نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
فهرست نظرات

از تاريخ: تا تاریخ: عبارت موردنظر: محل جستجو:

شماره صفحه از 2808  »
1
کد مطلب: 5004 - عنوان: آيا تا قبل از سال 71 ، تقويم ها در باره حضرت زهرا (سلام الله علیها) از كلمه «وفات» استفاده مي كرده اند؟
نام و نام خانوادگی: یه بنده خدا - تاریخ انتشار: ١٩:٠١ - ٣٠ بهمن ١٣٩٦
سلام به همه دوستان چه شیعه چه سنی.تاجاداره خودتون روبکشیدوبهم تهمت بزنید.آخ که همه ازاین نادانی شماهاخوشحال میشن.
توشیعه یاسنی که دم ازعلی وعمرمیزنین چقدروجدان کاری دارین؟
چقدرازاعمالتون که دراحکامتون اومده مثل احکامتونه؟
چقدربخداایمان دارین؟
چقدربنمازتون پایبندین؟
بابااگه سنی نره بهشت یاشیعه پس کی میخوادبره؟فکرکنم کافرا
چون ازشماهامسلمون ترند.‎:-|‎باباخودتون روبااین حرفاسرگرم نکنین یکی فحش بده یکی دیگه جواب.
بدبختافکرنان کنیدکه خربزه آب است.
هرچی بوده گذشته بفکرآینده باشین.
خداهمشون روبیامرزه.
مسلمونای الان مسلمون نیستن مسلمون نمان.
2
کد مطلب: 6304 - عنوان: شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) واقعيتي انكار ناپذير
نام و نام خانوادگی: مرتضی - تاریخ انتشار: ١٥:٤٣ - ٣٠ بهمن ١٣٩٦
بنظرم همان روایت کافی که کلمه "شهیده"را به کار برده , ما را بس است.
قطعا حضرت را به شهادت رسانیدند
3
کد مطلب: 6400 - عنوان: آنگاه هدايت شدم ، ترجمه كتاب «ثم اهتديت»
نام و نام خانوادگی: محمدرضا - تاریخ انتشار: ١٠:٥٢ - ٢٩ بهمن ١٣٩٦
با سلام .لطفا کتاب صوتیشو هم در اختیار همه قرار بدید .از اونجایی که کتاب مفیدی هستش .ولی کسی پیدا میشه علاقه ای به کتاب خوانی نداشته باشه .ممنونم
پاسخ:
با سلام.در اولین فرصت این کار انجام خواهد شد.

4
کد مطلب: 11779 - عنوان: وهابی دروغگو، قران شیعه تحریف دارد
نام و نام خانوادگی: سید - تاریخ انتشار: ١٢:٠١ - ٢٨ بهمن ١٣٩٦
یعنی ازاین وهابی ها بدبخت تر هم در دنیا پیدا می شود امروز با دیدن اینها یاد جاهلیت مردمان عصر پیامبر می افتم که پیامبر چه کشید از دست این جهال اما اینها باز هم آدم نشدند ونخواهند شد
5
کد مطلب: 5262 - عنوان: آیا عصمت ائمه مانع وجود اختیار در نزد آن هاست؟
نام و نام خانوادگی: خشایار - تاریخ انتشار: ٢٣:٣٦ - ٢٠ بهمن ١٣٩٦
شما گفته اید"معصومين (عليهم السلام) از طرفي علم قطعي به عواقب گناه دارند و از طرف ديگر ذات خداوند را به حقيقت شناخته اند" ولی پیامبر گفته است در ذات خدا تفکر نکنید. ذات خداوند قابل شناخت نیست.چرا که اگر باشد محدود می شود.
6
کد مطلب: 5934 - عنوان: حضرت عباس(ع) در نگاه امام صادق (ع) و امام مهدي (عج)
نام و نام خانوادگی: مرآتی فشی مجید - تاریخ انتشار: ٢١:٣٨ - ٢٠ بهمن ١٣٩٦
اسلام علیک یا ابوالفضل یا باب الحوائج،،خدا رو قسم به حق رو دست بریده قمر بنی هاشم حضرت عباس که گره از مشگلاتمون باز کنه یا باب الحوائج خودت شفاعتمو به درگاه خدا کن تو رو به جان مادرت زهرا
7
کد مطلب: 6277 - عنوان: نسبت هذيان به رسول گرامي !!!
نام و نام خانوادگی: برادر مسلمان - تاریخ انتشار: ١٦:٣٥ - ٢٠ بهمن ١٣٩٦
ای کاش کمی از خدا پروا داشته باشیم و منطقی فکر کنیم
منطق چه میگوید
منطق میگه وقتی اتفاقی و جرم یا جنایتی در حال حاضر اتفاق میوفته و برای رفع شکایت ب دادگاه ارجاع داده میشه حکم دادگاه بر اساس ادله موجوده و هیچوقت صد در صد نیست
ی هفته پیش اتفاقی میوفته و هر کسی ازون اتفاق ی چیزی میگه و جز کسایی ک خودشون تو اون اتفاق بودن کسی چیزی نمیدونه
الان با وجود پیشرفت علمی و فرهنگی نسبت ب گذشته میبینیم ک بازهم اختراعاتی و کشفیاتی به دیگری نسبت داده میشن در حالی ک متعلق به اون شخص نیست
نکته عجیب اینجاست ک گاهی میایم بر اساس ی سری منابع محدود ک متعلق ب 1400 سال پیشن حکم صادر میکنیم
توهین میکنیم ب افراد راس اسلام ب یارای پیامبر در صورتی ک خوب و بد هرکس با خداست
خدا تو قران ب ما اجازه لعن شخصو داده؟خیر
صحابی دوران پیامبر،همونایی ک اهل تشیع قبولشون دارن انسان های بزرگی بودن
چرا از هیچکدام از صحابی مورد تکریم پیامبر نقلی علیه خلفا نیست؟
چ خوبه اگر ک فکر کنیم
توجه کنیم ب این نکته ک تنها کتاب بدون تحریف و دخل و تصرف قرانه و چنانچه میبینیم
التوبة
إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَىٰ وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
ﺍﮔﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻯ ﻧﺪﻫﻴﺪ ، ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻯ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ؛ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻯ ﺩﺍﺩ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﻣﻜﻪ ﺑﻴﺮﻭﻧﺶ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺩﻭ ﺗﻦ ﺑﻮﺩ ، ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺭ ﻏﺎﺭ [ ﺛﻮﺭ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﻜﻪ ] ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻫﻤﺎﻥ ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﺶ ﮔﻔﺖ : ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﻩ ﻣﺪﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﺖ . ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻃﻤﺎﻧﻴﻨﻪ ﻗﻠﺒﻰ ﺍﺳﺖ ] ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻟﺸﻜﺮﻳﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﻳﺪﻳﺪ ، ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﺳﺎﺧﺖ ، ﻭ ﺷﻌﺎﺭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﭘﺴﺖ ﺗﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ، ﻭ ﺷﻌﺎﺭ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻌﺎﺭ ﻭﺍﻟﺎﺗﺮ ﻭ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ؛ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺍﻧﺎﻯ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ .(40)
گفته میشه ک خداوند ارامشش رو بر پیامبر نازل کرده چون مقامی برای خلیفه قاعل نیستید
اما همونطور ک در قسمت قبل ایه مشخصه حضرت ابوبکر محزون بودن
چطور میشه ک ارامش ب اون شخص دیگری ک محزون نبوده نازل بشه؟
و خدا هم عالمه و اینده رو دیده ک این ایه رو اورده
حرف من فقط یک چیزه
کمی دور از انصافه برای کسانی ک خدا در قران خودشو همراه اونا گفته حکم صادر کنیم و بهشون بهتان ضلالت بزنیم
انشاالله خدا همه ما را ب راه راست هدایت کند
پاسخ:
با سلام
این که شما صحیح بخاری و صحیح مسلم را قبول ندارید و بر اساس آن نمی توانید حکم کنید یک دیدگاه شخصی است؛ وگرنه اهل سنت تمامی این دو کتاب را صحیح می دانند و تمامی روایات آن را قبول دارند.
اگر شما اعتبار این دو کتاب را زیر سؤال ببرید دیگر بقیه کتب که از این ها پایین تر هستند به طریق اولی غیر معتبر می شوند و اهل سنت دیگر چیزی برای عمل به سنت پیامبر نخواهد داشت و لذا عنوان اهل سنت بر آن ها اسم بدون مسمی می شود.
اگر می خواهید دیدگاه علمای اهل سنت را نسبت به بخاری و مسلم بدانید به لینک زیر مراجعه کنید:
http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6328

شما ادعا می کنید که از صحابه مورد تکریم نقلی علیه خلفاء نیست؛ در حالی که در خود همین صحیح مسلم نظر امیرالمؤمنین و عباس در مورد ابوبکر و عمر چنین آمده است:

فقال أبو بَكْرٍ قال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ما نُورَثُ ما تركنا صَدَقَةٌ فَرَأَيْتُمَاهُ كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا وَاللَّهُ يَعْلَمُ إنه لَصَادِقٌ بَارٌّ رَاشِدٌ تَابِعٌ لِلْحَقِّ ثُمَّ تُوُفِّيَ أبو بَكْرٍ وأنا وَلِيُّ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَوَلِيُّ أبي بَكْرٍ فَرَأَيْتُمَانِي كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا
صحيح مسلم ج 3 ص 1378

در رابطه با آیه غار هم اولا به قول اهل سنت کجا اسم ابوبکر در آیه آمده است که می گویید کسی که همراه پیامبر بود ابوبکر است.
اگر طبق منطق شما پیش برویم باید بگوییم چگونه بر اساس منابع محدود که متعلق به 1400 سال پیش است حکم صادر می کنید که ابوبکر در غار بوده است؟
چرا اگر در همین منابع 1400 سال پیش اشتباهات خلفاء ذکر شده باشد آن وقت منابع را زیر سؤال می برید ولی اگر در همین منابع به نفع خلفاء چیزی گفته باشد سینه سپر می کنید که چرا فضیلت خلفاء را زیر سؤال می برید؟

ابن کثیر از مفسیرین بزرگ اهل سنت تصریح می کند که سکینه بر پیامبر نازل شده است:
ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: شمس الدین، محمد حسین، ج 4، ص 136، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون، بیروت، چاپ اول، 1419ق.

ثانیا در همه عبارت‌های قبلی و بعدی، همه ضمیرها به پیامبر برمی‌گردد. لذا برگرداندن ضمیر این قسمت میانی آیه به شخص دیگری، خلاف ظاهر است و بدون وجود دلیلی محکم نمی‌توانیم آن‌را بر خلاف ظاهر آیه به کسی دیگر ارجاع بدهیم.

ثالثا خدا در این آیه مسلمانان را توبیخ کرده و می‌فرماید: اگر شما به او یاری نرسانید خودم او را کمک خواهم کرد همان‌طور که قبلاً در مسیر مدینه و در غار او را یاری کردم. در واقع خدا در صدد بیان این نکته است که من او را بدون کمک هیچ کسی یاری کردم. حال این‌که در بین آیه بخواهد گفته شود که خدا آرامشش را بر ابوبکر نازل کرده، با سیاق آیه سازگاری ندارد.

به فرض که بپذیریم ابوبکر با پیامبر در غار بوده است، این آیه هیچ فضیلتی برای ابوبکر ثابت نمی کند؛ چون ابوبکر از موهبت الهی که سکینه است بی بهره مانده است و اشکال دیگر این است که ابوبکر به حرف پیامبر ایمان نداشته است؛ چون در آیه آمده است که پیامبر به همراه خود می گوید نترس خدا با ما است ولی همان طوری که در روایات اهل سنت آمده است ابوبکر می ترسید است و با گفته پیامبر آرام نمی شده است؛ در واقع این آیه نه تنها فضیلتی برای ابوبکر نیست؛ بلکه نشان دهنده عدم ایمان ابوبکر به پیامبر است.

موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

8
کد مطلب: 6135 - عنوان: اظهارات مفتي اعظم عربستان در مشروعيت بيعت يزيد و حرمت قيام امام حسين (علیه اسلام)
نام و نام خانوادگی: ناشناس - تاریخ انتشار: ٠٨:٥٨ - ١٩ بهمن ١٣٩٦
پاسخ به نظر شماره 48836
پس چرا حضرت علی به مخالفت نپرداختن اگه برای خلافت بهش ظلم شده بود علی فاتح خیبر شیر خداست.؟؟جانم فدای علی
پاسخ:
با سلام
رسول اکرم 13سال در مکه با آن ظلم و جور قریش زندگی کردند و قیام هم نکردند!
علل عدم قیام امیرالمؤمنین بر ضد حکومت ابوبکر:
حضرت قطعاً تصمیم بر قیام داشت؛ ولی روی بعضی از ملاحظات قیام نکردند:
1- نبود قدرت و نیروی کافی:
الف) اگر به تعداد اصحاب بدر و طالوت نیرو داشتم قیام می کردم!
مرحوم کلینی در کافی از حضرت امیر نقل می کند که حضرت فرمود:
«أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ‏ لِي‏ عِدَّةُ أَصْحَابِ طَالُوتَ أَوْ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ وَ هُمْ أَعْدَاؤُكُمْ لَضَرَبْتُكُمْ بِالسَّيْفِ حَتَّى تَئُولُوا إِلَى الْحَق»
به خدا قسم اگر من به تعداد اصحاب طالوت، یا تعداد اهل بدر، در حالی که آنها دشمن شما بودند، نیرو داشتم، حتماً با شمشیر شما را می زدم تا اینکه بر صراط مستقیم باز گردید.
کافی، ج8، ص 32، ح 5
ب) اگر چهل نفر نیروی فرمانبردار داشتم قیام می کردم!
حضرت می فرماید:
«وَ لَوْ كُنْتُ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ (أَخُو تَيْمٍ) أَرْبَعِينَ‏ رَجُلًا مُطِيعِينَ لَجَاهَدْتُهُم»
اگر من در روزی که بیعت گرفته شد برای اخوتیم (ابوبکر)، من چهل مرد فرمانبردار داشتم، حتماً با آنها نبرد می کردم.
مستدرک الوسائل، ج11، ص 76، ح 12462
روزی «اشعث بن قیس» به حضرت امیر اعتراض می کند که چرا همانگونه که در مقابل طلحه و زبیر و معاویه دست به شمشیر بردید، در برابر ابوبکر و عمر دست به شمشیر نبردید تا حق خود را بگیرید!؟
حضرت در پاسخ ابن قیس می فرمایند:
«يَا ابْنَ قَيْسٍ أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ أَخُو تَيْمٍ‏ الَّذِي عَيَّرْتَنِي بِدُخُولِي فِي بَيْعَتِهِ أَرْبَعِينَ رَجُلًا كُلُّهُمْ عَلَى مِثْلِ بَصِيرَةِ الْأَرْبَعَةِ الَّذِينَ قَدْ وَجَدْتُ لَمَا كَفَفْتُ يَدِي وَ لَنَاهَضْتُ الْقَوْمَ وَ لَكِنْ لَمْ أَجِدْ خَامِساً فَأَمْسَكْت.
قَالَ الْأَشْعَثُ فَمَنِ الْأَرْبَعَةُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ سَلْمَانُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ الزُّبَيْرُ بْنُ صَفِيَّةَ قَبْلَ نَكْثِهِ بَيْعَتِي»‏
ای پسر قیس! به خدائی که دانه را شکافت و انسان را آفرید سوگند، همانا من اگر روزی که با ابوبکر بیعت گرفته شد، بیعتی که مرا شماتت به آن بیعت کردن می کنی، اگر چهل مرد در اختیار داشتم، چهل مردی که در بصیرت همانند آن چهار نفر بودند که من یافتم؛ هرگز دست روی دست نمی گذاشتم و با آن قوم می جنگیدم و نابودشان می کردم، ولیکن نفر پنجمی نیافتم و لذا دست نگه داشتم.
اشعث گفت: آن چهار نفر چه کسانی هستند ای امیرالمؤمنین؟ حضرت فرمود: آن چهار نفر سلمان و ابوذر و مقداد و زبیر بودند البته زبیر قبل از آنکه بیعت مرا شکست.
سلیم بن قیس هلالی، ص 218؛ احتجاج طبرسی، ج1، ص 449؛ ارشاد القلوب دیلمی، ص 94، ح33؛ بحارالأنوار ج29، ص 419
د) اگر به تعداد این گوسفندان نیرو داشتم قیام می کردم!
در روایات آمده است:
«خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَرَّ بِصِيرَةٍ فِيهَا نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ شَاةً فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ لِي رِجَالًا يَنْصَحُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ بِعَدَدِ هَذِهِ الشِّيَاهِ لَأَزَلْتُ ابْنَ آكِلَةِ الذِّبَّانِ‏ عَنْ مُلْكِهِ قَالَ فَلَمَّا أَمْسَى بَايَعَهُ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ سِتُّونَ رَجُلًا عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ اغْدُوا بِنَا إِلَى أَحْجَارِ الزَّيْتِ‏ مُحَلِّقِينَ
وَ حَلَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا وَافَى مِنَ الْقَوْمِ مُحَلِّقاً إِلَّا أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ وَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ جَاءَ سَلْمَانُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ فَرَفَعَ يَدَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي كَمَا اسْتَضْعَفَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ هَارُون»
روزی امیرالمؤمنین از مسجد خارج شد و از کنار محل نگهداری حیوانات که سی رأس گوسفند در آنجا نگه داری می شد، عبور کرد و فرمود: به خدا قسم اگر من به تعداد این گوسفندان، نیرو داشتم، حاکم را از حکومتش برکنار می کردم؛ وقتی عصر شد، تعداد 360 نفر با علی بیعت کردند که تا پای جان در کنار او بجنگند. حضرت به آنها فرمود: بروید و سرهای خود را بتراشید و در محله احجار الزیت حاضر شوید.
حضرت سر خود را تراشید و در محل قرار حاضر شد ولی از بیعت کنندگان جز ابوذر، مقداد، حذیفه، عمار و سلمان که در آخر آمد، کسی دیگری حاضر نشد. حضرت در این هنگام دست به آسمان بلند کرد و فرمود: خدایا این قوم مرا تنها گذاشته و ناتوان کردند، همانگونه که بنی اسرائیل هارون را ناتوان گذاشتند.
کافی، ج8، ص 33، ح5
2- وصیت پیغمبر اکرم:
ابن عباس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کند که در وصیتی به امیرالمؤمنین فرمود:
«يَا عَلِيُّ إِنَ‏ قُرَيْشاً سَتَظَاهَرُ عَلَيْكَ وَ تَجْتَمِعُ كَلِمَتُهُمْ عَلَى ظُلْمِكَ وَ قَهْرِكَ فَإِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَجَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَك»
ای علی! همانا قریش بعد از من بر ضد تو خواهند شد و همگی آنها بر ظلم کردن و چیره شدن بر تو اجتماع خواهند نمود، اگر یاوری داشتی با آنها نبرد کن و اگر یاوری نیافتی، دست نگه دار و خونت را حفظ کن.
الغیبه شیخ طوسی، ص 193‏
تشبیه عدم قیام حضرت امیر، به عدم قیام حضرت هارون
حضرت موسی برای عبادت به کوه طور می رود و وقتی بر می گردد می بیند که قومش گوساله پرست و بت پرست شدند. نه تنها دست از نبوت حضرت موسی و وصایت حضرت هارون برداشته اند بلکه گوساله پرست هم شدند. حضرت هارون هم هیچ قیامی در مقابل آنها نکرد، و با گوساله پرستها مبارزه هم نکرد.
وقتی حضرت موسی از کوه طور آمد به هارون گفت:
أَ فَعَصَيْتَ أَمْري
آیا از دستور من سرپیچی کردی؟
سوره طه(20) : آیه 93
حضرت موسی ریش حضرت هارون را گرفت و کشید؛ هارون گفت:
قالَ يَا بْنَ أُمَّ لا تَأْخُذْ بِلِحْيَتي‏ وَ لا بِرَأْسي‏ إِنِّي خَشيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَني‏ إِسْرائيلَ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلي
گفت: اى فرزند مادرم! ريش و سر مرا مگير!، من ترسيدم بگويى تو ميان بنى اسرائيل تفرقه انداختى و سفارش مرا به كار نبستى.
سوره طه(20) : آیه94 ‏
در حقیقت هارون گفت من ترسیدم اگر بر ضد سامری قیام بکنم، تعدادی از من طرفداری کنند و تعدادی از سامری؛ در نتیجه جنگ داخلی راه بیافتد و موحد کشی و بنی اسرائیل کشی راه بیافتد.
آیا کسی می تواند بگوید که حضرت هارون کار نادرستی انجام داده است؟ وقتی حضرت هارون آمد و دلیل آورد، حضرت موسی با آن همه عصبانیت متقاعد شد و آرام گرفت.
«ابن عبدالبر» در «استیعاب» از زبان امیرالمؤمنین نقل می کند:
«وأیم اللَّهِ لَوْلا مَخَافَةُ الْفُرْقَةِ وَ أَنْ يَعُودَ الْكُفْرُ وَ يَبُوءَ الدِّينُ لِغَيْرِنَا، فَصَبَرْنَا عَلَى بَعْضِ الأَلَمِ، ثُمَّ لَمْ نَرَ بِحَمْدِ اللَّهِ إِلا خَيْرًا»
قسم به خدا اگر ترس تفرقه بین امت اسلامی نبود، و این که کفر دوباره بازگردد و دین اسلام نابود شود، حتماً حکومت را تغییر می دادم؛ ولی به بعضی دردها صبر کردم و به حمد خدا از این صبرم جز خیر چیزی ندیدم.
الإستیعاب، ج2، ص 497
امیرالمؤمنین در مقابل خلفاء قیام مسلحانه نکردند؛ وگرنه مخالفت های خود را به گوش آن ها رساندند؛ مثل:
وَلَكِنَّكَ اسْتَبْدَدْتَ عَلَيْنَا بِالْأَمْرِ
صحيح البخاري ج 4 ص 1549
در مورد امر خلافت نسبت به استبداد ورزیدی.
خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها خود دلیل دیگری بر مخالفت و غاصب دانستن خلفاء توسط اهل بیت علیهم السلام است.
نظر امیرالمؤمنین نسبت به خلفاء هم در کتاب صحیح مسلم به وضوح بیان شده است:
فقال أبو بَكْرٍ قال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ما نُورَثُ ما تركنا صَدَقَةٌ فَرَأَيْتُمَاهُ كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا وَاللَّهُ يَعْلَمُ إنه لَصَادِقٌ بَارٌّ رَاشِدٌ تَابِعٌ لِلْحَقِّ ثُمَّ تُوُفِّيَ أبو بَكْرٍ وأنا وَلِيُّ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَوَلِيُّ أبي بَكْرٍ فَرَأَيْتُمَانِي كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا
صحيح مسلم ج 3 ص 1378
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

9
کد مطلب: 5145 - عنوان: چرا رسول خدا (ص) خالد بن وليد را به خاطر كشتن قبيله «بني جذيمه» قصاص نكرد؟
نام و نام خانوادگی: علی - تاریخ انتشار: ٠٠:٥٦ - ١٩ بهمن ١٣٩٦
چقدر دنیا پست است که یکی مثل خالد می شود موضوع بحث بین انسان ها
10
کد مطلب: 4910 - عنوان: حديث « هر كه بميرد و امام زمانش را نشناسد ، همانند مردن زمان جاهليت مرده است » از كيست ؟
نام و نام خانوادگی: حسین - تاریخ انتشار: ١٦:١١ - ١٧ بهمن ١٣٩٦
سلام این حدیث هر کس بمیرد و به مرگ جاهلیت مرده ، که از کتاب صحیح مسلم استناد کردی می توانی کدام باب شماره حدیث را بگویی چون چندین چاپ دارد
پاسخ:
با سلام
صحيح مسلم ، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري النيسابوري الوفاة: 261 ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت ، تحقيق : محمد فؤاد عبد الباقي
وَمَنْ مَاتَ وَلَيْسَ في عُنُقِهِ بَيْعَةٌ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً
صحيح مسلم ج 3 ص 1478

حدیث شماره 1851 باب بَاب وُجُوبِ مُلَازَمَةِ جَمَاعَةِ الْمُسْلِمِينَ عِنْدَ ظُهُورِ الْفِتَنِ وفي كل حَالٍ وَتَحْرِيمِ الْخُرُوجِ على الطَّاعَةِ وَمُفَارَقَةِ الْجَمَاعَةِ

موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

11
کد مطلب: 5009 - عنوان: آيا عمر بن الخطاب ، به حضرت زهرا سلام الله عليها جسارت كرده است ؟
نام و نام خانوادگی: Amir - تاریخ انتشار: ٠٣:١٠ - ١٣ بهمن ١٣٩٦
نرسد اگر به علی کسی به کجا رود به کجا رسد
به خدا قسم که اگر کسی به علی رسد به خدا رسد
12
کد مطلب: 6211 - عنوان: چه كساني اهل بدعتند؟
نام و نام خانوادگی: زینب - تاریخ انتشار: ٢٣:٤٧ - ١٢ بهمن ١٣٩٦
سلام زینب از کابل هستم. راستش اینجا اهل سنت میگن ک درسته ک اهل بیت شهید شدن و نزد خدا زنده هستن و روزی خودشونو از خدا میگیرن.ولی اهل بیت هم ک در کل اهل قبور هستن.و اهل قبور نمیتونن چیزی رو بشنوند پ چطور اهل بیت بتونن سخنای شما رو بشنوند.خاهشا اگه میشه بهم یه جوابی بدین
پاسخ:
با سلام
در لینک زیر بحث این که آیا مرده ها می شنوند یا خیر را به صورت کامل بحث کرده ایم:
http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6310
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

13
کد مطلب: 5148 - عنوان: اگر ابوبكر و عمر، غاصب خلافت بودند ، چرا امام علي (ع) با خلفا همكاري مي كرد؟
نام و نام خانوادگی: فاطمه - تاریخ انتشار: ١٨:٥٩ - ١٢ بهمن ١٣٩٦
سلام من شیعه هستم ولی در مورد یک چیز نتوانستم قانع بشم اگر عمر پهلوی حضرت فاطمه را بریده و یا قصد اتش زدن هانه اورا داشته پس چرا انقد با امام علی در دوران خلافتش مهربان بود ایا چنین ادمی میتواند اینکار را کند ویا در ماجرای ازدواج ام کلثوم با ان که دختر واقعیشان نبود ولی اورا مانند دخترش دوست داشت پس چطور حاضرشدن اورا به عمر بدهند ک ازدواج کند با تشکر
پاسخ:
با سلام

مهربانی خلفاء با امیرالمؤمنین را از کجا ثابت می کنید؟
امیرالمؤمنین در روایتی در مورد شرایطش در زمان خلفاء می فرماید:
فصبرت وفي العين قذى وفي الحلق شجى أرى تراثي نهبا
علل الشرائع - الشيخ الصدوق - ج 1 ص 151
نثر الدرر ج 1 ص 186
صبر کردم در حالی که خار در چشم داشتم و استخوان در گلو و می دیدم که میراثم غارت شده است.
آیا از این جمله امیرالمؤمنین می توان فهمید که خلفاء با امیرالمؤمنین مهربان بودند و حضرت در راحتی بوده است؟

در رابطه با ازدواج ام کلثوم هم می توانید به لینک زیر مراجعه کنید تا در جریان جزئیات این جریان قرار بگیرید

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6342

موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

14
کد مطلب: 5236 - عنوان: آيا آيه اي در خصوص عصمت امامان عليهم السلام در قرآن آمده است ؟
نام و نام خانوادگی: مجید - تاریخ انتشار: ٢١:٤٦ - ١١ بهمن ١٣٩٦
با سلام. اخیراً گفته شده که پیامبر و امامان فقط در امور دینی واخلاقی عصمت دارند و در امور مثلاً پزشکی و .... معصوم نیستند. لطفاً به تفصیل پاسخ دهید
15
کد مطلب: 6304 - عنوان: شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) واقعيتي انكار ناپذير
نام و نام خانوادگی: فرهاد - تاریخ انتشار: ١٣:٤٥ - ١١ بهمن ١٣٩٦
باسلام
لطفا بفرمایید سند روایات 45 و 75 و 95 روزشهادت حضرت زهرا در کجا نقل شده ...
سپاسگذارم.
پاسخ:
با سلام

در مورد تعداد روزهایی که حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها پس از رحلت پدر بزرگوارشان در قید حیات بوده اند در میان کتاب های حدیثی و تاریخی چند نظر وجود دارد. بعضی از این زمان را چهل روز و کسانی این مدت را شش ماه ذکر کرده اند.[1]

مرحوم ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبین می گوید: مدت زمان حیات فاطمه زهرا (س) بعد از وفات پیامبر (ص) مورد اختلاف قرار گرفته است، به طوری که کمترین زمان ذکر شده در این رابطه 40 روز و بیشترین زمان شش ماه مى باشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول است روایات رسیده از ائمه (ع) است. امام باقر (ع) مى فرماید: به درستی که زمان رحلت صدیقه کبری (س) سه ماه بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) بود.[2]

همچنین مرحوم طبرسی می گوید: حضرت صدیقه طاهره(ع) در ماه جمادی الاخر سال یازده هجری از دنیا رفتند. و مدت زمان حیات فاطمه زهرا(س) پس از پیامبر(ص) 95 روز بود.[3]

و مرحوم طبری شیعی در کتاب دلایل الامامه به سلسله اسناد خود روایاتی از حضرت امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت می فرماید: «فاطمۀ زهرا(س) در ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته در سال یازده هجری از دنیا رفتند».[4]

این دو روایت مبنای نظر اکثر علمای شیعه من جمله سید ابن طاووس(ره) در کتاب شریف اقبال مى باشد.[5]

اما دسته دیگری از روایات صحیحه هم این مدت را 75 روز ذکر کرده اند از جمله این روایات، روایت مرحوم کلینی از امام صادق (ع) است که حضرت می فرماید: «به درستی که توقف فاطمه (ع) در این دنیا پس از پدر گرامیش 75 روز بود.»[6]

این دسته از روایات هم مبنای نظر برخی از علمای شیعه از جمله مرحوم کلینی گردیده. البته ممکن است دلیل اختلاف در این دو دسته از روایات صحیحه رایج نبودن نقطه گذاری بر کلمات در زمان صدور روایات باشد. توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسه تسعون» موید این معنا است.

اکثر بزرگان سوم جمادی ثانی( 95 روز بعد از رحلت پیامبر (ٌص) )را معتبرتر می دانند.


[1].مجلسی،محمد باقر، بحارالأنوار ج43 ص 189 حدیث 19- کشف الغمة] وَ نَقَلْتُ مِنْ کِتَابِ الذُّرِّیَّةِ الطَّاهِرَةِ لِلدُّولَابِیِّ فِی وَفَاتِهَا ع مَا نَقَلَهُ مِنْ رِجَالِهِ قَالَ لَبِثَتْ فَاطِمَةُ بَعْدَ النَّبِیِّ ص ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ وَ قَالَ‏ ابْنُ شِهَابٍ سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ قَالَ الزُّهْرِیُّ سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ مِثْلُهُ عَنْ عَائِشَةَ وَ مِثْلُهُ عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَیْرِ وَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ع خَمْساً وَ تِسْعِینَ لَیْلَةً فِی سَنَةِ إِحْدَى عَشْرَةَ وَ قَالَ ابْنُ قُتَیْبَةَ فِی مَعَارِفِهِ مِائَةَ یَوْمٍ وَ قِیلَ مَاتَتْ فِی سَنَةِ إِحْدَى عَشْرَةَ لَیْلَةَ الثَّلَاثَاءِ لِثَلَاثِ لَیَالٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ هِیَ بِنْتُ تِسْعٍ وَ عِشْرِینَ سَنَةً أَوْ نَحْوِهَا

[2]. ابوالفرج اصفهانى‏، مقاتل ‏الطالبیین، تحقیق: صقر، سید احمد، ص 59 و 60، دار المعرفة، بیروت، بى تا.

[3]. طبرسی، فضل بن حسن، إعلام الورى بأعلام الهدى‏، ج 1، ص 300، مؤسسه آل البیت‏، قم، چاپ اول، 1417ق.

[4]. طبری، محمد بن جریر بن رستم، دلائل الإمامة، ص 79، بعثت، قم، چاپ اول، 1413ق.

[5]. ابن طاووس، على بن موسى، الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فى السنة، محقق و مصحح: قیومى اصفهانى، جواد، ج 3، ص 160 و 161، دفتر تبلیغات اسلامى، قم، چاپ اول، 1376ش.

[6] الکافی ج 1 ص 458 باب مولد ِ الزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ ع، حدیث 1- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِی عُبَیْدَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ فَاطِمَةَ ع مَکَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یَوْماً.

موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

16
کد مطلب: 5132 - عنوان: شيعيان ، در رد اتهام شراب خواري به امير مؤمنان (ع) كه توسط اهل سنت مطرح شده است ، چه پاسخي دارند ؟
نام و نام خانوادگی: ابوالفضل - تاریخ انتشار: ٢١:٢٠ - ٠٨ بهمن ١٣٩٦
َخْبَرَنَار أَبُو أَحْمَدَ عَبْدُ الْوَهَّابِ بْنُ عَلِيِّ بْنِ عَلِيٍّ ، بِبَغْدَادَ ، أَنَّعَبْدَ الأَوَّلِ بْنَ عِيسَى السِّجْزِيَّ أَخْبَرَهُمْ ، قِرَاءَةً عَلَيْهِ ، أَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُظَفَّرِ ، أَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أَحْمَدَ السَّرْخَسِيُّ ، أَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ خُزَيْمٍ ، ثَنَا عَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ ، أَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ سَعْدٍ ، قَالَ : أَنَا أَبُو جَعْفَرٍ الرَّازِيُّ ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ السَّائِبِ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ السُّلَمِيِّ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ، قَالَ : صَنَعَ لَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ طَعَامًا ، فَدَعَانَا ، وَسَقَانَا مِنَ الْخَمْرِ ، فَأَخَذَتِ الْخَمْرُ مِنَّا ، وَحَضَرَتِ الصَّلاةُ فَقَدَّمُونِي ، فَقَرَأْتُ قُلْ يَأَيُّهَا الْكَافِرُونَ { 1 } لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ { 2 } سورة الكافرون آية 1-2 وَنَحْنُ نَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ، قَالَ : فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ يَأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ سورة النساء آية 43 .

((لاحادیث المختاره از علامه ضیاء الدین المقدسی ج 2 ص 187))

از علی بن ابی طالب نقل شده است که گفت عبدالرحمن بن عوف برای ما غذایی درست کرد و ما را دعوت نموده و به ما شراب داد وقتی شراب نوشیدیم وقت نماز شد عبدالرحمن من را مقدم کرده و من در نماز سوره کافرون را اینگونه خواندم لا اعبد ما تعبدون و نحن نعبد ما تعبدون پس خداوند این آیه را نازل نمود که ای کسانی که ایمان آوردید مبادا در حال مستی به سراغ نماز بروید تا زمانی که بدانید چه می گویید
17
کد مطلب: 5137 - عنوان: چرا حضرت علي (ع) نام سه فرزند خود را عمر ، ابوبكر و عثمان گذاشت؟
نام و نام خانوادگی: محسن - تاریخ انتشار: ٠٢:٤٩ - ٠٨ بهمن ١٣٩٦
پاسخ به نظر شماره 74310
اولا ماها اسمهای چهارده معصوم بین ما رواج نداره
چون پاک و معصوم بودن
بین ما اسم صحابه یا فرزندان معمولی امامان رواج نداره
فقط اسم و کنیه خود اماما بین ما رواج داره
آره اگه اسم پسران معمولی امامان رواج داشت و فرق میزاشتیم حرف شما درست بود ولی ما فقط اسم و لقب شخص اماما میزاریم چکار به بچه هاشون داریم
18
کد مطلب: 11207 - عنوان: جمعیت شیعیان در جهان با تبعیض سیستماتیک مواجه شده است+نمودار
نام و نام خانوادگی: حجت اله عرفانیان - تاریخ انتشار: ١٣:٤٢ - ٠٧ بهمن ١٣٩٦
شیعه یعنی ش شما ی یار ع علی ه هستید
شجره نبوت30 شجره امامت30=60 50عیسی محمد=110 امام علی ثمره 124هزارپیامبر است
مذهب اسلام 183 یگانه مذهب الله 183 202 محمد علی = 385 شیعه385 پیامبرفرمودفقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 385 شیعه385فلسفه دین الله 385انسان کامل بدین الله385اسلام واقعی الله385 مذهب الله یعنی جان دین385اصل مذهب بدین اسلام 385 مذهب اصلی بدین اسلام 385یگانه مذهب الله محمد علی 385 دین مذهب مقدس الله 385 فلسفه دین الله385

یک مردمیخواهم باکلمه { مذهب اسلام183قلب مذهب183یگانه مذهب الله183 202محمد علی=385 شیعه 385 نام شیعه 12 بار در قرآن آمده است { وان من شیعه" الابراهیم اذ جاء ربه بقلب سلیم } نام فرقه های باطل یک بار هم در قرآن نیامده است نام کلمه امام هم دوازده بار در قرآن آمده استعلی ولی الله ماه مذهب الله385 اهل دین حزب الله183قلب مذهب183دین ناب الله 183کلید گنج الله 183مذاهب اصلی183 یگانه کلید گنج183مذهب بدین الله183کلید بمذهب الله 183 اصول مذهبه183امامان کل 183 امام کل مذهب183گنج دین الله 183مذهب اسلام183 202 محمد علی =385شیعه 385با کلمه 183مذهب اسلام 183 202 محمد علی=385پیامبر و جانشینش و مذهبتان را ثابت کنیدبه ابجدامام کل مذهب183 مذهب اسلام 183گنج دین الله183یگانه مذهب الله183 202 محمدعلی=385شیعه385پیامبر فرمودفقط یک فرقه اهل نجات است به ابجدفرقه 385شیعه 385 فلسفه دین الله385جان دین مومن اسلام385 اسلام پیامبر385فقط دین اسلام 385فلسفه دین الله385گنج دین الله محمد علی385امام کل مذهب محمد علی385 علی ولی الله ماه مذهب الله385شیعه385 اسلام پیامبر 385فقط دین اسلام385با آل قرآن385 شیعه385قلب مذهب محمد علی 385شیعه385 کلید مذهب الله 245علی110 135 فاطمه =245 به ابجد بهترین دین های الله یگانه مذهب اسلام شیعه 1447 - 1202 عمر ابوبکر عثمان = 245 علی 110 135 فاطمه = 245 اسلامه حق 245 منظور علی فاطمه = 245 اسلامه حق 245کلید مذهب الله245 میباشدبه ابجد شیطان 22مقصر22شیطان 22دشمن اسلام 22عمر22ابابکر22عمر22 شرور 22گنده لات 22نابکار22دینها22قلدر22شیطان22 لعنت22عمر 22ابابکر 22بدبختی 22ایدز22 لواط 22فاحشه 22آلوده22تباهی22منکر22 لامذهب22مقصر22عمر22 ملحد22دشمن اسلام 22درآتشه 22دوزخه22نابحقه22 بناحقه22دینها 22دروغ22 کلک22کید 22مکارا22نابکار22 مجرمان22منافقان22مجرمان22منکر22 تکبر22دشمن اسلام22سست ایمان22 لا مذهب22منکر 22تنفر22 انزجار22شیطان22 عمر 22ابابکر22گنده لات 22شرور22نابکار22 قلدر22 دشمن اسلام 22عمر22شیطان22

19
کد مطلب: 6254 - عنوان: كرامات عمر بن خطاب در كتب اهل سنت
نام و نام خانوادگی: محمد - تاریخ انتشار: ٠٨:٠٧ - ٠٧ بهمن ١٣٩٦
سلام علیکم
ماجرای یا ساریه الجبل الجبل آمده است و اینکه آن لشکر صدای عمر را شنیدند ولی جالبه که همین هم از معجزات امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه اسلام است. درکتاب مدینه المعاجز صص۱۴-۱۸ آمده است:
الحضيني في هدايته: بإسناده عن جابر بن عبد الله الأنصاري، قال:
كنا بين يدي أمير المؤمنين - عليه السلام - في مسجد رسول الله - صلى الله عليه وآله - إذ دخل عمر بن الخطاب، فلما جلس قال للجماعة: إن لنا سرا فخففوا رحمكم الله،فتهيزت وجوهنا وقلنا له: ما هكذا كان يفعل بنا رسول الله - صلى الله عليه وآله - و لقد كان يأتمننا على سره، فما بالك أنت لما وليت أمور المسلمين تسترت بنقاب رسول الله - صلى الله عليه وآله؟! فقال للناس أسرار لا يمكن إعلانها بين الناس، فقمنا مغضبين وخلا بأمير المؤمنين - عليه السلام - مليا، ثم قاما من مجلسهما حتى رقيا منبر رسول الله جميعا.
فقلنا: الله أكبر أترى لابن حنتمة رجع عن طغيانه وغيه ورقى المنبر مع أمير المؤمنين - عليه السلام - ليخلع نفسه ويثبته [له] فرأينا أمير المؤمنين - عليه السلام - وقد مسح بيده على وجهه، ورأينا عمر يرتعد ويقول: لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم، ثم صاح ملء صوته: يا سارية الجبل الجبل، ثم لم يلبث (إلى) أن قبل صدر أمير المؤمنين ونزلا وهو ضاحك، وأمير المؤمنين - عليه السلام - يقول له: يا عمر افعل ما زعمت أنك فاعله وإن كان لا عهد لك ولا وفاء، فقال [له]: امهلني
يا أبا الحسن حتى أنظر ما يرد من خبر سارية وهل ما رأيته صحيحا أم لا؟
فقال له أمير المؤمنين - عليه السلام -: ويحك إذا صح ووردت أخباره عليك بتصديق ما عاينت ورأيت وانهم قد سمعوا صوتك ولجأوا إلى الجبل كما رأيت هل أنت مسلم ما ضمنت؟ قال: لا يا أبا الحسن ولكني أضيف هذا إلى ما رأيت منك ومن رسول الله - صلى الله عليه وآله - والله يفعل ما يشاء [ويختار].فقال أمير المؤمنين - عليه السلام -: يا عمر ان الذي تقول أنت وحزبك الظالمون. انه سحر وكهانة انه ليس منهما، فقال له عمر: يا أبا الحسن ذلك قول من مضى والامر فينا في هذا الوقت ونحن [أولى] بتصديقكم في أعمالكم وما نراه إلا من عجائبكم إلا إن الملك عقيم.
فخرج أمير المؤمنين - عليه السلام - فلقيناه، فقلنا له: يا أمير المؤمنين ما هذه الآية العظيمة وهذا الخطاب الذي [قد] سمعناه؟ فقال أمير المؤمنين: هل علمتم أوله؟
فقلنا: ما علمناه يا أمير المؤمنين، ولا نعلمه إلا منك.
فقال: إن هذا ابن الخطاب قال لي: إنه حزين القلب، باكي العين على جيوشه التي في فتح الجبل في نواحي نهاوند، فإنه يحب أن يعلم صحة أخبارهم وكيف هم مع ما دفعوا إليه من كثرة جيوش الجبل، وان عمرو بن معد يكرب قتل ودفن بنهاوند وقد ضعف جيشه وانحل بقتل عمرو، فقلت له: ويحك يا عمر تزعم أنك الخليفة في الأرض والقائم مقام رسول الله - صلى الله عليه وآله - وأنت لا تعلم ما وراء اذنك، وتحت قدمك، والامام يرى الأرض ومن فيها ولا يخفى عليه من أعمالهم شئ، فقال: يا أبا الحسن فأنت بهذه الصورة فأي شئ خبر سارية الساعة وأين هو ومن معه وكيف صورتهم؟
فقلت له: يا بن الخطاب إن قلت لك لم تصدقني، ولكني أريك جيشك وأصحابك وسارية وقد كمن لهم جيوش الجبل في واد قفر، بعيد الأقطار، كثير الأشجار، فإن سار جيشك إليهم يسيرا أحاطوا به فقتل أول جيشك و آخره، فقال لي: يا أبا الحسن، فما لهم [من] ملجأ منهم ولا مخرج من ذلك الوادي، فقلت: بلي، لو لحقوا إلى الجبل الذي إلى الوادي لسلموا وملكوا جيش الجبل، فقلق وأخذ بيدي وقال: الله الله يا أبا الحسن في جيوش المسلمين إما أن ترينهم كما ذكرت أو تحذرهم إن قدرت، ولك ما تشاء،ولو خلع نفسي من (الخلافة)هذا الامر وأرده إليك.
فأخذت عليه عهد الله وميثاقه إن رقيت به المنبر وكشفت له عن بصره وأريته جيشه في الوادي، وانه يصيح عليهم فيسمعون منه ويلجؤون إلى الجبل فيسلمون ويظفرون [فيه] أن يخلع نفسه (من الخلافة ويسلم حقي إلي، فقلت له: قم يا شقي فوالله لا وفيت بهذا العهد والميثاق (كما لم تف لله و لرسوله ولي بما أخذناه عليك من العهد والميثاق والبيعة) في جميع المواطن.
فقال لي: بلى والله، فقلت له: ستعلم أنك من الكاذبين، ورقوت المنبر ودعوت بدعوات وسألت الله أن يريه ما قلت له، ومسحت بيدي على عينيه، وقلت له وكشف عنه عطاؤه ونظر إلى سارية وسائر الجيش وجيش الجبل و ما بقي إلا الهزيمة لجيشه وقلت: صح يا عمر إن شئت، قال: وأسمع؟ قلت له: وتسمع وتنادي بصوتك إليهم، فصاح الصيحة التي سمعتموها يا سارية الجبل الجبل، فسمعوا صوته ولجأوا إلى الجبل، فسلموا وظفروا ونزل ضاحكا كما رأيتموه وخاطبته وخاطبني بما قد سمعتم.
قال جابر: فآمنا وصدقنا وشك آخرون إلى أن ورد البريد بحكاية ما حكاه أمير المؤمنين - عليه السلام - ورآه عمر ونادى [بأعلى] صوته فكان أكثر (العوام المتمردين وابن الخطاب جعلوا هذا الحديث له منقبة والله ما كان إلا مثلبا.




20
کد مطلب: 5145 - عنوان: چرا رسول خدا (ص) خالد بن وليد را به خاطر كشتن قبيله «بني جذيمه» قصاص نكرد؟
نام و نام خانوادگی: سلام - تاریخ انتشار: ١٢:١٣ - ٠٦ بهمن ١٣٩٦
سلام.لطفا جمله زیر را معنی کنید.

ادعی ما کفر معه بالخالق

با تشکر