Sunday 17 December 2017
Qualities and virtues of hadrat “Khaidah” [AS] in Shia resources
ID: 569 Publish Date: 07 June 2017 - 15:46 Count Views: 292
Article » public
Qualities and virtues of hadrat “Khaidah” [AS] in Shia resources

Hadrat “Khadijah” [AS] was the first woman who believed in Prophet Muhammad [PBUH] and spent all her wealth in the way of her Prophet and promoting Islam. She had unique virtues and qualities that were noticed by almighty god, Prophet Muhammad [PBUH] and “Ahl al-Bayt” [AS]. Many virtues have been said for her in Shia resources. Sheikh “Ali Namazi” says in this regard:

فضائل خديجة ومناقبها أكثر من أن تحصى متفرّقة على الأبواب

Virtues of hadrat “Khadijah” [AS] in different parts are countless.

“Al-Namazai” – Mustadrak Safinah al-Bihar – vol. 3, p 34

In this article, we discuss some of the virtues of mother of the believers, hadrat “Khadijah” [AS] in Shia resources and narratives:

Hadrat “Khadijah”, the best wife of Prophet Muhammad [PBUH]:

“Ibn Babawaih Qomi” quotes a narrative about hadrat Khadijah’s superiority over other wives of Prophet [PBUH]:

حدثنا محمد بن إبراهيم بن إسحاق الطالقاني رضي الله عنه قال حدثنا الحسين بن علي بن الحسين السكري قال حدثنا محمد بن زكريا الجوهري عن جعفر بن محمد بن عمارة عن أبيه عن أبي عبد الله جعفر بن محمد الصادق ع قال: تزوج رسول الله ص بخمس عشرة امرأة و دخل بثلاث عشرة منهن و قبض عن تسع فأما اللتان لم يدخل بهما فعمرة و السنى‏  و أما الثلاث عشرة اللاتي دخل بهن فأولهن خديجة بنت خويلد ثم سورة [سودة] بنت زمعة ثم أم سلمة و اسمها هند بنت أبي أمية ثم أم عبد الله عائشة بنت أبي بكر ثم حفصة بنت عمر ثم زينب بنت خزيمة بن الحارث أم المساكين ثم زينب بنت جحش ثم أم حبيبة رملة بنت أبي سفيان ثم ميمونة بنت الحارث ثم زينب بنت عميس ثم جويرية بنت الحارث ثم صفية بنت حيي بن أخطب و التي‏ وهبت نفسها للنبي‏ ص خولة بنت حكيم السلمي و كان له سريتان يقسم لهما مع أزواجه مارية و ريحانة الخندفية و التسع اللاتي قبض عنهن عائشة و حفصة و أم سلمة و زينب بنت جحش و ميمونة بنت الحارث و أم حبيبة بنت أبي سفيان و صفية بنت حيي بن أخطب و جويرية بنت الحارث و سورة [سودة] بنت زمعة و أفضلهن‏ خديجة بنت خويلد ثم أم سلمة بنت أبي أمية ، ثم ميمونة بنت الحارث.

Messenger of Allah [PBUH] married fifteen women that slept with thirteen of them and when Prophet Muhammad [PBUH] died, nine of his wives were alive. The names of those whom Prophet [PBUH] didn’t sleep with them are: “Umrah and Sana”, and the names of thirteen women that messenger of Allah slept with them are:

“Khadijah”, daughter of “Khuwaylah” – “Sudah”, daughter of “Zum’ah” – “Umm Salamah Hind”, daughter of “Abi Umayyah” – “Aisha”, daughter of “Abu-Bakr” – “Hafsa”, daughter of “Umar” – “Zainab”, daughter of “Khazimah ibn Harith” – “Zainab”, daughter of “Jahsh”, - “Umm Habibah Ramlah”, daughter of “Abi Sufyan” – “Maymunah”, daughter of Harith” – “Zainab”, daughter of “Amis” –“Juwayrah”, daughter of “Harith” –“Safiyyah”, daughter of “Hai ibn Akhtab” and a woman gifted herself to Prophet “Muhammad” [PBUH] named “Khulah”, daughter of “Hakim Salami”.

Messenger of Allah [PBUH] had also two servants named “Mariyah Qabtiyah” and “Rayhanah Khandafiyyah” that Prophet [PBUH] would behave them like his other wives.

Nine wives who were alive when Prophet Muhammad [PBUH] died are: “Aisha”, “Hafsa”, “Umm Salamah”, “Zainab”, daughter of “Jahsh”, “Maymunah”, daughter of “Harith”, “Umm Habibah”, “Safiyyah”, “Juwayrah” and “Soudah”.

And Prophet Muhammad’s [PBUH] best wives are: mother of the believers hadrat “Khadijah” then “Umm Salamah” and after them “Maymunah”.

“Ibn Babawayh” – Al-Khisal – 419

Hadrat “Khadijah” in heavenly houses along with Hadrat “Asiya” and “Mary”

Sheikh “Saduq” quotes a narrative about her position in paradise:

 أخبرنا محمد بن محمد، قال: أخبرنا أبو القاسم جعفر بن محمد، عن أبيه، عن سعد بن عبد الله، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن العباس بن عامر القصباني، عن أبان بن عثمان الأحمر، عن بريد العجلي، قال: سمعت أبا عبد الله جعفر بن محمد (عليهما السلام) يقول: لما توفيت خديجة (رضي الله عنها) جعلت فاطمة (صلوات الله عليها) تلوذ برسول الله (صلى الله عليه و آله) و تدور حوله، و تقول: يا أبت، أين أمي قال: فنزل جبرئيل (عليه السلام) فقال له: ربك يأمرك أن تقرئ فاطمة السلام، و تقول لها: إن أمك في بيت من قصب، كعابه‏ من ذهب، و عمده ياقوت أحمر، بين آسية و مريم بنت عمران، فقالت فاطمة (عليها السلام): إن‏ الله‏ هو السلام‏، و منه السلام، و إليه السلام

Imam “Sadiq” [AS] says: when hadrat “KHadijah” [AS] passed away, hadrat “Fatimah” [AS] who was a kid kept refuging to messenger of god [PBUH] and would say: O father! Where is my mother? Imam said: then “Gabriel” came down to messenger of Allah [PBUH] and said: remember me to “Fatimah” and tell her: your mother is in paradise, in a house made of straw that its walls are made of gold and its pillars are from ruby. And she’s beside “Asiya” wife of Pharaoh and “Mary”.

“Tusi”, Amali – p 175

The leader of women in paradise

Although, it’s well-known that hadrat “Fatimah” [AS] is the leader of women in paradise, but it’s been mentioned in some narratives that mother of hadrat “Fatimah” [AS] is the leader of women in paradise as well.

“Khazaz Qomi” quotes a narrative in this regard:

حدثنا الحسين بن علي الرازي قال حدثني إسحاق بن محمد بن خالويه قال حدثني يزيد بن سليمان البصري قال حدثني شريك عن الركين بن الربيع عن القاسم بن حسان عن زيد بن ثابت قال قال رسول الله ص‏ معاشر الناس ألا أدلكم على خير الناس جدا و جدة قلنا بلى يا رسول الله قال الحسن و الحسين أنا جدهما و جدتهما خديجة سيدة نساء أهل الجنة ألا أدلكم على خير الناس أبا و أما قلنا بلى يا رسول الله قال الحسن و الحسين أبوهما علي بن أبي طالب و أمهما فاطمة سيدة نساء العالمين ...

Prophet Muhammad [PBUH] said: O people! Do you want me to introduce you the best people in terms of grandfather and grandmother? They say: Yes, we do, messenger of Allah [PBUH] said: “Hassan” and “Husain” that I’m their grandfather and their grandmother is “Khadijah” who is the leader of women in paradise. Then he said: do you want me to introduce you the best people in terms of parents? We said: Yes, we do. Messenger of Allah [PBUH] said: “Hassan” and “Husain” whom their parents are “Ali” and “Fatimah” who is the leader of women in two worlds.

“Khazaz Razi” – Kifayah al-Athar – p 98

It’s necessary to mention that this narrative isn’t in contradictory with the narrative that introduces hadrat “Fatimah” [AS] as the leader of women in paradise, because hadrat “Khadijah” is the leader of women in paradise except hadrat “Fatimah” [AS] as it’s written in this narrative that hadrat “Fatimah” has this position in two worlds and is the leader of women in two worlds, it means both in this world and hereafter, hadrat “Fatimah” [AS] has superiority over all women even her mother.

Intercession

It’s been said in a narrative that hadrat “Khadijah” [AS] will intercede Shias in the day of resurrection:

علي بن محمد بن علي بن سعد الأشعري‏ عن حمدان بن يحيى‏  عن بشر بن حبيب، عن أبي عبد الله ع‏ أنه سئل عن قول الله عز و جل‏ و بينهما حجاب و على الأعراف رجال‏  قال: «سور بين الجنة و النار، قائم عليه محمد  صلي الله عليه وآله و علي و الحسن و الحسين و فاطمة و خديجة ع فينادون: أين محبونا أين شيعتنا، فيقبلون إليهم فيعرفونهم بأسمائهم و أسماء آبائهم، و ذلك قوله تعالى‏ يعرفون كلا بسيماهم‏  فيأخذون بأيديهم (فيجوزون بهم) الصراط و يدخلونهم الجنة»

“Bashar ibn Habib” says: imam “Sadiq” [AS] was asked about this verse:

وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَعَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ

“And between them is a veil, and on the ramparts there shall stand men”

Imam “Sadiq” [AS] said: it’s a wall between paradise and hell, Prophet Muhammad [PBUH], “Ali”, “Hassan”, “Husain”, “Fatimah” and “Khadijah” [AS] are standing over it and shout: where are our lovers and Shias? Shias and lovers are brought to them and they know them by their name and their fathers’ name. This is the tafsir of this verse:

يعرفون كلا بسيماهم

They hold their hands and pas them through “Sirat” bridge and take them to paradise.

“Husain ibn Sulayman ibn Muhammad” – Mukhtasar al-Basa’ir – p 174

According to this narrative, hadrat “Khadijah”, along with infallibles [AS], will intercede Shias.

Paradise is eager to see hadrat “Khadijah” [AS]

It’s been said in a narrative that paradise is eager to four women that one of them is hadrat “Khadijah” [AS]; Allameh “Majlisi” quotes this narrative in his book:

و من كتاب مولد فاطمة لابن بابويه روي أن النبي ص قال: اشتاقت‏ الجنة إلى‏ أربع‏ من النساء مريم بنت عمران و آسية بنت مزاحم زوجة فرعون و هي زوجة النبي ص في الجنة و خديجة بنت خويلد زوجة النبي ص في الدنيا و الآخرة و فاطمة بنت محمد ص.

“Ibn Babawayh” writes in his book that Prophet “Muhammad” [PBUH] said: paradise is eager to four women: “Mary” daughter of “Imran”, “Asiya”, wife of Pharaoh, who will be prophet’s wife in paradise, “Khadijah” [AS], wife of Prophet [PBUH] in this world and hereafter and hadrat “Fatimah” [AS].

“Majlisi” – Bihar al-Anvar – vol. 43, p 53

It’s written in another narrative that hadrat “Khadijah” [AS] has particular tent in paradise:

حدثنا أحمد بن محمد عن جعفر بن محمد بن مالك الكوفي عن محمد بن عمار عن أبي بصير قال: كنت عند أبي عبد الله ع فركض برجله الأرض فإذا بحر فيه سفن من فضة فركب و ركبت معه حتى انتهى إلى موضع فيه خيام من فضة فدخلها ثم خرج فقال رأيت الخيمة التي دخلتها أولا فقلت نعم قال تلك خيمة رسول الله ص و الأخرى‏ خيمة أمير المؤمنين ع و الثالث خيمة فاطمة و الرابعة خيمة خديجة و الخامسة خيمة الحسن و السادسة خيمة الحسين و السابعة خيمة علي بن الحسين و الثامنة خيمة أبي و التاسعة خيمتي و ليس أحد منا يموت إلا و له خيمة يسكن فيها.

“Abu Basir” says: I was with imam “Sadiq” [AS] that he hit his leg on the ground, a sea was appeared on which there were ships made of silver and both of us got on one of them until we get to a place in which tents from silver were set up, imam “Sadiq” [AS] went to them and came out then he told me: did you see the first tent? I said: Yes, I did. He said: that is Prophet’s [PBUH] tent, second one belongs to commander of the faithful [AS], third one is for hadrat “Fatimah” [AS], fourth one is for “Khadijah” [AS], fifth one is for Imam “Hassan” [AS], sixth one belongs to imam “Husain” [AS], seventh tent is for “Ali ibm Husain” [AS], eighth one is for my father and last one is mine, after our death, each one of us will reside in one of these tents.

“Saffar” – Basa’ir al-Darajat – vol. 1, p 405

Hadrat “Khadijah” is amongst Outstrippers and those who are near to Allah

Allameh “Majlisi” quotes this a narrative in this regard:

... عن جابر بن عبد الله رضي الله عنه عن النبي ص قال: قوله تعالى‏ و مزاجه من تسنيم‏ قال هو أشرف شراب في الجنة يشربه محمد و آل محمد و هم المقربون‏ السابقون‏ رسول الله ص و علي بن أبي طالب و الأئمة و فاطمة و خديجة صلوات الله عليهم و ذريتهم الذين اتبعتهم بإيمان ليتسنم عليهم من أعالي دورهم.

“Jabir ibn Abdullah” has quoted from Prophet Muhammad [PBUH] about this verse:

وَمِزَاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ

And its mixture is Tasneem,

Surah Al-Mutaffifin – verse 27

It’s the best beverage in paradise that Muhammad [PBUH] and his dynasty drink from it, messenger of Allah [PBUH], “Ali ibn abi Talib”, “Fatimah”, “Khadijah” [AS] and their children are the instances of outstrippers and those who are near to Allah, this creek streams from top of their castle in paradise.

“Majlisi” – Bihar al-Anwar – vol. 8, p 150

Divine special greeting on hadrat “Khadijah” [AS]

عن زرارة و حمران و محمد بن مسلم عن أبي جعفر ع قال حدث أبو سعيد الخدري أن رسول الله ص قال: إن جبرئيل ع قال لي ليلة أسري بي حين رجعت و قلت يا جبرئيل هل لك من حاجة قال حاجتي أن تقرأ على خديجة من الله و مني السلام و حدثنا عند ذلك أنها قالت حين لقاها نبي الله صلى الله عليه و آله فقال لها الذي قال جبرئيل فقالت إن‏ الله‏ هو السلام‏ و منه السلام و إليه السلام و على جبرئيل السلام‏

Messenger of Allah [PBUH]: in the night of “Mi’raj”, when “Gabriel” took me toward skies, on our way back I said to “Gabriel”: “Do you have any request?” “Gabriel” said: “my request is that you extend a hello to “Khadijah” for me and god”, when messenger of Allah [PBUH] reached on the earth, he conveyed “Gabriel” and god’s greeting to “Khadijah”, she said: indeed god is greeting and greeting is from him and greeting returns to him and salute on “Gabriel”.

“Ayyashi” – Tafsir – vol. 2, p 279 // “Majlisi” – Bihar al-Anwar – vol. 16, p 7

Hadrat “Khadijah” is amongst four selected women

Sheikh “Saduq” quotes a narrative in this regard:

حدثنا الحسين بن أحمد بن إدريس رضي الله عنه قال حدثني أبي قال حدثني محمد بن أحمد قال حدثني أبو عبد الله الرازي عن الحسن بن علي بن أبي عثمان عن موسى بن بكر عن أبي الحسن الأول ع قال قال رسول الله ص‏ إن الله تبارك و تعالى اختار من كل شي‏ء أربعة اختار من الملائكة جبرئيل و ميكائيل و إسرافيل و ملك الموت ع و اختار من الأنبياء أربعة للسيف إبراهيم و داود و موسى و أنا و اختار من البيوتات أربعة فقال‏ إن الله اصطفى آدم و نوحا و آل إبراهيم و آل عمران على العالمين‏ و اختار من البلدان أربعة فقال عز و جل‏ و التين و الزيتون و طور سينين و هذا البلد الأمين‏ فالتين المدينة و الزيتون بيت المقدس و طور سينين الكوفة و هذا البلد الأمين مكة و اختار من‏ النساء أربعامريم و آسية و خديجة و فاطمة و اختار من الحج أربعة الثج و العج و الإحرام و الطواف فأما الثج فالنحر و العج ضجيج الناس بالتلبية و اختار من الأشهر أربعة رجب [رجبا] و شوال [شوالا] و ذو القعدة [ذا القعدة] و ذو الحجة [ذا الحجة] و اختار من الأيام أربعة يوم الجمعة و يوم التروية و يوم عرفة و يوم النحر.

Messenger of Allah [PBUH] said: out of everything, almighty god selected four things, amongst angels he selected: “Gabriel”, “Michael”, “Esrafil” and angel of death and amongst Prophets, he chose four Prophets to fight by sword: “Abraham”, “David”, “Moses” and me, and amongst clans, god chose four clans and said: Allah chose Adam and Noah, the House of Abraham and the House of Imran above all worlds. {Surah 3- verse 33} and amongst cities, god chose four cities and said: By the fig and the olive, and the Mount, Sinai, and this safe city {Surah 94 – verses 1 to 3}, the meaning of fig is “Medina” and the meaning of olive is “Jerusalem” and mount, Sinai, means “Kufa” and the safe city is “Mecca” and amongst women, god chose four women: “Mary”, “Asiya”, “Khadijah” and “Fatimah” and amongst “Hajj” rituals he chose four rituals: sacrificing, saying “Labbayk”, “Ihram” and “Tawaf” and amongst months, almighty god chose four months: “Rajab”, “Shawwal”, “Dhu al-Qi’dah” and “Dhu al-Hijjah” and he chose four days: Friday, eighth of “Dhu al-Hijjah”, Day of “Arafah” and Day of “Eid al-Adha” {sacrifice feast}

“Ibn Babawayh” – Al-Khisal – vol. 1, p 225 // “Ibn Tavus” – Al-Lohouf – p 86

Hadrat “Khadijah” the richest person in “Mecca”

It’s written in “Bihar al-Anwar” book:

:ليس بمكة أكثر مالا من خديجة

In “Mecca”, there was no one richer than “Khadijah” [AS].

“Majlisi”- Bihar al-Anwar – vol. 16, p 21

  کان لخديجه (سلام الله عليها) في کل ناحيه عبيد و مواشي، حتي قيل ان لها ازيد من ثمانين الف جمل متفرقه في کل مکان و کان لها في کل ناحيه تجاره و في کل بلد مال، مثل مصر و الحبشه و غيرها.

She had eighty thousand camels in different regions for trade and she also had business houses in different areas such as “Egypt” and “Ethiopia”.

“Majlisi”- Bihar al-Anwar – vol. 16, p 22

و كان لخديجة دار واسعة تسع أهل مكة جميعا و قد جعلت أعلاها قبة من الحرير الأزرق و قد رقمت في جوانبها صفة الشمس و القمر و النجوم و قد ربطته من حبال الإبريسم‏ و اوتاد الفولاد

Hadrat “Khadijah” owned a big house that would place all people of “Mecca”.

“Majlisi”- Bihar al-Anwar – vol. 16, p 22

She had too much money that even people and merchants would use it:

قد انتفع بمالها أكثر الناس و هي تعطي مالها سائر من يسألها التجارة

Most of people would use her wealth and she’d also donate her wealth to the merchants who asked her for help.

“Majlisi”- Bihar al-Anwar – vol. 16, p 22

Hadrat “Khadijah” spent all her wealth in the way of Islam and Prophet [PBUH]

حدثنا أحمد بن الحسن القطان قال حدثنا أحمد بن يحيى بن زكريا القطان قال حدثنا بكر بن عبد الله بن حبيب قال حدثنا تميم بن بهلول عن أبيه عن أبي الحسن‏ العبدي عن سليمان بن مهران عن عباية عن ابن عباس قال: سألته‏ عن قول الله عز و جل‏ أ لم يجدك يتيما فآوى‏  قال إنما سمي يتيما لأنه لم يكن له نظير على وجه الأرض من الأولين و لا من الآخرين فقال الله عز و جل ممتنا عليه بنعمته- أ لم يجدك يتيما أي وحيدا لا نظير لك- فآوى‏ إليك الناس و عرفهم فضلك حتى عرفوك و وجدك ضالا يقول منسوبا عند قومك إلى الضلالة فهداهم لمعرفتك- و وجدك عائلا يقول فقيرا عند قومك يقولون لا مال لك فأغناك‏ الله بمال خديجة ثم زادك من فضله فجعل دعاءك مستجابا حتى لو دعوت على حجر أن يجعله الله لك ذهبا لنقل عينه إلى مرادك و أتاك بالطعام حيث لا طعام و أتاك بالماء حيث لا ماء و أغاثك بالملائكة حيث لا مغيث فأظفرك بهم على أعدائك.

“Abayah” was asked about the meaning of this verse {that why Prophet is called orphan?}

أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى 

Did He not find you an orphan and give you shelter? 

Surah Ad-Dhuha – verse 6

He said: Prophet was named orphan; because he was unique on the earth, so god told him: “أ لم يجدك يتيما فآوى”, it means: weren’t you alone and unique? So, almighty god gathered people around you and revealed your excellence to them until they knew you and  وجدك ضالا فهدى, it means: amongst your tribe and relatives you were called wanderer, then almighty god guided them by knowing you and they’d say that you’re poor, then god made you rich by Khadijah’s [AS] wealth and increased your excellence and honor and granted your prayers so that if you pray and ask god turning a stone into gold for you, he’ll do so at once and when you didn’t have food, god sent you food and prepared you with water whenever you were thirsty and days that you had no supporter, he helped you by angels and made you to win over your enemies.

“Ibn Babawayh” – Al-Nas – p 52

Hadrat “Khadijah” is the instance of “Wives” in Surah “Al-Furqan”

[فرات‏] قال حدثني علي بن حمدون [قال حدثنا علي بن محمد بن مروان قال حدثنا علي بن يزيد عن جرير عن عبد الله بن وهب عن أبي هارون‏] عن أبي سعيد في قوله [تعالى‏] هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قرة أعين و اجعلنا للمتقين إماما قال النبي ص قلت [لجبرئيل‏ ع يا جبرئيل‏] من أزواجنا قال خديجة قال قلت و من ذرياتنا قال فاطمة قلت و من قرة أعين قال الحسن و الحسين قلت‏ و اجعلنا للمتقين إماما [و من للمتقين إماما] قال علي بن أبي طالب عليه السلام

It’s been quoted from “Abu Saed Khederi” about this verse:

هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قرة أعين و اجعلنا للمتقين إماما

Those who say: 'Lord give us of our wives and children what pleases our eyes and make us leaders to the fearful.

Surah Al-Furqan – verse 74

Prophet [PBUH] said: I said to “Gabriel”: O “Gabriel”! Who are “Wives” in this verse: she said: “Khadijah”, I said: who are “Children”? She said: “Fatimah” [AS], I said: who are “What pleases our eyes? She said: “Hassan” and “Husain” [AS], I said: who is “Make us leaders to the fearful”? She said: “Ali ibn Abi Talib” [AS].

“Furat ibn Ibrahim Kufi” – Tafsir – p 294 /// “Majlisi” – Bihar al-Anwar – vol. 24, p 135 /// “Bahrani” – Al-Burhan fi Tafsir al-Quran – vol. 4, p 156

Prophet Muhammad’s [PBUH] severe grief after hadrat Kadijah’s [AS] death

After hadrat “Khadijah” and hadrat “Abu Talib” died, sorrow and grief swept across messenger of Allah [PBUH] that’s why he decided to migrate.

فلما فقدهما رسول الله ص سئم المقام بمكة و دخله حزن شديد و أشفق على نفسه من كفار قريش فشكا إلى جبرئيل ع ذلك فأوحى الله عزوجل إليه اخرج‏ من‏ القرية الظالم أهلها و هاجر إلى المدينة فليس لك اليوم بمكة ناصر و انصب للمشركين حربا فعند ذلك توجه رسول الله ص إلى المدينة.

When Prophet [PBUH] lost both of them in “Mecca”, great grief swept across him and was afraid that hypocrites would kill him that’s why he complained to “Gabriel”, almighty god revealed to him that leave this land that its people are oppressors and migrate to “Medina” that no companion is left for you in “Mecca”, then messenger of Allah [PBUH] went to “Medina”.

“Kulayni” – Al-Kafi – vol. 8, p 340

She was the first woman who believed in Prophet [PBUH]

It’s been quoted in many narratives that hadrat “Ali” [AS] was the first person who believed in messenger of Allah [PBUH] and hadrat “Khadijah” [AS] was the first woman who believed in him, when messenger of Allah [PBUH] was sick, hadrat “Fatimah” [AS] was so upset, Prophet Muhammad [PBUH] would console her by stating the good memory of their {“Ali and Khaijah”} converting to Islam:

.... سلمان الفارسي (رضي الله عنه)، قال: دخلت على رسول الله (صلى الله عليه و آله) في مرضه الذي قبض فيه، ...... قال: إن عليا أول من آمن بالله (عز و جل) و رسوله من هذه‏ الأمة، هو و خديجة أمك‏،

“Salman Farsi” says: during Prophet’s [PBUH] last disease - after this disease Prophet left the world - I visited him… he said to hadrat “Fatimah” [AS]: indeed “Ali” [AS] is the first person of this nation who believed in god and his messenger, “Ali” [AS] and “Khadijah” [AS], your mother are the first persons who converted to Islam.

“Tusi” – Al-Amali – al-Nas – p 606 /// “Majlisi” – Bihar al-Anwar – vol. 22, p 502

Sheikh “Tusi” quotes another narrative in this regard:

أخبرنا أبو عمر، قال: أخبرنا أحمد، قال: حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى الجعفي، قال: حدثنا أبي، قال: حدثنا الحسين بن عبد الكريم- و هو أبو هلال الجعفي-، قال: حدثنا جابر بن الحر النخعي، قال: حدثني عبد الرحمن بن ميمون أبو عبد الله، عن أبيه، قال: سمعت ابن عباس يقول: أول من آمن برسول الله (صلى الله عليه و آله) من الرجال علي، و من‏ النساء خديجة (رضي الله عنهما)

“Tusi” – Al-Amali – p 259

Confirming Prophet [PBUH] when all denied him

و عن علي ع قال: ذكر النبي ص خديجة يوما و هو عند نسائه فبكى فقالت عائشة ما يبكيك على عجوز حمراء من عجائز بني أسد فقال صدقتني‏ إذ كذبتم‏ و آمنت بي إذ كفرتم و ولدت لي إذ عقمتم قالت عائشة فما زلت أتقرب إلى رسول الله صلى الله عليه و آله بذكرها.

And it’s been quoted from commander of the faithful [AS] that one day messenger of Allah [PBUH] remembered hadrat “Khadijah” [AS] in front of his wives and cried, “Aisha” said: why are crying for an old lady? Prophet [PBUH] said: she confirmed me, when all of you denied me and believed in me when all of you were hypocrite and gave birth to a baby for me when all of you were infertile.

“Majlisi” – Bihar al-Anwar – vol. 16, p 8

Hadrat “Khadijah” [AS] completed her faith by swearing allegiance with commander of the faithful [AS]:

 الطرف، للسيد بن طاوس نقلا من كتاب الوصية لعيسى بن المستفاد عن موسى بن جعفر ع قال: سألت عن بدء الإسلام كيف أسلم علي و كيف أسلمت خديجة فقال تأبى إلا أن تطلب أصول العلم و مبتدأه أما و الله إنك لتسأل تفقها ثم قال سألت أبي ع عن ذلك فقال لي لما دعاهما  رسول الله ص قال يا علي و يا خديجة أسلمتما لله و سلمتما له و قال إن جبرئيل عندي يدعوكما إلى بيعة الإسلام فأسلما تسلما و أطيعا تهديا فقالا فعلنا و أطعنا يا رسول‏ الله‏ فقال إن جبرئيل عندي يقول لكما إن للإسلام شروطا و عهودا و مواثيق فابتدئاه بما شرط الله عليكما لنفسه و لرسوله أن تقولا نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له في ملكه‏  لم يتخذ ولدا و لم يتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا و أن محمدا عبده و رسوله أرسله إلى الناس كافة بين يدي الساعة و نشهد أن الله يحيي و يميت و يرفع و يضع و يغني و يفقر و يفعل ما يشاء و يبعث من في القبور قالا شهدنا قال و إسباغ الوضوء على المكاره و غسل الوجه و اليدين و الذراعين و مسح الرأس و الرجلين إلى الكعبين و غسل الجنابة في الحر و البرد و إقام الصلاة و أخذ الزكاة من حلها و وضعها في أهلها و حج البيت و صوم شهر رمضان و الجهاد في سبيل الله و بر الوالدين و صلة الرحم و العدل في الرعية و القسم بالسوية و الوقوف عند الشبهة و رفعها إلى الإمام فإنه لا شبهة عنده و طاعة ولي الأمر بعدي و معرفته في حياتي و بعد موتي و الأئمة من بعده واحد بعد واحد و موالاة أولياء الله و معاداة أعداء الله و البراءة من الشيطان الرجيم و حزبه و أشياعه و البراءة من الأحزاب تيم و عدي و أمية و أشياعهم و أتباعهم و الحياة على ديني و سنتي و دين وصيي و سنته إلى يوم القيامة و الموت على مثل ذلك‏  و ترك شرب الخمر و ملاحاة الناس‏  يا خديجة فهمت ما شرط ربك عليك قالت نعم و آمنت و صدقت و رضيت و سلمت قال علي و أنا على ذلك فقال يا علي تبايعني على ما شرطت عليك قال نعم قال فبسط رسول الله ص كفه و وضع كف علي ع في كفه و قال بايعني يا علي على ما شرطت عليك و أن تمنعني مما تمنع منه نفسك فبكى علي ع و قال بأبي و أمي لا حول و لا قوة إلا بالله فقال رسول الله ص اهتديت و رب الكعبة و رشدت و وفقت أرشدك الله يا خديجة ضعي يدك فوق يد علي فبايعي له فبايعت على مثل ما بايع عليه علي بن أبي طالب ع على أنه لا جهاد عليها ثم قال يا خديجة هذا علي مولاك و مولى المؤمنين و إمامهم بعدي قالت صدقت يا رسول الله قد بايعته على ما قلت أشهد الله و أشهدك‏  و كفى بالله شهيدا عليما.

“Isa ibn Mustafad” says: “Musa ibn Ja’far” [AS] said: I asked my father “Ja’far ibn Muhammad” about the beginning of Islam and that how “Ali” [AS] and “Khadijah” [AS] converted to Islam? My father said: when messenger of Allah [PBUH] invited them to Islam, he said: O “Ali”! and O “Khadijah”! “Gabriel” is with me and invites you to become Muslim to be guided. They converted to Islam and obeyed messenger of Allah [PBUH], Prophet [PBUH] told them: “Gabriel” says: Islam has conditions and covenants that you should practice them and that condition is that you should testify that god is one, the god who is unique, he wasn’t born and doesn’t have wife and companions and should testify that “Muhammad” is his creature and messenger and god sent him to guide people and there will be no Prophet after him, and testify that god gives life and causes death, this is god who makes rich or poor and does what he wants and brings people out of grave {on the day of resurrection}, they said: we believed in them, then he said: one of conditions is that to perform “Wudu” perfectly, though, it causes sadness. You should wash your face and hand until elbow and touch your head and feet and perform “Ghusl al-Janabah” { major ceremonial washing of the whole body after sexual intercourse} whether it’s warm or cold, say prayer and pay the “Zakat” of “Halal” wealth to those who must be paid. Perform “Hajj” and fast entire month of “Ramadan”, fight in god’s way and favor your parents, visit you relatives and behave people justly. Halt after facing doubts until you get to Imam and ask him the reality that he knows the response of all doubts, know the imam after me and know the imams after him one by one, be the friends of god’s friend and be the enemy of his enemies and hate devil and her group and followers and vow your hatred of groups who fought against messenger of “Allah” such as: “Banu Umayyah” and “Uday” and their followers, you should hate those who fought against the religion of god and my Sunnah, you should stay away of them until day of resurrection and die with such belief, drinking wine must be given up, O “Khadija”! Did you understand me and god’s conditions? She said: Yes, I did, and I accepted them and believed in them, “Ali” [AS] accepted and believed in them as well. Then messenger of Allah [PBUH] said: O “Ali”! Do you swear allegiance with such conditions, he said: Yes, I do. Then Prophet [PBUH] put his hand in Ali’s hand and said: swear allegiance with me with the same conditions and defend me as you defend yourself, “Ali” [AS] shed tear and said: may my parents be sacrificed to you.

Messenger of Allah [PBUH] said: O “Ali”! Swear to god of “Kaaba” you were guided and reached the solvation. O “Khadijah”! God guided you, then he told her: put your hand above Ali’s hand and swear allegiance with him, she did so. Then messenger of Allah [PBUH] said: O “Khadijah”! “Ali” is the leader and guardian of you and all believers and their imam after me, “Khadijah” said: O messenger of Allah!  You’re right, and as you told me, I swore allegiance with him.

“Majlisi” – Bihar al-Anwar – vol. 18, p 232

Hadrat “Khadijah” is the first person who swore allegiance with hadrat “Ali” [AS]

 فبايعت على مثل ما بايع عليه علي بن أبي طالب ع على أنه لا جهاد عليها ثم قال يا خديجة هذا علي مولاك و مولى المؤمنين و إمامهم بعدي قالت صدقت يا رسول الله قد بايعته‏ على‏ ما قلت‏ أشهد الله‏ و أشهدك‏  و كفى بالله شهيدا عليما

Then messenger of Allah [PBUH] said: O “Khadijah”! “Ali” is the leader and guardian of you and all believers and their imam after me, “Khadijah” said: O messenger of Allah!  You’re right, indeed, as you said, I swore allegiance with him. You and god are my witnesses.

“Majlisi” – Bihar al-Anwar – vol. 18, p 232

Hadrat “Khadijah” [AS] was chaste, pure soul, well-pleased and well-pleasing

It’s written in a praying book ascribed to hadrat “Khadijah” [AS]:

..السلام على أزواجك الطاهرات‏ الخيرات‏ أمهات المؤمنين خصوصا الصديقة الطاهرة الزكية الراضية المرضية خديجة الكبرى أم المؤمنين.

Solute on your chaste and good wives, mothers of the believers, particularly on honest, chaste, pure soul, well-pleased and well-pleasing lady, “Khadijah”, the mother of the believers.

“Majlisi” – Bihar al-Anwar – vol. 97, p 189

When Prophet [PBUH] would invite idolaters and hypocrites to Islam religion, “Quraysh” would bother and insult him, but when he’d return home with burden of sorrow and grief, his sadness and grief would disappear by seeing hadrat “Khadijah” [AS] and her consolation:

و كان رسول الله صلى الله عليه و آله في ابتداء أمره إذا دعا قومه فكذبوه، و نالوا منه و هموا به، منعه منهم عمه أبو طالب. و كان سيدا مطاعا فيهم، و كان يأتي خديجة مغموما لما يناله منهم، فتهدئه، و تصبره، و تهون عليه. و بذلت ما لها له، فكان ذلك مما يعزبه. فلما كثر الاسلام و المسلمون بمكة مات أبو طالب عم رسول الله صلى الله عليه و آله ثم ماتت خديجة بعده بثلاثة أيام. و كان رسول الله صلى الله عليه و آله يقول:

ما اغتممت بغم أيام حياة أبي طالب و خديجة لما كان أبو طالب يدفعه عنه و خديجة تعزيه و تصبره و تهون عليه

In the beginning of invitation, when messenger of Allah [PBUH] would invite his tribe to Islam religion, they denied him and tried to kill him but his uncle “Abu Talib” didn’t let them to do so and “Abu Talib” was leader of his tribe, Prophet’s heart would fill with sorrow when he’d face their enmity and obduracy, he’d go to hadrat “Khadijah” in such mood and she’d console him and want him to be patient and spent all her wealth in the way of Prophet [PBUH] and such works would reduce his pain. When number of Muslims increased in “Mecca”, hadrat “Abu Talib” passed away, after three days, hadrat “Khadijah” died too. That’s why Prophet [PBUH] would always say: when “Abu talib” and “Khadijah” [AS] were alive, no sorrow made me sad; because “Abu Talib” would defend him and hadrat “Khadijah” would console him.

“Ibn Hayoun” – Sharh al-Akhbar fi Faza’il Shia imams [AS]- vol.3 – p 16

Conclusion

Such virtues for hadrat “Khadijah” [AS] show her high position and dignity with almighty god, messenger of Allah [PBUH] and “Ahl al-Bayt” [AS].

Good luck.



Share
* Name:
* Email:
* Comment :
* Security code:
  

Latest Articles
Most Comments
Most viewed
Index | Contact us | Archive | Search | Link | List Comments | About us | RSS | Mobile | urdu | فارسی | العربیة |