2024 April 28 - يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
علماء بزرگ اهل سنت و انكار اجماع
کد مطلب: ٦٢٧٤ تاریخ انتشار: ٢١ آذر ١٣٨٦ تعداد بازدید: 4841
فتنه وهابیت » شناخت وهابیت
علماء بزرگ اهل سنت و انكار اجماع

شما براي مشروعيت خلافت ابوبكر به اجماع اهل حلّ و عقد استناد مي‏كنيد و حال آن‏كه استوانه‏هاي علمي شما منكر آن هستند .



ماوردي شافعي ( متوفّاي 450 ) و ابويعلي حنبلي ( متوفّاي 458 ) كه به صراحت گفته‏اند : در بيعت ابوبكر ، اجماعي در كار نبوده و هر گونه سخن از اجماع ، گزاف است . « فقالت طائفة : لاتنعقد إلّا بجمهور أهل العقد والحلّ من كلّ بلد ، ليكون الرضا به عامّاً ، والتسليم لإمامته إجماعاً ، وهذا مذهب مدفوع ببيعة أبي بكر -رضي اللّه- عنه علي الخلافة باختيار من حضرها ، ولم ينتظر ببيعته قدوم غائب عنها » الأحكام السلطانيّة لماوردي ، ص 33 ، الأحكام السلطانيّة ، لأبي‏يعلي محمد ابن الحسن الفراء ، ص 117 . .



شما راست مي‏گوييد ، يا اين دو شخصيّت برجسته سنّي مذهب؟



15 - شما مي‏گوييد : تمامي صاحب نظران از اصحاب ومهاجرين در انعقاد بيعت ابوبكر دخالت داشتند و حال آن‏كه مفسّر بزرگ شما قرطبي ( متوفّاي 671 ) با صراحت منكر آن است و مدّعي است كه خلافت ابوبكر فقط به واسطه بيعت عمر منعقد گرديد ؛ « فإن عقدها واحد من أهل الحلّ والعقد فذلك ثابت ، ويلزم الغير فعله ، خلافاً لبعض الناس حيث قال : لا ينعقد إلّا بجماعة من أهل الحلّ والعقد ، ودليلنا : أنّ عمر ( رض ) عقد البيعة لأبي بكر » جامع أحكام القرآن ، ج 1 ، ص 272 - 269 . .



16 - راستي شما از چه اجماعي سخن مي‏گوييد كه متكلّم بزرگ شما ( اهل سنّت ) همانند امام الحرمين ( متوفّاي 478 ) استاد غزالي ، منكر آن است! و مي‏گويد : در تشكيل امامت ، نيازي به اجماع نيست ، همان‏گونه كه در امامت ابوبكر بدون آن‏كه اجماعي در ميان باشد وقبل از آن‏كه خبر امامت آن در بلاد اسلامي به گوش اصحاب برسد ، حكم‏ها امضا گرديد و بخشنامه‏ها صادر شد و در پايان نتيجه مي‏گيرد كه : امامت با تأييد يك نفر از اهل حلّ و عقد تشكيل مي‏گردد ؛ « اعلموا أنّه لا يشترط في عقد الإمامة ، الإجماع ، بل تنعقد الإمامة وإن لم تجمع الأمّة علي عقدها ، والدليل عليه أنّ الإمامة لمّا عقدت لأبي بكر ابتدر لإمضاء أحكام المسلمين ، ولم يتأن لانتشار الأخبار إلي من نأي من الصحابة في الأقطار ، ولم ينكر منكر . فإذا لم يشترط الإجماع في عقد الإمامة ، لم يثبت عدد معدود ولا حدّ محدود ، فالوجه الحكم بأنّ الإمامة تنعقد بعقد واحد من أهل الحلّ والعقد » الإرشاد في الكلام ، ص 424 ، باب في الاختيار وصفته وذكر ما تنعقد الإمامة . .







17 - شما كدام اجماعي را پشتوانه خلافت مي‏دانيد كه عضدالدين ايجي ( متوفّاي 756 ) صاحب كتاب « المواقف » و از پايه‏گذاران كلامي اهل سنّت ، منكر آن است و به صراحت مي‏گويد : هيچ دليل عقلي و نقلي بر اعتبار اجماع در كار نيست و همين‏كه يك يا دو نفر از اهل حلّ و عقد اقدام به بيعت نمايند ، امامت تشكيل مي‏شود ، همان‏گونه‏اي كه امامت ابوبكر با بيعت عمر وامامت عثمان با بيعت عبدالرحمان پسر عوف منعقد گرديد ؛ « وإذا ثبت حصول الإمامة بالاختيار والبيعة ، فاعلم أنّ ذلك لا يفتقر إلي الإجماع ، إذ لم يقم عليه دليل من العقل أو السمع ، بل الواحد والإثنان من أهل الحلّ والعقد كاف ، لعلمنا أنّ الصحابة مع صلابتهم في الدين اكتفوا بذلك ، كعقد عمر لأبي بكر ، وعقد عبد الرحمن بن عوف لعثمان » .



و جالب اينجا است كه وي اضافه مي‏كند : در امامت ابوبكر ، اجتماع مردم مدينه را هم لازم نديدند تا چه رسد به اجتماع تمام امّت ؛ « ولم يشترطوا اجتماع مَن في المدينة فضلاً عن اجتماع الأمّة . هذا ولم ينكر عليه أحد ، وعليه انطوت الأعصار إلي وقتنا هذا » المواقف في علم الكلام ، ج 8 ، ص 351 . !



و هم‏چنين ابن عربي مالكي ( متوفّاي 543 ) از ديگر شخصيّت‏هاي بزرگ شما ( اهل سنّت ) مي‏گويد : در انتخاب امام ، نياز به حضور تمام مردم در انتخابات نيست ، بلكه با شركت يك يا دو نفر ، انتخابات صورت مي‏گيرد ؛ « لا يلزم في عقد البيعة للإمام أن تكون من جميع الأنام بل يكفي لعقد ذلك إثنان أو واحد » شرح سنن الترمذي ، ج 3 ، ص 229 . !







« فاعتبروا يا أولي الأبصار » .



آيا شما راست مي‏گوييد يا اين شخصيّت‏هاي بزرگ علمي؟


Share
1 | امين | Iran - Qom | ١٢:٠٠ - ١٥ دي ١٣٨٦ |
از مطالب مطرح شده در اين سايت بسيار متشكرم .خداوند به شما جزاي خير دهد
2 | ahmad | Afghanistan - Kabul | ١٢:٠٠ - ١٨ مرداد ١٣٨٨ |
آنچه را نويشي غلط است در مذاهب مداخله مکن همه مايان مسلمان هستيم....؟
3 | مجيد م علي | United Arab Emirates - Dubai | ١٢:٠٠ - ١٨ مرداد ١٣٨٨ |
با سلام
جناب اقايahmad
بسم ا... الرحمن الرحيم
قل هاتوا برهانكم إن كنتم صادقين
يا علي

   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها