را پر از عدل و داد بکند و انتقام حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و همچنین انتقام ظلمی که بر تمام بشریت روا شد را ان شاء الله بگیرد.

حضرت استاد آماده هستیم از حکومت سراسر عدل حضرت آقا ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بشنویم.

شرط اساسی نجات از هلاکت و گمراهی در آخرالزمان!

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

در رابطه با وجود مقدس حضرت ولی عصر روایتی را مرحوم شیخ صدوق در کمال الدین نقل می کند که نکته خیلی ظریفی دارد و آن اینکه در نزدیکی ظهور کسانی از این گرفتاری ها نجات پیدا می کنند و صلاحیت پیدا می کنند برای حضور در رکاب آن حضرت که خداوند توفیق دعای فرج برای آنها داده باشد.

یکی از فرمایشاتی که آیت الله العظمی بهجت دارند می گویند شما تلاش کنید تکان می خورید بگویید یا صاحب الزمان، می نشینید بگویید یا صاحب الزمان بر می خیزید بگویید یا صاحب الزمان اگر این کار را کردید شیطان دیگر به شما راه پیدا نمی کند.

 بعد می گوید روایت داریم آن کسانی که در زمان غیبت به یاد حضرت هستند و برای حضرت دعا می کنند اینها اهل نجات هستند.

بنابر نقل کمال الدین، احمد بن اسحاق اشعری قمّی می گوید خدمت امام عسکری رسیدم گفتم آقاجان خلیفه و امام بعد از شما چه کسی است؟ حضرت فرمود خداوند از زمان حضرت آدم تا الان هیچگاه زمین را از حجت خالی نگذاشته است.

بعد حضرت بلند شد با سرعت وارد اتاق شد بیرون آمد دیدم در آغوشش یک کودکی است صورتش همانند ماه شب بدر (شب چهاردهم) می درخشد حدود 3 ساله است. فرمود احمد ابن اسحاق اگر آن جایگاه شما در میان ما نبود و احترامی که برای شما قائل هستیم این کودک را به شما نشان نمی دادیم این فرزند من است.

«إِنَّهُ سَمِیُّ رَسُولِ اللَّهِ وَ کَنِیُّهُ الَّذِی یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»

همنام و هم کنیه پیغمبر است و زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد همان طوری که از ظلم و جور پر شده است

«یَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ مَثَلُهُ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ مَثَلُ الْخَضِرِ»

قضیه مهدی در میان امت همانند داستان خضر است.

حضرت خضر برای مردم نا آشنا بود ولی طبق دستور الهی برای مشکلات و گرفتاریهای مردم ولایت تکوینی داشت و از ولایت تکوینی اش به اذن الله استفاده می کرد. نمونه اش اینکه حضرت موسی (علی نبینا وآله وعلیه السلام) مدتی همراه حضرت خضر شد دید او کارهایی انجام می دهد که برایش قابل هضم نبود.

اینکه یک بچه بی گناهی را بکشد، کشتی را سوراخ کند، دیوار خراب شده را بازسازی کند اینها برای حضرت موسی جا افتاده نبود. بعد که حضرت خضر فلسفه آنها را گفت حضرت موسی هم قانع شد.

حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) از ما غایب نیستند ما از او غایب هستیم او در کنار ما است ناظر و شاهد ما است. به تعبیر آیت الله العظمی بهجت حرف می زنیم قبل از این که صدایمان به گوشمان برسد حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) این را می شنود. قبل از این که چیزی را ببینیم او می بیند تمام دنیا مثل کف دست او است.

ما در آن یک سالی که خدمت آیت الله العظمی بهجت بودیم بعضی نکاتی را از ایشان شنیدیم یا جناب آقای شیخ جعفر مجتهدی اینها ارتباطات خاصی داشتند.

نقل می کردند روزی به یکی از آقایان گفته بود لپ تاپ خودت را برای دختر خانمی در رفسنجان بفرست. گفتم با او چه کار دارم شاید زشت باشد گفت نه این دختر خانم پدر صالحی دارد. این دختر وارد دانشگاه شده است از نظر مالی خیلی در فشار هست به خاطر فشار مالی در مسیر انحراف قرار گرفته است. نظر حضرت ولی عصر این است که به احترام پدرش که مرد صالحی است جلوگیری کنیم.

بعد نقل می کرد تماس گرفتیم یکی دو مورد از مسائلی که غیر از خودش خبر نداشت برایش گفتیم فهمید قضیه، قضیه دیگری است قضیه کامپیوتر را برای دختر خانم گفتم گفت بله یک آقایی از من درخواستهایی داشت در برابرش می خواست لپ تاپی هم برای من بگیرد گفتم نه من برای تان می فرستم گفت من باور نمی کنم آدرسش را گرفتیم لپ تاپ را فرستادیم.

گفت تمام هزینه های دانشگاهت را هم می دهم. گفت از من در برابر این کارتان چه می خواهید؟ گفت هیچی نمی خواهیم فقط متدین باش همان تدین و تقوایی که پدرت دارد آن را از شما می خواهیم. گفت مشکلاتی که در چند سال دانشگاه داشت همه را بر طرف کردیم بعد از این که لیسانس گرفت در آموزش و پرورش معلم شد.

ببینید از میلیونها از این قضایایی که در کره زمین اتفاق می افتد شاید یکی از اینها توسط بعضی از اولیاء خدا مثل آیت الله بهجت یا بعضی از بزرگواران دیگر که اطلاعی دارند و ارتباطی دارند بعضی وقتها صلاح می دانند این مسائل را مطرح می کنند.

لذا در اینجا حضرت امام عسکری می فرماید داستان فرزند من مثل قضیه حضرت خضر است. از ولایت تکوینی اش برای رفع گرفتاریهای مردم استفاده می کند بدون این که مردم توجه داشته باشند بعضی از موارد است توجه می دهند و افراد متوجه می شوند که این از ناحیه حضرت ولی عصر است.

بعد این جمله حضرت جالب است:

«وَ اللَّهِ لَیَغِیبَنَّ غَیْبَةً لَا یَنْجُو فِیهَا مِنَ الْهَلَکَةِ إِلَّا مَنْ ثَبَّتَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِیهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِیلِ فَرَجِهِ»

کمال الدین و تمام النعمة؛ نویسنده: ابن بابویه، محمد بن على‏ (381 ق‏)؛ محقق / مصحح: غفارى، على اکبر، ناشر: اسلامیه‏، تهران‏، 1395 ق‏؛ ج2، ص 384، ح1

آیت الله العظمی بهجت همواره به این تکه در صحبت هایشان اشاره داشتند. حضرت فرمودند قسم به خدا حضرت مهدی فرزند من غیبتی می کند که در این دوران غیبت فقط کسانی که خدای عالم آنها را ثابت قدم نگه داشته بر امامت او و توفیق دعا برای تعجیل فرج داده است، از هلاکت آخر الزمان نجات پیدا می کنند.

لذا باید دقت کنیم که یکی از اعمال شبانه روزمان در قنوت نمازمان، در سجده های نمازمان قرآن و دعا می خوانیم مشغول کار هستیم پشت فرمان نشستیم تلاش کنیم زبانمان را عادت بدهیم برای فرج حضرت ولی عصر دعا کردن به یاد امام زمان بودن، به یاد حضرت مهدی بودن.

اگر این توفیق برای ما آمد بیمه هستیم و اگر توفیق نداریم یک مقداری در موفقیتمان و نظر عنایت حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) به ما باید تجدید نظر کنیم ولذا از خدا می خواهیم که خدای عالم همه ما را توفیق دعا برای فرج حضرت را فراهم بکند و زمینه ظهور آن حضرت را فراهم بکند و به ما توفیق دهد حضرت تشریف ‌آوردند در صف دوستان آن حضرت و از یاران آن حضرت و مدافعین حضرت باشیم و به خدای عالم پناه می بریم که ما در برابر حضرت قرار بگیریم.

مجری:

ان شاء الله الهی آمین، تمام سعی و تلاشمان همگی بر همین است ان شاء الله بتوانیم به این درجه معرفت و کمال برسیم و اتفاقاً این برنامه برای همین بنا شده است در شب های جمعه سید اللیالی است یک مقدار دلهای ما از لحاظ زمان آماده است این قابلیت را برای ما ایجاد کرده بتوانیم اقلاً یک سری صحبتهایی را بشنویم بتوانیم دل های خودمان را آماده بکنیم بهتر بتوانیم آن وجود نورانی را درک بکنیم.

راهش را هم آمدیم پای همین مجالس بنشینیم بیاموزیم الحمد لله توفیق داشتیم در برنامه اخلاق علوی سیره مهدوی راجع به همین موضوع بحث می کردیم که چه کنیم جزء یاران حقیقی حضرت باشیم. اگر امکانش است یک مختصری از آن چیزی که تا الان مطرح شده بفرمایید ان شاء الله ادامه بحث را با هم پی بگیریم.

خلاصه ای از مطالب مطرح شده در جلسات گذشته!

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم‏، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَبِهِ نَسْتَعین وَهُوَ خَیرُ نَاصِرٍ وَ مُعِینْ الْحَمْدُلِلَّه ‏وَ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَعلَیٰ آلِهِ آل الله لَا سِیَّمَا علَیٰ مَوْلانَا بَقِیَّةَ اللَّه‏ وَ الّلعنُ الدّائمُ‏ علَیٰ أَعْدائِهِمْ أعداءَ الله إلىٰ یَوم لِقَاءَ اللّه

در رابطه با ویژگیهای یاران حضرت مهدی (ارواحنا فداه) به این جا رسیدیم که گفتیم در بعضی از روایات آمده است:

«فهم الذین وحّدوا اللّه تعالى حقّ توحیده‏»

یاران حضرت مهدی در مرتبه توحید الهی به حد اعلی رسیده اند.

إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب عجّل الله تعالى فرجه الشریف؛ ‏نویسنده: یزدى حایرى، على‏ (تاریخ وفات مؤلف: 1323 ق‏)، محقق / مصحح: عاشور، على‏، ناشر: مؤسسة الأعلمى‏، لبنان بیروت: 1422ق، ج2، ص165

آقای «ابن اعثم» کوفی از علمای بزرگ اهل سنت هم در الفتوح، نقل کرده است:

«رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ عَرَفُوا اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِه‏»‏

یاران حضرت مهدی مؤمنینی هستند که خدا را آنگونه ای که شایسته است شناخته اند.

الفتوح؛ نویسنده: أحمد بن أعثم الکوفی (وفات: 314)، تحقیق: علی شیری، ناشر: دار الأضواء للطباعة والنشر والتوزیع، 1411ق، ج2، ص320

در این زمینه مفصل صحبت کردیم و عرض کردیم برای رسیدن به توحید واقعی راههایی است که ما باید آن راهها را طی کنیم و به آن مرحله بالای توحید برسیم که شایستگی حضور در رکاب حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) را پیدا کنیم.

عرض کردیم آنهایی که به جایی رسیدند می گویند دوازده مسیر است که این دوازده مسیر باید طی بشود این دوازده مسئله را در خودمان احیاء بکنیم تا بتوانیم به آن مرحله توحید برسیم.

یکی از آنها توجه به این نکته است که دین، جز توجه به خدا چیز دیگری نیست. تمام شریعت، واجبات، محرمات، مکروهات، مستحبات همه و همه مقدمه این است که ما به خدای عالم توجه کنیم. برسیم به مرحله ای که:

(فَأَینَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ)

و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست!

سوره بقره (2): آیه 115

به دریا بنگرم دریا تو بینم * به صحرا بنگرم صحرا تو بینم

این توجه هم مراتبی دارد بنا شد بعداً ما در رابطه با این مراتب با بیبنندگان عزیز صحبتی داشته باشیم.

نکته بعدی که عرض کردیم بالاترین مرتبه توجه به حق، از نوع احدی و صمدی است که خدای عالم در سوره توحید می فرماید: (قُلْ هُوَ الله احد) او آن ذاتِ لا إسمَ ولا رَسم جامع همه صفات کمال است هم احد و هم صمد است. این دو نکته در حقیقت احد و صمد بعد از اسم الله آمده است یک دنیا پیام دارد.

ما به دوستان توصیه کردیم کتاب آداب الصلاة حضرت امام را ملاحظه بفرمایند این بزرگوار هم در رابطه با مسئله أحد و صمد نکات ظریفی دارد. از امام باقر روایتی را نقل می کند ان شاء الله به آن جا رسیدیم اشاره خواهم کرد.

فرمود اگر من افراد شایسته ای پیدا می کردم گنجایش علم توحید را داشت تمام دین، شریعت همه و همه را از کلمه صمد برای او بیان می کردم.

راه رسیدن به این مرحله از توحید در جلسه گذشته عرض کردم عمل صالح است در رابطه با این که ما چه کار کنیم گناه از ما سر نزند! چه کار کنیم شیطان به ما مسلط نشود!‌ آیاتی از قرآن را برای بینندگان عزیز خواندیم شیطان با این که دشمن قسم خورده بشر است و به عزت خدا هم قسم خورده است.

(قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ)

گفت: به عزتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد.

سوره ص (38): آیه 82

قسم به عزتت همه را گمراه می کنم یک عده افرادی را استثناء کرده است مثل مخلَصین، آنهایی که اهل توکل هستند آنهایی که عباد الله هستند اینها را در جلسه گذشته مفصل توضیح دادیم.

مجری:

الحمد لله این فرمایشات به صورت فهرست وار مطرح می شوند آدم مشتاق تر می شود که بخواهد این راه و روش را بیاموزد ببیند چه کار باید بکند تا به آن مراتب برسد برای هر کدام از ما پیش می ‌آمد با ما تماس می گرفتند می گفتند در طول زندگی فراز و نشیب هایی بوده گناهانی سر زده چه کار بکنیم این گناهان محو بشود؟

چقدر شیرین است به راحتی آدم می شنود به راحتی با همین یک عمل صالح می تواند آن گناه را محو بکند رسیدن به همین مرتبه ها و کمالات توحیدی باید در قالب عمل صالح انجام بشود.

اما این که راهش چیست و چه نوع عمل صالحی اصلاً باید آدم انجام بدهد تا آن گناهان محو بشود؟ چه بسا آن گناهان تبدیل به حسنه بشود هر نوع عمل صالحی را می گویند یا یک فرمولی دارد؟

هفت عمل صالحی که گناهان را محو و نابود می کند!

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

در رابطه با اعمال صالحی که اولیاء خدا، آنهایی که به آنجا رسیدند به قول مرحوم شهید مطهری این مسیر رفتنی و دیدنی است گفتنی و شنیدنی نیست. آنهایی که به آن مقامات بالا رسیده اند چیزهایی دیده اند که:

«مَا لَا عَیْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»

نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه بر قلب کسی خطور کرده است.

من لا یحضره الفقیه‏؛ نویسنده: ابن بابویه، محمد بن على (381 ق)، محقق / مصحح: غفارى، على اکبر، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، 1413 ق‏؛ ج1، ص 295

رفتن به آن مراحل بالا دیدن جمال و مرتبت نورانیت اهل بیت و وصول به مرتبه احدیت و اینها که عرفاء دارند. ما که بی خبر هستیم نمی دانیم چه خبری است ولی یک چیزهایی نقل می کنند می گویند یک لحظه، یک چشم بر هم زدن آن کمالات، به نعمت های کل کره زمین قابل مقایسه نیست اصلاً قابل مقایسه نیست.

در شبهای ماه رمضان برنامه زندگی پس از زندگی بعضی از افرادی که به جاهای خوبی رسیده بودند می خواستند بر گردند اصرار می کردند نمی خواهیم بر گردیم با این برگشتنش مایه خوشحالی پدر، مادر، فرزند و اهل بیتش می شد.

می گفت الان مقام و رتبه و چیزهایی که دارم می بینم نورانیت و ملاقات با اولیاء خدا نمی خواهم بر گردم برگشتن برایم ارزش ندارد اصلاً تمام لذت های دنیا جمع شود به اندازه یک چشم به هم زدن لذت های این مقامات نورانی نمی شود.

در این زمینه آقایان می گویند اعمال صالحی که گناهان ما را محو می کند و ما را به مرتبه توحید و معرفت خدا می رساند در حقیقت: «عَرَفُوا اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِه‏»، آن گونه ای که شایسته است خدا را عبادت کنیم به آن مرحله می رسانند اینها می گویند هفت عمل است این هفت عمل را اگر انسان انجام دهد و از انسان به وقوع بپیوندد باعث می شود گناهان محو بشود انسان به کمالاتی می رسد به آن جایی که: «مَا لَا عَیْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ»

یک: بهترین عمل صالح توسل به حضرت ابا عبدالله (علیه السلام) است؛ دوم: احترام به پدر و مادر است گناهان را محو می کند و مایه پرواز انسان به ملکوت می شود؛

سوم: بعضی بیماریهایی است که انسان گرفتار می شود این بیماری ها - روایاتش را هم عرض می کنم - گناهان ما را می ریزد و نابود می کند همان طوری که پاییز وقتی می ‌آید برگ درختان ریخته می شود؛

چهارم: به یاد مرگ بودن است خیلی توصیه شده است. اگر شما نهج البلاغه را ببینید شاید بخش اعظم نهج البلاغه بحث اخلاقیات به یاد مرگ بودن است این به یاد مرگ بودن باعث می شود عُلقه های دنیوی کم شود و آلودگی به گناه کم شود و توجه به خدای عالم بیشتر شود.

پنجم: قرائت قرآن است در هر لحظه ای فرصتی به دست می آوریم قرآن در داشبورد ماشینمان باشد بالا سر در هنگام خواب باشد محل کارمان باشد همین که فرصتی می کنیم باز کنیم چند آیه یا چند صفحه ای بخوانیم قلب مان را با آیات قرآن جلاء و صفاء بدهیم.

به قول خواجه عبد الله انصاری که می گوید وقتی می خواهم خدا با من حرف بزند قرآن می خوانم وقتی من بخواهم با خدا حرف بزنم نماز می خوانم. نماز از طرف ما، حرف زدن ما با خدا است قرآن حرف زدن خدا با ما است.

ششم: سجده های طولانی است خدای عالم توفیق سجده طولانی را به هر کس نمی دهد بویژه اگر در سجده اشکی هم از چشم مان در بیاید رسول اکرم می فرماید نزدیک ترین مرحله انسان به خدا این است که انسان در سجده در حال گریه باشد این «أقرب الوقت وأقرب الحالات إلی الله» است.

هفتم: از اعمال صالحی که آقایان آوردند عبارت از دعای حزین است. دعای امام سجاد (سلام الله علیه) بعد از نماز شب ان شاء‌ الله به این جا برسیم مفصل عرض می کنیم بعضی از فقراتش را قبلاً عرض کردیم

«مَوْلَایَ یَا مَوْلَایَ إِنْ کُنْتَ رَحِمْتَ مِثْلِی فَارْحَمْنِی وَ إِنْ کُنْتَ قَبِلْتَ مِثْلِی فَاقْبَلْنِی‏»

مولای من، مولای من اگر به مثل من رحم کردی، به من هم رحم کن و اگر مثل من را قبول کردی من را هم قبول کن.

مصباح المتهجد و سلاح المتعبد؛ طوسى، محمد بن الحسن‏؛ ناشر: مؤسسة فقه الشیعة ، ج‏1، ص 164

همان تعبیر حضرت سجاد در مناجات خمسه عشر که می فرماید:

«إِلَهِی مَا أَنَا بِأَوَّلِ مَنْ عَصَاکَ فَتُبْتَ عَلَیْهِ وَ تَعَرَّضَ لِمَعْرُوفِکَ‏»

خدایا من که اولین بنده ات نیستم گناه کردم گناهش را بخشیدی اولین خطا کار هم نیستم که خطا کردم تو می خواهی از سر خطاهای من بگذری!

بحار الأنوار (ط - بیروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج 91، ص 142

زبان دعا را یاد بگیریم ای خدایی که بدتر از من را بخشیدی ای خدایی که گناه کارتر از من را مورد لطف قرار دادی مرا هم مورد لطف خودت قرار بده. دعای حزین قبل از اذان صبح گمان نمی کنم کسی با توجه به معانی دعای حزین این دعا را بخواند و قلبش منقلب نشود یعنی به قدری فقرات زیبا و جانسوزی دارد که انسان وقتی می خواند به خودی خود حال پیدا می کند به خودی خود چشم انسان اشک آلود می شود.

لذا توصیه می کنم به آن دسته از عزیزانی که خدا توفیق بیداری قبل از اذان صبح را داده است تلاش کنند نماز شب یازده رکعتی را بخوانند و اگر حوصله ندارند 3 رکعت بخوانند؛ در روایت دیدم نشد یک رکعت آخر را بخوانند. دعای حزین را بعد از نافله شب قرائت کنند صورت شان را روی خاک بگذارند و دعای امام سجاد را با خدای عالم زمزمه کنند دعای خیلی عاشقانه و عارفانه با خدا است.

یعنی دل آدم را جلاء می دهد و غصه های آدم را بر طرف می کند انسان بعد از دعا احساس می کند سبک شده است. شاید پنج شش سطر بیشتر نیست ولی مضامین خیلی بالایی دارد بعضی از مضامینی که با روحیه انسان می سازد مدام این ها را تکرار کند و با این حالش عمل صالحی است که گناهان بخشیده می شود، هم زمینه پرواز به ملکوت بلکه بالاتر از ملکوت هم برای او فراهم می شود.

مجری:

ان شاء‌ الله که توفیق داشته باشیم لذتش را بچشیم و طبیعتاً کسی که این لذت ها به او ارزانی بشود دیگر به این راحتی ها آن را رها نخواهد کرد. ان شاء الله که بتوانیم به این مراتب دست پیدا کنیم.

ما یک فاصله کوتاه بگیریم ان شاء الله با تفصیل این فرمایشات که شب، شب جمعه هم است همراه ما باشید قرار است راجع به اولین نکته که در رابطه با وجود نازنین حضرت آقا سید الشهداء و توسل به ایشان است صحبت بشود.

عرض سلام مجدد خدمت شما بینندگان عزیز و ارجمند شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف). الحمدلله این توفیق را داریم همچنان با برنامه اخلاق علوی و سیره مهدوی در خدمتتان هستیم به این جا رسیدیم که چه کار بکنیم از چه راهی و از چه عمل صالحی باید استفاده بکنیم تا ان شاء الله به آن مراتب عالیه برسیم.

قرار شد آن نعمت و معرفتی که قرار است خداوند به انسان ارزانی بدارد از طریق همین اعمال صالح به دست بیاید هفت مرتبه را حضرت استاد بیان فرمودند اولین مرتبه آنها توسل به ساحت مقدس آقا سید الشهداء است.

جَسته گریخته در محضر حضرت استاد استفاده کردیم جلسه پیش حضرت استاد فرمودند ابتدای ورود در نماز اگر دل مشغولی، فکر و خیالی به سراغ آدم می آید از همین ذکر از توسل به آقا سید الشهداء استفاده بکند. اما سرّ این چیست؟ ما به چه صورت باید این توسل را انجام بدهیم و این که از چه مسیری باید این را طی بکنیم؟ مخصوصاً در شب جمعه، شب زیارتی مخصوص آقا است بسیاری از افراد حتماً مقید هستند یک روضه مختصری گوش بدهند یا ذکر توسلی داشته باشند اما بیشتر بخواهیم راجع به اصل این عمل بدانیم قطعاً مثمر ثمرتر خواهد بود.

خواص دنیوی و اخروی گریه بر حضرت سیدالشهدا (سلام الله علیه)

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

همانطور که عرض کردیم توصیه اولیاء الهی است آنهایی که به مقصد رسیدند آنها این راه کارها را برای ما بیان کردند. یکی از راههایی که باعث می شود گناهان ما از بین برود و تبدیل به حسنات بشود توسل به سیدالشهداست. چون این گناهان مثل زنجیر ما را به زمین کوبانده است نمی گذارد پرواز کنیم.

در دعای کمیل می خوانیم خدایا این زنجیرهایی که به پایم است و من را گرفتار کرده است این زنجیرها را از پای من باز کن. مادامی که ما آلوده به گناه هستیم و گناه در پرونده ما است توفیق رسیدن به توحید و معرفت الهی و معرفت ائمه پیدا نمی کنیم هیچ شکی نداشته باشیم.

با توبه کردن خدای عالم گناه ما را می بخشد ولی آثار گناه بخواهد از بین برود نیاز به عمل صالح دارد. مثلاً یک لیوانی تصور می کنید شربت است می خورید بعد متوجه می شوید شراب و عرق بود، با یک استغفار گناه شما بخشیده می شود چون نمی دانستید. ولی آیا با این استغفر الله گفتن، اثر مستی که در شما ایجاد کرده است از بین می رود؟

گناهان هم این طور در روحیه ما اثر سیاه گذاشته است. اگر ما بخواهیم این اثر سیاه از روح مان برداشته شود و این زنجیرهایی که مانع تکامل و پروازمان در ملکوت است برداشته شود احتیاج به عمل صالح داریم.

عمل صالح است که گناهان را از بین می برد و چه بسا گناهان را به حسنات مبدل می کند یکی از اینها توسل به حضرت سید الشهداء است و بهترین توسل به سید الشهداء هم گریه برای امام حسین است. در کامل الزیارات، از امام صادق (سلام الله علیه) نقل کرده است که حضرت می فرماید:

«إِنَّهُ لَیَنْظُرُ إِلَى مَنْ یَبْکِیهِ فَیَسْتَغْفِرُ لَه‏ وَ یَسْأَلُ أَبَاهُ الِاسْتِغْفَارَ لَهُ»

 حضرت سید الشهداء نگاه می کند به کسانی که برای او گریه می کنند. برای گریه کن هایش طلب مغفرت می کند. از پدر بزرگوارش حضرت امیر هم می خواهد که برای گریه کنندگان استغفار کند.

کسی که امام حسین و حضرت امیر برایش طلب مغفرت کند چقدر جایگاه بالایی دارد دیگر گناهی در پرونده اش می ماند؟

«وَ یَقُولُ أَیُّهَا الْبَاکِی لَوْ عَلِمْتَ مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَکَ لَفَرِحْتَ أَکْثَرَ مِمَّا حَزِنْتَ»

سید الشهداء می گوید، ای گریه کُن! اگر می دانستی خداوند به خاطر این گریه چه مقاماتی برای تو فراهم کرده خوشحالی تو بیشتر از نگرانی تو میشد.

«وَ إِنَّهُ لَیَسْتَغْفِرُ لَهُ مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ خَطِیئَةٍ.»

حضرت سید الشهداء برای کسی که برای آن حضرت گریه می کند از تمام گناهان و خطاهایش از خدا طلب مغرفت می کند.

کامل الزیارات؛ نویسنده: ابن قولویه، جعفر بن محمد، ناشر: دار المرتضویة، محقق/ مصحح: امینی، عبدالحسین، ص 103

کامل الزیارات هم از کتاب هایی است که به تعبیر حضرت آیت الله خویی (رضوان الله تعالی علیه) تمام راویانش ثقه هستند و روایاتش هم صد در صد صحیح است.

روایت دیگری مرحوم مجلسی در بحار آورده است که امام باقر می فرماید:

«مَنْ ذَرَفَتْ عَیْنَاهُ عَلَى مُصَابِ الْحُسَیْنِ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ الْبَعُوضَةِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ کَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ»

کسیکه اشک چشمش بر مصیبت حضرت امام حسین جاری شود حتی به اندازه پر مگس، خداوند گناهان او را می بخشد ولو به اندازه کف دریاها باشد.

بحار الأنوار (ط - بیروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج 44، ص293

بهتر از این می خواهیم؟ مرحوم شیخ صدوق در امالی، از امام رضا (سلام الله علیه) نقل می کند که حضرت فرمود:

«فَعَلَى مِثْلِ الْحُسَیْنِ فَلْیَبْکِ الْبَاکُونَ فَإِنَّ الْبُکَاءَ یَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظَام‏‏»

گریه برای امام حسین گناهان بزرگ را محو و نابود می کند.

الأمالی (للصدوق)؛ ابن بابویه، محمد بن على، محقق/ مصحح: ندارد. ناشر: کتابچى، ص 128

روایت دیگری از آقا امام صادق (سلام الله علیه) است که فرمود:

«فَلَوْ أَنَّ قَطْرَةً مِنْ دُمُوعِهِ سَقَطَتْ فِی جَهَنَّمَ لَأَطْفَأَتْ حَرَّهَا حَتَّى لَا یُوجَدَ لَهَا حَر»

اگر یک قطره از گریه برای امام حسین به جهنم بیافتد آتش جهنم خاموش می شود و هیچ حرارتی برای آتش جهنم باقی نمی ماند.

کامل الزیارات؛ نویسنده: ابن قولویه، جعفر بن محمد، ناشر: دار المرتضویة، محقق/ مصحح: امینی، عبدالحسین، ص102

در این زمینه روایت زیاد است شاید بالای هفتاد هشتاد روایت در رابطه با فضیلت گریه برای امام حسین است. اگر این توفیق را داریم خدا را شاکر باشیم. توفیق را نداریم بیرویم این توفیق را از خود امام حسین بخواهیم و گدایی کنیم.

حکایتی شنیدنی از چگونگی ایجاد سنخیت با امام زمان (سلام الله علیه)

یکی از علمای بزرگ می گفت مدتی توسل و ختومات داشتم خدمت حضرت ولی عصر مشرف بشوم. یک شب در عالم رؤیا حضرت را دیدم گفتم آقا جان - تعبیر از من است - خسته شدم چندین مدتی است توسل، ختومات و ... دارم خدمت شما شرفیاب شوم حضرت فرمود تو که با من سنخیتی نداری وقتی سنخیتی با من نداری نمی توانی به محضر من برسی، می گفت از خواب بلند شدم خیلی ناراحت بودم پیش یکی از اساتید بزرگ رفتم گفتم همچنین خوابی دیدم چه کار کنم؟

گفت نزدیک ترین و سریع السیرترین راه را به تو نشان بدهم؟ گفتم بفرمایید گفت حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم صبح هم شب برای جد بزرگوارش گریه می کند، تلاش کن صبح و شب برای مصیبت سید الشهداء گریه کنی یک سنخیت و شباهتی به امام زمان پیدا کنی.

در نماز نمی توانید در روزه گرفتن نمی توانید در توحید آنها رسیدند به مرحله ای که عقل ما نمی رسد حداقلش این است که زورمان به اشک چشم مان می رسد. حداقل با ریختن اشک چشم یک شباهت ظاهری با حضرت ولی عصر پیدا کنیم.

گفت اگر یک سال گریه بر امام حسین هم صبح و هم شب مداومت پیدا کنی برای تو تشرف حاصل می شود. گفت از آنجا که برگشتم حالم منقلب شد مدتی ختوماتی، ذکری و وِردی می گرفتم همه را کنار گذاشتم، تلاش کردم صبح و شب برای امام حسین گریه کردن بعد از این که یک سال تمام شد می گفت تشرف برای من حاصل شد و این تشرفات ادامه پیدا کرد.

در هر صورت دوستان رسیدن به مقامات بالا حتی به آن مرحله تشرف هم خیلی سخت نیست آسان است؛ ولی همین آسان را هم، تا یار که را خواهد و میلش به که باشد. الان که بنده این را عرض می کنم شاید همه شما بینندگان عزیز می گویید ای کاش ما هم توفیق داشته باشیم صبح و شب برای امام حسین گریه کنیم. ولی این توفیق چیزی نیست که برویم از بازار بخریم چیزی که نیست که در زمین بکاریم آبیاری کنیم به دست مان بیاید. این توفیق بالای درخت نیست برویم بچینیم این توفیق یک همتی از طرف ما می خواهد و یک عنایتی هم از طرف خدا و خود اهل بیت (علیهم السلام) است.

ولی من یک جمله ای بگوییم اگر خدای عالم صدق نیت ما برایش محرز شود واقعاً ثابت کنیم صادق النیة هستیم خدا می داند نیت مان چیست ولی حداقل برای ما خودمان ثابت شود واقعاً صادقانه می خواهیم به طرف الله و آقا امام زمان (سلام الله علیه) حرکت کنیم.

همین که محرز بشود واقعاً در قولمان صادق هستیم خداوند توفیقاتش را فراهم می کند حتی اگر در سفر یا بیماری هم باشد خداوند این توفیق را از او سلب نمی کند.

(وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ)

و آنها که در راه ما (با خلوص نیت) جهاد کنند، قطعا به راه‌ های خود، هدایت شان خواهیم کرد و خداوند با نیکوکاران است.

سوره عنکبوت (29): آیه 69

خواص شگفت انگیز مداومت بر خواندن زیارت عاشورا!

این یکی از راهها است. یک راه دیگر خواندن زیارت عاشورا است. زیارت عاشورا حدیث قدسی است آقا امام صادق (سلام الله علیه) به صفوان فرمود من ضمانت می کنم این ضمانت را از پدرم، پدرم از پدرش، از جدش از رسول الله و از خدای عالم است کسی که زیارت عاشورا بخواند خدای عالم گناهان او را می بخشد.

وقتی آقا امام صادق ضمانت می کند رسول اکرم ضمانت می کند خدا ضمانت می کند، با توجه به این جایی برای تنبلی نمی ماند.

مرحوم شیخ طوسی در مصباح المتهجد نقل می کند که امام صادق (سلام الله علیه) به صفوان بن یحیی که از اصحاب اجماع و از مشایخ الثقات است فرمود:

«یَا صَفْوَانُ إِذَا حَدَثَ لَکَ إِلَى اللَّهِ حَاجَةٌ فَزُرْ بِهَذِهِ الزِّیَارَةِ مِنْ حَیْثُ کُنْتَ»

ای صفوان هر گاه حاجت مهم و گرفتاری بزرگی داری زیارت عاشورا را بخوان هر کجا هستی.

اصل زیارت عاشورا برای حرم امام حسین و آن هم برای روز عاشورا است ولی خدای عالم به امام حسین عنایت دارد می گوید هر کس در غیر عاشوراء در هر کجای کره زمین زیارت عاشورا را بخواند همان ثوابی که خدای عالم برای زائرین امام حسین در حرم امام حسین، روز عاشورا می خواند خدا همان ثواب را می دهد.

می گوید هر کجا هستی زیارت عاشورا را بخوان و دعای علقمه را هم بخوان از خدای عالم حاجتت را بخواه

«وَ ادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ وَ سَلْ رَبَّکَ حَاجَتَکَ تَأْتِکَ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَیْرُ مُخْلِفٍ وَعْدَهُ وَ رَسُولُهُ بِمَنِّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّه‏»

با این دعا حاجت خود را از خدا بخواه. قسم به خدا، خداوند خلف وعده نمی کند و وعده ای که پیغمبر هم داده است نمی گذارد خلف وعده بشود.

مصباح المتهجد و سلاح المتعبد؛ طوسى، محمد بن الحسن‏؛ ناشر: مؤسسة فقه الشیعة، ج2، ص 782

یعنی آن ضمانی که خدا، پیغمبر و ائمه داده اند آن ضمانت محقق خواهد شد. علقمه که زیارت عاشورا را از امام باقر (سلام الله علیه) نقل می کند می گوید حضرت به من گفت:

«یَا عَلْقَمَةُ إِذَا أَنْتَ صَلَّیْتَ رَکْعَتَیْنِ بَعْدَ أَنْ تُومِئَ إِلَیْهِ بِالسَّلَامِ»

بعد از این که زیارت عاشوراء را خواندی دو رکعت نماز خواندی و دعای علقمه را خواندی. مثلاً دعای علقمه برای پیروزی بر دشمنان، رفع گرفتاری ها خیلی مهم است تعابیر خیلی تندی برای دشمنان اهل بیت یا دشمنان خود انسان در دعای علقمه است.

من توصیه می کنم دوستانی که می خواهند دعای علقمه را بعد از زیارت عاشورا بخوانند یک صدقه ای حتماً ولو اندک کنار بگذارند برای سلامت حضرت ولی عصر، هدیه به ارواح شهداء، و رفع گرفتاری از خودش و خانواده اش.

این توصیه مرحوم آیت الله سید عبد الکریم کشمیری به ما بود. می فرمود می خواهی صدقه بدهی، صدقه را 3 قسمت کن یک سومش را به نیت سلامتی آقا امام زمان، یک سوم به نیت هدیه به همه شهداء از حضرت هابیل گرفته تا قیامت. یک سومش هم برای سلامتی خودتان و اهل بیت تان و رفع گرفتاری از خودتان و اهل بیتتان باشد.

من توصیه می کنم دوستان دعای علقمه را بدون صدقه نخوانند چون دعای علقمه در حقیقت یک نفرین شدیدی بر دشمنان خود انسان است و این نفرین مثل شمشیر دو لب است می خورد به طرف خود انسان هم می آید. مثل قضیه حضرت یونس که نفرین کرد خودش هم گرفتار شکم ماهی شد.

یا در رابطه با بلعم باعورا می فرماید:

(وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیهِ یلْهَثْ)

و اگر می ‌خواستیم، (مقام) او را با این آیات (و علوم و دانش ها) بالا می ‌بردیم؛ و او به پستی گرایید، و از هوای نفس پیروی کرد! مثل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنی، دهانش را باز، و زبانش را برون می ‌آورد،

سوره اعراف (7): آیه 176

بلعم باعورا به مقام بالایی رسیده بود شرح حالش را ببیند اسم اعظم داشت. به خاطر نفرین به یکی از اولیاء خدا گرفتار شد و به اسفل السافلین رسید. قرآن تندترین عبارت را در رابطه با بلعم باعورا می گوید؛ می گوید داستان او مثل سگ هار است (إِنْ تَحْمِلْ عَلَیهِ یلْهَثْ) به قولی حمله هم کنی پاچه می گیرد حمله هم نکنی پاچه می گیرد.

لذا دوستان در دعاهایی که برای نفرین است تلاش کنند حتماً یک صدقه ای کنار بگذارند این صدقه بلا را از خود انسان دور می کند.

در هر صورت علقمه می گوید حضرت امام باقر فرمود وقتی زیارت عاشورا را خواندی دو رکعت نماز خواندی این دعا تمام شد

«فَقَدْ دَعَوْتَ بِمَا یَدْعُو بِهِ مَنْ زَارَهُ مِنَ الْمَلَائِکَةِ وَ کَتَبَ اللَّهُ لَکَ مِائَةَ أَلْفِ أَلْفِ دَرَجَةٍ»

این دعایی است که زائرین امام حسین و ملائکه این جا می آیند این دعا را می خوانند. زیارت عاشوراء خواندی، دو رکعت نماز و دعای علقمه خواندی خدا صد میلیون درجه برای تو می نویسد.

«وَ کُنْتَ کَمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) حَتَّى تُشَارِکَهُمْ فِی دَرَجَاتِهِمْ وَ لَا تُعْرَفُ إِلَّا فِی الشُّهَدَاءِ الَّذِینَ اسْتُشْهِدُوا مَعَهُ وَ کَتَبَ لَکَ ثَوَابَ زِیَارَةِ کُلِّ نَبِیٍّ وَ کُلِّ رَسُولٍ وَ زِیَارَةِ کُلِّ مَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ ع مُنْذُ یَوْمَ قُتِلَ عَلَیْهِ السَّلَامُ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ الزِّیَارَة»

مقام شهدایی برای تو می نویسند که در رکاب امام حسین به شهادت رسیدند و در درجات شهدای کربلاء هم شریک می شوی و ثواب زیارت هر نبی و هر رسول و زیارت تمام کسانی که امام حسین را زیارت کرده اند از روزی که امام حسین و اهل بیتش به شهادت رسیدند را می بری!

برای رسیدن به مقام شهدای کربلا و ثواب تمام کسانی که امام حسین و اهل بیتش را زیارت کردند از روز شهادت امام حسین تا الان که ما داریم این زیارت عاشورا و دعای علقمه را می خوانیم. بعد علقمه می گوید امام باقر به من فرمود:

«إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَزُورَهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ بِهَذِهِ الزِّیَارَةِ مِنْ‏ دَارِکَ فَافْعَلْ وَ لَکَ ثَوَابُ جَمِیعِ ذَلِک‏»

اگر توانستی هر روز در خانه زیارت عاشورا را با دعای علقمه بخوان که در اینصورت نیز تمامی ثوابهایی که گفتم برای تو خواهد بود.

مصباح المتهجد و سلاح المتعبد؛ طوسى، محمد بن الحسن‏؛ ناشر: مؤسسة فقه الشیعة ، ج‏2، ص 776 و 777

آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) یک سالی که توفیق داشتیم آن زمان جوان بودیم قدر ندانستیم الان تأسف می خوریم اعتراف می کنم آن ساعت های طلایی که با آن بزرگواران بودیم قدر آن روزها را ندانستیم. «لئن شکرتُم» نشد «لئن کفرتُم» شد این بزرگواران را از دست ما گرفتند.

ایشان می فرمودند مضمون زیارت عاشورا گواهی است و روشن کننده است که حدیث قدسی است اساتید و مراجع به این عنایتی ویژه دارند. مرحوم آیت الله شیخ محمد حسین اصفهانی استاد آیت الله خویی همردیف مرحوم میرازی نائینی و آقا ضیاء عراقی ایشان هم فقیه، هم اصولی و هم عارف بود، دارد بعضی وقت ذکر می گفت در و دیوار هم به ذکر او ذکر می گفتند.

ایشان مقید بود هر روز زیارت عاشورا می خواند از خدا خواسته بود خدایا آخرین عمل من در دنیا زیارت عاشورا باشد! ببینید این بزرگانی که به مقامات بالا رسیدند آرزوهایشان چه بوده است ما چه آروزیی داریم!

بعد آقای بهجت می فرمودند ایشان آخرین روز عمرش زیارت عاشورا را خواند تمام شد روحش از بدنش جدا شد. مرحوم آقا سید علی قاضی استاد آقای بهجت و طباطبایی می گوید در عالم رؤیا ایشان را دیده بودند فرموده بودند در برزخ چه عملی خیلی مهم تر است و به داد می رسد؟ فرمود زیارت عاشورا.

مرحوم آقای قاضی گفته بود پشیمان و ناراحت هستم چرا روزی یکبار زیارت عاشورا می خواندم! ای کاش دو بار می خواندم چون هر چه این جا داریم از سید الشهداء و قرآن داریم.

آقازاده آیت الله امینی به قم آمده بود یک شب مهمان ما بود ایشان نقل می کرد گفت پدرم را بعد از این که از دنیا رفت در عالم رؤیا دیدم گفتم آنجا الغدیر و ... خیلی به داد شما رسید، گفت پسرم آن جا همه بازارها کساد است.

بازار تألیفات، نماز جماعت و کتاب و ... کساد است تنها یک بازار آنجا رونق دارد آن هم بازار زیارت امام حسین و گریه برای امام حسین است، چیزی که من آنجا نتیجه دیدم زیارت برای امام حسین و گریه برای امام حسین بود.

مرحوم شهید دستغیب نقل می کند یکی از علمای نجف، تعبیرشان این است زمانی که داستان های شگفت انگیز را نوشته بود می گوید یکصد سال قبل یکی از علمای نجف در خواب حضرت عزرائیل را دیده بود این هم یک توفیقی است با قیافه عزرائیل آشنا شدن نعمتی است.

گفتم از کجا می آیی؟ عزرائیل گفت از شیراز می آیم، گفتم برای چه رفته بودی؟ گفت رفته بودم مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی را قبض روح کنم گفتم حالش چطور است؟ گفت بهترین حال، بهترین مقامات، بهترین باغ های عالم برزخ، خدای عالم هزار ملک را موکل کرده است در اختیار مرحوم میرزا ابراهیم محلاتی باشد هر دستوری می دهد عمل کنند.

گفتم به خاطر مقام علمی و تربیت شاگرد میرزا ابراهیم محلاتی بوده است؟ گفت نه، گفتم برای نماز جماعت و بیان احکام گفت نه، گفتم از کجا به این مقام رسید؟ گفت به خاطر مداومت بر زیارت عاشورا.

دوستان عزیز می گویند در خانه کس است یک حرف بس است. بعضی از افراد را از نزدیک می شناسم روزی سه بار صبح، ظهر و شب زیارت عاشورا می خوانند ولو به همان صورت اختصار.

خود مداومت بر زیارت عاشورا موضوعیت دارد. در ماشین هستیم حرف های بیخود بزنیم در پرونده ثبت می شود بارمان را سنگین می کند و روح مان را سیاه  می کند. یا راه می رویم یا در خانه بی کار هستیم تلاش کنیم یک بخشی از وقتمان را اختصاص به زیارت امام حسین (سلام الله علیه) بدهیم مخصوصاً‌ به زیارت عاشورا.

مداومت بر زیارت عاشورا و دعای علقمه، برکات زیادی دارد هم برای دنیا برکات دارد، هم برای عالم برزخ هم برای قیامت و هم این که در دنیا می خواهیم به توحید برسیم و به معرفت الله و معرفت ائمه برسیم یکی از راه هایش مداومت بر زیارت عاشورا است.

مجری:

ان شاء‌ الله بتوانیم با این روش ها، با این راههایی که با این بیانات مستدل و مستند حضرت استاد روشن شد، یواش یواش به آن مراتب و درجات برسیم و از شرّ این گناهانی که دست و پای ما را بسته است رهایی پیدا بکنیم.

دومین عمل صالحی که حضرت استاد اشاره فرمودید بحث احترام به والدین بود. نسبت به احترام به والدین جسته و گریخته صحبتهایی شده است اما با این نظر و دید که می تواند یکی از آن راهکارهایی باشد که انسان را از شر آن خطاهایی که انجام داد رهایی ببخشد با این دید تا حالا به این مطلب نگاه نکردیم چطور می تواند باعث رسیدن به کمالات بشود؟

نگاه بی نظیر قرآن کریم به پاسداشت مقام پدر و مادر!

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

در رابطه با احترام به والدین فقط به یک نکته اشاره می کنم خدای عالم در قرآن چند جا احترام و احسان به والدین را آورده است، ولی در تمام این موارد با توحید و با دوری از شرک قرین کرده است.

در قرآن نداریم یعنی بنده ندیدم یک عملی این طور قرین توحید باشد. مثلاً در سوره بقره دارد:

(وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا وَذِی الْقُرْبَى وَالْیتَامَى وَالْمَسَاکِینِ)

و (به یاد آورید) زمانی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خداوند یگانه را پرستش نکنید؛ و به پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید؛

سوره بقره (2): آیه 83

و در سوره نساء آیه 36 می فرماید:

(وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیئًا وَبِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا)

و خدا را بپرستید! و هیچ ‌چیز را همتای او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیکی کنید؛

سوره نساء (4): آیه 36

یعنی از تمام این واجبات و از تمام این احکام تنها حکمی که در کنار توحید آمده است احسان به والدین است. در سوره انعام آیه 151 می فرماید:

(أَلَّا تُشْرِکُوا بِهِ شَیئًا وَبِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا)

اینکه چیزی را شریک خدا قرار ندهید! و به پدر و مادر نیکی کنید!

سوره انعام (6): آیه 151

باز در سوره اسراء آیه 23 و 24 می فرماید:

(وَقَضَى رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیاهُ وَبِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا إِمَّا یبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا * وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیانِی صَغِیرًا)

و پروردگارت فرمان داده: جز او را نپرستید! و به پدر و مادر نیکی کنید! هرگاه یکی از آن دو، یا هر دوی آنها، نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار! و بر آنها فریاد مزن! و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو! و بال های تواضع خویش را از محبت و لطف، در برابر آنان فرود آر! و بگو: «پروردگارا! همان‌ گونه که آنها مرا در کوچکی تربیت کردند، مشمول رحمت شان قرار ده!»

سوره اسراء (17): آیات 23 و 24

(وَقَضَى رَبُّکَ) تقدیر قطعی خدای عالم است که جز خدا را عبادت نکنید. باز هم اینجا بعد از عبادت خدا (وَبِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا) آمده است. شاید رمزش هم این باشد خدای عالم خالق ما است وسیله خلقت ما، وسیله به وجود آمدن ما را پدر و مادر قرار داده است؛ یعنی در حقیقت پدر و مادر یک نوع حق خلقتی به گردن ما دارند.

یعنی خداوند هزار سبب و مسبب ردیف کرده تا ما وجود پیدا کنیم آخرین مرحله و آخرین حلقه این اسباب و مسببات، پدر و مادر هستند. بالاترین نعمت، خلقت هستی است چون نعمت خلقت ما به واسطه پدر و مادر است آخرین حلقه اسباب و مسببات پدر و مادر هستند خداوند می خواهد توجه به ما بدهد که خدا از طریق پدر و مادر ما را آفریده و خلق کرده است.

اگر هم بخواهیم به خدا برسیم یکی از راه هایش احترام به پدر و مادر است که آخرین حلقه از اسباب و مسببات خلقت و هستی ما است. این را باید دقت کنیم.

بعد این جا یک نکته ظریفی است (إِمَّا یبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ) وقتی هر دو یا یکی به سن پیری رسیدند مبادا از گُل سنگین تر به او حرف بزنید امام فرمود اگر از اُف کوچک تر بود. مثلاً کلمه اَه گفتند نه این که فحش بدهی نه این که - نستجیر بالله - چوب را بر داری به جانش بیافتی نه این که به سن پیری رسید خانه سالمندان ببری دیگر سراغش هم نگیری، اینها حق خلقتی به گردن تو دارند اگر بخواهی به حق، معرفت و توحید برسی گناهانت تبدیل به حسنات بشود یکی از راه هایش احترام به پدر و مادر است.

(وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا) همواره حرف می زنید حرف های زیبا و کریمانه بزنید. پدر فدایت شوم، دورت بگردم، تمام درد و بلایت به جان من بخورد، ای کاش می توانستم خاک زیر پایت شوم، دست و پایش را ببوسی و تلاش کنی آن چه که آن ها اراده می کنند و دل شان می خواهد برای آن ها فراهم کنی.

(وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ) مثل پرنده ای که بال و پرش را باز می کند بچه هایش را زیر بال و پرش می گیرد و مورد عنایت قرار می دهد تو هم این چنین باش.

(وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا) تلاش کن همواره دعا کنی (کَمَا رَبَّیانِی صَغِیرًا) خدایا همان طوری که این ها رب من بودند، (رَبَّیانِی صَغِیرًا) سلسله ربوبیت حق آخرش به پدر و مادر (والدین) منتهی شده است.

روایت از آقا امام هشتم (سلام الله علیه) است می گوید هر انسانی 24 ساعت از عمرش بگذرد دعا برای پدر و مادر نکند عاق والدین حساب می شود. بعد حضرت می گوید چه بسا بعضی از افراد هستند در زمان حیات پدر و مادر به پدر و مادر احترام می کنند ولی بعد از مرگ پدر و مادر عاق می شوند.

گفت آقا جان چطور می شود بعد از مرگ عاق می شوند؟ می گوید بعد از این که از دنیا رفتند 24 ساعت از عمر این بچه گذشته برای پدر و مادرش طلب مغفرت نکرده است عاق والدین می شود قضیه عاق والدین مشخص است

تلاش کنیم یکی از دعاهایی که در قنوت نمازمان می خوانیم همین باشد آیه قرآن است

(رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَی وَلِمَنْ دَخَلَ بَیتِی مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِینَ إِلَّا تَبَارًا)

پروردگارا! مرا، و پدر و مادرم و تمام کسانی را که با ایمان وارد خانه من شدند، و جمیع مردان و زنان باایمان را بیامرز؛ و ظالمان را جز هلاکت میفزا!

سوره نوح (71): آیه 28

ولذا تلاش کنیم همواره به یاد پدر و مادر باشیم اگر بتوانیم به نیت آن ها قرآن بخوانیم، به نیت آن ها صدقه دهیم،‌ به نیت آنها احسان کنیم.

یک نکته ظریفی برای فرزندان بزرگ خانواده دوستان عزیز آنهایی که فرزند بزرگ خانه هستید اگر چنانچه یقین داشته باشید پدر و مادر یک رکعت نماز قضاء شده دارد وظیفه شما است آن را انجام بدهید. اگر انجام ندادی فردای قیامت کتکش را خواهی خورد.

یک روز، روزه اش نه این که خورد مسافرت رفت توفیق پیدا نکرد قضایش را بگیرد آخر عمری بیمار شد نتوانست روزه بگیرد و نماز بخواند یا سهل انگاری کرده این به عهده شما فرزند بزرگ خانه است.

مادامی که این را انجام ندهید این گناه دست و پای شما را به زنجیر می کشد و به زمین می کوبد نمی توانید پرواز کنید و به کمالات برسید نمی توانید در نماز و عبادات خود حضور قلب و خشوع داشته باشید. توفیق گریه کردن از ترس خدا، گریه کردن برای امام حسین همه این توفیقات از شما گرفته می شود. چون گناه سدی ایجاد می کند میان ما و میان کمالات، حالا این کمالات هر چه می خواهد باشد کمالات دنیوی، روزی، مقام، پست، عنایت و ...

یا مقامات معنوی باشد مادامی که در پرونده آثاری از گناه است این گناه همواره ظلمت و تاریکی از خودش تولید می کند، همان طوری که عبادات ما، نورانیّت از خودش تولید می کند.

 لذا تلاش باید بکنیم کلیه اعمالی که یا گناهانی که در پرونده مان است ظلمت تولید می کند. برای عالم بزرخ مان ظلمت می فرستد یک دفعه آن جا می رویم همان طوری که دیدید آقایانی که در برنامه زندگی پس از زندگی می گویند دیدیم دالان های ظلمتی است که چشم، چشم را نمی بیند.

این ظلمت ها به خاطر همین گناهانی است که ما در دنیا انجام دادیم ظلمت ها را از عالم زَر نیاوردیم این ظلمت ها مال دیگران نیست این ظلمت ها نتیجه اعمال ما است.

لذا یکی از راه های که باعث می شود اعمال صالحی که گناهان ما بخشیده شود و وسیله کمالات و رسیدن به معرفت الله و رسیدن به توحید واقعی پیدا بکنیم احترام به پدر و مادر است که خدای عالم در قرآن قرین توحید خودش قرار داده، قرین وحدانیت خودش قرار داده و قرین عبادت خودش قرار داده است.

(أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیاهُ وَبِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا)، (أَلَّا تُشْرِکُوا بِهِ شَیئًا وَبِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا)، (وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیئًا وَبِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا)، (لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا) اینها آیات متعددی است که خداوند توحید خودش را قرین احسان به والدین قرار داده است.

لذا تلاش کنیم اگر خدای ناکرده پدر و مادر از ما دلخوردگی دارند تمام زندگی مان را کنار بگذاریم مقدمات رضایت پدر و مادر را فراهم کنیم.

خیلی ها را می شناسم پدر و مادر از آن ها راضی نبودند در دنیا خیری ندیدند تا آخر عمر با فقر و فلاکت زندگی کردند. افراد زیادی هم می شناسم در دنیا اگر به یک نوایی رسیده اند به برکت دعای پدر و مادر است. بنده حقیر هم عددی نیستم بچه طلبه ای هستم ولی توفیقاتی که داشتیم خدماتی اگر بوده نیست جز دعای پدر و مادر مخصوصاً دعای مادر.

این هفت نکته است که باعث می شود گناهان بخشیده شود وسیله رفتن ما به مقامات بالا فراهم بشود و این اعمال صالحی است که بدون این اعمال صالح نمی شود لیاقت سربازی حضرت ولی عصر، خدمتگزاری حضرت ولی عصر و تشرف به خدمت حضرت ولی عصر پیدا کرد.

مجری:

ان شاء الله که بتوانیم این مسیر را به خوبی طی کنیم خوب است این دو مورد را داشته باشیم برای این هفته تمرین بکنیم ان شاء الله همه ما زیارت و گریه برای حضرت آقا عبد الله و احترام به والدین را بتوانیم تا هفته آینده تقویت کرده باشیم ان شاء‌ الله ادامه این نکات را در محضرتان باشیم.

از محضرتان خیلی تشکر می کنم و همچنین تشکر می کنم از همه شما بینندگان عزیز و ارجمند که تا انتهای برنامه امشب همراه ما بودید تا دیدار آینده خدا نگهدار!



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها