2016 May 1 - يکشنبه 12 ارديبهشت 1395
علائم ظهور امام زمان(عج)
کد مطلب: ٥٩٥٨ تاریخ انتشار: ٣٠ آذر ١٣٩٤ - ١٩:٠٠ تعداد بازدید: 397280
يادداشت » عمومي
علائم ظهور امام زمان(عج)

ظهور حضرت حجت(عج) از اموري است كه در اسلام نسبت به آنها به شدت تأكيد شده و در حتميت آن ذره اي شك و شبهه وجود ندارد. پيش از اين گفتيم كه در آياتي نظير آية 55 سورة نور، خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است كه فرمانرواي زمين گردند و بر آن سيطره يابند.


صحبت كردن از حضرت مهدي(ع) و نشانه هاي ظهور ايشان در واقع صحبت كردن از حوادثي است كه بناست در آينده اتفاق بيفتد و لذا بجاست كه از خود بپرسيم: اگر در مورد احاديث نقل شده در اين زمينه بررسي اسناد صورت گرفت و مطمئن شديم كه آنها از معصوم(ع) صادر شده است، آيا مي توان مطمئن بود كه حتماً همة آن حوادث آن گونه كه در روايات شريف ما آمده اند وقوع يابند؟ پاسخ به اين پرسش در كتب عقيدتي و فلسفي تحت عنوان «بداء» داده مي شود كه طي اين بخش از مطالب به آن مي پردازيم.

«بداء» در لغت به معناي ظهور و روشن شدن پس از مخفي بودن چيزي است و اصطلاحاً به روشن شدن چيزي پس از مخفي بودن از مردم اطلاق مي شود؛ بدين معنا كه خداوند متعال بنا بر مصلحتي، مسئله اي را از زبان پيامبر يا ولي اي از اولياي خويش به گونه اي تبيين مي كند و سپس در مقام عمل و ظهور و بروز، غير آن را به مردم نشان مي دهد. در قرآن آمده است:
خداوند هر چه را بخواهد محو يا اثبات مي كند در حالي كه ام الكتاب نزد اوست و خود مي داند عاقبت هر چيزي چيست.1

و در آيه اي ديگر: و بدالهم سيّئات ما كسبوا.2
بدي هايي را خود كسب كرده بودند و براي آنها مخفي بود برايشان نمايان شد.
يا: ثمّ بدالهم من بعد ما رأؤا الآيات.3
پس از آنكه نشانه ها را ديدند حقيقت امر بر آنها روشن شد.
اين ظهور پس از خفا، تنها براي انسان رخ مي دهد و در مورد
خداوند متعال ابداً صدق نمي كند وگرنه لازمه اش اين است كه خداوند نسبت به آن موضوع جهل داشته باشد كه اين امر محالي است. خداوند، چنانكه قرآن كريم مي فرمايد به همه چيز آگاه و داناست 4 و نسبت به همه چيز در همة زمان ها و مكان ها چه حاضر باشند و چه غايب، چه موجود باشند و چه فاني و چه در آينده به وجود بيايند، علم حضوري دارد. قرآن كريم در اين زمينه مي فرمايد:
هيچ چيزي در آسمان و زمين از نظر خداوند متعال مخفي نمي شود.5
از همين روست كه مسئلة بداء و ظاهر كردن آن امر مخفي به خداوند نسبت داده مي شود:
و بدالهم من الله مالم يكونوا يحتسبون.6
خداوند آنچه را گمان نمي كردند، براي آنها ظاهر كرد.
براساس آية:خداوند چيزي را كه از آنِ مردمي است دگرگون نكند تا آن مردم خود دگرگون شوند.7
و با استفاده از ديگر آيات و روايات مي توان چنين برداشت كرد كه برخي اعمال حسنه نظير: صدقه، احسان به ديگران، صلة رحم، نيكي به پدر و مادر، استغفار و توبه، شكر نعمت و اداي حقّ آن و... سرنوشت شخص را تغيير داده و رزق و عمر و بركت زندگي اش را افزايش مي دهد، همان طور كه اعمال بد و ناشايست اثر عكس آن را بر زندگي شخص مي گذارد.
پيش از شرح اين عبارت كه بداء در حقيقت ظاهر شدن چيزي است كه از ناحية خداوند متعال براي مردم مخفي و براي خودش مشخص بود، لازم است يادآور شويم كه خداوند متعال بنا بر آيات قرآن دو لوح دارد:

الف) لوح محفوظ

لوحي كه آنچه در آن نوشته مي شود؛ پاك نشده و مقدّرات آن تغيير نمي يابند؛ چون مطابق با علم الهي است:
بَل هُوَ قُرآنٌ مَجيدٌ في لَوحٍ مَحفوظٍ.8
بلكه آن قرآن مجيدي است كه در لوح محفوظ ثبت گرديده است.

ب) لوح محو و اثبات
بنا بر شرايط و سنني از سنت هاي الهي، سرنوشت شخص يا جرياني به شكلي خاص مي شود، با از بين رفتن آن سنت ها يا مطرح شدن سنت هاي جديد سرنوشت آن شخص يا آن جريان تحت الشعاع سنت هاي جديد قرار مي گيرد. به عنوان مثال بناست كه شخص در سن 20 سالگي فوت كند امّا به واسطة صلة رحم يا صدقه اي كه مي دهد، 30 سال به عمرش اضافه مي شود و تا 50 سالگي زنده مي ماند يا به عكس، آن شخص بناست 50 سال عمر كند به واسطة گناه كبيره اي خاص، 30 سال از عمرش كاسته مي شود در همان 20 سالگي مي ميرد. كه البته خداوند متعال از اوّل مي دانست كه بناست اوّلي 50 سال و دومي 20 سال عمر كند ولي براي روشن شدن اين سنت هاي الهي مطلب به اين شكل از زبان پيامبران يا اولياي الهي(ع) بيان مي شود.

در قرآن كريم هم آمده است:
يمحوا الله ما يشاء و يثبت و عنده امّ الكتاب.9
يا اين آيه:
آنگاه مدتي را [براي شما عمر] مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست.10
با توجه به اين دو لوح و مطالبي كه تا به حال به آنها پرداختيم، اين پرسش به ذهن مي رسد كه:
آيا ظهور حضرت مهدي(ع) و نشانه هايي كه براي آن بيان شده است، در لوح محفوظ اند يا محو و اثبات. به عبارت ديگر آيا ممكن است اصلاً مسئله اي به نام ظهور ايشان تا آخر عمر بشريت و هستي اتفاق نيفتد يا ظهور بدون تحقّق نشانه ها رخ دهد يا همة نشانه ها بايد رخ دهند؟
 
در پاسخ به اين پرسش بايد نشانه هاي ظهور را به دو دسته تقسيم كنيم:

1. امور و علايم مشروط
2. امور و علايم حتمي.
 
آنگونه كه امام باقر(ع) امور را به موقوفه و حتميه11 و امام صادق(ع) به حتمي12 و غير حتمي تقسيم كرده اند.
 
 
مسئله بداء هم در چهار زمينه با موضوع ظهور حضرت مهدي(ع) ارتباط مي يابد:


1. نشانه هاي مشروط و غير حتمي ظهور

جز نشانه هايي كه صراحتاً در احاديث به حتمي بودن آنها اشاره شده است، بقية نشانه هاي ظهور همگي از امور موقوفه به شمار مي روند، چنانكه بزرگاني مانند شيخ مفيد، شيخ صدوق و شيخ طوسي بدان تصريح كرده اند. بدين معنا كه به جز نشانه هاي حتمي ظهور بقية آنها بنا بر مشيت و ارادة الهي ممكن است دچار تغيير و تبديل، تقدّم يا تأخّر شوند. به عبارت ديگر آنها از جمله امور لوح محو و اثبات به حساب مي آيند و ممكن است با تغيير و تبديل در شرايط آنها و عوض شدن علل رخ دادن آنها به گونة ديگري پديد آيند يا اصلاً رخ ندهند. البته بسياري از رويدادهايي كه در احاديث ما به آنها اشاره شده است تا كنون اتفاق افتاده اند و دچار بداء در اصل تحقّق خويش نشده اند.
مثلاً اگر در حديث به نزول بلايي (مشروط) اشاره شده باشد به واسطة توسل و استغفار مؤمنان و مسلمانان ممكن است در نزول آن تأخير رخ دهد يا اصلاً چنين بلايي به جهت عظمت عمل صالح ايشان نازل نشود يا اينكه با برخي اعمال صالح يا ناصالح ظهور حضرت را دچار تعجيل يا تأخير كنند.

شايد بتوان علت بيان چنين اخباري را اين دانست كه اگر مسئله به اين شكل تبيين نمي شد، مؤمنان هم از احتمال حدوث آن حادثه باخبر نمي شدند و بدان مبتلا مي گشتند امّا پس از صدور حديث از ناحية معصوم(ع) و آگاه شدن مؤمنان و مسلمانان از آن، با دعا و توسل و استغفار از پديد آمدن چنان حادثة ناگواري ممانعت به عمل آورند يا سبب حدوث اتفاقي خوشايند شوند. البته فراموش نكنيم كه عكس اين مطلب هم كاملاً صادق است به اين معنا كه شخص معصوم(ع) با اعلام نزول بلا و علّت آن، حجت را بر مردم تمام مي كنند كه شما با وجود آنكه مي توانستيد، آن بلا را از خويش دفع نكرديد يا فلان خير را به سوي خويش جلب ننموديد و از همين روست كه روايت شده است:
خداوند متعال، به چيزي مثل بداء عبادت نشده است.13

2. علايم ظهور و امور حتمي

پنج مورد از نشانه هاي ظهور در بسياري از روايات كه از حدّ تواتر گذشته است؛ از جمله نشانه هاي حتمي ظهور برشمرده شده اند:
خروج سيّد خراساني و يماني، نداي آسماني مبني بر حقّانيت حضرت مهدي(ع)، شهادت نفس زكيّه و فرو رفتن سپاهيان سفياني در منطقة بيداء (بيابان بين مدينه و مكّه).14
اين نشانه هاي پنج گانه را احاديث از علايم حتمي شمرده و هيچ گونه احتمال بدايي در مورد تحقّق آنها نداده اند وگرنه خلاف حتمي بودن آنها مي شد. اين نشانه ها شديداً با مسئلة ظهور ارتباط داشته و همگي مقارن ظهور رخ خواهند داد ان شاءالله. بزرگواراني چون مرحوم آيت الله خويي در پاسخ به نويسندة كتاب سفياني و علامات ظهور15، علّامه سيّد جعفر مرتضي عاملي، در كتاب خويش و شيخ طوسي، در غيبت خويش16 نسبت به اين موضوع تصريح و اذعان كرده اند كه:
هر چند بنابر تغيير مصلحت ها با تغيير شروط اخباري كه به حوادث آينده مي پردازند، ممكن است دچار تغيير و تبديل شوند؛ جز آنكه روايت تصريح كرده باشد كه وقوع آن جريان حتمي است كه (با توجه به اعتماد ما به معصومين(ع)) ما هم يقين به حدوث آنها در آينده پيدا مي كنيم و قاطعانه مي گوييم در آينده چنين خواهد شد.17
اشكال اساسي كه به اين نظر گرفته مي شود؛ متكي به حديثي است كه نعماني در كتاب خويش آورده است كه: ابوهاشم داوود بن قاسم جعفري گفته است: نزد امام جواد(ع) بوديم و صحبت از حتمي بودن آمدن سفياني شد، از آن حضرت پرسيدم: آيا در مورد امور حتمي هم بداء رخ مي دهد؟ فرمودند: آري. گفتم: مي ترسم در مورد خود حضرت مهدي(ع) بداء رخ دهد. حضرت فرمودند:
ظهور حضرت مهدي(ع) وعدة الهي است و خداوند خلف وعده نمي كند.18
علّامه مجلسي، هم در بحارالانوار پس از نقل اين حديث اين
توضيح را اضافه كرده اند كه:
شايد محتوم، معاني مختلفي داشته باشد كه با توجه به اختلاف در تعاريف ممكن است در مورد برخي از آنها بداء رخ بدهد. مضاف بر اينكه شايد منظور از بداء در مورد خصوصيات آن حادثة محتوم و حتمي باشد و نه اصل تحقّق آن، كه مثلاً پيش از زوال حكومت بني عباس سفياني جنبش هاي خويش را آغاز مي كند.19
اين فرضيه چندان قابل قبول نيست؛ زيرا در صورت پذيرفتن آن، چه فرقي بين حتمي و غير حتمي خواهد بود؟ مضاف بر اينكه روايت مورد بحث ما از حيث سند، ضعيف است.20 در ضمن نمي توان از آن همه حديث و روايتي كه به شدت بر حتمي بودن اين پنج نشانه و امتناع احتمال رخ دادن بداء در آنها تأكيد مي كنند، چشم پوشي كرد و به احاديث انگشت شماري از اين دسته تمسك نمود؛ چون ممكن است در شرايط خاصي (به فرض قوت و اعتبار سندي آنها) معصوم(ع) مجبور شده باشند از روي تقيه، چنين سخني بگويند.
عبدالملك بن اعين گويد: به امام باقر(ع) در مورد حضرت مهدي(ع) گفتم: مي ترسم كه زود بيايند و سفياني نباشد. حضرت فرمودند:
والله نه. سفياني از حتمياتي است كه حتماً خواهد آمد.21
امور يا موقوفه اند يا حتميه كه سفياني از دستة حتمياتي است كه حتماً خواهد بود.22
يا امام صادق(ع) فرمودند:
از حتمياتي كه پيش از قيام حضرت مهدي(ع) خواهند بود اينهاست: شورش سفياني، فرو رفتن در بيداء، شهادت نفس زكيّه و منادي كه از آسمان ندا در دهد.23
حمران بن اعين از امام باقر(ع) راجع به آيه:
ثمّ قضي اجلاً و اجلٌ مسمّي عنده؛24
مي پرسد. حضرت مي فرمايند:
دو اجل وجود دارد: محتوم و موقوف.
- محتوم چيست؟
- جز آن نخواهد شد.
- و موقوف؟
- مشيت الهي در رابطة آن جاري مي شود.
- اميدوارم كه سفياني جزء موقوف ها باشد.
- والله كه نه و از محتومات است. 25

3. بداء و قيام حضرت مهدي(ع)

ظهور حضرت حجت(ع) از اموري است كه در اسلام نسبت به آنها به شدت تأكيد شده و در حتميت آن ذره اي شك و شبهه وجود ندارد. پيش از اين گفتيم كه در آياتي نظير آية 55 سورة نور، خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است كه فرمانرواي زمين گردند و بر آن سيطره يابند كه چنين واقعه اي در تمام طول تاريخ تا كنون اتفاق نيفتاده است و از آنجا كه « ان الله لا يخلف المعياد»26 و خداوند در وعدة خويش تخلف نمي كند، در آينده اي دور يا نزديك حتماً چنين اتفاقي خواهد افتاد. ان شاء الله.
علاوه بر اينكه در موارد بسياري رسول مكرم اسلام(ص) و معصومين(ع) شديداً تأكيد نموده اند كه:
حتي اگر از عمر هستي بيش از يك روز باقي نمانده باشد، خداوند آن قدر اين روز را طولاني مي كند كه حضرت مهدي(ع) ظهور كرده و جهان را مملو از قسط و عدل گردانند.27

4. تعيين زمان ظهور حضرت مهدي(ع)

بسياري از روايات، ما را از توقيت (مشخص كردن زمان ظهور) يا تعيين محدودة زماني براي ظهور حضرت به شدت نهي كرده اند و شيعيان را امر كرده اند كه هر كه را چنين كرد تكذيب كنند و دروغ گو بشمارند؛ زيرا اين مطلب در زمرة اسرار الهي است و كسي آن را نمي داند؛ امام صادق(ع) به محمدبن مسلم فرمودند:
محمد! اگر كسي وقتي از جانب ما براي ظهور حضرت مهدي(ع) نقل كرد، از تكذيب كردن او نترس! چرا كه ما براي احدي تعيين وقت نمي كنيم.28
وقتي فضيل از امام باقر(ع) مي پرسد كه آيا اين مسئله وقت مشخص دارد؟ حضرت سه مرتبه مي فرمايند: «آنها كه وقت تعيين مي كنند دروغ مي گويند».29 يكي از ياران امام ششم(ع) به ايشان عرضه مي دارد: اين مسئله اي كه چشم انتظارش هستيم كي خواهد آمد؟ حضرت مي فرمايند:
اي مهزم! آنها كه وقت تعيين كنند دروغ مي گويند، آنها كه عجله كنند هلاك مي شوند و آنها كه تسليم امر خداوند باشند نجات مي يابند و به سوي ما باز مي گردند.30
آنگونه كه از احاديث برمي آيد، ظهور حضرت حجت(ص) از جمله اموري است كه خداوند متعال آن را از مردم پنهان نموده است و هر زمان كه خداوند تبارك و تعالي اراده كنند و شرايط و علل فراهم و مناسب باشد؛ زمين را از بركات وجودي آن امام همام(ع) بهره مند خواهند نمود.

البته نهي از تعيين وقت، شامل نشانه هاي حتمي ظهور نمي شود؛ چرا كه خود معصومين(ع) در اين موارد به فاصلة زماني ميان حدوث آن نشانة حتمي و ظهور حضرت اشاره كرده اند كه مثلاً از ابتداي شورش سفياني تا قيام حضرت بيش از 9 ماه طول نخواهد كشيد يا مثلاً 15 روز پس از شهادت نفس زكيّه حضرت در مكه ظهور مي كنند. وليكن ديگر نشانه ها حداكثر به اين اشاره مي كنند كه ظهور آن وجود مقدس نزديك شده است و نه بيش از اين. چنانكه ديديم برخي از نشانه هاي ظهور قرن هاست كه اتفاق افتاده اند و گذشته اند و هنوز ظهور رخ نداده است. كه البته به جهت ايجاد اميد در دل شيعيان مبني بر نزديك شدن ظهور معصوم(ع) از آن به عنوان نشانة قيام حضرت صاحب(ع) ياد كرده اند.

ضمناً اگر بنا بود زمان ظهور مشخص شود و همگان بدانند كه ايشان بناست چه زماني قيام جهاني خويش را آغاز كنند؛ ستمگران و ظالمان تمام عِدّه و عُدّه خويش را براي آن روز مهيا و آماده مي كردند ـ كه به خيال خام و واهي خود ـ آن نور الهي را خاموش كنند و نگذارند عدالت را در جهان گسترش دهند و مؤمنان و مستضعفاني هم كه قرن ها با حدوث اين حادثة عظيم و بزرگ فاصله داشتند مبتلا به يأس و كسالت و خمودي مي شدند حال آنكه قرن هاست بسياري در انتظار آن يار غايب از نظر، ديده ها را خون بار كرده و هر صبح و شام دست دعا به تعجيل در فرج ايشان برداشته اند و اميد دارند كه در زمرة ياران و ياوران ايشان باشند. مشخص نبودن زمان ظهور خواب از چشم هاي ستمگران ربوده و هر صبح و شام از اين هراسناكند كه شايد آن عزيز مقتدر امروز ظهور كند و پايه هاي حكومت شيطاني شان را درهم شكند.
به اميد آنكه آن روز را ببينيم و از ياوران حضرتش باشيم. ان شاءالله.

----------------------------------------------------------------------------------------
پي نوشت ها :

1. سورة رعد(13)، آية 39.
2 . سورة زمر(39)، آية 48.
3 . سورة يوسف(12)، آية 35.
4 . سورة نساء (4)، آية 35.
5 . سورة آل عمران (3)، آية 5.
6 . سورة زمر(39)، آية 48.
7 . سورة رعد(13)، آية 11.
8 . سورة بروج(85)، آيات 21 و 22.
9 . سورة رعد(13)، آية 39.
10. سورة انعام(6)، آية 2.
11. نعماني، محمد بن ابراهيم، الغيبة، ص204؛ مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج52، ص249.
12. نعماني، محمد بن ابراهيم، همان، ص202.
13. كليني، اصول كافي، ج 1، باب البدأ، ح 1 و صدوق، محمد بن علي بن حسين، التوحيد، باب 54، ح 2.
14. صدوق، محمد بن علي بن حسين، كمال الدين، ج2، ص650، طوسي، محمد بن حسن، الغيبة ص267، نعماني، همان، صص169 و 172؛ مجلسي، محمد باقر، همان؛ ج52، ص204، طبرسي، فضل بن حسن، اعلام الوري، ص426؛صافي گلپايگاني، لطف الله، منتخب الاثر، صص439 و 455.
15. فقيه، محمد، السفياني و علامات الظهور، ص102.
16. عاملي، جعفر مرتضي، دراسته في علامات الظهور، ص60.
17. طوسي، محمد بن حسن، همان، ص265.
18. نعماني، محمد بن ابراهيم، همان، ص205، مجلسي، محمد باقر، همان، ج52، ص250.
19. مجلسي، محمد باقر، همان، ج52، ص251.
20. رك: فقيه، محمد، همان، ص102.
21. نعماني، محمد بن ابراهيم، همان، ص203؛ مجلسي، محمد باقر، همان، ج52، ص249.
22. نعماني، محمد بن ابراهيم، همان، ص204؛ مجلسي، محمد باقر، همان، ج52، ص249.
23. نعماني، محمد بن ابراهيم، همان، ص176، صافي گلپايگاني، لطف الله، همان، ص455.
24. سورة انعام، آية 2.
25. مجلسي، محمد باقر، همان، ج52، ص249.
26. سورة آل عمران(3)، آية 9.
27. رك: شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص340، طبرسي، فضل بن حسن، همان، ص401، مجلسي، محمد باقر، همان، ج51، ص133.
28. نعماني، محمد بن ابراهيم، همان، ص195، طوسي، محمد بن حسن، همان، ص262؛ آل سيد حيدر، مصطفي، بشارةالاسلام، ص298، مجلسي، محمد باقر، همان، ج52، ص104.
29. طوسي، محمد بن حسن، همان، ص262؛ مجلسي، محمد باقر، همان، ج52، ص103؛ صافي گلپايگاني، لطف الله، همان، ص463.
30. نعماني، محمد بن ابراهيم، همان، ص198؛ طوسي، محمد بن حسن، همان، ص262؛ مجلسي، محمد باقر، همان، ج52، ص104؛ آل سيد حيدر، مصطفي، همان، ص299؛ صافي گلپايگاني، لطف الله، همان، ص463.




منبع: ماهنامه موعود، شماره 79

 




Share
641 | batool | , ایران | ٠٨:٢٥ - ١٥ مهر ١٣٩٤ |
سلام خدا قوت خسته نباشید ازشما خوبان التماس دعا برای سلامتی وفرج صاحب الزمان برای خوشنودی قلب نازنین امام زمان صلوات
642 | مجاهد فی سبست الله | , ایران | ١١:٢٥ - ٢٢ مهر ١٣٩٤ |
7
 
47
پاسخ نظر
آقا جان مردیم از انتظار آخه تا کی...
643 | چشم انتظار | , ایران | ١٨:١٧ - ٢٣ مهر ١٣٩٤ |
2
 
41
پاسخ نظر
اللهم عجل لولیک الحسن.....

گل نرگس قدم روچشم ما بذار...
644 | پرویز | , ایران | ١٤:٠٠ - ٠٦ آبان ١٣٩٤ |
2
 
38
پاسخ نظر
الهم عجل لولیک الفرج
آقاجان ترسم بمیرم وروی ماهتو نبینم ؛امید دارم که بیایی تا بادیدن چهره دلربابیت برای لحظه ای هم که شده دراین دنیای پراز فساد وناراحتی شادگردم وبر خود ببالم که شیعه ام وپیرو ائمه اطهارم آقاجون خودم می دونم که گنهکارم ولی ما گنهکارها هم دل داریم که شما را ببینیم
645 | مهدی | , ایران | ١٩:٥٢ - ١١ آذر ١٣٩٤ |
3
 
28
پاسخ نظر
یا صاحب الزمان خودت به دادم برس جز تو هیچکسو ندارم که دردمو براش بگم دوست دارم یکی از یارانت باشم
646 | رضا | , ایران | ١٣:١٨ - ٢٢ آذر ١٣٩٤ |
1
 
19
پاسخ نظر
آقا جان دوست دارم در رکابت با شمشیر به جنگ تن به تن باستمگران بروم انشاء الله که زود بیایی
647 | مجتبی | , ایران | ٢٢:٢٥ - ٢٣ آذر ١٣٩٤ |
با سلام.
در روایاتی داریم که امام زمان بعد از ظهور و یا در زمان غیبت کبری میفرمایند که:« و انا من المرسلین»
کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 52 صفحه : 292
٣٩ ـ نى : محمد بن همام ، عن جعفر بن محمد ، عن الحسن بن [ محمد بن ] سماعة ، عن الحارث الانماطي ، عن المفضل ، عن أبي عبدالله أنه قال : إذا قام القائم تلا هذه الآية « ففررت منكم لما خفتكم ».
[ ابن عقدة ، عن القاسم بن محمد ، عن عبيس بن هشام ، عن ابن جبلة ، عن أحمد ابن نضر ، عن المفضل ، عن أبي عبدالله أنه قال : إن لصاحب هذا الامر غيبة يقول فيها : « ففررت منكم لما خفتكم ] فوهب لي ربي حكما وجعلني من المرسلين. » [١]
نى : عبدالواحد بن عبدالله ، عن أحمد بن محمد بن رباح ، عن أحمد بن علي الحميري ، عن الحسن بن أيوب ، عن عبدالكريم الخثعمي ، عن أحمد بن الحارث عن المفضل ، عن أبي عبدالله ، عن أبيه مثله.
نام کتاب : كتاب الغيبة نویسنده : محمد بن إبراهيم النعماني جلد : 1 صفحه : 174
10 - أخبرنا أحمد بن محمد بن سعيد قال: حدثنا القاسم بن محمد بن الحسن [ بن حازم ] قال: حدثنا عبيس بن هشام، عن عبد الله بن جبلة، عن أحمد بن الحارث، عن المفضل بن عمر، عن أبي عبد الله (عليه السلام) أنه قال: " إن لصاحب هذا الامر غيبة يقول فيها " ففررت منكم لما خفتكم فوهب لى ربي حكما وجعلني من المرسلين " .
11- حدثنا محمد بن همام قال: حدثنى جعفر بن محمد بن مالك، قال: حدثني الحسن بن محمد بن سماعة، قال: حدثني أحمد بن الحارث الانماطي، عن المفضل ابن عمر، عن أبي عبد الله (عليه السلام) أنه قال: " إذا قام القائم تلا هذه الآية " ففررت منكم لما خفتكم "
به این نکته اشاره کنم که طبق بررسی هایی که انجام داده ام، جعفر بن محمد بن مالک بسیار ضعیف، کذاب و .... است.
همچنین، طبق کتاب آیت الله خوئی، احمد بن الحارث، همان احمد بن الحارث الانماطی واقفی نیست. دقت کنید، «نیست».
شاید در توجیه بگویید که منظور امام، خائف بودن ایشان است در زمان غیبت.
ولی آخه ادامه آیه ای که امام تلاوت میکنه، صریحا رسول بودن ایشان را بیان میکنه.
طبق احادیثی دیگر که بیان می کنند حضرت قائم با کتابی جدید، امری جدید و ... می آید هم نتایجی ناجور به نظر خطور میکند.
دارم با یک بهائی بحث میکنم. لطفا مثل همیشه مستدل توضیح دهید.
ممنون. یا مهدی.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
روايت اولي که از بحار ذکر کرديد چنين روايتي وجود ندارد اما در خصوص استدلال امام به آيه ففررت منکم در حقيقت بحث خوف را دارد بيان مي کند که قضيه ايشان مانند حضرت موسي است که آيه درباره حضرت موسي مي باشد همچنين خود شما چندين روايت را ذکر کرديد که ديگر نياز به بررسي سند ندارد  چون روايت مستفيض است
البته مسئله خوف در منابع اهل سنت نيز چه در خصوص انبياء و يا حضرت مهدي عليه السلام وجود دارد
رسوله فإن الله ناصره ومؤيده وكافيه وحافظه كما تولى نصره ( إذ أخرجه الذين كفروا ثاني اثنين ) أي عام الهجرة لما هم المشركون بقتله أو حبسه أو نفيه فخرج منهم هاربا صحبة صديقه وصديقه وصاحبه أبي بكر بن أبي قحافة فلجأ إلى غار ثور ثلاثة أيام ليرجع الطلب الذين خرجوا في آثارهم ثم يسيروا
تفسير ابن كثير  ج 2   ص 359
در خصوص شبهه آيين جديد توسط حضرت مهدي عليه السلام مقاله مفصلي در سايت نوشته ايم
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
648 | مجتبی | , ایران | ١٦:٢٦ - ٢٧ آذر ١٣٩٤ |
با سلام.

حدیثی در کتاب بحار، به نقل از کتاب غیبت طوسی وجود دارد که طبق آن امام سجاد می فرمایند که٬ بعد از ظهور سفیانی، امام مهدی مخفی می شوند و سپس بعد از این مخفی شدن، خروج می کنند.
٦٥ ـ غط : روى حذلم بن بشير قال : قلت لعلي بن الحسين : صف لي خروج المهدي وعرفني دلائله وعلاماته فقال : يكون قبل خروجه خروج رجل يقال له عوف السلمي بأرض الجزيرة ويكون مأواه تكريت وقتله بمسجد دمشق ثم يكون خروج شعيب بن صالح من سمرقند ثم يخرج السفياني الملعون من الوادي اليابس ، وهو من ولد عتبة بن أبي سفيان ، فإذا ظهر السفياني اختفى المهدي ثم يخرج بعد ذلك.
بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث، جلد : 52 صفحه : 213
1. آیا می توان به این حدیث با توجه به نداشتن سلسله راویان اعتماد کرد؟
2. معنای مخفی شدن امام زمان و خروج ایشان بعد از این مخفی شدن چیست؟ مخفی شدنی که بعد از ظهور سفیانی است.
آیا امام غیبتی دیگر نیز دارند؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اين روايت مرسل است لذا ضعيف است اما مخفي شدن در اينجا به معني غيبت نيست بلکه به معني پنهان شدن است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
649 | علی | , ایران | ١٤:٠٤ - ٣٠ آذر ١٣٩٤ |
با سلام.آیه ای که در مورد زنده شدن یاران امام زمان آمده است را بیان کنید.

پاسخ:
با سلام 
دوست گرامي
در اين خصوص آياتي وجود دارد که در خصوص ياران حضرت مهدي عليه السلام  مي باشد
از جمله آيه « وَلَئِنْ أخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إلَی اُمَّة مَعْدُودَة لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَحاقَ بِهِمْ مَا كانُوْا بِهِ یَسْتَهْزِءوُنَ» ؛ « اگر ما عذاب را تا (آمدن) "امّت معدوده" از آن ها به تأخیر بیندازیم، می گویند:چه چیز آن را باز می دارد؟ آگاه باش! هنگامی كه آن روز بیاید، عذاب از آن ها برگردانده نمی شود و آنچه را كه مسخره می كردند، آن ها را فرو خواهد گرفت».هود: 8.
در روايت آمده است مراد از امة معدودة ياران امام مهدي عليه السلام هستند
حدثنا أحمد بن محمد بن سعيد قال حدثنا حميد بن زياد قال حدثنا علي بن الصباح قال حدثنا أبو علي الحسن بن محمد الحضرمي قال حدثنا جعفر بن محمد  عن إبراهيم بن عبد الحميد عن إسحاق بن عبد العزيز عن أبي عبد الله ع‏ في قوله تعالى-و لئن أخرنا عنهم العذاب إلى أمة معدودة قال العذاب خروج القائم ع و الأمة المعدودة عدة أهل بدر و أصحابه‏
در روايت ديگر در ذيل آيه « يأت بكم الله جميعا» نيز نقل شده است:
 حدثنا أحمد بن محمد بن سعيد قال حدثنا أحمد بن يوسف قال حدثنا إسماعيل بن مهران عن الحسن بن علي عن أبيه و وهيب عن أبي بصير عن أبي عبد الله ع‏ في قوله‏ فاستبقوا الخيرات أين ما تكونوا يأت بكم الله جميعا  قال نزلت في القائم و أصحابه يجتمعون على غير ميعاد
الغيبة( للنعماني) ؛ النص ؛ ص241
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
650 | مهدی | , ایران | ١٥:٣٣ - ٠١ دي ١٣٩٤ |
1
 
10
پاسخ نظر
اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم.
651 | سیدمجید | , ایران | ٠٤:٤٤ - ١١ دي ١٣٩٤ |
عشق او هست و جانان نیز هم*** جان فدایش بادو جانان نیز هم
درهمه عالم حجت،ولی الله اوست *** دررهش جان باش وجانان نیزهم
جهان بی اوهمه ظلم است وبیداد *** من دعا گویم و جانان نیز هم
اوکه آیدجهان پر شود ازعدل وداد *** من منتظراویم وجانان نیزهم
اوست مهدی حجت بن الحسن العسکری *** دررهش سرمیدم وجانان نیزهم
اوست همان منتقم خون حسین *** روح وجان بفدایش بادوجانان نیزهم
اللهم عجل لولیک الفرج بگودائم ای مومن*** وردزبان دعای فرج است وجانان نیزهم
652 | سیدمجید | , ایران | ٠٤:٤٦ - ١١ دي ١٣٩٤ |
یکی بود یکی نبود *** همه جاسیاهی وتاریکی بود
تودلاغم زیاد نشسته بود *** عالم همه ظلم وستم،خوبی نبود
آدما همه خیلی منتظر بودن *** همه منتظر حجت خدا بودن
اونی که منتظرش بودن ولی خدا *** اونی که منتظرش بودن مهدی(عج)بود
مهدی فرزندامام حسن عسکری *** مهدی صاحب زمان امام و ولی ا...
آقامون وقتی بیاد صبح میاد*** ظلمت وتاریکی میره نور میاد
همه جاپر میشه از عدل و داد *** دنیا خالی میشه از ظلم وبیداد
آدما همه بیایید دعادعا کنیم*** ازجون ودل همش خداخداکنیم
ازخدا بخواییم آقامون زودتر بیاد *** ازخدا بخوایم ظهورش زودتر بیاد
653 | سیدمجید | , ایران | ٠٤:٤٨ - ١١ دي ١٣٩٤ |
سلام. برای ظهور آقامون امام زمان یه صلوات
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
654 | نسيمه | , آمریکا | ١٢:١٢ - ١٤ دي ١٣٩٤ |
سلام من حس ميكنم ظهور اغا امام زمان خيلي نزديك شده
655 | سردار دامن باغ. | , ایران | ١٣:٠٤ - ١٧ دي ١٣٩٤ |
ظهور فائم محمد. عج. بسیار نزدیک است منتظران. اماده باشدند. و تحولات یمن را رصد کنند..
656 | حبیب | , ایران | ٠١:٢٦ - ٢١ دي ١٣٩٤ |
آقا صاحب الزمان به فریاد ما شیعیان غریب و تنها و مظلوم افغانستان برس هیچکی جز شما فریاد رس ما تو این دنیا نیست آخه تا کی ما دوری مبارک شما رو تحمل کنیم آقای من مولای من مهربان من
657 | روهینا | , آلمان | ٠٥:٠٠ - ٠٥ بهمن ١٣٩٤ |
به امید روزی که حضرت ظهور فرمایند و فرمانروای زمین شوند.
1 |نرگس||٠٨:٠٤ - ٢١ بهمن ١٣٩٤ |
0
 
3
امام زمان برای فرمانروایی نمی آید بلکه برای عدالت در جهان می آید
658 | فاطمه | , ایران | ٢٠:٥١ - ٠٧ بهمن ١٣٩٤ |
رس ازآن دارم که بمیرم وتونیای
سهم شما برای ظهور یک صلوات
659 | نرگس | , ایران | ٠٨:٠٢ - ٢١ بهمن ١٣٩٤ |
یا مولا دلم می خواد یک لحظه ببینمت بعد بمیرم

تو رو خدا زود تر بیا
660 | على | , ایران | ١٥:٤٥ - ١١ اسفند ١٣٩٤ |
اقا بيا خسته شديم
661 | آیدا | , ایران | ٠٠:٤٣ - ٢٢ فروردين ١٣٩٥ |
تازه فهمیدم مهدی کیه؟
چقدخوشحالم که انتخاب کردم توآخرالزمان باشم،مولای من،همه ی اینایی که اینجاکامنت گذاشتن به دیدنت امیدوارن،ومنم منتظرم توهروعده دستم به بالاست که ببینمت،امیدداریم چون خودت گفتی ظهور نزدیکه،آقای من،بیا...قول میدیم پای همه چیز وایسیم
خدای مهربون من،ماروتا ظهورآقاو شنیدن جمله ی انابقیه ا.... زنده نگه دار....
662 | م | , ایران | ١٧:٢٤ - ٢٣ فروردين ١٣٩٥ |
حاجي مرد ..حالا كجا دنبالت بگردم..
 [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها