2024 May 2 - پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403
آيا شيعيان، اهل سنت را ناصبي مي دانند؟
کد مطلب: ١٠٦٥ تاریخ انتشار: ٠٨ آذر ١٣٩٢ تعداد بازدید: 2137
اخبار » عمومي
آيا شيعيان، اهل سنت را ناصبي مي دانند؟

سلفي گري تكفيري به گرايش گروهي از سلفيون گفته مي شود كه مخالفان خود را كافر مي شمارند و مطرح ترين آنان «وهابيت تكفيري» با محوريت عربستان سعودي است.وهابيت تكفيري يكي از مشكلات دنياي كنوني مسلمانان (شيعه و سني) است. آنها با اتهام هاي ناشايستي كه به شيعيان مي زنند باعث گمراهي مسلمانان و عده زيادي از مردم دنيا مي شوند.

برخي از وهابي ها اصرار مي كنند كه شيعيان، همه اهل سنت را ناصبي مي دانند.

سوال: مراد از ناصبي چيست؟ آيا شيعيان اهل سنت را ناصبي مي دانند؟

جواب كوتاه:
ناصبي به كسي مي گويند كه با اهل بيت (عليه السلام) دشمني داشته باشد و يا به آنها دشنام و ناسزا بگويد و شيعيان به هيچ وجه اهل سنت را ناصبي نمي دانند چون آنها هم اهل بيت (عليه السلام) را دوست دارند و دشمنان آل محمد (صلي الله عليه و آله) را كافر مي دانند.

جواب مفصل:
مساله دوستي اهل بيت (ذوي القربي) و پرهيز از دشمني آنها، مورد اتفاق فريقين است، چون هم قرآن بر اين مساله تأكيد دارد، و هم روايات خود عامه.

اما قرآن:
«قل لا اسئلكم عليه اجراً ايد المودة في القربي (1)» بگو: من هيچ پاداشي از شما بر رسالتم درخواست نمي كنم جز دوست داشتن نزديكانم (/ اهل بيتم) و هر كس كار نيكي انجام دهد بر نيكي اش مي افزايم. و بعضي آيات ديگر (2).

اما روايات:
در دو قسمت بعضي از رواياتي را كه از طريق عامه نقل شده است بيان مي كنيم.

الف: روايات محبت به اهل بيت (عليه السلام)
1- زمخشري از پيامبر (صلي الله عليه و آله) نقل مي كند كه فرمود: «الا و من مات علي حب آل محمد مات شهيداً ... (3)» بيدار باشيد هر كس بر محبت آل محمد (صلي الله عليه و آله) بميرد شهيد از دنيا رفته ... بخشيده شده، توبه كننده مؤمن، از دنيا رفته، و ملك الموت بشارت بهشت مي دهد، و همچون عروسان وارد بهشت مي شود، و در قبر دو تا در براي او او به سمت بهشت باز مي شود و قبرش مزار ملائكه رحمت مي شود (4).

2- پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: «معرفة آل محمد (صلي الله عليه و آله) برائة من النار، و حب آل محمد (صلي الله عليه و آله) جواز علي الصراط و الولاية لآل محمد (صلي الله عليه و آله) امانٌ عن العذاب (5)» شناخت آل محمد رهايي از آتش جهنم، دوستي آنها گذرنامه رد شدن از پل صراط، و ولايت آل محمد (صلي الله عليه و آله) امان نامه اي است از عذاب.

ب: روايات بغض و دشمني با اهل بيت (عليه السلام)
1- پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: «الا و من مات علي بغض آل محمد مات كافراً... » هر كسي بر بغض آل محمد (صلي الله عليه و آله) بميرد كافر از دنيا رفته است، و بوي بهشت به مشامش نمي رسد (6).
2- پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: «عليٌ خير البشر من ابي فقد كفر» علي بهترين بشر است هر كس ابا نمايد و قبول نكند كافر است (7).

بعد از بيان اين مقدمه، جواب قسمت اول شبهه اين است كه ناصبي يعني:
1- معناي لغوي كه عبارت است از تعب و رنج، بزحمت انداختن، كوشش نمودن (اذا فرغت فانصب همٌّ ناصِبٌ) يعني غم بارنج، عيش ناصب و زندگي با مشقت است (8).
2- معناي اصطلاحي، به كساني ناصبي گفته مي شود كه دشمني با اهل بيت (عليه السلام) دارند، و يا به آنان دشنام دهد، و يا به يكي از ائمه (عليه السلام) دوازده گانه شيعه دشمني، و يا دشنام دهد (9)، اين اصطلاح دوم برگرفته از روايات خود اهلبيت (عليه السلام) (10) است كه به چند روايت به عنوان نمونه اشاره مي كنيم:

1- ابي بصير از امام صادق (عليه السلام) نقل مي كند كه حضرت فرمود: «مُدمِنُ الخمر كعابد و تن، و الناصب لآل محمد شرٌّ منه» شراب خوار مانند بت پرست است و دشمني با آل محمد (صلي الله عليه و آله) بدتر از شراب خوار است (11).
2- از امام باقر (عليه السلام) سؤال شد كه آيا زن مؤمنه شيعه مي تواند با ناصبي ازدواج كند فرمود: «لا لانّ الناصب كافرٌ (12)» فرمود: نه، چون ناصبي كافر است.
3- در روايت ديگر مي خوانيم «ان الله تعالي لم يخلق خلقاً انجس من الكلب و ان الناصب اهل البيت لا نجس منه (13)» براستي كه خداوند نجس تر از سگ نيافريد، دشمن اهلبيت از سگ بدتر است. از اين سه روايت به خوبي استفاده مي شود كه مراد از ناصبي دشمن اهلبيت (عليه السلام) است، ضمناً استفاده مي شود كه آنها نجسند و كافر، و زن مسلمان نمي تواند با آنها ازدواج كند.
اما قسمت دوم شبهه كه شيعيان آيا اهل سنت را ناصبي مي دانند؟

بايد گفت: خير شيعيان اهل سنت را ناصبي نمي دانند چرا كه اولا اكثريت اهل سنت (غير از ناصبي ها) محبت اهلبيت را لازم مي دانند (طبق نص قرآن و روايات خود آنها كه قبلا اشاره شد، و شافعي يكي از سران چهار مذهب عامه افتخارش اين است «ان كان رفضاً حب آل محمد فليشهد الثقلان اني رافض (14)» اگر دوستي اهل بيت نشانه رافضي بودن است، جن و انس شهادت دهند كه من رافضي «و محب اهلبيت) هستم و ثانياً خود اهل سنت دشمن و مبغض اهلبيت را كافر مي دانند كه قبلا نقل شد، آنگاه چگونه مي توان گفت آنها ناصبي هستند و ثالثاً ناصبي ها چنانكه گفته شد، نجس، ذبيحه آنها حرام، و ازدواج با آنها جائز نيست، اما اهل سنت را هيچ عالم شيعي چنين فتواي درباره آنها نداده است، بلكه در رساله ها تصريح به حليت ذبيحه آنها، جواز ازدواج به آنها، و ... شده است و حتي همه علماي شيعه نماز بر جنازه مسلمان را واجب، و دفن و كفن ميت مسلمان را لازم مي دانند (15).

نتيجه
ناصبي يك معناي لغوي دارد كه به معناي رنج و خستگي و كوشش و ... است و يك معناي اصطلاحي دارد كه برگرفته از روايات اهلبيت (عليهم السلام) بوده و آن اينكه كسي با اهل بيت دشمني داشته باشد يا به آنها دشنام و ناسزا بگويد.
به هيچ وجه عامه از نظر شيعيان ناصبي نيستند، چون آنها اولا اهلبيت را دوست دارند و ثانياً دشمنان آل محمد (عليه السلام) را كافر مي دانند، و ثالثاً تمام علماي ما فتوا بر جواز ازدواج با آنها، و وجوب دفن و نماز بر ميت آنها داده اند.


منابع
(1)- شوري/ 23.
(2)- سباء/ 47 و فرقان/ 57.
(3)- محمد بن عمر زمخشري، الكشاف (دار الكتاب العربي، 1407 ه- 1987 م) ج 4، ص 220.
(4)- همان مدرك، دنبال حديث، نقل به صورت تلخيص.
(5)- حافظ سليماني قندوزي، ينابيع المودة (مكتبة بصيرتي قم) ص 22.
(6)- كشاف (پيشين) ج 4، ص 221.
(7)- علاء الدين علي المتقي، الهندي، كنزل العمال في سنن الاقوال و الافعال (مؤسسة الرسالة، بيروت، 1405 ه- 1915 م) ج 11، ص 610.
(8)- محمد راغب اصفهاني، المفردات في غريب القرآن (دفتر نشر الكتاب چاپ دوم، 1404) ص 494. كلمه نصب و خليل بن احمد، ترتيب كتاب العين (مؤسسة نشر اسلامي جامعه مدرسين، چاپ اول، 1414) ص 807 كلمه نصب.
(9)- رساله توضيح المسائل مراجع عظام، بحث كفر و اقسام آن، و عروة الوثقي، سيد يزدي، ج 1، بحث كفر (از بحث نجاسات) در بعضي رساله ها مساله 117- بعضي 113- بعضي 111.
(10)- بعضي از لغويين نواصب را معني نموده،" گروهي كه با امير المؤمنين دشمني دارد"، ظاهراً بر گرفته از روايات باشد، احمد سياح- فرهنگ جامع عربي فارسي (كتابفروشي اسلام، چاپ هشتم، ج 4، ص 270، ماده نصب.
(11)- محمد بن الحسن الحر العاملي، وسائل الشيعه (دار احياء التراث، لبنان) ج 18، ص 559، ح 12.
(12)- همان، باب 10، من ابواب ما يحرم من النكاح، حديث 15.
(13)- همان، ج 1، ص 159، ح 5.
(14)- سلطان الواعظين، شبهاي پيشاور (دار الكتب الاسلامية، سي و هفتم، 1376) ص 64.
(15)- رساله علميه تمام مراجع، بحث نماز بر ميت.

منيع:فارس


Share
1 | قدرت ا.. شيرازي | | ١٤:٥٠ - ٠٨ آذر ١٣٩٢ |
خدايا انشاءالله فرج اقا ومولايمان مهدي آل محمد (عج) را براي ايجادحکومت جهاني دين محمد(ص)مهيا وفراهم فرما
متاسفانه از همان لحظه رحلت وشهادت رسوالله (ص) سياست ودنيا طلبي ونقاقي که از جنگ احد رخ رسواي خودش را نشان داد موازي با پيشرفت وقويتر وبزرگتر شدن اسلام همچنان بر آئين پاک پيامبر خدا سايه افکند؛ حتي کار بجائي رسيد که خودشان را بحدي ميديدند که مسجدي در مقابل مسجد نبي خدا بسازند .
اين نفاق در واقعه جنگ تبوک هم از جلد نفاق خارج شد وباقصد ترور پيامبر خدا دوباره خاطره تلخ کشتن دسته جمعي پيامبر خدا در مکه توسط مشرکان مکه را اين بار مسلمانان منافق داشتنداجرا مي کردند که خداوند بار ديگر پيامبر(ص) را مطلع ومنافقان را رسواکرد.
بالاخره در صحراي سوزاني پيامبر خدا تمام حجاج را يعني شاخص ترين مردم زمان را که از خانه خدا بر گشته بودن وخود را تطهير روحي وجسمي کرده بودند سه روز بله سه روز در کنار (چاه يا برکه ) غدير خم معطل کرد تا هيچ شرافتمندي نگويد انقدر بسرعت اتفاق افتاد که من بياد ندارم (فرمودند تا صبر کنند آنان که از پيامبر خدا عبور کرده بودند برگردند -آنان که از پيامبر خدا عقب مانده بودند برسندواين دستور اجراي نقشه الهي سه روز زمان را در تاريخ رسالت پيامبر خدا رقم زد و ايه اکمال وجانشيني مولاعلي (ع) براي ادامه راه پيامبر وتداوم رسالت محمد(ص) در اين مکان غدير خم برمسلمانان واجب وتکليف شد .ولي اين سه روز چکيده ونتيجه کل آن بيست وسه سال بود .
خبر ودستور انقدر محکم و غافل کننده بود که فرصت هيچ گونه ايجاد چالش را براي منافقان و جاه طلبان بجزسبقت از يکديگر در بيعت با جانشين الهي رسول خدا را باقي نمي گذاشت .
تمام مورخين وصاحبان عقل وانديشه مي دانند اولين کسي که به مولا علي (ع) ولايت وامارت دين خدا را تبريک گفت عمر خطاب بود .
اما متاسفانه بعد از غدير خم دوباره نفاق و شرک دست بکار شدندتا اجازه ندادند پيامبر خدا فرمان شفاهي غدير را کتبي وثبت کند ومتاسفانه جسم پيامبر خدا از ميان امت به ملکوت اعلي سفر کرد در حاليکه بفرموده حضرتش دو چيز گرانبها را براي هدايت امتش از خود به يادگار گذاشت .
براي شيعي آن يا دو يادگار، قرآن واهل بيت (ع) (يعني زبان وبيان الهي قرآن)جمعآ12نفرهستند البته در ادامه طول تاريخ خوشبختانه بارها اين حقيقت ثابت شده است
و به گفته اهل سنت قرآن و 120000نفرصحابي که ميان انها عالم وعامي حتي جاهل -بينا نابينا - شنوا وناشنوا فرزند چند ماه تا پير فرتوت زنان بي اختيار ومردان باقدرت وتفکرات و اختيارات متنوع .......(حتي از آنان کساني بودند کههمس و در خانه پيامبر خدا (ص) بودن ولي به گفته اهل جماعت کافر شدند)
بلي در ميان صحابي افرادي مانند سلمان فارسي وعمار ياسر ومقداد راستگوترين مسلمان مثل اباذر غفاري وجود داشتندولي در اقليت محض
اماافرادي متضاد با دستور پيامبر بسيار فراوان بودند.با همراهي دسيسه چينان اهل يهود که بتدريج تبديل به محرکان و مشاوران مخالفان مولا علي (ع)شدند بطوريکه به در اولين روزهاي رحلت پيامبر (ص)به فرماندهي عمر بن خطاب به خانه دخترپيامبرکه داغدار رحلت پدر بود يورش يردند وبه قصد آتش کشيدن خانه حضرت زهرا (س) والا حضرت را مصدوم و باعث شکسته شدن پهلوي مبارک وسقط فرزند ششماه وزنده حضرتش شدند.
در حاليکه پيامبر خدا فرمودند امتش براي جبران حق نبوت او اهل بيت اورا دوست بدارند وباري گمراه نشدن به اهل بيتش تمسک کنند؛ که بطبع وقتي کسي علي (ع) را وست داشته باشد از ان انديشه لايتنهاي هم براي فرمانبرداري سود ميبرد؛ علي الخصوص ضميمه به ايه اکمال و فرمان غدير خم هم باشد. در غير اين صورت شامل فرمان بردران از دستور ات پيامبر خدا نمي شود . وصد البته سياست بازي ودروغ گفتن با باور واعتقاد هيچگاه نمي توانند با هم جمع شوند .
قرآن کريم فرمود:
بيدار باشيد هر کس بر محبت آل محمد (صلي الله عليه و آله) بميرد شهيد از دنيا رفته ... بخشيده شده، توبه کننده مؤمن، از دنيا رفته، و ملک الموت بشارت بهشت مى دهد، و همچون عروسان وارد بهشت مى‌شود، و در قبر دو تا در براى وي به سمت بهشت باز مى‌شود و قبرش مزار ملائکه رحمت مى‌شود. (شورا /32).
ابى بصير از امام صادق (عليه السلام) نقل مى‌کند که حضرت فرمود: «مُدمِنُ الخمر کعابد و تن، و الناصب لآل محمد شرٌّ منه» شراب خوار مانند بت پرست است و دشمنى با آل محمد (صلي الله عليه و آله) بدتر از شراب خوار است

   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها