2024 March 1 - جمعه 11 اسفند 1402
افرادی که به تصریح قرآن، شیطان هرگز به آنها تسلطی ندارد!
کد مطلب: ١٥٤٩٦ تاریخ انتشار: ٢٥ خرداد ١٤٠٢ - ١٨:٥٨ تعداد بازدید: 1003
سخنراني ها » شبکه جهانی حضرت ولی عصر عج
افرادی که به تصریح قرآن، شیطان هرگز به آنها تسلطی ندارد!

برنامه اخلاق علوی و سیره مهدوی26-08-1401

 
 
 بسم الله الرحمن الرحیم

26/08/1401

موضوع: افرادی که به تصریح قرآن، شیطان هرگز به آنها تسلطی ندارد!

برنامه اخلاق علوی و سیره مهدوی

فهرست مطالب این برنامه:

اشعاری جانسوز در بیان ذکر مصائب حضرت زهرا (سلام الله علیها)

جلوه ای زیبا از حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

مروری بر مطالب مطرح شده در جلسات گذشته!

یک نکته بسیار عجیب از خواص سوره صاد!

افرادی که به تصریح قرآن، شیطان هرگز به آنها راه و تسلطی ندارد!

دسته اول: مخلَصین!

ویژگیهای جالب و شنیدنی «مخلَصین» در قرآن کریم!

1-     عدم تسلط شیطان بر آنها

2-     برخورداری از رزق معلوم در قیامت!

3-     عدم حضور در دادگاه و محکمه عدل الهی در قیامت!

دسته دوم: متوکلّین!

ذکری مجرب برای رفع مشکلات مادی و معنوی!

دسته سوم: شاکرین!

دسته چهارم: عابدین!

پاسخ به شبهه ای درباره حدیث «یوم الدار»!

آیا می شود در عالم خواب و رؤیا، محضر امام زمان (سلام الله علیه) رسید!؟

مجری:

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم‏، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدلِلَّهِ رَبِّ العالَمین‏ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه شما بینندگان عزیز و ارجمند شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف).

الحمد لله این توفیق نصیبمان شد باز در شب جمعه ای دیگر برنامه سیره علوی و اخلاق مهدوی را تقدیم همه شما بینندگان عزیز و ارجمند کنیم.

ان شاء الله که بتوانیم در این برنامه هم نهایت بهره و استفاده را از محضر استاد حضرت آیت الله حسینی قزوینی ببریم.

مثل همیشه در ابتدای برنامه دلمان را زنگار زدایی بکنیم با نام نامی حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها). سلام عرض می کنم در خدمتتان هستیم.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

سلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.

السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِه،‏ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللَّهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ- السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَه‏، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا صَاحِبَ الْمَرْأَى وَ الْمَسْمَع‏ فَمَا شَیْ‏ءٌ مِنَّا إِلَّا وَ أَنْتُمْ لَهُ السَّبَبُ وَ إِلَیْهِ السَّبِیل

خدمت بینندگان عزیز و گرامی خالصانه ترین سلامم را تقدیم می کنم، موفقیت روز افزون برای همه گرامیان از خدای منان خواهانم.

اشعاری جانسوز در بیان ذکر مصائب حضرت زهرا (سلام الله علیها)

طبق برنامه همیشگی مان یادی از صدیقه طاهره (سلام الله علیها) می کنیم تا دین و دنیا و آخرتمان را بیمه آن بانوی دو جهان بکنیم.

چنان در شهر خود گشتم غریب و بی کس و تنها * که غیر از چشم گریانم ندارم یار دلجویی

الهی انتقامم را از آن بیدادگر بستان * که نه دستی برایم مانده نه سینه نه پهلویی

فتادم زیر ضرب تازیانه بارها از پا * ولی نگذاشتم کم گردد از مولا سر مویی

گرفتم در میان کوچه پاداش رسالت را ...

خدای عالم نسبت به حضرت نوح، حضرت لوط و دیگران می گوید:

(وَیا قَوْمِ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ مَالًا إِنْ أَجْرِی إِلَّا عَلَى اللَّهِ)

ای قوم! من به خاطر این دعوت، اجر و پاداشی از شما نمی ‌طلبم؛ اجر من، تنها بر خداست!

سوره هود (11): آیه 29

ولی به رسول اکرم که می رسد می فرماید:

(قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى)

بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم [= اهل بیتم‌]؛

سوره شوری (42): آیه 23

نزدیک تر از حضرت زهرا چه کسی است؟

گرفتم در میان کوچه پاداش رسالت را * چه پاداش گرانقدری چه بازوبند نیکویی

آن چنان با تازیانه بر بازوی حضرت زدند دارد مثل بازوبند سیاهی دور بازوی حضرت را گرفته بود از دور تصور می شد که حضرت بازوبند سیاه در دست دارد.

گرفتم در میان کوچه پاداش رسالت را * چه پاداش گرانقدری چه بازوبند نیکویی

به خون دیده بنویسید بر دیوار این کوچه * که این جا کشته راه ولایت گشته بانویی

مدینه ثبت کن این را که در امواج دشمن ها * حمایت کرد از دست خدا بشکسته بازویی!

(وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ)

آنها که ستم کردند به زودی می‌دانند که بازگشتشان به کجاست!

سوره شعراء (26): آیه 227

مجری:

طیب الله انفاسکم. خیلی ممنون و متشکر بحمد لله این توفیق را داریم در ابتدای این جلسات که جلسات حقیقتاً معرفت افزایی است و ما اول نیاز داریم تا دلهای خودمان را یک مقدار از آن پلیدی ها از آن حجابها و از آن پرده هایی که سراسر این قلبها را ممکن است فرا گرفته باشد رهایی ببخشیم و این دل هایمان را آزاد بکنیم تا بتواند نور معرفت ان شاء الله به آن ها بتابد و چه بهتر از ذکر حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) که بحمدلله حسن مطلع این برنامه ها است.

بعد از این ذکر مصیبت، قطعاً جا دارد بشنویم از حکومت جهانی حضرت ولی عصر آن منتقم حقیقی که قرار است ان شاء الله دنیا را پر از عدل و داد بکنند و آن ظلم و جورهایی که در ابتدا بر این خاندان و بر کل عالمیان روا شد جبران بشود. آماده هستیم به این فرمایشات گوش جان بسپاریم.

جلوه ای زیبا از حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

در رابطه با حکومت جهانی حضرت ولی عصر روایتی است که مرحوم علامه مجلسی در جلد 51 بحار الأنوار، از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) دارد که حضرت فرمود:

«إِنَّ خُلَفَائِی وَ أَوْصِیَائِی وَ حُجَجُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ بَعْدِی اثْنَا عَشَرَ»

جانشینان، اوصیاء و حجتهای خدا بر خلق بعد از من دوازده نفر هستند.

«أَوَّلُهُمْ أَخِی وَ آخِرُهُمْ وَلَدِی»

 اول شان برادر من، آخرشان فرزند من است.

«وَ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ أَخُوکَ قَالَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ»

 عرض شد یا رسول الله برادر شما چه کسی است؟ فرمود علی ابن ابیطالب.

«قِیلَ فَمَنْ وَلَدُکَ قَالَ الْمَهْدِیُّ یَمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»

عرض شد فرزند شما چه کسی است؟ فرمودند مهدی که تمام کره زمین را با عدالت پر می کند، همان طوری که از ظلم و جور پر شده است.

بعد حضرت فرمود:

«وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَأَطَالَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ فِیهِ وَلَدِی الْمَهْدِیُّ فَیَنْزِلَ رُوحُ اللَّهِ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ فَیُصَلِّیَ خَلْفَهُ»

اگر از دنیا جز یک روز نمانده باشد خداوند این روز را به قدری طولانی می کند  تا فرزندم مهدی خروج کند و عیسی روح الله از آسمان نازل می شود و پشت سر او نماز می خواند

«وَ تُشْرِقَ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ یَبْلُغَ سُلْطَانُهُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ»

کل کره زمین با نور پروردگارش روشن می شود و سلطنت و حکومت او تمام شرق و غرب عالم را می گیرد.

بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بیروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج51، ص71

یعنی نقطه ای در کره زمین نمی ماند که حکومتی غیر از حکومت مهدوی، غیر از حکومت اسلامی و غیر از حکومت الهی باشد. تمام این حکومت ها، تمام این مذاهب، تمام این فرق، تمام این ادیان همه با آمدن حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) برچیده خواهد شد و یک اسلام و یک دین در سراسر عالم طنین انداز خواهد شد.

جلسه قبل هم اشاره داشتم اینهایی که می گویند حضرت می آید دست به شمشیر می برد و چنین و چنان می کند صحیح نیست؛ معجزه حضرت، معجزه علمی است. لذا عمده مردم و تحصیل کرده ها حکومت حضرت را می پذیرند. به همین جهت آمدن حضرت عیسی و نماز خواندنش پشت سر حضرت عموم یا قریب به اتفاق مسیحی ها همه ایمان می آورند.

یک سری اراذل و اوباشی مثل سردمداران آمریکا و اسرائیل هم که ان شاء الله به قول آقا قبل از آمدن حضرت ولی عصر ریشه کن خواهند شد، اگر آل سعودی، آل یهودی هم ماند اینها اگر بخواهند در برابر حضرت ولی عصر مقاومت بکنند حضرت با کسی شوخی ندارد، اینها را نابود می کند.

در مورد نحوه به سزای عمل رساندن اینها شاید یک جلسه ای را اختصاص بدهیم تا ببینیم کیفیت مقابله حضرت با زور مدارها و ستمکاران چگونه خواهد شد. آیا با شمشیر است یا نه مراد از شمشیر نماد نابودی طرف مقابل است. چرا که آن زمان عرب غیر از شمشیر و نیزه چیز دیگری نمی شناخت. مثلاً‌ بگوید با بمب اتمی می زند یا با موشک و پهپاد می زند؛ عربها اینها را نمی شناختند. آلت حرب و جنگ منحصر به نیزه، شمشیر و تیر بود، غیر از این چیز دیگری نبود.

ولی در بعضی از روایات داریم ان شاء الله مفصل اینها را می خوانیم ظاهر روایات آن چه که بنده استفاده کردم حضرت از مدرن ترین تجهیزات نظامی برای نابودی ستمکاران ان شاء‌ الله به حول و قوه الهی استفاده خواهد کرد.

دو هفته قبل بندر عباس رفته بودیم از ناو شهید سلیمانی دیدن داشتیم. در حقیقت ایران سومین کشوری است که توانست این ناو را بسازد، توضیحاتی که بچه سپاهی ها از قسمتهای مختلفش برای ما دادند، روشن بود که جز عنایت الهی و توجه خاص حضرت ولی عصر، جز کرامت و معجزه چیز دیگری نیست؛ آن هم با این همه تحریم!

من همانجا هم گفتم اینها را تکثیر کنید ان شاء الله حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) تشریف بیاورد از همین امکاناتی که شما دارید درست می کنید و می سازید برای نابودی ابرقدرت ها ان شاء الله استفاده خواهد کرد.

مجری:

«اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَه‏»

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ نویسنده: کلینى، محمد بن یعقوب، محقق/ مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الکتب الاسلامیة، ج3، ص421، ح6‏

ان شاء الله آن لحظه، آن شادی، آن لذت و آن مسرّت را بتوانیم ببینیم.

در برنامه اخلاق علوی و سیره مهدوی از ابتدا شروع کردیم بحث کاملاً مرتبط با همین عنوان است بدون مقدمه اگر امکانش است حضرت استاد مختصری از آن چیزی که در جلسات گذشته ذکر شده است بفرمایید ان شاء‌ الله وارد مبحث جدید بشویم.

مروری بر مطالب مطرح شده در جلسات گذشته!

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم‏، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَبِهِ نَسْتَعین وَهُوَ خَیرُ نَاصِرٍ وَ مُعِینْ الْحَمْدُلِلَّه ‏وَ الصَّلَاةِ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَعلَیٰ آلِهِ آل الله لَا سِیَّمَا علَیٰ مَوْلانَا بَقِیَّةَ اللَّه‏ وَ الّلعنُ الدّائمُ‏ علَیٰ أَعْدائِهِمْ أعداءَ الله إلىٰ یَوم لِقَاءَ اللّه

در ذیل روایتی که هم اهل سنت و هم شیعه آوردند، یکی از ویژگیهای یاران حضرت مهدی این است که خدا را به آن گونه ای که شایسته است به وحدانیت حق و توحید واقعی می رسند:

«رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ عَرَفُوا اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِه‏ وَ هُمْ أَنْصَارُ الْمَهْدِیِّ آخِرَ الزَّمَان‏

الفتوح؛ نویسنده: أحمد بن أعثم الکوفی (وفات: 314)، تحقیق: علی شیری، ناشر: دار الأضواء للطباعة والنشر والتوزیع، 1411ق، ج2، ص320

ولذا وارد بحث توحید شدیم و راه رسیدن به توحید واقعی. گفتیم چگونه می شود انسان به حق معرفت و به آن توحید واقعی که منظور از خلقت هم همین است، برسد. فرمود:

«کنتُ کنزاً مَخفیّاً، فأردتُ أن اعْرف، فخلقتُ الخَلْقَ لِکَیْ أُعْرف»

بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بیروت)؛ نویسنده: مجلسى، محمد باقر، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، محقق/ مصحح: جمعی از محققان، ج84، ص199

این حدیث قدسی است که خدای عالم فرمود من گنج مخفی بودم می خواستم شناخته بشوم خلق را آفریدم - که مراد از خلق همان وجود نوری محمد و آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) است و مابقی همه از شعاع وجود این بزرگواران هستند. - اینها را آفریدم تا شناخته بشوم.

یا به قول بعضی از عرفاء می گویند خدای عالم می خواست جلالِ‌ جمال خودش را نظاره و تماشا کند. سلسله جلیله محمدیین را آفرید و تمام کمالات خودش را در آنها قرار داد و با نظاره کردن آنها نظر و اراده ای که خدای عالم داشت محقق گردید.

برای این که ما بتوانیم به آن مرحله برسیم یعنی به مرحله توحید و معرفت واقعی برسیم اینها راهکارهایی دارد این طور نیست که هر کس از راه رسید وارد مرحله اسلام شد به مرحله توحید رسید نه. فرمود:

(قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ)

عرب های بادیه‌ نشین گفتند: «ایمان آورده ‌ایم» بگو: «شما ایمان نیاورده‌ اید، ولی بگویید اسلام آورده‌ ایم، اما هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است!»

سوره حجرات (49): آیه 14

ایمان تا در قلبها وارد نشود مؤمن نمی شود آن هم مؤمنی که آخر سوره یوسف می گوید:

(وَمَا یؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِکُونَ)

و بیشتر آنها که مدعی ایمان به خدا هستند، مشرکند!

سوره یوسف (12): آیه 106

یا در سوره نساء می فرماید:

(یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ)

ای کسانی که ایمان آورده ‌اید! به خدا و پیامبرش و کتابی که بر او نازل کرده، ایمان (واقعی) بیاورید.

سوره نساء (4):‌‌ آیه 136

لذا در حق یاران حضرت مهدی (اواحنا فداه) فرمود:

«عَرَفُوا اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِه‏»

الفتوح؛ نویسنده: أحمد بن أعثم الکوفی (وفات: 314)، تحقیق: علی شیری (ماجستر فی التاریخ الإسلامی)، ناشر: دار الأضواء للطباعة والنشر والتوزیع، 1411ق، ج2، ص320

ولذا برای رسیدن به این جایگاه، یک راهکارهای بعضی از بزرگان با استفاده از آیات قرآن و روایات اهلبیت (علیهم السلام) آورده اند که ما بخشی از اینها را در جلسات گذشته مفصل بحث کردیم که دین جز توجه به خدا چیز دیگری نیست. فرمود:

(إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِیفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ)

من روی خود را به سوی کسی کردم که آسمانها و زمین را آفریده؛ من در ایمان خود خالصم؛ و از مشرکان نیستم!

سوره انعام (6): آیه 79

ما بتوانیم:

خلیل آسا برو حق را طلب کن * شبی را روز و روزی را به شب کن

تا آن جایی که می گوید:

ستاره با مه و خورشید اکبر * بود حس خیال و عقل انور

بگردان زین همه ای راه رو روی * همیشه لا أحب العافلین گو

و یا چون موسی عمران در این راه * برو تا بشنوی إنی ان الله

تو را تا کوه هستی پیش باقیست * صدای لفظ أرنی لن ترانی است

ببینیم این انبیاء چه کار کردند

(وَکَذَلِکَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِیکُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ)

و این چنین، ملکوت آسمانها و زمین (و حکومت مطلقه خداوند بر آنها) را به ابراهیم نشان دادیم؛ (تا به آن استدلال کند،) و اهل یقین گردد.

سوره انعام (6): آیه 75

آیا این فقط مخصوص حضرت ابراهیم است یا دیگران هم می توانند به آن جا برسند؟ آیا این که:

(ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى فَکَانَ قَابَ قَوْسَینِ أَوْ أَدْنَى)

سپس نزدیکتر و نزدیکتر شد... تا آنکه فاصله او (با پیامبر) به اندازه فاصله دو کمان یا کمتر بود؛

سوره نجم (53): آیه 8 و 9

پیغمبر که به آن مقام رسید آیا مخصوص رسول اکرم است یا دیگران هم می توانند به آن مرحله برسند؟ با توجه به بعضی از روایات و آیات اگر کسی تلاش کند می رسد همان طوری که در زیارت عاشوراء می خوانیم

«وَ أَسْأَلُهُ أَنْ یُبَلِّغَنِی الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ لَکُمْ عِنْدَ اللَّه‏»

کامل الزیارات؛ نویسنده: ابن قولویه، جعفر بن محمد، ناشر: دار المرتضویة، محقق/ مصحح: امینی، عبدالحسین، ص177

بله اگر بحث نبوت و امامت بود بحثی جدا است مخصوص آنها است ولی رسیدن به آن مقام بالا که انسان، انسان خدا گونه باشد که

(إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیئًا أَنْ یقُولَ لَهُ کُنْ فَیکُونُ)

فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند، تنها به آن می ‌گوید: «موجود باش!»، آن نیز بی ‌درنگ موجود می ‌شود!

سوره یس (36):‌ آیه 82

یا در حدیث قدسی که فرمود:

«عَبْدِی أَطِعْنِی أَجْعَلْکَ مِثْلِی...أَنَا مَهْمَا أَشَاءُ یَکُونُ أَجْعَلُکَ مَهْمَا تَشَاءُ یَکُونُ»

این حدیث درکتاب « الجواهر السنیة الحر العاملی»، که کلیات حدیث قدسى است در ص 361 وارد شده است و با عبارت های دیگری نیز در سایر کتاب های حدیثی مانند بحارالانوار، وسائل الشیعه و ... هم وارد شده است.

یا به قول حافظ:

ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی * تا راه رو نباشی و کی راهور شوی

دست از مس وجود چو مردان ره بشوی * تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی

گر نور عشق حق به دل جانت اوفتد * بالله کذا فتاده فلک خوب تر شوی

یک دم غریق بحر خدا شو گمان مبر * کز آب هفت بحر یک موی تر شوی

از پای تا سرت همه نور خدا شود * در راه ذو الجلال چون بی پا و سر شوی

وجه خدا اگر شودت منظر نظر...

(فَأَینَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ)

و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست!

سوره بقره (2): آیه 115

وجه خدا اگر شودت منظر نظر * زین پس شکی نماند که صاحب نظر شوی

گر در سرت هوای وصال است حافظا * باید که خاک درگه اهل هنر شوی

کسی بخواهد به آن مقام برسد باید زانوی ادب در محضر ائمه (علیهم السلام) و شاگردانشان به زمین بزند و از رهنمودهای اینها استفاده کند

مجری:

بسیار عالی. محو این فرمایشات بودیم و این مقدمات خیلی وقتها به این صورت دلنشین است آدم دلش نمی آید سراغ ذی المقدمه برود.

یک نکته ای که حضرتعالی جلسات پیش هم تأکید فرمودید راه های رسیدن به توحید واقعی بود که دوازده راه را مشخص فرمودید. بحمد لله این توفیق را داشتیم از فرمایشات حضرتعالی استفاده می کردیم.

لا به لای اینها بعضی از نکات است اصطلاحاً به نظر خیلی هم عام البلوی تر است همه به آن از یک طرف مبتلا هستیم،‌ از طرف دیگر در هر کدام از این مراحل ظاهراً باید حواس مان به آن نکته باشد.

مثلاً یکی از آنها این است که بزرگ ترین سرمایه عمر است همیشه باید حواس مان باشد از تک تک لحظات عمرمان استفاده کنیم.

یکی دیگر از آن نکاتی که به عنوان نکته هشتم بیان فرموده بودید این که انسان باید حواسش به نفسش باشد یعنی قطعاً همه ما به این مبتلاء هستیم می بینیم خیلی از اوقات احساس می کنیم آن وسوسه ها به ما اجازه نمی دهد به آن توحید اصلی که مسیرمان است برسیم. چه کار بکنیم که بتوانیم از اینها خلاصی پیدا کنیم؟

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

نکته خیلی خوبی است. واقعاً ما چه کار کنیم شیطان به ما راه و تسلط نداشته باشد. یک جمله ای حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) دارد شاید سال 59- 60 داشتم کتابهای عرفانی امام را می خواندم یادم نیست در آداب الصلاة امام بود یا در پرواز ملکوت بود یک جمله خیلی زیبایی بود از آن وقت این جمله در ذهنم مانده است.

امام می فرماید شیطان، سگ در خانه خدا است، بعد می گوید: در خانه هایی که سگ نگه می دارند عزیزان می دانند در روستاها و ... اگر کسی وارد حیاط بشود سگ احساس کند با صاحبخانه آشنا است به این شخص عو عو نمی کند و متعرض نمی شود. یا اگر چنان چه غریبه ای بیاید صاحبخانه یک صدا کند یا با او صحبت گرم بکند این سگ می فهمد این فردی که آمده با صاحبخانه دوست است.

شیطان هم سگ در خانه خدا است. اگر احساس کند کسی با صاحبخانه (خدا) آشنا است و با خدا رابطه ای دارد قطعاً با او هیچ کاری ندارد.

ما مشکل مان این است که یک عمری دم از خدا زدیم دم از ائمه زدیم، ولی با صاحبخانه نتوانستیم آشنا بشویم.

خدا بیامرزد آقای کافی یک شعری می خواند بعضی از قسمت هایش یادم است

عشق چون آید بَرد هوش دل پروانه را *  دزد عاقل می کشد اول چراغ خانه را 

آن چه ما کردیم با خود هیچ نابینا نکرد * در میان خانه گم کردیم صاحبخانه را

جمله خیلی زیبایی است یادم است ایشان مسجد اعظم منبر رفته بود کل مسجد اعظم، حیاط، شبستان ها و حرم مملو از جمعیت بود. این را با آن صدای زیبای شان می خواندند:

آن چه ما کردیم با خود هیچ نابینا نکرد *  در میان خانه گم کردیم صاحبخانه را

یک نکته بسیار عجیب از خواص سوره صاد!

قرآن خیلی زیبا افراد را دسته بندی کرده است شیطان می گوید:

(فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ * إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ)

گفت: به عزتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد، مگر بندگان خالص تو!

سوره ص (38): آیات 82 و 83

می گوید خدایا به عزتت قسم، بالاترین قسم است. من را از درگهت راندی من هم بندگانت را (لَأُغْوِینَّهُمْ) با لام تأکید و با نون مؤکد و «اجمعین» هم تأکید یعنی همه.

بعد شیطان یک دسته را استثناء کرد گفت به اینها زورم نمی رسد. یک دسته افرادی هستند شیطان از همان روز اول گفت خدایا همه بنده هایت را گمراه می کنم غیر از افراد خاص، دیگر زورم به آنها نمی رسد چون با شما آشنا هستند مثل همان سگ، کسی که با صاحبخانه آشنا باشد متعرض نمی شود.

این را هم خدمت عزیزان عرض کنم کسی شب جمعه بعد از نماز عشاء قبل از نافله عشاء که دو رکعت نشسته است سوره «ص» بخواند و خدمت حضرت ولی عصر هدیه کند این از آن کارهایی است که از تمام خیر دنیا و آخرت بیشتر است و خیلی از روزنه های عبودیت برای او باز می شود. خیلی از مقاماتی که دیگران در خواب هم نمی بینند به ذهن شان هم خطور نمی کند به آن جا می رسند.

البته بعضی از آقایان مثل مرحوم قاضی می گوید این را در خود نماز وتیره که نافه عشاء است به جای قل هو الله در یک رکعت سوره ص را بخواند.

ولی بعضی از آقایان که شاید از مرحوم قاضی هم یک مقداری جلوتر هستند ایشان می گویند قبل از خواندن وتیره که نافله عشاء است سوره ص را شب های جمعه قرائت کنید. دوستان یک مدتی این را شب های جمعه یادشان نرود با حضور بخوانند ببینند یک خبرهایی آن طرف است. یک روزنه هایی باز می شود یک پنجره هایی برای بعضی ها باز می شود.

افرادی که به تصریح قرآن، شیطان هرگز به آنها راه و تسلطی ندارد!

واقعاً ما چه کار کنیم شیطان به ما راه و تسلط نداشته باشد.

دسته اول: مخلَصین!

در سوره ص آیه 83 شیطان می گوید: (فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ * إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ)؛ در سوره حجر ‌می فرماید:

(قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیتَنِی لَأُزَینَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ * إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ)

گفت: «پروردگارا! چون مرا گمراه ساختی، من (نعمت های مادی را) در زمین در نظر آنها زینت می ‌دهم، و همگی را گمراه خواهم ساخت، مگر بندگان مخلصت را.»

سوره حجر (15): آیات 39 و 40

می گوید گناه را برای آن ها لذتبخش می کنم. بدون لباس،‌ بدون چادر و ... بیرون می آید احساس می کند کار خوبی دارد می کند. دزدی، غیبت، دروغ،‌ قتل و ... را (لَأُزَینَنَّ لَهُمْ) برایشان زینت می دهم.

اینهایی که می خواهند نوکری شان را برای آمریکا و اسرائیل اثبات کنند چقدر پای بست هستند و وطن فروشی شان را دارند اثبات می کنند. مسلمان ها و بی گناهان دختران و زن ها را به رگبار می بندند یعنی وجدان ندارد همه چیزش را فروخته است شیطان این آدم کشی، کودک کشی را برای این ها زینت می دهد تزیین می کند و لذتبخش می کند.

یعنی دارد انسانها را به رگبار می بندد ولی از این رگبار لذت می برد. چقدر باید به مرحله حضیض پستی و رذالت برسد کشتن انسان بی گناه در حرم حضرت شاهچراغ یا در خیابان و ... کشتن یک انسان برایش لذتبخش باشد.

جالب است هر کدام از این افراد را می گیرند همه می گویند فلان خوردیم! ظاهرا در غذا خوردن مشترک هستند و خوراکشان ظاهراً یک چیز است وقتی گیر می افتند باور نمی کردند یا یک سری مواد می خورند که عقل و هوش شان را از دست می دهند.

ویژگیهای جالب و شنیدنی «مخلَصین» در قرآن کریم!

 شیطان گفت: (وَلَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ) اینها را من اغوا می کنم از راه به در می کنم؛ یعنی عقل شان را سرد می کنم اینها را اسیر نفس می کنم. در سوره ص (عِبَادَکَ الْمُخْلَصِینَ) بود این جا دارد (عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ) هست.

کسی به مرحله اخلاص می رسد چند تا ویژگی دارد - عزیزان دقت کنند - ان شاء الله یادتان باشد بفرمایید فرق بین «مخلِص» و «مخلَص» چیست مفصل توضیح می دهم. بین مخلِص و مخلَص از زمین تا آسمان تفاوت است

1- عدم تسلط شیطان بر آنها

کسی که به مراتب مخلَصین می رسند اول خاصیت مخلَصین این است که دیگر شیطان به آنها مسلط نیست. این ها با خدای عالم رابطه شان به قدری قوی است دوست خدا هستند شیطان هم سگ در خانه خدا است کسی که با خدا دوست است اصلاً کاری به کار او ندارد.

از روز اول هم گفته است خدایا آنهایی که با تو رابطه دارند من با آن ها کار نداریم این یک ویژگی مختص است.

2- برخورداری از رزق معلوم در قیامت!

اما ویژگی دیگر مخلصین. خداوند می فرماید:

(فَمَنْ یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیرًا یرَهُ * وَمَنْ یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یرَهُ)

پس هر کس هموزن ذره ‌ای کار خیر انجام دهد آن را می ‌بیند! و هر کس هموزن ذره‌ ای کار بد کرده آن را می ‌بیند!

سوره زلزله (99): آیات 7 و 8

آیات زیاد داریم که می گوید ما فردای قیامت شما را طبق اعمالتان پاداش می دهیم:

(جَزَاءً بِمَا کَانُوا یعْمَلُونَ)

این ها پاداشی است در برابر اعمالی که انجام می ‌دادند!

سوره واقعه (56):‌ آیه 24

شما نماز بخوانید پاداش می دهیم، روزه بگیرید پاداش می دهیم زکات بدهید پاداش

می دهیم. ولی به مخلَصین که می رسد بحث جزاء در برابر عمل نیست. می فرماید:

(وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ * إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ * أُولَئِکَ لَهُمْ رِزْقٌ مَعْلُومٌ)

و جز به آنچه انجام می ‌دادید کیفر داده نمی ‌شوید جز بندگان مخلص خدا (که از این کیفرها بر کنارند)! برای آنان [= بندگان مخلص‌] روزی معین و ویژه‌ ای است

سوره صافات (37): آیات 39 - 40 - 41

تمام شما طبق اعمال تان پاداش می گیرید (إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ) مگر بندگان مخلَص که دیگر پاداش، در برابر عمل نیست کاری به عمل ندارند اینها (أُولَئِکَ لَهُمْ رِزْقٌ مَعْلُومٌ) اینها یک روزی، عنایت و عطای ویژه ای از طرف خدای عالم دارند کاری به عمل شان هم ندارند.

یعنی خدای عالم به این ها کرم می کند این کرم در برابر عمل نیست عنایت می کند مقام می دهد این مقام در برابر عمل نیست.

یک دفعه یک کارگر می آید صبح تا غروب کار می کند مزدش را می گیرد یک دفعه نه؛ صاحبخانه می آید نگاه می کند می بیند آدم خیلی بزرگواری است، سلامی می دهد و نگاهی می کند می بیند این بنده خدا سرش را پایین انداخته است به نامحرم نگاه نمی کند چنین و چنان است چند اسکانس صد هزار تومانی به او می دهد.

او کاری برای این نکرده است آمده دیده رفتار این با مردم و دیگران فرق می کند اخلاقش فرق می کند نگاهش فرق می کند اصلاً‌ این انسان یک انسان دیگری است. هدایایی به این شخص می دهد این هدایا برای چه است؟ برایش کاری انجام داده است؟ نه، از رفتار و اخلاقش خوشش آمد.

خدای عالم، یکسری بندگانی دارد که از اینها خوشش می آید اینها مخلَص هستند یعنی اینها نماز خواندند ولی نماز نخواندند برای این که پاداش بگیرند نماز نخواندند برای این که به جهنم نروند، غیبت نکردند به خاطر این که هر کس غیبت کند به جهنم می رود به خاطر ترس از آتش جهنم نیست.

ماه رمضان روزه گرفتند ولی به قصد پاداش نبوده چون خدای عالم دستور داده است یعنی این حداقل اقلش است خدا دوست دارد من نماز بخوانم خدا دوست دارد من روزه بگیرم خدا دوست دارد من ذکر بگویم چون خدا دوست دارد من ذکر می گویم حالا خدا فردای قیامت من را بهشت می برد ببرد جهنم می برد ببرد

(لِمَنِ الْمُلْکُ الْیوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ)

حکومت امروز برای کیست؟ برای خداوند یکتای قهار است!

سوره غافر (40):‌ آیه 16

آن چه در کمالاتم از من است همه مِلک خدا است. همه ما مِلک خدا هستیم بارها گفتم ما (إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ) را فقط یاد گرفتیم هر جا مصیبت بود بگوییم.

ولی عرفاء مخصوصاً امام (رضوان الله تعالی علیه) در کتاب آداب الصلاة در رابطه با (إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ) چقدر توضیحات داده و چقدر زیبا صحبت کرده است. در اول کتاب سرّ الصلات مفصل توضیح داده است که ما نباید خودمان را مالک بدانیم.

بدبختی ما این است که من احساس می کنم این دست، دست من، چشم من، قلب من، لباس من، خانه من، ماشین من. به قول رسول اکرم یک کسی آمد در زد و گفت چه کسی هستی؟ گفت من؛ گفت تا کی من، من، من؟ اصلا از کلمه من رسول اکرم بدش می آمد. می گویند مرحوم علامه طباطبایی صاحب المیزان در عمرش از واژه «من» استفاده نمی کرد همیشه می گفت: « این حقیر بنده خدا.» ایشان می گفت من 30 سال در یک عالمی زندگی می کردم که اصلاً کسی از آن عالم خبر ندارد و مردم نمی دانستند من در چه عالمی هستم.

در هر صورت... این یکی از ویژگی مخلَصین است خدای عالم به مخلَصین مقامی می دهد که در برابر عمل نیست تفضل خدا است.

3- عدم حضور در دادگاه و محکمه عدل الهی در قیامت!

نکته سوم که درباره مخلَصین است در سوره صافات آیه 127 است:

(فَکَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ * إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ)

اما آنها او را تکذیب کردند؛ ولی به یقین همگی (در دادگاه عدل الهی) احضار می ‌شوند! مگر بندگان مخلص خدا!

سوره صافات (37): آیات 127 و 128

می فرماید تمام مردم در قیامت در محکمه حاضر می شوند باید حساب پس بدهند مگر بنده های مخلَص خدا که قیامت را نمی بینند. کاری به حساب کتاب ندارند. اینها عزیز دُر دانه خدا هستند. این ها نور چشمی خدا هستند.

به قول یکی از عرفاء امیرالمؤمنین از همان لحظه مرگ این مخلَصین را می قاپد پیش خودش می برد. اصلاً نه اینها عذاب قبر می بینند نه فشار قبر می بینند نه سوال نکیر و منکر می بینند نه احوالات عالم برزخ را می بینند.

اینها در خدمت حضرت امیر هستند شبانه روز نگاه می کنند کیف می کنند و لذت می برند عشق می کنند که آن یک لحظه به جمال امیرالمؤمنین را شما یک کفه بگذارید سلطنت بر کل کره زمین از اول خلقت تا آخر خلقت در یک کفه بگذارید والله،‌ تالله، ‌بالله یک چشم به هم زدن نگاه کردن به جمال حضرت امیر (سلام الله علیه) را با سلطنت بر کل کره زمین نمی توانید عوض بکنید. آن عشق است.

چون امیرالمؤمنین مظهر أتم تمام اسماء و صفات حق است، تمام جمال حق و جلال حق در وجود مقدس امیر المؤمنین تجلی کرده است. ولذا مخلَصین نه برزخی و نه عذاب قبری و نه قیامتی (فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ* إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ).

دوستان عزیز چه می شد ما هم تلاش کنیم به این جا برسیم. از اول قرآن تا آخر قرآن در رابطه با متقین، مجاهدین، شهداء، انبیاء ببینید این سه آیه ای که خواندم در رابطه با هیچ کس این تعابیر به کار نرفته است.

(وَلَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ * إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ) آنی که به مخلَص رسیده باشد چه انبیاء، چه بندگان صالح، چه هر کسی باشد (وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ * إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ)، (فَکَذَّبُوهُ فَإِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ * إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ).

پس دسته اولی که شیطان به آن ها تسلط ندارد مخلَصین هستند؛ یعنی کسانی که دیگر با خدا رابطه پیدا کردند عزیز دُر دانه خدا هستند. کسی که عزیز دُر دانه خدا شد شیطان که هیچ پدر بزرگ شیطان هم نمی تواند چپ نگاه کند.

دسته دوم: متوکلّین!

دسته ای دومی که شیطان به آنها راه ندارد و نمی تواند اینها را اغواء بکند نمی تواند از راه به در کند کسانی هستند که به خدا توکل کردند:

(إِنَّهُ لَیسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ یتَوَکَّلُونَ)

چرا که او، بر کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکل می کنند، تسلطی ندارد.

سوره نحل (16): آیه 99

شیطان هیچ راهی برای متوکلین ندارد هیچ سلطنتی، وسوسه ای نمی تواند بکند. اینها هم در منطقه امن خدایی هستند شیطان اصلاً‌ به آنجا راه پیدا نمی کند.

حالا توکل چیست؟ شاید یک مقدار از مخلَصین پایین تر می آید. احساس کنیم ما هیچ هستیم هر چه داریم مال خدا است

«مَا شَاءَ اللَّهُ‏ کَانَ‏ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُن‏»

هر چه خدای عالم بخواهد انجام می شود خدا نخواهد انجام نمی شود.

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق، ج‏2، ص572، بَابُ الْحِرْزِ وَ الْعُوذَة، ح10

اگر خدا اراده کند:

(وَإِنْ یمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ یرِدْکَ بِخَیرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ یصِیبُ بِهِ مَنْ یشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ)

و اگر خداوند، (برای امتحان یا کیفر گناه،) زیانی به تو رساند، هیچ کس جز او آن را بر طرف نمی ‌سازد؛ و اگر اراده خیری برای تو کند، هیچ کس مانع فضل او نخواهد شد! آنرا به هر کس از بندگانش بخواهد می ‌رساند؛ و او غفور و رحیم است!»

سوره یونس (10): آیه 107

اگر خدا اراده کند تفضلی به ما بکند تمام دنیا جمع بشود 124 هزار پیغمبر جمع بشوند تمام جمعیت کره زمین جمع بشوند تفضل خدا را رد کنند نمی توانند و اگر خدای عالم بخواهد یک خطری به ما متوجه بشود تمام دنیا دست به دست هم بدهند نمی توانند جلوی آن ضرر را بگیرند.

اگر به این مرحله رسیدیم توکل مان درست است. می گوییم خدایا هر چه است تو هستی تو هم صاحب من هستی و هم وکیل من هستی.

فرض بفرمایید بلا تشبیه بلا تشبیه یک کسی کاری در یک وزارتخانه دارد وزیر می گوید این کارت به عهده من، چقدر قلبش آرامش می گیرد می گوید الحمدلله خود وزیر به من قول داد کار من درست بشود. با فکر راحت به وظیفه اش عمل می کند. یا رئیس جمهور می گوید رفع این مشکل با من. این درخواستی که دادی خودم بالای سرش هستم. چقدر اعتماد پیدا می کنیم.

خدایی که رب الأرباب، ملک الملوک، اله الآلهه است همه چیز به دست اوست:

(وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ)

خزاین آسمانها و زمین از آن خداست

سوره منافقون (63): آیه 7

(قُلْ مَنْ بِیدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیءٍ)

بگو: اگر می ‌دانید، چه کسی حکومت همه موجودات را در دست دارد

سوره مؤمنون (23): آیه 88

ملکوت همه دست اوست خدایی که تمام زمین، زمان، دنیا و آخرت همه دست اوست اگر این بگوید

(وَمَنْ یتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ)

و هر کس بر خدا توکل کند، کفایت امرش را می کند

سوره طلاق (65): آیه 3

بگوید: اگر هر کس به من توکل کند من همه مشکلاتش را درست می کنم آیا بهتر از این می خواهید. خدا گلایه می کند می گوید:

(أَلَیسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ)

آیا خداوند برای (نجات و دفاع از) بنده‌ اش کافی نیست؟!

سوره زمر (39): آیه 36

ذکری مجرب برای رفع مشکلات مادی و معنوی!

خدا بیامرزد آیت الله کشمیری را. اوایل که خدمت ایشان مشرف شدیم ایشان به من توصیه می کرد اگر مشکلی پیدا کردید 174 مرتبه آیه (أَلَیسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ) بخوانید مشکل تان رفع می شود.

نمی دانم این عدد چه رمزی است بعضی از اولیاء خدا عددهای را می گویند خیلی هم مجرب است برای رفع مشکلات، مشکلات معنوی باشد یا مشکلات مادی باشد.

آنهایی که مخصوصاً‌ در نماز خطورات می آید نمی توانند حواسشان را جمع بکنند مدام تلاش می کند در نماز فکر و خیال نیاید ولی همین که تصمیم می گیرد فکر و خیال از زمین و زمان برایش می بارد خواندن آیه (أَلَیسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ) خیلی خوب است.

یکی از اولیاء خدا می گوید قبل از این که شما الله اکبر بگویید قامت ببندید با تمام وجود بگویید «السلام علیکَ یا ابا عبد الله» خودتان را در حصن حصین قلعه امن آقا امام حسین قرار بدهید آنجا شیطان جرأت نمی کند خطورات را به ذهن شما بیاورد.

در هر صورت در سوره نحل آیه 99 و آیه 100 خدای عالم می فرماید آن کسانی که به خدا توکل می کنند شیطان بر آنها راهی ندارد.

دسته سوم: شاکرین!

دسته سوم شاکرین هستند. یعنی کسانی که نعمتهای خداوند را قدر می دانند. خدایا به من چشم دادی الحمدلله؛ دست دادی الحمدلله. چقدر بندگانی هستند از نعمت چشم محروم هستند. خدایا به من گوش دادی الحمدلله چقدر انسانهایی هستند از این نعمت بی بهره هستند.

خدایا پا به من دادی الحمدلله چقدر افراد هستند که از این نعمت محروم هستند. خدایا به من خانه دادی الحمدالله چقدر افراد هستند از این نعمت محروم هستند.

خدایا ما را با اهلبیت آشنا کردی الحمدلله یا غذایی که ما می خوریم الحمدلله. به قول یکی از این بزرگان می گوید اول غذا بگویید بسم الله الرحمن الرحیم لقمه که تمام شد بگویید الحمد لله رب العالمین. به زبان هم نمی آورید قلباً بگویید.

خدا بیامرزد «آیت الله محسنی ملایری» را که از اولیاء الله بودند خیلی با ایشان مأنوس بودیم. ایشان در یک ناهار یا شامی که خدمت ایشان بودیم شاید 40، 50 بار الحمد لله رب العالمین می گفت. بلند هم می گفت. یعنی لقمه در دهانش می گذاشت الحمد لله اش قطع نمی شد. ولذا خود شکرگذاری یکی از چیزهایی است که شیطان را از ما دور می کند.

در سوره اعراف آیه 16 و 17 این تعبیر یک مقداری پیچیده است.

(قَالَ فَبِمَا أَغْوَیتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ * ثُمَّ لَآتِینَّهُمْ مِنْ بَینِ أَیدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ)

گفت: «اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین می کنم! سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغ شان می ‌روم؛ و بیشتر آنها را شکر گزار نخواهی یافت!»

سوره اعراف (7): آیات 16 و 17

شیطان می گوید خدایا من را که گمراه کردی و از درگاهت راندی در مسیر صراط مستقیم می نشینم نمی گذارم کسی وارد صراط مستقیم بشود. ما شاید بیست روایت داریم که مراد از صراط مستقیم، ولایت علی ابن ابی طالب است و رسیدن به این ولایت است.

(وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ) نمی گوید اینها را وادار می کنم زنا کنند دزدی بکنند، آدم بکشند غیبت بکنند دروغ بگویند نه، می گوید جلوی شکرگزاری شان را می گیرم.

پس یعنی اگر شکر کردند تمام آن نقشه های شیطان بر آب می شود. شاید تا به حال این آیه را صدها بار در قرآن خواندیم ولی به این آیه توجه نکردیم (وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ) می گوید از جلو، عقب، راست و چپ ول کن نیستم.

اگر بنده ات من را از در بیرون کند از پنجره می آیم از پنجره بیرون کند از بالای پشت بام می آیم یعنی جلوی صراط مستقیم و رسیدن به طرف تو می نشینم نمی گذارم این ها شاکر باشند. در آیه ای دیگر داریم:

(وَالَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لَا یعْلَمُونَ * وَأُمْلِی لَهُمْ إِنَّ کَیدِی مَتِینٌ)

و آنها که آیات ما را تکذیب کردند، به تدریج از جائی که نمی ‌دانند، گرفتار مجازات شان خواهیم کرد. و به آنها مهلت می ‌دهم (تا مجازات شان دردناکتر باشد)؛ زیرا طرح و نقشه من، قوی (و حساب شده) است. (و هیچ کس را قدرت فرار از آن نیست.)

سوره اعراف (7): آیات 182 و 183

می گوید بعضی وقت ها بنده ها گناه می کنند - دوستان عزیز به خوبی دقت کنند - گناه می کند ولی خدا ثروت می دهد. گناه می کند ماشین دار می شود. گناه می کند خانه دار می شود. گناه می کند بچه دار می شود. گناه می کند ازدواج می کند.

می فرماید: (وَأُمْلِی لَهُمْ إِنَّ کَیدِی مَتِینٌ) نعمتهای زیادی می دهم یک دفعه می گیرم (سَنَسْتَدْرِجُهُمْ) یعنی دانه دانه نعمتها را می دهم یک دفعه خِرشان را می گیرم. مثل قضیه فرعون تمام نعمت ها را داد یک دفعه وسط رود نیل آورد خفه اش کرد.

راوی خدمت آقا امام صادق (سلام الله علیه) می آید می گوید یابن رسول الله من از خدای عالم خانه خواستم به من داد. زن خواستم زن خیلی خوب و صالح نصیبم کرد بچه خواستم داد. اسب و شتر خواستم داد می ترسم استدراج باشد می ترسم خدای عالم این نعمت ها را به من داده است یک دفعه خِر من را در بزنگاه بگیرد پدر صاحب بچه را در بیاورد.

حضرت فرمود:

«اما مع الحمد فلا»

اگر اینها توأم با حمد و شکر الهى است، «استدراج» نیست»، نعمت است.

تفسیر نور الثقلین؛ نویسنده: عروسى حویزى عبد على بن جمعه‏، ناشر: انتشارات اسماعیلیان، قم‏، 1415 ق؛‏ ج 5، ص 397

لذا خدای عالم این نعمتهایی که به ما می دهد اگر توفیق شکرش را هم به ما داد، استدراج نیست. مثلاً فکر بکن این لقمه برنج چه مراحلی گذرانده است؟ آقایی کاشت درو کرد کارخانه به صورت برنج آماده طبخ در آورد توسط تاجر به دست مغازه دار رسید خدا به شما پول داد رفتی خریدی خانمت خدا به او توفیق داد این برنج را پخت و جلوی شما گذاشت. چه مراحلی گذشت تا یک قاشق برنج می خوری.

چقدر خدای عالم برای این، سبب و اسباب گذاشته است خورشتی هم رویش می ریزی تمام مواد تشکیل دهنده خورشت ببینید از کجا شروع شده است تا به دست شما رسیده الان شما با این قاشق می خواهی در دهانت بگذاری.

بگو بسم الله الرحمن الرحیم همه نعمت ها مال توست بسم الله یعنی خدایا همه مال توست. همه اسم الله است. همین که می خواهی بخوری اگر دندان نداشته باشی چه بلایی به سرت می آید. یا آب دهانت کمک نکند یا دانه برنج در حلقت گیر کند یا معده ات نتواند این غذا را هضم بکند بیماری معده داشته باشی چقدر دچار مشکل می شوی.

همین یک لقمه را شما حساب بکنید خدای عالم برای این یک لقمه برنجی که شما می خورید یا یک لقمه نانی که می خورید خدای عالم چقدر سبب و مسبباتی فراهم کرده است تا شما این لقمه را بخورید.

خدا می گوید این لقمه را بر می داری بسم الله الرحمن الرحیم بگو لقمه را خوردی تمام کردی الحمدلله رب العالمین بگو، ولی ما این قدر سنگین و مغرور به خودمان هستیم این قدر احساس می کنیم خدا به ما بدهکار بوده است. وظیفه خدا بود اینها را انجام بدهد اصلاً در فکرمان نیست. لذا شیطان می گوید:

(وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ)

و بیشتر آنها را شکر گزار نخواهی یافت!

سوره اعراف (7):‌ آیه 17

من از جلو، عقب، راست و چپ می نشینم مدام وسوسه می کنم این شکر گزاری را از ذهنش می برم لقمه را می خورد غذا را هم تمام می کند به یاد خدا هم نیست خدا را هم شکر نمی کند.

پس دسته سوم کسانی هستند که توفیق شکرگزاری دارند اگر به کسی خدا توفیق شکرگزاری داد دیگر شیطان نمی تواند با او رابطه برقرار کند.

دسته چهارم: عابدین!

دسته چهارم خیلی پیچیده است. خدای عالم در دو تا آیه، آیه 65 سوره اسراء و در آیه 43 سوره حجر می گوید:

(إِنَّ عِبَادِی لَیسَ لَکَ عَلَیهِمْ سُلْطَانٌ وَکَفَى بِرَبِّکَ وَکِیلًا)

تو هرگز سلطه ‌ای بر بندگان من، نخواهی یافت (و آنها هیچ گاه به دام تو گرفتار نمی ‌شوند)! همین قدر کافی است که پروردگارت حافظ آنها باشد.

سوره اسراء (17): آیه 65

فرمود بندگان من از وسوسه تو در امنیت هستند تو سلطنت به بندگان من نداری! عبد خدا بودن یعنی چه؟ یک عبد در برابر مولی است هیچ اراده ای ندارد مولی می گوید بخواب می گوید چشم. می گوید پاشو می گوید چشم. برو بخور چشم نخور چشم فلان جا برو چشم. فلان جا نرو چشم. عبد در برابر مولی هیچ اراده ای از خودش ندارد. اراده اش تابع اراده مولی است.

اگر ما هم اراده مان تابع اراده حق شد عبدالله می شویم. در میان این همه اوصاف نبی مکرم می گوییم «أشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ» اول «عبدُهُ» می گوییم بعد «ورسولُه»!

مجری:

بسیار عالی. آن مقامی که ابتدا:

(فَادْخُلِی فِی عِبَادِی * وَادْخُلِی جَنَّتِی)

پس در سلک بندگانم در آی، و در بهشتم وارد شو!

سوره فجر (89): آیات 29 و 30

نصیبشان می شود الحمدلله، شکر خدا که این معارف را می شنویم لذت می بریم و الحمدلله جزء آن افرادی نیستیم با کارهای شیطانی با وسوسه های شیطانی با زینت بخشیدن شیطان به یک سری کارهای اغوا گر، بخواهیم دلخوش و دلشاد باشیم.

خیلی استفاده کردیم لذت بخش بود از ساعت هم غافل شده بودیم، البته غفلت ما الحمدلله جای شکر دارد به خاطر زیبایی و شیوایی بیان حضرتعالی.

عرض سلام مجدد خدمت همه شما بینندگان عزیز و ارجمند شبکه حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف). الحمدلله این توفیق را داشتیم در محضرتان بودیم و همچنان هم با تماس بینندگان برنامه اخلاق علوی و سیره مهدوی در خدمت شما هستیم.

جناب آقای فراهانی از آشتیان بفرمایید

تماس های بینندگان برنامه:

بیننده (آقای فراهانی از آشتیان – شیعه):

سلام عرض می کنم خدمت استاد قزوینی. حاج آقا سوال من چندان با موضوع برنامه تان سازگار نیست امکانش است بپرسم؟

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

عزیزم بفرمایید در خدمت شما هستم.

پاسخ به شبهه ای درباره حدیث «یوم الدار»!

بیننده:

بنده حدودا یک ماه پیش این سوال را از استاد پرسیدم که در روایت یوم الدار که سند صحیح هم دارد چرا عبارات «خلیفتی فیکم» و «خلیفتی فی أهلی» آمده است؟ تکلیف آن 40 نفر که قبلاً در دوران دعوت پنهانی ایمان آورده بودند چه می شود و چگونه خلیفه در این مرحله بر آنها معین شده است؟

شما اجمالاً پاسخ دادید آن 40 نفر از سران قریش و عرب بودند. یعنی نمایندگان کل عرب بودند شیعه اعتقاد دارد پیامبر در این مرحله هم خلیفه را برای کل امت معین کرده است، آن 40 نفر بنا به گفته شما نمایندگان مکه و کل عرب بودند. الان همه مسلمانان عرب نیستند تکلیف ما که ایرانی هستیم چه می شود؟

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

اگر این باشد، شما آیات قرآن را می خواهید چه کار بکنید؟ آیات قرآن برای عربها خوانده شده است مثلاً (یا ایها الناس أَقِیمُوا الصَّلَاةَ)؛ بنابراین فارسی زبانها یا انگلیس زبانها نباید نماز بخوانند چون قرآن در حقیقت برای «من خُوطب» است و مخاطب قرآن همان عربها بودند و پیغمبر هم برای آنها خوانده است اینها را چه کار کنیم؟

برادر بزرگوارم کل آنچه که رسول اکرم آورده است باید دیده بشود. عباراتی مثل «لِیَکُونَ لِلْعالَمینَ نَذیرا»، «رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»، «هُدىً لِلْعالَمین‏» آنها را هم شما در کنار این آیات بیاور قرار بده. مثلا آیه:

(کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ)

روزه بر شما نوشته شده

سوره بقره (2): آیه 183

نه این که آی مردم مدینه فقط برای شما روزه واجب شده است. حضرت امام صادق می فرماید:

«نَزَلَ الْقُرْآنُ بِإِیَّاکِ أَعْنِی وَ اسْمَعِی یَا جَارَة»

الکافی (ط - الإسلامیة)؛ کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق، ج‏2، ص631

تمام آیات این است که به در می گویم دیوار بشنود. به عرب می گویم غیر عرب هم بشنود اگر می گوید:

«إن هذا أخی ووصی وخلیفتی فیکم»

تاریخ الطبری؛ اسم المؤلف: لأبی جعفر محمد بن جریر الطبری الوفاة: 310، دار النشر: دار الکتب العلمیة – بیروت، ج 1، ص 543

می خواهد بگوید شمایی که امروز مخاطب من هستید این خلیفه و وصی من در میان شما است. آی آنهایی که اینجا نیستید شما هم بشنوید من به در گفتم دیوار هم بشنود کلام پیغمبر همین است.

ولذا پیغمبر اکرم اگر خطابش حتی به زنهای خودش هم است این خطاب به ظاهر به زنهای خودش است ولی در حقیقت به تمام زنهای عالم است. به اصحاب خودش دستور می دهد این دستور برای تمام مردم عالم است.

مگر مواردی که خاص باشد و یک مطلبی است که به همسران پیغمبر اختصاص دارد. مثل قضیه حرمت ازدواج بعد از رحلت پیغمبر. در غیر این صورت اگر معلوم نشود که این حکم اختصاصی برای اینها است، برای عموم مسلمانهای دنیا از زمان رسول اکرم تا قیامِ قیامت است.

ولذا هر چه پیغمبر برای آنها فرموده است حکم برای عموم مردم تا قیامِ‌ قیامت است.  

«حَلَالُ مُحَمَّدٍ حَلَالٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة»

الکافی (ط - الإسلامیة)، نویسنده: کلینى، محمد بن یعقوب، محقق/ مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ناشر: دار الکتب الاسلامیة، ج1، ص58، ح19

مجری:

حضرت استاد تشکر می کنم. عزیز دیگری در فضای مجازی پیام فرستادند که آیا تشرف محضر حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) در خواب هم حاصل می شود یا اینکه فقط در عالم بیداری برای آدم می تواند این تشرف حاصل بشود؟

آیا می شود در عالم خواب و رؤیا، محضر امام زمان (سلام الله علیه) رسید!؟

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

مرحوم میرزا جواد آقای ملکی از اساتید امام (رضوان الله تعالی علیه) که امام خیلی توصیه می کند کتابهای ایشان را بخوانید ایشان دو تا کتاب دارد یک کتاب به نام «لقاء الله» که این کتاب غوغا و معرکه است یعنی از آن کتابهایی است که انسان می خواند نه تنها خسته نمی شود بلکه سیر نمی شود.

مثل اینکه معذرت می خواهم بلا تشبیه انسان با معشوقه اش صحبت می کند شب تا صبح هم کنار معشوقه اش صحبت کند گویا متوجه ساعت نمی شود دوست دارد باز صحبت کند. کتاب لقاء الله مرحوم میرزا جواد آقای ملکی هم از آن کتابها است یعنی آدم از مطالعه کردنش سیر نمی شود.

یک کتابی هم دارد «المراقبات» که حضرت امام در طول عمرشان فقط اجازه داده بود از سهم امام یک کتاب چاپ بشود به طلبه ها داده بشود آن هم کتاب المراقبات میرزا جواد آقای ملکی است.

ایشان در یک جلسه ای گفت از افتخاراتم این است که در عالم رؤیا خدمت ائمه معصومین (سلام الله علیه) مشرف شدم. یک آقایی گفته بود شتر در خواب بیند پنبه دانه، گفت این پنبه دانه را هم به هر کس نمی دهند، هر شتری هم در خواب پنبه دانه را نمی بیند.

ائمه (علیهم السلام) خواب و بیداریشان یکی است. روایت داریم که هر کس پیغمبر را در خواب ببیند عیناً گویا در بیداری دیده است.

«مَنْ‏ رَآنِی‏ فِی‏ الْمَنَامِ‏ فَقَدْ رَآنِی فَإِنَّ الشَّیْطَانَ لَا یَتَمَثَّلُ بِی فِی نَوْمٍ وَ لَا یَقَظَةٍ»

کتاب سلیم بن قیس الهلالی؛ هلالى، سلیم بن قیس، محقق / مصحح: انصارى زنجانى خوئینى، محمد، ناشر: الهادى، ج‏2، ص823

در منابع اهل سنت هم داریم:

«مَنْ رَآنِی فِی الْمَنَامِ فَقَدْ رآنی فی الْیَقَظَةِ فإن الشَّیْطَانَ لاَ یَتَمَثَّلُ على صورتی»

مسند الإمام أحمد بن حنبل؛ اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی الوفاة: 241، دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر، ج1، ص400

هیچ تفاوتی ندارد آقا ولی عصر (ارواحنا فداه) را هم کسی در خواب ببیند یا در بیداری ببیند فقط تفاوتش اینجا است اگر در خواب حضرت ولی عصر به کسی دستور بدهد این دستور مال خود آن فرد است این حجت برای او است برای دیگران حجت نیست. مگر این که انسان اعتمادش به این خواب بیننده به قدری بالا باشد که گفتار او را برای خودش حجت بداند.

مثل میرزا جواد آقای ملکی، مثل سید بحر العلوم، مثل سید ابن طاوس، مثل مقدس اردبیلی خوابی می بیند در عالم رؤیا دستوراتی می گیرد و نقل می کند. چون ما می دانیم فرمایشاتشان عین کلام معصوم است.

مثلاً یک بزرگواری نقل می کند می گوید من بیش از 5 هزار روایت از دو لبهای حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) شنیده ام بعضی از افراد هستند چه در عالم رؤیا، چه در عالم بیداری هیچ تفاوتی ندارد.

شیطان هم به صورت ائمه و معصومین نمی تواند در بیاید اگر ما یقین کنیم که امام را دیدیم. بعضی وقت آدم خیال می کند امام را دیده است.

من یک دفعه خواب دیدم وارد حرم امام رضا (سلام الله علیه) شدم حضرت بزرگواری کردند، حضرت را بغل کردم و بوسیدم و لذت می بردم. یک بنده خدایی کنار من دراز کشیده بود به من گفت حاجی این چه کسی است داری این همه می بوسی گفتم آقا امام رضا است. یک دفعه این طوری است یعنی آدم یقین می کند امام است در آن شکی نیست.

این خواب از خوابهای خیلی عجیب من بود. از آن خوابهایی است که شتر در خواب بیند پنبه دانه. بعد جالب این است وقتی که من از حضرت خداحافظی می کردم به من گفت فلانی منزل فلان عالم می خواهید بروید؟ گفتم بله آقا جان. گفت از قول من این پیام را به ایشان برسان. از خواب بیدار شدم یادداشت کردم. چون خواب از ذهن آدم می رود.

عجیب بود بعد از دو سه هفته به مشهد مشرف شدم. یک جایی مجلسی بود بغل همان عالم نشسته بودم یک دفعه یادم افتاد امام رضا همچنین پیامی داد به ایشان گفت خواب همچنین چیزی دیدم. دیدم اشک ایشان جاری شد. یک آقایی دم در نشسته بود گفت جلو بیا، آمد گفت عمره بودم فرودگاه به استقبال من آمده بودید شما گفتید رسول اکرم را خواب دیدم به من دستوراتی داد.

دیدم این خوابی که ایشان در مدینه از رسول اکرم دیده بود من هم از حضرت امام رضا عیناً‌ مو به مو فرق نداشت یک دفعه این طور خواب آدم می بیند آدم یقین می کند معصوم است ولی یک دفعه نه یک آدم نورانی آدم می بیند می گوید حدس می زنم امام رضا یا امام زمان بود حدس ها را باید کنار زد. خوابی که واقعاً پیام داشته باشد شواهد و قرائن داشته باشد که این معصوم است. این طور باشد یقیناً هیچ فرقی نمی کند شما خدمت امام زمان (سلام الله علیه) در بیداری مشرف بشوید یا در عالم رؤیا، خیالاتی باشد خیالاتی ها به درد نمی خورد.

مجری:

بسیار عالی!

«اللَّهُمَّ أَرِنِی طَلْعَتَهُ الرَّشِیدَةَ، وَ غُرَّتَهُ الْحَمِیدَة»

المزار الکبیر (لابن المشهدی)؛ نویسنده: ابن مشهدى، محمد بن جعفر، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محقق/ مصحح: قیومى اصفهانى، ص664

بسیار ممنون خوابش که بماند تشرف بیداری واقعی هم بماند صرف این گفتن ها و این گفتارها برای ما لذتبخش است. الحمدلله از محضرتان استفاده می کنیم.

 از شما بینندگان عزیز و ارجمند تشکر می کنم که تا انتهای برنامه امشب همراه ما بودید ان شاء الله موفق و مؤید و منصور باشید تا دیدار آینده خدا نگهدار!



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها