2019 March 19 - سه شنبه 28 اسفند 1397
اوصيا و جانشينان پيامبران (عليهم السلام)
کد مطلب: ٥٧٠٦ تاریخ انتشار: ٠٧ آبان ١٣٨٥ تعداد بازدید: 2563
سخنراني ها » شبکه سلام
اوصيا و جانشينان پيامبران (عليهم السلام)

شبكه سلام 85/08/07

 
 

بسم الله الرحمن الرحيم

تاریخ : 07 / 08 / 85

استاد حسيني قزويني

من بايد مقداري در رابطه با اوصياء أنبياء (عليهم السلام) با مدارك و مستندات صحبت كنم تا عزيزان از بي توجهي خارج شوند و بدانند كه تمام پيامبران (عليهم السلام) از حضرت آدم (عليه السلام) تا نبي مكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، همه داراي وصيّ بودند.

آقاي طبراني در المعجم الكبير از سلمان فارسي نقل مي كند كه به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) گفت:

يا رسول الله! لكل نبي وصي، فمن وصيك؟ فسكت عني، فلما كان بعد رآني، فقال: يا سلمان! فأسرعت إليه قلت: لبيك. قال: تعلم من وصي موسي؟ قلت: نعم، يوشع بن نون. قال: لم؟ قلت: لأنه كان أعلمهم. قال: فإن وصيي و موضع سري و خير من أترك بعدي و ينجز عدتي و يقضي ديني علي بن أبي طالب.

يا رسول الله! هر كسي از انبياء، وصي داشته است، وصي شما كيست؟ ... فرمود: علي بن أبي طالب (عليه السلام).

 

المعجم الكبير للطبراني، ج6، ص221 ـ مجمع الزوائد للهيثمي، ج9، ص113 ـ مناقب علي بن أبي طالب (ع) ابن مردويه الأصفهاني، ص103 ـ فتح الباري لإبن حجر، ج8، ص114 - شواهد التنزيل للحاكم الحسكاني، ج1، ص99

روايت ديگري را ابن عساكر نقل كرده است از نبي مكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه فرمود:

إن الله لم يبعث الله نبيا إلا جعل له من أهله أخا و وزيرا و وصيا.

خداوند، هيچ پيامبري را مبعوث نكرده است؛ مگر اين كه از اهل خودش، برادر و وزير و وصيّ براي او معين كرده است.

تاريخ مدينة دمشق لإبن عساكر، ج42، ص50 - شواهد التنزيل للحاكم الحسكاني، ج1، ص545 ـ تأويل مختلف الحديث لإبن قتيبة الدينوري، ص35

آقاي يعقوبي در تاريخ خود، جلد1، صفحه7، اسامي اوصياء و أنبياء (عليهم السلام) را بيان مي كند و از حضرت شيث (عليه السلام) كه وصي حضرت آدم (عليه السلام) بود، شروع كرده است.

ابن كثير دمشقي در كتاب البداية و النهاية، جلد1، صفحه109 و آقاي طبري در تاريخ خود، جلد1، صفحه102 همين قضيه را دارند.

آقاي طبري در جلد1، صفحه304 در مورد يوشع بن نون، وصي حضرت موسي (عليه السلام) مطلب دارد.

آقاي طبراني در المعجم الكبير، جلد6، صفحه221 در مورد حضرت شمعون (عليه السلام)، وصي حضرت حضرت عيسي (عليه السلام) مطلب دارد.

آقاي طبري در تاريخ طبري، جلد1، صفحه111 و ابن أثير در الكامل في التاريخ، جلد1، صفحه54 و ابن كثير در البداية و النهاية، جلد1، صفحه111 و ابن عساكر در تاريخ مدينة دمشق، جلد62، صفحه241، وصي حضرت شيث بن نون (عليه السلام)، حضرت أنوش (عليه السلام) و وصي او را حضرت قينان (عليه السلام) و وصي او، حضرت مهلائيل (عليه السلام) و وصي او، حضرت يارد (عليه السلام) و وصي او، حضرت أخنوع (عليه السلام) و ... معرفي كرده اند.

نكته ديگري كه مي گويند چرا اميرالمؤمنين (عليه السلام) خود را وصي معرفي نكرده است، خوارزمي از علماء بزرگ اهل سنت در كتاب المناقب نقل مي كند:

اميرالمؤمنين (عليه السلام)، عده اي را نزد معاويه فرستاد كه به آنها بگو:

معاشر الناس! أنا أخو رسول الله صلي الله عليه و آله و وصيه و وارث علمه، ... .

اي مردم! بدانيد كه من برادر رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) و وصيّ و وارث علم هو هستم.

المناقب للخوارزمي، ص222 ـ تاريخ يعقوبي، ج2، ص193

آقا امام حسن (عليه السلام) بعد از شهادت اميرالمؤمنين (عليه السلام) بالاي منبر رفت و فرمود:

فأنا الحسن بن علي و أنا إبن الوصي.

من حسن، فرزند علي و فرزند وصي پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) هستم.

مستدرك الصحيحين للحاكم النيشابوري، ج3، ص172

آقا امام حسين (عليه السلام) در روز عاشورا در خطبه اي مي فرمايد:

ألست ابن بنت نبيكم صلي الله عليه و سلم و ابن وصيه و ابن عمه ... .

آيا من فرزند دختر پيامبر شما نيستم؟! آيا من فرزند وصي پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نيستم؟!

تاريخ الطبري، ج4، ص322 - الكامل في التاريخ لإبن الأثير، ج4، ص61 - الفصول المهمة في معرفة الأئمة لإبن الصباغ، ج2، ص717

بُريْده از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل مي كند:

إن لكل نبي وصي و وارث و إن وليا وصيي و وارثي.

تاريخ مدينة دمشق لإبن عساكر، ج42، ص392 - الكامل لعبد الله بن عدي، ج4، ص14

أم سلمه از نبي مكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل مي كند:

فان جبرئيل اتاني من الله تعالي يأمر أن أوصي به عليا من بعدي.

المناقب للخوارزمي، ص147

ابو سعيد خدري و جابر بن يزيد جعفي و ... همين تعبير را دارند. اگر قضايا را بررسي كنيم، مسئله وصايت أنبياء (عليهم السلام) و ابراز كردن وصي بودن اميرالمؤمنين (عليه السلام)، مسئله واضح و روشني است. من از عزيزان بيننده تقاضا مي كنم حداقل به كتاب هاي لغت، مانند صحاح اللغة جوهري و لسان العرب و تاج العروس مراجعه بكنند و ماده وصي را نگاه كنند كه همه لغت شناسان آورده اند كه يكي از القاب مشهور اميرالمؤمنين (عليه السلام) در زمان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، كلمه الوصي بوده است. روايات در اين زمينه هم پيش كش، ولي آقايان لغت شناس اعتراف كرده اند بر اين كه كلمه الوصي، يكي از القاب اميرالمؤمنين (عليه السلام) در زمان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بوده است"

الوصي، كغني، لقب علي رضي الله تعالي عنه.

تاج العروس للزبيدي، ج20، ص297

و قيل لعلي عليه السلام وصي.

لسان العرب لإبن منظور، ج15، ص394

اين قضايا، واضح و روشن است. اين عزيزان، يا اهل مطالعه نيستند و يا مطالب را فقط از يك كانال مي گيرند و يا مطالب را مي دانند و براي اين كه القاء شبهه كنند، در ماهوارههء اين چنيني اين مطالب را مطرح مي كنند.

* * * * * * *

 

استاد هدايتي

مي گويند:

قبول، اميرالمؤمنين (عليه السلام) وصي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بوده است. ولي وصي به كسي مي گويند كه وصيت متوفي را بايد اجراء بكند. وصي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هم اميرالمؤمنين (عليه السلام) بوده است.

آيا از كلمه وصي، استفاده جانشيني مي كنيم؟ آيا عبارت هايي كه نص و صراحت به اين مطلب دارد كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرموده باشد خليفتي من بعدي وجود دارد؟

 

استاد حسيني قزويني

در روايات متعدد و صحيح داريم كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بعد از نزول آيه:

وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ

سوره شعراء/آيه214

فرمود:

قال هذا أخي و وصيي و خليفتي من بعدي.

تاريخ الطبري، ج2، ص63 ـ المستدرك علي الصحيحين الحاكم النيشابوري، ج3، ص132 - شرح نهج البلاغة لإبن أبي الحديد، ج13، ص244 ـ كنز العمال للمتقي الهندي، ج13، ص114و128 - مناقب علي بن أبي طالب (ع) لإبن مردويه، ص290 - الكامل في التاريخ لإبن الأثير، ج2، ص63 - السيرة الحلبية، ج1، ص461 ـ مجمع الزوائد للهيثمي، ج8، ص302

آقاي حاكم نيشابوري در المستدرك علي الصحيحين و ذهبي در حاشيه آن مي گويند اين حديث صحيح است. آقايان اهل سنت بر اين مبنا هستند كه اگر روايتي را آقاي حاكم نيشابوري و ذهبي صحيح دانستند، به منزله ورود روايت در صحيح مسلم و صحيح بخاري است. ما از كتاب هاي خودشان با روايات صحيح استناد مي كنيم.

اگر بنا باشد كه وصايت در مورد مالي و خانوادگي ميت باشد، مادامي كه عموي ميت باشد، نوبت به عموزاده نمي رسد. با اين كه عموي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) زنده بوده و أقرب به او بوده است، كلمه وصي درباره عباس استعمال نشده است. در روايات آمده است كه وصي حضرت موسي (عليه السلام)، حضرت هارون (عليه السلام) بوده است و در حديث منزلت كه در صحيح بخاري و صحيح مسلم آمده است، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود:

يا علي! أنت مني بمنزلة هارون من موسي إلا أنه لا نبي بعدي.

نسبت تو با من، به منزله هارون نسبت به موسي است؛ ولي نبي نيستي.

صحيح البخاري، ج5، ص129 - صحيح مسلم، ج7، ص120

از اين آقايان سوال مي كنيم كه منزلت حضرت هارون (عليه السلام) نسبت به حضرت موسي (عليه السلام) از ديدگاه قرآن چه بوده است؟ يك مقداري اينها را ببينيد. خداوند در قرآن صراحت دارد كه حضرت موسي (عليه السلام) مي فرمايد:

وَ اجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي / هَارُونَ أَخِي

خدايا! هارون را كه از اهل من است، وزير من قرار بده ... .

سوره طه/آيه29-32

پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هم فرمود:

يا علي! أنت مني بمنزلة هارون من موسي إلا أنه لا نبي بعدي.

خداوند در آيه ديگر مي فرمايد:

وَ قَالَ مُوسَي لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ

حضرت موسي (عليه السلام) به برادرش حضرت هارون (عليه السلام) فرمود كه خليفه من در ميان قوم من باش.

سوره أعراف/آيه142

پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هم فرمود:

يا علي! أنت مني بمنزلة هارون من موسي إلا أنه لا نبي بعدي.

با اين دعاهايي كه حضرت موسي (عليه السلام) كرد، خداوند هم فرمود:

قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَي

سوره طه/آيه36

پس تمام منزلت حضرت هارون (عليه السلام) نسبت حضرت موسي (عليه السلام) براي اميرالمؤمنين (عليه السلام) ثابت است، مگر يك أمر كه در قرآن آمده است:

وَ وَهَبْنَا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنَا أَخَاهُ هَارُونَ نَبِيًّا

سوره مريم/آيه53

حضرت هارون (عليه السلام)، نبي بود، ولي در در ادامه حديث منزلت در صحيح بخاري و صحيح مسلم آمده است:

إلا أنه لا نبي بعدي.

يعني اين كه تو نبي نيستي. غير از نبوت، هر مقام ديگري كه در قرآن براي حضرت هارون (عليه السلام) ثابت است، براي حضرت علي (عليه السلام) نيز ثابت است و اگر بنا بود غير از نبوت، مقام ديگري هم استثناء شود، در كلام نبي مكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي آمد.

* * * * * * *

* * * * * * *

* * * * * * *

««« و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته »»»





Share
1 | محمد زمانی | , ایران | ١٧:٥٩ - ٠٥ مرداد ١٣٩٤ |
سلام برشما - در تاریخ ابن اثیر در شرح زندگی حضرت ایوب چنین آمده :
و انه اوصی عند موته الی ابنه حومل و ان الله بعد بعده ابنه بشربن ایوب نبیا و سماه ذالکفل
سوال بنده اینجاست حضرت ذولکفل با این بیان ابن اثیر فرزند حضرت ایوب است یا نوه ایشان ؟؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در اينکه نام ذوالکفل کيست و اينکه فرزند چه کسي است و اينکه آيا پيامبر بوده است و يا يک فرد صالح اختلاف است
برخي گفته اند او بشر فرزند ايوب است همچناکه ابن اثير گويد در اين صورت او از يکي از اولاد ايوب بشمار مي رود در حاشيه تفسير الامثل به فرزند ايوب بودن به کلام ابن اثير چنين استناد شده است  نقرأ في التأريخ الكامل: إنّ الكفل كان أحد أولاد أيّوب، و كان اسمه الأصلي (بشر) و كان يعيش في أرض الشام. الكامل لابن الأثير، ج 1، ص 136.
الأمثل في تفسير كتاب الله المنزل، ج‏10، ص: 229
برخي گويند او يوشع بن نون ايت
 برخي گفته اند او الياس است
عده  گويند او زکريا است
و برخي نيز گويند او مرد صالحي بوده است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
 
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English