2020 April 5 - يکشنبه 17 فروردين 1399
اذان از ديدگاه فريقين : سيره ائمه (ع) در گفتن حي علي خير العمل
کد مطلب: ٦٦٩٣ تاریخ انتشار: ٠٨ بهمن ١٣٨٦ تعداد بازدید: 874
خارج فقه مقارن » اذان از ديدگاه فريقين
اذان از ديدگاه فريقين : سيره ائمه (ع) در گفتن حي علي خير العمل

جلسه سی و یکم 1386/11/08

 
 

 بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 86/11/08

سيره صحابه در گفتن «حي علي خير العمل» :

بحث در رابطه با حي علي خير العمل بود و عرض شد يكي از ادله محكم ما در اين زمينه، سيره عملي صحابه و تابعين است. در ميان صحابه و در رأس آنها آقا اميرالمؤمنين عليه السلام و همچنين آقا امام حسن عليه السلام و امام حسين عليه السلام كه هم معصوم و هم جزء صحابه هستند، در اذان خود حي علي خير العمل مي گفتند و يا اگر مؤذني براي آنان اذان مي گفت، او هم حي علي خير العمل مي گفت.

امير المؤمنين(ع) مقيد به گفتن «حي علي خير العمل» :

در كتاب شرح تجريد المؤيد بالله كه زيدي مذهب است از امير المؤمنين عليه السّلام نقل مي كند:

سمعت رسول الله صلي الله عليه و سلم يقول إن خير أعمالكم الصلاة و أمر بلال أن يؤذن بحي علي خير العمل.

از رسول خدا صلّي الله عليه و آله شنيدم كه مي فرمود: بهترين اعمال شما نماز است و بلال امر نمود كه در اذان خود خي علي خير العمل بگويد.

جواهر الأخبار، تلخيص البحر الزخار، ج 2، ص 191 - الإعتصام بحبل الله المتين قاسم بن محمد از ائمه زيديه، ج 1، ص 309.

حافظ علوي، كه ذهبي و ديگران او را توثيق مي كنند و در باره او مي گويند: الإمام المحدث الثقة العالم الفقيه، نقل مي كند كه:

كان أبي علي إذا خرج إلي سفر، لا يكل الأذان إلي غيره و لا الإقامة و كان لا يدع أن يقول في اذانه حي علي خير العمل. الأذان بحي علي خير العمل حافظ علوي، ص 94، ح 74.

پدرم وقتي براي سفر خارج مي شد اذان و اقامه را به كسي ديگر واگذار نمي كرد و به هيچ وجه در اذان خود «حي علي خير العمل» را ترك نمي كرد.

البته ظاهرا، ناقل يكي از فرزندان علي عليه السلام است به نام عمر، همو كه در كربلاء شهيد شد.

مي گويد: پدرم اميرالمؤمنين عليه السلام وقتي به سفر مي رفت، اذان و اقامه را به ديگري واگذار نمي كرد و خودش شخصا اذان و اقامه مي گفت و به هيچ وجه در اذان حي علي خير العمل را ترك نمي كرد.

روايت سوم باز هم در الإعتصام بحبل الله المتين است كه خيلي زيباست، مي گويد:

محمد بن عبدالرحمن قال كان ابن النباح يجيء إلي علي حين يطلع الفجر، فيقول حي علي الصلاة، حي علي الفلاح، حي علي خير العمل، فيقول علي مرحبا بالقائلين عدلا و بالصلاة مرحبا و أهلا، يا ابن النباح أقم.

ابن نباح هنگام فجر، خدمت اميرالمؤمنين عليه السلام مي رسيد و مي گفت: حي علي الصلاه، حي علي الفلاح، حي علي خير العمل؛ سپس علي عليه السلام گفت مرحبا به كساني كه به عدالت سخن مي گويند و مرحبا به كساني كه به نماز مي گويند خوش آمدي؛ اي ابن نباح، براي نمازت اقامه هم بگو.

الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 291.

ابن نباح هنگام فجر، خدمت اميرالمؤمنين عليه السلام مي رسيد و مي گفت حي علي الصلاه، حي علي الفلاح، حي علي خير العمل؛ سپس علي عليه السلام گفت مرحبا به كساني كه به عدالت سخن مي گويند و مرحبا به كساني كه به نماز مي گويند خوش آمدي؛ اي ابن نباح، اقامه هم بگو.

باز هم در الإعتصام بحبل الله المتين از طريق امام صادق عليه السلام نقل مي كند كه:

أن علي كان يقول لكل صلاة حي علي الفلاح و حي علي خير العمل.

[حضرت] علي [عليه السلام] در هر نمازي «حي علي الصلاه و حي علي خير العمل» مي گفت.

الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 293

روايت ديگري در همين صفحه از امام باقر عليه السلام نقل مي كند كه:

إن علي كان يقول في الأذان لكل صلاة حي علي الصلاه حي علي الصلاه، حي علي الفلاح حي علي الفلاح، حي علي خير العمل حي علي خير العمل.

[حضرت] علي [عليه السلام] در اذان هرد نمازي «حي علي الصلاه حي علي الصلاه حي علي الفلاح حي علي الفلاح، حي علي خير العمل حي علي خير العمل».

الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 293.

اينها دلالت مي كند بر اين كه آقا اميرالمؤمنين عليه السلام يا خودشان در اذان گفتن، مقيد بودند بر حي علي خير العمل گفتن و يا اگر مؤذني براي او اذان مي گفت، او هم حي علي خير العمل را مي گفت.

اگر نباشد براي ما، جز سيره امير المومنين عليه السلام، كفايت مي كند:

علي مع الحق و الحق مع علي، يدور معه حيث ما دار.

علي با حق است و حق با علي است، هر آنجا كه علي باشد حق هم در همان جاست .

البته روايات زياد است كه من اين موارد را گزينش كردم.

امام حسن(ع) مقيد به گفتن «حي علي خير العمل» :

نفر دومي كه از صحابه مقيد به حي علي خير العمل گفتن در اذان بود، آقا امام حسن عليه السلام است. اهل سنت او را هم به عنوان صحابه و هم به عنوان خليفه پنجم قبول دارند، با اين كه حدود 6 ماه دوران خلافتش طول كشيد؛ حتي وقتي خلفاء راشدين را كه مي شمارند، مي گويند پايان خلفاء راشدين، آقا امام حسن عليه السلام است. باز هم در الإعتصام بحبل الله المتين نقل مي كند كه:

الصحيح أن الأذان شرع بحي علي خير العمل لأنه اتفق علي الأذان به يوم الخندق و لأنه دعا إلي الصلاة، و قال رسول الله (صلي الله عليه و سلم) خير أعمالكم الصلاة و قد إتفق أيضا علي أن ابن عمر و الحسن و الحسين (عليهما السلام) و بلال و جماعة من الصحابة أذنوا به.

صحيح اين است كه اذان در ابتداي امر با «حي علي خير العمل» آغاز شده است چون آنچه مور اتفاق است اين است كه در روز خندق رسول خدا صلّي الله عليه و آله با همين جمله مردم را به نماز دعوت فرمودند. و نيز رسول خدا صلّي الله عليه و آله فرمودند: بهترين اعمال شما نماز است و بر اين مطلب اتفاق وجود دارد كه عمر و [امام] حسن و [امام] حسين [عليهما السلام] و بلال و گروهي ديگر از صحابه به همين شكل اذان گفتند.

الروض النضير، ج 1، ص 542 - الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 307 و 313.

در روز خندق، حي علي خير العمل تشريع شد و حي علي خير العمل يعني حي علي الصلاة؛ عبدالله بن عمر و امام حسن (عليه السلام) و امام حسين (عليه السلام) و جماعتي از صحابه، با جمله «حي عل خير العمل» اذان مي گفتند.

اين صراحت دارد بر اين كه سيره آقا امام حسن عليه السلام و امام حسين عليه السلام بر «حي علي خير العمل» بوده است.

باز هم آقاي حافظ علوي روايت ديگري نقل مي كند از جابر بن يزيد جعفي از اصحاب سر امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام:

أن أبي جعفر (عليه السلام) قال أذاني و أذان آبائي، النبي و علي و الحسن و الحسين و علي بن الحسين حي علي خير العمل حي علي خير العمل.

[حضرت] امام باقر (عليه السلام) فرمود: اذان من و اذان پدران من، و اذان پيامبر و علي و حسن و حسين و علي بن حسين «حي علي خير العمل حي علي خير العمل» بوده است.

الأذان بحي علي خير العمل حافظ علوي، ص 54، ح 74 - الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 294.

از لحن روايت مشخص است، كه آقا امام صادق عليه السلام از دست بعضي ناراحت بوده كه اين را فرموده است.

حديث سوم باز از عبيده سلماني است:

قال: كان علي بن ابيطالب و الحسن و الحسين (عليهم السلام) و عقيل بن ابي طالب و ابن عباس و عبدالله بن جعفر و محمد بن الحنفيه يؤذنون إلي أن فارقوا الدنيا، فيقولون: حي علي خير العمل و يقولون: لم تزل في الأذان.

[حضرت] علي بن ابي طالب و حسن و حسين (عليهم السلام) و عقيل بن ابي طالب و ابن عباس و عبدالله بن جعفر و محمد بن حنفيه در اذان خود تا زماني كه از دنيا رفتند به اين شكل اذان مي گفتند كه در اذان خود «حي علي خير العمل» را مي آوردند و همواره اين جمله را در اذان خود داشتند.

الأذان بحي علي خير العمل، حافظ علوي، ص 107.

در هيچ جا اين «حي علي خير العمل» را در اذان ترك نكردند و استمرار داشتند تا لحظات آخر عمرشان. يعني اين بزرگان در طول عمرشان يك اذان بدون حي علي خير العمل نگفتند.

اين سه روايت نشان داد كه اميرالمؤمنين عليه السلام و امام حسن عليه السلام و امام حسين عليه السلام و امام باقر عليه السلام و امام صادق (عليه السلام)، اذانشان به حي علي خير العمل بوده است.

بلال مؤذن رسول خدا(ص) مقيد به گفتن «حي علي خير العمل» :

ما بعد از اين بزرگواران از صحابه، مي رسيم به بلال مؤذن رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه مقيد بوده به حي علي خير العمل. آقاي طبراني در معجم كبير و بيهقي در سنن نقل مي كنند:

بِلالٍ أَنَّهُ كان يؤَذِّنُ بِالصُّبْحِ فيقول حَي علي خَيرِ الْعَمَلِ

عن بلال أنه كان يؤذن بالصبح فيقول حي علي خير العمل.

از بلال روايت شده است كه او براي نماز صبح خود «حي علي خير العمل» مي گقتند.

المعجم الكبير، ج1، ص 352، اسم المؤلف: سليمان بن أحمد بن أيوب أبو القاسم الطبراني الوفاة: 360 ، دار النشر : مكتبة الزهراء - الموصل - 1404 - 1983 ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : حمدي بن عبدالمجيد السلفي ـ جامع الاحاديث (الجامع الصغير وزوائده والجامع الكبير)، ج 19 ص 143، اسم المؤلف: الحافظ جلال الدين عبد الرحمن السيوطي الوفاة: 19/جمادي الاولي / 911هـ ، دار النشرـ كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال، ج 8، ص 161، اسم المؤلف: علاء الدين علي المتقي بن حسام الدين الهندي الوفاة: 975هـ ، دار النشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1419هـ-1998م ، الطبعة: الأولي، تحقيق: محمود عمر الدمياطي ـ السنن الكبري، البيهقي، ج 1، ص 425.

البته تحريفي در اين روايت شده كه در آخرش گفته اند:

فأمر النبي أن يجعل مكانها الصلاة خير من النوم و ترك حي علي خير العمل.

پيامبر اكرم امر فرمودند: تا در اذان به جاي «الصلاه خير من النوم»، «علي خير العمل» بگويد.

و گفتيم كه در خيلي از كتاب هايشان مثل سيره حلبي و كنز العمال متقي هندي كه مقيد بودند عين آنچه كه در مصادر اوليه بوده نقل كنند، اين قضيه آخر در آنها وجود ندارد. يعني مشخص است كه اينها همه بعد از قرن نهم و دهم تغيير داده اند؛ چون آقاي حلبي متوفاي 1022 و متقي هندي متوفاي قبل از هزار است و تا آن زمان كتاب ها دست نخورده بوده است و اين ذيل حديث:

فأمر النبي أن يجعل مكانها الصلاة خير من النوم و ترك حي علي خير العمل.

پيامبر اكرم امر نمودند تا به جاي آن «الصلاه خير من النوم» بگويند و حي علي خير العمل بگويند.

در كتاب هاي اوليه نبوده است وگرنه متقي هندي كه از نظر دقت و اعتمادش مورد نظر اهل سنت است، آن را در كنز العمال مي آورد و اينها در قرون اخير در آن تصرف و تحريف كرده اند و اين ذيل حديث، در جامع ابن ابي شيبه، الروض النضير، المحلي ابن حزم، سيره حلبي و كنزالعمال نيست.

همچنين در كتاب البحر الزخار از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل مي كند:

سمعت رسول الله يقول إن خير أعمالكم الصلاة و أمر بلال أن يؤذن بحي علي خير العمل.

از رسول خدا صلّي الله عليه و آله شنيدم كه فرمودند: بهترين اعمال شما نماز است و بلال را امر فرمود تا در اذان خود «حي علي خير العمل» بگويد.

البحر الزخار، ج 2، ص 191.

در كنز العمال هم اين تعبير آمده است:

كان بلال يؤذن بالصبح فيقول حي علي خير العمل.

بلال اذان صبح مي گفت: و در آن «حي علي خير العمل» مي گفت.

كنز العمال، ج 8، ص 342.

باز هم در كتاب الإعتصام بحبل الله المتين صراحت دارد كه قاضي حسين در تعليقش آورده:

روي عن علي أنه كان يقول حي علي خير العمل و به أخذت الشيعة.

از علي بن ابي طالب روايت شده است كه او در اذان خود «حي علي خير العمل» مي گقت و شيعيان به همين جمله تمسك مي كنند.

همچنين در كتاب الأذان بحي علي خير العمل، صفحه 61 اين تعبير را نقل مي كند كه علي عليه السلام مي گويد:

سمعت رسول الله يقول لما أنتهي بي إلي سدرة المنتهي فرأيت بجلال الله ما رأيت، قال لي: يا محمد حي علي خير العمل. قلت: يا رب و ما خير العمل؟ الصلاة قربان أمتك.

از رسول خدا صلي الله عليه و آله شنيدم كه مي فرمود: زماني كه در معراج به سدره المنتهي رسيدم و در آن جا از جلال خداوند آنچه را بايد ببينم ديدم و در آن جا به من فرمودند كه اي محمد! بشتاب به سوي بهترين كارها. گفتم: اي پروردگار! بهترين كارها چيست؟ نماز مايه تقرب امت تو به خداوند است.

وقتي در شب معراج به سدرة المنتهي رسيدم، خطاب آمد كه اي محمد بشتاب به عمل خير، گفتم عمل خير چيست؟ گفت نماز، كه قربان (وسيله تقرب) امت توست.

عمر، بلال را از گفتن «حي علي خير العمل» در اذان نهي مي كند :

در بين صحابه، بلال متوفاي 16 يا 20 هجري، اولين نفري بود كه به حي علي خير العمل مقيد بود. البته رواياتي داريم كه در زمان عمر، عمر به بلال گفت كه حي علي خير العمل نگو، بلال گفت من ديگر بعد از اين اذان نخواهم گفت؛ و ديگر بعد از آن بلال اذان نگفت و يكي از عواملي كه باعث ترك حي علي خير العمل شد، ترك اذان بود توسط بلال، و ديگران هم آمدند اذان را بدون حي علي خير العمل گفتند و بين مردم هم همين رواج پيدا كرد و به جاي آن الصلاة خير من النوم آمد.

ابومحذوره از صحابه اي است، كه در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

ابو محذوره متوفاي 59 هجري، دومين كسي است از صحابه، كه حي علي خير العمل مي گفت و در كتاب هاي متعدد اهل سنت آمده، حتي در كتاب لسان الميزان ابن حجر و ميزان الإعتدال ذهبي صراحت دارند در شرح حال ابو محذوره كه مي گفت:

أمرني رسول الله أن أقول في الأذان، حي علي خير العمل.

رسول خدا صلّي الله عليه و آله به من امر نمودند و تا در اذان «حي علي خير العمل» بگويند.

حالا ما كاري نداريم كه ابو محذوره براي ما مورد قبول هست يا نه، ولي از باب قاعده الزام، اين سخن در كتاب هاي متعدد أهل سنت آمده كه مي گويد: وقتي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به من اذان را آموزش داد، به من گفت كه در اذان حي علي خير العمل را بگويم.

كتاب البحر الزخار، ج 2، ص 192 و ميزان الإعتدال، ذهبي، ج 1، ص 139 و لسان الميزان، ج 1، ص 268.

همچنين در كتاب جواهر الأخبار و الآثار كه تلخيص البحر الزخار است، در آنجا هم از محمد بن منصور از ابوالقاسم نقل مي كند:

أمره أن يؤذن و يذكر ذلك حي علي خير العمل في أذانه، إن رسول الله أمره به.

او را امر نمود تا اذان بگويد و در آن «حي علي خير العمل» را ذكر كند و رسول خدا صلّي الله عليه و آله به اين كار امر فرمود.

و آقاي حافظ علوي كه مورد اعتماد ذهبي است، در كتاب الأذان بحي علي خير العمل و الإعتصام بحبل الله المتين آورده كه ابو محذوره مي گويد:

أمرني رسول الله أن أقول في الأذان حي علي خير العمل.

رسول خدا صلّي الله عليه وآله مرا امر نمود تا در اذان «حي علي خير العمل» بگويم.

و احمد بن عيسي صاحب أمالي كه از علماي زيدي است از ابوالجارود از ابو محذوره نقل مي كند:

أمرني رسول الله أن أقول في الأذان حي علي خير العمل.

رسول خدا صلّي الله عليه و آله به من امر نمود تا در اذان «حي علي خير العمل» بگويم.

الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 284.

ابورافع از صحابه اي است، كه در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

ابو رافع از صحابه اميرالمؤمنين عليه السلام و سومين شخصي از صحابه است كه حي علي خير العمل را در اذان مي گفت و اولين كسي است كه در تاريخ اسلام و شيعه، علم رجال نوشته و اسامي تمام لشكريان علي عليه السلام را در جنگ جمل نوشت. در كتاب الأذان بحي علي خير العمل حافظ علوي، صفحه 28 و الإعتصام بحبل الله المتين، جلد 1، صفحه289 و 294 از ابو رافع آورده كه:

كان النبي إذا سمع الأذان قال كما يقول، إذا بلغ حي علي خير العمل، قال لا حول و لا قوة إلا بالله.

هنگامي كه پيامبر اكرم اذان را به آن شكلي كه ديگران اذان مي گويند شنيد وقتي به «حي علي خير العمل» رسيد فرمود: «لا حول ولا قوه الا بالله».

الأذان بحي علي خير العمل حافظ علوي، صفحه 28 و الإعتصام بحبل الله المتين، جلد 1، صفحه289 و 294.

وقتي مؤذن به حي علي خير العمل مي رسيد، رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي گفتند لا حول و لا قوة إلا بالله.

پس به سه تن از معصومين و سه تن از صحابه، كه سيره آنها، گفتن حي علي خير العمل بوده اشاره شد. از معصومين: اميرالمؤمنين عليه السلام و امام حسن عليه السلام و امام حسين عليه السلام و از صحابه: بلال و ابو محذوره و ابو رافع بودند.

 





Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English