2024 May 6 - دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
تكفير صحابه پيامبر، تهمتي بزرگ به شيعه است
کد مطلب: ٣٠٨٧ تاریخ انتشار: ٠٢ شهریور ١٣٨٩ تعداد بازدید: 2719
اخبار » عمومي
تكفير صحابه پيامبر، تهمتي بزرگ به شيعه است

آيت الله سبحاني، تكفير صحابه پيامبر گرامي اسلام را تهمتي بزرگ به شيعيان دانست و تاكيد كرد: سايت ها و ماهواره هايي كه به شيعيان از اين تهمت ها مي زنند، از خدا بترسند و دست از اين گونه مسائل بردارند و اين گونه سخن نگويند، اين مطالب در كتب خودشان هم هست.

به گزارش رسا، آيت الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد، ظهر سه شنبه در سيزدهمين روز از ماه مبارك رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسير قرآن كريم كه با حضور طلاب ايراني و خارجي در مدرسه حجتيه قم برگزار شد، به تفسير آيه هشتم سوره مباركه حشر پرداخت.

اين مرجع تقليد، با اشاره به آيه «والذين تبوء الدار والايمان من قبلهم ....» به تبيين صفات و ويژگي هاي انصار پرداخت و افزود: طبق اين آيه شريفه، انصار كساني بودند كه مهاجرين را دوست داشتند، اهل ايثار و فداكاري بودند، از اينكه زمين هاي بني النضير به مهاجرين داده شد، در دل ناراحت نمي شدند و همچنين شح( به ضم شين) به مال ديگران نداشتند.

وي با اشاره به تفاوت بخل و شح تصريح كرد: شخص بخيل مال خود را به ديگري نمي دهد، اما شخص شحيح نه تنها مال خود را به ديگران نمي دهد، بلكه مي خواهد مال ديگران را هم صاحب شود و اين از بخل به مراتب بدتر است.

حضرت آيت الله سبحاني ادامه داد: اگر كسي علاقه و ميل خود را نسبت به اموال ديگران مهار و حبس كند و زمام آن بدست خودش باشد، او اهل فلاح و رستگاري خواهد بود.

اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنان خود ابراز داشت: آيه هشتم سوره مباركه حشر در واقع جمله خبريه است كه اوصاف انصار را بيان مي كند، اما احتمال ديگري نيز وجود دارد؛ گرچه ظاهر آيه فوق اخبار است، اما در واقع هدف انشاء است، يعني اينكه انصار بايد اين گونه باشند، نه اينكه واقعا در حال حاضر اين گونه هستند.

آيت الله سبحاني بيان داشت: جمله هاي خبريه گاهي در انشاء استعمال مي شود، در آيات قرآن كريم نيز از اين موارد فراوان است كه در ظاهر جمله اخبار است، اما در حقيقت انشاء مي كند كه مؤمنان بايد اين گونه باشند.

استاد درس خارج فقه حوزه علميه قم تاكيد كرد: از اين رو، از آيه هشتم سوره مباركه حشر نمي توان استفاده كرد كه انصار من الاول الي الاخر متقي بودند و در درجه عالي كمال به سر مي بردند.

آيت الله سبحاني افزود: شاهد اين مدعا كه اين آيه در مقام انشاء است نه اخبار، آيه شريفه« محمد رسول الله والذين معه اشدا علي الكفار، رحماء بينهم» است، اين جمله و آيه شريفه در ظاهر خبريه است، اما واضح و مبرهن است كه آيه شريفه در مقام انشاء است؛ چون همه صحابه پيامبر گرامي اسلام اين گونه نبودند.

وي براي تاييد مدعاي بحث، نمونه هاي تاريخي از وقايع اسلام بيان كرد و گفت: در جنگ هاي جمل، صفين و نهروان در هر دو طرف صحابه بودند، بنابراين نبايد تصور كنيم اين نوع آيات كه در ظاهر اخبار و در مقام تعريف است، مي خواهد بر همه صحابه پيامبر گرامي اسلام لباس قداست بپوشاند كه تا آخر هم گردي بر لباس آنها ننشسته باشد.

اين مفسر قرآن كريم بيان داشت: البته ممكن است هشتاد درصد اين گونه بودند، اما به طور يقين بيست درصد واجد اين شرايط نبودند.

وي ادامه داد: شاهد ديگر در تاييد اين مدعا اين است كه در خود همين داستان اعطا اراضي بني النضير توسط پيامبر گرامي اسلام به مهاجرين، اين گونه نبود كه همه صحابه راضي باشند و اعتراضي به پيامبر(صلي الله عليه و اله وسلم) نكنند، در اين جريان برخي از صحابه پيامبر(ص) نيز به اين كار ايشان اعتراض كردند.

اين استاد برجسته حوزه علميه قم بيان داشت: وجه جمع آيه شريفه هشتم سوره حشر نيز اين گونه است كه تعريف از انصار در آيه هشتم سوره مباركه حشر، ولو جمله آن اخباريه است، اما در مقام انشاء است و مي خواهد بيان كند كه انصار بايد اين گونه باشند، نه اينكه در حال حاضر واجد اين اوصاف هستند.

وي تاكيد كرد: كساني كه مي گويند اصحاب پيامبر(صلي الله عليه و اله وسلم) من الاول الي الاخر متقي و وراسته هستند و براي اثبات مدعاي خود به آيه هشتم سوره حشر استناد مي كنند، استناد و استدلال شان باطل و خالي از وجه است.

اين مرجع تقليد ادامه داد: ما تمام صحابه حضرت پيامبر(ص) را دوست داريم، اما اين دليل نمي شود كه همه شان متقي باشند، آيه فوق نيز دلالت مي كند كه در اينها زمينه پاكي، ترقي و كمال فراوان بوده و چون اين گونه بوده است، خداوند جملات فوق را فرمود.

وي با اشاره به برخي از مطالب كتب اهل سنت از جمله كتاب صحيح بخاري افزود: تا اخر اگر اين اوصاف كه در آيه شريفه ذكر شد، در صحابه موجود باشد، ما دست همه را مي بوسيم، اما دروغ است، ما را متهم به تكفير صحابه پيامبر مي كنند، خدا از سر تقصيرشان نمي گذرد.

اين مرجع تقليد، با بيان اينكه تكفير صحابه تهمت به شيعه است ابراز داشت: ما آنها را احترام مي كنيم، چگونه بايد صحابه پيامبر(صلي الله عليه و اله وسلم) را تكفير كنيم، در حالي كه در بينشان 150 نفر شيعه حضرت علي(عليه السلام) بودند.

آيت الله سبحاني اظهار داشت: سايت ها و ماهواره هايي كه به شيعيان از اين تهمت ها مي زنند، از خدا بترسند و دست از اين گونه مسائل بردارند و اين گونه سخن نگويند، اين مطالب در كتب خودشان هم هست.

وي تصريح كرد: شما برويد آنها را درست كنيد، ما چنين عقيده اي نداريم، اگر هم بحث ارتداد در ميان باشد، اين موضوع مربوط به ولايت است.



Share
1 | شيعه 1 | Iran - Tehran | ٢٣:٤٣ - ٠٢ شهریور ١٣٨٩ |
آيت الله سبحاني فرمودند: كه به صحابه رسول خدا نسبت تكفير نميدهيم و اكر بحث ارتداد هم در ميان باشد اين موضوع مربوط به ولايت است
به نظر اينجانب با توجه به جمله ايشان (اكر بحث ارتداد هم در ميان باشد!) كه ارتداد اصحاب رسول خدا را با شك عنوان نموده اند و اعتقادي به تكفير صحابه هم ندارند اسمي جديد براي اين اشخاص كه خلاف صريح آيات قرآن و دستور خدا و رسولش عمل كردند اختراع بفرمايند كه ما استفاده بنماييم_ من اعتقاد به وحدت سني وشيعه دارم ولي در مقام بحث فقهي مستندا و در محيطي علمي از مذهب تشيع ميبايست دفاع كرد و بنا به بيشنهاد ائمه در اين امور از جنك و مجادله بايد برهيز كرد
2 | مهرداد | Iran - Tehran | ٢٣:٣٨ - ٠٣ شهریور ١٣٨٩ |
اين هشتاد درصد موقع تنهايي علي كجا بودند؟! رفته بودند خواب زمستاني؟!

قداست كجا بود مرد مومن؟!

علي بخاطر بيست درصد دست به شمشير نمي برد؟!

علي خون به جگر مي شود و اينها مقدس هستند؟!

جمع كنيد اين بساط را...محور علي ست ولاغير....نفرين بر آن جمع و بر آن فكري كه علي را خانه نشين مي كند!

لا اله الا ا...
3 | momen abdullah | Malaysia - Tuaran | ١٥:٠٧ - ٠٤ شهریور ١٣٨٩ |
جناب آقاي مهرداد
سلام عليکم
بنده متاسفانه با علماي اسلام آشنايي چنداني ندارم. لطفا براي بنده از آيت الله سبحاني بيشتر بگوييد تا ايشان را بشناسيم.

يا علي
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها