2019 March 22 - جمعه 02 فروردين 1398
دیدگاه علمای اهل سنت در باره ابن تیمیه
کد مطلب: ٧٢٣٣ تاریخ انتشار: ٠٦ مهر ١٣٩٣ - ٢٠:٠٠ تعداد بازدید: 6946
سخنراني ها » حبل المتین
دیدگاه علمای اهل سنت در باره ابن تیمیه

حبل المتین 93/07/06

 
 
بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 06 / 07 / 93

مجری :

ایامی که در آن هستیم ، ایام مبارک و مقدسی هست ، دهه معلومات که در روایات هم به آن اشاره شده و خوش به سعادت آن هایی که در سرزمین وحی هستند و آهسته آهسته برای انجام مسائل عبادی حج آماده می شوند . ان شاء الله خداوند توفیقاتشان را زیاد بفرماید . به ما و همه بینندگان هم توفیق دهد که در این ایام در بیت الله الحرام باشند و بتواند این اعمال را انجام دهد .

برنامه حبل المتین در هفته یک بار پخش می شود و امیدواریم که خداوند به ما توفیق دهد که بتوانیم برنامه خوبی را تقدیم شما عزیزان بکنیم . این برنامه موضوعات تاریخ اسلام و اتفاقاتی که در صدر اسلام عمدتا به وجود آمده و بسیاری از این ها می تواند منشأ اعتقادی داشته باشد را برای شما مطرح می کنیم و در یک واکاوی عالمانه مسائل را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم .

عمده مطالبی هم که تقدیم حضور شما می شود ، از کتب برادران اهل سنت است که هم باعث ایجاد ارتباط آسانتر برادران اهل سنت با این برنامه می شود و از طرف دیگر سند حقانیت اهل بیت (علیهم السلام) است .

در هر صورت این شبکه به اهل بیت (علیهم السلام) تعلق دارد و ما می خواهیم نور و فروغ این عزیزان را برای همگان اعلام کنیم و بگوییم این عزیزان فرزندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هستند و آن ها حجج الهی هستند که ما باید از آن ها تبعیت کنیم .

 ما خواهش می کنیم که عزیزان ما مخصوصا برادران عزیز اهل سنت به این برنامه توجه عمیقی داشته باشند و پیگیری کنند و با یک عینک حقیقت بین این مطالب را مشاهده کنند و این که هم شیعیان و هم اهل سنت ، تعصبات را کنار بگذارند .

طبق هفته های گذشته در خدمت کارشناس عزیز حضرت آیت الله حسینی قزوینی هستیم و خدمت ایشان سلام عرض می کنیم .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

بنده هم خالصانه ترین سلامم را خدمت شما بینندگان عزیز که در هر کجای این کره خاکی هستند ، تقدیم می کنم . موفقیت همه گرامیان را از خداوند عالم خواهانم . خدا را به آبروی محمد و آل محمد همه ما را حاجت روا نموده ، تمام دغدغه های فکری و ذهنی ما و شما را بر طرف کند . دعای همه ما را به اجابت مقرون نماید . باشد که ما را هم از دعای خیرتان فراموش نکنید ؛ چون نیاز شدید و مبرم به دعای شما عزیزان داریم و توفیقاتمان را مرهون دعای شما می دانیم .

مجری :

اگر خاطر شریف شما بینندگان عزیز باشد ، ما حدود سه ماه و نیم با بحث توسل از منظر قرآن و سنت ، در خدمت شما بودیم . امید داشتیم آقایانی که منکر این مباحث هستند از جمله آقایان وهابی در شبکه های خود به این مباحث ، پاسخ دهند ؛ ولی هیچ عکس العملی انجام ندادند . شاید هم در برابر این همه مباحث و موضوعات منطقی نمی توانند تاب بیاورند و پاسخ دهند .

به هر حال این سکوتی که کرده اند و این عدم توانایی در پاسخگویی نشان می دهد که این ها هیچ پاسخ منطقی برای ما ندارند .

در ادامه این مباحث یکی از کسانی که توسل را انکار می کرد که هم با شیعه و هم با سنی مخالف بود ، آقای ابن تیمیه ، امام کجی ها بود که ما باید پرونده اشان را باز کنیم و از استاد بخواهیم از زوایای مختلف این شخصیتی که به قول بعضی از علما ، امام شیطان بود ، را مطرح کنند و برای ما روشن کنند تا ما این شخصیت را بهتر بشناسیم که وهابیت او را به عنوان یک بت و یک پیامبر او را احترام می کنند.

ما می خواهیم این هیمنه را بشکنیم و به همگان معرفی کنیم که خود شما هم متوجه شوید که واقعا ابن تیمیه که آن ها تا این حد دنبالش هستند ، این گونه نیست . در جلسات قبل سؤالاتی را مطرح کردیم و تا حدودی بحث ها مشخص شد .

حضرت استاد ! وهابیت به ابن تیمیه ، شیخ الاسلام می گویند . بعضی از علمای اهل سنت ادعا می کنند ، اگر کسی به ابن تیمیه شیخ الاسلام بگویند ، کافر است . در این خصوص توضیحاتی را بیان کنید .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

عزیزان امروز می بینند که جهان اسلام دچار تشدد و تفرقه ، به ویژه در این چند سال اخیر کشت و کشتار ، شده است . مسلمان ها به دست مسلمان ها کشته می شوند ، سرشان بریده می شود و بالای تیرهای برق به نیزه می زنند . با سرهای بریده مسلمان ها فوتبال بازی می کنند ، قلب مسلمانی را از سینه خارج می کنند و در مقابل میلیون ها مسلمان به دندان می کشند .

این بلایی است که دشمنان اسلام طراحی کرده و به دست بعضی مسلمان نما ها به اجرا گذاشتند و اگر ما میلیارد ها میلیارد هزینه می کردیم تا ماهیت وهابیت را نشان بدهیم به اندازه این سه چهار سال اخیر که این ها در سوریه و عراق و حتی در مصر جنایت کردند ، به این اندازه رسوا نمی شدند . ولی متأسفانه این ها به هیچ وجه از رو نمی روند .

واقعا این مایه تأسف است که عربستان سعودی و قطر و دیگر کشورهای متحجر منطقه ، داعش را به دستور آمریکا به وجود آوردند و امروز در کنار آمریکا با این ها می جنگند . یعنی داعش سازان فعلا به ظاهر دم از مخالفت با داعش می زنند و اخیرا هم به بهانه داعش ، دو پایگاه نظامی در عراق را بی شرمانه ، بمباران کردند . ما نمی دانیم به این ها چه بگوییم . بگوییم هزاران شرمتان باد ، هزاران لعنتتان باد با این مسلمان کشی که به راه انداخته اید و هزاران ننگ باد بر کارشناسانی که جنایات داعش و النصره و دیگر جنایت پیشگان را تأیید کردند . الان از 83 کشور به عراق و سوریه آمده اند و می جنگند تا حکومت اسلامی تشکیل دهند .

یک نفر نیست به این ها بگوید شما که میخواهید حکومت اسلامی تشکیل دهید ، چرا از عربستان شروع نمی کنید ، عربستان مرکز نشر اسلام بوده . پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از شام و عراق اسلام را معرفی نکرد . شما هم از مکه و مدینه شروع کنید ، چرا از عراق شروع کردید ؟        

اگر می گویید بشار اسد ظالم است ، ما به هیچ وجه از هیچ کدام از این ها حمایت نکرده ایم و گفتیم هر کس در هر لباسی ظلم کند ، محکوم است . ولی ظلمی که شما ها از بشار اسد تصویر می کنید ، والله به یک میلیاردم ظلم جنایاتی که آل سعود در عربستان سعودی انجام داده ، نمی رسد . ما بارها این ها را نشان دادیم . از روزی که محمد بن سعود روی کار آمد و تمام بلاد اسلامی را حتی حرمین شریفین را بلاد کفر اعلام کرد و مسلمان ها را کشتند و اموالشان را به عنوان غنائم جنگی تصرف کردند .

در قضیه طائف به تعبیر خود زینی دحلان و دیگر بزرگان اهل سنت که گفتند :

کانوا يذبحون الطفل في حصن امه

طفل شیرخواره را در آغوش مادرش ، سر بریدند .

اگر بنا است جنایت محکوم شود و شما به دنبال جانی و ظالم می گردید ، عربستان هست . اگر شما راست می گویید ، چرا آن جا نمی روید ؟ یقیننا این جا هم دروغ می گویید و آبروی اسلام را می برید . مخصوصا در قضیه همکاری کشورهای مرتجع منطقه با آمریکا در بمباران و مخالفت با داعش ، این ها را رسواتر از رسوا کرد . یعنی اگر واقعا شیعیان یا خود اهل سنت می خواستند این ها را رسوا کنند ، شاید پنجاه سال تلاش می کردند با میلیارد ها میلیارد هزینه ، تا این حد نمی توانستند این ها را رسوا کنند .

اما متأسفانه خدای عالم عقل و فکر را از این کارشناسان شیطانی ـ صهیونیستی گرفتند و متوجه نیستند که چه کاری می کنند . عمده جنایاتی که امروز انجام می دهند ، بنیانگذار این جنایات و تکفیرها و کشت و کشتار ها ، ابن تیمیه است و بعد از او اگر محمد بن عبد الوهاب هم آمده و حرف هایی زده ، همان حرف های ابن تیمیه را تکرار کرده و چیز دیگری اضافه نکرده است .

لذا ما در چند جلسه گذشته اقوال بزرگان اهل سنت را در رابطه با تکفیر ابن تیمیه بیان کردیم و هنوز هم این بحث ادامه خواهد داشت .

کفر بودن نسبت «شیخ الاسلام» به ابن تیمیه از دیدگاه علمای اهل سنت

 همان طور که اشاره شد ، جناب آقای شوکانی در شرح حال محمد بن محمد بخاری حنفی (صاحب صحیح بخاری متوفای 256 هـ است ) متوفای 841 هـ :

واتفقت له حوادث بدمشق منها أنه كان يسئل عن مقالات ابن تيمية التى انفرد بها فيجيب بما يظهر له من الخطأ وينفر عنه قلبه إلى أن استحكم ذلك عليه فصرح بتبديعه ثم تكفيره ثم صار يصرح في مجلسه أن من أطلق على ابن تيمية أنه شيخ الإسلام فهو بهذا الاطلاق كافر فانتدب للرد عليه الحافظ بن ناصر وصنف كتابا سماه الرد الوافر على من زعم أن من أطلق على ابن تيمية أنه شيخ الإسلام كافر .

 از محمد بن محمد بخاری در مورد مقالاتشان پرسیدند ، ایشان هم جواب می داد و اشتباهات ابن تیمیه را بیان می کرد ؛ به طوری که قلبش از ابن تیمیه متنفر بود تا این که با بررسی و تحقیقی که کرد ، به بدعت گذاری ابن تیمیه تصریح کرد ، سپس او را تکفیر کرد .

در مجلس به صراحت می گفت : هر کس به ابن تیمیه ، شیخ الاسلام بگوید ، کافر است .

شوکانی ، محمد بن علی ، البدر الطالع ، ج 2 ، ص 262

جالب است که بعضی ها ردیه نوشتند . آقایان باید توجه داشته باشند که ابن حجر عسقلانی در کتاب لسان المیزان ، ج 1 ، صفحه 151 می گوید :

 اتفق اهل العلم من جرحه الواحد او الاثنان ، اذا عدّل جماعة رجلا وجرحه اقل من المتعدلين فان الذي عليه الجمهور من العلماء ان الحكم للجرح والعمل به اولي .

اهل علم اتفاق نظر دارد اگر یک راوی شخصیتی را یک نفر یا دو نفر تضعیف کنند و افراد دیگری او را توثیق کنند ولو این که جماعتی او را توثیق کنند ، تعداد کمی او را تضعیف کنند . در این جا جمهور علما حق را به کسانی می دهد که تضیعف کرده اند و باید به همان عمل کرد .

عسقلانی ، ابن حجر ، لسان المیزان ، ج 1 ، ص 151

 این کارشناس وهابی هم گفت : اگر صد نفر هم توثیق کند و یک نفر او را تضعیف کند ، این فرد ضعیف است . حال اگر صد نفر گفته باشند ابن تیمیه انسان خوبی است ؛ اما این آقا می گوید : هر کس به ابن تیمیه شیخ الاسلام بگوید ، کافر است . این یک عبارت بسیار واضح و روشن است و نیازی به توضیح ندارد.

مجری :

 حضرت استاد ! نقل می کنند که بعضی از علمای اهل سنت در این مورد فتوا داده اند که هر کس عقیده ابن تیمیه را داشته باشد ، جان و مالش هم حلال می شود . اگر امکان دارد در این خصوص هم توضیحاتی را بیان کنید .

حلال بودن جان و مال پیروان ابن تیمیه از دیدگاه علمای اهل سنت

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

ابتدا اجازه دهید عبارت ابن حجر عسقلانی را در کتاب الدرر الکامله ، جلد 1 ، چاپ دار الجیل بیروت ، صفحه 147 می گوید :

أن الناس يترددون إليه فقال يجب التضييق عليه إن لم يقتل وإلا فقد ثبت كفره فنقلوه ليلة عيد الفطر إلى الجب وعاد القاضي الشافعي إلى ولايته ونودي بدمشق من اعتقد عقيدة ابن تيمية حل دمه وماله خصوصا الحنابلة فنودي بذلك وقرىء المرسوم وقرأها ابن الشهاب محمود في الجامع ثم جمعوا الحنابلة من الصالحية وغيرها وأشهدوا على أنفسهم أنهم على معتقد الإمام الشافعي ...

زمانی که ابن تیمیه را در همان عصر خودش در دمشق محاکمه کردند ، بعضی ها گفتند : باید کشته شود . اگر نکشتند ، باید به زندان بیاندازند . کفر ابن تیمیه برای علما ثابت شد تا این که قاضی شافعی که در مصر او را محاکمه می کرد . در دمشق ندا دادند و اعلامیه زدند هر کس عقیده ابن تیمیه را داشته باشد ، هم جانش و هم مالش حلال است یعنی هم باید کشته شود و هم مالش به نفع مسلمین مصادره شود خصوصا حنبلی ها . این اعلامیه در دمشق خوانده شد و حنابله جمع شدند ، از ترس این که کشته نشوند ، اعلام برائت کردند و گفتند ما حنبلی نیستیم ، ما شافعی هستیم .

عسقلانی ، ابن حجر ، الدررالکامنه ، چاپ دار الجیل ، ج ۱ ، ص ۱۴۷

امیدواریم شافعی ها قدر خودشان را بدانند ، مخصوصا امام شافعی که ارادت ویژه ای به اهل بیت ﴿علیهم السلام ) داشتند .

مجری :

یکی از کسانی که اعلام برائت از ابن تیمیه در کتاب هایش به وفور دیده می شود ، آقای حصنی دمشقی است . اما ایشان در جایی رسما اعلام کرده که ابن تیمیه ، امام شیطان است . این مورد را توضیح دهید که این یعنی چه؟

حصنی دمشقی : ابن تیمیه ، امام الشیطان است

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

ما قبلا در رابطه با حصنی دمشقی مفصلا بحث کردیم که ایشان از افرادی است که کاملا مورد تأیید آقایان است .در رابطه با حصنی دمشقی مقداری دقت کنند که در ابتدای کتابش بیان شده :

الامام الکبير الحجة ابوبكر بن محمد بن عبدالمؤمن تقي الدين الحصني الدمشقي

ايشان امام كبير و حجت است ...

 عمر کحاله در کتابش می گوید :

 .... فقيه محدث ....

آقای حصنی دمشقی فقیه و محدث بوده ...

عمر کحاله ، معجم المؤلفین ، ج 3 ، ص 74

خیر الدین زرکلی وهابی هم می گوید :

فقيه ورع من اهل دمشق ... وله تصانيف كثيرة منها ... دفع شبه من شبّه وتمرد .

حصني دمشقی فقیه با ورع و با تقوا بود ....

زرکلی ، خیرالدین ، الاعلام ، ج 6 ، ص 69

قال الشوكاني : وحفر جنازته عالم لايحصيهم الا الله مع بعد المسافة وعدم علم اكثر الناس بوفاته . ازدحموا علي حمله للتبرك به وختم عند قبره ختمات كثيرة وصلي عليه امم من فاتته الصلاة علي قبره . ورؤيت له منامات صالحه في حياته وبعد موته.

شوکانی درباره ایشان می گوید : جنازه حصنی دمشقی را جمعیتی تشییع می کردند که کسی غیر از خدای عالم تعداد آن ها را نمی داد ؛ البته مردم از راه دور آمده بودند و خیلی از مردم از وفات ایشان خبر نداشتند . مردم برای تبرک به قبر او ازدحام کرده و چندین ختم قرآن در کنار قبر ایشان خواندند . تعدادی از کسانی که در تشییع جنازه او نبودند ، بر قبر ایشان نماز خوندند و خواب های صالح هم در حیات و هم بعد از وفات او دیدند .

شوکانی ، البدر الصالح ، ج 1 ، ص 166

ایشان با این شخصیت علمی و جایگاهی که در نزد مردم داشتند ، در مورد ابن تیمیه می گوید :

ولم تزل هذه الأمة المحمدية على شد الرحال إليه على ممر الأزمان من جميع الأقطار والبلدان سار في ذلك الزرافات والوحدان والعلماء والمشايخ والكهول والشبان حتى ظهر في آخر الزمان مبتدع من زنادقة حران لبس على أشباه الرجال ومن شابهم من سيء الأذهان وزخرف لهم من القول غرورا كما صنع إمامه الشيطان فصدهم بتمويهه عن سبيل أهل الإيمان وأغواهم عن الصراط المستقيم إلى ثنيات الطريق ومدرجه النيران ...

این امت محمدی (صلی الله علیه و آله) همواره در طول زمان ها به زیارت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ، از همه شهر ها ، بزرگان و مشایخ و علما و پیر مردان و جوانان به زیارت می رفتند تا این که در آخر الزمان زندقه های حران به وجود آمدند و بر پیروان رجال خود حقیقت را مشتبه ساخت و افرادی که ذهن های بدی داشتند ، حرف های زشت و کفر آمیز را زینت داد . همان گونه که امامش شیطان ، حرف های بد را برای مردم خوب و زیبا جلوه می کند . با آن حیله و مکری که دارد ، مردم را از راه ایمان دور می کند و از صراط مستقیم گمراه نمود و این ها را به درجه نیران و آتش جهنم وارد کرد .

حصنی دمشقی ، دفع شبه من شبه وتمرد ، ج 1 ، ص 95

به نظر بنده تا در خانه کس است ، یک حرف بس است . تا به حال هم نشده که آقایان بگویند حصنی دمشقی ، شیعه است یا معتزلی شیعه بوده یا گنجی شافعی بوده .

مجری :

شما در خصوص شخصیت و جایگاه علمی آقای حصنی دمشقی صحبت کردید . ایشان هم در مورد ابن تیمیه مواضع بسیار تندی گرفته و تفکیر کرده ؛ اما در کتاب های دیگران نوشته شده ، اگر آقای حصنی دمشقی از آثار ابن تیمیه باخبر می شد و تألیفات ایشان را می دید ، دستور می دادند که جنازه ایشان را آتش بزنند و کارهای بدتری در باره ایشان انجام می دادند . این مورد را هم توضیح دهید .

نظرات حصنی دمشقی درباره ابن تیمیه

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

این مطلب در همان کتاب دفع شبه من شبّه وتمرد که در نسخه خطی منحصر به فرد شیخ محمد زاهد بن حسن کوثری از علمای بزرگ الازهر مصر است . این کتاب در مکتبه الازهریه للتراث چاپ شده ، صفحه 54 این تعبیر را بیان می کند :

قال بعض العلماء من الحنابلة في الجامع الأموي في ملأ من الناس لو اطلع الحصني على ما اطلعنا عليه من كلامه لأخرجه من قبره وأحرقه وأكد هؤلاء أن أتعرض لبعض ما وقفت عليه وما أفتى به مخالفا لجميع المذاهب ...

 یکی از علمای حنبلی (حنبلی ها ارادت خاصی به ابن تیمیه دارد و ابن تیمیه هم در ابتدا خود را حنبلی معرفی می کرد ) در مسجد جامع اموی (همان مسجدی که نزدیک حرم مطهر حضرت رقیه سلام الله علیها ) در میان عموم مردم اعلام کرد : اگر حصنی دمشقی آن چه ما از کلام ابن تیمیه خبر داشتیم را مطلع بود ، جنازه ابن تیمیه را از قبر بیرون می آورد و آتش می زد .

حصنی دمشقی ، دفع شبه من شبّه وتمرد ، ج 1 ، ص 34

من نمی دانم این چگونه شیخ الاسلامی است که حصنی دمشقی اگر از کتاب ها و تألیفاتش با خبر می شد ، جنازه او را آتش می زد .

ان شاء الله ما در آینده نمونه ای از حرف های ایشان را بیان خواهیم کرد که این مطالب شامل حرف های بسیار وقیحی است که در رابطه با صحابه ، ائمه اربعه ، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها ) و دیگر ائمه (علیهم السلام) گفته که انسان خجالت می کشد آن را بیان کند .

مجری :

حضرت استاد ! شما اگر بخواهید عللی برای این مطالبی که آقایان در مورد ابن تیمیه گفته اند را بیان کنید ، به چه علتی اشاره می کنید ؟

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

بنده از همین آقای حصنی دمشقی مطلبی را نشان دهم که در کتاب دفع شبه من شبّه وتمرد ، با تحقیق عبد الواحد مصطفی ، چاپ دار المصطفی ، صفحه 381 بیان می کند :

 بعض الائمة الاعلام ـ أن إبن تيمية الذي كان يوصف بأنه بحر في العلم لا يستغرب فيه ما قاله بعض الأئمة عنه من أنه زنديق مطلق وسبب قوله ذلك أنه تتبع كلامه فلم يقف له على اعتقاد حتى أنه في مواضع عديدة يكفر فرقة ويضللها وفي آخر يعتقد ما قالته أو بعضه مع أن كتبه مشحونة بالتشبيه والتجسيم والإشارة إلى الإزدراء بالنبي (صلی الله علِيه وآله﴾ والشيخين وتكفير عبد الله بن عباس رضي الله عنه وأنه من الملحدين وجعل عبد الله بن عمر رضي الله عنهما من المجرمين وأنه ضال مبتدع ذكر ذلك في كتاب له سماه الصراط المستقيم والرد على أهل الجحيم وقد وقفت في كلامه على المواضع الذي كفر فيها الأئمة الأربعة وكان بعض أتباعه يقول أنه أخرج زيف الأئمة الأربعة

بعضی از ائمه اعلام در باره ابن تیمیه گفته اند که ایشان دریایی از علم است . حصنی دمشقی می گوید : چنین حرفی کاملا اشتباه است و باید در باره ایشان گفته شود که ابن تیمیه ، زندیق مطلق است . ابن تیمیه در موارد متعدد ، تعدادی از افراد را تکفیر می کند ، تعدادی را گمراه می داند . در بعضی از جاها به خاطر همان چیزی که عده ای را تکفیر کرده ، خودش به همان عقیده دارد . کتاب های ابن تیمیه مملو از تشبیه خداوند به خلائق ، تجسیم است و در کتابش نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) را توهین و تحقیر کرده و به ابوبکر و عمر هم اهانت کرده . عبد الله بن عباس را تکفیر کرده و گفته که او از ملحدین و لا مذهب ها است . عبد الله بن عمر را مجرم ، گمراه و بدعت گذار دانسته و این سخنان را از کتاب صراط المستقیم ابن تیمیه در این کتاب ذکر کرده است .

 در بعضی از جاها هم ائمه اربعه و پیروانش را هم گفته کافر هستند .

حصنی دمشقی ، دفع شبه من شبّه وتمرد ، با تحقیق عبد الواحد مصطفی ، چاپ دار المصطفی ، ص 381

اگر چنین سخنانی را یک عالم شیعه می زد ، این وهابی ها هفت آسمان را بر سرش ویران می کردند .

نکته دیگری که در این جا هست که ما قبلا هم توضیح مختصری در باره آن بیان کردیم . حصنی دمشقی می‌گوید:

التفريق في التوسل بين الحياة والممات باطل .

فسكوت هذا الزائغ القائل بمسألة الفرق تبعا لسلالة اليهود عن هذه الأمور الواضحة الجليلة المشهورة والعدول إلى الفجور فيها من أقوى الأدلة على خبث طويته

ومثل هذا لا يحل لأحد تقليده فيما يقوله ولا ينظر في كلامه الا من يكون أهلا لمعرفة دسائس أهل البدع الزيغ هلك وأهلك فتنبه لذلك وخذ حذرك وإلا هلكت من حيث ظننت السلامة وقوله ولا يطلب الجيدة منه شيء سواء كان نبيا أو شيخا أو غير ذلك قال الأئمة الأعلام النقاد أصحاب الأذهان الجيدة هذا منه كفر لما فيه من حط رتبة الأنبياء عليهم الصلاة والسلام والإجماع على أن من غمط من نبي في شيء من الأشياء كفر

. ابن تیمیه بین توسل به پیامبر (صلی الله علیه و آله) در زمان حیات و بعد از وفات ایشان فرق گذاشته و گفته در زمان حیات می توان به ایشان متوسل شد ؛ اما در زمان وفات این امکان ندارد .

این ابن تیمیه ای که گمراه است و قائل به فرق حیات و ممات پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، از اجداد یهودیش چنین حرفی زده است . ( در پاورقی مفصل بیان کرده که یهود در تورات گفته پیامبران بعد از مردن نمی توان به آن ها توسل کرد و از آن ها چیزی خواست ) این که چنین حرف اجداد یهودیش را بیان کرده و قائل آن شده بر این که توسل به پیامبر (صلی الله علیه و آله) در زمان حیات و ممات با هم فرق دارد ، این قوی ترین دلیل بر خباثت باطنی او است .

 کسی نباید در این زمینه از ابن تیمیه تبعیت کند . ابن تیمیه گفته : نباید از پیامبر یا شیخ چیزی طلب کرد.

ائمه اعلام اهل سنت ، کسانی که نقاد هستند ، گفته اند : این کفر است ؛ برای این که در حقیقت پایین آوردن رتبه انبیاء است . علمای اهل سنت اجماع دارند بر این که اگر کسی بخواهد پیامبر (صلی الله علیه و آله) را تحقیر کند ، کافر است .

حصنی دمشقی ، دفع شبه من شبّه وتمرد ، ج 1 ، ص 167

یعنی کسی که مقام پیامبر (صلی الله علیه و آله) را پایین می آورد و بین حیات و ممات ایشان فرق قائل شود ، به اجماع علما اهل سنت ، این شخص کافر است .

هم چنین در صفحه 131 این کتاب می گوید :

ابن تيمية وحزبه في جواب الفتوي الذي زعم انه سئل عنها فقال في جوابه : من إستغاث بميت أو غائب من البشر بحيث يدعوه في الشدائد والكربات ويطلب منه قضاء الحاجات ...

فإن هذا ظالم ضال مشرك وفي بعض النسخ كافر عاص لله تعالى بإتفاق المسلمين فإنهم متفقون على أن الميت لا يسأل ولا يدعي ولا يطلب منه شيء سواء كان نبيا أو غير ذلك .

إذا تأملت ما قاله في هذا الجواب إقشعر جلدك وقضيت العجب مما فيه من الخبائث والفجور وإدعاء إتفاق المسلمين وما فيه من الرمز إلى تكفير الأنبياء وتضليلهم والتلبيس على الأغبياء بقصة عمر رضي الله عنه وليت شعري من أي الدلالات أن من توجه إلى قبر سيد الأولين والآخرين (صلی الله علِيه وآله﴾ وتوسل به في حاجة الإستسقاء أو غيرها يصير بذلك ظالما ضالا مشركا كافرا

هذا شيء تقشعر منه الأبدان ولم نسمع أحدا فاه بل ولا رمز إليه في زمن من الأزمان ولا بلد من البلدان قبل زنديق حران قاتله الله عزوجل وقد فعل .

جعل الزنديق الجاهل الجامد قصة عمر رضي الله عنه دعامة للتوصل بها إلى خبث طويته في الإزدراء بسيد الأولين والآخرين وأكرم السابقين واللاحقين وحط رتبته في حياته وإن جاهه وحرمته ورسالته وغير ذلك زال بموته وذلك منه كفر بيقين وزندقة محققة فإنه (صلی الله علِيه وآله﴾ حرمته وقدره ومنزلته عند ربه ما زالت ولم تزل وهو سيد ولد آدم وأكرمهم على الله عزوجل على الدوام ومن تأمل القرآن العظيم وجده مشحونا .

ابن تیمیه می گوید : کسی که به میت یا غائب در سختی ها استغاثه و طلب حاجت می کند و از او حاجت می خواهد ، این شخص ظالم ، گمراه و مشرک است و در بعضی نسخه ها دارد که کافر است .

حصنی دمشقی می گوید :

 اگر به سخن ابن تیمیه دقت کنید ، بدنت می لرزد و تعجب می کنی از این خباثت و فجوری که در ابن تیمیه است و ادعا کرده که مسلمانان هم بر این مورد اجماع دارند .

معمولا می گویند کسی که دروغ می گوید ، برای اثبات دروغ خود قسم هم می خورد .

این سخن او باعث می شود که انبیاء را تکفیر کند و چیزی است که بدن انسان را به لرزه می اندازد . کسی چنین سخنی را در هیچ زمان و هیچ شهری قبل از زندیق حران نگفته است . خداوند او را بکشد که همین کار را هم کرده است .

این زندیق و جاهل و جامد ، داستان عمر به عموی پیامبر (صلی الله علیه و آله) وسیله قرار داده برای خباثت باطنی اش تا این که مقام سید اولین و آخرین را پایین بکشد . این که توسل به پیامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از وفات ، امکان ندارد ، به یقین کفر است و حقیقتا یک زندیق می باشد .

حصنی دمشقی ، دفع شبه من شبه وتمرد ، ص 130

این نکته خیلی عجیبی از آقای حصنی دمشقی بود . ما در جلسه گذشته تعبیر دیگری از حصنی دمشقی بیان کردیم که :

وإن زيارة قبور الأنبياء لا تشد إليها الرواحل كغيرها كقبر إبراهيم الخليل وقبر النبي (صلی الله علِيه وآله﴾ ثم إن الشاميين كتبوا فتيا أيضا في إبن تيمية لكونه أول من أحدث هذه المسألة التي لا تصدر إلا ممن في قلبه ضغينة لسيد الأولين والآخرين فكتب عليها الإمام العلامة برهان الدين الفزاري نحو أربعين سطرا بأشياء وآخر القول أنه أفتى بتكفيره ووافقه على ذلك الشيخ شهاب الدين بن جهبل الشافعي وكتب تحت خطه كذلك المالكي وكذلك كتب غيرهم ووقع الإتفاق على تضليله وتبديعه وزندقته ثم أراد النائب أن يعقد لهم مجلسا ويجمع العلماء والقضاة فرأي أن الأمر يتسع فيه الكلام ولا بد من إعلام السلطان بما وقع فأخذ الفتوى وجعلها في مطالعة وسيرها فجمع السلطان لها القضاة فلما قرئت عليهم أخذها قاضي القاضي بدر الدين بن جماعة وكتب عليها القائل بهذه المقالة ضال مبتدع ووافقه على ذلك الحنفي والحنبلي فصار كفره مجمعا

نباید برای زیارت به قبور انبیاء رفت . این کلام نشان دهنده این است که در قلب این شخص یک کینه ای از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) است .

امام علامه برهان الدین فزاری ، چهل سطر در رابطه با رد سخنان ابن تیمیه سخن گفته و در پایان این چهل سطر فتوا به کفر ابن تیمیه داده است . آقای ابن جبیل شافعی گفته : حرف های فزاری مورد قبول است . مالکی و دیگران هم این مطلب را پذیرفته اند . علمای اهل سنت به گمراهی ، بدعت گذاری و زندیق بودن ابن تیمیه ، اتفاق نظر داشتند .

بعد از این نظریات آقای بدر الدین بن جماعه در پایان نظریات آقایان نوشت : گوینده این سخن ( ابن تیمیه ) هم گمراه است و هم بدعت گذار . علمای حنبلی و حنفی هم با نظر ایشان موافقت کردند و کفر آقای ابن تیمیه ، اجماعی شد .

حصنی دمشقی ، دفع شبه من شبه وتمرد ، ص 70 و 71

واقعا ما نمی دانیم که از این واضح تر و روشن تر چه باید بگوییم . این بخشی از سخنان این ها بود که ان شاء الله در جلسات بعد ، از کتب اهل سنت خواهیم خواند تا آن عده ای که فریب ابن تیمیه را خورده اند و از او با عنوان شیخ الاسلام و رحمه الله یاد می کنند ، مقداری دقت کنند که خدای نکرده با این حرف ها به جاهای باریک برسند .

مجری :

دوستان ما تناقضاتی را که در سخنان ابن تیمیه بود را مشاهده کردند و این نشان از عدم سلامت فکر و ذهن ایشان را می رساند . به قول آقای حصنی که در بعضی از جاها ، بعضی اعتقادات را تکفیر می کنند و در بعضی جاهای دیگر همان اعتقادات را مطرح می کنند و به آن معتقد است .

زمانی که انسان به این تناقضات در کتاب های ابن تیمیه نگاه می کند ، پی به شخصیت او می برد. علت این که وهابیت به این شخصیت احترام می گذارند و از نظرات تند ابن تیمیه پیروی می کنند ، این است که مسلمانان را از دم تیغ بگذرانند . بخشی از این نظرات را حضرت استاد بیان کردند که ان شاء الله در جلسات آینده زوایای بحث را بیشتر باز می کنند .

ما فقط می خواهیم شما که پیگیر این بحث هستید و می خواهید این مطالب را بدانید ، متوجه شوید که این همه در بوق و کرنا می کنند و سنگ ابن تیمیه را به سینه می زنند ، این مطالب ، در کتاب های این شخص بیان شده است .

ولی شما در همین مطالبی که بیان شد ، دیدید که چقدر مطلب بود و تعداد زیادی از علما اجماع کرده بودند بر این که ابن تیمیه را تکفیر کردند . امیدوارم استفاده لازم را از این مباحث کرده باشید .

تماس بینندگان

بیننده : آقای فتحی از سقز ـ اهل سنت

بنده می خواستم در مورد توسل صحبت کنم . عده ای که می گویند توسل ، یا مدد ، مشروع نیست ، اشتباه می کنند . چند سال پیش دخترم دچار بیماری شد که باید به تهران برای معالجه می رفتم . یک دفعه که رفته بودم ، شب هفتم محرم بود . همراه یکی از دوستان در یکی از مراسم عزاداری و سینه زنی شرکت کردم و در همان جا از حضرت عباس (علیه السلام ) مدد خواستم که دخترم شفا یابد . روز بعد که برای معاینه دوباره به پزشک مراجعه کردیم ، دکتر گفت که دختر شما هیچ مشکلی ندارد . الان دخترم ازدواج کرده و یک بچه هم دارد و از آن بیماری هیچ اثری باقی نمانده است .

کسانی که می‌گویند توسل و مدد و توکل نیست ، این ها یا نادان هستند ، یا دروغ می گویند ، یا از اسلام هیچ نمی دانند . من زمانی که از حضرت عباس (علیه السلام ) مدد خواستم ، آن حضرت را ، خدا ندانستم ؛ بلکه ایشان را از حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می دانم و ایشان را در بارگاه خدا واسطه بردم که به آبروی حضرت عباس (علیه السلام) مشکلم را حل کند .

تا آخرین نفس هم در این خط هستم و از اهل بيت (عليهم السلام ) مدد می گیردم ؛ چون همه آن ها انسان های پاکی هستند . از بینندگان عزیز هم می خواهم که در مورد موضوع خوب فکر کنند و بعد در این باره صحبت نمایند .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

شما که از اهل سنت هستید ، سال گذشته که بنده به ماداگاسکار رفته بودم ، یکی از مبلغین مسیحی ، در کلاس های ما شرکت می کردند که می گفتند ایشان به برکت عزای امام حسین (علیه السلام) شیعه شدند . یک روز ایشان پیش من آمد و داستان شیعه شدن خودشان را بیان کردند .

گفتند : یکی از دوستانم من را به زور به مجلس امام حسین (علیه السلام) برد . آن شب ، شب عاشورا بود و من با اکراه به این مجلس رفتم و دوست نداشتم به این مجالس بروم ، با خودم فکر می کردم من که مسیحی هستم و هیچ ارتباطی با این مراسم ندارم .

در آن مجلس کسی که روی منبر بود ، درباره یزید و قیام امام حسین (علیه السلام) و حضرت عباس (عليه السلام ) صحبت می کرد . آن چنان این مطالب بر من اثر گذاشت که قطرات اشک به من امان نمی داد . وقتی به منزل برگشتم تا صبح گریه کردم . خیلی عجیب بود که قضایای عاشورا یک لحظه هم از جلوی چشمم نمی رفت . صبح که شد ، پیش یکی از علمای آن جا رفتم و گفتم که امام حسین (علیه السلام) من را از دنیای مسیحیت جدا کرد . من می خواهم دین حسین (علیه السلام) را داشته باشم ، دینی که امام حسین (علیه السلام) دارد و این چنین شهامت و شجاعت در آن است ، ارزش دارد که تابع آن دین باشد . در همان جا مسلمان و شیعه شده و الان حدود ده سال است که از مبلغین سخت کوش مذهب شیعه در آفریقا است .

مجری :

از این بیننده عزیز هم تشکر می کنیم و این نشان می دهد ، زمانی که ما می گوییم اهل سنت با شیعیان در بحث توسل یک تفکر و یک اعتقاد دارد ، نمونه آن همین بیننده اهل سنت بود و با توسل به قمر بنی هاشم (علیه السلام) در مجلس عزاداری امام حسین (علیه السلام) ، حاجت خود را گرفته اند .

ان شاء الله این آقایان وهابی که چشم خود را بر این موارد بسته اند و نمي خواهند چیزی بشنوند ، به راه راست هدایت شوند .

بيننده : آقای ضیایی از بوشهر ـ شیعه

بنده از دوستداران حضرت استاد هستم و از خداوند می خواهم که از نزدیک دست ایشان را ببوسم . به نظر من این حرف هایی که وهابیت می زنند ، هم حرف های مزخرف و بیهوده ای است . خداوند صد و بیست و چهار هزار پیامبر برای ما فرستاد تا هدایت شویم و به خدا برسیم . ما که نمی توانیم مستقیما با خداوند صحبت کنیم ، همین پیامبران و ائمه (علیهم السلام) هستند که واسطه ما هستند برای این که با خدا ارتباط داشت باشیم .

بیننده : حمید از کرمان ـ شیعه

بنده سه چهار ماه است که بحث توسل را پیگیری کرده ام و می خواهم در این چند دقیقه ، آموخته های خود را ارائه دهم . شما در این چند جلسه به آیات مربوط به توسل اشاره کردید از جمله :

قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ .

فرزندان حضرت یعقوب (علیه السلام ) پیش پدرشان می آیند و می گویند : برای ما طلب استغفار کنید که ما گنهکاریم . یوسف / 97

طبق ادعای این آقایون از حضرت یعقوب تقاضای شرک می کنند و جالب است که حضرت یعقوب به جای این که بگوید : شما مرا به شرک دعوت می کنید ، فرمودند :

قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

نه تنها تقاضای آن ها را رد نمی کند ؛ بلکه می گوید : من از خداوند برای شما طلب استغفار می کنم . یوسف / 98

آیه دیگری که در این زمینه بیان فرمودید ، آیه 64 سوره نساء است . این آیه از آیاتی است که به آن استدلال می کنند بر این که هم در زمان حیات و هم در زمان ممات می توان به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) توسل کرد .

وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا.

اگر گناهی مرتکب شدید ، هم از خداوند طلب استغفار کنید و هم نزد پیامبر بروید تا ایشان هم برای شما طلب استغفار کنند . در این صورت است که خداوند توبه شما را می پذیرد . نساء / 64

البته بنده در ادامه ثابت خواهم کرد که بسیاری از علمای اهل سنت گفتند این آیه فقط مربوط به زمان حیات نیست .

آیه بعد ، آیه 35 سوره مائده است که می فرماید :

          يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

در این آیه هم به صراحت بیان شده که برای رسیدن به خداوند برای خود ، وسیله ای قرار دهید . مائده /35

حال این وسیله چیست و چگونه باید این کار را انجام دهیم ، باید به روایات مراجعه کنیم . از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در کتب اهل سنت ، روایتی نقل شده که فرمودند : همه خلائق خداوند برای رسیدن به خداوند ، به دنبال وسیله هستند که بهترین وسیله ، ما اهل بیت هستیم .

ابن ابی الحدید ، شرح نهج البلاغه ، ج 16 ، ص 211

از عایشه هم نقل شده که می گفت : خوارج بدترین خلائق بودند ؛ چرا که بهترین وسیله برای خداوند را کشتند . مراد ایشان هم حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) بود .

ابن ابی الحدید ، شرح نهج البلاغه ، ص 267

مورد بعد هم توسل حضرت آدم (علیه السلام) به اهل بيت (عليهم السلام ) است که با لفظ :

اللهم اني اسئلك بحق محمد و آل محمد

این هم از نظر آقایان شرک صریح است ؛ چون این ها می گویند : آن زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به دنیا نیامده بودند ؛ بلکه هیچ کس بر گردن خداوند حقی ندارد که شما لفظ بحق ... را استفاده می کنید .

 مستدرک حاکم ، ج 2 ، ص 722

سیوطی ، در المنثور ، ج 1 ، 60

توسل بلال بن حارث به قبر نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) است . این روایت هم سندش کاملا صحیح است .

 ابن رجب ، فتح الباری ، ج 2 ، ص 412

 ابن کثیر ، البدایه و النهایه ، ج 7 ، ص 205

 مجری :

این مطالبی را که بیان می کنید را خودتان جمع آوری کردید یا این که از همین مطالبی که حضرت استاد بیان کردند ، جمع آوری کردید ؟

بیننده :

بنده از مطالب حضرت استاد یاداشت برداری کرده ام . یک مطلب دیگر این که آقایان ادعا می کنند که این روایات ، دلیل توسل به اموات نیست .

اولا آیه : وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ.

همه علمای اهل سنت و حتی آلوسی وهابی می گوید : این آیه بر حیات برزخی شهدا دلالت دارد و قطعا حیات برزخی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از حیات برزخی شهدا بالاتر است .

فتح الباری ، ج 6 ، ص 487

سیره الحلبیه ، ج 2 ، ص 432

در مورد آیه 64 سوره نساء هم گفتیم که بسیاری از علمای اهل سنت مثل :

آقای نووی در المجموع ، ج 8 ، ص 274

البکری ، اعانه الطالبین ، ج 2 ، ص 357

 ابن قدامه ، المغنی ، ج 3 ، ص 590   

همه تأکید دارند که این آیه دلالت می کند بر این که این آیه توسل به رسول خدا هم در زمان ممات و هم در زمان حیات جایز است .

مجري :

از شما تشکر می کنیم و این نشان می دهد که با دقت این مطالب را جمع آوری کرده اید و واقعا شبکه ولایت ، برای همه دانشگاهی شده که در منزل نشسته و این کلاس ها را می گذرانید .

بیننده : آقای رمضانی از خراسان ـ اهل سنت

حضرت استاد ! بنده هم می توانم به اثبات سخنان ابن تیمیه ، سخن بگویم و هم می توانم در رد سخنان ابن تیمیه می توانم مطالبی را بیان کنم . اگر اشکالی نداشته باشد ، از هر دو صورت صحبت می کنم تا ببینیم به چه نتیجه ای می رسیم .

همان طور که برادر عزیز من بیان کردند ، مشکل وهابیت این است که می گویند : اموات نمی شنوند . ما اگر ثابت کنیم که اموات می شنوند ، این مشکل به خودی خود حل می شود .

بت هایی که خداوند در قرآن اصرار می کند که : أَمْوَاتٌ غَيْرُ أَحْيَاءٍ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ ، به خاطر این است که صاحبانشان کافرانی بودند که اعتقادی به دین و خداوند نداشتند و اصلا مسلمان نبودند که برای آن بت لات و عزی ساخته اند . این ها بزرگانی از مشرکین بودند که دون الله بودند و خداوند آن ها را نفرستاده بودند .

منظور خدای متعال از من دونه اولیاء ، این است که این ها ولی هستند که ما نفرستاده ایم و بر عکس خداوند می فرماید : ولی شما ، خدا و رسول و مؤمنین هستند . این ها ولیی هستند که از طرف خداوند هستند و آن ها ولیی هستند که از طرف خداوند نیامده اند . این فرقی است که بین این دو می باشد و خیلی گناه دارد که این ها ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و بزرگان دینی را ، ولی من دون الله اعلام کنند . این بزرگترین اهانت هم به خداوند است و هم به اولیای خدا می باشد .

آیه دیگری از قرآن می فرماید : وَيَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَالْكَافِرُونَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ، یعنی خداوند دعای کسانی را مستجاب می کند که ایمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند. چه عمل صالحی بهتر از این که به زیارت اولیای خداوند برود و ارتباط و دوستی خود را نسبت به خدا و اولیای خدا اعلام کند و اظهار محبت و مودت به کسانی که خداوند آن ها را قرار داده ، کند .

و بالعکس تبری بجوید از کسانی که خداوند آن ها را قرار نداده است : فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ، یعنی کسی که به بت ها کافر شود و به خداوند ایمان بیاورد ، به عروه وثقی چنگ زده است .

شبهه ای که ما می توانیم به جان این ها بیاندازیم ، این است که آقایان وهابی ! اسماء حسنای الهی که ذات خدا که نیستند ، این ها هم خلق خداوند هستند . لِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا ، اسماء خداوند ، وسیله ای هستند که خداوند را صدا کنیم . پس زمانی که ما می گوییم : یا الله ، یا رحمن ، یا رحیم ، این ها که ذات خداوند نیست که به زبان می آوریم ؛ بلکه این ها خلق خداوند هستند و وسیله ای است برای صدا زدن خداوند می باشد .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

صحبت های شما بسیار عالی و مستدل بود . بنده از دوستان می خواهم که یکی از چیزهایی که کلیپ می سازند ، صحبت های مستدل و زیبای شما باشد . زمانی که شما و همفکرانتان ، این صحبت ها و سخنان را بیان می کنید ، واقعا خستگی از ما و دوستانمان رفع می شود .

این آقایان که با صحبت های ما از خواب بیدار نشدند ، شاید با صحبت های شما ، بیدار شوند . همان طور که شما هم فرمودید ، بالاترین مصیبت این است که این آقایان بت ها را با نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) یکسان می کنند و آیاتی را که در رابطه با بت ها نازل شده ، به نبی مکرم (صلی الله علیه و آله ) و ائمه (علیهم السلام) و صحابه و دیگران ، نسبت دهند . این بالاترین خیانتی است که وهابی ها و سلفی ها می کنند .

بیننده : خانم قربانی از تهران ـ شیعه

با افشاگری که در این برنامه ها از ابن تیمیه داشتید و کتاب هایی که مطالعه کردیم و گفتید حتی اهل سنت هم این ها را رد کردند ، با این اوصاف ، زمانی که نگاه می کنیم این وهابی ها نسبت به مذاهب دیگر مثل حنبلی ها و شافعی ها و ... ، قدرت و جرأتشان بیشتر شده و می خواهم بدانم این ها از کجا حمایت می شوند که این همه قدرت و جرأت پیدا کردند .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

خواهر عزیزم ! در همین قضایای اخیر که هم پیمانانی که برای سرکوبی به اصطلاح خود داعش ، آمده اند . داعش سازان خود شان می خواهند با داعش مبارزه کنند . این خود نشان می دهد که داستان چیست ؟ الان خود عربستان سعودی طبق آماری که می دهند ، باید روزانه 5 میلیون بشکه نفت تولید کنند ؛ اما در حال حاضر ، روزانه 11 میلیون بشکه نفت تولید می کند که 6 میلیون مازاد را خرج همین تروریست ها می کنند . پول هایی که از کشورهای غربی ، آمریکا و اسرائیل می رسد ، سر جای خودش است . همان طور که عرض کردم ، یکی از مراجع بزرگوار فرمودند : ابن تیمیه بت شده و باید این بت شکسته شود .

بت اول ، ابن تیمیه است و بت دوم ، محمد بن عبد الوهاب است که باید این بت شکسته شود . زمانی که این بت ها شکسته و اطلاع رسانی شود ، قطعا به گوش این ها می رسد . مقداری مشکل هم از طرف ما است . ما در افشاگری نسبت به آن سلسله جنبان وهابیت ، کوتاه آمده ایم . رسانه های شیعه ، رسانه های ملی کوتاهی کرده اند . امروز هم که عصر رسانه است و عصر نشر و چاپ نیست ؛ چون یک کتاب که چاپ می کند ، هر اندازه هم که تیراژ داشته باشد ، در اختیار تعداد کمی از افراد قرار می گیرد ؛ اما الان رسانه در هم خانه قرار گرفته است .

بنده از بینندگان عزیز خواهش می کنم ، این مطالبی را در راستای افشاگری بیان می کنیم ، تکرارش را هم ببینند و یادداشت کنند و به این شبکه های وهابی بفرستند و از آن ها سؤال کنند و به چالش بکشند . بگذارند بینندگان آن ها هم از این مطالب مطلع شوند که در باره این بزرگ شخصیت وهابیت که آن را به عنوان خدا و پیامبر می دانند ، علمای اهل سنت درباره او چه گفته اند .

هر چه افشاگری های ما گسترده تر شود ، مردم آگاه تر می شوند .

بیننده :

گرچه حضرت استاد اشاره به سؤال بنده کردند ؛ اما باز هم به صورت مفصل بیان نکردند . خواهشی که از حضرت استاد داشتم این است که وهابیت بعضی از آیات را بر علیه بعضی آیات دیگر استفاده می کنند . مثلا می گویند : خداوند در قرآن فرموده : جز خدا از کسی توسل نگیرید .

بنده از شما تقاضا دارم حضرت استاد که روی این آیات تمرکز بیشتری داشته باشند و توضیحات بیشتری در باره آن ها بدهند .

بیننده : آقای طالبی از کرمانشاه ـ اهل سنت

بنده می خواستم در باره وهابیت خبیث صحبت کنم . این وهابیت فقط سر بریدن را یاد گرفته اند و الان در بین اهل سنت هم ترویج وهابیت می کنند . یک انتقاد شدید هم از این شبکه وهابی کلمه دارم .

اهل سنت بیدار شوند ! اگر این شبکه کلمه ، وهابی نیست ؛ چرا اخبارشان از اخوان المسلمین مصر هیچ صحبتی نمی کردند ؟

اهل سنت با وهابیت خیلی فرق می کند ، اهل سنت توسل را قبول دارند .

بیننده : آقای صدر از بروجن ـ شیعه

بنده سه سال است که بیننده شبکه ولایت هستم . هر هفته این وهابیت با شبکه تماس می گیرند و این دو سؤال را می پرسند . سؤال اول ، اسامی فرزندان امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) و سؤال دوم ، بحث ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم .

بنده فکر نمی کنم ظلمی که صدام به مردم ایران کرد ، کسی تا به حال به مردم ایران کرده باشد . اما این دلیل نمی شود که بعضی ها اسم فرزندشان را صدام نگذارند .

یا در مورد ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم ، دلیل آن را نمی دانم ؛ اما حضرت استاد می گویند این ازدواج به صورت اجباری صورت گرفته است . ولی اساتید دیگر مثل آقای ابوالقاسمی و دیگران این نظر را ندارند .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

برادر عزیز ! در آن زمان ازدواج مردهای مسن با دختر های جوان رایج بود ؛ همان طوری که الان در عربستان سعودی ، در شرق ایران رایج است و دیده می شد که یک مرد 60 ساله با یک دختر 14 ساله ازدواج می کرد .

 این برای ما ملاک نیست ؛ اما این که این ازدواج به صورت اجبار صورت گرفته و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) راضی به انجام این کار نبودند ، روایاتی از شیخ مفيد (ره ) و سید مرتضی (ره) و دیگران بیان کرده اند و حدیث شریف کافی که در این زمینه است ، کاملا شهادت می دهد .

این فضیلت نیست که به صورت زور و اجبار این کار صورت گرفته ؛ بلکه شاید این کار در شأن خلیفه مسلمین نباشد .

بیننده : محمود از بوشهر ـ شیعه

بنده دو مطلب را می خواستم بیان کنم . یکی مربوط به این کارشناس شبکه وهابی است و دیگری سؤالی است که از حضرت استاد داشتم .

یکی از کسانی که با شبکه وهابی ـ شیطانی کلمه تماس می گرفت ، یکی از همشهری های ما بود که هر زمان با این شبکه تماس می گرفت تا در خصوص اثبات ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صحبت کند ، قطع می کردند تا این که این دوست ما تحقیق کند که حاصل آن کتابی شد با نام پرتویی از امامت در قرآن و سنت ، شد .

در این جا عدو سبب خیر شد و بنده می خواستم به این ها بگویم که شبکه خود را ببندید ؛ چون بعد از این نه تنها شیعیان ؛ بلکه برادران اهل سنت هم مجبور می شوند برای مقابله با شما دست به تحقیق شوند .

سؤالی هم از حضرت استاد داشتم که چرا برنامه های شبکه ولایت روی ماهواره ای که شبکه های استانی پخش می شود ، نیست . اگر این طور باشد ،بینندگان زیادی مخاطب این شبکه می شوند .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

ما سعی خود را در این زمینه انجام می دهیم . وَلَا تَيْئَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ ، ما از رحمت خداوند ناامید نیستیم . ان شاء الله ما پیگیرهای خود را ادامه می دهیم .

بیننده : آقای زارعی نژاد از کرج ـ شیعه

اولا از حضرت استاد خواهش می کنم برای رفع گرفتاری همه شیعیان عالم دعا کنید .

دوما در رابطه با توسل نکته ای داشتم که می خواستم بیان کنم . بنده پسری 30 ساله دارم . در دوران شیرخوارگی ایشان قصد کردیم برای زیارت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) برویم که در بین راه دچار بیماری سختی شد که همه دکتر ها ما را ناامید کردند ، به حدی که در تقي آباد ساری به دنبال قبرستان می گشتم تا دفن کنم ؛ اما باز هم در دل امیدی داشتم که به کدام سمت می روم . زمانی که به مشهد رسیدیم ، داخل حرم رفتم و یک کاسه آب از صحن اسماعیل طلا آوردم و به پسرم خوراندم .

حضرت استاد ! الان پسرم 30 سال دارد و بعد از آن تا به حال بیمار نشده است .

ما این را نمی گوییم که وهابیت بدانند به چه شکل و به چه علت ، توسل می کنیم . آن هایی که می خواهند بدانند که وهابیت به چه صورت به وجود آمده و سنگ آن ها را به سینه می زنند ، سفارش می کنم خاطرات مستر همفر را بخوانند که چه کسانی این ها را به وجود آورد و چه کسانی این ها را به جنگ کشاند .

یک سؤال هم از حضرت استاد داشتم ؛ البته قبل از آن بگویم هیچ خدشه ای در مورد این سؤال در ذهن بنده به عنوان شیعه علی بن ابیطالب (علیه السلام) نیست ؛ اما زمانی که با دوستان بحث می کنیم ، شبهاتی مطرح می شود که نمی توانم پاسخ آن را بدهم .

سؤال این است که سیوطی ، ترمذی ، روایان و مفسرین و علمای اهل سنت ، همه در کتب خود بر حقانیت و ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) ، به انحاء مختلف در روایات و تفاسیر خود نظر داده اند . اما در تعجبم که با این اوضاع در بحث حکومت و خلافت ، باز هم نمی توانند از خلفا دست بردارند ؟

بیننده : آقای امیریان از اصفهان ـ شیعه

بنده امشب می خواستم از حق ابن تیمیه دفاع کنم ؛ چون ایشان در این زمانه مظلوم واقع شدند . شخصی گناهی را انجام می داد ، زمانی که گناهش تمام شد ، گفت : لعنت بر شیطان . شیطان گفت : من تا به حال این گناه به ذهن من هم نرسیده بود ؛ چرا من را لعنت می کنی ؟

حالا این فتاوایی که شبکه های وهابی می دهند ، دست ابن تیمیه را از پشت بسته اند . خود ابن تیمیه هم از دست این وهابی ها ، مانده چه کار کند . در حال حاضر مشکل ما وهابی ها نیستند ؛ بلکه این وهابی زده ها هستند که تماس می گیرند و می گویند : عمر و صحابه که معصوم نبودند !

این ها همه چیز را کنار گذاشته و خدا ، پیامبر ، قبله شان ، این شبکه های وهابی هستند و فقط حرف های این شبکه های را گوش می کنند .

به برادران اهل سنت هم عرض کنم که در بحث توسل ، بسیار پیشرو تر از شیعیان هستند و بیشتر از شیعیان توسل می کنند .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

 این که چرا این همه فضائل از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) نقل می کنند و باز به ولایت و امامت ایشان تن نمی دهند ، اولا هدایت دست خداوند است که قرآن با صراحت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید : إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ ، تو هر کس را که دوست داشته باشی نمی توانی هدایت کنی ، هدایت دست خداوند است .

حال این چراغ هدایت به قلب چه کسی بتابد و به قلب چه کسی نتابد . شما چرا آن طرف را نمی بینید ؟ قسمت پر لیوان را ببینید که ده ها نفر از بزرگان اهل سنت ، تحقیق کرده و شیعه شده اند و الان مروج مذهب تشیع هستند .

اگر به سایت مرکز ابحاث عقائدیه که یکی از قویترین سایت های عربی در پاسخ به شبهات وهابیت است ، مراجعه کنید ، در آن کتابی به نام موسوعه من حیات المستبصرین است . در این کتاب تعداد بسیار زیادی از علمای اهل سنت قدیما و حدیثا ، آورده اند که به برکت مطالعه این منابع شیعه شده اند .

نمونه آن همین آقای تیجانی است که به برکت ایشان ، میلیون ها نفر شیعه شدند . یا آقای شریف زاهدی ، امام جمعه این آقایان بودند که شیعه شده است .

علاوه بر آن ، در طول تاریخ با کسانی که فضائل اهل بیت (علیهم السلام) را نقل می کردند ، چه بر خوردی شده .

آقای ذهبی از ابن سقا که حافظ ، محدث بود ، نقل می کند:

عبد الله بن محمد السقاء : ابن السقاء الحافظ الامام محدث واسط .... واتفق انه أملى حديث الطير فلم تحتمله نفوسهم فوثبوا به واقاموه وغسلوا موضعه فمضى ولزم بيته فكان لا يحدث أحدا من الواسطيين .

: ایشان روی منبر ، حدیث طیر را نقل کرد که برای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مرغ بریانی آوردند ، فرمودند : خدایا محبوبترین خلقت بیاید و با من این مرغ را بخورد . امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) وارد شد .

ابن سقا این روایت را به عنوان یک فضیلت برای امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) مطرح کرد . ايشان از منبر پایین کشیدند و منبر را شستند . گفتند : منبری که روی آن فضیلت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) خوانده شود ، نجس شده است .

ذهبی ، تذکره الحفاظ ، ج 3 ، ص 965

نصر بن علی روی منبر ، روایتی در رابطه با امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) خواند . دستور دادند هزار ضربه شلاق به ایشان بزنند .

تهذیب التهذیب ، ج 10 ، ص 384

امام نسائی ، از علمای بزرگ اهل سنت است و کتاب ایشان از صحاح سته آقایان است . در دمشق فضیلت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را خواند و حاضر نشد از معاویه چیزی نقل کند ، از منبر پایین آوردند و او را زدند . قسمت حساس بدنش ، مجروح شد . در میان راه رفتن به مکه ، از دنیا رفت.

حال شما تصور کنید با این اوضاع اگر شیعه شدن خود را اعلام می کرد ، چه بلایی بر سرش می آمد ؟           ما در این رابطه موارد زیادی داریم که در بخش غدیر ، باز هم این ها را یاد آوری می کنیم .

 خدایا تو را قسم می دهم به اسمای حسنایت ، به ذات اقدست و به آبروی اولیائت فرج مولای ما حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) را نزدیک بگردان .

قلب مقدسش را با ظهورش مسرور و خشنود بگردان .

خدایا به آبروی محمد و آل محمد رفع گرفتاری از همه گرفتاران بفرما .

حاجت حاجتمندان روا بفرما .

دعا های ما را به اجابت برسان .

مجری :

خیلی ممنون و سپاسگذاریم از حضرت استاد و از همه شما ببینندگان عزیز که ما را تا این ساعت از برنامه همراهی کردید . از خداوند می خواهیم توفیقات همه را روز افزون بفرماید .

اللهم عجل لولیک الفرج

 

 





Share
1 | ایمان | , ایران | ١٩:٣٠ - ٢٤ ارديبهشت ١٣٩٤ |
روایت شوکانی کامل بزارید


پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در خصوص مطالب نقل شده است شوکانی باید به این نکته توجه داشت که همان قسمتی که مورد احتجاح ما بوده است را نقل کردیم
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
2 | حسین | , آلبانی | ٢١:٣٣ - ٠٢ آذر ١٣٩٤ |
خیلی ممنون تشکر از آیت الله قزوینی و مجری خیلی استفاده کردم واقعا شما خیلی زحمت می کشید
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English