2021 May 7 - جمعه 17 ارديبهشت 1400
استدلال بسیار زیبا دررابطه با ضمائر مذکر و مونث در آیه تطهیر
کد مطلب: ٩٨٦٥ تاریخ انتشار: ٢٨ مرداد ١٣٩٥ - ١٤:٠٥ تعداد بازدید: 1881
دفاع از اهل بیت و قرآن » فضائل اهل بیت
استدلال بسیار زیبا دررابطه با ضمائر مذکر و مونث در آیه تطهیر

 
 
 
استدلال بسیار زیبا دررابطه با ضمائر مذکر و مونث در آیه تطهیر
حجم فایل کلیپ: 12388کیلوبایت - مدت فیلم: 05:29
 


Share
1 | مجتبی | | ١٧:٠٢ - ١٤ مرداد ١٣٩٦ |
با سلام
در این باره که با گروهی از اهل سنت صحبت کردم٬ ایشان به حدیث زیر اشاره کردند تا اثبات کنند که به کار بردن ضمیر کم به زن خانه در زبان پیامبر بوده و از لحاظ عربی مشکلی ندارد: صحیح بخاری
فَخَرَجَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فَانْطَلَقَ إِلَى حُجْرَةِ عَائِشَةَ فَقَالَ ‏ "‏ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَرَحْمَةُ اللَّهِ ‏"‏‏.‏ فَقَالَتْ وَعَلَيْكَ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللَّهِ، كَيْفَ وَجَدْتَ أَهْلَكَ بَارَكَ اللَّهُ لَكَ فَتَقَرَّى حُجَرَ نِسَائِهِ كُلِّهِنَّ، يَقُولُ لَهُنَّ كَمَا يَقُولُ لِعَائِشَةَ، وَيَقُلْنَ لَهُ كَمَا قَالَتْ عَائِشَةُ
آیا پاسخی برای این شبهه وجود دارد؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
 اهل بیت در این روایت اصلا ربطی به اهل بیت در آیه تطهیر ندارد تا بخواهیم از این روایات استفاده بکنیم که پس زنان مصداق آیه تطهیر هستند!!!!
بله درابتدا اهل بيت الرجل شامل زن فرزند وحتي بستگان وي هم مي شود.اما در مورد اصطلاح ديني ،اصطلاح خاصي براي معني اهل وضع شده است که زنان پيامبر (ص) از اصطلاح خاص خارجند همچنانکه وقتي پيامبر به ام سلمه فرمودند: تنحى عن اهل بيتى «از اهل بيت من دور شو»، اگر زن پيغمبر جزء اهل بيت بود چگونه اين جمله صحيح بود؟ بلكه خود اين عبارت مى رساند كه به زن آن حضرت عنوان اهل بيت باز نمى گردد، اهل بيت افرادى هستند جدا، و زوجه فردى است جدا غير از آنها.
همچنين وقتي پيامبر صلي الله عليه و اله فرمودند :اللهم ان هؤلاء اهل بيتى «خدايا اينان اهل بيت من اند» يعنى اين افراد فقط اهل بيت مرا تشكيل مى دهند، و اگر افراد ديگرى مانند زنهاى پيغمبر يا اقوام و عشيره آن حضرت نيز جزء اهل بيت بودند بايد بفرمايد: هؤلاء من اهل بيتى «خدايا اين افراد زير كساء از جمله اهل بيت من هستند» نه اينكه بگويد: اهل بيت من هستند
آنچه اهميت دارد اين است كه روشن شود منظور از اهل بيت درخصوص آيه تطهير چيست؟  رسول اكرم صلى الله عليه وآله كه از هر كس به اهداف ومعانى قرآن آگاه تر است، آن را مشخص و معين فرموده است. پيامبرصلى الله عليه وآله توضيح داده است كه منظور خصوص اهل كساء هستند و تصريح نموده كه ديگران و خصوصا همسرانش از دايره شمول آن خارج مى باشند. پيامبرصلى الله عليه وآله تاييد كرده كه آنان از اهل اويند ونه از اهل
و جالب است که خود پيامبر در روايات مختلف  زنان خودش را از اهل بيت خودش خارج کرده است  و وقتي دستور صلوات ميدهد اينها را دو قسمت مجزا اعلام مي کند
احمد بن حنبل  ذکر کرده است:
23221 حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا عبد الرَّزَّاقِ ثنا مَعْمَرٌ عَنِ بن طَاوُسٍ عن أبي بكر بن مُحَمَّدِ بن عَمْرِو بن حَزْمٍ عن رَجُلٍ من أَصْحَابِ النبي صلى الله عليه وسلم عَنِ النبي صلى الله عليه وسلم أَنَّهُ كان يقول اللهم صل على مُحَمَّدٍ وَعَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَعَلَى أَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ كما صَلَّيْتَ على آلِ إبراهيم إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ وَبَارِكْ على مُحَمَّدٍ وَعَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَعَلَى أَزْوَاجِهِ وَذُرِّيَّتِهِ كما بَارَكْتَ على آلِ إبراهيم إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ قال بن طَاوُسٍ وكان أبي يقول مِثْلَ ذلك
پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله ميفرمودند : خدايا درود بفرست بر محمد و اهل بيت او و بر زنان و فرزندان او آنچنان که درود فرستادي بر آل ابراهيم تو ستوده هستى ، و برکت بده به محمد و اهل بيت او و زنان و فرزندان او آنچنان که بر آل ابراهيم برکت دادي ، به درستي که تو ستوده بزرگ هستي ابن طاوس گفت : پدرم چنين مي گفت
مسند أحمد بن حنبل  ج 5   ص 374، اسم المؤلف:  أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشيباني الوفاة: 241 ، دار النشر : مؤسسة قرطبة – مصر
همچنين اگر بگوييم هرکس نام اهل بيت پيامبر بر او گذاشته شده است او مصداق آیه تطهیر است، در اين صورت بايد سلمان نيز که از اهل بيت است مصداق آيه تطهير باشد!؟!!! در حالي که هيچکس نمي گويد سلمان از اهل بيتي است که مصداق آيه تطهير مي باشد. با اين وجود زنان پيامبر نيز اگر به آنها گفته مي شود اهل بيت مراد معني خاص و اصطلاح ديني آن نيست بلکه مراد معناي لغوي است
اگر زنان مصداق آيه تطهیر بودند چرا حضرت انها را جزء اهل بيت ندانست؟ آيا کساني که اين اشکالات را مطرح مي کنند ،از پيامبر (ص) قرآن و ادبيات عرب را بهتر مي دانند؟!!
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
 
2 | تبریزی | | ١٢:٠٦ - ١٤ تير ١٣٩٨ |
سلام
وهابی ها نمی گویند که این آیه شامل حضرت زهرا نمی شود فقط. مثلا شبکه کلمه می گوید که قسمت قبلی درباره زنان پیامبر است و این دنباله دوباره درباره همان ها مثلا درباره پیامبر و زنانش است و بنابراین ضمایر مذکر شده. حالا یه استدلال بچه گانه نسبتا منطقی هم می آورد که برای عموم قابل قبول تر است که اصلا معنی ندارد خدا به یه عده گفته باشد شما این کارا رو بکنید و نکنید بعد بگوید چون می خوام به کسان دیگری پاداش بدهم.
کجای قسمت دوم آیه تاکیدی بر درون یک خانه بودن دارد؟
بعد این واقعا بیش از اینکه اسباب زیبا سازی باشد اسباب گمراهی است مگر اینکه خدا واقعا عمدی داشته که شناختن جایگاه اهل بیت دشوار باشد. درباره آیه اکمال هم یادم هست که در سال هایی که در یکی از کشورهای آسیای میانه زندگی می کردم همین شبهه زیاد توسط پسر بچه های نوجوان سنی مذهب مطرح می شد که معلوم بود در مسجد می شنوند که اول آیه اکمال داره یه دستوراتی می ده و اینها آخرین احکام فقهی اند و پس از اون دین کامل شده. برای شیعه ای که قبول داره قرآن و عترت با هم وسیله تمسک اند تا گمراه نشیم استناد به احادیث راه گشاست اما برای اونی که نص قرآن براش از همه چی مهم تره، خوب واقعیت اینه که این قرآن ظاهرا دوست داشته زمینه کج فهمی فراهم کنه. چرا؟

پاسخ:
با سلام
این چطور می تواند معقول باشد که خداوند به زنان پیامبر بگوید اگر گناه کنید شما را دو برابر عذاب می کنم و بعد در ادامه بگوید شما معصوم هستید؟
خداوند می فرماید:
لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ
اگر می خواست همسران پیامبر را بگوید باید می گفت اهل البیوت؛ چون هر کدام از آن ها در خانه خود بودند و وقتی می گوید اهل البیت یعنی یک خانه.
در قرآن هم آیات محکم داریم و هم آیات متشابه که این آیات متشابه اگر به وسیله سنت صحیح پیامبر معنا نگردد باعث گمراهی می شود و خود قرآن می فرماید: عده ای برای فتنه راه انداختن به آیات متشابه تمسک می کنند:
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آَيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ
سوره آل عمران آیه 7
خود قرآن در جای دیگر می فرماید به وسیله قرآن برخی هدایت می شوند و برخی گمراه می شوند:
 يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ
سوره بقره آیه 26
خود قرآن هم می فرماید: برای فهم قرآن باید به پیامبر مراجعه کنید:
وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ
سوره نحل آیه 44
پس طبق آیات مختلف قرآن رجوع به قرآن بدون سنت باعث گمراهی می شود؛ همان طوری که در حدیث متواتر ثقلین آمده است که اگر به کتاب خدا و عترت پیامبر تمسک کنید هیچگاه گمراه نخواهید شد؛ اما اگر عترت پیامبر را رها کردید گمراه می شوید.
پس قرآن بدون روایت هیچگاه تضمین کننده برای هدایت نیست.
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
3 | تبریزی | | ٢٢:٤٠ - ١٨ تير ١٣٩٨ |
با سلام
من نمی دونم یه وهابی چه جوابی برای این جواب داره که "این چطور می تواند معقول باشد که خداوند به زنان پیامبر بگوید اگر گناه کنید شما را دو برابر عذاب می کنم و بعد در ادامه بگوید شما معصوم هستید؟" حدس می زنم یه جواب این باشه که خداوند نگفته معصوم هستید. فعل لیدهب ماضی نیست. آیه گفته این کارا رو بکنید چون خدا می خواهد یا قصد دارد که لیذهب عنکم الرجس کند.
معمولا در همین سه چهار باری که متاسفانه ویدئو هایی از سایت کلمه دیدم، دیدم که روی زمان افعال خیلی مانور می دن.

پاسخ:
با سلام
این آیه شامل خود پیامبر هم می شود؛ پس اذهاب رجس شامل خود پیامبر هم می شود.
این اذهاب رجس یا دفعی است؛ یعنی خداوند نمی گذارد که اصلا این ها گناه کار شوند یا این که رفعی است یعنی این ها گناه می کنند و خداوند اثر آن را از بین می رود.
شیعه و سنی قائل هستند که پیامبر مرتکب گناه نمی شود؛ پس باید گفت که این آیه اذهاب رجس دفعی را می رساند.
از آنجایی که رجس با الف و لام استغراق آمده است؛ یعنی مصادیق این آیه که پیامبر و اهل بیت او هستند هیچگاه مرتکب آن رجس نمی شوند و خداوند آن رجس را از آن ها دور کرده است.
پس این که می گویید زمان آن مضارع است؛ یعنی تا قبل از آن این ها گناه می کردند که شامل پیامبر هم می شود؛ پس بحث زمان در این آیه مطرح نیست.
برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5236
و
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5270
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها