2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
آيا قرآن روي سر گرفتن و دعا كردن بدعت است + تصوير كتاب
کد مطلب: ٤٩٦٤ تاریخ انتشار: ١١ ارديبهشت ١٤٠٠ - ١٥:٠٠ تعداد بازدید: 32173
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
آيا قرآن روي سر گرفتن و دعا كردن بدعت است + تصوير كتاب

آيا قرآن روي سر گرفتن و دعا كردن بدعت است؟

بسم الله الرحمن الرحيم

براي دانلود فايل pdf اين مقاله روي لينك زير كليك كنيد:

valiasr-aj/file/document/image_user_vasaeq_qoranroysar.pdf

براي دانلود عكس ها با كيفيت بالا روي لينك زير كليك كنيد:

valiasr-aj/file/compres/image_user_vasaeq_qoranroysar.rar

تذكر : براي ديدن عكس ها با كيفيت بهتر روي عكس ها كليك كنيد

مقدمه

يكي از اشكالاتي كه هميشه وهابي ها به شيعيان مي گيرند و به خصوص در اين روزها در شبكه هاي وهابي جار زده مي شود، اين است كه چرا شما شيعيان در شب هاي قدر قرآن ها را روي سر خود مي گيريد و دعا مي كنيد؟ قرآن براي خواندن و عمل كردن است نه براي سر گرفتن و دعا خواندن.

مجريان يكي از همين شبكه ها ادعا مي كرد كه شيعيان به اين دليل قرآن را روي سر مي گيرند كه مبادا متن قرآن به چشم آن ها بخورد و موحد بشوند!!! .

در پاسخ مي گوييم: ترديدي نيست كه قرآن براي خواندن و عمل كردن است و شيعيان بيش از شما با قرآن آشنا هستند و به آيات قرآن عمل مي كنند؛ اما چه كسي گفته است كه قرآن روي سر گرفتن حرام است؟

آيا روايتي از رسول خدا صلي الله عليه وآله و ائمه اهل بيت عليهم السلام و يا يكي از اصحاب مبني بر حرمت اين عمل وجود دارد؟

نه تنها دليلي بر حرمت نيست؛ بلكه علماي اهل سنت با سند صد در صد صحيح نقل كرده اند كه اميرمؤمنان عليه السلام همين كار را انجام مي داد.

ابو يوسف فسوي در كتاب المعرفة والتاريخ با سندي كه تمام راويان آن از راويان بخاري و يا مسلم هستند مي نويسد:

(1295)- [3 : 78] حَدَّثَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأُوَيْسِيُّ، ثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ، عَنْ شُعْبَةَ، عَنْ أَبِي عَوْنٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ الثَّقَفِيِّ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْحَنَفِيِّ، قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام أَخَذَ الْمُصْحَفَ فَوَضَعَهُ عَلَي رَأْسِهِ حَتَّي لَأَرَي وَرَقَهُ يَتَقَعْقَعُ، ثُمَّ قَالَ: " اللَّهُمَّ إِنَّهُمْ مَنَعُونِي أَنْ أَقُومَ فِي الْأُمَّةِ بِمَا فِيهِ، فَأَعْطِنِي ثَوَابَ مَا فِيهِ ... .

از ابو صالح حنفي نقل شده است كه ديدم علي بن أبي طالب عليه السلام را كه قرآن را مي گرفت و بر سر مي گذاشت؛ تا جائي كه من صداي حركت ورق هاي آن را مي شنيدم . سپس مي فرمود: خدايا آن ها مانع شدند كه من در ميان امت حكومت نمايم؛ پس خدايا ثواب آن را به من عطا فرما ...

الفسوي ، أبو يوسف يعقوب بن سفيان (متوفاي277هـ) ، المعرفة والتاريخ، ج 2، ص751، تحقيق: الدكتور أكرم ضياء العمري ، ناشر: ناشر: مكتة الدار ـ المدينة المنورة ، الطبعة الأولي ، 1410هـ .

ابن كثير الدمشقي، ابوالفداء إسماعيل بن عمر القرشي (متوفاي774هـ)، البداية والنهاية، ج 7، ص610، ناشر: مكتبة المعارف - بيروت.

البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج1، ص 348، طبق برنامه الجامع الكبير.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاي 748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 144، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بيروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .

بررسي سند روايت:

عبد العزيز بن عبد الله بن يحيي بن عمرو بن أويس بن سعد بن أبي السرح:

از روات بخاري و ساير صحاح سته:

عبد العزيز بن عبد الله العامري الأويسي الفقيه عن مالك ونافع بن عمر وعنه البخاري وأبو زرعة ثقة مكثر خ د ت ق

الكاشف في معرفة من له رواية في الكتب الستة ، ج1 ص656، رقم: 3397

عبد العزيز بن عبد الله بن يحيي بن عمرو بن أويس بن سعد بن أبي سرح الأويسي أبو القاسم المدني ثقة من كبار العاشرة خ د ت كن ق

تقريب التهذيب ج1 ص357 ، رقم: 4106

إبراهيم بن سعد بن إبراهيم بن عبد الرحمن بن عوف

از روات بخاري، مسلم و ساير صحاح سته:

إبراهيم بن سعد بن إبراهيم بن عبد الرحمن بن عوف الزهري أبو إسحاق المدني نزيل بغداد ثقة حجة تكلم فيه بلا قادح من الثامنة مات سنة خمس وثمانين ع

تقريب التهذيب ج1 ص89 ، رقم: 177

إبراهيم بن سعد الزهري العوفي أبو إسحاق المدني عن أبيه والزهري وعنه بن مهدي وأحمد ولوين وخلق توفي 183 وكان من كبار العلماء ع

الكاشف ج1 ص212 ، رقم: 138

شعبة بن الحجاج:

از روات بخاري، مسلم و ساير صحاح سته:

شعبة بن الحجاج الحافظ أبو بسطام العتكي أمير المؤمنين في الحديث ولد بواسط وسكن البصرة سمع معاوية بن قرة والحكم وسلمة بن كهيل وعنه غندر وأبو الوليد وعلي بن الجعد له نحو من ألفي حديث مات في أول عام 16 ثبت حجة ويخطيء في الأسماء قليلا ع

الكاشف ج1 ص485 ، رقم: 2278

شعبة بن الحجاج بن الورد العتكي مولاهم أبو بسطام الواسطي ثم البصري ثقة حافظ متقن كان الثوري يقول هو أمير المؤمنين في الحديث وهو أول من فتش بالعراق عن الرجال وذب عن السنة وكان عابدا من السابعة مات سنة ستين ع

تقريب التهذيب ج1 ص266 ، رقم: 2790

محمد بن عبيد الله الثقفي:

از روات بخاري، مسلم، ابو داود، ترمذي و نسائ

محمد بن عبيد الله بن سعيد أبو عون الثقفي الكوفي الأعور ثقة من الرابعة خ م د ت س

تقريب التهذيب ج1 ص494 ، رقم: 6107

عبد الرحمن بن قيس ابو صالح الحنفي:

از روات صحيح مسلم ، ابوداود و نسائي:

عبد الرحمن بن قيس أبو صالح الحنفي الكوفي عن علي وابن مسعود وعنه بيان بن بشر وإسماعيل بن أبي خالد ثقة م د س

الكاشف ج1 ص641 ، رقم: 3295

عبد الرحمن بن قيس أبو صالح الحنفي الكوفي ثقة من الثالثة قيل إن روايته عن حذيفة مرسلة م د س

تقريب التهذيب ج1 ص349 ، رقم:3987

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
41 | ذکری | United Kingdom - Farnham | ٢١:١٢ - ١٩ تير ١٣٩٤ |
سلام علیکم .واقعا ممنونم از توضیحاتتون اتفاقا همین امروز از طریق شبکه های اجتماعی پیامی امده بود مبنی بر اینکه اقای بها الدین خرمشاهی گفته اند قران سرگرفتن ساختگی است و فقط سید بن طاووس ازکتابی غیر معتبر با سند ی مرسل ان را نقل کرده. برای همین به این سایت مراجعه کردم و جواب گرفتم .باز
هم تشکر میکنم
42 | اللهم عجل لولیک الفرج | Iran - Mashhad | ٠٩:٠١ - ٢٦ تير ١٣٩٤ |
ایا روایات فوق در مصادر شیعی و کتب شیعه وجود دارد؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
قرآن بر سر گرفتن در شيعه طبق دستور خود ائمه مي باشد. روايات متعددي از اهل بيت عليهم السلام وارد شده است كه به ما دستور داده اند كه در شب قدر، قرآن بر سر بگيريم و ابن روايات در حد مستفيض است و ما يک روايت را از باب نمونه ذکر مي کنيم تا مشخص شود که اين کار توسط ائمه عليهم السلام صورت گرفته است:
أَبُو مُحَمَّدٍ الْفَحَّامُ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الْهَاشِمِيُّ الْمَنْصُورِيُّ بِسُرَّمَنْ‏رَأَى، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو السَّرِيِّ سَهْلُ بْنُ يَعْقُوبَ بْنِ إِسْحَاقَ مُؤَذِّنُ الْمَسْجِدِ الْمُعَلَّقِ بِصَفِّ شَنِيفٍ بِسُرَّمَنْ‏رَأَى سَنَةَ ثَمَانٍ وَ تِسْعِينَ وَ مِائَتَيْنِ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَهَّرٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى سَيِّدِنَا الصَّادِقِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فَقَالَ لَهُ: يَا سَيِّدِي، أَشْكُو إِلَيْكَ دَيْناً رَكِبَنِي وَ سُلْطَاناً غَشَمَنِي، وَ أُرِيدُ أَنْ تُعَلِّمَنِي دُعَاءً أَغْتَنِمُ بِهِ غَنِيمَةً أَقْضِي بِهَا دَيْنِي وَ أُكفَى بِهَا ظُلْمَ سُلْطَانِي.فَقَالَ: إِذَا جَنَّكَ اللَّيْلُ، فَصَلِّ رَكْعَتَيْنِ، اقْرَأْ فِي الْأُولَى مِنْهُمَا الْحَمْدَ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ، وَ فِي الرَّكْعَةِ الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ آخِرَ الْحَشْرِ «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ» إِلَى خَاتِمَةِ السُّورَةِ، ثُمَّ خُذِ الْمُصْحَفَ فَدَعْهُ عَلَى رَأْسِكَ وَ قُلْ" بِهَذَا الْقُرْآنِ‏ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ، وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ، فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ بِكَ يَا اللَّهُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ تَقُولُ" يَا مُحَمَّدُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيُ‏" عَشْرَ مَرَّاتٍ‏" يَا فَاطِمَةُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حَسَنُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حُسَيْنُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ" عَشْرَ مَرَّاتٍ" يَا حُجَّةُ" عَشْرَ مَرَّاتٍ. ثُمَّ تَسْأَلُ اللَّهَ (تَعَالَى) حَاجَتَكَ. قَالَ: فَمَضَى الرَّجُلُ وَ عَادَ إِلَيْهِ بَعْدَ مُدَّةٍ، قَدْ قَضَى دَيْنَهُ، وَ صَلَحَ لَهُ سُلْطَانُهُ، وَ عَظُمَ يَسَارُهُ.
طوسى، محمد بن الحسن، الأمالي (للطوسي)، 1جلد، دار الثقافة - قم، چاپ: اول، 1414ق. الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص292
لازم به ذکر است که قرآن بر سرگرفتن در نزد شيعه از مشهوراتي است که به آن عمل مي شود و اگر از منابع اهل سنت در اين خصوص روايتي ذکر مي شود از باب الزام است که آنها بايد جواب بدهند که با توجه به اين روايت چرا به آن عمل نمي کنند؟!
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
43 | حق علی | | ١٩:٥٥ - ٠١ مرداد ١٣٩٤ |
سلام علیکم
ایا علامه مجلسی کتابی بنام بیست و پنج مقاله دارند؟ اگر دارند لطفا ادرسش را به من در اینترنت دهید تا دانلود کنم
با تشکر

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
یکی از تالیفات علامه ملا محمد باقر مجلسی است که به زبان فارسی می باشد، مجموعه ای است از 25 رساله فارسی (اعتقادی، فقه، حدیث، تفسیر، هیئت، متفرقات )
جهت دانلود اين کتاب به اين آدرس رجوع کنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
44 | زهرا | Iran - Amol | ١١:٥٨ - ١٧ خرداد ١٣٩٦ |
سلام
روایتی ک شما از کتاب امالی شیخ طوسی آورده‌اید، به نظر استاد ما معتبر نیست.
ایشان گفتند که اکثر از رجال سند این روایت مجهول یا مهمل هستند و مهم‌تر این‌که محمد بن سلیمان الدیلمی و پدرش، هر دو بسیار ضعیف هستند.
با این حساب نمیشود به این روایت اعتماد کرد.
اگر راهنمایی کنید و روایت دیگری باشد ممنون می‌شوم.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
اولا: در قسمت نظرات پاسخ داده شده است که روایت در خصوص قرآن بر سر گرفتن در حد مستفیض است و روایت مستفیض نیاز به بررسی سند ندارد مانند روایت ذیل :
المكارم، صلاة الحاجة عن الرضا ع قال: إذا حزنك أمر شديد فصل ركعتين تقرأ في إحداهما الفاتحة و آية الكرسي و في الثانية الحمد و إنا أنزلناه في ليلة القدر ثم‏ خذ المصحف‏ و ارفعه فوق رأسك و قل اللهم بحق من أرسلته إلى خلقك و حق كل آية فيه و بحق كل من مدحته فيه عليك و بحقك عليه و لا نعرف أحدا أعرف بحقك منك يا سيدي يا الله عشر مرات بحق محمد عشرا بحق علي عشرا بحق فاطمة عشرا بحق إمام بعده كل إمام تعده عشرا حتى تنتهي إلى إمام حق الذي هو إمام زمانك فإنك لا تقوم من مقامك حتى يقضي الله حاجتك‏
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏88 ؛ ص353
ثانیا: روایت در خصوص قرآن بر سر گرفتن یک امر استحبانی است و قاعده در این نوع روایت این است که آن را از باب ثواب انجام داد هر چند روایت ضعیف باشد
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ سَمِعَ شَيْئاً مِنَ الثَّوَابِ عَلَى شَيْ‏ءٍ فَصَنَعَهُ كَانَ لَهُ وَ إِنْ‏ لَمْ‏ يَكُنْ‏ عَلَى‏ مَا بَلَغَهُ‏.
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص87
لذا روایت در این خصوص ضعیف نیز باشد ، مورد قیول است
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
45 | اسماعیلی | | ١٨:١٣ - ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٨ |
سلام
خدا قوتتان دهد و انشاالله مورد رحمت و غفران الهی و عنایت اهلبت علیهم السلام باشید
از اینکه وقت میگذارید و شبهات این مغرضین و معاندین را از بین میبرید سپاسگزارم
46 | امیر حسین | Germany - Bad Muenstereifel | ١٧:٠٥ - ٠٧ مهر ١٤٠٠ |
سلام
ایا نمی شود اذعان داشت
سوای اینکه از کتل اهل سنت روایت اوردید
بشه گفت

اصل بر هر چیز حلیت می باشد مگر اینکه ظهور لفظی داشته باشد. مثلا رواتی بگوید که قران سر گرفتن حرام است؟؟
با این نتیجه چون لفظی روایت نشده این عمل حرام نیست


نطر شما چیست؟

پاسخ:
با سلام
ما همان طور که برای وجوب کاری نیازمند دلیل هستیم، برای حرمت آن هم نیازمند دلیل هستیم، پس اگر در مورد کاری ما دلیلی بر حرمت نداشتیم، همین عدم دلیل برای حلال بودن آن کافی است.
اما اگر کاری در دین وجود ندارد و از آن طرف ما بخواهیم خودمان آن را به دین اضافه کنیم، این بدعت می شود و بدعت حرام است؛ مثلا خواندن نماز تراویح در دین توصیه نشده است، اگر شما این کار را جزء دین قرار دادید بدعت می شود و حرام است.
در مورد قرآن به سر گرفتن ما روایت داریم پس انجام آن نه تنها اشکالی ندارد بلکه مستحب است
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
 [1] [2]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها