سلام وتبریک ماه مبارک رمضان وقبولی عبادات استادان عزیز من این مناظره راتازگی ها دیدم ویک شبهه دارم که وهابی فراج گفت که در کتاب مشکاه الانوار ومراه الانوار از حضرت علی روایت شده که من ر ب زمینم وزمین بخاطر من آرام میگیرد ،رب که فقط خداست !آیا این صحت دارد
پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اولا: رب داراي معاني مختلفي دارد همچنانکه در قرآن آمده است:
اذكُرنِي عِندَ رَبِّكَ (يوسف:42) و قَالَ ارجِع إِلَى رَبِّكَ فَاسأَلهُ(يوسف:50) و أَمَّا أَحَدُكُمَا فَيَسقِي رَبَّهُ خَمرًا (يوسف:41)
اين ربها در اينجا به معناي خالق نيست که بگوييم هر جا «رب» استعمال شد بگوييم به معني آفريدن است؟!! بلکه به معاني مختلفي مانند مدبر، سيد، رئيس و مالک نيز مي آيد
ثانيا: شکي در اين نيست که زمين و آسمان از آن خدا مي باشد و مالک اصلي خدا مي باشد اما اختصاص داشتن اين به خدا منافاتي با اين ندارد که خدا ديگران را نيز مالک بگرداند و حقي بر آنها قرار بدهد
اگر در قرآن دقت کنيد در يک جا آمده است وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ . آل عمران اما در حاي ديگر نيز آمده است:
وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً مِنْهُ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ جاثيه13
او آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است همه را از سوى خودش مسخّر شما ساخته در اين نشانه هاى (مهمّى) است براى كسانى كه انديشه مىكنند!
يا در جاي ديگر آمده است
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ( انبياء 105 )
در اين آيه آمده است زمين را صالحان به ارث مي برند آيا اين منافات با خالقيت خدا دارد؟!!
ثالثا: نکته ديگر نيز در اين خصوص اين است که از آنجا که ثبات زمين و آسمان بخاطر وجود امام است و اگر آنها لحظه اي در زمين نباشند کل دنيا از بين مي رود، از اين جهت گفته شده است که زمين وآسمان همه از آن امام است
در منابع اهل سنت آمده است که اهل بيت امان زمين هستند
حدثنا أبو القاسم الحسن بن محمد السكوني بالكوفة، ثنا عبيد بن كثير العامري، ثنا يحيى بن محمد بن عبد الله الدارمي، ثنا عبد الرزاق، أنبأ ابن عيينة، عن محمد بن سوقة، عن محمد بن المنكدر، عن جابر رضي الله عنه، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم {وإنه لعلم للساعة} [الزخرف: 61] فقال: «النجوم أمان لأهل السماء، فإذا ذهبت أتاها ما يوعدون، وأنا أمان لأصحابي ما كنت، فإذا ذهبت أتاهم ما يوعدون وأهل بيتي أمان لأمتي، فإذا ذهب أهل بيتي أتاهم ما يوعدون»
المستدرك على الصحيحين للحاكم ( ج2 / ص486 ) ح3676
رابعا: در منابع اهل سنت نيز موارد اين چنيني نقل شده است مثلا آمده است که مهدي موعود مالک زمين مي شود:
حدثنا عُبَيْدُ بن أَسْبَاطِ بن مُحَمَّدٍ الْقُرَشِيُّ الْكُوفِيُّ قال حدثني أبي حدثنا سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ عن عَاصِمِ بن بَهْدَلَةَ عن زِرٍّ عن عبد اللَّهِ قال قال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم لَا تَذْهَبُ الدُّنْيَا حتى يَمْلِكَ الْعَرَبَ رَجُلٌ من أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي قال أبو عِيسَى وفي الْبَاب عن عَلِيٍّ وَأَبِي سَعِيدٍ وَأُمِّ سَلَمَةَ وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَهَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
سنن الترمذي ج 4 ص 505
بنابراين رب در خصوص حضرت علي عليه السلام به خلق کردن نيست
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
درود بیکران خداوند بر شیرمرد دفاع از حریم ولایت و مذهب حقه تشییع برادر گرانقدر و استاد مسلم درهم کوبنده وهابیون فاسد العقیده و مخالفین مذهب ناجیه بفرموده سید المرسلین که : یا علی (ع) تو و پیروانت رستگار هستید ، استاد ابوالقاسمی عزیز
کاملا علمی و مستدل اثبات کردید که ابن تیمیه و پیروان کج اندیش و فرزندان هند جگرخوار در مقابل ادله شیعیان بحمدالله همیشه فراری هستند و خواهند بود .
صمیمی ترین تحیات قلبی این برادر کوچکتان را از دیار کزدستان پذیرا باشید .
پاسخ:
اذكُرنِي عِندَ رَبِّكَ (يوسف:42) و قَالَ ارجِع إِلَى رَبِّكَ فَاسأَلهُ(يوسف:50) و أَمَّا أَحَدُكُمَا فَيَسقِي رَبَّهُ خَمرًا (يوسف:41)
اين ربها در اينجا به معناي خالق نيست که بگوييم هر جا «رب» استعمال شد بگوييم به معني آفريدن است؟!! بلکه به معاني مختلفي مانند مدبر، سيد، رئيس و مالک نيز مي آيد
ثانيا: شکي در اين نيست که زمين و آسمان از آن خدا مي باشد و مالک اصلي خدا مي باشد اما اختصاص داشتن اين به خدا منافاتي با اين ندارد که خدا ديگران را نيز مالک بگرداند و حقي بر آنها قرار بدهد
اگر در قرآن دقت کنيد در يک جا آمده است وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ . آل عمران اما در حاي ديگر نيز آمده است:
وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً مِنْهُ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ جاثيه13
او آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است همه را از سوى خودش مسخّر شما ساخته در اين نشانه هاى (مهمّى) است براى كسانى كه انديشه مىكنند!
يا در جاي ديگر آمده است
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ( انبياء 105 )
در اين آيه آمده است زمين را صالحان به ارث مي برند آيا اين منافات با خالقيت خدا دارد؟!!
ثالثا: نکته ديگر نيز در اين خصوص اين است که از آنجا که ثبات زمين و آسمان بخاطر وجود امام است و اگر آنها لحظه اي در زمين نباشند کل دنيا از بين مي رود، از اين جهت گفته شده است که زمين وآسمان همه از آن امام است
در منابع اهل سنت آمده است که اهل بيت امان زمين هستند
حدثنا أبو القاسم الحسن بن محمد السكوني بالكوفة، ثنا عبيد بن كثير العامري، ثنا يحيى بن محمد بن عبد الله الدارمي، ثنا عبد الرزاق، أنبأ ابن عيينة، عن محمد بن سوقة، عن محمد بن المنكدر، عن جابر رضي الله عنه، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم {وإنه لعلم للساعة} [الزخرف: 61] فقال: «النجوم أمان لأهل السماء، فإذا ذهبت أتاها ما يوعدون، وأنا أمان لأصحابي ما كنت، فإذا ذهبت أتاهم ما يوعدون وأهل بيتي أمان لأمتي، فإذا ذهب أهل بيتي أتاهم ما يوعدون»
المستدرك على الصحيحين للحاكم ( ج2 / ص486 ) ح3676
رابعا: در منابع اهل سنت نيز موارد اين چنيني نقل شده است مثلا آمده است که مهدي موعود مالک زمين مي شود:
حدثنا عُبَيْدُ بن أَسْبَاطِ بن مُحَمَّدٍ الْقُرَشِيُّ الْكُوفِيُّ قال حدثني أبي حدثنا سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ عن عَاصِمِ بن بَهْدَلَةَ عن زِرٍّ عن عبد اللَّهِ قال قال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم لَا تَذْهَبُ الدُّنْيَا حتى يَمْلِكَ الْعَرَبَ رَجُلٌ من أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي قال أبو عِيسَى وفي الْبَاب عن عَلِيٍّ وَأَبِي سَعِيدٍ وَأُمِّ سَلَمَةَ وَأَبِي هُرَيْرَةَ وَهَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
سنن الترمذي ج 4 ص 505
بنابراين رب در خصوص حضرت علي عليه السلام به خلق کردن نيست
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات