توضيح سؤال:
بعد از اين كه امير مؤمنان عليه السلام به شهادت رسيدند، آيا اهل بيت آن حضرت در مصيبت از دست دادن ايشان لباس سياه پوشيده اند و برايش عزاداري كرده اند؟ اگر سندي در اين باره وجود داريد لطفا ذكر نماييد.
متشكرم.
پاسخ: سياه پوشي امام حسن (ع) در شهادت اميرمؤمنان (ع) (سند معتبر)
طبق روايت معتبر در كتب اهل سنت، در فرداي خاك سپاري امير مؤمنان عليه السلام، فرزند بزرگ آن حضرت، يعني امام حسن عليه السلام در ميان مردم و جمعيت عزادار و سوگوار كوفه حاضر شد و خطبه ايراد كردند . ايراد سخن آن حضرت در حالتي بوده است كه ايشان با لباس مشكي و عمامه سياه در ميان مردم ظاهر شد و از فضائل بينظير آن حضرت سخن به ميان آورد.
اين روايت در كتاب «فضائل الصحابه» با سند معتبر اينگونه نقل شده است:
حدثنا عبد الله قال حدثني أبي نا وَكِيعٌ، عَنْ شَرِيكٍ، عَنْ عَاصِمٍ، عَنْ أَبِي رَزِينٍ، قَالَ: خَطَبَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ بَعْدَ وَفَاةِ عَلِيٍّ وَعَلَيْهِ عِمَامَةٌ سَوْدَاءُ، فَقَالَ: لَقَدْ فَارَقَكُمْ رَجُلٌ لَمْ يَسْبِقْهُ الأَوَّلُونَ بِعِلْمٍ، وَلا يُدْرِكُهُ الآخَرُونَ.
ابي زرين مي گويد: بعد از در گذشت علي [عليه السلام] ، (پسرش) حسن [عليه السلام] در حالي كه عمامه سياه برسر داشت براي ما خطبه خواند. و فرمود: مردي از ميان شما رفت كه از نظر مقام علمي كسي [جز رسول خدا] بر او پيشي نگرفت و بعد از او نيز همانند او نخواهد بود.
الشيباني، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاي241هـ)، فضائل الصحابة، ج 2، ص600، تحقيق د. وصي الله محمد عباس، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: الأولي، 1403هـ - 1983م.
ذهبي همين روايت را (بدون اشاره به ماجراي شهادت اميرمومنان) در دو جاي كتابش از ابي رزين نقل مي كند، كه طبق اين گزارش، امام حسن عليه السلام لباس سياه برتن، و عمامه سياه بر سر داشتند:
شريك عن عاصم عن أبي رزين قال خطبنا الحسن بن علي وعليه ثياب سود وعمامة سوداء.
از ابي رزين روايت شده است كه حسن بن علي براي ما سخنراني كرد ، در حاليكه لباس سياه و عمامه سياه برتن داشت .
الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى748 هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 3، ص267 و ص272، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.
اين روايت، علاوه بر اين كه ساهپوشي امام حسن عليه السلام را در سوگ حيدر كرار بيان ميكند، از عمق مصيبت و عزادار بودن آن حضرت و بقيه اهل بيت عليهم السلام نيز حكايت دارد؛ چرا كه لباس سياه در بر كردن با عزادار بودن ميسازد.
اگر كسي توهم را نمايد كه عمامه سياه بستن ، سيره و عادت هميشگي صحابه بوده است، پس عمامه سياه امام حسن عليه السلام نشانه عزاداري نيست.
پاسخ اين گمان را خود همين روايت داده است؛ زيرا طبق اين روايت، ايشان علاوه بر عمامه سياه، لباس مشكي هم بر تن كرده بودند، آيا ميتوان گفت كه صحابه هميشه لباس مشكي هم ميپوشيدند؟
بررسي سند روايت:
1. عبد الله بن احمد:
ايشان فرزند احمد بن حنبل است و علماي رجال اهل سنت او را توثيق كرده اند. ابن حجر مينويسد:
عبد الله بن أحمد بن محمد بن حنبل الشيباني أبو عبد الرحمن ولد الإمام ثقة.
عبد الله بن احمد بن محمد بن حنبل شيباني، كنيه اش ابو عبد الله، فرزند امام (احمد بن حنبل) موثق است.
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى852هـ)، تقريب التهذيب، ج 1، ص 295، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.
2. احمد بن حنبل:
احمد پيشواي مذهب حنابله و بي نياز از توثيق است. ابن حجر او را اينگونه معرفي كرده است:
أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني المروزي نزيل بغداد أبو عبد الله أحد الأئمة ثقة حافظ فقيه حجة.
احمد بن محمد بن حنبل .... يكي از پيشوايان، فرد موثق، حافظ روايت، دانا و حجت است.
تقريب التهذيب ج 1، ص 84
3. وكيع بن الجراح:
وي از راويان بخاري و مسلم است و علماي اهل سنت او را توثيق كرده اند. ابن حجر مينويسد:
وكيع بن الجراح بن مليح الرؤاسي ... ثقة حافظ عابد.
وكيع بن جراح ... موثق، حافظ (كسي كه صد هزار حديث حفظ باشد) و اهل عبادت است.
تقريب التهذيب ج1 ص581
ذهبي نيز ميگويد:
وكيع بن الجراح أبو سفيان الرؤاسي أحد الأعلام ... قال أحمد ما رأيت أوعى للعلم منه ولا أحفظ.
وكيع بن جراح ... يكي از بزرگان ... احمد بن حنبل گفته: من كسي را جامع تر و حافظ تر از وي نديدم.
الكاشف ج2، ص350
4. شريك بن عبد الله :
او نيز از راويان بخاري و مسلم است. ابن حجر ميگويد او فرد راستگو است:
شريك بن عبد الله النخعي ... صدوق.
تقريب التهذيب ج1 ص266
5. عاصم بن بهدله
او نيز از روايان بخاري ومسلم است و ابن حجر او را صدوق ميداند:
عاصم بن بهدلة وهو بن أبي النجود ... صدوق.
تقريب التهذيب ج1 ص285
6. ابي رزين:
اسم اين راوي، مسعود بن مالك است و از روايان مسلم ميباشد. ابن حجر او را چنين معرفي ميكند:
مسعود بن مالك أبو رزين الأسدي الكوفي ثقة فاضل.
تقريب التهذيب ج1 ص528
جهت رعايت اختصار، توثيق راويان فوق را تنها از زبان ابن حجر عسقلاني آورديم و گرنه ذهبي و مزي و ديگران نيز شرح حال و توثيق آنان را در كتابهاي شان آورده اند.
نتيجه:
عزاداري و سياهپوشي در عزا و مصيبت امير مؤمنان عليه السلام بر خلاف گمان دشمنانش امر جايز است و بدعت نيست. شيعيان با اقتدا به اهل بيت آن حضرت و امام حسن عليه السلام كه بعد از پدرش امير مؤمنان عليه السلام مقام امامت را داشتند، عزاداري ميكنند و لباس سياه بر تن ميكنند.
الحمد الله الذي جعلنا من المتمسكين بولايته، اللهم اجعلنا من شيعته و خلصائه.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)
پاسخ:
وَهَكَذَا يَجُوزُ الاحْتِجَاجُ بِمَا صَحَّحَهُ أَحَدُ الْأَئِمَّةِ الْمُعْتَبَرِينَ مِمَّا كَانَ خَارِجًا عَنْ الصَّحِيحَيْنِ ، وَكَذَا يَجُوزُ الاحْتِجَاجُ بِمَا كَانَ فِي الْمُصَنَّفَاتِ الْمُخْتَصَّةِ بِجَمْعِ الصَّحِيحِ ، كَصَحِيحِ ابْنِ خُزَيْمَةَ وَابْنِ حِبَّانَ وَمُسْتَدْرَكِ الْحَاكِمِ وَالْمُسْتَخْرَجَات عَلَى الصَّحِيحَيْنِ ؛ لِأَنَّ الْمُصَنِّفِينَ لَهَا قَدْ حَكَمُوا بِصِحَّةِ كُلِّ مَا فِيهَا حُكْمًا عَامًّا ، وَهَكَذَا يَجُوزُ الاحْتِجَاجُ بِمَا صَرَّحَ أَحَدُ الْأَئِمَّةِ الْمُعْتَبَرِينَ بِحُسْنِهِ ؛ لِأَنَّ الْحَسَنَ يَجُوزُ الْعَمَلُ بِهِ عِنْدَ الْجُمْهُورِ
جايز است به آن ان روايتي که يکي ا ز ائمه معتبر در غير صحيحين، تصحيح کردهاند، احتجاج نمود همچنين جايز است به آن چيزي که در مصنفات که مخصوص جمع روايات صحيح مانند صحيح اين خزيمه، اين حيان، مستدرک حاکم و مستخرجات بر صحيحين احتجاج کرد همچنين جايز است به آنچه که يکي از ائمه حديث به حسن بودن يک روايتي حکم کردهاند، احتجاج کرد چون در بين جمهور جايز است به حسن عمل کرد
الشوكاني، محمد بن علي بن محمد (متوفاى 1255هـ)، نيل الأوطار من أحاديث سيد الأخيار شرح منتقي الأخبار، ج 1 ص 15، ناشر: دار الجيل، بيروت – 1973
موفق باشيد