2019 June 17 - دوشنبه 27 خرداد 1398
چهل حديث از امام حسن عسكري (علیه السلام)
کد مطلب: ٥٨٤٧ تاریخ انتشار: ٠٥ دي ١٣٩٦ - ٠٠:٠٥ تعداد بازدید: 222810
يادداشت » عمومي
چهل حديث از امام حسن عسكري (علیه السلام)

قالَ الاِْمامُ الْعَسْكَري(عليه السلام):


1- پرهيز از جدال و شوخي
«لا تُمارِ فَيَذْهَبَ بَهاؤُكَ وَ لا تُمازِحْ فَيُجْتَرَأَ عَلَيْكَ.»:
جدال مكن كه ارزشت ميرود و شوخي مكن كه بر تو دلير شوند.
(تحف العقول ص 486)

2- تواضع در نشستن
«مَنْ رَضِيَ بِدُونِ الشَّرَفِ مِنَ الَْمجْلِسِ لَمْ يَزَلِ اللّهُ وَ مَلائِكَتُهُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتّي يَقُومَ.»:
هر كه به پايين نشستن در مجلس خشنود باشد، پيوسته خدا و فرشته ها بر او رحمت فرستند تا برخيزد.

3- هلاكت در رياست و افشاگري
«دَعْ مَنْ ذَهَبَ يَمينًا وَ شِمالاً، فَإِنَّ الرّاعِيَ يَجْمَعُ غَنَمَهُ جَمْعَها بِأَهْوَنِ سَعْي وَ إِيّاكَ وَ الاِْذاعَةَ وَ طَلَبَ الرِّياسَةِ، فَإِنَّهُما يَدْعُوانِ إِلَي الْهَلَكَةِ.»:
آن كه را به راست و چپ رود واگذار! به راستي چوپان، گوسفندانش را به كمتر تلاشي گِرد آوَرَد. مبادا اسرار را فاش كرده و سخن پراكني كني و در پيرياست باشي، زيرا اين دو، آدمي را به هلاكت ميكشانند.

4- گناهي كه بخشوده نشود
«مِنَ الذُّنُوبِ الَّتي لا تُغْفَرُ : لَيْتَني لا أُؤاخَذُ إِلاّ بِهذا. ثُمَّ قالَ: أَلاِْشْراكُ فِي النّاسِ أَخْفي مِنْ دَبيبِ الَّنمْلِ عَلَي الْمَسْحِ الاَْسْوَدِ فِي اللَّيْلَةِ الْمُظْلِمَةِ.»:
از جمله گنـاهاني كـه آمرزيده نشود ايـن است كه [آدمي ] بگويد: اي كاش مرا به غير از اين گناه مؤاخذه نكنند. سپس فرمود: شرك در ميان مردم از جنبش مورچه بر روپوش سياه در شب تار نهانتر است.

5- نزديكتر به اسم اعظم
«بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ أَقْرَبُ إِلَي اسْمِ اللّهِ الاَْعْظَمِ مِنْ سَوادِ الْعَيْنِ إِلي بَياضِها.»:
«بسم اللّه الرّحمن الرّحيم» به اسم اعظم خدا، از سياهي چشم به سفيدياش نزديكتر است.

6- دوستي نيكان و دشمني بدان
«حُبُّ الاَْبْرارِ لِلاَْبْرارِ ثَوابٌ لِلاَْبْرارِ، وَ حُبُّ الْفُجّارِ لِلاَْبْرارِ فَضيلَةٌ لِلاَْبْرارِ، وَ بُغْضُ الْفُجّارِ لِلاَْبْرارِ زَيْنٌ لِلاَْبْرارِ، وَ بُغْضُ الاَْبْرارِ لِلْفُجّارِ خِزْيٌ عَلَي الْفُجّارِ.»:
دوستي نيكان به نيكان، ثوابست براي نيكان. و دوستي بدان به نيكان، فضيلت است براي نيكان. و دشمني بدان با نيكان، زينت است براي نيكان. و دشمني نيكان با بدان، رسوايي است براي بدان.

7- سلام نشانه تواضع
«مِنَ التَّواضُعِ أَلسَّلامُ عَلي كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الَْمجْلِسِ.»:
از جمله تواضع و فروتني، سلام كردن بر هر كسي است كه بر او ميگذري، و نشستن در پايين مجلس است.

8- خنده بيجا
«مِنَ الْجَهْلِ أَلضِّحْكُ مِنْ غَيْرِ عَجَب.»:
خنده بيجا از ناداني است.

9- همسايه بد
«مِنَ الْفَواقِرِ الَّتي تَقْصِمُ الظَّهْرَ جارٌ إِنْ رَأي حَسَنَةً أَطْفَأَها وَ إِنْ رَأي سَيِّئَةً أَفْشاها.»:
از بلاهاي كمرشكن، همسايه اي است كه اگر كردار خوبي را بيند نهانش سازد و اگر كردار بدي را بيند آشكارش نمايد.

10- پندي گويا و جامع
«أُوصيكُمْ بِتَقْوَي اللّهِ وَ الْوَرَعِ في دينِكُمْ وَالاِْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَديثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلي مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ(صلي الله عليه وآله وسلم) صَلُّوا في عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذا وَرَعَ في دينِهِ وَ صَدَقَ في حَديثِهِ وَ أَدَّي الاَْمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قيلَ: هذا شيعِيٌ فَيَسُرُّني ذلِكَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ كُونُوا زَيْنًا وَ لا تَكُونُوا شَيْنًا، جُرُّوا إِلَيْنا كُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا كُلَّ قَبيح، فَإِنَّهُ ما قيلَ فينا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قيلَ فينا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ كَذلِكَ.»:
لَناحَقٌّ في كِتابِ اللّهِ وَ قَرابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللّهِ وَ تَطْهيرٌ مِنَ اللّهِ لا يَدَّعيهِ أَحَدٌ غَيْرُنا إِلاّ كَذّابٌ. أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ وَ تِلاوَةَ الْقُرانِ وَ الصَّلاةَ عَلَي النَّبِيِّ(صلي الله عليه وآله وسلم)فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلي رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات، إِحْفَظُواما وَصَّيْتُكُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُكُمُ اللّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمْ السَّلامَ.»:
شما را به تقواي الهي و پارسايي در دينتان و تلاش براي خدا و راستگويي و امانتداري درباره كسي كه شما را امين دانسته ـ نيكوكار باشد يا بدكار ـ و طول سجود و حُسنِ همسايگي سفارش ميكنم. محمّد(صلي الله عليه وآله وسلم)براي همين آمده است. در ميان جماعت هاي آنان نماز بخوانيد و بر سر جنازه آنها حاضر شويد و مريضانشان را عيادت كنيد. و حقوقشان را ادا نماييد، زيرا هر يك از شما چون در دينش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته ميشود: اين يك شيعه است، و اين كارهاست كه مرا خوشحال ميسازد. تقواي الهي داشته باشيد، مايه زينت باشيد نه زشتي، تمام دوستي خود را به سوي ما بكشانيد و همه زشتي را از ما بگردانيد، زيرا هر خوبي كه درباره ما گفته شود ما اهل آنيم و هر بدي درباره ما گفته شود ما از آن به دوريم. در كتاب خدا براي ما حقّي و قرابتي از پيامبر خداست و خداوند ما را پاك شمرده، احدي جز ما مدّعي اين مقام نيست، مگر آن كه دروغ ميگويد. زياد به ياد خدا باشيد و زياد ياد مرگ كنيد و زياد قرآن را تلاوت نماييد و زياد بر پيغمبر(صلي الله عليه وآله وسلم) سلام و تحيّت بفرستيد. زيرا صلوات بر پيامبر خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ كنيد و شما را به خدا ميسپارم، و سلام بر شما.
(بحارالانوار-جلد75-صحفه372باب29)

11- انديشه در كار خدا
«لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ في أَمْرِ اللّهِ.»:
عبادت كردن به زيادي روزه و نماز نيست، بلكه [حقيقتِ] عبادت، زياد در كار خدا انديشيدن است.

(تحف العقول، ص448)


12- پليدي خشم
«أَلْغَضَبُ مِفْتاحُ كُلِّ شَرٍّ.»:
خشم و غضب، كليد هر گونه شرّ و بدي است.

13- ويژگي هاي شيعيان
«شيعَتُنا الْفِئَـةُ النّاجِيَةُ وَالْفِرْقَةُ الزّاكِيَةُ صارُوا لَنا رادِئًا وَصَوْنًا وَ عَلَي الظَّلَمَةِ أَلَبًّا وَ عَوْنًا سَيَفْجُرُ لَهُمْ يَنابيعُ الْحَيَوانِ بَعْدَ لَظْيِ مُجْتَمَعِ النِّيرانِ أَمامَ الرَّوْضَةِ.»:
پيروان ما، گروه هاي نجات يابنده و فرقه هاي پاكي هستند كه حافظان [آيين] مايند، و ايشان در مقابل ستمكاران، سپر و كمككار ما [هستند]. به زودي چشمه هاي حيات [منجيِ بشريّت] بعد از گدازه توده هاي آتش! پيش از ظهور براي آنان خواهد جوشيد.

14- ناآرامي كينه توز
«أَقَلُّ النّاسِ راحَةً أَلْحُقُودُ.»:
كينه توز ، ناآرامترينِ مردمان است.

15- پارساترين مردم
«أَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ، أَعْبَدُ النّاسِ مَنْ أَقامَ عَلَي الْفَرائِضِ أَزْهَدُ النّاسِ مَنْ تَرَكَ الْحَرامَ، أَشَدُّ النّاسِ اجْتَهادًا مَنْ تَرَكَ الذُّنُوبَ.»:
پارساترين مردم كسي است كه در هنگام شبهه توقّف كند. عابدترين مردم كسي است كه واجبات را انجام دهد. زاهدترين مردم كسي است كه حرام را ترك نمايد. كوشننده ترين مردم كسي است كه گناهان را رها سازد.
(تحف العقول ، ص 489)

16- وجود مؤمن
«أَلْمُؤْمِنُ بَرَكَةٌ عَلَي الْمُؤْمِنِ وَ حُجَّةٌ عَلَي الْكافِرِ.»:
مؤمن براي مؤمن ،بركت و بر كافر، اتمام حجّت است.
(تحف العقول، ص489)

17- محصول اعمال
«إِنَّكُمْ في آجال مَنْقُوصَة وَ أَيّام مَعْدُودَة وَ الْمَوْتُ يَأْتي بَغْتَةً، مَنْ يَزْرَعْ خَيْرًا يَحْصِدُ غِبْطَةً وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرًّا يَحْصِدُ نِدامَةً، لِكُلِّ زارِع ما زَرَعَ لا يُسْبَقُ بَطيءٌ بِحَظِّهِ، وَ لا يُدْرِكُ حَريصٌ ما لَمْ يُقَدَّرُ لَهُ، مَنْ أُعْطِيَ خَيْرًا فَاللّهُ أَعْطاهُ، وَ مَنْ وُقِيَ شَرًّا فَاللّهُ وَقاهُ.»:
شما عمر كاهنده و روزهاي برشمرده اي داريد، و مرگ به ناگهان ميآيد، هر كس تخم خيري بكارد به خوشي بِدْرَوَد، و هر كس تخم شرّي بكارد به پشيماني بِدْرَوَد. هر كه هر چه بكارد همان براي اوست. كُندكار را بهره از دست نرود و آزمند آنچه را مقدرّش نيست در نيابد، هر كه به خيري رسد خدايش داده، و هر كه از شرّي رهد خدايش رهانده.

18- شناخت احمق و حكيم
«قَلْبُ الأَحْمَقِ في فَمِهِ وَ فَمُ الْحَكيمِ في قَلْبِهِ.»:
قلب احمق در دهان او و دهان حكيم در قلب اوست.

19- تلاش براي رزق مقدّر
«لا يَشْغَلْكَ رِزْقٌ مَضْمُونٌ عَنْ عَمَل مَفْرُوض.»:
رزق و روزيِ ضمانت شده، تو را از كار واجب باز ندارد.

20- عزّتِ حقگرايي
«ما تَرَكَ الْحَقَّ عَزيزٌ إِلاّ ذَلَّ، وَلا أَخَذَ بِهِ ذَليلٌ إِلاّ عَزَّ.»:
هيچ عزيزي حقّ را رها نكند، مگر آن كه ذليل گردد و هيچ ذليلي به حقّ نياويزد، مگر آن كه عزيز شود.

21- دوست نادان
«صَديقُ الْجاهِلِ تَعَبٌ.»:
دوست نادان، مايه رنج است.

22- بهترين خصلت
«خَصْلَتانِ لَيْسَ فَوْقَهُما شَيْءٌ: أَلاِْيمانُ بِاللّهِ وَ نَفْعُ الاِْخْوانِ.»:
دو خصلت است كه بهتر و بالاتر از آنها چيزي نيست:ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.

23- نتيجه جسارت بر پدر
«جُرْأَةُ الْوَلَدِ عَلي والِدِهِ في صِغَرِهِ تَدْعُوا إِلَي الْعُقُوقِ في كِبَرِهِ.»:
جرأت و دليري فرزند بر پدرش در كوچكي، سبب عاقّ و نارضايتي پدر در بزرگي ميشود.

24- بهتر از حيات و بدتر از مرگ
«خَيْرٌ مِنَ الْحَياةِ ما إِذا فَقَدْتَهُ أَبْغَضْتَ الْحَياةَ وَ شَرُّ مِنَ الْمَوْتِ ما إِذا نَزَلَ بِكَ أَحْبَبْتَ الْمَوْتَ.»:
بهتر از زندگي چيزي است كه چون از دستش دهي، از زندگي بدت آيد، و بدتر از مرگ چيزي است كه چون به سرت آيد مرگ را دوست بداري.

25- وابستگي و خواري
«ما أَقْبَحَ بِالْمُؤْمِنِ أَنْ تَكُونَ لَهُ رَغْبَةٌ تُذِلُّهُ.»:
چه زشت است براي مؤمن، دلبستگي به چيزي كه او را خوار دارد.

26- نعمت بلا
«ما مِنْ بَلِيَّة إِلاّ وَ لِلّهِ فيها نِعْمَةٌ تُحيطُ بِها.»:
هيچ بلايي نيست، مگر اين كه در آن از طرف خدا نعمتي است.

27- اكرام بدون افراط
«لا تُكْرِمِ الرَّجُلَ بِما يَشُقُّ عَلَيْهِ.»:
هيچ كس را طوري اكرام مكن كه بر او سخت گذرد.

28- ارزش پند پنهان
«مَنْ وَعَظَ أَخاهُ سِرًّا فَقَدْ زانَهُ، وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَدْ شانَهُ.»:
هر كه در نهان، برادر خود را پند دهد او را آراسته، و هر كه آشكارا برادرش را پند دهد او را كاسته.

29- تواضع و فروتني
«أَلتَّواضُعُ نِعْمَةٌ لا يُحْسَدُ عَلَيْها.»:
تواضع و فروتني، نعمتي است كه بر آن حسد نبرند.

(تحف العقول، ص489)


30- سختي تربيت نادان
«رِياضَةُ الْجاهِلِ وَ رَدُّ المُعْتادِ عَنْ عادَتِهِ كَالْمُعْجِزِ.»:
پرورش دادن نادان و ترك دادن معتاد از عادتش، مانند معجزه است.

31- شادي بيجا
«لَيْسَ مِنَ الأَدَبِ إِظْهارُ الْفَرَحِ عِنْدَ الَْمحْزُونِ.»:
اظهار شادي نزد غمديده، از بيادبي است.
(تحف العقول، ص489)

32- جمال ظاهر و باطن
«حُسْنُ الصُّورَةِ جَمالُ ظاهر، وَ حُسْنُ الْعَقْلِ جَمالُ باطِن.»:
صورت نيكو، زيبايي ظاهري است،و عقل نيكو، زيبايي باطني است.

33- كليد تمام گناهان
«جُعِلَتِ الْخَبائِثُ في بَيْت وَ جُعِلَ مِفْتاحُهُ الْكَذِبَ.»:
تمام پليدي ها در خانه اي قرار داده شده و كليد آن دروغگويي است.

(بحار الانوار، ج78، ص377)

34- چشم پوشي از لغزش و يادآوري احسان
«خَيْرُ إِخْوانِكَ مَنْ نَسِيَ ذَنْبَكَ وَ ذَكَرَ إِحْسانَكَ إِلَيْهِ.»:
بهترين برادران تو كسي است كه خطايت را ناديده گيرد و احسانت را يادآور شود.

35- مدح نالايق
«مَنْ مَدَحَ غَيْرَالمُسْتَحِقِّ فَقَدْ قامَ مَقامَ المُتَّهَمِ.»:
هر كه نالايقي را ثنا گويد، خود در موضعِ اتّهام قرار گيرد.

36- راه دوست يابي
«مَنْ كانَ الْورَعُ سَجِيَّتَهُ، وَ الْكَرَمُ طَبيعَتَهُ، وَ الْحِلْمُ خُلَّتَهُ كَثُرَ صَديقُهُ.»:
كسي كه پارسايي خوي او، و بخشندگي طبيعت او، و بردباري خصلت او باشد دوستانش بسيار شوند.

37- انس با خدا
«مَنْ آنـَسَ بِاللّهِ إِسْتَوْحَشَ مِنَ النّاسِ.»:
كسي كه با خدا مأنوس باشد، از مردم گريزان گردد.

(مسند الامام العسكري، ص287)

نكته: شايد برخي از خوانندگان برايشان سؤال (شبهه) پيش بيايد كه چه طورممكنه كسي باايمان باشه وازمردم گريزان ، اگراين طوربود پيامبر بايد مردم گريزترين آدم روي زمين مي شد.

اين سؤال به طور تفصيل توسط علامه محمودي در كتاب « نهج السعادة في مستدرك نهج البلاغة »پاسخ داده شده است. وي در ذيل روايت امام عسكري عليه السلام كه فرمودند «منْ آنـَسَ بِاللّهِ إِسْتَوْحَشَ مِنَ النّاسِ.»:كسي كه با خدا مأنوس باشد، از مردم گريزان گردد. مي گويد: بحث انزوا و دوري و وحشت از مردم، ناظر به مجالس باطل، صرف اوقات در لهو و لعب، غفلت، جهالت و غيبت و كارهاي حرام ديگر است . ايشان كلامي از ابن ميثم بحراني شارح نهج البلاغه در اين باره مي آورد كه سودمند است. نهج السعادة في مستدرك نهج البلاغة ج 8 ص 107

38- خرابي مناره ها و كاخ ها
«إِذا قامَ الْقائِمُ أَمَرَ بِهَدْمِ الْمَنائِرِ وَ الْمَقاصيرِ الَّتي فِي الْمَساجِدِ.»:
هنگامي كه قائم(عليه السلام) قيام كند، دستور به خرابي مناره ها و كاخ هاي مساجد دهد.

39- نماز شب، سير شبانه
«إِنَّ الْوُصُولَ إِلَي اللّهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا يُدْرَكُ إِلاّ بِامْتِطاءِ اللَّيْلِ.»:
وصول به خداوند عزّوجلّ، سفري است كه جز با عبادت در شب حاصل نگردد.

(مسند الامام العسكري، ص290)
 
40- ادبي بسنده
«كَفاكَ أَدَبًا تَجَنُّبُكَ ما تَكْرَهُ مِنْ غَيْرِكَ.»:
در مقام ادب براي تو همين بس كه آنچه براي ديگران نميپسندي، خود، از آن دوري كني.

(مسند الامام العسكري، ص288)

 
 
منبع: كتاب شريف تحف العقول ، ابن شعبه حران، ناشر: جامعه مدرسين ص 486
همچنين كتاب بحارالانوار نيز موجود است
 




Share
1 | مرتضي آبگشا | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٤ فروردين ١٣٨٨ |
با عرض سلام و خسته نباشيد، ازاحاديث زيبايتان كه دراين صفحه آورده ايد كمال سپاس را دارم و اگر امكان آن مي بود كه منابع اين احاديث را هم مينوشتيد بسيار عالي ميشد،دست حق يارتان باد،ياعلي
2 | س0 ع | , ایران | ١٢:٠٠ - ١٤ فروردين ١٣٨٨ |
سلام
ميلاد برشما مبارکباد
بسيار عالي
ممنون از انتخاب احاديث پاينده باشيد
التماس دعا
ياعلي مدد
3 | معين تقوي | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٨٨ |
اي كاش حديث ها را با تفسيري مختصر همراه كنيد
4 | محمد رضا حشمت خواه | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠١ اسفند ١٣٨٨ |
اللهم صل علي الحسن بن علي بن محمد البر التقي الصادق الوفي النور المضي خازن علمك والمذكر بتوحيدك و ولي امرك و خلف ائمه الدين الهداه الراشدين و الحجه علي اهل الدنيا فصل عليه يا رب افضل ما صليت علي احد من اصفيائك و حججك و اولاد رسلك يا اله العالمين
5 | پيشنهاد | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠١ اسفند ١٣٨٨ |
حديث هاي شما منبع ندارد لطفا منبع احاديث را بنويسيد.
6 | احسان | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٤ اسفند ١٣٨٨ |
سلام
احاديث بسيار زيبايي است؛
اميدوارم که هميشه پاک باشيد...
7 | سيدعلي جلالي | , ایران | ١٢:٠٠ - ٠٤ اسفند ١٣٨٨ |
تشكر فراوان
8 | منتظر | , ایران | ١١:٥١ - ٠٣ مرداد ١٣٨٩ |
احاديث بسيار عالي هست

خدا خيرتون بده

موفق و سربلند باشيد
9 | غزل | , ایران | ٢١:١٧ - ٢٧ دي ١٣٨٩ |
از شما خيلي ممنون هستم و واقعا احاديث شما عالي بود غزل
10 | حسن حميدي | , ایران | ١٩:٥٣ - ٢٩ دي ١٣٨٩ |
خدا خيرتون بده واقعاَ استفاده كردم ممنونم
11 | پريا | , ایران | ١٨:٣٠ - ١٧ بهمن ١٣٨٩ |
باسلام وتشكرفراوان
خيلي جالب وخوندني بود
12 | محسن | , آمریکا | ٢١:٤٩ - ١٨ بهمن ١٣٨٩ |
باسلام .لطفا منابع اين احاديث را هم ذکر کنيد.
13 | كاميابي مسك علي | , ایران | ١١:٠٤ - ٢٢ بهمن ١٣٨٩ |
سپاسگزارم
14 | شادي آفرين | , ایران | ١١:٠٦ - ٢٣ بهمن ١٣٨٩ |
ممنون.قبول حق ان شاءالله. اگر منابع ذكر مي شد،مطلوب تر بود.
15 | سعيد | , ایران | ١١:٤١ - ٢٣ بهمن ١٣٨٩ |
خواهشم ميکنم منبع احاديث هم ذکر کنيد
16 | ابراهيم فلاح بجاربنه | , ایران | ١١:٤٦ - ٢٣ بهمن ١٣٨٩ |
ذکاتتان مقبول حق باشد انشاءلله
17 | يه نفر | , ایران | ١٤:٠٩ - ٢٣ بهمن ١٣٨٩ |
سلام
ميشه منبع اش رو ذکر کنيد؟
18 | سجاد | , ایران | ١٦:٤٦ - ٢٣ بهمن ١٣٨٩ |
قربانت روم خيلي توپ بود ولي منبع حديث بسيار مهم است و اي كاش ذكر مي كردي
19 | سپيده رضايي | , ایران | ١٨:٣٢ - ٢٣ بهمن ١٣٨٩ |
عالي بود‘ممنون‘
20 | داود افشار | | ١٨:٥٥ - ٢٥ بهمن ١٣٨٩ |
با سلام
از ارائه مطالب ارزشمند تشکر مي کنم
21 | سيد مسعود | , ایران | ١١:٢٦ - ٢٨ بهمن ١٣٨٩ |
چرا دانلود حديث نداريد. آزادشهر گلستان
22 | محمد صالح راضي | | ١٧:١٩ - ٢١ اسفند ١٣٨٩ |
باسلام : بنده هم مانند دوستان مشتاق دريافت منابع بودم وهستم. باتشکر جزاءکم الله خير
23 | محمد صالح راضي | , ایران | ١٨:٥٩ - ٢١ اسفند ١٣٨٩ |
منبع حديث دهم از بنده (بحارالانوار-جلد75-صحفه372باب29)
24 | اسمائيل حسيني | , ایران | ٠٨:٠٤ - ٢٢ اسفند ١٣٨٩ |
با تشکر از زحمات شما لازم به ياد آوري است که اگر منبع احاديث را ذکر کنيد خيلي بهتر است. موفق باشيد
25 | علي سجادي | , ایران | ٠٩:٠٨ - ٢٢ اسفند ١٣٨٩ |
بسيار سپاسگزار
26 | يوسف | , ایران | ٠٩:١٨ - ٢٢ اسفند ١٣٨٩ |
خوب بود احسند بر شما...
انشاالله كه مشمول آن حديث معصوم گرديد كه ميگويد(هركس چهل حديث رادر دنيا آموزش وترويج دهد فرداي قيامت عالم وارد محشر ميشود)
در ضمن اگه لطف كنيد با منبع و ماخذ احاديث رو اهدا كنيد شك و شبهه براي خوانندگان واستفاده كنندگان پيش نمي آيد
بازم ممنون از لطف شما....
27 | سيد شهاب شرفي | , ایران | ١٢:٥٧ - ٢٢ اسفند ١٣٨٩ |
خدا به شما خير دنيا و آخرت عطا بفرمايد.بسيار سودمند بود
28 | سميرا | , ایران | ١٥:٤٤ - ٢٥ مرداد ١٣٩٠ |
سلام شما که زحمت ميکشيد منبع هم درج کنيد ديگه اه اه
29 | سجاد | , ایران | ١٣:٢٩ - ٣١ مرداد ١٣٩٠ |
عالي بود-ولي اگه تفسيرهم داشت محشر ميشد
30 | نژاد موجني | , ایران | ٠١:٤٣ - ٠٥ مهر ١٣٩٠ |
با سلام و تشکر : لطفا جلوي هر حديث منبع آن را ذکر نماييد . بسيار ممنونم
31 | از مازندران زيبا و سر سبز | , ایران | ٢٢:٤٨ - ٠٩ مهر ١٣٩٠ |
استفاده کرديم دمتون گرم . خدا خيرتون نبده
32 | حسن منجي | , ایران | ١٦:٢٢ - ٠١ آبان ١٣٩٠ |
خيلي ممنون از اين كارتان من خيلي بهره بردم يا امام حسن عسكري.
33 | مجيد رحماني | , چین | ١٤:٢٧ - ٠٤ آبان ١٣٩٠ |
بهتر بود منبع دقيق احاديث رو ذکر مي کرديد
حديث بدون سند براي دانشجويان و محققان بي فايده است.
34 | ليلا | , ترکیه | ١٣:٣٦ - ١٩ آبان ١٣٩٠ |
بالاخره منم ياد امام بزرگوارمون امام حسن عسگري افتادم
عالي عالي عالي بود
يا علي
35 | حميدرضا رمضاني | , ایران | ١٩:٣٠ - ٠٧ آذر ١٣٩٠ |
مطالبه خوبي است فقط منع ان هارا بنويسيد
36 | شقايق | , انگلستان | ١٥:١٤ - ٠٨ بهمن ١٣٩٠ |
از احاديث شما ممنونم.
37 | رها رمضاني | , ایران | ٢٢:١٩ - ٠٨ بهمن ١٣٩٠ |
خيلي عالي بود ممنون
38 | زينب | , هلند | ٠٣:٢٤ - ٠٩ بهمن ١٣٩٠ |
سلام ممنون کاش با منبع ذکر ميکرديد.
39 | ك | | ٢١:١٦ - ١٠ بهمن ١٣٩٠ |
حيف نيست احاديث به اين زيبايي كه جمع آوري كرديد منابع ندارد حتما منابع رابزنير تادشمنان نگوينداين حديث هاراازخودشون درست كردند
40 | عليرضا صادقي | , ایران | ٠٩:١٦ - ١١ بهمن ١٣٩٠ |
سلام
خيلي ممنون از اين احاديث که براي استفاده عموم گذاشتين فقط من منبع نديدم و اين باعث شد تا از اين احاديث استفاده نکنم بهر حال اشاره به منبع و تطبيق دادن احاديث با منبعشون توسط کاربران ميتونست بيشترين استفاده و بهره رو از اين احاديث برد.ياعلي
  بعدی [1] [2] [3] [4]  
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English