2018 April 26 - پنج شنبه 06 ارديبهشت 1397
روايت « لو لا علي (ع) لهلك عمر » در چه منابعي آمده است؟
کد مطلب: ٥١٥٤ تاریخ انتشار: ٠٤ تير ١٣٩٥ تعداد بازدید: 24854
پرسش و پاسخ » امام علي (ع)
روايت « لو لا علي (ع) لهلك عمر » در چه منابعي آمده است؟

سؤال كننده : علي كيخا

پاسخ

اين عبارت كه از زبان خليفه دوم عمر بن خطاب ، در جريانهاي مختلفي و بارها از زبان وي نسبت به حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام صادر شده است كه ما ابتدا اسناد آن از كتب شيعه نقل كرده و سپس جريانات را از منابع معتبر اهل سنت نقل مي كنيم كه براي اهل سنت نيز قابل اعتماد باشد .

لولاعلي در منابع شيعه

كافي ، كليني ، ج 7 ، ص 424، تهذيب الاحكام ، شيخ طوسي ، ج 6 ، ص 606، ج 10 ، ص50، من لايحضره الفقيه ، شيخ صدوق ، ج 4 ، ص 36 ، اختصاص ، شيخ مفيد ، ص 111 و 149 مناقب آل ابي طالب ، ابن شهر آشوب ، ج 1 ، ص 311 ، المسترشد ، طبري شيعي ، ص 548 و 583 ، شرح الاخبار ، قاضي نعمان ، ج 2 ، ص 319 ، مدينه المعاجز ، علامه بحراني ، ج 2 ، ص 460 و ج 5 ، ص 71، الشافي في الامامة ، سيد مرتضي ، ج 1 ، ص 203، ج 3 ، ص 130 ، منهاج الكرامة ، علامه حلي ، ص 18، الطرائف ، سيد ابن طاووس ، ص 255 و 516.

لولاعلي در منابع اهل سنت :

تاويل مختلف الحديث ، ابن قتيبه ، ص 152، مواقف ، ايجي ، ج 3 ، ص 627 و 636، شرح مقاصد ، تفتازاني ، ج 2 ، ص 294 ، التفسير الكبير ، فخررازي ، ج 21 ، ص 22،شرح نهج البلاغه ، ابن ابي الحديد ، ج 1 ، ص 18و ج 12 ، ص 179، تمهيد الاوائل ، باقلاني ، ص 476 ، مناقب علي ابن ابيطالب ، ابن مردويه اصفهاني ، ص 88، ينابيع المودة ، قندوزي حنفي ، ج 1 ، ص 216و ج 2 ، ص 172و ج 3 ، ص 147 ، تاويل مختلف الحديث ، ابن قتيبه، ج 1 ، ص 162، تمهيد الاوائل في تلخيص الدلائل ، باقلاني ، ج 1 ، ص 476 و 547 ، الحاوي الكبير ، ماوردي شافعي ، ج 12 ، ص 115 و ج 13 ، ص 213 ، تفسير سمعاني ، ج 5 ، ص 154 ، المفصل في صنعه الاعراب ، زمخشري ، ج 1 ، ص 432 ، العواصم من القواصم ، ابوبكر بن عربي ، ج 1 ، ص 203 ، حاشيه الرملي ، رملي ، ج 4 ص 39 ، الجد الحثيث ، سعودي غزي عامري ، ج 1 ، ص 186، بريقه محموديه ، محمد بن محمد خادمي ، ج 2 ص 108، منع الجليل ، محمد عليش ، ج 9 ، ص 648، دستور العلماء ، قاضي عبدالنبي نكري، ج 1 ، ص 80.

ماجراهاي بيان اين مطلب توسط عمر :

1 . قال أحمد ابن زهير حدثنا عبيد الله بن عمر القواريري حدثنا مؤمل بن إسماعيل حدثنا سفيان الثوري عن يحيي بن سعيد عن سعيد بن المسيب قال كان عمر يتعوذ بالله من معضلة ليس لها أبو الحسن وقال في المجنونة التي أمر برجمها وفي التي وضعت لستة أشهر فأراد عمر رجمها فقال له علي إن الله تعالي يقول وحملة وفصاله ثلاثون شهرا الحديث وقال له إن الله رفع القلم عن المجنون الحديث فكان عمر يقول لولا علي لهلك عمر.

استيعاب ابن عبدالبر ج 3 ص 1103.

و درباره زن ديوانه اي كه عمر امر به سنگسار او كرد و در مورد زني كه شش ماهه بچه اش به دنيا آمده بود پس عمر خواست كه آنها را سنگسار كند پس حضرت علي به او گفت همانا خداي متعال مي گويد : و حمل زن و شير دادنش سي ماه است ... و همچنين به او گفت : هماا خدا تكليف را از ديوانه برداشته است ... پس عمر مي گفت : اگر علي نبود عمر هلاك مي شد.

سند روايت

سعيد بن مسيب (از راويان صحيح بخاري)

سعيد بن المسيب ... أحد العلماء الأثبات الفقهاء الكبار من كبار الثانية اتفقوا علي أن مرسلاته أصح المراسيل وقال ابن المديني لا أعلم في التابعين أوسع علما منه.

تقريب التهذيب - ابن حجر - ج 1 ص 364.

يحيي بن سعيد ( از راويان بخاري)

يحيي بن سعيد بن قيس بن عمرو ، الإمام أبو سعيد الأنصاري ، قاضي السفاح ، عن أنس ، وابن المسيب ، وعنه مالك ، والقطان ، حافظ فقيه حجة ، مات 143

الكاشف في معرفة من له رواية في كتب الستة - الذهبي - ج 2 ص 366.

يحيي بن سعيد بن قيس الأنصاري المدني أبو سعيد القاضي ثقة ثبت ، من الخامسة مات سنة أربع وأربعين أو بعدها / ع .

تقريب التهذيب - ابن حجر - ج 2 ص 303.

3 . سفيان ثوري (از راويان صحيح بخاري )

وقال شعبة ، وسفيان بن عيينة ، وأبو عاصم النبيل ، ويحيي بن معين ، وغير واحد من العلماء : سفيان أمير المؤمنين في الحديث .

تهذيب الكمال - المزي - ج 11 ص 165.

4 . مومل بن اسماعيل (از روات صحيح بخاري)

مؤمل بن إسماعيل البصري العمري مولاهم ... قال أبو حاتم : صدوق شديد في السنة كثير الخطأ ... مات 206 . ت س ق .

الكاشف في معرفة من له رواية في كتب الستة - الذهبي - ج 2 ص 309.

قال ابن أبي خيثمة عن ابن معين ثقة وقال عثمان الدارمي قلت لابن معين أي شئ حاله فقال ثقة قلت هو أحب إليك أو عبيد الله يعني ابن موسي فلم يفضل وقال أبو حاتم صدوق شديد في السنة كثير الخطأ .

تهذيب التهذيب - ابن حجر - ج 10 ص 340

5 . عبيد الله بن عمر القواريري (از راويان صحيح بخاري)

عبيد الله بن عمر القواريري أبو سعيد البصري الحافظ روي مائة ألف حديث ... مات في ذي الحجة 235 . خ م د س.

الكاشف في معرفة من له رواية في كتب الستة - الذهبي - ج 1 ص 685.

عبيد الله بن عمر بن ميسرة القواريري أبو سعيد البصري نزيل بغداد ثقة ثبت.

تقريب التهذيب - ابن حجر - ج 1 ص 637.

6 . احمد بن زهير

احمد بن زهير بن حرب بن شداد ... الحافظ الكبير ابن الحافظ ... قال الخطيب كان ثقة عالما متقنا حافظا بصيرا بأيام الناس وأئمة الأدب.

لسان الميزان - ابن حجر - ج 1 ص 174

بنابر اين اين روايت طبق مباني رجالي اهل سنت صحيح مي باشد.

2 . ان رجلا اتي به إلي عمر كأن قال : في جوابهم لما سألوه كيف أصبحت قال : أصبحت أحب الفتنة ، وأكره الحق ، واصدق اليهود والنصاري ، وآمن بما لم أره وأقر بما لم يخلق ، فأرسل عمر إلي علي ( ع ) فلما جاء اخبره بما قال الرجل فقال : صدق قال الله تعالي : إنما أموالكم وأولادكم فتنة ، ويكره الحق يعني الموت ، قال الله تعالي وجائت سكرة الموت بالحق ، وصدق اليهود والنصاري قال الله تعالي : وقالت اليهود ليست النصاري علي شئ وقالت النصاري ليست اليهود علي شئ ، ويؤمن بما لم يره يعني الله ، ويقر بما لم يخلق يعني الساعة فقال عمر : لولا علي لهلك عمر .

نظم درر السمطين زرندي حنفي ص 130.

روزي مردي نزد عمر آمد و در پاسخ به اين سوال كه به او گفته شد چگونه صبح كردي گفت : صبح كردم در حاليكه فتنه را دوست داشتم و از حق كراهت داشتم و يهود و نصاري را تصديق مي كردم و به چيزي كه نديدم ايمان داشتم و به چيزي كه خلق نشده اقرار داشتم پس عمر به دنبال حضرت علي عليه السلام فرستاد پس زماني كه حضرت آمد آنها را از حرفهايي كه مرد زده بود با خبر كرد و گفت راست مي گويد زيرا خداي متعال مي گويد : همانا اموال و اولاد شما فتنه است و از حق كراهت دارد يعني مرگ (كه حق است) زيرا خداي متعال مي گويد : و سكره موت به حق آمد و تصديق مي كند يهود و نصاري را خدا ي متعال مي فرمايد: و يهود مي گويد نصاري چيزي نيستند و نصاري مي گويند يهود چيزي نيست و به چيزي كه نديده ايمان دارد يعني خداي عزوجل و به چيزي كه خلق نشده اقرار دارد يعني ساعة (قيامت ) پس عمر گفت : اگر علي نبود عمر هلاك مي شد.

قاضي عضد الدين ايجي از علماي علم مشهور اهل سنت در علم كلام در كتاب كلامي مواقف در بيان ادله در اعلميت حضرت علي عليه السلام در ميان اصحاب رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم اين روايت را نقل و آن را تاييد مي كند :

3 . وروي أن امرأة أتت بولد لستة أشهر من وقت النكاح في زمان عمر رضي الله عنه فهم عمر برجمها ، فقال علي رضي الله عنه لا سبيل لك عليها ، وتلا قوله تعالي : * ( وحمله وفصاله ثلاثون شهرا ) فقال عمر : لولا علي لهلك عمر .

مواقف ايجي ج 3 ص 636 ، تفسير سمعاني ج 5 ص 154.

روايت شده است كه زني در زمان عمر فرزندش را شش ماه بعد از ازدواج به دنيا آورد پس عمر دستور به سنگسار او داد پس حضرت علي عليه السلام فرمود : تو اجازه چنين كاري نداري و آين آيه شريفه را تلاوت كرد (و حمله و فصاله ثلاثون شهرا) پس عمر گفت : اگر علي نبود عمر هلاك شده بود .

خوارزمي بعد از نقل اين ماجرا كلام عمر را به صورت كاملتر بيان مي كند :

عجزت النساء أن تلدن مثل علي بن أبي طالب ، لولا علي لهلك عمر

المناقب موفق خوارزمي ص 81

زنان عاجزند از اينكه مثل علي ابن ابيطالب به دنيا آورند اگر علي نبود عمر هلاك مي شد.

اعوذ بالله من كل معضلة

در بسياري از جريانات خليفه دوم عبارت ديگري نيز دارد كه جالب است وي به خدا پناه مي برد از هر مشكلي كه حضرت علي عليه السلام در آن حاضر نباشد و مسئله را حل نكند.

ابن حجر عسقلاني در فتح الباري مي نويسد :

وفي كتاب النوادر للحميدي والطبقات لمحمد بن سعد من رواية سعيد بن المسيب قال كان عمر يتعوذ بالله من معضلة ليس لها أبو الحسن يعني علي بن أبي طالب

فتح الباري ، ابن حجر ، ج 13 ، ص 286.

وقال أحمد بن زهير حدثنا أبي قال حدثنا ابن عيينة عن ابن جريح عن ابن أبي ملكية عن ابن عباس قال قال عمر علي أقضانا قال أحمد ابن زهير حدثنا عبيد الله بن عمر القواريري حدثنا مؤمل بن إسماعيل حدثنا سفيان الثوري عن يحيي بن سعيد عن سعيد بن المسيب قال كان عمر يتعوذ بالله من معضلة ليس لها أبو الحسن.

استيعاب ، ابن عبدالبر ، ج 3 ، ص 1103 .

همچنين در منابعي نظير : فيض القدير ، مناوي ، ج 4 ، ص 470 ، اسدالغابة ، ابن اثير ، ج 4 ، ص 23 ، تهذيب التهذيب ، ابن حجر ، ج 7 ، ص 296 ، من حياة خليفة عمر بن الخطاب ، احمد البكري ، ص 320 ، نهج الايمان ، ابن جبر ، ص 147 ، ينابيع المودة ، قندوزي حنفي ، ج 2 ، ص 405 ، تاج العروس ، ج 15 ، ص497 ، تاويل مختلف الحديث ، ابن قتيبه ، ص 152 ، الفائق في غريب الحديث ، زمخشري ، ج 2 ، ص 375 ، تاريخ مدينه دمشق ، ج 25 ، ص 369 و ج 42 ، ص 406 ، تاريخ الاسلام ، ذهبي ، ج 3 ، ص 638 ، البداية و النهاية ، ابن كثير ، ج 7 ، 397 ، المناقب ، موفق خوارزمي ، ص 96 ، غريب الحديث ، ابن قتيبه ، ج 2 ، ص 293 ، النهاية في غريب الحديث ، ج 3 ، ص 254 ، لسان العرب ، ابن منظور ، ج 11 ص 453 .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)





Share
81 | اا | , ایران | ١٥:٣٤ - ١٠ اسفند ١٣٨٩ |
19
 
2
پاسخ نظر
همه اي حرفاتون دروغ مي باشد در اسلام توهين نبوده پس در مذهب اهل تسننم به شيعه هيچ توهيني نشده خدا مار را ميشناسد بهش پا نميده شماهم کم جمعيت ترين هستيد
1 |نیک||٠٩:٤٥ - ١٥ آبان ١٣٩٥ |
1
 
2
بنام خدا
ایکاش مسئله شیعه وسنی در بین مسلمانان نبود.و تنها واحده مسلمان بود جون دشمنان اسلام همیشه سعی می کنند میان شیعه وسنی اختلاف بیاندازند تا اسلام را ضعف نگه دارند ولی غیال واهی است چون شیعه وسنی برادر بوده وهمیشه نگهبان اسلامند.
2 |شیعه علی||٠١:٠٣ - ٢٥ خرداد ١٣٩٦ |
2
 
3
تعداد مومنان در قرآن آمده که بسیار کم است و. بیشتر مردمان نمیدانند اگر به تعداد به خواهیم نگاه کنیم پس هممون بریم مسیحی شیم چون از همه بیش ترن یاعلی
82 | دوستار اهل بيت | , ایران | ١٤:٥٠ - ٢١ اسفند ١٣٨٩ |
من همم اين موضوع را براي يكي از سايتهاي اهل سنت حنفي نوشتم پاسخ ايشان اين بود ؟؟؟؟ ‹‹‹‹پاسخ آرمين برندگي : اين بر خلاف ادعاي اهل شيعه مبني بر دشمني حضرت علي(رض) و حضرت عمر(رض) بر دوستي و حمايت حضرت علي(رض) بر حضرت عمر(رض) دلالت ميکند›››››› من همم نوشتم به نظر من اين عالم نبودن وكم سواد بودن را نشان ميداده كه به اجبار غصب خلافت كردن مثال مهمر قذافي كه نه عالم بود ونه سواد فقهي داشت وشد ولي مسلمين وبعد علماي خودشان حكم به مرگ وكشته شدن اودادن به نظر من اين نتيجه انتخاب مردم است غير اين است!!!!؟؟؟؟آيا انتخاب خدا يا رسول الله بهتر است يا انتخاب مردم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
83 | انسان | , آمریکا | ١٨:٢٨ - ٠٣ فروردين ١٣٩٠ |
12
 
3
پاسخ نظر
نه شيعه و نه سني عزيزان مهم انسانيته که رعهيت بشه چرا اسلام رو نابود ميکنين؟
84 | momen abdullah | , ایران | ١٢:١٧ - ٠٩ فروردين ١٣٩٠ |
4
 
11
پاسخ نظر
جناب انسان
آيا اين مطابق انسانيت است که اولي الامر 7 ميليارد انسان شخصي باشد که علوم انساني شرق و غرب عالم و کل علوم قرآني و کل علوم طبي و ... را نداند؟
آخر زورگويي و عمرگويي تا کجا؟
يا علي
85 | مسلمان | , ایران | ٢٢:١٩ - ١٥ فروردين ١٣٩٠ |
3
 
11
پاسخ نظر
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليکم من براي بار اوله که وارد سايت شدم ومتوجه اين شدم که دوستان مثل اينکه با هم دعوا دارند در ابتدا بايد بگم که شيعه و سني هر دو برادرند ودشمن اصلي ما صهيونيست هست من خود عرب زبان هستم وساکن اهواز (گفتم که بحث قوميتي نشه)اما سوالي دارم از همه دوستان آيا کشورهاي حاشيه خليج فارس و عربستان سعودي اينگونه هستند؟ مخصوصا دولت آل سعود دشمني خودشو با شيعه آشکار کرده است
چرا در مناطق شيعه نشين پاکستان بمب گذاري ميشه؟
چرا درمناطق شيعه نشين عراق بمب گذاري ميشه؟
چرا در بازار نادري اهواز بمب گذاري شد؟
چرا درمسجد امام علي زاهدان بمب گذاري شد؟
چرا در شيراز بمب گذاري شد؟
آيا در مناطق سني نشين دنيا همچون اتفاقي رخ داده؟
برخي از دوستان فرمودند که ما نبايد به اعتقادات همديگه توهين کنيم کلام شما درسته اما شما بگوييد شيعه کداميک از عقايد اهل سنت رو به تمسخر گرفتند؟ آيا شيعيان حکم تکفير و حلال بودن خون اهل سنت را داده اند؟
اگه منظور شما گفتن حقايق و برملا کردن جهل برخي اشخاص که در نزد اهل سنت محترم هستند توهين هست آره شيعه توهين کرده اما کدام منطق اينو مي پذيره که گفتن حقايق توهين هست اما متهم کردن شيعه به بت پرستي وشرک توهين نيست؟
قضاوت با شماست ومن الله التوفيق
86 | غلام قنبر | , ایران | ٢٤:٢٦ - ٣١ فروردين ١٣٩٠ |
اول اينكه از شما خيلي تشكر بخاطر زحماتي كه مي كشيد.
چرا سني نمي خواهد بدا وضوي بي ولايت اب بازي ست.
87 | حاجي عبدالرحمن فاتح | , افغانستان | ٠٦:١٢ - ٠٥ ارديبهشت ١٣٩٠ |
اينكه تا يك حدي جواب خودرابگيريد!اين جواب شيخ الاسلام ابن تيميه براي شما بيچاره ها است مولف رافضي مي‌گويد: «عمر از آگاهي اندکي در مورد احکام بر خوردار بود و دستور داد زن حامله‌اي را رجم کنند. علي به او گفت: تو اجازه چنين کاري را نداري، زيرا اگر اجازه رجم اين زن را داشته باشي، اجازه جنين داخل شکمش را نداري. پس عمر او را رجم نکرد و گفت: اگر علي نبود، عمر هلاک مي‌شد». در جواب بايد گفت: اين ماجرا اگر صحيح باشد، از دو حال خارج نيست. يا اينکه عمر ندانسته که آن زن حامله است، و علي او را با خبر نموده است، و شکي نيست که اصل بر عدم علم اشخاص است، و چنانچه امامي نداند که شخص مستحق قتل و يا رجم حامله است، و ديگران در اين باره او را مطلع گردانند. اين اطلاع از باب آگاه کردن امام از امور پنهاني مردم است، و از نوع شهادت شهود در نزد امام است، و اين امر در مورد يك يك انبياء و ائمه و غير ايشان گريزناپذير است، و اين مسائل جزو احکام کلي شريعت نيست. و يا اينکه عمر فراموش کرده که زن حامله نبايد رجم شود، و علي به او متذکر مي‌شود. و او بعد از يادآوري رجم نمي‌کند. و سنت پيغمبر(ص) همين‌گونه بوده است، و وقتي يک زن از قبيله بني غامد آمد و گفت: من از زنا حامله شده‌ام، حضرت فرمود: «اذهبي حتى تضعيه » مسلم 3/1323 و سنن ابي داود، 4/212-213 يعني: برو و زماني برگرد که وضع حمل کردي. و به فرض که عمر حکم اين مسأله را ندانسته باشد، و بعد به آن پي برده باشد ايرادي بر او وارد نيست، زيرا عمر زمامدار مسلمانان و اهل ذمه بود حقوق همه را مي‌داد، حدود را اجرا مي‌کرد و بين همه مردم قضاوت مي‌کرد، و در زمان او اسلام منتشر شد، و چنان گسترش يافت که سابقه نداشت، و دائماًً در حال قضاوت و فتوي بود و چنانچه از کثرت علم برخوردار نمي‌بود، توان اين کار را نداشت و با اين توصيف چنانچه حکم يک مسأله از صد هزار مسأله بر او پوشيده بماند و سپس به آن پي ببرد، و يا اينکه آن را از ياد برده باشد، و سپس به او يادآوري شود، چه عيب و نقص و ايرادي بر او واجب است؟!

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

خوب است که قبول کرده ايد عمر در اين مساله جهل داشت ، چون بسياري اين مطلب را نيز قبول نمي کنند ، اما مساله تنها اين يک مورد نيست ، بلکه کوهي از مسائل است که عمر به آن جهل داشته است !

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

1 |مهدی||١٩:٠٠ - ٢٥ مهر ١٣٩٥ |
0
 
3
بزرگوار ! اولا مولف رافضی از جیب خودش این حرفها رو درنیاورده بلکه از منابع موثق اهل سنت بیان کرده . اگه تو اسناد ارائه شده بحثی داری بسم الله وگرنه گفتن اینکه حالا هزارتا رو میدونسته یکی رو ندونه اشکالی نداره چیزی جز فرار و پاک کردن صورت مساله نیست و دوما همانگونه که گروه پاسخ به شبهات فرمودند فقط این مورد نیست بلکه کوهی از مسائلی است که عمر جاهل بوده نسبت به آنها مثل ندانستن حکم تیمم و ... و کسی که اعلم نیست نباید خلیفه باشه و این یعنی ایشون خلافت رو که حق حضرت علی بوده رو غصب کرده .
یا علی مدد
88 | محسن | , ایران | ١١:٠١ - ٢٧ شهریور ١٣٩٠ |
سلام . دوست عزيز حاجي عبدالرحمن فاتح
طبق روايات (كه متاسفانه فعلا هيچ آدرسي از اين روايات در دست ندارم و انشاءالله در فرصتي ديگه حتما لينكي از اون روايان با سند رو تقديم مي كنم) عمر هفتاد بار متوسل به حضرت علي عليه السلام شد و در دوران خلافت غاصبانه اش هفتاد بار جمله (لولا علي لهلك عمر) رو استفاده كرد . فكرشو بكن ؟ خليفه مسلمين جهان توي هفتاد مسئله جهل داشته . كم نيستا . هفتاد مسئله . اونم براي حاكم اسلامي
89 | سبحان | , ایران | ١٥:٢٦ - ٠٨ مرداد ١٣٩٢ |
من کنت مولاه فهذا علي مولاه
همين جمله کافيه البته براي کساني که مي فهمند
بشکاف ببين چي ميفهمي
90 | محسن م | , ایران | ٠١:٥٩ - ٠٦ مهر ١٣٩٢ |
سلام
اين امر عقلاني و منطقيه که تا يه کسي هست که از گناه کبيره,صغيره,خطا,جهل وحتي ترک مستحب و اولي پاک و مطهره(طبق آيه تطهير,آيه 33 س الاحزاب) چرا پيشوايي مردم شخصي ديگه باشه و اون خلافت رو بگيره بعد تو بعضي از مسائل گير کنه و از امير المومنين(ع) کمک بخواد
اميدوارم که برادران اهل سنت ما اين سوال رو از خودشون بپرسن و دست از تعصب جدا از منطق بردارن تا کمک هاي اهل بيت(ع) نصيب اونها هم بشه
91 | ايمان | , ایران | ٠٤:٥٠ - ٢٠ اسفند ١٣٩٢ |
بسم الله الرحمن الرحيم
کسي که رسول خدا درباره او بگويد(علي مع القرآن و القرآن مع العلي)کجا. و اون کسي که دوازده سال طول کشيده فقط سوره بقره رو ياد بگيره کجا.
کسي که آيه تطهير درباره اش نازل شده کجا و اون کسي که مارمولک ميخورده کجا.
اون کسي که در جنگها مهلت به دشمن نميداد کجا و اوني که مثل بزکوهي فرار ميکرده کجا
عقل هم خوب چيزيه.
ياعلي
92 | سيد صادق | , ایران | ١٩:٢٤ - ١٠ مهر ١٣٩٣ |
جناب عبدالفتاح! چنگيز مغول هم فتوحات بسيار داشت، بعد از او هلاکو خان تا بغداد هم پيشرفت اين دليل بر علم اوست؟!!! نکند شما قائل به عدالت مطلقه مغولها هم هستيد. اما اينکه گفتي ابن تيميه چنين و چنان گفته،اين آقا براي شما شيخ الاسلام است نه ما اگر عرضه داري مثل نويسنده که از کتب خودتان استدلال کرده از کتب مورد قبول ما بر عليه خودمان استدلال کن، نکنه ابن قتيبه و تفتازاني و فخر رازي و... شيخ الکفارند فقط ابن تيميه شيخ الاسلام است؟!!!!!!!!
93 | ابوذر | , کانادا | ١٨:٥١ - ١٢ اسفند ١٣٩٣ |
سلام
از این همه مصادری که گفتید به نظر میاد همین سندی که خودتون بررسی سندیش رو انجام دادید از همه صحیح تر باشه(استيعاب ابن عبدالبر ج 3 ص 1103.) اما اشکالی که داره اینه که سند به سعید بن المسیب که تابعی هست میرسه و در مورد سماعش از عمر جای تردید وجود داره مثلا ذهبی در سیر گفته:
ولد: لسنتين مضتا من خلافة عمر -رضي الله عنه-.
وقيل: لأربع مضين منها، بالمدينة.
رأى عمر، وسمع: عثمان، وعليا، وزيد بن ثابت، وأبا موسى، وسعدا، وعائشة، وأبا هريرة، وابن عباس، ومحمد بن مسلمة، وأم سلمة، وخلقا سواهم.
وقيل: إنه سمع من عمر.
آیا روایتش مرسل نمیشه؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اولا: عده زيادي اين نظريه را که سعيد بن مسيب از عمر نقل روايت نکرده است، مورد خدشه قرار داده و گفته اند او از عمر نقل روايت کرده است
ذهبي گويد:
سعيد بن المسيب الإمام شيخ الإسلام فقيه المدينة أبو محمد المخزومي أجل التابعين ولد لسنتين مضتا من خلافة عمر وسمع من عمر شيئا وهو يخطب
تذكرة الحفاظ  ج 1   ص 54
در جاي ديگر گويد: وقيل أنه سمع من عمر
سير أعلام النبلاء  ج 4   ص 218
نووي نيز گويد:
ولد سعيد لسنتين مضتا من خلافة عمر بن الخطاب وقيل لأربع سنين ورأى عمر وسمع منه ومن عثمان وعلي وسعد بن أبي وقاص
تهذيب الاسماء  ج 1   ص 213
درتهذيب الکمال نيز آمده است
: قلت لأحمد بن حنبل : سَعِيد بن المُسَيَّب ؟ فقال : ومن مثل سَعِيد بن المُسَيَّب ، ثقة من أهل الخير. قلت : سَعِيد عن عُمَر حجة ؟ قال : هو عندنا حجة ، قد رأى عُمَر وسمع منه ، وإذا لم يقبل سَعِيد عن عُمَر فمن يقبل ؟
تهذيب الكمال  ج 11   ص 213
ثانيا:  بر فرض که گفته شود روايت سعيد مرسل است باز علماي اهل سنت مرسلات او را قبول کرده اند و از بهترين مرسلات دانسته اند
معت يحيى بن مَعِين يقول : مُرْسلاًت سَعِيد بن المُسَيَّب أحب إلي من مُرْسلاًت الحسن ، ومُرْسلاًت إبراهيم صحيحة ، إلا حديث تاجر البحرين ، وحديث : الضحك في الصلاة.
يحيي بن معين گويد مرسلات سعيد نزد من از حسن ترين مرسلات است
تهذيب الكمال  ج 11   ص 213
از شافعي نيز نقل شده است :
ن الشافعي : إرسال سَعِيد بن المُسَيَّب عندنا حسن
تهذيب الكمال  ج 11   ص 74
ابن حجر نيز گويد مرسلات او صحيح است
 أن مرسلاته أصح المراسيل .تقريب التهذيب - ابن حجر - ج 1 ص 364.
ثالثا : هر چند او در زمان خلافت عمر کودک بود ولي برخي گفته اند او در اين زمان نيز از همه به اوامر و شان عمر عالمتر بود و حتي پسر عمر نيز اگر چيزي از پدرش را مي خواست بداند به او رجوع مي کرد و به راوي عمر معروف بود
وَقَال محمد بن أَبي ذكين ، عن ابن وهب : سمعت مالكا وسئل عن سَعِيد بن المُسَيَّب ، قيل : أدرك عُمَر ؟ قال : لا ، ولكنه ولد في زمان عُمَر ، فلما كبر أكب على المسألة عن شأنه وأمره حتى كأنه رآه. قال مالك : بلغني أن عَبد الله بن عُمَر كان يرسل إلى ابن المُسَيَّب يسأله عن بعض شأن عُمَر وأمره
وَقَال الليث بن سعد ، عن يحيي بن سَعِيد : إن ابن المُسَيَّب كان يسمى راوية عُمَر بن الخطاب ، لانه كان أحفظ الناس لاحكامه وأقضيته.
وَقَال عُمَر وبن دينار ، عن قتادة : ما جمعت علم الحسن إلى علم أحد إلا وجدت له فضلا عليه ، غير أنه كان إذا أشكل عليه شئ كتب إلى سَعِيد بن المُسَيَّب يسأله.
تهذيب الكمال  ج 11   ص 74
ولد سعيد لسنتين مضتا من خلافة عمر بن الخطاب وقيل لأربع سنين ورأى عمر وسمع منه ومن عثمان وعلي وسعد بن أبي وقاص
تهذيب الاسماء  ج 1   ص 213
رابعا:  خود علماي اهل سنت از جمله ابن قيم به اين مطلب پاسخ دادند اين اشکال که روايت او از عمر مرسسل است، صحيح نيست و گويد سعيد در زمان عمر هشت سال داشته است
وقال الحاكم في علوم الحديث سعيد بن المسيب أدرك عمر وعليا وطلحة وباقي العشرة وسمع منهم
والمقصود أن تعليل الحديث برواية سعيد له عن عمر تعنت بارد
والصحيح أنه ولد لسنتين مضتا من خلافة عمر فيكون له وقت وفاة عمر ثمان سنين
فكيف ينكر سماعه ويقدح في اتصال روايته عنه والله الموفق للصواب

حاشية ابن القيم على سنن أبي داود  ج 13   ص 243
با اين بيان هيچ اشکالي در نقل روايت سعيد از عمر وجود ندارد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
1 |کشی||١٧:٤٧ - ١٢ خرداد ١٣٩٥ |
0
 
4
سلام
ابن حجر با سند خودش که گفته با شرط مسلم صحیحه ثابت کرده سعید بن المسیب از عمر روایت شنیده
وقد وقع لي حديث بإسناد صحيح لا مطعن فيه فيه تصريح سعيد بسماعه من عمر قرأته على خديجة بنت سلطان انبأكم القاسم بن مظفر شفاها عن عبد العزيز بن دلف أن علي بن المبارك بن نغوبا أخبرهم أنا أبو نعيم محمد بن أبي البركات الجمازي أنا أحمد بن المظفر بن يزداد أنا الحافظ أبو محمد عبد الله بن محمد بن عثمان السقاء ثنا بن خليفة ثنا مسدد في مسنده عن ابن أبي عدي ثنا داود وهو بن أبي هند عن سعيد بن المسيب قال سمعت عمر بن الخطاب قال على هذا المنبر يقول عسى أن يكون بعدي أقوام يكذبون بالرجم يقولون لا نجده في كتاب الله لولا أن أزيد في كتاب الله ما ليس فيه لكتبت أنه حق قد رجم رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم ورجم أبو بكر ورجمت هذا الإسناد على شرط مسلم
94 | شیعه اهل بیت | , ایران | ١١:٣٠ - ٣٠ تير ١٣٩٥ |
سلام علیکم خسته نباشید . ایا در کتب شیعه روایتی هست با این مضمون که عصمت حضرت علی بر پایه ایه تطهیر و حدیث کسا ثابت شده است نزد شیعه . ا
ر هست لطفا دو منبع معرفی کرده و هر دو را بررسی رجالی کنید

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در این خصوص روایات فراوانی وجود دارد که ثابت می کند آیه تطهیر درباره حضرت علی علیه السلام و ائمه علیهم السلام نازل شده و امامت و عصمت آنها را ثابت می کند لذا احادیث در حد تواتر می باشند
در اصول کافی نقل شده است
 إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس‏ أهل البيت‏ و يطهركم‏ تطهيرا  فكان علي و الحسن و الحسين‏ و فاطمة ع فأدخلهم‏ رسول‏ الله‏ ص‏ تحت‏ الكساء في بيت أم سلمة ثم قال اللهم إن لكل نبي أهلا و ثقلا و هؤلاء أهل بيتي و ثقلي فقالت أم سلمة أ لست من أهلك فقال إنك إلى خير و لكن هؤلاء أهلي و ثقلي فلما قبض رسول الله ص كان علي أولى الناس بالناس لكثرة ما بلغ فيه رسول الله ص و إقامته للناس و أخذه بيده فلما مضى علي لم يكن يستطيع علي و لم يكن ليفعل أن يدخل محمد بن علي و لا العباس بن علي و لا واحدا  من ولده إذا لقال الحسن و الحسين إن الله تبارك و تعالى أنزل فينا كما أنزل فيك فأمر بطاعتنا كما أمر بطاعتك و بلغ فينا رسول الله ص كما بلغ فيك و أذهب عنا الرجس كما أذهبه عنك فلما مضى علي ع كان الحسن ع أولى بها لكبره فلما توفي لم يستطع أن يدخل ولده و لم يكن ليفعل ذلك و الله عز و جل يقول- و أولوا الأرحام بعضهم أولى ببعض في كتاب الله‏ فيجعلها في ولده إذا لقال الحسين أمر الله بطاعتي كما أمر بطاعتك و طاعة أبيك و بلغ في رسول الله ص كما بلغ فيك و في أبيك و أذهب الله عني الرجس كما أذهب عنك و عن أبيك فلما صارت إلى الحسين ع لم يكن أحد من‏كلينى،
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص ۲۸۷
علامه مجلسی گوید:
الحديث الأول‏: صحيح بسنديه
مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج‏3 ؛ ص213 دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: دوم، 1404 ق.
در نقل دیگر نیز آمده است
 موسى التلعكبري قال حدثنا عيسى بن موسى الهاشمي بسر من رأى قال حدثني أبي عن أبيه عن آبائه عن الحسين بن علي عن أبيه علي ع قال: دخلت على رسول الله ص في بيت أم سلمة و قد نزلت هذه الآية إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت و يطهركم تطهيرا فقال رسول الله ص يا علي هذه الآية نزلت فيك و في سبطي و الأئمة من ولدك فقلت يا رسول الله و كم الأئمة بعدك قال أنت يا علي ثم ابناك الحسن و الحسين و بعد الحسين علي ابنه و بعد علي محمد ابنه و بعد محمد جعفر ابنه و بعد جعفر موسى ابنه و بعد موسى علي ابنه و بعد علي محمد ابنه و بعد محمد علي ابنه و بعد علي الحسن ابنه و الحجة من ولد الحسن هكذا وجدت أساميهم مكتوبة على ساق العرش فسألت الله تعالى عن ذلك فقال يا محمد هم الأئمة بعدك مطهرون‏ معصومون‏ و أعداؤهم ملعونون.
خزاز رازى، على بن محمد، كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر ص156 بيدار - قم، 1401 ق.
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
95 | میلاد | , ایران | ٢٣:٥٤ - ١٥ مهر ١٣٩٥ |
لطفا کتاب النصوص که در آن آقای داوودی 500دلیل ولایت و خلافت امیرالمومنین را ثابت می کند در بخش کتابخانه قرار دهید

پاسخ:
با سلام
دوستد گرامی
در خواست شما پیگیری خواهد شد
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
96 | sdsd | , ایران | ١٦:٥٤ - ١٨ مرداد ١٣٩٦ |
کسی که این سخن عمررا که گفته لولاعلی لهلک عمر قبول نداره یه فرد متعصبه
97 | محمدرضا اسکندری | , ایران | ١٠:٥٦ - ١٤ فروردين ١٣٩٧ |
به همه برادران عزیز توصیه میکنم کتب شیخ محمد تیجانی تونسی مخصوصا کتاب ارزشمند (ثم اهتدیت) را مطالعه بفرمایند. این کتاب مفید در خصوص عالم سنی که سپس به حقانیت شیعه پی می برد می باشد.
 [1] [2] [3]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | رسانه | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | سایت قدیم | العربیة | اردو | English