2017 August 18 - جمعه 27 مرداد 1396
آيا معاويه غير مسلمان از دنيا رفت؟ آيا معاويه در تابوتي از آتش جهنم است؟
کد مطلب: ٩٦١٣ تاریخ انتشار: ٢٧ تير ١٣٩٥ - ١٢:٤٠ تعداد بازدید: 3108
پرسش و پاسخ » اهل سنت
آيا معاويه غير مسلمان از دنيا رفت؟ آيا معاويه در تابوتي از آتش جهنم است؟

توضيح سوال:

آيا روايت «بلاذري» در مورد معاويه... که فرموده كافر مي ميرد يا در در تابوتي در قعر جهنم مي باشد، سندش صحيح است؟

پاسخ:

هر دو روايت داراي سند صحيح مي باشد که لازم است قبل از بررسي شرح حال تک تک راويان، به نظر علماي اهل سنت پيرامون كتاب «انساب الأشراف» مي پردازيم:

تمجيد علماي اهل سنت از کتاب انساب الاشراف

أبي جرادة عقيلي:

وي در تعريف و تمجيد از شخصيت بلاذري و همچنين کتاب انساب الأشراف چنين مي نويسد:

وقيل أبو جعفر، وقيل أبو الحسن، البلاذري البغدادي الكاتب، كاتب، أديب، شاعر، مصنف، له كتب حسنة (116- ظ) منها كتاب «أنساب الأشراف» وهو كتاب ممتع كثير الفائدة والنفع ومات ولم يتمه؛ وكتاب «البلدان وفتوحها وأحكامها» وهو أيضا كتاب كثير الفوائد.

دو كنيه براي بلاذري ذكر كرده اند يكي ابوجعفر و ديگري ابو الحسن. بلاذري بغدادي، نويسنده و اديب و شاعر و اهل تاليف است. کتاب هاي خوبي دارد، از جمله ي آن ها کتاب "انساب الاشراف" است که کتاب بسيار پرفايده اي است. وي از دنيا رفت در حالي که کتابش را تمام نکرده بود و کتاب "البلدان و فتوحها و احکامها" هم کتاب بسيار پرفايده اي است.

كمال الدين عمر بن أحمد بن أبي جرادة (متوفاي660هـ)، بغية الطلب في تاريخ حلب، ج3، ص1219 ، تحقيق: د. سهيل زكار، دار النشر: دار الفكر.

حاجي خليفه:

حاجي خليفه از علماي اهل سنت در تائيد کتاب انساب الاشراف چنين مي نويسد:

أنساب الأشراف : لأبي الحسن: أحمد بن يحيى البلاذري ... وهو: كتاب كبير، كثير الفائدة.

انساب الاشراف، نوشته احمد بن يحيي بلاذري... کتابي بزرگ و پر فايده است.

القسطنطيني الرومي الحنفي، مصطفي بن عبدالله (معروف به حاجي خليفه) (متوفاى1067هـ)، كشف الظنون عن أسامي الكتب والفنون، ج 1 ص 179 ، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1413  1992.

صديق حسن خان قنوجي:

صديق حسن خان قنوجي از علماي معاصر اهل سنت نيز در تعريف و تمجيد از کتاب انساب الاشراف بلاذري چنين مي نويسد:

منها: أنساب الأشراف لأبي الحسن أحمد بن يحيى البلاذري وهو كتاب كبير كثير الفائدة.

از جمله ي کتاب هاي علم انساب، كتاب انساب الاشراف بلاذري است که کتابي بزرگ و پرفايده است.

القنوجي البخاري، أبو الطيب السيد محمد صديق خان بن السيد حسن خان (متوفاى1307هـ)، أبجد العلوم الوشي المرقوم في بيان أحوال العلوم ، ج 2 ص 114 ، تحقيق : عبد الجبار زكار ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت  1978م.

كتبي:

وي نيز از ديگر علماي اهل سنت، پيرامون شهرت کتاب انساب الاشراف چنين مي نويسد:

وله من الكتب كتاب البلدان الصغير كتاب البلدان الكبير ولم يتم كتاب جمل أنساب الأشراف وهو كتابه المعروف المشهور كتاب الفتوح.

از جمله کتب او، کتاب البلدان الصغير و کتاب البلدان الکبير مي باشد ولي او کتاب جمل انساب الاشراف را که کتاب معروف و مشهور اوست، کامل نکرد؛ اين كتاب پيرامون فتح ها است.

الكتبي،‌ محمد بن شاكر بن أحمد (متوفاي764هـ) فوات الوفيات، ج 1 ص 191 ، تحقيق: علي محمد بن يعوض الله/عادل أحمد عبد الموجود، دار النشر: دار الكتب العلمية - بيروت،‌ الطبعة: الأولي2000م .

صفدي:

صفدي نيز پيرامون شهرت کتاب وي مي نويسد:

وله من الكتب كتاب البلدان الصغير كتاب البلدان الكبير ولم يتم كتاب جمل نسب الأشراف وهو كتابه المعروف المشهور به كتاب الفتوح.

و کتاب هاي او : البلدان الصغير و کتاب البلدان الکبير است و کتاب جمل انساب الاشراف را که کتاب معروف و مشهورش مي باشد، تمام نکرد كتابي كه به فتوح مي پردازد.

الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك (متوفاى764هـ)، الوافي بالوفيات، ج 8 ص 157 ، تحقيق أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م.

أكرم بن ضياء العمري:

أكرم بن ضياء العمري نيز در تعريف و تمجيد کتاب انساب الاشراف مي نويسد:

ويعد البلاذري أبرز المؤرخين المسلمين بعد الطبري من حيث سعة المعلومات التي دونها والفترات التاريخية التي غطاها، لكن كتابه (أنساب الأشراف) أحسن انتقاء للروايات وأنقى أسانيد وأكثر اتفاقاً مع روايات أهل الثقة والصدق من تأريخ الطبري.

و بلاذري بعد از طبري از جهت وسعت معلوماتي که تدوين کرده و دوره هاي تاريخي که به آن پرداخته از بزرگ ترين مورخين مسلمانان است و اما کتاب انساب الاشراف وي نسبت به تاريخ طبري، روايات را بهتر گزينش نموده از جهت اسانيد معتبرتر و با روايات اهل صداقت و راستي برگزيده موافق تر است.

العمري، أكرم بن ضياء، عصر الخلافة الراشدة محاولة لنقد الرواية التاريخية وفق منهج المحدثين، ج 1 ص 15 ، دار النشر: مكتبة العبيكان  الرياض، الطبعة: الأولى، 1430 هـ - 2009 م .

بررسي روايت:

در اين مجال پس از ذكر روايت، به بررسي راويان آن مي پردازيم.

روايت اول:

وحدثني إسحاق وبكر بن الهيثم قالا حدثنا عبد الرزاق بن همام انبأنا معمر عن ابن طاوس عن أبيه عن عبد الله بن عمرو بن العاص قال: كنت عند النبي صلى الله عليه وسلم فقال: يطلع عليكم من هذا الفج رجل يموت على غير ملتي، قال: وكنت تركت أبي قد وضع له وضوء، فكنت كحابس البول مخافة أن يجيء، قال: فطلع معاوية فقال النبي صلى الله عليه وسلم : هو هذا.

عبد الله بن عمرو بن العاص مي گويد نزد رسول خدا صلي الله عليه و آله بودم که ايشان فرمودند : فردي بر شما ظاهر مي شود که بر غير ملت من [اسلام] مي ميرد. [عبد الله بن عمرو بن العاص] مي گويد: من براي پدرم آب وضو آماده كرده بودم و مانند کسي که ادرار خود را بسيار نگه داشته،‌ به شدت مضطرب بودم؛ از ترس اينکه مبادا پدر من از آن شكاف بيرون بيايد. عبد الله بن عمرو بن العاص مي گويد: معاويه آمد و پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: اين شخص همان است [که بر خلاف ملت من، كافر  مي ميرد].

أنساب الأشراف ، ج 2 ص 120 ، اسم المؤلف: أحمد بن يحيى بن جابر البلاذري (المتوفى : 279هـ) الوفاة: 279 ، دار النشر : طبق نرم افزار الجامع الکبير.

بررسي سند:

أحمد بن يحيى بن جابر البلاذري

ابن سعد:

محمد بن سعد در مورد شخصيت بلاذري نويسنده اين كتاب چنين مي نگارد:

أحمد بن يحيى بن جابر البلاذري (ت 279هـ) المؤرخ المعروف، صاحب (فتوح البلدان) و (أنساب الأشراف).

أحمد بن يحيى بن جابر البلاذري متوفاي سال 279 هجري قمري، مورخي معروف و صاحب کتاب فتو ح البلدان و انساب الاشراف است.

أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع الهاشمي بالولاء، البصري، البغدادي المعروف بابن سعد (المتوفى: 230هـ)، الطبقات الكبرى، القسم المتمم لتابعي أهل المدينة ومن بعدهم، ص 53، دار النشر: مكتبة العلوم والحكم - المدينة المنورة، الطبعة: الثانية، 1408.

شمس الدين ذهبي:

شمس الدين ذهبي از علماي بزرگ اهل سنت پيرامون شخصيت بلاذري چنين مي نويسد:

البَلاَذُرِيُّ أَبُو بَكْرٍ أَحْمَدُ بنُ يَحْيَى بنِ جَابِرٍ: العَلاَّمَةُ، الأَدِيْبُ، المُصَنِّفُ، أَبُو بَكْرٍ أَحْمَدُ بنُ يَحْيَى بنِ جَابِرٍ البَغْدَادِيُّ، البَلاَذُرِيُّ، الكَاتِبُ، صَاحِبُ (التَّارِيْخِ الكَبِيْرِ).

بلاذري؛ ابوبکر، احمد بن يحيي بن جابر علامه و اديب و مصنف است. ابوبکر احمد بن يحيي بن جابر بغدادي بلاذري، نويسنده کتاب تاريخ الکبير مي باشد.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج13، ص162، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ. .

وي همچنين در جاي ديگري از سير اعلام النبلاء مي نويسد:

فَأَمَّا البَلاَذُرِيُّ الكَبِيْرُ، فَهُوَ أَحْمَدُ بنُ يَحْيَى صَاحبُ (التَّارِيْخِ الكَبِيْرِ) حَافظٌ أَخبارِيٌّ عَلاَّمَةٌ، أَدْرَكَ عَفَّانَ بنَ مُسْلِمٍ وَمَنْ بَعْدَهُ، يُعَدُّ مِنْ طَبَقَةِ أَبِي دَاوُدَ (صَاحبِ السُّنَنِ).

پس بلاذري بزرگ، او احمد بن يحيي صاحب کتاب تاريخ الکبير مي باشد. او حافظ، اخباري و علامه مي باشد. او عفان بن مسلم و بعد از او را درک کرده و هم طبقه با ابي داود نويسنده سنن [ابي داود] شمرده مي شود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج16، ص36، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ. .

صفدي:

صفدي شافعي نيز بلاذري را چنين مي ستايد:

وَكَانَ أَحْمد بن يحيى بن جَابر عَالما فَاضلا شَاعِرًا راوية نسّابة متقناً.

و احمد بن يحيي بن جابر [بلاذري] عالم و فاضل و شاعر و راوي و نسب شناس و فردي متقن [در حديث مستحکم] بود.

الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك (متوفاى764هـ)، الوافي بالوفيات، ج8 ، ص156 ، تحقيق أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م.

ياقوت حموي:

ياقوت حموي، پيرامون شخصيت بلاذري چنين مي نگارد:

وكان أحمد بن يحيى بن جابر عالما فاضلا شاعرا راوية نسابة متقنا.

و احمد بن يحيي بن جابر [بلاذري] عالم و فاضل و شاعر و راوي و نسب شناس و فردي متقن [در حديث مستحکم] بود.

الرومي الحموي، أبو عبد الله ياقوت بن عبد الله، معجم الأدباء أو إرشاد الأريب إلى معرفة الأديب ، ج 2 ص 50 ، دار النشر : دار الكتب العلمية  بيروت، الطبعة : الأولى 1411 هـ - 1991م .

سيوطي:

جلال الدين سيوطي نيز جلالت بلاذري را چنين مي ستايد:

وَالْكَبِير: أَحْمد بن يحيى صَاحب التَّارِيخ فِي طبقَة أبي دَاوُد السجسْتانِي حَافظ أخباري عَلامَة.

[سيوطي از بعد از نقل شرح حال بلاذري صغير چنين مي نيوسد] بلاذري کبير، احمد بن يحيي صاحب تاريخ و در طبقه ابو داود سجستاني قرار دارد. او فردي حافظ احاديت [حافظ صد هزار حديث]، حديث شناس و علامه بود.

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى911هـ)، طبقات الحفاظ، ص 366 ، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1403هـ. .

راوي اول:

إسحاق بن منصور بن بهرام

وي از روايان صحيح بخاري، صحيح مسلم، سنن ترمذي، سنن نسائي و سنن ابن ماجه مي باشد و بر اساس مبناي اهل سنت، نيازي به بررسي ندارد زيرا طبق مبناي اهل سنت، هر راوي که بخاري و مسلم از او روايت نقل کرده باشند، نيازي به بررسي ندارد.

اين حجر چنين مي نويسد:

قال ابن حجر: وقد نقل ابن دقيق العيد عن ابن المفضل وكان شيخ والده انه كان يقول فيمن خرج له في الصحيحين هذا جاز القنطرة.

ابن حجر مي گويد: ابن دقيق العيد از ابن مفضل كه استاد پدرش بوده نقل مي كند كه او در مورد كساني كه در صحيحين آمده اند مي گفت: «او از پل عبور كرده است»

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج 13، ص 382 ، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.

ابن قيم جوزيه نيز مي نويسد:

ورجال الصحيحين قد جاوزوا القنطرة فلا التفات الي کلام من تکلم فيهم بما يقتضي رد حديثهم.

راويان صحيح بخاري و مسلم از پل گذشته اند (يعني توثيقشان قطعي است) و به سخن کساني که در مورد آن ها چيزي گفته اند و در وثاقتشان ترديد کرده اند، توجه نمي شود.

ابن قيم الجوزية، محمد بن أبي بكر أيوب الزرعي أبو عبد الله، رفع اليدين في الصلاة، ص240 دار النشر: دار عالم الفوائد.

اما با اين حال به ذكر نظرات برخي از علماي اهل سنت نسبت به شخصيت او مي پردازيم.

ابن حجر عسقلاني در مورد او مي نويسد:

إسحاق بن منصور بن بهرام الكوسج أبو يعقوب التميمي المروزي ثقة ثبت.

إسحاق بن منصور بن بهرام الكوسج أبو يعقوب التميمي المروزي فردي مورد وثوق و ثابت مي باشد.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تقريب التهذيب، ج 1 ص 103 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.

مزي نيز در شرح حال وي مي نويسد:

خ م ت س ق : إسحاق بن منصور بن بهرام الكوسج ، أبو يعقوب التميمي المروزي ، نزيل نيسابور... قال مسلم : ثقة مأمون ، أحد الائمة من أصحاب الحديث. وَقَال النَّسَائي : ثقة ثبت. وَقَال أبو حاتم : صدوق.

بخاري و مسلم و ترمذي و نسائي و ابو داود: إسحاق بن منصور بن بهرام الكوسج ، أبو يعقوب التميمي المروزي در نيشابوري ساکن شد... مسلم مي گويد: وي فردي مورد اعتماد، امين، و در ميان اصحاب حديث وي يکي از امامان حديث به شمار مي رفت. نسائي گفته است که او فردي مورد اعتماد و ثابت بود و ابو حاتم نيز او را فردي راستگو مي شمرد.

المزي،  ابوالحجاج يوسف بن الزكي عبدالرحمن (متوفاى742هـ)، تهذيب الكمال، ج 2 ص 474 ، تحقيق: د. بشار عواد معروف، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولى، 1400هـ  1980م.

ابن حبان نيز او را جزو ثقات بر شمرده است:

 إسحاق بن منصور بن بهرام التميمي الكوسج كنيته أبو يعقوب من أهل مرو .

إسحاق بن منصور بن بهرام التميمي الكوسج کنيه او ابو يعقوب بوده و از اهالي مرو بود.

التميمي البستي، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى354 هـ)، الثقات، ج 8 ص 118 ، تحقيق السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولى، 1395هـ  1975م.

سيوطي نيز چنين مي نويسد:

إسحاق بن منصور بن بهرام الكوسج أبو يعقوب التميمي المروزي ... قال مسلم ثقة مأمون أحد الأئمة من أصحاب الحديث وقال الحاكم أحد الأئمة من الزهاد والمتمسكين بالسنة.

إسحاق بن منصور بن بهرام الكوسج أبو يعقوب التميمي المروزي ... مسلم مي گويد: فردي مورد اعتماد، امين، يکي از ائمه از اصحاب حديث بود. حاکم گفته است: او يکي از ائمه زاهد و از کساني بود که به سنت تمسک کرده بود.

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى911هـ)، طبقات الحفاظ، ج 1 ص ص 233 ، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1403هـ. .

راوي دوم:

عبد الرزاق بن همام بن نافع

وي نيز از روات صحاح سته اهل سنت مي باشد.

ابن حجر در مورد شخصيت او مي نويسد:

عبد الرزاق بن همام بن نافع الحميري مولاهم أبو بكر الصنعاني ثقة حافظ مصنف شهير.

عبد الرزاق بن همام بن نافع الحميري آزاد شده قبيله حمير، ابوبکر صنعاني فردي مورد اعتماد، حافظ و نويسنده مشهوري بود.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تقريب التهذيب، ج1 ص354  ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.

ابي حاتم نيز او را در الثقات نقل مي کند:

عبد الرزاق بن همام بن نافع الحميري الصنعاني.

التميمي البستي، ابوحاتم محمد بن حبان بن أحمد (متوفاى354 هـ)، الثقات، ج8 ص412 ، تحقيق السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولى، 1395هـ  1975م.

حاكم نيشابوري به نقل از محمد بن إسماعيل الصراري، چنين نقل مي كند:

فخرجت من صنعاء إلى مكة فوافقت بها يحيى بن معين وقلت له يا أبا زكريا ما الذي بلغنا عنكم في عبد الرزاق فقال ما هو فقلنا بلغنا انكم تركتم حديثه ورغبتم عنه فقال يا أبا صالح لو ارتد عبد الرزاق عن الإسلام ما تركنا حديثه.

از صنعاء به سمت مکه از شهر خارج شدم که با يحيي بن معين برخورد کردم و به او گفتم: اي ابا زکريا در مورد عبدالرزاق از طرف شما به ما خبر هايي رسيده است. او گفت چه چيزي؟ گفتم: به ما خبر رسيده که شما حديث عبدالرزاق را ترک کرده ايد و از اعراض كرده ايد. يحيي بن معين به من گفت: اي ابا صالح اگر عبدالرزاق مرتد هم شود، ما حديثش را ترک نخواهيم کرد.

الحاكم النيسابوري،  ابو عبدالله محمد بن عبدالله (متوفاى 405 هـ)، معرفة علوم الحديث ، ج 1 ص 139 ، تحقيق : السيد معظم حسين ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت ، الطبعة : الثانية ، 1397هـ - 1977م.

راوي سوم:

معمر بن راشد

وي نيز از راويان كتابهاي شش گانه اصلي اهل سنت [صحيح بخاري، صحيح مسلم، سنن ترمذي، سنن ابو داود، سنن نسائي و سنن ابن ماجه] مي باشد.

ابن حجر عسقلاني پيرامون او مي نويسد:

معمر بن راشد الأزدي مولاهم أبو عروة البصري نزيل اليمن ثقة ثبت فاضل.

معمر بن راشد الأزدي آزاد شده قبيله ازد، أبو عروة البصري ساكن يمن بود، او فردي مورد اعتماد، استوار و فاضل بود.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تقريب التهذيب، ، ج1 ص541 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.

عجلي کوفي نيز در مورد او مي نويسد:

معمر بن راشد يكنى أبا عروة بصرى سكن اليمن ثقة رجل صالح.

معمر بن راشد کنيه اش ابا عروة بصري؛ ساکن يمن فردي مورد اعتماد و مردي صالح و نيکو بود.

العجلي، أبي الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح (متوفاى261هـ)، معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم، ج2 ص290 ، تحقيق: عبد العليم عبد العظيم البستوي، ناشر: مكتبة الدار - المدينة المنورة - السعودية، الطبعة: الأولى، 1405  1985م.

ابن حبان نيز او را جزو ثقات درج کرده است:

معمر بن راشد مولى.

التميمي البستي، محمد بن حبان بن أحمد ابوحاتم (متوفاى354 هـ)، الثقات، ج7 ص484 ، تحقيق: السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولى، 1395هـ  1975م.

ذهبي نيز از وي به عنوان امام و احد الاعلام ياد مي کند:

معمر بن راشد الامام الحجة أبو عروة الأزدي مولاهم البصري أحد الاعلام وعالم اليمن.

معمر بن راشد أبو عروة الأزدي اهل بصره و آزاد شده ي قبيله ازد بود. او امام و حجت و يکي از بزرگان و عالم يمن بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، تذكرة الحفاظ، ج1 ص190 ، ناشر: دار الكتب العلمية  بيروت، الطبعة: الأولى.

ذهبي همچنين تصريح مي کند اگر کسي امام باشد، به کلام ديگران در مورد او توجهي نمي شود:

لكن إذا ثبتت إمامة الرجل وفضله ، لم يضره ما قيل فيه.

لكن اگر امامت و فضل فرد ثابت شود آنچه در مورد او گفته شده شنيده نمي شود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 8 ص 448 ، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.

در کتاب رجال صحيح مسلم نيز در مورد شخصيت معمر آمده است:

معمر بن راشد ... وكان فقيها متقنا حافظا ورعا.

معمر بن راشد او فردي فقيه، متقن و استوار، حافظ حديث و با تقوا بود.

الأصبهاني، أبو بكر أحمد بن علي بن منجويه، (متوفاى: 428هـ) رجال صحيح مسلم، ج2 ص227 ، تحقيق: عبد الله الليثي، دار النشر: دار المعرفة - بيروت ، الطبعة : الأولى، 1407 هـ .

ذهبي نيز در شرح حال او مي نويسد:

معمر بن راشد أبو عروة إمام ثقة .

معمر بن راشد أبو عروة او امام و فردي مورد اعتماد بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، الرواة الثقات المتكلم فيهم بما لا يوجب ردهم، ج1 ص166 ، تحقيق: محمد إبراهيم الموصلي، دار النشر: دار البشائر الإسلامية - بيروت  لبنان، الطبعة : الأولى1412هـ - 1992م .

راوي چهارم:

عبد الله بن طاوس بن كيسان

وي علاوه بر آنکه از تابعين مي باشد، از راويان صحاح سته [كتابهاي شش گانه اهل سنت] نيز مي باشد.

ابن حجر پيرامون او مي نويسد:

عبد الله بن طاوس بن كيسان اليماني أبو محمد ثقة فاضل عابد .

عبد الله بن طاوس بن كيسان اليماني أبو محمد فردي مورد اعتماد، صاحب فضل و اهل عبادت بود.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تقريب التهذيب، ج 1 ص 308 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.

ابن حجر نيز بعد از ذکر نام عبد الله بن طاوس مي نويسد:

وقال النسائي في الكنى ثقة مأمون وكذا قال الدارقطني في الجرح والتعديل وقال العجلي ثقة وذكره بن حبان في الثقات.

نسائي در كتاب کُني [كنيه ها] چنين گفته است: [عبدالله بن طاوس] فردي مورد اعتماد و امين بود. دار قطني نيز در كتاب الجرح و التعديل نيز به همين مطلب تصريح مي كند؛ عِجلي او را به عنوان فردي مورد اعتماد بر مي شمرد و ابن حبان او را در زمره افراد مورد اعتماد ذکر کرده است.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تهذيب التهذيب، ج 5 ص 234 ، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1404 - 1984 م.

عجلي نيز مي نويسد:

عبد الله بن طاوس بن كيسان اليماني ثقة.

عبد الله بن طاوس بن كيسان اليماني مورد اعتماد بود.

العجلي، أبي الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح (متوفاى261هـ)، معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم، ج2 ص 38 ، تحقيق: عبد العليم عبد العظيم البستوي، ناشر: مكتبة الدار - المدينة المنورة - السعودية، الطبعة: الأولى، 1405  1985م.

ابن حبان نيز او را در زمره ثقات ذکر مي کند:

عبد الله بن طاوس بن كيسان الخولاني.

التميمي البستي، محمد بن حبان بن أحمد ابوحاتم (متوفاى354 هـ)، الثقات، ج 7 ص 4 ، تحقيق: السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولى، 1395هـ  1975م.

ذهبي نيز در تاريخ الاسلام تصريح مي کند که ائمه اهل سنت او را توثيق کرده اند:

عبد الله بن طاوس بن كيسان أبو محمد اليماني.

قال معمر : كان من أعلم الناس بالعربية وأحسنهم خلقاً ما رأينا ابن فقيه مثله .

قلت : وثقوه .

عبد الله بن طاوس بن كيسان أبو محمد اليماني، معمر در مورد او گفته است: او دانا ترين مردم به عربي و از نظر خلق بسيار خوب و فقيهي مانند او نديديم.

من [ذهبي] مي گويم: [علماء] او را توثيق کرده اند.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج8 ص463 ، تحقيق: د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.

ذهبي همچنين در مورد او چنين مي نويسد:

طاوس بن كيسان الإمام أبو عبد الرحمن اليماني من أبناء الفرس وقيل اسمه ذكوان فلقب فقال بن معين لأنه كان طاوس القراء عن أبي هريرة وابن عباس وعائشة وعنه الزهري وسليمان التيمي وعبد الله ابنه قال عمرو بن دينار ما رأيت أحدا مثله قط مات بمكة.

طاوس بن كيسان او امام أبو عبد الرحمن اليماني ايراني بود. گفته شده که اسمش ذکوان و بعدا ملقب به طاوس شد. يحيي بن معين گفت: او احاديث را از ابوهريره و ابن عباس و عايشه مي خواند و زهري و سليمان تيمي و فزرندش عبدالله از او روايت نقل نموده اند. عمر بن دينار گفت: هيچ کسي را مانندش نديديم. وي در مكه از دنيا رفت.  

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة، ج1 ص512 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار القبلة للثقافة الإسلامية، مؤسسة علو - جدة، الطبعة: الأولى، 1413هـ - 1992م.

ابن حجر عسقلاني نيز مي نويسد:

طاوس بن كيسان اليماني أبو عبد الرحمن الحميري مولاهم الفارسي يقال اسمه ذكوان وطاوس لقب ثقة فقيه فاضل من الثالثة.

طاوس بن كيسان اليماني ابو عبد الرحمن حميري، اهل فارس بود و غلام قبيله حمير. گفته شده اسم او ذکوان و لقبش طاوس بوده است. وي فردي مورد اعتماد، فقيه و از افراد فاضل بود و از طبقه سوم راويان است.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تقريب التهذيب، ج1 ص281 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.

مزي نيز مي نويسد:

وَقَال إسحاق بن منصور عن يحيى بن مَعِين ، وأبو زُرْعَة : ثقة.

اسحاق بن منصور از يحيي بن معين وابو زرعه گفته اند: او فردي مورد اطمينان است.

المزي، ابوالحجاج يوسف بن الزكي عبدالرحمن (متوفاى742هـ)، تهذيب الكمال، ج13 ص360 ، تحقيق: د. بشار عواد معروف، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولى، 1400هـ  1980م.

ابن حبان نيز وي را جزو ثقات ذکر کرده است:

طاوس بن كيسان اليماني الهمداني .

التميمي البستي، محمد بن حبان بن أحمد ابوحاتم (متوفاى354 هـ)، الثقات، ج4 ص391 ، تحقيق: السيد شرف الدين أحمد، ناشر: دار الفكر، الطبعة: الأولى، 1395هـ  1975م.

راوي پنجم:

عبد الله بن عمرو بن العاص

او يكي از اصحاب پيامبر صلي الله عليه وآله بوده و بنابر مبناي اهل سنت،‌ همه صحابه عادل هستند. علاوه بر اين مطلب، وي از راويان صحاح سته نيز مي باشد.

ذهبي [از بزرگ ترين علماي اهل سنت] در شرح حال وي چنين مي نويسد:

عبد الله بن عمرو بن العاص ...الإمام الحبر العابد صاحب رسول الله صلى الله عليه وسلم .

وله مناقب وفضائل ومقام راسخ في العلم والعمل حمل عن النبي صلى الله عليه وسلم علما جما .

عبد الله بن عمرو بن العاص... امام، دانشمند، اهل عبادت و از اصحاب رسول خدا صلي الله عليه و آله [و سلم] بود

او داراي منقبت و فضايل و مقامي راسخ در علم و عمل بود و از پيامبر صلي الله عليه و آله [و سلم]  علم زيادي را کسب کرده بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج3 ص80 ، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.

در نتيجه تمام راويان اين روايت بنابر مباني اهل سنت مورد وثوق بوده و سند آن صحيح است.

روايت دوم:

روايت دومي نيز چنين است و همانند روايت اول سندش معتبر است:

حدثني خلف بن هشام البزاز حدثنا أبو عوانة عن الأعمش عن سالم بن أبي الجعد قال، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " معاوية في تابوت مقفل عليه في جهنم.

پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: معاويه در تابوتي قفل شده در جهنم است.

البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاى279هـ)، أنساب الأشراف، ج 2 ص 121 ، طبق برنامه الجامع الكبير.

بررسي سند:

راوي اول:

خلف بن هشام بن ثعلب

وي از راويان صحيح مسلم و سنن أبي داود مي باشد.

ابن حجر عسقلاني در مورد او چنين مي نويسد:

خلف بن هشام بن ثعلب ... ثقة.

خلف بن هشام بن ثعلب ... فردي مورد اعتماد است.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تقريب التهذيب، ج1 ص194 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.

و در تهذيب التهذيب نيز تصريح مي کند که وي از راويان صحيح مسلم و سنن أبي داود است:

م د مسلم وأبي داود، خلف بن هشام بن ثعلب ويقال طالب بن غراب البزار البغدادي المقري.

مسلم و ابي داود: خلف بن هشام بن ثعلب و به او [خلف بن هشام بن] طالب بن غراب بزار بغدادي مقري، نيز مي گويند.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تهذيب التهذيب، ج3 ص134 ، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1404 - 1984 م.

مزي نيز ازقول نسائي و دارقطني چنين مي نويسد:

وَقَال النَّسَائي : بغدادي ثقة.

وَقَال الدار قطني : كان عابدا فاضلا .

نسائي گفته است: او اهل بغداد و مورد اعتماد بود.

دار قطني گفته است: او فردي اهل عبادت و داراي فضليت بود.

المزي، ابوالحجاج يوسف بن الزكي عبدالرحمن (متوفاى742هـ)، تهذيب الكمال، ج8 ص302 ، تحقيق: د. بشار عواد معروف، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولى، 1400هـ  1980م.

ابن الجوزي نيز چنين مي نويسد:

خلف بن هشام بن ثعلب ويقال خلف بن هشام بن طالب بن غراب أبو محمد البزار المقرىء ... وكان ثقة فاضلا عابدا.

خلف بن هشام بن ثعلب؛ به او خلف بن هشام بن طالب بن غراب ابو محمد بزار مقرى ... نيز گفته مي شود. او فردي مورد اعتماد و داراي فضليت و اهل عبادت بود.

ابن الجوزي الحنبلي، جمال الدين ابوالفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (متوفاى 597 هـ)، المنتظم في تاريخ الملوك والأمم، ج11 ص145 ، ناشر: دار صادر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1358.

ابن مفلح نيز مي نويسد:

وقال يحيى بن معين أنه الصدوق الثقة وقال الدارقطنى كان عابدا فاضلا.

يحيي بن معين گفته است: او فردي راستگو و مورد اعتماد بود. دار قطني گفته است: او فردي اهل عبادت و داراي فضل بود.

الإمام برهان الدين إبراهيم بن محمد بن عبد الله بن محمد بن مفلح (متوفاي884هـ)، المقصد الأرشد في ذكر أصحاب الإمام أحمد، ج1 ص378 ، تحقيق: د عبد الرحمن بن سليمان العثيمين، دار النشر: مكتبة الرشد - الرياض  السعودية، الطبعة: الأولى1410هـ - 1990م .

راوي دوم:

وضاح بن عبد الله

وي از ناقلان حديث صحاح سته [كتابهاي شش گانه اصلي اهل سنت] مي باشد.

ذهبي پيرامون وي مي نويسد:

وضاح بن عبد الله الحافظ ...ثقة متقن.

وضاح بن عبد الله او حافظ حديث [صد هزار حديث حفظ] بود و مورد اعتماد و فردي و فردي متقن [در نقل حديث دقيق] بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة، ج2 ص349 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار القبلة للثقافة الإسلامية، مؤسسة علو - جدة، الطبعة: الأولى، 1413هـ - 1992م.

ذهبي در جاي ديگر مي نويسد:

وضاح بن عبد الله أبو عوانة ثقة حجة.

وضاح بن عبد الله أبو عوانة او فردي مورد اعتماد و حجت است.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، المغني في الضعفاء، ج2 ص720 ، تحقيق: الدكتور نور الدين عتر.

ابن حجر عسقلاني نيز مي نويسد:

ع الستة الوضاح بن عبد الله اليشكري.

وقال أبو زرعة ثقة.

وقال بن سعد كان ثقة صدوقا.

وضاح بن عبد الله يشكري، از راويان صحاح شش گانه اهل سنت است. ابوزرعه وي را فردي مورد اعتماد مي شمارد. ابن سعد نيز گفته است: او فردي مورد اعتماد و راستگو بود.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تهذيب التهذيب، ، ج11 ص103 ، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1404 - 1984 م.

مزي نيز در تهذيب الکمال چنين مي نويسد:

قال أبو حاتم الرازي: سمعت هشام بن عُبَيد الله الرازي يقول : سألت ابن المبارك : من أروى الناس وأحسن الناس حديثًا.

ابو حاتم رازي گفته است: از هشام بن عبيد رازي شنيدم که مي گفت: از ابن المبارک سوال کردم [پاسخ داد] : وي از کساني بود که بسيار روايت نقل مي کرد و از نيكو ترين محدثان بود.

المزي، ابوالحجاج يوسف بن الزكي عبدالرحمن (متوفاى742هـ)، تهذيب الكمال، ج 30 ص 445 ، تحقيق: د. بشار عواد معروف، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولى، 1400هـ  1980م.

راوي سوم:

سليمان بن مهران (اعمش)

وي نيز از راويان صحاح سته مي باشد.

عجلي در مورد او چنين مي نويسد:

سليمان بن مهران الأعمش يكنى أبا محمد ثقة كوفي وكان محدث أهل الكوفة في زمانه.

سليمان بن مهران اعمش کنيه اش ابا محمد است، او اهل کوفه و فردي مورد اعتماد بود و در زمان خودش محدث اهالي کوفه بود.

العجلي، أبي الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح (متوفاى261هـ)، معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم، ج1 ص432 ، تحقيق: عبد العليم عبد العظيم البستوي، ناشر: مكتبة الدار - المدينة المنورة - السعودية، الطبعة: الأولى، 1405  1985م.

ابن ابي حاتِم از قول يحيي بن معين چنين مي نويسد:

عن يحيى بن معين انه قال سليمان بن مهران الأعمش ثقة .

از يحيي بن معين نقل است که گفت: سليمان بن مهران اعمش فردي مورد اعتماد است.

ابن أبي حاتم الرازي التميمي، ج4 ص146 ، ابومحمد عبد الرحمن بن أبي حاتم محمد بن إدريس (متوفاى 327هـ)، الجرح والتعديل، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الأولى، 1271هـ ـ 1952م.

ابن حجر عسقلاني نيز مي نويسد:

سليمان بن مهران الأسدي الكاهلي أبو محمد الكوفي الأعمش ثقة حافظ.

سليمان بن مهران اسدي کاهلي ابو محمد کوفي اعمش فردي مورد اعتماد و حافظ حديث است.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تقريب التهذيب، ج1 ص254 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.

ابن حجر در لسان الميزان چنين مي نويسد:

سليمان بن مهران الأسدي الكاهلي مولاهم أبو محمد الكوفي الأعمش أحد الاعلام الحفاظ والقراء.

سليمان بن مهران الأسدي الكاهلي غلام قبيله کاهلي ابو محمد كوفي اعمش، يکي از بزرگان حافظان و قرائت كنندگان حديث بود.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852 هـ)، لسان الميزان، ج7 ص238 ، تحقيق: دائرة المعرف النظامية - الهند، ناشر: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1406هـ  1986م.

ذهبي در مورد او چنين مي نويسد:

سليمان بن مهران الحافظ أبو محمد الكاهلي الأعمش أحد الأعلام.

سليمان بن مهران ابو محمد كاهلي اعمش، حافظ حديث و يکي از بزرگان بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة، ج1 ص464 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار القبلة للثقافة الإسلامية، مؤسسة علو - جدة، الطبعة: الأولى، 1413هـ - 1992م.

وي همچنين در تذکرة الحفاظ چنين مي نويسد:

ع الأعمش الحافظ الثقة شيخ الإسلام أبو محمد سليمان بن مهران الأسدي الكاهلي.

راوي صحاح سته، اعمش ابو محمد سليمان بن مهران الأسدي الكاهلي، فردي حافظ حديث، مورد اعتماد و شيخ الاسلام مي باشد.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، تذكرة الحفاظ، ج1 ص154 ، ناشر: دار الكتب العلمية  بيروت، الطبعة: الأولى.

همچنين ذهبي مي نويسد:

 ع سليمان بن مهران الأعمش ثقة جبل.

راوي صحاح سته، اعمش فردي مورد اعتماد و کوه [علم] بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، المغني في الضعفاء، ج1 ص283 ، تحقيق: الدكتور نور الدين عتر.

ابن خلکان در مورد وي مي نويسد:

أبو محمد سليمان بن مهران مولى بني كاهل من ولد أسد المعروف بالأعمش الكوفي الإمام المشهور كان ثقة عالما فاضلا.

أبو محمد سليمان بن مهران مولى غلام بني کاهل از فرزندان ساد که به اعمش معروف بود، اهل کوفه، پيشوايي مشهور، فردي مورد اعتماد و عالم و صاحب فضليت بود.

إبن خلكان، ابوالعباس شمس الدين أحمد بن محمد بن أبي بكر (متوفاى681هـ)، وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج2 ص400 ، تحقيق احسان عباس، ناشر: دار الثقافة - لبنان.

ابي الفرج در مورد او چنين مي نويسد:

سليمان بن مهران الأعمش الأسدى

يكنى أبا محمد مولى لبنى كاهل عن عيسى بن يونس قال ما رأينا في زماننا مثل الأعمش .

إبراهيم بن عرعرة قال سمعت يحيى القطان إذا ذكر الأعمش قال كان من النساك وكان محافظا على الصلاة في الجماعة وعلى الصف الأول قال يحيى وهو علامة الإسلام .

کنيه او ابا محمد آزاد شده بني کاهل بود و از عيسي بن يونس نقل است که گفت: در زمان ما کسي را مانند اعمش نديديم.

ابراهيم بن عرعره مي گويد از يحيي بن قطان شنيدم  هنگامي که نزد او از اعمش ياد شد و نامش به ميان آمد، گفت: او فردي پرهيزگار و از کساني بود که بر نماز جماعت و صف اول نماز محافظت داشت و يحيي گفت: او علامه اسلام بود.

صفة الصفوة ، ج3 ص117 ، اسم المؤلف:  عبد الرحمن بن علي بن محمد أبو الفرج ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت - 1399 - 1979 ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : محمود فاخوري - د.محمد رواس قلعه جي.

راوي چهارم:

سالم بن رافع

او از تابعين است و از راويان حديث در كتابهاي شش گانه اهل سنت مي باشد.

ذهبي در مورد او مي نويسد:

 سالم بن أبي الجعد الأشجعي مولاهم الكوفي عن عمر وعائشة وهو مرسل وعن بن عمر وابن عباس وعنه منصور والأعمش توفي سنة مائة ثقة ع.

سالم بن أبي الجعد الأشجعي غلام اشجعي، از اهالي کوفه و روايات او از عمر و عايشه مرسل بوده و از و ابن عمر و ابن عباس روايت دارد و منصور و اعمش نيز از او روايت نقل كرده اند. وي در سال 100 از دنيا رفت. او فردي مورد اعتماد و از راويان صحاح سته [کتب شش گانه حديث اهل سنت] بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة، ج1 ص422 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار القبلة للثقافة الإسلامية، مؤسسة علو - جدة، الطبعة: الأولى، 1413هـ - 1992م.

وي همچنين در سير أعلام النبلاء چنين مي نويسد:

سالم بن أبي الجعد الأشجعي الغطفاني مولاهم الكوفي الفقيه أحد الثقات.

سالم بن أبي الجعد الأشجعي غلام غطفاني، از اهالي کوفه فردي فقيه و يکي از افراد مورد اعتماد بود.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج5 ص108 ، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.

ابن کثير در مورد او چنين مي نويسد:

( سالم بن أبي الجعد الأشجعي ) مولاهم الكوفي أخو زياد وعبد الله وعبيد الله وعمران ومسلم وهو تابعي جليل روى عن ثوبان وجابر وعبد الله بن عمر وعبد الله بن عمرو والنعمان ابن بشير وغيرهم وعنه قتادة والأعمش وآخرون وكان ثقة نبيلا جليلا.

سالم بن أبي الجعد الأشجعي غلام اشجعي، از اهالي کوفه برادر زياد و عبدالله و عبيدالله و عمران و مسلم، او تابعي و با جلالت بود. از ثوبان و جابر و عبدالله بن عمر و عبدالله بن عمرو و نعمان بن بشير و غير او روايت نقل کرده است و از شاگردان او قتاده و اعمش و ديگران مي باشند و او فردي مورد اعتماد و با فضيلت و با جلالت بود.

ابن كثير الدمشقي، ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاى774هـ)، البداية والنهاية، ج9 ص190 ، ناشر: مكتبة المعارف  بيروت.

ابن حجر در مورد او چنين مي نويسد:

سالم بن أبي الجعد رافع الغطفاني الأشجعي مولاهم الكوفي ثقة.

سالم بن أبي الجعد رافع غطفاني اشجعي، آزاد شده قبيله اشجع بود، از اهالی کوفه و فردی مورد اعتماد است.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تقريب التهذيب، ج1 ص226 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.

وي همچنين مي نويسد:

ع الستة سالم بن أبي الجعد رافع الأشجعي ...قال بن معين وأبو زرعة والنسائي ثقة... وكذا قال بن حبان في الثقات وقال بن سعد كان ثقة كثير الحديث... .

از راويان صحاح سته [کتب شش گانه اهل سنت] سالم بن أبي الجعد رافع اشجعي ... ابن مَعين و ابو زرعه و نسائی گفته اند که او مورد اعتماد بود. و همچنين ابن حبان او در کتاب الثقات نام او را ذکر کرده و ابن سعد گفته است: او فردی مورد اطمينان بود و بسيار حدیث نقل می کرد.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تهذيب التهذيب، ج3 ص373 ، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1404 - 1984 م.

عجلي در مورد او چنين مي نويسد:

سالم بن أبي الجعد الغطفاني كوفى تابعي ثقة.

سالم بن أبي الجعد الغطفانی، از اهالی کوفه، و از تابعين به شمار مي رود و مورد اعتماد است.

العجلي، أبي الحسن أحمد بن عبد الله بن صالح (متوفاى261هـ)، معرفة الثقات من رجال أهل العلم والحديث ومن الضعفاء وذكر مذاهبهم وأخبارهم، ج1 ص382 ، تحقيق: عبد العليم عبد العظيم البستوي، ناشر: مكتبة الدار - المدينة المنورة - السعودية، الطبعة: الأولى، 1405  1985م.

ابن حجر نيز مي نويسد:

سالم بن أبي الجعد أحد ثقات التابعين.

سالم بن أبي الجعد يکی از افراد مورد اعتماد و از تابعين بود.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج3 ص274 ، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ - 1992م.

آيا نقل تابعي از رسول خدا صلي الله عليه وآله مورد قبول است؟!

وي هر چند از تابعين مي باشد و تابعي نمي تواند مستقيم از قول رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل روايت کند، ولي بايد مد نظر داشت علماي اهل سنت ، روايات مرسل تابعين را قبول دارند.

حجيت مرسلات تابعين:

در اين مجال به ذكر برخي از نظرات علماي اهل سنت پيرامون حجيت روايات مرسل تابعين مي پردازيم:

1.   ابن بهادر

ابن بهادر از قول قاضي ابوبکر چنين نقل مي کند:

لكن قال القاضي أبو بكر في التقريب الجمهور على قبول المرسل ووجوب العمل به إذا كان المرسل ثقة عدلا وهو قول مالك وأهل المدينة وأبي حنيفة وأهل العراق.

قاضي ابوبکر در تقريب گفته است: جمهور علما [اكثر علما] قول مرسل را قبول دارند و وقتي فردي كه روايت مرسل نقل مي كند، شخصي مورد وثوق و عادل باشد، اكثريت علما عمل به آن روايت را واجب مي دانند. اين قول مالک و علماي مدينه و ابوحنيفه و علماي عراق است.

بدر الدين أبي عبد الله محمد بن جمال الدين عبد الله بن بهادر (متوفاي794هـ)، النكت على مقدمة ابن الصلاح، ج 1 ص 491 ، تحقيق: د. زين العابدين بن محمد بلا فريج، دار النشر: أضواء السلف  الرياض، الطبعة: الأولى1419هـ - 1998م 

2.   ملا علي قاري

ملا علي قاري پيرامون قبول مرسلات تابعين از قول جمهور چنين مي نويسد:

وأيضاً مراسيل الصحابة معتبرة إجماعاً بخلاف مرسل التابعي فإنه حجة عند الجمهور خلافاً للشافعي . ولا بد في كونه حجة أقله أن يكون إسناده حسناً.

بنابر اجماع علما، روايات مرسل صحابه حجت است بر خلاف مرسل تابعي، چرا که مرسلات تابعين نزد جمهور [علماء] بجز شافعي، مورد قبول است. و حداقل چيزي كه مي تواند پيرامون حجت بودن [مرسلات تابعين] بيان كرد، اين است سند چنين روايتي، حسن [يکي از اقسام حديث معتبر] مي شود.

ملا علي القاري، نور الدين أبو الحسن علي بن سلطان محمد الهروي (متوفاى1014هـ)، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ج 6 ص 134 ، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2001م .

 در جايي ديگر چنين مي نويسد:

مرسل التابعي حجة عند الجمهور .

مرسل تابعي نزد جمهور [علماء اهل سنت] حجت است.

ملا علي القاري، نور الدين أبو الحسن علي بن سلطان محمد الهروي (متوفاى1014هـ)، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ج 9 ص 434 ، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2001م .

وي همچنين بعد از اشاره به قبول اجماعي مرسلات صحابه، در مورد مرسلات تابعين نيز چنين مي نيوسد:

إذ مراسيل الصحابة حجة مقبولة اتفاقاً بخلاف مراسيل التابعين فإنها معتبرة عند الجمهور.

مرسلات صحابه اجماعا حجت و قابل قبول بوده بر خلاف مرسلات تابعين که نزد جمهور معتبر است.

ملا علي القاري، نور الدين أبو الحسن علي بن سلطان محمد الهروي (متوفاى1014هـ)، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ، ج 8 ص 368 ، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2001م .

3.   ابوبکر سرخسي

سرخسي از علماي حنفي مذهب اهل سنت در مورد حجت مرسلات قرن دوم و سوم يعني قرن تابعين و تبع تابعين چنين مي نويسد:

فأما مراسيل القرن الثاني والثالث حجة في قول علمائنا رحمهم الله .

و اما مرسلات قرن دوم و سوم [يعني مرسلات تابعين و تابعينِ تابعين] در کلام علماي ما حجت [و قابل استدلال] است.

السرخسي الحنفي، شمس الدين ابوبكر محمد بن احمد بن أبي سهل (متوفاى483هـ )، أصول السرخسي ، ج 1 ص 360 ، ناشر : دار المعرفة  بيروت.

4.   ابو سعيد علائي

وي نيز ضمن نقل نظرات مختلف علماي اهل سنت در بحث قبول مرسلات تابعين چنين مي نويسد:

أما القائلون بقبول مراسيل التابعين وأتباعهم دون أهل القرن الرابع وهو ما حكاه جماعة من الأصوليين عن عيسى بن أبان ولم يحكه أبو بكر الرازي إلا عن بعض شيوخهم والذي حكاه عن ابن أبان أنه قال من أرسل من أهل زماننا حديثا عن النبي صلى الله عليه وسلم فإن كان من أئمة الدين وقد نقله عن أهل العلم فإن مرسله مقبول كما يقبل مسنده.

و اما کساني که قائل به قبول قول مرسلات تابعين و تابعينِ تابعين قبل از قرن چهارم هستند، آنچيزي است که عده اي از علماي علم اصول به نقل از عيسي بن ابان و ابوبکر رازي نيز [همين کلام را] از بعضي از اساتيد آنان نقل کرده اند که اگر کسي در زمان ما حديثي از پيامبر صلي الله عليه [و آله] و سلم نقل کند و از ائمه دين باشد و نقلش از اهل علم باشد، حديث مرسلش مانند حديث مسندش قبول است.

كيكلدي أبو سعيد العلائي، أبو سعيد بن خليل، جامع التحصيل في أحكام المراسيل، ج 1 ص 83 ، الوفاة: 761 ، تحقيق : حمدي عبدالمجيد السلفي، دار النشر : عالم الكتب - بيروت - 1407 - 1986 ، الطبعة : الثانية ،

5.   مولوي محمد عمر سربازي

وي از علماي بزرگ معاصر منطقه بلوچستان نيز در باب حجيت قول مرسل چنين مي نويسد:

بيان حجية المرسل

در موضوع انکار حجية المرسل از ائمه اربعه فقط امام شافعي رحمه الله منفرد است واز امام احمد رحمه الله نيز اگر چه قول انکار موجود است اما قول راجحش حجيت مرسل است. ابوداود از ابن جرير نقل کرده اند: قبل از امام شافعي، سلف، بر حجيت مرسل اجماع داشته اند.

سربازي، محمد عمر، فتاواي منبع العلوم کوه ون، ج 5 ص 33 ، مدرسه ديني منبع العلوم کوه ون، سرباز، چاپ اول، زمستان 1384 شمسي.

بنابراين با اينكه اين روايت مرسل است اما از نظر علماي اهل سنت، معتبر است.

نتيجه:

سند هر دو روايت فوق معتبر مي باشد و هيچ اشکالي وارد نيست و اين کلام رسول خدا صلي الله عليه و آله ثابت مي باشد.

 

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف





Share
1 | علی | , ایران | ٢٣:٠٤ - ٢٧ تير ١٣٩٥ |
5
 
27
پاسخ نظر
اونجاپیش پدرش وپسرش واجدادوبستگانش ومادومادربزرگ زناکارش خوش می گذرد،درقعرجهنم سوزان الهی که بسوزنداین حیوانات فاسدوکثیف جنایتکار.
2 | سید حسین | , ایران | ٠٣:٣٥ - ٢٩ تير ١٣٩٥ |
سلام علیکم ورحمه الله،در مورد ولایت تشریعی اهل بیت ع یک سوال داشتم،بعضی از علمای شیعه این نظر رو قبول دارند که اهل بیت ع بعد از رسول الله ص نیز میتوانند یک حکم را تشریع بکنند برای مثال بعضی ها خمس نمونه ای برای این ولایت میارند،سوال من اینه که این مبحث چطوری با خاتم الانبیاء بودن واینکه دیگه بعد از رسول الله ص هیچ تشریعی وجود نداره میسازه؟متشکر وممنون

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در این خصوص پاسخ آیت الله مکارم را در پیام قرآن ذکر می کنیم:
 امامان معصوم عليهم السلام هر چند مؤيد به روح القدس بودند و هرگز خطا و لغزشى از آنها سر نمى‏زند؛ ولى آنها تشريع تازه‏اى نداشتند چرا كه بعد از اكمال دين و اتمام نعمت الهى، تمام احكام مورد احتياج امّت تا روز قيامت، مطابق روايات فراوانى كه شايد در سر حدّ تواتر است تشريع شده بود و جايى براى تشريع تازه باقى نمانده بود؛ بنابراين وظيفه امامان معصوم عليهم السلام توضيح و تبيين احكامى بود كه بدون واسطه يا با واسطه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله دريافت داشته بودند.
ممكن است گفته شود از بعضى از روايات چنين بر مى‏ آيد كه امير مؤمنان على عليه السلام زكات را بر اسب مقرّر فرمود، و اين تشريع تازه ‏اى بود.
روايت چنين است امام باقر و امام صادق عليهما السلام فرمودند: «وَضَعَ اميرُالْمُؤمِنينَ عَلَى الْخَيْلِ الْعِتاقِ الرّاعِيَةِ فى كُلِّ فَرَس فى كلِّ عامٍ دينارينِ وَ عَلى البراذينِ ديناراً»:
 «اميرمؤمنان على عليه السلام بر اسب هاى خوب بيابان چر، در هر اسبى هر سال دو دينار قرار داد، و بر اسب باركش (يابو) يك دينار.»
و نيز در روايت على بن مهزيار، آمده است كه: امام جواد عليه السلام در سال 220 كه وارد بغداد شد، علاوه بر خمس واجب معمولى، خمس ديگرى را در بخش عظيمى از اموال، تنها براى يك بار مقرّر داشت.  هر دو حديث از نظر سند معتبر است؛ بنابراين بايد گفت كه امامان معصوم عليهم السلام نيز حق تشريع و قانون گذارى داشتند.
پاسخ‏ : در اينجا احكام حكومتى با احكام كلّى شرعى اشتباه شده است، احكام كلّى همان قوانين ثابت و مستمرّى است كه در هر عصر و زمان و مكان تا روز قيامت باقى و برقرار است؛ ولى احكام حكومت احكامى است كه به خاطر ضرورت ها و مانند آن به طور موقّت قرار داده مى‏شود (مانند حكم تحريم تنباكو كه در يك روز به خاطر مبارزه با استعمار اقتصادى انگلستان از سوى مرجع بزرگى وضع شد و در روز ديگرى كه خطر پايان يافت برداشته شد).
از قرائنى كه در روايت امام جواد عليه السلام آمده است به خوبى استفاده مى‏شود كه هنگام ورود آن حضرت به بغداد شيعيان در مضيقه سختى بودند، و امام تعدّد خمس را در آن سال مخصوص، براى حلّ اين مشكل قرا رداد، و در واقع احكام عناوين ثانويه و ضرورت را بر يكى از مصاديق آن تطبيق فرمود، نه اينكه تشريع تازه‏اى شده باشد.
حكم زكات كه در روايت امير مؤمنان على عليه السلام آمده است نيز مى‏تواند همين گونه باشد، و لذا اين حكم محدود به همان زمان بود وفقها آن را به عنوان يك تشريع عام تلقّى نكرده و بر طبق آن فتوا نداده‏اند. (دقت كنيد)
پيام قرآن، ج‏10، ص: 82-83
بنابراین چنین چیزی با خاتمیت منافات ندارد
موفق باشید
گروه پاسخ  به شبهات
3 | حمید | , ایران | ٠٦:٤٥ - ٣١ تير ١٣٩٥ |
با سلام درباره منبع و صحت حدیث «جذبه من جذبات الحق خیر من عمل الثقلین» که از پیامبر منقول است سوال داشتم،البته میدانم که این حدیث در کتب روایی شیعه نیامده و در کتب عرفانی ذکر شده اما میخواستم ببینم که این حدیث صحیح است یا خیر.با تشکر

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
این روایت در منابع اهل سنت و در منابع عرفانی شیعه نیز یافت می شود و الا درمنابع روایی وجود ندارد
 وسمعت أبا القاسم ، يقول : ) ) جذبة [ من جذبات ] الحق تربى على اعمال الثقلين (
طبقات الصوفية ، أبو عبد الرحمن محمد بن الحسين بن محمد بن موسى بن خالد الأزدي الوفاة: 3/شعبان/412هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية  - بيروت - 1419هـ 1998م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : مصطفى عبد القادر عطا  ج 1   ص 365
در این کتاب که از منابع قدیمی اهل سنت می باشد، نقل شده است
البته در دعای عرفه به صورت دیگر چنین نقل شده است:
اِلهى حَقِّقْنى بِحَقائِقِ اَهْلِ الْقُرْبِ وَاسْلُکْ بى مَسْلَکَ اَهْلِ الْجَذْبِ
خدایا وجودم را با حقایق اهل قرب قرین فرما و مرا به راه و رسم اهل جذب ببر
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
 
4 | مجتبی | , آمریکا | ١٧:٠٧ - ٠٢ مرداد ١٣٩٥ |
سلام
ببخشید شما روایتی رو برای من نقل کردید که ضعیف هست .
حدثنا أحمد بن الحسين‏ القطان قال حدثنا الحسن‏ بن علي السكري قال حدثنا محمد بن زكريا الجوهري عن جعفر بن محمد بن عمارة عن أبيه عن عمرو بن خالد قال حدثني عبد الله‏ بن سيابة قال: خرجنا و نحن سبعة نفر فأتينا المدينة فدخلنا على أبي عبد الله الصادق ع فقال لنا أ عندكم خبر عمي زيد فقلنا قد خرج أو هو خارج قال فإن أتاكم خبر فأخبروني فمكثنا أياما فأتى رسول بسام الصيرفي بكتاب فيه أما بعد فإن زيد بن علي ع قد خرج يوم الأربعاء غرة صفر فمكث الأربعاء و الخميس و قتل يوم الجمعة و قتل معه فلان و فلان فدخلنا على الصادق ع فدفعنا إليه الكتابة فقرأه و بكى ثم قال‏ إنا لله و إنا إليه راجعون‏ عند الله تعالى أحتسب عمي إنه كان نعم العم إن عمي كان رجلا لدنيانا و آخرتنا مضى و الله عمي شهيدا كشهداء استشهدوا مع‏ رسول‏ الله‏ ص و علي و الحسن و الحسين ص

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
روایات درباره مدح زید فراوان است لذا از باب استفاضه این روایت و رویات دیگر را نقل کردیم
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
5 | حق علی | , ایران | ٠٩:٣٠ - ١٦ مرداد ١٣٩٥ |
سلام علیکم
خطیب بغدادی در تاریخش مطلبی را در مورد اباالهذیل نقل می کند بدین مضمون: فراود غلاما فی الکنیف قال فاخذ الغلام تورا سفا ذرویه...
لطفا کل این مطلب را تا اخر ترجمه کنید

پاسخ:
با سلام
 دوست گرامی
این مطلب به این صورت آمده است که اباهذیل پیش فرزند عثمان بن عبد الوهاب می رفت و چیزی می نوشید( شاید مراد شراب باشد) ابو حذیفه گوید ابو هذیل در دستشویی غلامی را دید لذا میل کرد با او نزدیکی کند در این هنگام آن پسر ظرف آبی را که از آهن بود بر سر ابو هذیل زد آن ظرف در سر او گیر کرده و  به عنوان طوق در گردنش ماند تا اینکه به دنبال آهنگر رفتند تا اینکه آن را برید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
 
6 | سیدمجید | , ایران | ٠٠:١٣ - ٢١ مرداد ١٣٩٥ |
0
 
10
پاسخ نظر
لعنت خدا بر دشمنان اهل بیت وعترت رسول الله (ص) که همان معاویه وپدرومادر واجداد وپسر شیطان صفتش هستند
7 | سيد | , آلمان | ١٤:١٩ - ٢٨ مرداد ١٣٩٥ |
سلام در بعضی از سایتها امده که معاویه به کودکان شامی بره ایی میداد و وقتی بره بزرگ میشدو کودک با او انس میگرفت بره را میگرفت و میگفتن ما سربازان علی هستیم تا اینطور بذر کینه را در دل کودکان بکارند ... ایا این روایت وجود داره ؟ اگر هست متن عربی و ادرس را بفرمایید . ممنون یاعلی

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
در این خصوص منبع معتبری برای این مورد پیدا نشد
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
8 | سیدمجید | , ایران | ٠٢:٤٩ - ٠٨ شهریور ١٣٩٥ |
اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِي (الَّذِينَ) جَاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شَايَعَتْ وَ بَايَعَتْ وَ تَابَعَتْ (تَايَعَتْ) عَلَى قَتْلِهِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِيعاً
خدا لعنت كن نخستين ستمكارى را كه به حق محمّد و خاندان محمّد ستم كرد، و آخرين كسى را كه در اين ستم از او پيروی نمود.
خدايا لعنت كن جمعيتى را كه با حسين كردند، و همراهى نمودند و پيمان بستند، و پيروى كردند بر كشتن آن حضرت، خدايا همه آنان را لعنت كن
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ عَلَيْكَ مِنِّي سَلاَمُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ وَ لاَ جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي لِزِيَارَتِكُمْ (لِزِيَارَتِكَ) السَّلاَمُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (وَ عَلَى أَوْلاَدِ الْحُسَيْنِ ) وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ
سلام بر تو اى ابا عبد اللّه، و بر جان هايى كه به درگاهت فرود آمدند، از جانب من سلام خدا بر تو باد هميشه تا هستم و تا شب و روز باقى است و خدا زيارت شما آخرين زيارت از سوى من قرار ندهد، سلام بر حسين و بر على بن الحسين و فرزندان حسين، و ياران حسين.
9 | حسین | , هلند | ٢٢:١٢ - ٢٩ شهریور ١٣٩٥ |
روایتی که میگید رسول خدا معاویه لعنت کرده صحت نداره چون اگر خدا و پیامبر کسی را لعن میکرد با خاک یکسان میشد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
اولا:روایت را طبق مبانی خود اهل سنت صحیح است
ثانیا: خداوند ظالمین را در قرآن لعن کرده است آیا همه آنها با خاک یکسان شدند!!! در حالی که خیلی از ظالمین از نظر ظاهر دارند زندگی می کنند و با خاک نیز یکسان نشده اند!!
ثالثا: مراد از لعن دور شدن شخص از رحمت خدا می باشد که بروز این بیشتر در قیامت می باشد که نتیجه این لعن جهنمی شدن آنان است لذا حتما این طور نیست که وقتی کسی لعن شد باید در این دنیا زود عذاب بشود!!
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
 
10 | مجید | , رومانی | ١٤:٣٦ - ٠٣ آذر ١٣٩٥ |
لطفا نشر دهید با تشکر

؟؟؟؟؟؟/رد-شبهه-مات-معاویه-علی-غیر-ملتی/

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
لینک شما ناقص است اگر شبهه دارید متن آن را ارسال کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها