2019 October 14 - دوشنبه 22 مهر 1398
چرا در حادثه عاشوراء با آن همه جنایاتی که مرتکب شدند؛ ولی امام سجاد علیه السلام را نکشتند؟
کد مطلب: ١٢٧٥٤ تاریخ انتشار: ١٨ تير ١٣٩٨ - ١٨:٣٢ تعداد بازدید: 569
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
چرا در حادثه عاشوراء با آن همه جنایاتی که مرتکب شدند؛ ولی امام سجاد علیه السلام را نکشتند؟

 

پاسخ:

عوامل متعددي براي انصراف يزيد از به شهادت امام سجاد عليه السلام می‌توان نام برد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

گرفتن بیعت:

يکي از مهمترين عوامل، احتمال اين بود که بتواند از امام سجاد بيعت بگيرد وبه اين وسيله هم بتواند افکار عمومي را به اين سمت سوق دهد که امام سجاد عليه السلام با او مشکل ندارد و با او بيعت کرده است و از سوي ديگر بتواند تا حجم زيادي از فضاحت فاجعه کربلا بکاهد و افکار عمومي را تا حد زيادي از آن واقعه منحرف کند و در صورتي موفق به گرفتن بيعت از امام نشد، آنگاه امام را به شهادت برساند؛ اما بعد از واقعه عاشوراء افکار عمومی چنان به ضد حکومت شد که نتیجه کار برعکس شد؛ یعنی به جای این که از شکست امام حسین علیه السلام احساس قدرت و پیروزی کنند، آخر کار به جایی رسید که هر کسی دیگری را متهم می‌کرد و خود را به بی‌اطلاعی می‌زد.

تطهیر دامن خود از خون امام حسین علیه السلام:

دومين دليلي که مي‌توان براي انصراف يزيد از به شهادت رساندن امام تصور کرد اين است که يزيد بعد از اينکه متوجه شد شهادت امام حسين عليه السلام انعکاس نامطلوبي در جامعه داشته است، سعي کرد که ننگ اين گناه را از گردن خود باز کند و از خود سلب مسئوليت کرده و اين ماجرا و اين قتل را به گردن عبيد الله بن زياد و عمر بن سعد بياندازد.

شهادت چهره ديگري مثل امام سجاد عليه السلام امکان اين خدعه و ضريب اطمينان آوري آن را در جامعه تاحد زيادي کم مي‌کرد، خصوصا اينکه امام عليه السلام به حسب ظاهر بيمار بوده و هيچ نقش مستقيمي در نبرد با سپاه يزيد نداشتند و اين ننگي بود که به راحتي پاک نميشد و کمتر کسي بود که بپذيرد شهادت امام سجاد عليه السلام به ظاهر بيمار، بدون هماهنگي با يزيد بوده است، بنابراين هم گناه کشته شدن امام سجاد به گردن يزيد مي‌افتاد و هم ادعاي او درمورد نقش نداشتن در مورد شهادت امام حسين عليه السلام هم زيرسوال مي‌رفت.

اراده خداوند بر زنده ماندن حضرت:

سومين عامل احتمالي براي عدم شهادت امام زين العابدين عليه السلام اين بود که اراده الهي به اين بود که امام سجاد زنده باشند و رداي امامت به دست ايشان باقي بماند؛ همانطور که اراده خدا در مورد امام حسين عليه السلام اين گونه نبود؛ به اين معنا که غرض خلقت، به وجود و حضور امام سجاد علیه السلام محقق ميشد و جايگزيني براي آن نبود؛ در جايي که شهادت امام سجاد اين غرض را مختل کند، خدا به گونه‌اي ديگر عمل ميکند؛ کما اينکه حميد بن مسلم و شمر تا خيمه امام سجاد عليه السلام هم رسيدند و ابتداء شمر تصميم به شهادت ايشان گرفت و بعد منصرف شد؛ کما اينکه در پيامبران و انبياء الهي هم به اين صورت بوده است مانند حضرت ابراهيم، موسي و عيسي علي نبينا و آله و عليهم السلام، در اين حال غرض الهي با عدم وجود پيامبر محقق نميشد و مشيت خدا به حفظ جان اين پيامبران قرار گرفت اگر چه تمام دستگاه ظلم و حکومت در پي کشتن و سوزاندن و نابود کردن اين پيامبران بودند.

موفق و مؤید باشید

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

 



مطالب مرتبط:
آیا شمر سر مقدس آقا امام حسین علیه السلام را جدا کرد یا دیگران این کار را کرده‌اند؟چرا عزاداري براي امام حسين (ع) وياران با وفايشان از اول محرم آغاز مي شود با اين كه ايشان در دهم محرم به شهادت رسيدند ؟اگر شركت در عزاي امام حسين براي خدا نباشد چطور خداوند به آن پاداش مي دهد؟ آيا عزاداري و گريه تنها براي امام حسين عليه السلام ثواب دارد يا شامل عزاداري اهل بيت غير معصوم ايشان نيز مي‌شود.


Share
1 | سید مرتضی | , اوکراین | ١٤:٤٩ - ١٩ تير ١٣٩٨ |
ممنون از مطالب خوب‌تون
2 | علی | , اوکراین | ١٧:٤١ - ٣١ تير ١٣٩٨ |
به راستی اراده خداوند سومین عامل است؟! آن هم با قید احتمالی؟
به نظر بهتر بود پاسخ این سوال حساب شده تر داده شود.

پاسخ:
با سلام
این که اراده به عنوان عامل سوم آمده است نه به خاطر این که در جایگاه سوم است و اصلا هیچ ترتیبی در این عوامل وجود ندارد.
این که ما اهداف یزید را مقدم کردیم به خاطر این است که خباثت او را نشان دهیم.
در رابطه با قید احتمالی هم چون حدیث صریحی در این زمینه نیست به خاطر همین قید احتمالی آمده است؛ چون اگر به عنوان قطعی بیان می کردیم از ما مطالبه دلیل در رابطه با این اراده خداوند می کردند
بله همین که امام سجاد علیه السلام در واقعه عاشورا زنده ماندند خودش دلیل بر این است که اراده خداوند به زنده بودن ایشان تعلق گرفته است؛ چون طبق آیات و احادیث حتی یک برگ درخت بدون اذن و اراده خداوند از درخت جدا نمی شود
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English