لينک دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
23/09/1402
موضوع: افشاگری بی نظیر حضرت زهرا (سلام الله علیها) در خطبه فدکیه!
ویژه برنامه أم الائمه
فهرست مطالب این سخنرانی:
یک کیمیا و گنج بزرگ، برای حل سختترین مشکلات دنیوی!
خلاصه ای از مطالب مطرح شده در جلسات گذشته!
دفاع بی نظیر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و افشای توطئههای دشمنان و تبیین فتنهها
«پیام امام امیرالمؤمنین»؛ شرحی ساده و روان بر نهج البلاغه!
مجری:
بسم الله الرحمن الرحیم
خدا کند که مرا فاطمی حساب کنی * به نوکری شده یک بار انتخاب کنی
شبیه قنبر مولا که نه، ولی از لطف * مرا غبار قدوم أبوتراب کنی
همیشه فاطمه گفتن بهانه خوبی است * که در درون من خسته انقلاب کنی
خدا کند که به یمن رفاقت پسرت * مرا میان رفیقان پسر خطاب کنی
پسر خطاب کنی تا پسر فدات شود * به عشق خود پسرت را به خون خضاب کنی
خدا به دست تو داده است محشرش را کاش * زیاد و کم عملم را خودت حساب کنی
مدینهات وطن بچه شیعههای شماست * نخواه با غم غربت مرا عذاب کنی
اللهم صل علی فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها بعدد ما أحاط به علمک اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم یا بقیة الله آجرک الله
سلام و درود و ارادت و تحیت به محضر یکایک شما دوستان عزیزم، بینندگان گرانقدر و نازنین «شبکه جهانی حضرت ولی عصر». در شب جمعه و در ایام فاطمیه برنامه زنده «أم الائمه» را تقدیم حضور شما میکنیم.
امشب که شب زیارتی مخصوص مولا و اربابمان حضرت سیدالشهداست و ایام فاطمیه و ایام غربت امیرالمؤمنین و حضرت زهرای مرضیه (علیهم السلام) است، عرض تسلیت و تعزیت به محضر مولایمان حضرت مهدی موعود و خدمت همه شما مشتاقان و شیفتگان و ارادتمندان به آن حضرت داریم.
الحمدلله رب العالمین که این فاطمیه هم زنده هستیم، نفس میکشیم، لباس مشکی میپوشیم، بیرق عزا بلند میکنیم و مجالس و محافل عزاداری حضرت فاطمه زهرا را برپا میکنیم.
ما هم در رسانه و این شبکه با افتخار به خانههای شما میآییم و ویژه برنامه «أم الائمه» را تقدیم میکنیم تا به واسطه این برنامه بتوانیم عیار معرفتمان را نسبت به حضرت صدیقه طاهره فاطمه شهیده (سلام الله علیها) بالا ببریم.
ما هرشب در برنامه زنده «أم الائمه» در خدمت اساتید بزرگوار «شبکه جهانی حضرت ولی عصر» هستیم. طبق معمول شبهای جمعه که برنامههای حضرت استاد حسینی قزوینی تقدیم حضور شما میشد امشب هم در برنامه «أم الائمه» توفیق داریم در محضر استاد عزیز و گرانقدر و بزرگوارمان حضرت آیت الله حسینی قزوینی باشیم.
جناب استاد خدمت شما سلام عرض میکنم، عرض تسلیت و تعزیت دارم، بسیار خوش آمدید؛
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
السلام علیک یا بقیة الله فی أرضه السلام علیک یا میثاق الله الذی أخذه و وکده السلام علیک یا وعد الله الذی ضمنه السلام علیک یا صاحب المرئی و المسمع فما کان لنا شیء الا و انتم له السبب و الیه السبیل
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ خدمت بینندگان عزیز و گرامی خالصانهترین سلامم را تقدیم میکنم و موفقیت روزافزون برای همه گرامیان از خداوند منّان خواهانم.
شهادت مظلومانه و غریبانه حضرت صدیقه طاهره پاره وجود نبی گرامی اسلام را به پیشگاه مقدس مولایمان حضرت بقیة الله الأعظم، آن نازنین وجودی که؛
«بِیمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء»
زاد المعاد- مفتاح الجنان، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: اعلمی، علاءالدین، ص 423، باب دعاء العدیلة الکبیر
و همچنین خدمت همه بینندگان عزیز و گرامی تسلیت عرض میکنیم. خدا را به آبروی حضرت صدیقه طاهره سوگند میدهیم پاداش ما را در این مصائب جانکاه، فرج موفور السرور مولایمان حضرت ولی عصر قرار بدهد ان شاءالله.
ما طبق برنامه همیشگی عرایضمان را با یادی از حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) آغاز میکنیم.
فاطمه زیباترین واژههاست * فاطمه ناموس شاه لافتی است
فاطمه راز هزاران رازهاست * فاطمه خود برترین اعجازهاست
فاطمه یک یادبود ماندنی است * فاطمه تنها سرود خواندنی است
فاطمه رمز تماس با خداست
یکی از اسماء اعظم الهی صدیقه طاهره (سلام الله علیها) است. فرزند بزرگوارشان حضرت امام صادق فرمودند:
«نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَی»
قسم به خدا اسماء حسنی ما هستیم.
کافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 1، ص 144، ح 4
با توجه به اینکه خداوند عالم نور رسول اکرم را آفرید و از نور رسول اکرم حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و امام حسن و امام حسین و حضرت صدیقه طاهره را آفریدند و از نور حضرت صدیقه طاهره دیگر ائمه اطهار را آفریدند.
فاطمه رمز تماس با خداست * فاطمه تاج عروسان سماست
فاطمه روح علی جان علی است * فاطمه هم عهد و پیمان علی است
آسمان هم خاکسار فاطمه است * «یا علی مولا» شعار فاطمه است
فاطمی بودن تشیع بودن است * فاطمه راه علی پیمودن است
فاطمه علامه ساز مکتب است * فاطمه آموزگار زینب است
گفتمش نقاش را از غربت زهرا بکش * گریه کرد و با قلم یک چادر خاکی کشید
گفتمش پس غربت زهرا کجای نقش بود؟ * ناله کرد و زیر چادر غنچهای پرپر کشید
شد ز سیلی صورت زهرا کبود * پاسخ من کنت مولاه این نبود
و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون
مجری:
حضرت استاد خیلی ممنون و متشکرم. طبق معمول همیشه ابتدای برنامه یادی از حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) داریم.
این شبها و روزها که اصلاً عزادار و سوگوار حضرت مادر حضرت صدیقه طاهره فاطمه شهیده هستیم و برنامه به نام نامی آن بزرگوار مزین و متبرک میشود و متوسل میشویم به ساحت حضرت مادر.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب ما رزق یک سال خود را از ایام فاطمیه میگیریم. این شبها و این روزها باید خوب قدر بدانیم و خوب استفاده کنیم و بهره ببریم تا از دستمان نرود.
حضرت استاد در فاطمیه اول یکی از مباحث بسیار خوب و ارزشمندی که مطرح کردید بحث ولایتمداری حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) و دفاع از حریم ولایت بود.
خلاصهای از مباحث گذشته را بفرمایید، زیرا میخواهیم مباحث خود را امشب و یکشنبه شب ادامه دهیم. سپس سؤالات جدید را عرض میکنم.
یک کیمیا و گنج بزرگ، برای حل سختترین مشکلات دنیوی!
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله
أفوض أمری إلی الله إن الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر یا أبا صالح المهدی ادرکنی
من قبل از پاسخ به سؤال عزیزمان میخواستم نکتهای را عرض کنم. همانطور که نقل کردند مقام معظم رهبری میفرمودند: من روزی سالانه خود را از فاطمیه میگیرم.
دوستان عزیزم! تلاش کنیم این چند روز فاطمیه که اول و دوم و سوم این ماه است، با تمام وجود به حضرت صدیقه طاهره متوسل شویم. بهترین راه به یاد حضرت فاطمه زهرا بودن و مصائب حضرت صدیقه طاهره را از ذهن گذراندن است.
دوستان عزیز اگر بتوانیم بعد از هر نماز سر به سجده بگذاریم و مصائب حضرت صدیقه را یادآوری کنیم و قلبمان بشکند و قطره اشکی از چشممان بیاید و چشممان اشک آلود شود و جگرمان بسوزد، تیر به هدف رسیده است و درهای اجابت گشوده شده است.
حضرت ولی عصر که تمام امور به دست اوست و حتی نفس کشیدن ما و زندگی ما و حرکات و همه چیز ما به دست اوست. کسی که:
«بِیمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء»
تا اراده حضرت ولی عصر نباشد هیچ مشکلی حل نخواهد شد. حضرت ولی عصر را به مادرشان حضرت صدیقه طاهره سوگند بدهیم.
البته در قسم دادن کاری نکنیم که قلب حضرت ولی عصر را بشکنیم. حضرت را به پهلوی شکسته و سینه زخمی مادرشان سوگند ندهیم و تنها به مقام نورانی و جایگاه حضرت فاطمه زهرا سوگند بدهیم. از حضرت ولی عصر بخواهیم که نظر لطفی به ما کند و با آقایی و بزرگواری و کرم خود با ما برخورد کند، نه با اعمال ما. یقیناً در این صورت درهای فتوحات به روی ما باز خواهد شد.
اگر کسی میتواند این سه روز نزدیک غروب یا قبل از خواب نماز استغاثه به حضرت فاطمه زهرا را بخواند. این نماز دو رکعت است و بعد از نماز سر به مهر گذارد و صد مرتبه «یا مولاتی یا فاطمة أغیثینی» است.
بعد از آن سمت راست صورت را بر مهر بگذارد و صد مرتبه «یا مولاتی یا فاطمة أغیثینی» بگوید. بعد از آن سمت چپ صورت را بر مهر بگذارد و صد مرتبه «یا مولاتی یا فاطمة أغیثینی» بگوید. در نهایت پیشانی بر مهر بگذارد و صد و ده مرتبه این ذکر را بگوید.
این نماز کیمیا و گنج بزرگی است. بنده خیلی از بزرگان و اعاظم را سراغ دارم که با این نماز به مقامات بالا رسیدهاند. سختترین مشکلاتی که عقل بشر از حل آن عاجز بوده است، با این نماز حل شده است.
اگر حوصله ندارید این نماز را هم بخوانید، تلاش کنید بعد از نماز صبح یا بعد از نماز ظهر و عصر و بعد از نماز مغرب و عشاء صد مرتبه با حضور قلب صلوات بفرستید و به روح حضرت صدیقه طاهره هدیه کنید.
امیدواریم این سه روز بتوانیم روزیهای سال خود را از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بگیریم و مشکلات و گرفتاریهایی که در پروندهمان نوشته شده است را از نامه اعمالمان محو کنیم.
خلاصه ای از مطالب مطرح شده در جلسات گذشته!
در رابطه با سؤال عزیزمان ما در فاطمیه اول بحثمان ولایتمداری حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) بود و گفتیم حضرت فاطمه زهرا اولین مدافع امامت و ولایت هستند.
حضرت صدیقه طاهره در خطبه فدکیه در ملاقات با زنان انصار و مناسبتهای مختلف بحث حدیث غدیر را با جملات بسیار آتشین مطرح کردند و با کمال صراحت فرمودند:
«لَا یعْرَفُ اللَّهُ إِلَّا بِسَبِیلِ مَعْرِفَتِهِم»
اگر کسی بخواهد خدا را بشناسد، باید از راه ائمه بشناسد.
کفایة الأثر فی النصّ علی الأئمة الإثنی عشر، نویسنده: خزاز رازی، علی بن محمد، محقق / مصحح: حسینی کوهکمری، عبد اللطیف، ص 194 و 195، باب ما جاء عن فاطمة ص عن النبی ص فی النصوص علی الأئمة الاثنی عشر ع
ائمه اطهار مظهر أتم اسماء و صفات و کمالات حق هستند. بنا به نقل «شیخ مفید» حضرت فاطمه زهرا چهل شب همراه امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین در خانه مهاجرین و انصار را زدند و برای امیرالمؤمنین طلب نصرت کردند.
متأسفانه کسی به حضرت پاسخ نداد و پاسخهایی هم که گفتند برای حضرت صدیقه طاهره خیلی دردآور بود. آنها گفتند: "ما در گذشته بیعت کردیم"، "ای کاش این مطالب را قبلاً میگفتید"، "ای کاش این مطالب را امیرالمؤمنین مطرح میکرد".
حضرت فاطمه زهرا میفرمودند: مگر علی بن أبی طالب از پیغمبر اکرم بالاتر است؟! هفتاد روز بیشتر از واقعه غدیر خم نگذشته است. چطور اینقدر زود آن را فراموش کردید؟!
این مطالب در حقیقت خلاصه مباحث ما در دو جلسه گذشته بود. من در خدمت حضرتعالی هستم.
مجری:
خیلی تشکر میکنم که مختصر و مفید اشاره فرمودید. لطفا در رابطه با دفاع بی نظیر و جانانه حضرت صدیقه طاهره فاطمه شهیده (سلام الله علیها) از حضرت امیرالمؤمنین و یادآوری فداکاریهای حضرت اشارهای بفرمایید.
دفاع بی نظیر حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
حضرت صدیقه طاهره خودش را به آب و آتش زد تا این میراث از دست رفته امامت را به جایگاه خود برگرداند. در این تلاش هم یکی از فرازهای بسیار زیبا دفاع جانانه حضرت صدیقه طاهره از امیرالمؤمنین با یادآوری فداکاریهای علی بن أبی طالب بود.
«ابن ابی طیفور» متوفای 280 هجری در کتاب «بلاغات النساء» خطبه فدکیه را از قول حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نقل کرده است. البته «ابن ابی الحدید» هم در کتاب «شرح نهج البلاغه» این خطبه را نقل کرده است، اما به جهت اینکه چاپ آن قابل خواندن نیست از این کتاب میآورم.
حضرت صدیقه طاهره در یکی از فرازهایشان بعد از اینکه حمد الهی را گفتند و جایگاه رسول اکرم و فلسفه احکام را یادآوری کردند، به آیه:
(کلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّه)
و هر زمان آتش جنگی افروختند آن را خداوند خاموش ساخت.
سوره مائده (5): آیه 64
اشاره کردند و فرمودند:
« أَوْ نَجَمَ قَرْنٌ لِلشَّیْطَانِ، وَ فَغَرَتْ فَاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ، قَذَفَ أَخَاهُ فِی لَهَوَاتِهَا»
هر زمانی که شاخی برای گمراهی ظاهر میشد یا هرگاه دهان بازکنندهای از مشرکان باز میشد رسول خدا برادرش علی را در حلقوم آنان میانداخت.
این کلمات و تعبیرات بسیار زیباست و صادر شدن آن از غیر معصوم امکان پذیر نیست. همه صحابه مبهوت مانده بودند که این جمله سازی ها چه جمله سازی های زیبایی است. خلیفه اول با تعبیر بسیار زشتی نسبت به این جمله سازی های حماسی حضرت صدیقه طاهره سخن گفت.
«فَلَا یَنْکَفِئُ حَتَّی یَطَأَ جناحهاصِمَاخَهَا بِأَخْمَصِهِ، وَ یُخْمِدَ لَهَبَهَا بِسَیْفِهِ»
علی باز نمیگشت مگر آنگاه که پوزه آنها را به خاک میمالید و شعله آتش آنان را با شمشیر خاموش مینمود.
«مَکْدُوداً فِی ذَاتِ اللَّهِ، وَ مُجْتَهِداً فِی أَمْرِ اللَّهِ، قَرِیباً مِنْ رَسُولِ اللَّهِ، سَیِّدَ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ، مُشَمِّراً نَاصِحاً، مُجِدّاً کَادِحاً»
علی در راه خدا در سختی و فشار بود و در راه انجام دستورات خداوند سختکوش و پرتلاش بود. او همیشه آماده و خیرخواه بود و با جدیت فعالیت میکرد.
همانطور که خلیفه دوم میگوید:
«و الله لو لا سیفه لما قام عمود الإسلام»
اگر شمشیر علی نبود، هرگز پرچم اسلام برافراشته نمیشد.
شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، نویسنده: ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبة الله، محقق: ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج 12، ص 82، باب نکت من کلام عمر و سیرته و أخلاقه
حضرت فاطمه زهرا در ادامه به صحابه اشاره کردند و فرمودند:
«وَ أَنْتُمْ فِی رَفَاهِیَةٍ مِنَ الْعَیْشِ، وَادِعُونَ فَاکِهُونَ آمِنُونَ، تَتَرَبَّصُونَ بِنَا الدَّوَائِرَ»
آن زمان که علی پیروزمندانه برمی گشت، شما ساکت و آرام بودید و خوش گذرانی میکردید و غذاهای رنگارنگ میخوردید و آب گوارا مینوشیدید.
الإحتجاج على أهل اللجاج( للطبرسي)؛ نويسنده: طبرسى، احمد بن على، تاريخ وفات مؤلف: 588 ق، محقق / مصحح: خرسان، محمد باقر، ناشر: نشر مرتضى، مشهد، 1403 ق، ج1، ص: 101
یکی از نمونههای آن شعب أبی طالب بود. یکی از بزرگان اهل سنت نقل میکند در چند ماهی که مسلمانان در شعب أبی طالب بودند، حضرت ابوطالب (سلام الله علیه) با تمام وجود از رسول اکرم دفاع کردند.
آن بزرگوار ابتدای شب جای علی بن أبی طالب و رسول اکرم را میانداختند، اما وقتی پاسی از شب میگذشت از ترس آنکه مبادا مشرکین جای پیغمبر اکرم را بشناسند و حضرت را به قتل برسانند پیغمبر اکرم را بیدار میکردند و در جای علی میخواباندند.
حضرت ابوطالب پسر بزرگوارشان علی را در جای پیغمبر اکرم میخواباندند. تنها «لیلة المبیت» نبود که امیرالمؤمنین فداکاری کرد، بلکه قبل از آن هفت ماه امیرالمؤمنین «لیلة المبیت» داشتند و در جای پیغمبر اکرم میخوابیدند و خود را فدای حضرت میکردند.
یکی از بزرگان مصر مینویسد: در طول چند ماهی که مسلمانان در شعب أبی طالب بودند، خلفا یک لیوان آب یا یک مشت گندم یا یک لقمه غذا برای مسلمانان نبردند بلکه در کنار زن و فرزند خود مشغول خوش گذرانی بودند.
مجری:
خلفا آن زمان مسلمان شده بودند یا خیر؟!
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
مسلمان شده بودند. هم عثمان هم ابوبکر مسلمان شده بودند. بنا به نقلی عمر بن خطاب قبل از شعب أبی طالب مسلمان بود یا در همان دوران مسلمان شده بود.
به ما اعلام کنید که آیا خلیفه اول و خلیفه سوم یا صحابهای نظیر «طلحه» و «زبیر» یک لقمه نان در این مدت برای رسول اکرم و یارانش که در شعب أبی طالب در محاصره شدید اقتصادی بودند، بردند یا خیر؟!
اگر اموال حضرت خدیجه (سلام الله علیها) نبود، معلوم نبود سرنوشت اسلام و مسلمین چگونه رقم میخورد.
بنابراین حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها) میفرماید: در بحرانیترین دوران تاریخ اسلام که علی بن أبی طالب فدایی رسول اکرم و فدایی اسلام بود، شماها در خانههایتان آرام و مشغول خوش گذرانی بودید و غذاهای رنگارنگ و آب گوارا میخوردید.
حضرت فاطمه زهرا در ادامه تعبیری دارند که تعبیر بسیار تندی است. نمیدانم این مطلب را بیان کنم یا خیر. عرض کردم حدود دوازده تن از بزرگان اهل سنت این خطبه را نقل کردند. در بعضی از منابع آمده است:
«وَ تَتَوَکَّفُونَ الْأَخْبَارَ، وَ تَنْکِصُونَ عِنْدَ النِّزَالِ، وَ تَفِرُّونَ عِنْدَ الْقِتَال»
در انتظار شنیدن اخبار بودید و از هنگامه خطر عقب نشینی و فرار میکردید.
بحار الأنوار (ط - بيروت)، نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى؛ ناشر: دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 ق؛ ج29، ص 224
حضرت صدیقه طاهره به صراحت میفرمودند که امیرالمؤمنین همواره با دشمن مبارزه میکردند. شما در انتظار حوادث ناگواری از ما بودید. این فرمایش حضرت اشاره به آیه 98 از سوره مبارکه توبه است که خداوند متعال میفرماید:
(وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ یتَّخِذُ ما ینْفِقُ مَغْرَماً وَ یتَرَبَّصُ بِکمُ الدَّوائِرَ عَلَیهِمْ دائِرَةُ السَّوْء)
گروهی از (این) اعراب بادیهنشین چیزی را که (در راه خدا) انفاق میکنند غرامت محسوب میدارند، و انتظار حوادث دردناکی برای شما میکشند.
سوره توبه (9): آیه 98
آنها هر لحظه در انتظار این بودند که قریش بیاید و بساط اسلام و مسلمانان را تمام کند. حضرت فاطمه زهرا هم میفرماید: شماها هم در زمانی که علی بن أبی طالب خودش را در دهان گرگها و اژدها میانداخت، در خانههایتان آرام بودید.
شما در انتظار شنیدن خبرهای ناگواری از ما اهلبیت بودید. من نمیدانم اگر این تعبیر حضرت صدیقه طاهره در منابع اهل سنت نبود، من جرئت نمیکردم آنها را مطرح کنم. حضرت در جای دیگری میفرماید:
«و ما الذی نقموا من أبی الحسن»
چه باعث شد که این چنین انتقام کشنده از علی بن أبی طالب بگیرید؟!
«نقموا و الله منه نکیر سیفه و شدة وطأته و نکال وقعته و تنمره فی ذات الله»
خوش نداشتند از علی برندگی شمشیرش را و سخت لگد کوب کردنشان را به سخت کیفر دادن در کارهایش را و سختگیریاش را در راه خدا.
بلاغات النساء، نویسنده: ابن طیفور، احمد بن أبی طاهر، ص 9، باب کلام فاطمة بنت رسول الله ص
یکی از بزرگان مینویسد: تمام کسانی که در سر قدرت آمدند، یکی از نزدیکانشان به شمشیر علی بن أبی طالب به درک واصل شده بود و کینه جنگهای بدر و احد را داشتند.
حضرت صدیقه طاهره هم فرمودند: اینها همگی نتیجه کینههای بدری و حنینی و احدی است که از حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) گرفتید. البته در این زمینه حرف خیلی زیاد است، اما به همین اندازه اکتفا میکنم.
مجری:
حضرت استاد بسیار از شما تشکر میکنم. این نکته، نکته بسیار مهمی است. درواقع خطبه فدکیه به این نام مشهور و معروف شده است، والا در این خطبه تنها موضوع فدک مطرح نیست. شاید بخشی به قضیه فدک اشاره شده است.
آنچه در این خطبه هست بسیار مفاهیم بلند و دفاع جانانهای است و وجود نازنین حضرت صدیقه طاهره فاطمه شهیده (سلام الله علیها) از امام و ولی خود حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) دارد که ان شاءالله در بخش بعد سؤالاتی را مطرح میکنیم.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
«ابن ابی طیفور» متوفای 280 هجری در کتاب «بلاغات النساء» مینویسد که حضرت صدیقه طاهره در پایان سخنرانی میفرماید: این فدک پیشکش شما باشد. خوب افسار فدک را در دستتان بگیرید.
«یوم حشرک فنعم الحکم الله والزعیم محمد والموعد القیامة»
بدانید روزی خواهد رسید که حاکم خداوند عالم است، پیشوا رسول اکرم است و وعده گاه ما قیامت است.
بلاغات النساء، نویسنده: ابن طیفور، ص 6، باب کلام فاطمة بنت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم
مشابه این تعبیر را حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در نامهای به «عثمان بن حنیف» حاکم بصره دارد. امیرالمؤمنین میفرماید:
«وَ الْحَکمُ اللَّهُ وَ الْمَعْوَدُ إِلَیهِ یوْمُ الْقِیامَةِ»
داوری با خداست و جای داوری بازگشتنگاه قیامت است.
نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 231، خ 162
من در خدمت حضرتعالی هستم.
مجری:
سلامت باشید، متشکرم. ان شاءالله که بتوانیم به واسطه این فرازهای بسیار بلند و پرمفهوم و معنای خطبه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) عیار معرفتمان را نسبت به امامت و ولایت بیشتر کنیم.
چقدر تعبیر زیبایی بود. البته این تعبیر را از رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان نسبت به امیرالمؤمنین داشتیم که میفرمودند: مقتدر مظلوم یا مظلوم مقتدر!
امیرالمؤمنین در کنار مظلومیت، مقتدر هم هستند. در کنار آن همه ظلمی که به حضرت شد، وجود نازنین امیرالمؤمنین همچنان آن اقتدار را داشتند و دارند.
ما همچنان با برنامه زنده «أم الائمه» در خدمت شما و در محضر حضرت استاد حسینی قزوینی هستیم و خطبه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بحث اولی بود که حضرت استاد به آن اشاره کردند.
حضرت استاد یکی از نکاتی که در فرمایشات بی بی جانمان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در این خطبه میبینیم، افشای توطئههای دشمنان و تبیین فتنههاست. درواقع حضرت فاطمه زهرا روشنگری کردند. اگر به این موضوع اشارهای بفرمایید ممنونم.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و افشای توطئههای دشمنان و تبیین فتنهها
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
در کتاب «بلاغات النساء» صفحه 13 آمده است:
«حتی إذا اختار الله لنبیه دار أنبیائه ظهرت خلة النفاق»
بلاغات النساء، نویسنده: ابن طیفور، ص 13، باب کلام فاطمة بنت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم
همچنین «ابن اثیر جزری» در کتاب «منال الطالب فی شرح طوال الغرائب» صفحه 503 افشاگری و تبیین فتنهها توسط حضرت صدیقه طاهره را مفصل مطرح میکند و مینویسد:
«فلما أختار الله لنبیه دار أنبیائه و محل اصفیائه ظهرت حسیکة النفاق وانسمل جلباب الدین و أخلق عهده و انتقض عقده»
هنگامی که خداوند برای پیامبرش جایگاه و خانه پیامبرانش و آرامگاه برگزیدگانش را اختیار کرد، خار و خاشاکهای نفاق در شما پیدا شد، لباس و جامه دین کهنه شد و پیمانهایش کهنه و پاره گردید.
این مطالب در کتابهای شیعه زیاد است، اما بنده نمیخواهم هیچ مطلبی از کتب شیعه بیاورم.
کلمه «حسیکة النفاق» به معنای خار و خاشاک است. بعد از اینکه پیغمبر اکرم از دنیا رفت، خار و خاشاک نفاق در میان شما پدیدار شد. کلمه هم نفاق دارد و هم خار و خاشاک نفاق دارد.
کسانی که هم برای نبی گرامی اسلام دردآور است و زحمات حضرت را به هدر دادند و هم جامعه از اینکه رهبری همانند امیرالمؤمنین داشته باشند که هم دین آنها و هم دنیایشان و هم آخرتشان آباد شود مانع شد.
«وانسمل جلباب الدین» تعبیر بسیار زیبایی است و به این معناست که جامه و لباس دین کهنه شد. با رفتن پیغمبر اکرم زحماتی که حضرت برای دین و اسلام کشیده بود و قرار بود در آینده مایه سربلندی مسلمانان باشد را کهنه کردند.
«و أخلق عهده و انتقض عقده» یعنی پیمانها و تعهدات و بیعتهایی که رسول اکرم از مردم گرفته بود همگی پاره شد.
رسول اکرم سه شبانه روز در غدیر خم ماندند و از تمام صحابه اعم از مرد و زن برای امیرالمؤمنین بیعت گرفتند. چه شد که با رفتن پیغمبر اکرم همه پیمانها پاره شد و رفت؟! حضرت در ادامه میفرماید:
«و نطق کاظم»
گمراهان خاموش به سخن درآمدند.
کسانی که در طول بیست و سه سال شمشیر نزده بودند و زخمی نشده بودند و زخمی بر کفار و منافقین وارد نکرده بودند و حتی یک سیلی به صورت مشرکین و کفار و منافقین نزده بودند، همگی به سخن درآمدند.
«و نبغ خامل»
و آنان که رتبه پستی داشتند منزلت یافتند.
«و هدر فنبق الباطل یخطر فی عرصاتکم»
و نازپرورده اهل باطل به سخن درآمد و وارد خانههای شما شد.
یعنی این تفکر باطل وارد تمام منازل و سینهها و مغزهای شما شد.
«و أطلع الشیطان رأسه من مغرزه»
و شیطان سرش را از مخفیگاه بیرون آورد.
فدایتان شوم یا فاطمة الزهراء! حضرت چنان سخنرانی کردند که دیگر علمای بزرگ اهل سنت هم نتوانستند ننویسند.
«و أطلع الشیطان رأسه من مغرزه»
و شیطان سرش را از مخفیگاه بیرون آورد.
مسلمانان قبل از اسلام آوردن با ذلت و خواری زندگی میکردند، جنگهای صد و بیست ساله میان اوس و خزرج حاکم بود، در مکه بت پرستی بیداد میکرد، در کنار خانه خدا سیصد و شصت بت بود و آنها به خون همدیگر تشنه بودند.
نبی گرامی اسلام در طول این بیست و سه سال کاری کرد که این افراد به انسانهایی بزرگ و عالی تبدیل شوند و شیطان از ترس رسول اکرم در مخفیگاه رفت. در مقابل با رفتن پیغمبر اکرم شیطان از مخفیگاه بیرون آمد.
«صارخا بکم فألفاکم لدعوته مصیخین»
و فریاد برآورد و همگی به دعوت او لبیک گفتید.
منال الطالب فی شرح طوال الغرائب؛ لمجدالدین ابی السعادات المبارک بن محمد ابن اثیر؛ تحقیق: الدکتور محمود محمد الطناحی؛ الناشر: مکتبه الخانجی بالقاهره؛ ص 503
همچنین در کتاب «بلاغات النساء» آمده است:
«زعمتم خوف الفتنة الا فی الفتنة سقطوا»
بهانه شما این بود که میترسیم فتنهای برپا شود. چه فتنهای بالاتر از اینکه در آن افتادید!!
«(وان جهنم لمحیطة بالکافرین)»
و همانا دوزخ بر کافران احاطه دارد.
بلاغات النساء، نویسنده: ابن طیفور، ص 13، باب کلام فاطمة بنت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم
بنده بازهم عبارت «ابن أثیر جزری أبو السعادات» متوفای 606 هجری بیاورم. ما دو نفر به نام «ابن أثیر» داریم. اولین نفر «أبو البرکات ابن أثیر جزری» است و دومین نفر «أبو السعادات ابن أثیر جزری» است.
«ابو البرکات ابن اثیر جزری» کتب صحاح سته را در یک مجموعه یازده جلدی جمع کرده است. ایشان مینویسند که حضرت صدیقه طاهره فرمودند:
«بدارا زعمتم خوف الفتنة»
ابتدا تصور کردید که اگر خلیفه معین نکنید در فتنه واقع میشوید.
(أَلا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکافِرِین)
در ادامه مینویسد:
«و العهد قریب و الکلم رحیب»
هنوز چند صباحی از رحلت پیغمبر نگذشته و همگی جای خالی پیغمبر را احساس میکنند.
«و الجرح لما یندمل و الرسول لما یقبر»
هنوز جراحت و زخم از دست دادن پیغمبر اکرم مرحم گذاشته نشده و هنوز پیغمبر اکرم را در قبر نگذاشته به دنبال تعیین خلیفه رفتید.
منال الطالب فی شرح طوال الغرائب؛ لمجدالدین ابی السعادات المبارک بن محمد ابن اثیر؛ تحقیق: الدکتور محمود محمد الطناحی؛ الناشر: مکتبه الخانجی بالقاهره؛ ص 503
این تعابیر بسیار زیباست! زخمهای مصیبت و جراحات قلبی ما هنوز التیام نیافته است و پیغمبر اکرم به خاک سپرده نشده است. شما سنت پیغمبر اکرم را این چنین نادیده گرفتید.
البته اگر دوستان خطبه 150 «نهج البلاغه» را ملاحظه کنند، میبینند که میفرماید:
«حَتَّی إِذَا قَبَضَ اللَّهُ رَسُولَهُ رَجَعَ قَوْمٌ عَلَی الْأَعْقَاب»
حضرت صدیقه طاهره هم در اینجا فرمودند: زمانی که پیغمبر اکرم از دنیا رفتند شما منحرف شدید. امیرالمؤمنین در ادامه میفرماید:
«مَعَادِنُ کلِّ خَطِیئَةٍ وَ أَبْوَابُ کلِّ ضَارِبٍ فِی غَمْرَةٍ قَدْ مَارُوا فِی الْحَیرَة»
این افراد سرمنشأ تمام مصائب و گرفتاریها و انحرافات بودند.
«وَ ذَهَلُوا فِی السَّکرَة عَلَی سُنَّةٍ مِنْ آلِ فِرْعَوْن»
این افراد آنچنان سرمست مقام شدند که همانند سنت آل فرعون عمل میکردند.
نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی،، ص 209، ص 150
این فرمایش حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) خیلی دردآور است که از کتاب «نهج البلاغه» نقل شده است.
«پیام امام امیرالمؤمنین»؛ شرحی ساده و روان بر نهج البلاغه!
من از عزیزان تقاضا میکنم کتاب «پیام امام امیرالمؤمنین» تألیف حضرت آیت الله مکارم شیرازی جلد پنجم صفحه 736 را ملاحظه کنند. این مرجع بزرگوار خیلی تعبیر زیبایی دارد، گرچه شاید برای بعضی افراد قدری دردآور باشد.
"سرانجام امام در قسمتهای پایانی این خطبه به اوصاف گروهی که عامل اصلی این تغییر و دگرگونی بودند پرداخته و چنین میفرماید: آنها معدن تمام خطاها و درهای هرگونه گمراهی بودند.
امام صریحاً در این خطبه بیان میکند که بعد از رحلت رسول خدا یک حرکت ارتجاعی به وجود آمد و اساس آن جدا کردن ولایت از اهلبیت و پشت کردن به توصیههای مؤکد پیغمبر اکرم بوده است.
در این زمینه خوش بینانه ترین قضاوت این است که آنها اجتهاد در مقابل نص کردند. ظاهر یا صریح کلام امام این است که حرکت به قهقرا بعد از پیغمبر اکرم شروع شد و تاریخ هم نشان میدهد جنایات بنی امیه ریشههایی در عصر خلفا داشت."
نکته عجیبی که ایشان دارد و بسیار هم نکته زیبایی است، این است که حضرت در اینجا میفرماید:
«وَ ذَهَلُوا فِی السَّکرَة عَلَی سُنَّةٍ مِنْ آلِ فِرْعَوْن»
ایشان در خصوص اینکه در دوران خلفا سنتهای آل فرعون را در جامعه پیاده کردند، تأویل و تفسیر بسیار جانانهای دارد که مقایسه دوران خلفا با دودمان آل فرعون است.
به نظر بنده در میان کتب «شرح نهج البلاغه» سادهترین و زیباترین شرح همین کتاب «پیام امام امیرالمؤمنین» است که توسط مرجع بزرگوار و هیئت علمی نوشته شده است.
تلاش شده است این کتاب با زبان عامیانه نوشته شود تا مفهوم آن برای همگان قابل فهم باشد. کسی که تا کلاس پنجم ابتدایی سواد دارد میتواند این مطالب را درک کند.
نویسندگانی نظیر «محمد تقی جعفری» (رضوان الله تعالی علیه) و دیگران زحمات زیادی کشیدند، اما عبارت عموم فهم نیست. در مقابل کتاب «پیام امام امیرالمؤمنین» برای عموم قابل فهم است.
عبارتهایی که امیرالمؤمنین در اینجا آورده است عبارتهای بسیار پیچیدهای است که اگر این کتاب ترجمه نباشد انسان باید به ده کتاب لغت مراجعه کند تا معنای فرمایش امیرالمؤمنین را درک کنند. آیت الله مکارم شیرازی بسیار ساده ترجمه کردند.
مجری:
حضرت استاد بسیار از شما ممنونم، بسیار استفاده کردیم و بهره بردیم. خداوند ان شاءالله به شما سلامتی و عاقبت بخیری بدهد.
در فاصلهای که میان برنامه پخش میشد من از حضرت استاد پرسیدم آنچه در تاریخ مشهور و معروف است که حادثه هجوم به خانه حضرت فاطمه زهرا و آتش زدن و آسیب زدن به حضرت صدیقه طاهره چه زمانی بوده است.
حضرت استاد فرمودند طبق آنچه مشهور است این است که سه روز قبل از شهادت آن بزرگوار بوده است.
همین روزها هجوم و حمله و آسیب به حضرت فاطمه زهرا اتفاق افتاده است که نهایتاً بعد از سه روز به شهادت میرسد. این روزها، روزهای خیلی عجیبی است.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
«مرحوم محمد تقی مجلسی» پدر «علامه مجلسی» در کتاب «لوامع صاحبقرانی» که شرح کتاب «من لا یحضره الفقیه» اثر «شیخ صدوق» است، جلد 8 صفحه 589 چنین مینویسند: حضرت فاطمه در روز دوم یا سوم این واقعه به جوار رحمت ایزدی پیوستند.
یعنی این حادثه دو روز یا سه روز قبل از شهادت حضرت فاطمه زهرا بوده است، یعنی اول ماه یا دوم ماه بوده است. ضرب شتم و زخمی شدن سینه و شکستن پهلو و سقط شدن حضرت محسن اول یا دوم ماه اتفاق افتاده است.
«مرحوم محمد تقی مجلسی» هم پوست و گوشت و استخوانش با روایات اهلبیت عجین شده است. فرمایشات آن بزرگوار بی مدرک نیست. گرچه ایشان در اینجا مدرکی نیاورده است، اما سخن آن ایشان برای ما حجت است.
حال برخی از اساتید حوزه علمیه نظیر «دکتر جباریان» تلاش میکنند که وانمود کنند این حادثه پنجاه روز بعد از رحلت نبی گرامی اسلام و بعد از برگشتن «بریده» از جنگ روم بوده است، اما همگی اینها حدسیات است.
اینکه خانمی فرزند خود را سقط کند و سینهاش مجروح شود و کمرشان شکسته شود، این همه مدت دوام نمیآورد. در زمان گذشته هم دارو و دکتر نبود تا بتوانند معالجه کنند.
فرمایشات «مرحوم مجلسی» قدری به عقل نزدیکتر است که روز دوم یا سوم این هجوم حضرت صدیقه طاهره به شهادت رسیدند.
مجری:
حضرت استاد بسیار از شما ممنونم. دوستان عزیزان شاءالله این دو سه روز را قدر بدانیم و استفاده کنیم و در مجالس و محافل عزاداری حضرت فاطمه زهرا شرکت کنیم.
بنده خودم با وجود اینکه خیلی خسته هستم، بعد از این برنامه دارم به مجلس روضه میروم تا ما هم بهره و استفادهای از روضه حضرت زهرای مرضیه ببریم.
خلاصهای چند شب را از دست ندهیم. میتوانیم برنامه ریزی کنیم و کارهایمان را کمی کمتر کنیم و روز و شب و شام شهادت خوب استفاده کنیم تا مورد عنایت حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) قرار بگیریم.
در پناه حضرت حق و زیر سایه آقاجانمان حضرت مرتضی علی (سلام الله علیه) باشید. خدانگهدارتان
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته