2017 November 20 - دوشنبه 29 آبان 1396
آيا روايت : « قد حلي أبوبكر الصديق سيفه » از قول امام باقر عليه السلام صحت دارد ؟
کد مطلب: ٥٢٤٩ تاریخ انتشار: ٠٦ شهریور ١٣٩٦ - ٢٠:٠٠ تعداد بازدید: 6242
پرسش و پاسخ » اهل سنت
آيا روايت : « قد حلي أبوبكر الصديق سيفه » از قول امام باقر عليه السلام صحت دارد ؟

سؤال كننده : علي عابديني :

توضيح سؤال :

آيا روايت : « قد حلي أبوبكر الصديق سيفه » از قول امام باقر عليه السلام صحت دارد ؟

و عن الإمام الخامس محمد بن علي بن الحسين الباقر ، عن عروة بن عبدالله قال : سالت أبا جعفر محمد بن علي (ع) عن حلية السيف ؟ فقال : لا بأس به ، قد حلي أبوبكر الصديق سيفه ، قال : قلت : و تقول الصديق ؟ فوثب وثبة ، و استقبل القبلة ، فقال : نعم الصديق ، فمن لم يقل الصديق فلا صدق الله له قولاً في الدنيا و الآخرة .

كشف الغمة للاربلي : 2/147 .

پاسخ :

اولاً : اين روايت را مرحوم اربلي از كتاب هاي اهل سنت نقل مي كند و اين روايت در هيچ يك از كتاب هاي شيعه يافت نمي شود ؛ بنابراين براي ما ارزشي ندارد ؛

ثانياً : در خود همين روايت كه در كتاب سير اعلام النبلاء آمده ، در سند روايت شخصي به نام محمد بن علي بن حبيش وجود دارد كه مجهول است و در هيچ يك از كتاب هاي رجالي اهل سنت نامي از وي برده نشده است ؛

ثالثاً : بر فرض صحت ، اين حديث در زمان دودمان بني اميه صادر شده است كه اگر وضعيت آن زمان به خوبي درك شود ، مسأله حل خواهد شد .

بني اميه و بعد از آن ها بني العباس ، چنان عرصه را بر شيعيان تنگ كرده بود كه حتي دستور داده بودند هر كسي اسمش علي باشد ، او را از دم تيغ بگذرانند ؛ چنانچه بسياري از علماي اهل سنت نقل كرده اند كه :

كانت بنو أمية إذا سمعوا بمولود اسمه علي قتلوه .

بني اميه ، اگر مي شنيدند كه فرزندي اسمش علي است ، او را مي كشتند .

تهذيب التهذيب - ابن حجر - ج 7 - ص 281 و سير أعلام النبلاء - الذهبي - ج 5 - ص 102 و تهذيب الكمال - المزي - ج 20 - ص 429 و تاريخ مدينة دمشق - ابن عساكر - ج 41 - ص 481 و ... .

در چنين وضعيتي كاملاً منقطي است كه چنين رواياتي از باب تقيه و براي حفظ جان شيعيان صادر شده باشد ؛ به خصوص كه راوي آن عروة بن عبد الله از مخالفين سر سخت اهل بيت و از طرفداران بني اميه بوده است .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)





Share
1 | سيد عبدالرحمن | , ایران | ١٢:١٣ - ٢٧ بهمن ١٣٩٠ |
سلام عليکم . استفاده برديم از اين مقاله ي دقيق .
الله يحفظکم و ايدکم بنصره .
يا علي
2 | كاكو | , ایران | ٢٢:١٩ - ٠٥ خرداد ١٣٩١ |
ترجمه اش كنيد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
همچنان كه در مقاله ذكر شد، اين روايت ضعيف بوده و در كتب شيعه وجود ندارد
اما ترجعه اين روايت اين است : از امام محمد باقرعليه السلام پرسيدند: آيا زيور كردن شمشير جايز است؟ گفت: بلى، ابو بكر صدّيق شمشيرش را زيور كرد. راوى گويد:سؤال كننده پرسيد: آيا چنين مى‏ گويى؟! امام از جا برخاست و گفت: بلى، صدّيق. هر كس صديق نگويد، خداوند او را در دنيا و آخرت تصديق نكند.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
3 | بيژن | , ایران | ١١:٥١ - ١١ مهر ١٣٩٤ |
درباب اين پاسخ ((بني اميه و بعد از آن ها بني العباس ، چنان عرصه را بر شيعيان تنگ كرده بود كه حتي دستور داده بودند هر كسي اسمش علي باشد ، او را از دم تيغ بگذرانند ؛ ))
اياا جايگاه و علم و معصوميت ما بيشتر از 11 امام حاضر و امام غايبمان است كه انان نجنگيدندو ما در صدد اثبات واقعيتي پنهان !!!!

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
خوب شما اول مطالعه مختصري در خصوص ائمه داشته باشيد، تا برايتان روش شود که آيا آنها جنگيده اند يا نه خوب است به جنگ جمل، صفين و نهروان نگاهي داشته باشيد؟!! مگر اينکه شما اصلا اينها را جنگ ندانيد؟!!  و يا جنگ امام حسن عليه اسلام را؟!!
البته پيامبر صلي الله عليه و آله نيز بيشترين جنگها را داشتند پس طبق نظر شما اينها اصلا جنگ نبودند؟!!
در ضمن سوالي اگر داريد به صورت واضح بيان کنيد؟!
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
4 | محمد | , ایران | ١٤:٣٦ - ٢١ مهر ١٣٩٤ |
جناب آقای بیژن منظورت از "واقعیتی پنهان" چیست
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها