2024 April 25 - پنج شنبه 06 ارديبهشت 1403
اذان از ديدگاه فريقين : روايات اهل سنت در مورد تثويب و نقد آنها (2)
کد مطلب: ٦٧٠١ تاریخ انتشار: ١٨ آذر ١٣٨٦ تعداد بازدید: 2164
خارج فقه مقارن » اذان از ديدگاه فريقين
اذان از ديدگاه فريقين : روايات اهل سنت در مورد تثويب و نقد آنها (2)

جلسه بیست و سوم 1386/09/18

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 86/09/18

روايات تشريع اذان در اهل سنت عمدتا به ابو محذوره و عبدالله بن زيد مي رسد :

اما يكي از اساسي ترين روايات تثويب روايات ابو محذوره است. آقاي سبحاني مي گويد: روايات اذان عمدتاً به دو قبيله مي رسد: يكي عبدالله بن زيد و ديگري ابومحذوره كه معمولاً فرزندان اينها از آنها نقل مي كنند يعني وقتي اين دو دسته روايات را با نظر انصاف نگاه مي كنيم به اين نتيجه مي رسيم كه اينها در ميان مردم اين روايات را منتشر كردند تا براي جدشان يك منقبت و فضيلتي را نقل كرده باشند. روايات ابومحذوره را سنن ابوداوود و سنن نسائي نقل كرده اند. كتاب هاي شيعه و سني به ويژه شيعه اين روايت را آورده اند و در آن اشكال كرده اند مثل مرحوم شيخ طوسي، مرحوم علامه حلي در تذكره و منتهي، صاحب جواهر و ديگران؛ ولي انصافاً كسي مثل مرحوم سيد شرف الدين در اين قضيه وارد نشده است كه ـ ان شاء الله ـ در ادامه عبارت سيد را مي خوانيم. اما روايت كه ابي داوود آن را در سنن خود، جلد 1، صفحه 121 از محمد از پدرش عبدالملك از جدش ابومحذوره نقل مي كند كه:

قال قلت يا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي سُنَّةَ الْأَذَانِ قال فَمَسَحَ مُقَدَّمَ رَأْسِي وقال تَقُولُ الله أَكبَرُ الله أَكبَرُ الله أَكبَرُ الله أَكبَرُ تَرْفَعُ بها صَوْتَك ثُمَّ تَقُولُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ تَخْفِضُ بها صَوْتَك ثُمَّ تَرْفَعُ صَوْتَك بِالشَّهَادَةِ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ حَي علي الصَّلَاةِ حَي علي الصَّلَاةِ حَي علي الْفَلَاحِ حَي علي الْفَلَاحِ فَإِنْ كان صَلَاةُ الصُّبْحِ قُلْتَ الصَّلَاةُ خَيرٌ من النَّوْمِ الصَّلَاةُ خَيرٌ من النَّوْمِ الله أَكبَرُ الله أَكبَرُ لَا إِلَهَ إلا الله

مي گويد گفتم: اي رسول خدا سنت اذان را به من تعليم بده. مي گويد: رسول خدا بر قسمت جلوي پيشاني من دستي كشيد و فرمود: اين گونه مي گويي: الله أَكبَرُ الله أَكبَرُ الله أَكبَرُ الله أَكبَرُ تَرْفَعُ بها صَوْتَك ثُمَّ تَقُولُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ. سپس صداي خود را پايين مي آري و بعد دوباره صداي خود را بلند مي كني و اين گونه مي گويي: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ حَي علي الصَّلَاةِ حَي علي الصَّلَاةِ حَي علي الْفَلَاحِ حَي علي الْفَلَاحِ. و اگر اذان نماز صبح بود مي گويي: «الصَّلَاةُ خَيرٌ من النَّوْمِ الصَّلَاةُ خَيرٌ من النَّوْمِ الله أَكبَرُ الله أَكبَرُ لَا إِلَهَ إلا الله»

سنن أبي داود، ج 1، ص 136، اسم المؤلف: سليمان بن الأشعث أبو داود السجستاني الأزدي، الوفاة: 275، دار النشر : دار الفكر، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد.

نسائي روايت را در سنن خود، جلد 2، صفحه 5 و 6 از اسحاق بن ابراهيم از معاد بن هشام از پدرش از عامر احول از مكحول از عبدالله از ابومحذوره نقل مي كند كه:

علمني رسول الله صلي الله عليه وسلم الأذان فقال الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر أشهد أن إله إلا الله أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن محمدا رسول الله أشهد أن محمدا رسول الله ثم يعود فيقول أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن إله إلا الله أشهد أن محمد رسول الله أشهد أن محمد رسول الله حي علي الصلاة حي علي الصلاة حي علي الفلاح حي علي الفلاح الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله

رسول خدا صلّي الله عليه و آله اذان را به من ياد داد و اين گونه فرمود: الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر أشهد أن إله إلا الله أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن محمدا رسول الله أشهد أن محمدا رسول الله سپس باز مي گردي مي گويي: أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن إله إلا الله أشهد أن محمد رسول الله أشهد أن محمد رسول الله حي علي الصلاة حي علي الصلاة حي علي الفلاح حي علي الفلاح الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله.

السنن الكبري، ج 1، ص 1، اسم المؤلف: أحمد بن شعيب أبو عبد الرحمن النسائي الوفاة: 303 ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1411 - 1991 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : د.عبد الغفار سليمان البنداري , سيد كسروي حسن

اشكال روايت ابو محذوره :

در اين قسمت نكته اول اين است كه در اين جا هيچ سخني از تثويب نيست، دوباره نقل مي كند كه:

أخبرني إبراهيم بن الحسن ويوسف بن سعيد واللفظ له قال نا حجاج عن بن جريج قال أخبرني عبد العزيز بن عبد الملك بن أبي محذورة أن عبد الله بن محيريز أخبره وكان يتيما في حجر أبي محذورة حتي جهزه إلي الشام قال قلت لأبي محذورة أي عم إني خارج إلي الشام وأخشي أن أسأل عن تأذينك فأخبرني فأخبرني أن أبا محذورة قال له نعم خرجت في نفر فكنا ببعض طريق حنين مقفل رسول الله من حنين فلقينا رسول الله في بعض الطريق فأذن مؤذن رسول الله بالصلاة عند رسول الله فسمعنا صوت المؤذن ونحن عنه منكبون فظللنا نحكيه ونهزأ به فسمع رسول الله الصوت فأرسل إلينا حتي وقفنا بين يديه فقال رسول الله أيكم الذي سمعت صوته قد ارتفع فأشار القوم إلي وصدقوا فأرسلهم كلهم وحبسني فقال قم فأذن بالصلاة فقمت فألقي علي رسول الله التأذين هو نفسه قال قل الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن محمدا رسول الله أشهد أن محمدا رسول الله ثم قال ارجع فمدد من صوتك ثم قل أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن محمدا رسول الله حي علي الصلاة حي علي الصلاة حي علي الفلاح حي علي الفلاح الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله ثم دعاني حين قضيت التأذين فأعطاني صرة فيها شيء من فضة فقلت يا رسول الله مرني بالتأذين بمكة فقال قد أمرتك به فقدمت علي عتاب بن أسيد عامل رسول الله بمكة فأذنت معه بالصلاة عن أمر رسول الله

عبد الله بن محيريز در حالي كه او يتيمي و در پناه ابئ محذوره بود او را براي حركت به شام تجهيز كرد. مي گويد: به ابو محذوره گفتم: اي عمو جان من به سوي شام حركت مي كنم و مي ترسم تا از من درباره اذان گفتن شما سؤال كنند از اين جهت در اين باره براي من روايت را نقل كن. از اين رو براي من اين گونه گفت: كه ابو محذوره براي او روايت كرده است كه ما در حال سفر در مسير راه حنين بوديم كه رسول خدا را ملاقات كرديم در اين حال بود كه مؤذن رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم براي نماز اذان گفت. و ما هم صداي مؤذن را شنيديم اما به گوشه اي رفته و به زير سايه اي پناه برديم و با هم به صحبت مشغول شده و شروع كرديم تا رسول خدا را استهزاء و تمسخر كنيم تا اين كه رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم صداي ما را شنيد و شخصي را به سوي ما فرستاد تا نزد او رويم. وقتي نزد حضرت رفتيم ايشان فرمودند: كداميك از شما صداي او را كه بلند شده بود را شنيديد؟ ديگران به من اشاره كردند از اين رو رسول خدا صلّي الله عليه وآله آنها را فرستاد تا بروند اما من را محبوس داشت و فرمود: بايست و اذان بگو من هم ايستادم و اذان گفتم. و اذان را خود رسول خدا به من تلقين نمود و فرمود اين گونه اذان بگو: الله أكبر الله أكبر الله أكبر الله أكبر أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن محمدا رسول الله أشهد أن محمدا رسول الله ثم قال ارجع فمدد من صوتك ثم قل أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن محمدا رسول الله حي علي الصلاة حي علي الصلاة حي علي الفلاح حي علي الفلاح الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله سپس از من خواستند تا اذان را بگويم از اين رو حضرت به من كيسه اي از نقره عطا كردند. گفتم: يا رسول الله! به من اجازه بده تا در مكه اذان بگويم. حضرت فرمودند: تو را به اين كار امر نمودم. از اين رو من نزد عتاب بن أسيد عامل رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در مكه آمدم و به امر رسول خدا صلّي الله عليه وآله اذان گفتم.

السنن الكبري، ج 1، ص 1، اسم المؤلف: أحمد بن شعيب أبو عبد الرحمن النسائي، الوفاة: 303، دار النشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1411 - 1991، الطبعة: الأولي، تحقيق: د.عبد الغفار سليمان البنداري, سيد كسروي حسن

مي گويد: به ابومحذوره گفتم كه اين جريان تشريع اذان را برايم بگو ـ ابومحذوره تا سال 8 هجري كافر بوده، در سال 8 هجري يعني بعد از فتح مكه مسلمان شد و اين را هم در نظر داشته باشيد كه عبارتي از اميرالمؤمنين در نهج البلاغه است كه مي فرمايد: آنهائي كه در فتح مكه مسلمان شدند هيچكدام در باطن اسلام نياوردند بلكه خود را به مسلماني زدند ـ ابومحذوره گفت: بعد از فتح مكه وقتي كه در حال رفتن به حنين بوديم، ما صداي مؤذن را شنيديم در حالي كه خيلي متنفر بوديم و بدمان مي آمد يعني از شنيدن صداي اذان متأثر شديم، پس شروع كرديم صداي اذان مؤذن پيامبر را نقل كرده و مسخره مي كرديم. پيغمبر صداي استهزاء ما را شنيد ـ خودش سابقه خود را نقل مي كند ـ حضرت فرستاد كه به خدمتشان بيائيم، همه نزد حضرت حاضر شديم. پيامبر فرمود: چه كسي بود كه من صداي مسخره كردنش را شنيدم؟ همه گفتند كه ابومحذوره بود كه مسخره مي كرد. راست هم گفتند. پيغمبر همه را رها كرد و مرا در آنجا نگه داشت و سپس فرمود: تو كه اذان را مسخره مي كردي بلند شو و اذان بگو. پس من بلند شدم و حضرت فرمود: اين طور كه من اذان مي گويم بگو. بگو: الله اكبر، الله اكبر و... سپس اذان كه تمام شد كيسه اي پر از نقره به من داد. گفتم: يا رسول الله دستور بده تا در مكه اذان بگويم. حضرت قبول كرد و... اين اصل قضايائي است كه از ابومحذوره در تشريع اذان نقل مي كنند. در اين دو موردي كه نقل كرديم هيچ اشاره اي به الصلوة خير من النوم ندارد و بعد حدود 6 الي 7 طريق روايت نقل كرده اند كه تمامي اينها را آقاي سبحاني جمع آوري كرده است. ايشان از ابومحذوره نقل مي كند كه: پيغمبر فرمود كه اگر در اذان صبح بود الصلوة خير من النوم بگو.

ابو محذوره از طلقاء بوده و بعد از فتح مكه از مؤلفة قلوبهم بوده است :

جناب شرف الدين در النص و الاجتهاد، صفحه 221 و 222 بعد از آن كه اين قضايا را نقل مي كنند به نقد آنها پرداخته و مي فرمايد:

أن أبا محذورة إنما كان من الطلقاء والمؤلفة قلوبهم في الإسلام بعد فتح مكة، وبعد أن قفل رسول الله صلي الله عليه وآله من حنين منتصرا علي هوازن، ولم يكن شئ أكره إلي أبي محذورة يومئذ من رسول الله صلي الله عليه وآله ولا مما يأمر به. وكان يسخر بمؤذن رسول الله صلي الله عليه وآله فيحكيه رافعا صوته استهزاءا، لكن صرة الفضة التي اختصه بها رسول الله صلي الله عليه وآله وغنائم حنين التي أسبغها علي الطلقاء من أعدائه ومحاربيه، وأخلاقه العظيمة التي وسعت كل من اعتصم بالشهادتين من أولئك المنافقين مع شدة وطأته علي من لم يعتصم بها، ودخول العرب في دين الله أفواجا كل ذلك ألجأ أبا محذورة وأمثاله إلي الدخول فيما دخل فيه الناس: ولم يهاجر حتي مات في مكة والله يعلم بواطنه. علي أن لرسول الله كلمة قالها لثلاثة: أبي محذورة، وأبي هريرة، وسمرة بن جندب، حيث أنذرهم بقوله آخركم موتا في النار. وهذا أسلوب حكيم من أساليبه صلي الله عليه وآله في إقصاء المنافقين عن التصرف في شؤون الإسلام والمسلمين، فإنه صلي الله عليه وآله لما كان عالما بسوء بواطن هؤلاء الثلاثة أراد أن يشرب في قلوب أمته الريب فيهم، والنفرة منهم، إشفاقا عليها أن تركن إلي واحد منهم في شئ مما يناط بعدول المؤمنين وثقاتهم، فنص بالنار علي واحد منهم وهو آخرهم موتا، لكنه صلي الله عليه وآله أجمل القول فيه علي وجه جعله دائرا بين الثلاثة علي السواء، ثم لم يتبع هذا الاجمال بشئ من البيان وتمضي الأيام والليالي علي ذلك، ويلحق صلي الله عليه وآله بالرفيق الأعلي ولا بيان، فيضطر أولي الألباب من أمته إلي إقصائهم جميعا عن كل أمر يناط بالعدول والثقات من الحقوق المدنية في دين الإسلام، لاقتضاء العلم الاجمالي ذلك بحكم القاعدة العقلية في الشبهات المحصورة، فلولا أنهم في وجوب الإقصاء علي السواء لاستحال عليه - وهو سيد الحكماء - عدم البيان في مثل هذا المقام.

ابو محذوره از طلقاء (آزاد شدگان در فتح مكه) و مؤلفة قلوبهم (كافراني كه براي نرم شدن دل آنها به اسلام پول دريافت مي كردند) در اسلام بود، و بعد از بازگشت رسول خدا صلي الله عليه وآله از حنين كه با پيروزي از هوازن بازگشت مي نمودند، و براي ابو محذوره چيزي از رسول خدا صلي الله عليه وآله و اوامر آن حضرت با كراهت تر نبود. و او مؤذن رسول خدا صلي الله عليه وآله را مسخره مي نمود بود و از او با صدي بلند حكايت نقل مي كرد و او را مسخره مي كرد، اما كيسه پول و غنائمي را كه رسول خدا صلّي الله عليه وآله به طلقاء كه از دشمنان و جنگجويان با حضرت بود عطا فرمود و نيز اخلاق و بزرگواري كه از آن حضرت مشاهده نمود و تمام آنهايي كه بعد از گفتن شهادتين پا در طريق منافقين گذارده و از سويي عرب در آن زمان گروه گروه به اسلام رو مي آوردند و از اين رو ابومحذوره و امثال او نيز به همين شكل خود را بين مسلمانان مخفي ساخته بود و او هجرت نكرد تا اين كه در مكه از دنيا رفت و خداوند از باطن و ضمير امثال او با خبر بود. علاوه بر اين كه رسول خدا صلّي الله عليه وآله جمله اي را خطاب به سه نفر ابومحذورة، وابوهريرة، وسمرة بن جندب فرموده و به اين سه نفر را وعده به آتش دوزخ داد به اين شكل كه فرمود: «آخركم موتا في النار» (هر كدام از شما سه نفر كه دي تر از دنيا برود در آتش دوزخ است) و اين در حقيقت اسلوب و روشي بود كه از حكيمي چون رسول خدا صلّي الله عليه وآله صادر شد تا منافقان را از تصرف در شؤون و امور اسلام و مسلمانان، دور سازد. چرا كه آن حضرت آگاه به سوء باطن آن سه نفر بود كه آنها مي خواستند در قلوب امتش ايجاد شك و ترديد و نفرت كنند، از اين رو رسول خدا بر اين سه نفر دلسوزي كرد و وعده عذاب را متوجه يكي از آنها ساخت. اما رسول خدا صلّي الله عليه وآله اين سخن را به اجمال بيان فرمود تا به اين شكل روز ها و شب ها به همين شكل بگذرد و رسول خدا صلّي الله عليه وآله به ديار ديگر ملحق گردد...

النص والإجتهاد، سيد شرف الدين، ص 222.

در سند روايت ابومحذوره محمد بن عبدالملك نوه ابومحذوره وجود دارد و از ميزان الاعتدال ذهبي نقل مي كند كه او كسي است كه رواياتش قابل احتجاج نيست و همچنين در سند پدر عثمان بن سائب كه سائب باشد را آورده كه او هم طبق نص ذهبي مجهول و نكره است. مسلم نيز در صحيح خود، جلد 2، صفحه 3 (كتاب الصلوة، باب صفة الاذان) روايت ابومحذوره را آورده ولي اشاره اي به الصلوة خير من النوم نكرده است. بعد از اين مرحوم شرف الدين مي گويد: اما خود ابومحذوره از طلقاء و از كساني است كه در سايه شمشير مسلمان شدند و جزو مؤلفة قلوبهم است و وقتي در راه حنين مي رفت از هيچ كسي مثل رسول خدا و مأموريتي كه به او داده بود بدش نمي آمد و او كسي است كه به نبي مكرم اعتراض و مؤذن او را مسخره مي كند. لكن آن كيسه پر از نقره و غنائم حنين كه پيغمبر در ميان طلقاء و ابناء طلقاء تقسيم كرد و همچنين اخلاق زيباي نبي مكرم... باعث شد كه ابومحذوره آمد و اذان گفت و به پيغمبر هم گفت: يا رسول الله اجازه بدهيد در مكه هم من اذان بگويم. ابومحذوره در مكه ماند و هجرت هم نكرد و در همان جا از دنيا رفت.

ابو محذوره و ابوهريره و سمره بن جندب سه نفري كه پيامبر(ص) به آنها وعده دوزخ داده است :

او به اتفاق ابوهريره و سمره بن جندب كساني هستند كه پيامبر در مورد آنها فرمود: آخرين نفر از شما سه نفر كه از دنيا برود اهل دوزخ است. پيغمبر مي دانست كه اين سه نفر داراي سوء باطن هستند؛ لذا حضرت با اين گفتار خود مي خواست در ميان مسلمانان حالت شك نسبت به اين سه ايجاد كند و مردم را از اين سه فرار بدهد تا از آنها شرائع دين را نگيرند و از آنها روايت نقل نكنند. پيغمبر براي اين منظور خود صريحاً نام يكي از آنها را نياورد بلكه هر سه را به صورت مجمل نام برد و اين شيوه حكيمانه را به كار برد و روشن نكرد كه كدام يك از آنها اهل آتش است تا اين كه رحلت نمود و اين عدم بيان به خاطر آن بود كه در دل امت شكي نسبت به اين سه ايجاد كند و در اين گونه مواقع كه شبهه، شبهه محصوره است همه مردم از هر سه نفر آنها دوري كنند و پيغمبر در واقع با اين عدم البيان خود يك درخواست ضمني از مسلمانان كرد كه از اين سه نفر اجتناب كنيد. لذا مي بينيم كه مردم تا سال 50 هجري كه اينها زنده بودند به اين سه نفر مراجعه نمي كردند و اينها نتوانستند در اين مدت در جامعه نفوذ كنند. بنابر اين فرمايش مرحوم شرف الدين اين شد كه پيغمبر چون مي دانست كه اينها در تشريع دخالت خواهند كرد اين گونه براي مدتي مانع از مراجعه مردم به اين سه نفر شد.

در روايت صحيح مسلم اثري از تثويب(الصلوة خير من النوم) نيست :

روايتي كه مسلم در صحيح خود آورده اين است كه:

حدثني أبو غَسَّانَ الْمِسْمَعِي مَالِك بن عبد الْوَاحِدِ وإسحاق بن إبراهيم قال أبو غَسَّانَ حدثنا مُعَاذٌ وقال إسحاق أخبرنا مُعَاذُ بن هِشَامٍ صَاحِبِ الدَّسْتَوَائِي وحدثني أبي عن عَامِرٍ الْأَحْوَلِ عن مَكحُولٍ عن عبد اللَّهِ بن مُحَيرِيزٍ عن أبي مَحْذُورَةَ ان نَبِي اللَّهِ صلي الله عليه وسلم عَلَّمَهُ هذا الْأَذَانَ الله أَكبَرُ الله أَكبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ ثُمَّ يعُودُ فيقول أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إلا الله أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رسول اللَّهِ حَي علي الصَّلَاةِ مَرَّتَينِ حَي علي الْفَلَاحِ مَرَّتَينِ زَادَ إسحاق الله أَكبَرُ الله أَكبَرُ لَا إِلَهَ إلا الله

به پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم اين اذان ياد داده شد: الله أكبر الله أكبر أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن لا إله إلا الله اشهد ان محمدا رسول الله اشهد ان محمدا رسول الله سپس برمي گردد و مي گويد: أشهد أن لا إله إلا الله أشهد أن لا إله إلا الله اشهد ان محمدا رسول الله اشهد ان محمدا رسول الله و دوبار مي گويد: حي علي الصلاة و دو بار هم مي گويد: حي علي الفلاح و اسحاق نيز الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله را به اذان اضافه كرد.

صحيح مسلم، ج 1، ص 1، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري النيسابوري، الوفاة: 261، دار النشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي.

بر فرض كه بگوئيم اين قضيه صحيح باشد، در اين صورت تمام روايات ديگر زير سؤال مي روند، هم روايت عمر، هم روايات بلال و هم روايات عبدالله بن زيد زير سؤال مي روند. عبدالله بن زيد در خواب ديد كه به او گفتند الصلوة خير من النوم را اضافه كند، بلال پيغمبر را از خواب بيدار كرد و گفت الصلوة خير من النوم، مؤذن آمد كه عمر را از خواب بيدار كند گفت الصلوة خير من النوم و عمر هم خوشش آمد و گفت اين كلمه را اضافه كنيد، لازم مي آيد كه همه اينها دروغ باشد چرا كه به هيچ نوعي نمي توان ميان اينها وجه جمع پيدا كرد. اين نشان مي دهد كه اين قضيه ساخته و پرداخته دوران بني اميه است كه تلاش مي كردند كه تشريع را به يك نوعي زير سؤال ببرند و بگويند كه تشريع چيزي نيست كه از سوي پيامبر باشد.

حجاج ادعاي نزول وحي بر خود و خلفاي اموي را داشت :

شما رواياتي را كه از حجاج نقل مي كنند ببينيد. حجاج مي گفت: بعد از پيامبر وحي قطع نشد بلكه خلفاي اموي هم با وحي در ارتباط هستند. حتي مي گفت: من اگر كاري انجام مي دهم از روي وحي انجام مي دهم.

وقد ادعي الحجاج: أن خبر السماء لم ينقطع عن الخليفة الاموي.

حجاج ادعا داشت كه خبر هاي آسماني از خليفه اموي قطع نگرديده است.

تهذيب تاريخ دمشق، ج 4، ص 72.

حجاج اعتقاد به عصمت عبد الملك بن مروان داشت :

ابن عبد ربه اندلسي متوفاي 327 هـ . ق. در كتاب عقد الفريد مي نويسد:

وكان الحجاج يري: أن عبد الملك بن مروان معصوم.

اعتقاد حجاج بر اين بود كه عبدالملك بن مروان معصوم بود.

العقد الفريد، ج 5، ص 25.

حجاج وحي الهي بعد از پيامبر(ص) را قطع شده نمي دانست :

در تهذيب تاريخ دمشق آمده است:

بل كان يري نفسه: أنه لا يعمل إلا بوحي من السماء وذلك حينما أخبروه: أن أم أيمن تبكي لانقطاع الوحي بموت رسول اللّه صلي الله عليه و آله.

او نسبت به خود اعتقادش اين بود كه عمل نمي كند مگر از روي وحي الهي و اين از آن زمان بود كه به او خبر دادند كه ام ايمن به خاطر موت رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم و انقطاع وحي گريه مي كند.

تهذيب تاريخ دمشق، ج 4، ص 73، ر. ك. الامام الصادق والمذاهب الاربعة، ج 1، ص 115.

و نيز در تاريخ دمشق آورده است:

قال لما قبض النبي صلي الله عليه وسلم جعلت أم ايمن تبكي ولا تستريح من البكاء فقال أبو بكر لعمر قم بنا إلي هذه المرأة فدخلا عليها فقالا يا أم ايمن ما يبكيك قد افضي رسول الله صلي الله عليه وسلم إلي ما هو خير له من الدنيا فقالت ما أبكي لذلك إني لأعلم أنه قد أفضي إلي ما هو خير من الدنيا ولكن أبكي علي الوحي انقطع فبلغ ذلك الحجاج بن يوسف فقال كذبت أم ايمن ما اعمل إلا بوحي انتهي

هنگامي كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله از دنيا رفت ام ايمن شروع كرد به گريه كردن و به هيچ وجه دست از گريه نمي كشيد. ابوبكر به عمر گفت: ما را زد او ببريد. آن دو با يكديگر نزد او رفتند و گفتند اي ام ايمن چه چيزي شما را اين چنين گريان نموده؟ رسول خدا به دياري بسيار بهتر از دنيا رحلت نموده است. ام ايمن گفت: ولي من به خاطر انقطاع وحي گريه مي كنم. اين خبر به حجاج بن يوسف رسيد او گفت: ام ايمن دروغ گفته است من به جز از روي وحي سخن نمي گويم.

تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 12، ص 160، اسم المؤلف: أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله الشافعي الوفاة: 571، دار النشر: دار الفكر - بيروت - 1995، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري.



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب