2024 May 2 - پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403
اعتراض به سعودي‌ها را به اختلاف عرب و عجم تعبير نکنيم
کد مطلب: ٧٢٤٣ تاریخ انتشار: ٠١ ارديبهشت ١٣٩٤ - ١٧:٢٥ تعداد بازدید: 1827
اخبار » عمومي
حجت‌الاسلام عباسي:
اعتراض به سعودي‌ها را به اختلاف عرب و عجم تعبير نکنيم

مسئول گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج) با اشاره به بيانات امام خميني(ره) درباره حفظ حرمت حجاج گفت: پليس سعودى بايد توجه کنند زائراني که به زيارت بيت الله الحرام مشرف مى‏‌شوند، ميهمانان خدا و رسول‏‌اند و جسارت به آن‌ها، توهين به ميزبانان بزرگ آنان است.

امام خميني(ره) وهابيت را جرياني انحرافي در درون اسلام و عاملي براي نفوذ بيگانگان و موجب ذلت مسلمانان مي‌­دانست، نکته‌اي که براي شناخت دقيق ديدگاه امام(ره) درباره وهابيت کمک مي­‌کند، به کار گرفتن واژه «آل­ سعود» است که وي در بسياري از بيانات و بيانيه‌هاي خود، اين واژه را درباره وهابيت به‌ کار برده است و اين امر اشاره به حکومتي بودن اين فرقه دارد، به ­عبارت ديگر به ­نظر مي­‌رسد به کاربردن اصطلاح «آل سعود» براي اين فرقه عمدي است و براي بيان نداشتن پشتوانه مناسب مردمي و دستوري بودن فعاليت‌هاي اين فرقه است که اهل سنت هم وهابيت را قبول ندارند.

با توجه به حمله آل‌سعود به يمن و هتک حرمت دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده و موج اعتراضاتي که پيرامون اين موضوع رخ داده است، با حجت‌الاسلام حبيب عباسي مدير بخش شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج) در خصوص علت تنفر مسلمانان از وهابيت به ويژه آل‌سعود و ديدگاه معمار کبير انقلاب درباره اين فرقه گفت‌وگو کرديم که در ادامه مي‌آيد:

هراس آل ‌سعود از ايجاد حکومت مردمي در يمن

*چرا آل‌سعود که ادعاي خادمي حرمين شريفين را دارد به يک کشور اسلامي يمن حمله کرده است؟

-درباره چرايي اينکه آل‌سعود در اين شرايط حساس به يمن حمله کرده است، بايد گفت: به هر حال در کشوري که مردم در حاکميت نقشي ندارند، همواره نگران به خطر افتادن حاکميتشان هستند و با توجه به اينکه وهابيت ديدند، در يمن مردم به يک جنبش مردمي اقبال نشان دادند و حق حاکميت مردم براي آن‌ها مهم است، اولاً مي‌خواستند استان‌هاي هم مرز با اين کشور از اين طريق درگير نشوند و يک زماني در مرز عربستان حکومتي مردمي مستقر نشود که گوش به فرمان آن‌ها نيست.

از طرفي با سرکوب قيام مردم در يمن و حاکميت مردمي جلوي موج بيداري اسلامي در کشور عربستان و برخي کشورهاي خليج را بگيرند، اگر اين مسأله در يمن استمراري داشته باشد و جنبش مردمي انصار‌الله روي کار بيايد، در نهايت انگيزه مردم در کشورهاي ديگر مانند عربستان براي قيام مردمي روزافزون خواهد شد.

علائم شکست حمله به يمن بر پيشاني وهابيت حک مي‌شود

*مي‌خواهيد بگوييد قاطبه مردم عربستان با حمله کشورشان به يمن موافق نيستند؟

- قطعاً نه تنها مورد توافق مردم عربستان نيست، بلکه ميان خود شاهزادگان سعودي نسبت به اين مسأله اختلاف‌نظر وجود دارد، اکنون در اين شرايط که تازه پادشاه عربستان روي کار آمده است و قدرتي که جنبش انصارالله در يمن دارد و با توجه به اينکه مردم يمن، مردمي بسيار ميهن‌دوست، سختکوش و مبارزي هستند، ورود و تعرض به حاکميت اين کشور آثار خوبي نخواهد داشت.

اين جنگ اثرگذار نيست و به ضرر عربستان خواهد بود، کما اينکه خود عربستان با گذشت دو سوم زمان از زمان اعلام شده که يک ماه بوده است نه تنها به هيچ هدف روشني دست پيدا نکرده، بلکه بسياري از منابعي که در اختيار طرفداران عبدمنصور هادي و مخالفان حکومت مردمي و القاعده بود، اکنون به دست مردم افتاده است و روز به روز طرفداران عربستان در کشورهاي ائتلاف ريزش مي‌کند و حتي در جامعه بين‌المللي مخالفان زيادي پيدا کرده است.

وهابيان قابل هدايت نيستند

*پيش‌بيني امام(ره) درباره آل‌سعود چه بود؟
- امام(ره) در بياني به قابل هدايت نبودن وهابيان اشاره کردند و در بيان ديگري، خدمت وهابيان به حجاج خانه خدا را قابل مقايسه با مجاهدت مسلمانان ايران در مبارزه با استکبار و استعمار نمي­‌داند و با استفاده از شأن نزول آيه 22 سوره توبه، وهابيان را هدايت‌ناپذير مي­‌داند و مي­‌فرمايد: و اينک از فرصت استفاده کرده، به يکى از آيات کتاب کريم اشاره مى‌‏کنم، آنجا که فرموده است: «أَجَعلْتُمْ سِقايَة الحاجِّ وَ عِمارَةَ المَسْجِدِ الحَرامِ کَمَنْ امَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الآخِرِ وَ جاهَدَ فى‏ سَبيلِ اللَّهِ لا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِى القَوْمَ الظّالِمينَ»، گويى آيه کريمه در همين عصر نازل شده و گويى براى آل سعود و امثال آل سعود در طول تاريخ و براى ملت مجاهد و بزرگ ايران و حجاج بيت اللَّه الحرام در عصر حاضر و امثال آنان در همه اعصار آمده است و خداوند تعالى مى‏‌فرمايد: شما کوردلان آبرسانى به حجاج و تعمير مسجد الحرام را با ارزش آنانى که ايمان به خدا و به روز جزا آورده و در راه خدا مجاهده مى‏‌کنند، مساوى قرار داده‏‌ايد، حاشا که اينان با شما مساوى نيستند و خداوند ستمگران را هدايت نمى‏‌کند.
آيا سعودي­‌ها و امثال آنان در طول تاريخ، ارزش خود را براى تهيه آب در مواقف حج و زرق و برق تعميرات مسجد الحرام را، با ارزش­‌هاى مسلمانانى که به خداوند و روز جزا ايمان دارند و با نثار خون خود و جوانان مجاهد خود در راه خدا و براى دفع دشمنان خدا از حريم اسلام و حرم خداوند تعالى بپاخاسته‏‌اند، مقايسه نکرده‌‏اند؟ و سعودي­‌هاى عصر حاضر، پا را فراتر از آن نگذاشته و بر مسلمانان افتخار نمى‏کنند؟ و با مجاهدان راه خدا آن نمى‌‏کنند که روى آمريکاى جهان­خوار و ارباب خود را سفيد کرده است؟

عدم تکريم زائر بيت‌الله الحرام مسبوق به سابقه است

*حادثه‌اي که در فرودگاه جده اتفاق افتاد يک برنامه از پيش طراحي شده بود؟ اين اتفاق چه تأثيري در ادعاي خادمين شريفين بودن آل‌سعود مي‌گذارد؟

-حادثه‌اي که در فرودگاه جده اتفاق افتاد، يک نمادي از رعايت نکردن حقوق زائران خانه خدا بود، عده‌اي تصور مي‌کنند عربستان طول ساليان گذشته تلاشش را براي برگزاري مناسب اعمال حج انجام داده است، اما اگر بخواهيد به واقع امر بپردازيم، همواره عربستان حقوق اوليه زائران را زيرپا گذشته است، از جمله آن‌ها عدم تکريم زائران است، برخوردهاي زشت و ناپسند فراواني که در دوره‌هاي مختلف رخ داده است و اتفاق مي‌افتد.

برخوردي که با زائران هنگام ورود به بقيع و يا هنگام دعا خواندن در بقيع روي مي‌دهد، اينکه بخشي از بقيع را با زنجير بستند و اجازه تردد به قبور ائمه بقيع که مورد احترام شيعيان و اهل سنت است، به کسي داده نمي‌شود و اتفاقاتي که در فرودگاه‌ها مي‌افتد، تأخيرهايي که در بازرسي فرودگاه‌ها در طول ساليان متمادي بوده و حتي همين صدور ويزا که قبل از اين حادثه در اسفندماه به بهانه کمبود نيرو شاهد تأخير در صدور ويزا و انجام نشدن بسياري از پروازهاي ايراني بوديم.

همچنين مسدود بودن بسياري از اماکن مورد احترام مسلمانان در مدينه منوره و مکه معظمه که مسلمانان با در بسته و با ويرانه‌ها مواجه مي‌شوند، مانند قبر حضرت حمزه(ع) در احد که مردم به زيارت مي‌رفتند و در آنجا با يک در بسته و با ساختمان تخريب شده مواجه مي‌شوند.

حتي در کنترل ميمون‌ها در بازديد زائران غار حرا که محل عبادت پيامبر(ص) و محل نزول اولين آيات قرآن بر پيامبر(ص) است، اقدامي صورت نمي‌گيرد، در هنگام بازديد غار حرا، زائران مورد آزار و اذيت ميمون‌هايي واقع مي‌شوند که در آن محل وجود دارند، ميمون‌ها به گونه‌اي تربيت شده‌اند که کيف برخي زوار را از دست آن‌ها مي‌ربايند و جالب اينجاست که دولت عربستان، نسبت به برخورد با اين‌‌ها و حفظ امنين زوار عاجز است.

همچنين مي‌توانم اشاره کنم به حادثه‌اي که چهار - پنج سال پيش ميان زائران اتفاق افتاد که تصاوير زائران مجروح هم موجود است، اينکه شخصي با شمشير در مدينه به زائران حمله کرد و آن‌ها را مورد حمله قرار داد و بعد از اينکه شمشير را خود زائران از دست فرد مهاجم گرفتند و جلوي ضربه وارد کردن به ديگر افراد را با زخمي شدن چند نفر گرفتند، تازه پليس عربستان وارد صحنه شد و اين شخص را دستگير کرد و با اتهام اينکه اين فرد ديوانه بوده است مسأله را فيصله داد!

بخواهم به اتفاق ديگري اشاره کنم که حضرت امام(ره) نسبت به اين مسأله واکنش نشان دادند، مسأله کشتار حجاج ايراني در سال 66 که حضرت امام(ره) در پيامي فرمود: «ناراحتي من از شهادت زوار ايراني نيست، اين زائران اگر در مکه هم شهيد نمي‌شدند، در ايران و در جبهه عليه صدام شهيد مي‌شدند، مسأله اصلي من اين است که حرمت خانه خدا شکسته شده است، اين حرم امن بودن مخدوش شده است».

معتقديم اگر به نحوه تصرف مکه و مدينه در دور اول و دوم توسط وهابيت و آل سعود دقت کنيم، مي‌بنييم که نه تنها به عنوان يک حکومت مردمي بلکه حتي به عنوان يک حکومت کودتاگر هم حاکم به اين مناطق نشدند، بلکه دقيقاً مانند داعش که به منطقه‌اي حمله کرده و مردم را مورد قتل، غارت و کشتار قرار داده‌اند، در مکه و مدينه حاکم شدند، آل سعود همان‌هايي هستند که براي تصرف مدينه به عنوان حرم پيغمبر(ص) و شهر پيامبر(ص) يک سال و نيم مردم مدينه را در محاصره قرار دادند تا جايي که مردم مدينه ناچار به خوردن گوشت حيوانات حرام گوشت مانند گربه شدند و بعد از يک سال و نيم وقتي دروازه‌هاي شهر به ناچار و به خاطر بيماري‌هاي واگيردار گشوده شد، اقدام به قتل و غارت مردم و تخريب حرم پيامبر(ص) کردند، بنابراين امثال اين قضيه مسبوق به سابقه است.

کشته شدن 400 نفر و زخمي شدن 5 هزار نفر در حرم امن الهي

*به ماجراي شهادت زوار ايراني در شهر مکه اشاره کرديد، بيشتر درباره اين حادثه توضيح مي‌دهيد؟

-وهابيت در طول تاريخ ننگين خود جنايات فراواني مرتکب شده است و بناي نامبارک خود را بر ظلم و ستم به مسلمانان نهاده است و براي رسيدن به اهداف خود از هيچ ظلم و جنايتي فروگذار نکرده است. يکي از جناياتي که موجب ناراحتي شديد امام خميني و موضع‌گيري شديد ايشان شد، حادثه حمله وحشيانه پليس سعودي به حجاج بود، در روز جمعه، ششم ذيحجه سال 1407 هجرى قمرى هنگامى که بيش از 150 هزار زائر در خيابان­‌هاى مکه براى شرکت در مراسم برائت‏ از مشرکين حرکت کردند، مأموران مخفى و علنى دولت سعودى با آمادگى قبلى و مسدود کردن محور اصلى حرکت جمعيت، ناگهان با انواع سلاح­‌هاى سرد و گرم به سرکوبى تظاهرکنندگان پرداختند.

در اين واقعه غم‏‌انگيز حدود 400 نفر از حجاج ايرانى، لبنانى، فلسطينى، پاکستانى، عراقى و ديگر کشورها به شهادت رسيدند و حدود پنج هزار نفر مجروح و عده‌‏اى بي­گناه دستگير شدند. اکثر شهيدان و مجروحين را زنان و سالخوردگانى تشکيل مى‏‌دادند که قادر به فرار سريع از مهلکه نبودند. آن‌ها در نهايت مظلوميت و بى‏‌دفاعى به اتهام اينکه تکبيرگويان برائت از مشرکين را اعلام مى‏‌کردند، به خاک و خون کشيده شده بودند و مهم­تر از اين، حرمت حرم امن الهى در روز جمعه در ايام مبارک حج، در ماه حرام شکسته شده بود. آثار خشم امام خمينى(ره) از اين جسارت و اندوه عميق ايشان از اينکه مصالح امت اسلامى و شرايط جهان اسلام‏ مانع از اقدام عملى مى‏شد تا روزهاى آخر عمر امام در کلام و پيامش آشکار بود، ايشان در پيامي در 29 تير 1367 چنين مرقوم فرمودند:
بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏
«لَقَد صَدَقَ اللَّهُ رَسولَهُ الرُّءْيا بِالحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ المَسجِدَ الحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ»
عليرغم گذشت يک سال از کشتار فجيع و بيرحمانه حجاج بى‏‌دفاع و زائران مؤمن و موحّد به‌ وسيله نوکران آمريکا و سفاکان آل سعود، هنوز شهر خدا و خلق خدا در بهت و حيرت‌ا­ند، آل سعود با کشتن ميهمانان خدا و به خاک و خون کشيدن بهترين بندگان حق، نه تنها حرم را که جهان اسلام را آلوده به خون شهيدان نمود و مسلمانان و آزادگان را عزادار ساخت.

هر چند خاطره تلخ کشتار حاجيان لکه ننگي بر پيشاني آل سعود و حکومت وهابي بود، اما از منظر امام خميني(ره) چنين اقدامي چهره پليد حکام را آشکار مي‌ساخت و حقانيت انقلاب اسلامي ايران را براي دنيا روشن مي­‌کرد:
ما در عين حال که شديداً متأثر و عزادار از اين قتل عام بى‏ سابقه امت محمد(ص) و پيروان ابراهيم حنيف و عاملين به قرآن کريم گرديده‏‌ايم، ولى خداوند بزرگ را سپاس مى‏‌گزاريم که دشمنان ما و مخالفين سياست اسلامى ما را از کم­‌عقلان و بي­‌خردان قرار داده است؛ چرا که خودشان هم درک نمى‏‌کنند که حرکت­‌هاى کورشان سبب قوّت و تبليغ انقلاب ما و معرف مظلوميت ملت ما گرديده است و در هر مرحله‏‌اى سبب ارتقاى مکتب و کشورمان را فراهم کرده‏‌اند که اگر از صدها وسيله تبليغاتى استفاده مى‏‌کرديم و اگر هزاران مبلّغ و روحانى را به اقطار عالم مى‏‌فرستاديم تا مرز واقعى بين اسلام راستين و اسلام آمريکايى و فرق بين حکومت عدل و حکومت سرسپردگان مدعى حمايت از اسلام را مشخص کنيم، به‌ صورتى چنين زيبا نمى‏‌توانستيم و اگر مى‏‌خواستيم پرده از چهره کريه دست‌نشاندگان آمريکا برداريم و ثابت کنيم که فرقى بين محمدرضا خان و صدام امريکايى و سران حکومت مرتجع عربستان در اسلام‏‌زدايى و مخالفتشان با قرآن نيست و همه نوکر آمريکا هستند و مأمور خراب کردن مسجد و محراب و مسئول خاموش کردن شعله فرياد حق‌طلبانه ملت­‌ها، باز به اين زيبايى ميسر نمى‏‌گرديد.

زائر بيت الله الحرام مهمان خداست و احترام او واجب است

*امام(ره) درباره حرمت زائر بيت‌الله حرام و حقوق زائر با توجه به حادثه شهادت زوار ايراني در سال 66 چه مطلبي را اشاره کردند؟
-معمار کبير انقلاب در بيان ديگري عامل همه اشتباهات آل سعود را علماي مزدور وهابي دانسته، فتواي آنان را در حرمت برائت از مشرکين، مخالف با آيات قرآن و سنت رسول گرامي اسلامي معرفي مي­‌کند و مي­‌فرمايد: ... و پليس کشور سعودى و متصديان امور حج و زيارت و دولت سعودى بايد توجه کنند که وقتي زائران ايرانى به زيارت بيت الله الحرام و مرقد مطهر رسول خدا(ص) و ائمه مسلمين(ع) مشرف مى‏‌شوند، ميهمانان خدا و رسول‏‌اند و اهانت و جسارت به آن‌ها اهانت و جسارت به ميزبانان بزرگ آنان است.

خصوصاً که اين ميهمانان آمده‌‏اند تا همراه با مناسک حج به نداى ابراهيم خليل الله و محمد رسول الله(ص) لبيک گويند که لبيک به آنان نيز لبيک به خداى تعالى است ـ با اينانى که از کلّ فجّ عميق هجرت به سوى خدا و رسول بزرگ او کرده‏‌اند، با مهر و صفا و محبت و وفا و اخوت اسلامى رفتار کنيد و ميهمانان خدا و رسول را آزار ندهيد. اينان براى مناسک حج و برائت از مشرکان و کافران که خدا و رسول او از آنان برائت جسته است، آمده‌‏اند.

اين ميهمانان متعهد را گرامى داريد و از قدرت يک رژيم مقتدر اسلامى براى سرکوب دشمن اسلام و مسلمين، اسرائيل غاصب و قطع يد ارباب او، آمريکا، رأس دشمنان اسلام و کشورهاى اسلامى، بهره‏‌بردارى کنيد و مکه مکرمه را با هماهنگى زائران سراسر جهان به کانون فرياد عليه ستمگران تبديل کنيد که اين يکى از اسرار حج است و خداوند، غنى از لبيک­‌ها و عبادات بشر است.

ماجراي فرودگاه جده در راستاي رويارويي مستقيم با ايران است

*به موضوع برگرديم، آيا حادثه فرودگاه جده براي روشن کردن آتش فتنه عرب و عجم نبود؟

- به نظر مي‌رسد ماجراي فرودگاه جده از جهتي يک اقدام براي رويارويي مستقيم با ايران و مقابله با شيعيان است و البته در اين شرايط اقدام به اين کار کردند تا با ايجاد موج مقابله عرب و عجم بتوانند يارگيري از ميان کشورهاي عربي براي خود داشته باشند و اين گونه وانمود کنند که ماجراي يمن، ماجراي عرب و عجم و ماجراي شيعه و سني است تا بتوانند کشورهاي اهل سنت منطقه را بيشتر با خود همراه کنند.

اعتراض ايراني‌ها اعتراض به فساد تحت حاکميت آل‌سعود است

*اين اعتراض خودجوش مردم ايران به اين حادثه را چگونه تحليل مي‌کنيد؟

- اعتراض مردم ما به جريان آل سعود که يک جريان فاسد است، صورت مي‌گيرد، اگر ما امروز در وجود دو نظامي اين فساد واضح را ديديم، اين فساد، تحت حاکميت آل سعود رشد کرده است، حتي بزرگان سعودي تروريست را در منطقه پمپاژ مي‌کنند، وقتي مسأله جهاد نکاح در کشورهايي مثل سوريه شکل مي‌گيرد و اين‌ها حمايت مي‌کنند، ناموس مسلمانان تحت تعرض قرار مي‌دهند، اين حاکميت سعودي زمينه را فراهم مي‌کند که اين اتفاق‌ بيافتد.

اعتراض مردم ايران در جريان اين هتک حرمت، اعتراض به دو شخصي که اين کار را انجام دادند، نيست، اعتراض به جرياني است که خروجي آن خبر بي‌آبرويي براي جهان اسلام، جنايت و فساد به نام اسلام و به نام خادمان حرمين بودن دارد، مردم ايران اين مسأله را به خوبي مي‌دانند که مردم عربستان حسابشان کاملاً جدا از آل سعود است، زيرا در بين مردم عربستان عده‌ زيادي شيعيان و اهل سنت مالکي مذهب و حنبلي غير وهابي وجود دارند که با وجود اختلاف عقيدتي براي ما محترم هستند و مردم ما يقين دارند حاکميت آل سعود که دست به اين جنايات مي‌زنند، کاملاً جداي از مردم اين کشور است، چرا که هيچ ‌گاه از مردم اين کشور براي پذيرش اين حاکميت رأي‌گيري نشده است، هيچ ‌گاه نظر آن‌ها در اداره امور و اقدامات مورد توجه نبوده است، چنانچه در قضيه همين جنگ يمن از همان روزهاي نخستين همواره تظاهرات‌هايي در داخل خود عربستان در نفي جنگ و در رد حمله به يمن اتفاق افتاده است.

فتواي مفتيان وهابيت عامل چنين جسارت‌هايي است

*بهترين اقدامي که در اين شرايط مردم مسلمان مي‌توانند انجام دهند، چيست؟

-از قبيل تظاهرات مسالمت‌آميز و اقداماتي مانند فعاليت‌هاي تبليغي در فضاي مجازي و روشنگري نسبت به اينکه به فرموده حضرت امام(ره)، آل‌سعود خائنين به حرم امن الهي هستند، مقابله با اين جريان فاسد انجام دهند.

واقعاً يکي از راه‌هاي مقابله جدي اين است که با جريان سخيف وهابيت مردم آشنا شوند و مقابله کنند و اين را به همه عالم برسانند که اين جريان، جريان اسلامي نيست، همانند داعش و غيره يک جريان دست‌ساز براي ضربه زدن به جهان اسلام است.

در کنار اين مردم مي‌توانند با تحريم عمره از جانب خودشان يعني انصراف از سفر عمره اقدام به مقابله سعودي کنند، - اخيراً شاهد انصراف گروهي از عمره در شهرهايي مانند بوشهر، اصفهان، کاشان و... بوديم- که تأثير به‌سزايي دارد و به جاي آن کارهاي خير ديگري انجام دهند، چون به فرموده مراجع يک عمل مستحبي است و نبايد به جايي برسد که ضربه به حيثت مسلمانان وارد سازد.

جرياني که امروز در فرودگاه جده دست به اين جنايت مي‌زند همان جرياني است که ديروز در سوريه لوازم کار را به راه انداخت، همان جرياني است در عراق هزاران هزار نفر از مردم عراق به شهادت رساند و زنان ايزدي و مسيحي عراق در بازار برده‌فروشان به فروش رساند.

منبع: فارس



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها