2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
مروری بر نکات تأمل برانگیز واقعه عظیم غدیر
کد مطلب: ١٣٤٣٠ تاریخ انتشار: ٠٨ تير ١٤٠٢ - ١٤:٣٩ تعداد بازدید: 4023
سخنراني ها » پاسخگویی به شبهات
مروری بر نکات تأمل برانگیز واقعه عظیم غدیر

ویژه برنامه افضل الأعیاد 99/05/17

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 99/05/17

موضوع: مروری بر نکات تأمل برانگیز واقعه عظیم غدیر

ویژه برنامه افضل الأعیاد

فهرست مطالب این سخنرانی:

راه اندازی شبکه جهانی ولیعصر (عج) بهترین عیدی عید غدیر

این فرمایش امام صادق (سلام الله علیه) اساس شبکه جهانی ولیعصر(عج)

ثواب عجیب و سرشار اطعام و صیام در روز عید غدیر

روایتی عجیب در قدرشناسی نعمت ولایت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)

خطبه غدیر؛ یا حدیث غدیر !؟ حقیقت کدام است!؟

ارائه ماندگار پیام غدیر به زبان آذری، در همایش بین المللی گرجستان

مروری بر نکات تأمل برانگیز واقعه عظیم غدیر

نکته اول: اجتماع عظیم و بی سابقه صحابه

نکته دوم: خبر پیامبر از نزدیکی ارتحال خویش

نکته سوم: تذکر جدی پیامبر نسبت به لزوم وظیفه شناسی صحابه

خلافت هزار و چهارصد سال قبل امیرالمؤمنین، الآن چه فایده‌ای دارد؟!

مجری:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

دست‌هایت را که در دستش گرفت آرام شد

تازه انگاری دلش راضی به این اسلام شد

دست‌هایت را گرفت و رو به مردم کرد و گفت

مؤمنین یک لحظه اینجا یک تبسم کرد و گفت

خوب می دانید در دستانم اینک دست کیست

نام او عشق است، آری می‌شناسیدش علیست

بعد از این سنگ محک دیگر ترازوی علیست

ریسمان رستگاری تار گیسوی علیست

من نبی‌ام در کنارم یک نبأ دارم عظیم

طالبان اهدنا این هم صراط مستقیم

سلام و عرض ادب عرض می‌کنم خدمت همه شما بینندگان عزیز و ارجمند «شبکه جهانی حضرت ولی عصر». تبریک و تهنیت می گویم این شب عزیز، ویژه‌ترین شب سال و طبیعتاً ویژه‌ترین شب ویژه برنامه «افضل الأعیاد».

ان شاءالله تا این لحظه همراه ما بودن و همراهی کردن این برنامه‌ها شما را به فیض رسانده باشد. امشب هم به مناسبت این عید سعید و فرخنده برنامه‌های متنوعی داریم که ان شاءالله تا پایان برنامه همراه ما باشید.

ابتدا در محضر حجت الاسلام و المسلمین زهدی علیپور قاری بین المللی قرآن کریم هستیم و ان شاءالله بعد از یک سلام و عرض ادب و تبریک که خدمتشان عرض می‌کنیم، با نوای روحانی خود، ما را به فیض می‌رسانند.

حجت الاسلام و المسلمین زهدی علیپور:

بسم الله الرحمن الرحیم

علی امام من است و من هم غلام علی

هزار جان گرامی فدای نام علی

بنده هم عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت بینندگان عزیز «شبکه جهانی ولی عصر». عیدالله الأکبر، عید سعید غدیر خم را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم.

ان شاءالله خداوند متعال به برکت این عید بزرگ و عنایات خاصه‌ای که امیرالمؤمنین دارند، ما را از شیعیان و محبین آن حضرت قرار بدهند.

مجری:

ان شاءالله که همینطور باشد. در محضر قرآن هستیم و بهره مند می‌شویم از نوای روحانی شما با قرائت زیبا و دلنشینتان.

حجت الاسلام و المسلمین زهدی علیپور و قرائت قرآن.

مجری:

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

احسنتم، طیب الله، خیلی ممنون. خیلی تشکر می‌کنیم که با نوای گرمتان قلب‌های ما را جلا دادید. ان شاءالله که همیشه همه ما با قرآن و اهلبیت محشور باشیم. خیلی تشکر می‌کنم از محضرتان.

حجت الاسلام و المسلمین زهدی علیپور:

ان شاءالله که امیرالمؤمنین این تلاوت ناقابل را به لطف و کرمشان از ما بپذیرند. ان شاءالله با قرآن محشور باشیم که انس با قرآن کریم و تلاوت و قرائت این کلام نورانی سفارش حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است.

مجری:

سلامت باشید. از محضرتان خیلی ممنون و متشکر و سپاسگذارم.

اوصاف علی به گفتگو ممکن نیست

گنجایش بحر در سبو ممکن نیست

ماندم که علی را به چه تشبیه کنم

تشبیه علی جز به علی ممکن نیست

گل کرد سپیده تبسم به لبش

تا آیه اکملت لکم نازل شد

فرمود خوشا به حالتان ای مردم

با حب علی دین شما کامل شد

من این دو بیتی را با استرس زیاد خواندم، زیرا در محضر استاد فن هستیم. ما در محضر مداح اهلبیت حاج مهدی حیدر زاده هستیم. سلام عرض می‌کنم و فرخنده ایام افضل الأعیاد عید سعید غدیر را تبریک عرض می‌کنم.

حاج مهدی حیدر زاده:

بسم الله الرحمن الرحیم. بنده هم عرض سلام و ادب دارم خدمت همه بینندگان عزیز و تبریک و تهنیت به مناسبت عید بزرگ غدیر و ولایت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه).

تبریک خدمت آقایمان حضرت ولی عصر حجة بن الحسن (علیه السلام) و عموم شیعیان امیرالمؤمنین.

مجری:

سلامت باشید، متقابلاً تبریک عرض می‌کنم. ما سراپا گوش هستیم تا از نوای گرمتان بهره مند شویم.

حاج مهدی حیدر زاده و مداحی به مناسبت عید غدیر.

مجری:

احسنتم، طیب الله، خیلی ممنون. بسیار فیض بردیم و بهره مند شدیم و جو کاملاً جو عید شد. ان شاءالله همانطور که دعا کردید و چه دعایی هم بهتر از این که ان شاءالله ایوان نجف دیدن، نصیب ما شود و عیدی حضرت فاطمه زهرا باشد.

از محضر شما خیلی تشکر و قدردانی می‌کنم. ان شاءالله که همیشه بتوانیم با اهلبیت (علیهم السلام) محشور باشیم. یک میان برنامه می‌بینیم و برمی گردیم خدمت شما خواهیم بود.

آسمان یک بار دیگر خنده کرد

عشق ما را بازهم شرمنده کرد

آسمان رقصید و بارانی شدیم

موج زد دریا و طوفانی شدیم

بغض چندین ساله ما باز شد

یا علی گفتیم و عشق آغاز شد

همراهان همیشگی «شبکه جهانی حضرت ولی عصر» خدمت شما سلام مجدد عرض می‌کنم و بازهم فرخنده ایام و لیالی عید سعید غدیر خم را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

طبق روال برنامه «افضل الأعیاد» که این شب‌ها چنین فیض و چنین بهره‌ای را از کارشناسان محترم می‌بردیم، امشب هم این افتخار را داریم که در محضر حضرت آیت الله دکتر حسینی قزوینی مشرف باشیم و ان شاءالله بتوانیم از محضرشان بهره مند شویم. سلام علیکم و رحمة الله، خدمت شما تبریک عرض می‌کنم؛

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ بنده هم خدمت حضرتعالی تبریک عرض می‌کنم. همچنین خدمت همه بینندگان عزیز و گرامی و دوست داشتنی که در هرکجای این کره خاکی بیننده این برنامه هستند یا تکرار برنامه را خواهند دید، خالصانه‌ترین سلامم را همراه با تبریک عید الله الأکبر، عید غدیر خم، عید ولایت و عید امامت تقدیم می‌کنم.

خدا را به آبروی امیرالمؤمنین سوگند می‌دهم عیدی ما را فرج موفور السرور مولایمان حضرت بقیة الله الأعظم قرار بدهد، همه سیئات ما را به حسنات مبدل گرداند و ما را از یاران خاص و سربازان فداکار و شهدای رکاب حضرت ولی عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) قرار بدهد.

از خداوند متعال می‌خواهیم در چنین شبی دعای همه ما و شما گرامیان را به اجابت برساند، حوائج ما و شما را برآورده نماید، گرفتاری‌های ما و شما و همه مسلمین را به حق امیرالمؤمنین برطرف سازد ان شاءالله.

مجری:

ان شاءالله که همه این دعاها به یمن این شب مبارک به اجابت برسد و بتوانیم سرباز حضرت صاحب الزمان باشیم.

ما شب‌های پیش که در خدمت اساتید محترم بودیم، به ما چیزهای زیادی یاد دادند و گفتند: در شب و روز عید غدیر از میان مناسک و اعمالی که در خطبه غدیریه وارد شده است و دیشب هم «حاج آقا ابوالقاسمی» هم گفتند، عیدی دادن است.

راه اندازی شبکه جهانی ولیعصر (عج) بهترین عیدی عید غدیر

ایشان می‌گفتند که جا دارد در این شب‌ها از سادات هم عیدی بگیریم. ما خیلی هم خوشحال شدیم، زیرا شنیدیم که پیشاپیش عیدی را فرستادید و ماهواره‌ای شدن «شبکه جهانی حضرت ولی عصر» بسیار خبر خوب و پر یمنی بود.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

بله، امروز هم بسیاری از دوستان پیامک می‌دادند. ما صبح که در «شبکه رادیویی معارف» برنامه داشتیم، بسیاری از دوستان پیام دادند و گفتند که ما امروز بهترین عیدی را گرفتیم.

الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لولا أن هدانا الله

تفضل اهلبیت (علیهم السلام) بود. خداوند عالم منت گذاشت و مقدماتش را فراهم کرد و در سایه سار بی بی دو عالم کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) این کار صورت گرفت.

بنده امروز هم در حرم حضرت معصومه برنامه داشتم که مستقیم از شبکه قم هم پخش می‌شد. قبل از نماز هم آقایان و خدام لطف کردند و در را باز کردند و ما کنار ضریح حضرت، چند دقیقه‌ای با بی بی درد دل کردیم.

ما در آنجا برای همه عزیزان دعا کردیم و از حضرت خواستیم ما را در «شبکه جهانی حضرت ولی عصر» که به نام نامی امام زمان هست، یاری کنند که بتوانیم آنچه رسالت ما هست امروز نسبت به اهلبیت (علیهم السلام) و حضرت ولی عصر و حضرت امیرالمؤمنین و حضرت صدیقه طاهره اولین شهیده راه ولایت انجام بدهیم.

هدف نهایی ما هم در اینجا همانطور که در بیانیه‌ها آمده است، تبیین معارف و حقانیت اهلبیت (علیهم السلام) و پاسخ به شبهات وهابیت و معاندین است.

این فرمایش امام صادق (سلام الله علیه) اساس شبکه جهانی ولیعصر(عج)

بنده رسماً اعلام می‌کنم که ما در این شبکه با تمام توان تلاش می‌کنیم به هیچ یک از مذاهب اسلامی و شخصیت‌های اسلامی و دینی کوچکترین اهانتی صورت نگیرد.

اگر چنانچه سهو یا اشتباه یا خطایی از بنده یا دیگر کارشناسان سر زد، پیشاپیش از همه عزیزان به ویژه اهل سنت پوزش می‌طلبم. من اهانت به مقدسات اهل سنت را گناه نابخشودنی می دانم.

امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: کسانی که به بهانه دفاع از ما، به مخالفین ما ناسزا می گویند، لعنت خدا بر آنها باد.

این روایت را «شیخ صدوق» در کتاب «اعتقادات» صفحه 107 و «علامه مجلسی» در کتاب «بحارالانوار» صفحه 218 مطرح می‌کند. روایت چنین است:

«وَ قِیلَ لِلصَّادِقِ- عَلَیهِ السَّلَامُ: یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنَّا نَرَی فِی الْمَسْجِدِ رَجُلًا یعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِکمْ وَ یسَمِّیهِمْ»

افرادی به امام صادق عرضه داشتند: یابن رسول الله! ما در مسجد فردی را مشاهده می‌کنیم که آشکارا به دشمنان شما دشنام می‌دهد و آنها را به نام، سب و لعن می کند.

«فَقَالَ: «مَا لَهُ- لَعَنَهُ اللَّهُ- یعْرِضُ بِنَا»

فرمود: چه مرضی دارد؟ لعنت خدا بر او باد! با این کارش زبان دشمنان را علیه ما باز می‌کند.

إعتقادات الإمامیة (للصدوق(، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، ص 107، باب الاعتقاد فی التقیة

امیدواریم ان شاءالله خداوند در این شبکه به ما توفیق دهد تا از هرگونه تعریض، طعنه یا ناسزاگویی و توهین به مقدسات دیگر مذاهب یا دیگر ادیان اجتناب کنیم.

البته این قضیه نباید مانع شود تا حقایق را نگوییم. ما باید حقانیت اهلبیت را با استناد به آیات و روایات و تاریخ بیان کنیم.

مطالبی که در مظلومیت اهلبیت و امیرالمؤمنین و حضرت صدیقه طاهره و ائمه معصومین آمده است را باید بدون کوچکترین اهانت با ذکر مصادر از شیعه و سنی بیان کنیم. بیان حقایق، منافات با وحدت و همدلی و دوستی ندارد.

ان شاءالله اگر توفیق هم داشته باشیم، از بعضی از علمای اهل سنت که واقعاً معتدل هستند و نسبت به مذهب شیعه نظر مثبت دارند و جسارت نمی‌کنند در اینجا دعوت می‌کنیم و از محضر آنها هم قطعاً استفاده خواهیم کرد.

همچنین از عزیزان تقریبی که در مسیر اهلبیت و مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری و امام خمینی هستند هم قطعاً در این شبکه استفاده خواهیم کرد.

این تصمیمات بستگی به دعاهای بینندگان عزیز ما دارد. عزیزان دعا کنند و ان شاءالله مساعدت‌های محبت آمیزشان را از ما دریغ نکنند.

مجری:

ان شاءالله، خیلی تشکر می‌کنیم. الحمدلله همیشه خط مشی حضرتعالی برای همگان آشنا بوده و با این تصریحی هم که الآن فرمودید، بازهم استراتژی برنامه و بنیان اصلی برنامه هم به صراحت بیان شد و همگان هم دیدند.

برای اینکه بیشتر از محضرتان استفاده کنیم، ما در شب‌هایی که محضرتان مشرف بودیم همان ابتدا، حسن مطلع بحث با یک روایتی راجع به فضیلت و افضلیت غدیر آغاز می‌شد. اگر این عیدی را هم اضافه و لطف بفرمایید، از محضرتان استفاده می‌کنیم.

ثواب عجیب و سرشار اطعام و صیام در روز عید غدیر

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله أفوض أمری إلی الله إن الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

در رابطه با فضیلت غدیر به قدری روایات داریم که اگر بخواهیم چند شب پشت سر هم در رابطه با روایاتی که از نبی گرامی اسلام و ائمه اطهار (علیهم السلام) در رابطه با غدیر بیان کنیم، بازهم کم کاری کرده‌ایم.

بنده امشب هم، همان مطالب را با چند روایت اضافه می‌کنم که مردم احساس کنند که شب و روز غدیر شب و روز استثنایی در عالم هستی است، نه تنها در اسلام.

«مرحوم شیخ طوسی» متوفای 460 در کتاب «تهذیب الأحکام» که یکی از کتب اربعه شیعه است، روایتی را در جلد 6 صفحه 24 از امام رضا (سلام الله علیه) نقل می‌کند.

«لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْیوْمِ بِحَقِیقَتِهِ »

اگر مردم فضیلت حقیقی این روز را خوب می‌شناختند و درک می‌کردند.

عمل جداست، فقط می‌شناختند. مسئله معرفت است.

«لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکةُ فِی کلِّ یوْمٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ»

هر روز ملائکه با آنها ده بار مصافحه می‌کردند.

تهذیب الأحکام، نویسنده: طوسی، محمد بن الحسن، محقق / مصحح: خرسان، حسن الموسوی، ج 6، ص 24، ح 9

بازهم روایت دیگری از امام صادق در کتاب «اقبال الأعمال» اثر «سید بن طاووس» جلد دوم صفحه 282 نقل شده است و «مرحوم مجلسی» هم در کتاب «بحارالانوار» این روایت را در جلد 95 صفحه 303 نقل می‌کند که حضرت فرمودند:

«وَ هُوَ عِیدُ اللَّهِ الْأَکبر»

این عید، عید بزرگ خداست.

عید غدیر خم، عید پیغمبر اکرم و امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا نیست. عید غدیر خم عید شیعه نیست، بلکه عید الله الأکبر است! حضرت در ادامه می‌فرمایند:

«وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِیاً إِلَّا وَ تَعَیدَ فِی هَذَا الْیوْمِ وَ عَرَّفَ حُرْمَتَه»

خداوند عالم هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر اینکه حرمت و جایگاه این روز را شناخته و این روز را عید شمرده است.

این خیلی عجیب است. ما همچنین در روایات دیگر داریم که توبه حضرت آدم روز عید غدیر قبول شد و به شکرانه این روز، روزه گرفت. همچنین نقل شده است که حضرت ابراهیم در روز عید غدیر از آتش جهنم نجات پیدا کرد و به شکرانه آن روزه گرفت.

حضرت عیسی در روز عید غدیر از دست قبطیان نجات پیدا کرد. کشتی حضرت نوح در روز عید غدیر نجات پیدا کرد. حضرت موسی با قومش در روز عید غدیر از دست فرعونیان نجات پیدا کردند. تمام این موارد را آورده‌اند و جالب اینجاست که در روایت آمده است:

«صَوْمُ یوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ یعْدِلُ صِیامَ عُمُرِ الدُّنْیا»

روزه روز غدیر خم معادل عمر تمام دنیاست.

تهذیب الأحکام، نویسنده: طوسی، محمد بن الحسن، محقق / مصحح: خرسان، حسن الموسوی، ج 3، ص 143، ح 1

به فرموده امام اگر خداوند عالم به یک نفر عمر بدهد که از اول خلقت تا آخر خلقت روزه بگیرد، همان پاداشی را می دهد که روز عید غدیر برای روزه داران این پاداش را می‌دهد.

جالب است که در روایتی وارد شده است:

«قَالَ الْمُفَضَّلُ قُلْتُ یا سَیدِی تَأْمُرُنِی بِصِیامِهِ»

مفضل عرضه می‌دارد: مولای من! به من هم امر می‌کنی روزه بگیرم؟

«قَالَ إِی وَ اللَّهِ إِی وَ اللَّه»

حضرت می‌فرماید: آری به خدا سوگند، آری به خدا سوگند.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 95، ص 323

ادامه روایت که بسیار مفصل است، در کتاب «تهذیب الأحکام» اثر «شیخ طوسی» جلد سوم صفحه 143 آمده است.

نکته دوم این است که «مرحوم سید بن طاووس» در کتاب «اقبال الأعمال» جلد 1 صفحه 465 نقل می‌کند که امام رضا (سلام الله علیه) فرمودند:

«وَ مَنْ‏ أَطْعَمَ‏ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ جَمِيعَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِين‏»

هرکسی روز غدیر یک مؤمن را اطعام کند، همانند این است که تمام انبیاء و صدیقین را اطعام کرده است.

إقبال الأعمال، نويسنده: ابن طاووس، على بن موسى‏، ج 1، ص 465، فصل فيما نذكره من فضل صوم يوم الغدير من كتاب النشر و الطي‏

در این روایات شب غدیر ذکر نشده و همه سفارش‌ها متوجه روز غدیر شده است. حال چه رمزی در آن هست، نمی‌دانیم. البته شب و روز غدیر یکی است و زیاد فرقی نمی‌کند. غرض اظهار ارادت به پیشگاه حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است.

بنابراین من به همه عزیزان توصیه می‌کنم تلاش کنید حتی غذایی که می‌خواهید به اهل و عیالتان بدهید، به نیت غدیر بدهید. غذای روز غدیر برای همسر و فرزندانتان با غذاهای هر روز متفاوت باشد.

برای پدر و مادرتان اطعام بدهید، زیرا هم اطعام غدیر است و هم صله رحم است. همچنین اگر به برادر و خواهر و دیگر عزیزانتان اطعام می‌کنید، تلاش کنید به نیت شکرانه ولایت امیرالمؤمنین باشد.

روایتی عجیب در قدرشناسی نعمت ولایت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)

من معتقدم در میان نعمت‌های الهی خداوند عالم نعمتی بهتر از ولایت امیرالمؤمنین خلق نکرده است. خداوند بر ما شیعیان منت گذاشته و کرم و بزرگواری فرموده و این نعمت را ارزانی داشته است.

من بارها گفتم که اگر خداوند عالم به ما عمر اول تا آخر خلقت را بدهد تا یک سجده شکر به خاطر نعمت ولایت انجام دهیم، بازهم کم کاری کرده ایم.

در روایت امام صادق (علیه السلام) که «مفضل» و دیگران هم در روایت ذکر شده‌اند، وارد شده است که شما قدر ولایت را نمی‌دانید. در لحظه‌ای که اجلتان برسد و روحتان در حنجره قرار بگیرد، متوجه این نعمت خواهید شد.

راوی می‌پرسد: چه می‌بینیم؟! حضرت ساکت می‌شود. یکی از روات می‌گوید: من دائماً با مشت به ران کسی که نزدیک امام بود می‌زدم تا از حضرت سؤال کند که چه می‌بینیم.

بعد از اینکه جلسه خلوت شد و اغیار رفتند، حضرت فرمود: زمانی که جان به لب رسید، می‌بینید که رسول اکرم بالای سر شماست و به شما بشارت بهشت می‌دهد. امیرالمؤمنین پایین پای شما قرار گرفته و می‌فرماید:

« يَا وَلِيَّ اللَّهِ أَبْشِر أَنَا عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ الَّذِی کنْتَ تُحِبُّه»

بر تو بشارت باد که من علی بن أبی طالب هستم که او را دوست داشتی.

الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 3، ص 129، ح 1

حضرت می‌فرماید: بشارت باد بر تو که عذاب قبری برای تو نیست. حساب و کتابی برای تو نیست. عذاب آتش و جهنم برای تو نیست. تو با ما هستی و با ما محشور خواهی شد. حضرت می‌فرمایند: آنجاست که شما قدر ولایت را می دانید، وگرنه:

«الدُّنْیا مَزْرَعَةُ الْآخِرَة»

مجموعة ورّام‏، ورام بن أبي فراس، مسعود بن عيسى‏، ناشر: مكتبه فقيه‏، قم 1410ق؛ ج 1، ص 183

و:

«إِنَّ الدُّنْیا دَارُ مَمَرٍّ وَ الْآخِرَةَ دَارُ مَقَر»

الأمالي( للصدوق)، ابن بابويه، محمد بن على، ناشر: كتابچى‏، تهران،‏ ص 220، ح 5

خوب و بد در این دنیا مخلوط است. پرده روی اعمال کشیده شده و بسیاری از مسائل روشن نیست. اولین لحظه‌ای که مرگ ما فرا رسد و عزرائیل به سراغ ما بیاید، مشخص می‌شود که چکاره هستیم.

جوان ترکی که آدم لاابالی بود، به برکت اهلبیت شیعه شد که داستان آن را بسیاری از دوستان شنیده‌اند. این شخص وقتی که می‌خواست جان بدهد، گفت: تا مولایم حسین نیاید، جان به عزرائیل نمی‌دهم!

جمله او در آخرین لحظه همین بود. او یک مرتبه گفت: "آقاجان سلام" و جان به جان آفرین تسلیم کرد.

در لحظه آخر هست که همه چیز مشخص می‌شود. به قول معروف جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. بنابراین ما به همه عزیزان شیعه توصیه می‌کنیم قدر نعمت ولایت را بدانند و از خدا بخواهند حیات و مماتشان، حیات و ممات حضرت محمد و آل محمد باشد.

بنده به یاد دارم اوایل که در حوزه علمیه قزوین بودیم، در سال 1348 به قم آمده بودیم و تابستان به قزوین رفتیم. یکی از اساتید جمله‌ای گفت که در روح و قلب من طوفان ایجاد کرد.

استاد ما که حدود هفتاد سال سن داشت، می‌گفت: من از ابتدای نوجوانی هیچ روزی زیارت عاشورا را ترک نکردم و هر روز هم این زیارت را تا آخر عمر خواهم خواند. من فقط یک امید دارم که وقتی در زیارت عاشورا می گویم:

«اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»

خدایا زندگی‌ام را زندگی محمد و آل محمد قرار بده و مرگم را مرگ محمد و آل محمد قرار بده.

فرازهایی از زیارت عاشورا

امیدوارم در طول یک عمری که زیارت عاشورا خواندم، یک روز این دعایم به اجابت رسیده باشد. من تنها به این امید این زیارت عاشورا را می‌خوانم.

بنابراین همه عزیزان از خداوند عالم بخواهند حیات و مماتشان، حیات و ممات محمد و آل محمد باشد.

مجری:

نازد به خودش خدا که حیدر دارد

دریای فضائلی معطر دارد

همتای علی نخواهد آمد والله

صد بار اگر کعبه ترک بردارد

خوشا امشب که فردایش غدیر است

زمان عید شاه بی نظیر است

الا آزادگان شادی برآرید

که جشن شاه و سلطان و فقیر است

حضرت استاد بسیار از فرمایشاتتان بهره مند شدیم. اینطور که پیگیری می‌کردیم و همانطور که در فرمایشاتتان هم بود، در رادیو معارف فرمایشاتتان نسبت به خطبه غدیر بود.

با توجه به مخاطبان این برنامه که طبیعتاً به شبکه ماهواره‌ای هم تبدیل شده و مخاطبان بیشتری می‌توانند از محضرتان بهره مند شوند، خیلی خوشحال می‌شویم که بفرمایید اصلاً چه تفاوتی میان حدیث غدیر و خطبه غدیر هست؟

ثانیاً پیام اصلی خطبه غدیر که حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) بیان فرمودند، چه می‌تواند باشد؟

خطبه غدیر؛ یا حدیث غدیر !؟ حقیقت کدام است!؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

همانطور که اشاره هم شد، ما امروز تقریباً یک ساعت در رادیو معارف برنامه داشتیم. بنده واقعاً معتقدم که رادیو معارف موفق بوده است.

با وجود اینکه افراد بسیاری از بنده برای صحبت دعوت کردند من قبول نکردم، اما به جهت اینکه الحق و الانصاف رادیو معارف را رادیوی موفقی می دانم دعوت آنها را قبول کردم.

بنده به دوستان توصیه می‌کنم زمانی که در ماشین می‌نشینند، به جای صحبت و غیبت اگر موج رادیویی ضبط ماشین را روی رادیو معارف بگذارند قابل استفاده است و الحق و الانصاف برنامه‌هایشان مفید است.

در آنجا هم مجری سؤال کرد که فرق میان «حدیث غدیر» و «خطبه غدیر» چیست. بنده در پاسخ گفتم که حدیث ممکن است با دو یا سه کلمه شروع شود. به عنوان مثال:

«السَّلَامُ قَبْلَ الْکلَام»

قبل از حرف زدن سلام کنید.

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 73، ص 12، ح 46

حدیثی سه کلمه‌ای است. یا حدیث:

«مَنْ کنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه»

الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 1، ص 295، ح 3

این هم حدیث است. حدیث ممکن است نهایتاً دو یا سه سطر باشد، اما خطبه سخنرانی است. اگر یک نفر یک ساعت سخنرانی کند و بخواهند صحبت‌های او را پیاده کنند، نزدیک به سی صفحه متن خواهد شد.

کتب اهل سنت از جمله «صحیح مسلم» آورده‌اند که وقتی «زید بن أرقم» بحث غدیر را مطرح می‌کند، می‌گوید:

«وَ وَعَظَ وَ ذَکرَ»

پیغمبر اکرم موعظه کردند و تذکر دادند.

حال در خصوص اینکه متن خطبه چه بوده است، در کتاب «صحیح مسلم» نیامده است. متن این روایت در کتاب «صحیح مسلم» مفصل است، بنده نمی‌خواهم زیاد روی این قضیه وارد شوم.

همینقدر بگویم ماجرای عبارت «وَوَعَظَ وَذَکرَ» چه بود و چه پیامی داشت، ساکت است. همچنین در خصوص اینکه حضرت چه موعظه‌ای فرمودند، مطلبی نیامده است.

«فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَی علیه»

پیغمبر اکرم در هر خطبه‌ای حمد خدا می‌خواندند و ثنای الهی می‌گفتند.

این خود نیم دقیقه‌ای می‌کشید. «مسلم» سپس حدیث ثقلین را مطرح می‌کند و تنها از قول «زید بن أرقم» می‌گوید که پیغمبر فرمود:

«وأنا تَارِک فِیکمْ ثَقَلَینِ أَوَّلُهُمَا کتَابُ اللَّهِ فیه الْهُدَی وَالنُّورُ فَخُذُوا بِکتَابِ اللَّهِ وَاسْتَمْسِکوا بِهِ فَحَثَّ علی کتَابِ اللَّهِ وَرَغَّبَ فیه ثُمَّ قال وَأَهْلُ بَیتِی أُذَکرُکمْ اللَّهَ فی أَهْلِ بَیتِی أُذَکرُکمْ اللَّهَ فی أَهْلِ بَیتِی أُذَکرُکمْ اللَّهَ فی أَهْلِ بَیتِی»

صحیح مسلم، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری النیسابوری، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ج 4، ص 1873، ح 2408

در این روایت تنها آمده است که پیغمبر اکرم سه مرتبه فرمودند: تذکر می‌دهم مراقب اهلبیت من باشید!

حال اینکه اگر پیغمبر اکرم این سفارش را نمی‌فرمودند، با اهلبیت رسول الله چکار می‌کردند معلوم نیست.

دودمان نحس بنی امیه و شجره معلونه در قرآن کریم و دودمان نحس‌تر از آن بنی عباس با رسول اکرم کاری کردند که واقعاً انسان نمی‌تواند معنا کند «أُذَکرُکمْ اللَّهَ فی أَهْلِ بَیتِی» به چه معناست!

بنده خیلی کار کردم که ببینم خطبه غدیر را کجا نقل کرده‌اند، اما مشاهده کردم که در منابع شیعه و اهل سنت تنها حدیث غدیر مطرح شده است نه خطبه غدیر! فقط همین نقل شده است که:

«من کنت مَوْلاَهُ فعلی مَوْلاَهُ»

مسند الإمام أحمد بن حنبل، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر، ج 5، ص 347، ح 22995

یا:

«من کنت أولی به من نفسه فعلی ولیه»

مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، اسم المؤلف: علی بن أبی بکر الهیثمی، دار النشر: دار الریان للتراث/دار الکتاب العربی - القاهرة, بیروت – 1407، ج 9، ص 164، باب فی فضل أهل البیت رضی الله عنهم

یا:

«من کنت وَلِیهُ فَعَلِی وَلِیهُ»

مسند الإمام أحمد بن حنبل، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر، ج 5، ص 350، ح 23011

ببینید این روایت با عبارت‌های مختلف مطرح شده است، اما این حدیث غدیر است نه خطبه غدیر!

بنده خیلی تلاش کردم ببینم از میان علمای اهل سنت چه کسانی این خطبه را نقل کرده اند. بنده خیلی خود را به زحمت انداختم تا ببینم این خطبه را ابتدا چه کسی نقل کرده است.

اولین جایی که بنده بر مبنای آنچه خودم کار کردم دیدم، چشمم به کتاب «معجم الکبیر» اثر «طبرانی» جلد پنجم صفحه 166 خورد.

«طبرانی» صد سال عمر کرده است. او سال 260 هجری به دنیا آمده و سال 360 هجری از دنیا رفته است. ایشان در این کتاب حدود یک صفحه و نیم خطبه را نقل کرده است که پیغمبر اکرم فرمود:

«وَإِنِّی أُوشَک أَنْ أُدْعَی فَأُجِیبُ فما أَنْتُمْ قَائِلُونَ»

من گمان می‌کنم عمرم به پایان رسیده است. من در برابر سخنانی که می گویم مسئول هستم و شما هم مسئولید.

المعجم الکبیر، اسم المؤلف: سلیمان بن أحمد بن أیوب أبو القاسم الطبرانی، دار النشر: مکتبة الزهراء - الموصل - 1404 - 1983، الطبعة: الثانیة، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ج 5، ص 166، ح 4971

حضرت سپس مردم را سوگند دادند و مطالبی مطرح فرمودند. بنده در کتب شیعه هم همین عبارت را در کتاب «خصال» اثر «شیخ صدوق» دیدم. ایشان در این کتاب صفحه 66 حدیث 98 نزدیک به دو صفحه این روایت را نقل کرده است.

البته فرمایشات «شیخ صدوق» در کتاب «خصال» جلد اول صفحه 66 با مطالب آقای «طبرانی» جلد پنجم صفحه 166 نود درصد همخوانی دارد.

البته این دو عالم در یک قرن هم بودند. «طبرانی» در سال 360 هجری از دنیا رفته و «شیخ صدوق» سال 381 هجری؛ حدود 21 سال بعد از او از دنیا رفته است. این دو عالم بیست سال با همدیگر تفاوت دارند و با همدیگر معاصر بودند.

سندی که «شیخ صدوق» آورده صددرصد صحیح است و سندی هم که «طبرانی» آورده است صددرصد صحیح است. «طبرانی» از منابع و منهج اهل سنت و «شیخ صدوق» هم از منابع و منهج رجالی شیعه آورده است.

ارائه ماندگار پیام غدیر به زبان آذری، در همایش بین المللی گرجستان

فرمایشی که شما داشتید این بود پیام این خطبه چیست. این نکته بسیار مهم است! خطبه‌ای که «مرحوم شیخ صدوق» نقل کرده است، حدود چهارده، پانزده پیام دارد.

باید روی این پیام‌ها کار شود و برای هر کدام از این پیام‌ها روایتی هم از منابع شیعه و منابع اهل سنت شاهد بیاوریم تا برای مخاطبین ما جا بیفتد.

بنده برای اولین بار این مطلب را پانزده سال قبل در همایش بین المللی در گرجستان گفتم. آن همایش واقعاً بین المللی بود، زیرا علمای شیعه و علمای اهل سنت و رئیس مسیحی‌ها و رئیس کاتولیک‌ها و کلیمی‌ها و دیگر مذاهب همگی حضور داشتند.

اهمیت این همایش به قدری بود که همسر رئیس جمهور و رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در این جلسه حضور داشتند. در این جلسه روحانی، غیر روحانی، دانشجو، باحجاب و بی حجاب همگی حضور داشتند و واقعاً یک همایش بین المللی بود.

الآن حدوداً پانزده سال از آن زمان می‌گذرد، اما لذت آن جلسه را هنوز احساس می‌کنم. بنده برای اولین بار پیام غدیر را آنجا به زبان آذری مطرح کردم.

مطالب بنده برای همه حضار بسیار جالب بود، به طوری که در طول صحبت‌های بنده چندین بار صلوات و درود فرستادند و تکبیر می‌گفتند.

مروری بر نکات تأمل برانگیز واقعه عظیم غدیر

ان شاءالله من در خدمت عزیزانمان هستم. من فرمایشات آقای «طبرانی» را در ده محور خلاصه کردم. بنده خلاصه مطالب را می گویم، اما تفسیر این مطالب را اگر خداوند توفیق داد در جلسات بعد توضیح خواهم داد.

نکته اول: اجتماع عظیم و بی سابقه صحابه

نکته اول این است که رسول گرامی اسلام در این جلسه آنطور که توانسته مسلمانان را گرد هم آورده است. آقای «سبط ابن جوزی» در کتاب «تذکرة الخواص» تعبیری در این زمینه دارد.

آقای «سبط ابن جوزی» یکی از علمای بزرگ اهل سنت بلکه از اکابر علمای اهل سنت است. ایشان می‌نویسد: اتفاق علمای تاریخ است که داستان غدیر بعد از رجوع پیغمبر اکرم از حجة الوداع در هشتم ذی الحجه بوده است؛

« جمع الصحابة وكانوا مائة وعشرين ألفا وقال: من كنت مولاه فعلي مولاه »

حضرت صحابه را جمع کرد در حالی که صد و بیست هزار نفر بودند. و گفت: هر کس من مولای او هستم، علی مولای اوست.

این تعبیر ایشان است که یکی از استوانه‌های علمی اهل سنت هستند.

سپس دارد که:

«نص "ص" على ذلك بصريح العبارة دون التلويح والإشارة»

حضرت این مطلب را با صراحت بیان کرد و نخواست که مجمل بگوید.

تذكرة الخواص المعروف بتذكرة خواص الأمة في خصائص الأئمة؛ المؤلف: سبط ابن الجوزي (654 هـ)، المحقق: الدكتور عامر النجار، الناشر: مكتبة الثقافة الدينية، الطبعة: الأولى 1429 هـ - 2008 م؛ ص 30

ایشان سپس می‌نویسد که عبارت «من کنت مولاه فعلی مولاه» صریح در امامت امیرالمؤمنین است.

همچنین آقای «امام احمد شاه ولی الله دهلوی» کتابی تحت عنوان «حجة الله البالغة» دارند. ایشان در جلد اول این کتاب صفحه 876 می‌نویسد:

«وحضر معه نحو من مائة ألف وأربعة وعشرون ألفا»

حدود صد و بیست و چهار هزار نفر خطبه غدیر را شنیدند.

حجة الله البالغة، اسم المؤلف: الإمام أحمد المعروف بشاه ولی الله ابن عبد الرحیم الدهلوی، دار النشر: دار الکتب الحدیثة - مکتبة المثنی - القاهرة - بغداد، تحقیق: سید سابق، ج 1، ص 876، باب سیر النبی

مشاهده کنید در آن زمان روز غدیر خم مجمع بزرگ و همایش بزرگ تاریخی بوده است. حساب کنید امروز اگر همایش بزرگ اربعین بیش از بیست میلیون نفر به راه می افتد جداست.

در زمانی که هنوز اسلام به شام و مصر نرسیده و تنها در جزیرة العرب بخشی از یمن که جزو ایران بود، صدای اسلام رسیده بود. این جمعیت هم اهل مکه و یمنی‌ها نیستند، بلکه مردم مدینه و حوالی مدینه است.

ما باید دقت داشته باشیم که صد و بیست و چهار هزار نفر در آن شرایط آن زمان جمع شده بودند. این واقعه چه پیامی دارد؟!

رسول گرامی اسلام آن جمعیت را جمع کرده بودند و اتمام حجتی کردند که تعبیر حضرت صدیقه طاهره در مورد آن چنین است:

«وَ هَلْ تَرَک أَبِی یوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ لِأَحَدٍ عُذْرا»

آیا پدرم روز غدیر خم برای کسی عذری باقی گذاشت؟

الخصال، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 173، ح 228

رسول گرامی اسلام با جمع کردن مسلمانان و قرائت خطبه غدیر خواست به همگان بفهماند که ولی امر مسلمانان و خلیفه من و امام بعد از من علی بن أبی طالب است.

حضرت این قضیه را با عبارت‌های مختلف دارند، اما ما تنها یک تعبیر: «من کنت مَوْلاَهُ فعلی مَوْلاَهُ» را داریم. اما: «من کنت أولی به من نفسه فعلی ولیه» و: «من کنت وَلِیهُ فَعَلِی وَلِیهُ» هم هست. حضرت عبارت‌های مختلف آورد تا راه فرار و گریز و توجیه را بر همه ببندد.

نکته دوم: خبر پیامبر از نزدیکی ارتحال خویش

نکته دوم این است که پیغمبر اکرم در ابتدای خطبه می‌فرماید که من احساس می‌کنم دارم اواخر عمرم را طی می‌کنم. منظور حضرت از بیان تعبیر:

«وَإِنِّی أُوشَک أَنْ أُدْعَی فَأُجِیبُ»

چیست؟! حضرت می‌خواهد بفرماید که من در انتظار آمدن پیک الهی هستم! معمولاً رسم بر این است که بزرگان، اساسی‌ترین وصیت خود را اواخر عمر مطرح می‌کنند؛ مخصوصاً بزرگی همانند رسول گرامی اسلام یا پادشاه یا رئیس جمهوری یا بزرگی باشد.

بزرگان اواخر عمر بعد از اینکه هر کاری که می‌توانستند انجام دادند و هر موانعی در مسیر بوده را برطرف کرده اند، با توجه به تلاش‌هایی که کرده اند به آینده نگاه می‌کنند.

وصیت چنین بزرگی دو نگاه دارد؛ یک نگاه به گذشته و تلاشی که خودش کرده است دارد و نگاهی دیگر به آینده دارد که این تلاش‌ها هدر نرود!!

بنابراین رسول گرامی اسلام در این اجتماع غدیر آنچه گفتنی‌ها هست را باید بگوید که هم تضمین کند تلاش‌های او در گذشته هدر نرود و هم در آینده مردم این تلاش‌ها و اهدافی که رسول گرامی اسلام داشت را ادامه بدهند.

بنابراین رسول اکرم می‌فرماید که اواخر عمر من فرارسیده است، به این معنا که وصیت و حرف‌های من حرف‌های آخر من است. چنین نیست که کسی بگوید من از حرفم برگشتم.

معمولاً کسی که در سی سالگی وصیت می‌نویسد و بعد از هفتاد سالگی از دنیا می‌رود، مردم می گویند که بعد از سی سال اتفاقات زیادی افتاده است و وصیت او ارزشی ندارد. ولی وقتی کسی در اواخر عمر وصیت می‌نویسد، کسی در این وصیت ایرادی نمی‌گیرد.

نکته سوم: تذکر جدی پیامبر نسبت به لزوم وظیفه شناسی صحابه

نکته سوم این است که حضرت می‌فرماید:

«أَنِّي‏ مَسْئُولٌ‏ عَمَّا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَيْكُمْ وَ عَمَّا خَلَّفْتُ فِيكُمْ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَ حُجَّتِهِ وَ أَنَّكُمْ مَسْئُولُون»

الخصال‏، نويسنده: ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، ج 1، ص 66، ح 98

«مَسْئُولٌ» در اینجا شاید اشاره به همان آیه 67 از سوره مبارکه مائده است که فرمود:

(یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ)

ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملاً (به مردم) برسان و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای.

سوره مائده (5): آیه 67

رهبر معظم انقلاب اسلامی تعبیری دارند که در سال 1385 به مناسبت عید غدیر بیان فرمودند. ایشان می‌فرمایند: "پیغمبر اکرم آن همه زحمت کشیدند و بیست و سه سال خون دل خوردند. حضرت بیست و سه سال تلاش کردند و بیست و سه سال شبانه روز کار کرده‌اند، اما خداوند متعال می‌فرماید که اگر این کار را انجام ندهی، تمام این تلاش‌ها به هدر رفته است."

این تعبیر، تعبیر بسیار سنگینی است. آقای «آلوسی» عبارتی دارند که بنده همین الآن که در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سخنرانی داشتم به آن اشاره کردم.

ایشان در کتاب «روح المعانی» جلد 6 صفحه 193 از قول «عبدالله بن مسعود» نقل می‌کند:

«کنا نقرأ علی عهد رسول الله (صلی الله علیه و سلم) یاأیها الرسول بلغ ماأنزل الیک من ربک إن علیا ولی المؤمنین وإن لم تفعل فما بلغت رسالته»

ما همگی در زمان پیغمبر اکرم این آیه را چنین می‌خواندیم: ای پیغمبر! به مردم بگو که علی ولی امر مؤمنین است و اگر ولایت علی معرفی نشود رسالت تو ناتمام است.

روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، اسم المؤلف: العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود الألوسی البغدادی، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت، ج 6، ص 193، باب المائدة: (67) یا أیها الرسول... ..

روزی یکی از دوستان گفت که «آلوسی» این عبارت را از قول شیعه نقل کرده است. بنده مراجعه کردم و دیدم این عزیزمان اصلاً توجه ندارد.

عبارتی که «آلوسی» از قول شیعه نقل کرده است دو سطر بالاست. او این عبارت را از اهل سنت نقل می‌کند، نه شیعه و رد هم نمی‌کند.

فرضاً هم او این عبارت را از قول شیعه نقل کرده باشد. وقتی «آلوسی» مطلبی که خلاف عقیده خودش هست را نقل کرده و نقد نکرده است، از باب قاعده الزام، ما آن را می‌گیریم. قاعده الزام این قضیه را در بر می‌گیرد.

«آلوسی» می‌نویسد:

«یاأیها الرسول بلغ ماأنزل الیک من ربک إن علیا ولی المؤمنین وإن لم تفعل فما بلغت رسالته»

قضیه تا این اندازه مهم است، زیرا امامت استمرار رسالت است. اگر ما امامت را از رسالت حذف کنیم، سر از جایی در می‌آوریم که باید به سراغ اسرائیلیات یهود و توحیدی که یهود معرفی کرده است برویم.

در این صورت باید به سراغ خدای الاغ سوار و پیغمبری که نستجیر بالله قصد خودکشی دارد و پیغمبری که نستجیر بالله لخت و عریان دم در می‌آید و پیغمبری که نستجیر بالله برای نجات خودش ناموسش را در اختیار ظالم قرار می‌دهد، برویم.

اگر ما امامت را حذف کنیم، چیزی درمی آید که به همه چیز شبیه است غیر از اسلام! فرمایش قرآن کریم (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ) کاملاً مشخص است.

خلافت هزار و چهارصد سال قبل امیرالمؤمنین، الآن چه فایده‌ای دارد؟!

یکی از سؤالات زیبایی که مجری پرسید، این بود که خلافت امیرالمؤمنین متعلق به هزار و چهارصد سال قبل بود. الآن چه فایده‌ای دارد؟!

من در جواب گفتم: رسول اکرم تنها نفرمود که خلیفه بعد از من امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است، بلکه فرمود: بیانگر شریعت و معارف اسلامی بعد از من، علی بن أبی طالب است. به تعبیر امام باقر (علیه السلام):

«بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَک وَ تَعَالَی وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اللَّهِ تَبَارَک وَ تَعَالَی»

الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 1، ص 145، ح 10

به فرموده امام باقر معرفت الله باید از کانال ما باشد، نه از کانال روایاتی که از اسرائیلیات یهود و نصاری آمده است. وحدانیت خدا باید از کانال ما صورت بگیرد.

این قضایا نشانگر این است که ولایت علی بن أبی طالب در هر عصری لازم و ضروری است. اگر ما بخواهیم به قرآن کریم عمل کنید، خدا را عبادت کنیم یا وحدانیت خدا را قبول کنیم باید همراه با ولایت امیرالمؤمنین باشیم.

بحث خلافت و حکومت، امری ظاهری بوده است. امیرالمؤمنین خود می‌فرماید: ارزش حکومت بر شما نزد من و ارزش دنياى شما نزد من خوارتر است از عطسه بز ماده است.

«وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز»

نهج البلاغة (للصبحي صالح)، شريف الرضى، محمد بن حسين‏، محقق / مصحح: فيض الإسلام‏، ناشر: هجرت‏ قم، 1414ق؛ ص: 50

ولایت واقعی امیرالمؤمنین بر عالم تکوین و تشریع ارزشمند است. تعبیر «مرحوم کمپانی» در این خصوص چنین است:

«لهم الولایة المعنویة و السلطنة الباطنیة علی جمیع الأمور التکوینیة و التشریعیة»

ائمه اطهار ولایت معنوی و سلطنت باطنی بر تمام امور تکوین و تشریع دارند.

حاشیة کتاب المکاسب، نویسنده: اصفهانی، محمد حسین کمپانی، ج 2، ص 379، ح 337

تعبیری که آیت الله العظمی خوئی در این زمینه دارند، چنین است:

« لاشبهة في ولايتهم على المخلوق باجمعهم كما يظهر من الاخبار لكونهم واسطة في الايجاد وبهم الوجود، و هم السبب في الخلق، إذ لولاهم لما خلق الناس كلهم وانما خلقوا لاجلهم وبهم وجودهم وهم الواسطة في افاضة، بل لهم الولاية التكوينية لمادون الخالق »

مصباح الفقاهة من تقرير بحث الاستاذ الاكبر آية الله العظمى الحاج السيد أبو القاسم الموسوي الخوئي دامت افاضاته لمؤلفه الميرزا محمد علي التوحيدي التبريزي، المطبعة الحيدرية النجف 1374 ه‍ 1954م، ج6، ص 36

پیغمبر اکرم، امیرالمؤمنین را به عنوان ولی امر اسلام معرفی فرمودند. این بزرگواران هستند که اسلام را به ما معرفی می‌کنند. آن‌ها هستند که خداشناسی را به ما معرفی می‌کنند. این بزرگواران هستند که توحید و راه عبادت را به ما معرفی می‌کنند.

مقام معظم رهبری در سال 1388 که عید غدیر دو مرتبه اتفاق افتاد تعبیری داشتند و فرمودند: "اگر مردم آن زمان حقیقت پیام غدیر را درک کرده بودند و به دنبال علی بن أبی طالب و بعد از آن حضرت به دنبال ائمه معصومین می‌رفتند، به مقامی رسیده بودند که امروز نرسیده‌اند!"

بنابراین عبارت «إِنِّی مَسْئُولٌ» خیلی حرف بزرگی است. حضرت بعد از آن می‌فرماید: «وَ إِنَّکمْ مَسْئُولُون» شما هم مسئول هستید که سخنان مرا حفظ کنید و حاضرین به غایبین، پدران به فرزندان برسانند تا آیندگان بدانند که من در غدیر خم چه مطالبی بیان کردم.

حال بعضی مطالب دیگری هم در این خطبه مطرح شده است، اما من احساس می‌کنم وقت سپری می‌شود. ان شاءالله به بینندگان عزیز قول می‌دهم که در جلسه بعد مابقی ده پیام از خطبه غدیر که از کتاب آقای «طبرانی» استخراج کردم را خدمت شما بیان کنم.

مجری:

شاید که کمی سوز به آهت بدهند

در دهر کمی حشمت و جاهت بدهند

اما دگر این امر محال است محال

بی حب علی بهشت راهت بدهند

به شیوه غزل اما سپید می‌آید

صدای جوشش شعری جدید می‌آید

مرددم که تو با عید می‌رسی از راه

و یا به یمن قدوم تو عید می‌آید

کلید داری کعبه نشانه حق نیست

کسی است حق که در آن بی کلید می‌آید

و حاجیان همه یک روز صبح می گویند

چقدر بر تن کعبه سپید می‌آید

تشکر می‌کنم از همه شما همراهان «شبکه جهانی حضرت ولی عصر» و بازهم این ایام و لیالی فرخنده را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

تماس بینندگان برنامه:

حضرت استاد خیلی از محضرتان استفاده کردیم. اگر اجازه بدهید یک تماس تلفنی داریم که آن را متصل کنیم.

بیننده (سعید صباغی – شیعه):

سلام. ضمن تبریک عید غدیر می‌خواستم از جناب آیت الله حسینی قزوینی بابت شبکه خوبی که راه انداختند تشکر کنم. ایشان خیلی لطف کردند و ما هم از برنامه‌های خوبشان استفاده می‌کنیم.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

خداوند خیرتان بدهد. ما هم از اظهار محبتتان تشکر می‌کنیم. ما را دعا بفرمایید. از خداوند بخواهید به ما توفیق بدهد به وظیفه و رسالتی که نسبت به امیرالمؤمنین داریم، بتوانیم انجام وظیفه کنیم. ما هم از شما تشکر می‌کنیم.

بیننده:

ممنونم. موفق و مؤید باشید. التماس دعا. خدانگهدار.

مجری:

آقا سعید عزیز سلامت باشید. از همه شما بسیار ممنون و متشکرم. حاج آقا دعای پایانی را بفرمایید.

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

خدایا به آبروی امیرالمؤمنین تو را سوگند می‌دهیم فرج فرزندش حضرت حجة بن الحسن را هرچه سریع‌تر نزدیک بگردان. خدایا به ولای علی از باقی مانده غیبتش صرفنظر کن و مقدمات ظهورش را سریعاً فراهم نما. خدایا قلب نازنینش را با ظهورش مسرور بگردان.

خدایا ما را از یاران خاص و سربازان فداکار و شهدای رکاب حضرت بقیة الله الأعظم قرار بده. خدایا تلاش‌های ما را به ولای علی مورد رضایت مولایمان حضرت ولی عصر قرار بده. و هب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره.

خدایا به آبروی حضرت محمد و آل محمد رفع گرفتاری از همه گرفتاران بنما. خدایا حوائج همه حاجت مندان و حوائج جمع ما را به ولای علی برآورده نما. خدایا دعاهای ما را به اجابت برسان.

هدیه به ارواح پاک انبیاء، اولیاء، شهدا، صدیقین، صالحین بالأخص امام راحل صلواتی ختم بفرمایید.

مجری:

تشکر می‌کنیم از محضرتان. ان شاءالله امشب که پایان ویژه برنامه «افضل الأعیاد» بود، تا الآن همه بهره مند شدیم و از محضر کارشناسان محترم استفاده کردیم. ان شاءالله از فرداشب به همان روال سابق برنامه طبق روال هفتگی در خدمت شما خواهیم بود.

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب و الائمة المعصومین (علیهم السلام). اللهم اجعل محیانا محیا محمد و آل محمد اللهم اجعل مماتنا ممات محمد و آل محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



مطالب مرتبط:
واقعه عظیم «غدیرخم» و پاسخ به برخی شبهات!«غدیر»، فصل نوینی از اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله)واقعه عظیم غدیرخم؛ در کلام معصومین (علیهم السلام)تأکید پیامبر اسلام بر جاودانگی واقعه غدیرخم
Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها