2018 September 19 - چهار شنبه 28 شهرويور 1397
برخورد غرب با مخالفین فرضیه داروین - گفتگوی تلفنی با استاد نادر طالب زاده در برنامه
کد مطلب: ١٠١٠٤ تاریخ انتشار: ٢٨ شهریور ١٣٩٥ - ١٧:١٨ تعداد بازدید: 953
مناظره و گفتگو » شیعه و وهابیت
برخورد غرب با مخالفین فرضیه داروین - گفتگوی تلفنی با استاد نادر طالب زاده در برنامه

 
 
 
 
استاد نادر طالب زاده در تماس تلفنی که در برنامه عصر ایمان داشتند، در رابطه با برخورد بسیار بد غرب با کسانی که با فرضیه داروین و نظریه تکامل مخالفت کرده و آن را نقد کرده اند، صحبت نموده اند. شرح کامل این تماس را در این کلیپ ببینید.
حجم فایل کلیپ: 17940کیلوبایت - مدت فیلم: 07:35
 




Share
1 | ابوالفضل | , ایران | ٢٠:٥٧ - ٠٢ مهر ١٣٩٥ |
با سلام.
بنده کارشناس زیست شناسی سلولی مولکولی هستم.
به نظرم بهتره با نظریه تکامل مخالفتی نشه. این کار ها٬ کار های مسیحی هاست.
نظریه تکامل٬ خدا یا اسلام رو نمیتونه رد کنه. به قول علامه مصباح٬ نهایتش این است که با استثنا کردن حضرت آدم و حوا( علی نبینا و آله علیهما السلام )٬ میشه نظریه تکامل رو درباره گونه های دیگر قبول کرد(http://www.mesbahyazdi.ir/node/2905).

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
اين فرضى كه علماى طبيعى امروز كرده‏ اند، كه تمامى انواع حيوانات فعلى و حتى انسان از انواع ساده‏ ترى پيدا شده ‏اند، و گفته‏ اند: كه اولين فرد تكامل يافته بشر از آخرين فرد تكامل يافته ميمون پديد آمده، كه مدار بحث‏هاى طبيعى امروز هم همين فرضيه است، و يا گفته‏ اند: انسان از ماهى تحول يافته، همه اين حرفها فرضيه‏اى بيش نيست و فرضيه هم هيچ دليل علمى و يقينى ندارد، بلكه آن را فرض و تصور مى‏كنند، تا به وسيله آن بيانات علمى خود را توجيه و تعليل كنند، و هر قدر هم كه اين فرضيه‏ها معتبر باشد، اعتبارش ربطى به اعتبار حقايق دينى ندارد، بلكه حتى با امكانات ذهنى هم منافات ندارد، چون بيشتر از توجيه كردن آثار و احكام مربوطه به موضوع بحث، خاصيت ديگرى ندارد، و ما ان شاء اللَّه بحث مفصل اين موضوع را در سوره آل عمران در تفسير آيه: إِنَّ مَثَلَ عِيسى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ  خواهيم كرد.
و أما ما افترضه علماء الطبيعة من تحول الأنواع و أن الإنسان مشتق من القرد، و عليه مدار البحث الطبيعي اليوم أو متحول من السمك على ما احتمله بعض فإنما هي فرضية، و الفرضية غير مستند إلى العلم اليقيني و إنما توضع لتصحيح التعليلات و البيانات العلمية، و لا ينافي اعتبارها اعتبار الحقائق اليقينية، بل حتى الإمكانات الذهنية، إذ لا اعتبار لها أزيد من تعليل الآثار و الأحكام المربوطة بموضوع البحث، و سنستوعب هذا البحث إن شاء الله في سورة آل عمران في قوله تعالى: «إِنَّ مَثَلَ عِيسى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ:»  آل عمران 59
 الميزان في تفسير القرآن، ج‏2، ص: 112
جهت اطلاع بیشتر به تفسیر المیزان مراجعه کنید
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
2 | مرتضی | , ایران | ١٤:١٠ - ٠٣ مهر ١٣٩٥ |
سلام.
مبحث فرگشت دیگه الآن در سطح مولکولی بررسی میشه, نه به صورت مورفولوژیکی( ظاهر و شکل موجود زنده).
اگر به فرض بخواید این مبحث رو رد کنید باید اولا یک متخصص علم بیولورژی مولکولی رو دعوت کنید, ثانیا تکامل رو در سطح مولکولی رد کنید, نه اینکه یک پزشک رو دعوت کنید که از دید مولکولی به قضیه نگاه نمیکنند.
در ضمن این رو بگم که تا الآن هر نقدی از نظریه فرگشت دیدم, فرد در نظر خودش فرگشت رو رد کرده, نه به صورت علمی و درست. در واقع فکر میکنه که این نظریه رو رد کرده. اشتباهات دکتر نیز گویای این مسئله است.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
خیلی از تجربیات طبیعی اشتباه از آب در می آید امروز یک چیزی را می گویند فردا آن را نقض می کند غیر از این حتی اگر بگوییم آنها در آزمایشهای خود به یک نتیجه ای هم رسیده باشند اما اگر مخالف قرآن و بیان ائمه باشد حجت نیست ملاک برای ما سخن معصوم است که در آن اشتباه نیست
 اما قرآن كريم ظاهر قريب به صريحش اين است كه نسل حاضر از انسان از طرف پدر و مادر منتهى مى‏شود به يك پدر (بنام آدم) و يك مادر (كه در روايات و در تورات به نام حوا آمده) و اين دو تن، پدر و مادر تمامى افراد انسان است، هم چنان كه آيات زير بر اين معنا دلالت مى‏كند: وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طِينٍ ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ
 إِنَّ مَثَلَ عِيسى‏ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ"
 وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ، قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ، وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ طِينٍ فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِين
بطورى كه ملاحظه مى‏كنيد آياتى كه نقل شد شهادت مى‏ دهند بر اينكه سنت الهى در بقاى نسل بشر اين بوده كه از راه ساختن نطفه اين بقا را تضمين كند، و ليكن اين خلقت با نطفه بعد از آن بود كه دو نفر از اين نوع را از گل بيافريد، و او آدم و پس از او همسرش بود كه از خاك خلق شدند (و پس از آنكه داراى بدنى و جهازى تناسلى شدند فرزندان او از راه پديد آمدن نطفه در بدن آدم و همسرش خلق شدند) پس در ظهور آيات نامبرده بر اينكه نسل بشر به آدم و همسرش منتهى مى‏شوند جاى هيچ شك و ترديدى نيست
 ترجمه الميزان، ج‏4، ص: 226
در ضمن اين فرضى كه علماى طبيعى امروز كرده‏ اند، كه تمامى انواع حيوانات فعلى و حتى انسان از انواع ساده‏ ترى پيدا شده ‏اند، و گفته‏ اند: كه اولين فرد تكامل يافته بشر از آخرين فرد تكامل يافته ميمون پديد آمده، كه مدار بحث‏هاى طبيعى امروز هم همين فرضيه است، و يا گفته‏اند: انسان از ماهى تحول يافته، همه اين حرفها فرضيه‏اى بيش نيست و فرضيه هم هيچ دليل علمى و يقينى ندارد، بلكه آن را فرض و تصور مى‏كنند، تا به وسيله آن بيانات علمى خود را توجيه و تعليل كنند، و هر قدر هم كه اين فرضيه‏ها معتبر باشد، اعتبارش ربطى به اعتبار حقايق دينى ندارد
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
 
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English