2024 May 5 - يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
اعتراف وزارت ارشاد سعودي به "خيرُ البَرية" بودن علي(ع)
کد مطلب: ١٢٢٣ تاریخ انتشار: ١٩ شهریور ١٣٩٢ تعداد بازدید: 4599
اخبار » عمومي
اعتراف وزارت ارشاد سعودي به "خيرُ البَرية" بودن علي(ع)

اين تو و شيعيانت هستيد، و وعده گاه من و شما، كنار حوض كوثر است، هنگامي كه من براي حساب امت ها مي آيم، شما دعوت مي شويد، در حالي كه پيشاني سفيد و شناخته شده ايد».
به گزارش شيعه آنلاين، پايگاه اطلاع رساني وزارت اوقاف و ارشاد اسلامي عربستان در قسمت تفسير قرآن و در تفسير يكي از آيات الهي با اشاره به يكي از احاديث پيامبر اكرم (ص) اذعان مي كند كه اميرالمومنين (ع) و شيعيانش از بهترين مخلوقات هستند.

بنا بر اين گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت اوقاف و ارشاد اسلامي عربستان به آدرس www.al-islam.com در قسمتي از سايت خود به تفسير آيات قرآن پرداخته است كه در قسمت تفسير آيات سوره " البينة " و در اشاره به آيه 7 اين سوره به ويژگي هاي ارزنده شيعيان علي (ع) اعتراف مي نمايند.

در آيه 7 سوره البينة آمده است: "إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ" بي شك كساني كه ايمان آورده و كارهاي شايسته انجام داده اند آنان خود بهترين مخلوقات.

كلمه «بَريّة» يا از «بَري » به معناي خاك و مراد از آن تمام خاكيان از جمله بشر است و يا از «بَرَءَ» به معناي خلق است و «بَريّة» بر وزن فعيلة به معناي مفعولة يعني مخلوقات است. در رواياتي از شيعه و سني نقل شده كه پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله به عليّ بن ابيطالب فرمودند: تو و ياران تو خير البريّة هستيد.

اما سايت وزارت اوقاف و ارشاد اسلامي عربستان نيز در تفسير سوره بينه، در معناي آيه «خيرُ البَرية» آورده است: *{7} ﺇِﻥَّ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍ ﻭَﻋَﻤِﻠُﻮﺍ ﺍﻟﺼَّﺎﻟِﺤَﺎﺕِ ﺃُﻭﻟَﺌِﻚَ ﻫُﻢْ ﺧَﻴْﺮُ ﺍﻟْﺒَﺮِﻳَّﺔِ*

ﻳَﻘُﻮﻝ : ﻣَﻦْ ﻓَﻌَﻞَ ﺫَﻟِﻚَ ﻣِﻦْ ﺍﻟﻨَّﺎﺱ ﻓَﻬُﻢْ ﺧَﻴْﺮ ﺍﻟْﺒَﺮِﻳَّﺔ . ﻭَﻗَﺪْ : 29208 - ﺣَﺪَّﺛَﻨَﺎ ﺍِﺑْﻦ ﺣُﻤَﻴْﺪ , ﻗَﺎﻝَ : ﺛﻨﺎ ﻋِﻴﺴَﻰ ﺑْﻦ ﻓَﺮْﻗَﺪ , ﻋَﻦْ ﺃَﺑِﻲ ﺍﻟْﺠَﺎﺭُﻭﺩ , ﻋَﻦْ ﻣُﺤَﻤَّﺪ ﺑْﻦ ﻋَﻠِﻲّ { ﺃُﻭﻟَﺌِﻚَ ﻫُﻢْ ﺧَﻴْﺮ ﺍﻟْﺒَﺮِﻳَّﺔ } ﻓَﻘَﺎﻝَ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲّ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠَّﻪ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ : " ﺃَﻧْﺖَ ﻳَﺎ ﻋَﻠِﻲّ ﻭَ ﺷِﻴﻌَﺘﻚ "

كه در قسمت پاياني آمده است پيامبر(ص) فرمود: "منظور از خيرالبرية، علي تو و شيعيانت هستي"

در روايات فراواني كه از طرق اهل سنت و منابع معروف آنها، و همچنين در منابع معروف شيعه نقل شده، آيه أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ: «آنها بهترين مخلوقات خدا هستند» به علي(عليه السلام) و پيروان او تفسير شده است.

«حاكم حسكاني نيشابوري» از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجري، اين روايات را در كتاب معروفش «شواهد التنزيل» با اسناد مختلف نقل مي كند، تعداد آن بيش از بيست روايت است، كه به عنوان نمونه چند روايت را از نظر مي گذارنيم:

1 ـ «ابن عباس» مي گويد: هنگامي كه آيه «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» نازل شد، پيغمبر اكرم(صلي الله عليه وآله) به علي(عليه السلام) فرمود: هُوَ أَنْتَ وَ شِيعَتُكَ تَأْتِي أَنْتَ وَ شِيعَتُكَ يَوْمَ الْقِيامَةِ راضِيْنَ مَرْضِيِّينَ، وَ يَأْتِي عَدُوُّكَ غَضْباناً مُقْمَحِين:

«منظور از اين آيه، تو و شيعيانت هستيد كه در روز قيامت وارد عرصه محشر مي شويد، در حالي كه هم شما از خدا راضي و هم خدا از شما راضي است و دشمنت خشمگين وارد محشر مي شود و به زور به جهنم مي رود» (در بعضي از نسخه هاي حديث «مُقْمَحِيْن» آمده است كه به معني بالا نگاه داشتن سر به وسيله غل و زنجير مي باشد).

2 ـ در حديث ديگري از «ابو برزه» آمده است: وقتي پيغمبر اكرم(صلي الله عليه وآله) اين آيه را قرائت كرد، فرمود: هُمْ أَنْتَ وَ شِيْعَتُكَ يا عَلِيُّ، وَ مِيْعادُ ما بَيْنِي وَ بَيْنَكَ الحَوْضُ: «آنها تو و شيعيانت هستيد، اي علي! و وعده من و شما كنار حوض كوثر است»!.

3 ـ در حديث ديگري از «جابر بن عبداللّه انصاري» آمده است:ما خدمت پيغمبر اكرم(صلي الله عليه وآله) كنار خانه خدا نشسته بوديم، علي(عليه السلام) به سوي ما آمد، هنگامي كه چشم پيامبر(صلي الله عليه وآله) به او افتاد فرمود: قَدْ أَتاكُمْ أَخِي: «برادرم به سراغ شما مي آيد» آن گاه رو به كعبه كرده، گفت: وَ رَبِّ هذِهِ الْبُنْيَةِ! اِنَّ هذا وَ شِيْعَتِهُ هُمُ الْفائِزُونَ يَوْمَ الْقِيامَةِ: «به خداي اين كعبه قسم، كه اين مرد و شيعيانش در قيامت رستگارانند» سپس رو به سوي ما كرد و افزود:

أَما وَ اللّهِ اِنَّهُ أَوَّلُكُمْ اِيْماناً بِاللّهِ، وَ أَقْوَمُكُمْ بِأَمْرِ اللّهِ، وَ أَوْفاكُمْ بِعَهْدِ اللّهِ وَ أَقْضاكُمْ بِحُكْمِ اللّهِ وَ أَقْسَمُكُمْ بِالسَّوِيَّةِ، وَ أَعْدَلُكُمْ فِي الرَّعِيَّةِ، وَ أَعْظَمُكُمْ عِنْدَ اللّهِ مَزِيَّةً.

قالَ جابِر: فَأَنْزَلَ اللّهُ: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» فَكانَ عَلِيٌّ اِذا أَقْبَلَ قالَ أَصْحابُ مُحَمَّد(صلي الله عليه وآله) قَدْ أَتاكُمْ خَيْرَ الْبَرِيَّةِ بَعْدَ رَسُولِ اللّهِ:

«به خدا سوگند او قبل از همه شما به خدا ايمان آورد، و قيام او به فرمان خدا بيش از همه شما است، وفايش به عهد الهي از همه بيشتر، قضاوتش به حكم اللّه افزون تر، و مساواتش در تقسيم (بيت المال) از همه زيادتر، عدالتش درباره رعيت از همه فزون تر، و مقامش نزد خداوند از همه بالاتر است.

«جابر» مي گويد: در اينجا خداوند آيه «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» را نازل فرمود و از آن به بعد، هنگامي كه علي(عليه السلام)مي آمد، ياران محمّد(صلي الله عليه وآله) مي گفتند: بهترين مخلوق خدا بعد از رسول اللّه آمد»!.

4 ـ در «درّ المنثور» از «ابن عباس» نقل شده: وقتي آيه «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» نازل شد، پيغمبر اكرم(صلي الله عليه وآله) به علي(عليه السلام)فرمود: هُوَ أَنْتَ وَ شِيْعَتُكَ يَوْمَ الْقِيامَةِ راضِيْنَ مَرْضِيِّيْنَ: «منظور تو و شيعيان تو در قيامت مي باشيد، كه هم شما از خدا خشنود هستيد و هم خدا از شما خشنود»!

5 ـ نامبرده در حديث ديگري از «ابن مردويه» از علي(عليه السلام) نقل مي كند: پيغمبر اكرم(صلي الله عليه وآله) به من فرمود: أَ لَمْ تَسْمَعْ قَوْلَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ؟ أَنْتَ وَ شِيعَتُكَ وَ مَوْعِدِي وَ مَوْعِدُكُمُ الْحَوْضُ، إِذا جِئْتُ الأُمَمَ لِلْحِسابِ، تُدْعَوْنَ غُرّاً مُحَجَّلِيْنَ:

«آيا اين سخن خدا را نشنيده اي كه مي فرمايد: «كساني كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، بهترين مخلوقاتند»؟ اين تو و شيعيانت هستيد، و وعده گاه من و شما، كنار حوض كوثر است، هنگامي كه من براي حساب امت ها مي آيم، شما دعوت مي شويد، در حالي كه پيشاني سفيد و شناخته شده ايد».

بسياري ديگر از دانشمندان اهل سنت نيز، همين مضمون را در كتب خود نقل كرده اند، از جمله «خطيب خوارزمي» در «مناقب»، «ابو نعيم اصفهاني» در «كفاية الخصام»، «علامه طبري» در «تفسير معروفش»، «ابن صباغ مالكي» در «فصول المهمه»، «علامه شوكاني» در «فتح الغدير»، «شيخ سليمان قندوزي» در «ينابيع المودة» و «آلوسي» در «روح المعاني» ذيل آيات مورد بحث و جمعي ديگر.

بنا بر اين گزارش، از اين روايات به خوبي اين حقيقت آشكار مي شود كه، واژه «شيعه» از همان عصر رسول خدا(صلي الله عليه وآله) به وسيله آن حضرت، در ميان مسلمين نشر شد، و اشاره به پيروان خاص اميرمؤمنان علي(عليه السلام) است، و آنها كه گمان مي كنند تعبير «شيعه» از تعبيراتي است كه قرن ها بعد به وجود آمده، سخت در اشتباهند.

در حال حاضر و تا زمان انتشار اين خبر تفسير مربوطه بر روي پايگاه اطلاع رساني وزارت اوقاف و ارشاد عربستان قرار دارد كه جهت اطلاع مي توانيد به لينك مراجعه نموده و در پايان صفحه مطالب را مشاهده نمايد.


Share
1 | مسعود | Iran - Rasht | ٠٩:٥٥ - ٢٠ شهریور ١٣٩٢ |
اعتراف دشمنانمان به اين حقايق چه دلنشين است.
2 | مريم س | Iran - Tehran | ١٦:٥٠ - ٢٠ شهریور ١٣٩٢ |
معلومه که حضرت علي و شيعيان راستينش از بهترين مخلوقات هستن ولي واي به حال کسايي که فقط وقتي متولد مي شن فقط اسم شيعه رو يدک مي کشن در حالي که دل ودينشون جاي ديگه سير مي کنه
3 | شمس الدين جليليان | Iran - Tehran | ٠١:٥٨ - ٢١ شهریور ١٣٩٢ |
اعتراف خوبي است به شرطي که فردا نگويند ابوبکر و عمر و عثمان و معاويه و يزيد و ... شيعه ي علي بوده اند و نام آن را فتواي مصلحتي بگذارند .
4 | mohamad7 | Iran - Tabriz | ٢٢:٠٢ - ٢٦ شهریور ١٣٩٢ |
ميشه ادرس دقيق جايي که اون رو گذاشته بگذاريد تا دهن وهابي ها بسته بشه ممنون ميشم خودم مراجعه کردم نوشته بود تفسير طبري - قرطبي و... خيلي ممنون ميشم لطفا جواب بديد - يا علي
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها