10/07/1401
موضوع: چرا برای زنان و دختران کشته شده افغانی بیانیه ندادید!؟
برنامه حبل المتین
فهرست مطالب این برنامه:
ناله جانسوز امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در مصیبت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
زنده شدن دلهای مرده، به واسطه حضرت ولی عصر (سلام الله علیه)
خلاصه ای از مطالب جلسات گذشته، پیرامون مفردات حدیث ثقلین
اگر جرئت دارید برای زنان و دختران کشته شده افغانی و اروپایی بیانیه بدهید!
جملهای می گویم که شاید برای بنده، گران تمام شود!!
تماسهای بینندگان برنامه
مجری:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه شما بینندگان عزیز و ارجمند «شبکه جهانی حضرت ولی عصر».
الحمدلله این توفیق را داریم بازهم به رسم یکشنبه شبها به محضر همه شما گرامیان برنامه «حبل المتین» را تقدیم کنیم. شما که همیشه و در هر لحظه این شبکه را نگاه میکنید.
همانند یکشنبه شبها این توفیق را داریم که استفاده کنیم از محضر حضرت استاد آیت الله حسینی قزوینی. ان شاءالله که بتوانیم از محضرشان نهایت بهره و استفاده را ببریم.
ابتدا سلام و عرض ادبی داشته باشیم و از حضرت استاد بخواهیم مثل همیشه حسن مطلع فرمایشات و حسن مطلع جلساتشان ما را مستفیض کنند با ذکر نامی از حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها). سلام عرض میکنم، در خدمتتان هستیم؛
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
السلام علیک یا بقیة الله فی أرضه السلام علیک یا میثاق الله الذی أخذه و وکده السلام علیک یا وعد الله الذی ضمنه السلام علیک یا صاحب المرئی و المسمع فما کان لنا شیء الا و انتم له السبب و الیه السبیل
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ خدمت بینندگان عزیز و گرامی خالصانهترین سلامم را تقدیم میکنم و موفقیت بیش از پیش برای همه عزیزان از خداوند منّان خواهانم.
ناله جانسوز امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در مصیبت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
ما طبق برنامه همیشگی ابتدا یادی از حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) میکنیم، باشد که اظهار ارادتی کرده باشیم محضر حضرتش. چرا که زبان ما قاصر است و فکر ما بسیار قاصرتر هست که بتوانیم جایگاه حضرت صدیقه طاهره را درک کنیم یا مصائبی که بر آن حضرت وارد شده است را بیان کنیم.
دوست دارم کز غمت یا فاطمه تنها بگریم
از یتیمان تو پنهان در دل شبها بگریم
دوست دارم سر فرود آرم من بی کس به چاهی
برکشم فریاد غربتهای های آنجا بگریم
دوست دارم زینب من اشک چشمانم نبیند
خیلی برای پدر سخت است که جلوی بچهها از مادرشان یاد کند و گریه کند. فرزند بی تابی میکند و نمیتواند تحمل کند. شاعر از قول امیرالمؤمنین میگوید:
دوست دارم زینب من اشک چشمانم نبیند
گه به نخلستان و گاهی در دل صحرا بگریم
دوست دارم جانم از تن با نفسهایم برآید
«نَفْسِی عَلَی زَفَرَاتِهَا مَحْبُوسَة»
جانم در این نالهها زندانی تنم شده است.
«یَا لَیتَهَا خَرَجَتْ مَعَ الزَّفَرَات»
ای کاش جانم با نالههایم خارج میشد.
«لَا خَیرَ بَعْدَک فِی الْحَیاةِ وَ إِنَّمَا»
در زندگی بعد از تو دیگر هیچ خیری نیست.
«أَخْشَی مَخَافَةَ أَنْ تَطُولَ حَیات»
من از ترس اینکه بعد از تو بمانم گریه میکنم.
مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، نویسنده: ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی، ج 1، ص 240، فصل فی وفاته ع
و:
«أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیلِی فَمُسَهَّد»
بعد از این شبها برای علی خوابی نیست و غصههای دل علی در فراق حضرت فاطمه زهرا تا آخر عمر باقی است.
نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 320، خ 202
کسی که عزیز از دست میدهد، معمولاً روزها را میشمارد و میگوید که امروز چند روز است عزیزم رفته است یا چند سال است عزیزم رفته است.
می گویند خاک سرد است و انسان بعد از مدتها فراموش میکند، اما احساس میکنیم طبق فرمایشات امیرالمؤمنین تا آخرین روز حیات میفرمودند که چند سال و چند ماه و چند روز و چند ساعت است که زهرای من رفته است و دیگر صدایش را نمیشنوم.
دوست دارم جانم از تن با نفسهایم برآید
بس که «یا زهرا» بگویم بس که بی پروا بگریم
و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون
مجری:
احسنتم، طیب الله أنفاسکم. خیلی ممنون و متشکرم. بعد از شنیدن این مصیبت نامه که مصیبت نامه همه مسلمین و همه حق جویان و حق پویان هست، باید بلافاصله دلها را روانه کنیم و اشتیاقمان را بیشتر کنیم نسبت به کسی که انتقام آن خون را میگیرد.
باید اشتیاقمان را نسبت به کسی نشان بدهیم که انتقام آن سینه زجر کشیده را میگیرد. کسی که این ظلمی که در حق جهانیان شد را قرار است تبدیل به عدل کند.
یادی کنیم از وجود نازنین حضرت صاحب العصر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف). ان شاءالله که این دلتنگی های ما بیشتر و بیشتر شود و آماده شویم برای دیدار آن حضرت. در خدمتتان هستیم؛
زنده شدن دلهای مرده، به واسطه حضرت ولی عصر (سلام الله علیه)
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
ما در جلسه گذشته در رابطه با آیه شریفه:
(اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحْی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها)
بدانید خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده میکند.
سوره حدید (57): آیه 17
از منابع اهل سنت مطالبی آوردیم و مفصل هم توضیح دادیم. در کتاب «کمال الدین» اثر «مرحوم شیخ صدوق» متوفای 381 در صفحه 668 و در کتاب «بحارالانوار» اثر «مرحوم مجلسِی» جلد 51 در صفحه 54 همان روایت با قدری توضیح آمده است.
آقایان نگویند که شما حقایق خودتان را تنها از کتب ما میگیرید. در کتاب «بحارالانوار» جلد 51 صفحه 54 روایتی آمده است.
راوی اول «حسن بن محبوب» است که از اصحاب اجماع است. راوی دوم «ابو جعفر أحول» معروف به «مؤمن الطاق» است که یکی از شخصیتهای برجسته عصر امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) بوده است و در بحث و مناظره قهرمان و یکه تاز میدان بود.
بعضی از علمای اهل سنت از بغض خود نسبت به «مؤمن الطاق» او را «شیطان الطاق» خطاب میکردند و نهایت بغض خود را به او نشان میدادند! راوی سوم «سلام بن مستنیر» است که یکی از اصحاب امام باقر (علیه السلام) است. در روایت آمده است:
«فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحْی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»
خداوند متعال میفرماید: بدانید خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده میکند.
«یعْنِی بِمَوْتِهَا کفْرَ أَهْلِهَا وَ الْکافِرُ مَیتٌ فَیحْییهَا اللَّهُ بِالْقَائِمِ فَیعْدِلُ فیها فَتَحْیا الْأَرْضُ وَ یحْیا أَهْلُهَا بَعْدَ مَوْتِهِمْ»
بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 24، ص 325، ح 39
به ظاهر بعضی از مفسرین می گویند که وقتی فصل پاییز و زمستان میرسد، زمین به حال مرده درمی آید و تمام گیاهان و درختان صفا و صمیمیت و شادابی و طراوت خود را از دست میدهند. گیاهان خشک میشوند و برگهای درختان می افتند.
امام باقر (علیه السلام) میفرماید: مراد از مردن زمین این نیست که با آمدن فصل پاییز و زمستان طراوت زمین از بین برود، بلکه مراد این است که زمین در اثر ظلم و ستم مرده است. همانطور که وقتی در خانهای گناه صورت بگیرد آن خانه مرده است و زنده نیست.
بنابراین در آیه شریفه میخوانیم:
(یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکمْ لِما یحْییکم)
ای کسانی که ایمان آوردهاید دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی میخواند که مایه حیاتتان است.
سوره انفال (8): آیه 24
شما که در اثر گناه و معصیت و دوری از تقوا مرده هستید، روحتان طراوت و شادابی ندارد. روحتان رسیدن به کمال که هدف از خلقت بشر هست را از دست داده است و هیچ تفاوتی با مرده ندارید. همانطور که مرده هیچ خاصیتی ندارد و حرکتی نمیکند و کمالی ندارد، شما هم به همان صورت مردهاید.
(اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ)
اگر میخواهید زنده شوید به دعوت خداوند و پیغمبر اکرم اجابت کنید. این آیه هم میخواهد بفرماید: خداوند عالم زمین را به برکت وجود مقدس حضرت ولی عصر زنده میکند با احیای شریعت و عمل به شریعت بعد از آنکه زمین مرده است.
زمین به خاطر کفر و دوری مردم از تقوا و ایمان مرده است. کافر با میت هیچ تفاوتی ندارد. همانطور که میت هیچ حرکتی ندارد، کافر هم توانایی حرکت به طرف کمال و به طرف خداوند و مایه حیات جاودانه اخروی بودن را از دست داده است.
آیاتی هم که در قرآن کریم داریم و وهابیت آنها را وارونه معنا میکنند، نسبت به پیغمبر اکرم میفرماید:
(إِنَّک لا تُسْمِعُ الْمَوْتی)
تو نمیتوانی سخنت را به گوش مردگان برسانی.
سوره نمل (27): آیه 80
آیا پیغمبر اکرم کنار قبرستان رفته بود و به مردگان میفرمود: «یا أیها الموتی آمنوا بالله»؟! آیا حضرت میخواستند مردهها را به اسلام دعوت کنند؟!
خیلی جالب است که «ابن قیم جوزیه» شاگرد «ابن تیمیه» میگوید: مراد از این آیه این است کفار که حرفهای پیغمبر اکرم در آنها اثر نمیکند، مثل مرده هستند.
همانطور که مرده از موعظه و سخنان پیغمبر اکرم هیچ بهرهای نمیبرد، کفار هم به خاطر اینکه در اثر کفر قلبشان مرده است با سخنان پیغمبر اکرم احیا نمیشود.
(إِنَّ الَّذِینَ کفَرُوا سَواءٌ عَلَیهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یؤْمِنُون)
کسانی که کافر شدند برای آنها تفاوت نمیکند که آنان را (از عذاب خداوند) بترسانی یا نترسانی، ایمان نخواهند آورد.
سوره بقره (2): آیه 6
بنابراین این آیه به تفسیر امام باقر (علیه السلام) این است که حضرت ولی عصر میآیند و زمین را احیا میکنند با احیای اهلش. حضرت ولی عصر زمین را زنده میکند با زنده کردن مردمان از طریق آشنایی با شریعت اسلام و عمل به شریعت اسلام و رسیدن به مقامات بالایی که شاعر میگوید:
رسد آدمی به جایی که به جز ملک نداند
بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت
و:
«کنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ وَ یدَهُ الَّتِی یبْطِشُ بِهَا»
کافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 2، ص 352، ح 7
یعنی به جایی برسد که بشر، بشر خداگونه شود.
(صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَة)
رنگ خدایی (بپذیرند، رنگ ایمان و توحید و اسلام) و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟
سوره بقره (2): آیه 138
رنگ زندگیاش رنگ خدایی بگیرد و از رنگ شیطانی فاصله بگیرد. امیدواریم خداوند عالم به همه ما توفیق بدهد تا بتوانیم زمان ظهور حضرت ولی عصر و زمان احیا و زنده شدن مردم روی زمین با آشنایی و عمل به شریعت را درک کنند.
مجری:
الهی آمین. ان شاءالله بتوانیم ببینیم آن لحظه موعود را و همراه باشیم با زنده شدن دلهایی که پر از زنگار شده است. ان شاءالله در وجود خودمان زنگارها را بزداییم و آماده شویم برای پیدا کردن و پذیرش نور حق.
عزیزانی که همراه ما بودند حتماً مطلع هستند که ما جلسات مفصلی را در بحث درسهایی از امامت و ولایت آغاز کرده بودیم. الحمدلله این توفیق را داشتیم اخیراً به بحث حدیث ثقلین پرداختیم.
برای شروع در بحث و عزیزانی که ممکن است به تازگی همراه ما شده باشند یا جلسهای دور بودند و میخواهند با ما همراهی کنند مختصری از مطالب گذشته بفرمایید تا برای مباحث این جلسه آماده شویم.
خلاصه ای از مطالب جلسات گذشته، پیرامون مفردات حدیث ثقلین
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله
أفوض أمری إلی الله إن الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر یا أبا صالح المهدی ادرکنی
ما عرض کردیم یکی از احادیثی که شیعه و سنی به صورت متواتر نقل کرده است، حدیث ثقلین است. رسول اکرم فرمود:
«إنی تارک فیکم ما إن تمسکتم به لن تضلوا بعدی»
من در میان شما دو چیز به یادگار گذاشتم که اگر به آن تمسک کنید هرگز گمراه نمیشوید.
الجامع الصحیح سنن الترمذی، اسم المؤلف: محمد بن عیسی أبو عیسی الترمذی السلمی، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، تحقیق: أحمد محمد شاکر وآخرون، ج 5، ص 663، ح 3788
در بعضی از منابع عبارت «ان أخذتم» آمده است، به این معنا که اگر قرآن و اهلبیت را أخذ کنید هرگز گمراه نمیشوید. همچنین در بعضی از روایات «إن تبعتموهما» آمده است، به این معنا که اگر از قرآن و اهلبیت تبعیت کنید هرگز گمراه نمیشوید.
رسول اکرم با عبارتهای مختلف حدیث ثقلین را مطرح کرده است تا کسی ادعا نکند که معنای «تمسکتم» را نفهمیدیم. اگر آن را نفهمیدید معنای «ان أخذتم» را فهمیدید. اگر آن را هم نفهمیدید معنای «إن تبعتموهما» را که فهمیدید.
حضرت میخواهند هیچ راه گریزی برای مردم باقی نگذارند. ما در جلسه گذشته حساسترین فراز حدیث ثقلین را مطرح کردیم که حضرت فرمودند: ببینید بعد از من با کتاب و اهلبیت چطور برخورد میکنید.
«فَلا تَقْدُمُوهُمَا فَتَهْلِکوا»
از آنها جلو نیفتید که هلاک میشوید.
المعجم الکبیر، اسم المؤلف: سلیمان بن أحمد بن أیوب أبو القاسم الطبرانی، دار النشر: مکتبة الزهراء - الموصل - 1404 - 1983، الطبعة: الثانیة، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ج 5، ص 166، ح 4971
در زمان پیغمبر اکرم افرادی بودند که اهل و عیال خود را رها کرده بودند و گوشه مسجد مشغول عبادت و نماز بودند. بعضی افراد در دامنه کوهها مشغول عبادت بودند و شخص دیگری آب و غذا به آنها میرساند. رسول اکرم متوجه شدند و فرمودند:
«لَا رَهْبَانِیةَ فِی الْإِسْلَام»
دعائم الإسلام، نویسنده: ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی، محقق / مصحح: فیضی، آصف، ج 2، ص 193، ح 701
سر به بیابان گذاشتن و مشغول عبادت شدن هنر نیست. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
«الْکادُّ عَلَی عِیالِهِ کالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه»
کسی که برای اهل و عیالش تلاش میکند همانند مجاهد در راه خداست.
کافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 5، ص 88، ح 1
ائمه اطهار (علیهم السلام) نه دنیا را گرفتند و آخرت را رها کردند و نه آخرت را گرفتند و دنیا را رها کردند. بنابراین ما روایات متعدد داریم که میفرماید:
«لَیسَ مِنَّا مَنْ تَرَک دُنْیاهُ لآِخِرَتِهِ وَ لَا آخِرَتَهُ لِدُنْیاه»
از ما نیست کسی که دنیا را بگیرد و آخرت را رها کند یا آخرت را بگیرد و دنیا را رها کند.
من لا یحضره الفقیه، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 156، ح 3568
پیغمبر اکرم میفرماید: از ما نیست کسی که در گوشهای مشغول عبادت و اطاعت شود تا دیگران خرج او را بدهند. هنر این است که انسان در میان جامعه باشد و در آنجا ایمان خود را حفظ کند.
نقل شده است در زمان بنی اسرائیل دو برادر بود. یکی در بازار بزازی داشت و دیگری هم راهب بود. او در بیابان صومعهای درست کرده بود و شبانه روز عبادت میکرد. او صاحب کراماتی هم شده بود و از گذشته و آینده خبر میداد.
برادر راهب روزی به دیدار برادر که در شهر بود آمد و داشت فخر می فروخت و میگفت: من دارای کراماتی شدهام و از گذشته و آینده خبر میدهم و تصرفات ولایی دارم. برادرش گفت: میآیی امروز با همدیگر به بازار برویم؟! راهب قبول کرد و با همدیگر رفتند.
برادرش زنبیلی را برداشت و گفت: آیا میتوانی طوری در این زنبیل آب بریزی به طوری که آب از سوراخ زنبیل بیرون نیاید؟! راهب گفت: این که چیزی نیست. برادرش زنبیل را به او داد و راهب زنبیل را از آب پر کرد.
تمام زنبیل سوراخ بود، اما ذرهای آب از آن چکه نکرد. راهب زنبیل را آویزان کرده بود و هرکسی رد میشد تماشا میکرد که راهب چطور صاحب کرامت است.
در همین حین خانمی آمد تا پارچه بخرد. برادر راهب زیرچشمی به این خانم نگاه کرد و همین که نگاه کرد آب فروریخت و پایین آمد.
برادرش به او گفت: هنر این است که با مردم باشی و ایمان خود را حفظ کنی. من که چند سال است اینجا بزازی میکنم، زنبیل را پر از آب میکنم و اینجا آویزان میکنم طوری که تا غروب ذرهای آب از آن بیرون نریزد.
هنر این است که انسان در میان مردم باشد و ایمان خود را حفظ کند. اگر ما به گوشهای برویم و از مردم دور باشیم و با مردم ارتباطی نداشته باشیم و کارمان عبادت و اطاعت باشد هنر نیست.
خداوند «مرحوم فلسفی» را بیامرزد. ایشان نقل میکرد که روزی شخصی از من سؤال کرد و پرسید در مفاتیح آمده است: «دعای ساعت اول روز»، «دعای ساعت دوم روز»، «دعای ساعت سوم روز». مفاتیح برای هر ساعت یک دعا معین کرده است. اسلام یک انسان بیکار میخواهد که هیچ کاری نداشته باشد و مفاتیح را بردارد و هر ساعتی یک دعا بخواند!!
آقای «فلسفی» جواب زیبایی دادند و گفته بودند: این احکام برای همه نیست. این احکام برای شماست که بازنشسته شدید و حقوق ماهیانهتان بدون کارکرد به حسابتان واریز میشود و دغدغه درآمد هم ندارید. به جای آنکه غیبت کنید، به جای آنکه دروغ بگویید و وقتتان را تلف کنید وقتی در خانه نشستید و کنار اهل و عیال هستید در ساعت اول دعای ساعت اول را بخوانید. در ساعت دوم دعای ساعت دوم را بخوانید. ظهر هم دعای ظهر را بخوانید.
ما باید قدری دقت کنیم «فَلا تَقْدُمُوهُمَا فَتَهْلِکوا» به این معناست که از اهلبیت سبقت نگیرید.
حتی شخصی که بازنشسته است و حقوق ماهیانهاش مرتب واریز میشود و دغدغه حقوق هم ندارد، نمیتواند بگوید من که حقوق دارم بروم در گوشهای و در بیابان صومعهای درست کنم و مشغول عبادت باشم.
اهلبیت چنین کاری نکردند و این در حقیقت پیشی گرفتن از اهلبیت است. همان شخص میتواند کنار اهل و عیالش باشد و تلاش کند به زن و فرزند خود احترام و رسیدگی کند و در حد توانش به فقرا رسیدگی کند.
نگفتند کسی که بر فرض پنج میلیون تومان درآمد دارد فلان مبلغ گزافی را احسان کند. هر شخصی میتواند در حد خودش احسان کند.
چه بسا شخصی که دو سه میلیون تومان بیشتر درآمد ندارد پنجاه هزار تومان به فقیر و مستمندی کمک میکند، از کمک پانصد میلیون تومانی شخص ثروتمند ارزشمندتر است.
این شخص در عین ناداری به مستضعف و مظلوم و بیچاره کمک کرده است. این پنجاه هزار تومان باید خلأیی از زندگی این شخص را برطرف میکرد و خلأیی در زندگیاش ایجاد کرده که این مبلغ را به مستمند داده است.
در مقابل شخص ثروتمند اگر پنج میلیارد تومان هم کمک کند خلأیی در زندگیاش ایجاد نمیشود. بنابراین رسول گرامی اسلام میفرماید:
«فَلا تَقْدُمُوهُمَا فَتَهْلِکوا»
از ائمه اطهار پیشی نگیرید. ببینید ائمه اطهار رفتار و کردارشان چطور بوده است و همانطور عمل کنید. از ائمه اطهار سبقت نگیرید. سبقت گرفتن از ائمه اطهار موجب هلاکت است.
«فَلا تَقْدُمُوهُمَا فَتَهْلِکوا»
از اهلبیت سبقت نگیرید که هلاک میشوید.
دو شب پیش یکی از عزیزانمان در رابطه با بحث «عید الزهراء» و نهم ربیع صحبتی کردند. من هم به این مناسبت خدمت عزیزان عرض کرده باشم، شاید دومرتبه در این زمینه بیشتر صحبت کنیم. امروز هم که در خدمت اساتید محترم استان فارس بودیم و صحبت داشتم در این خصوص هم صحبت کردم.
ببینید زمانی که نهم ربیع میآید یک عده تندروها و کسانی که از اهلبیت جلوتر رفتهاند کارهایی انجام میدهند. آیا امام صادق (علیه السلام)، امام باقر (علیه السلام) یا امام حسن عسکری (علیه السلام) نهم ربیع جشن میگرفتند و در آنجا به مقدسات اهل سنت اهانت میکردند و ناسزا میگفتند؟! کدامیک از ائمه اطهار این کارها را کردند؟!
اصلاً یک مدرک ضعیف و جعلی برای ما بیاورید که خلیفه دوم نهم ربیع از دنیا رفته است! شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که خلیفه دوم بیست و چهارم یا بیست و ششم ذی الحجه از دنیا رفته است.
«مرحوم علامه مجلسِی» در کتاب «بحارالانوار» جلد سی و سوم صفحه 33 مفصل این قضایا را مطرح کرده است و از قول شیعه و سنی مطالبی آورده است. بروید و مطالعه کنید.
اصلاً نهم ربیع زمان به درک واصل شدن عمر بن سعد (لعنة الله علیه) قاتل امام حسین بوده است و اصلاً ربطی به خلیفه دوم ندارد.
برفرض هم باشد آیا درست است در زمانی که آمریکا و اسرائیل تلاش میکند میان شیعه و سنی اختلاف ایجاد کند این جلسات را تشکیل دهیم؟!
عربستان سعودی به بعضی از مسئولین حسینیهها پول میدهد تا در حسینیه به خلفا و عایشه توهین کنید و فیلم بگیرید و برای ما بفرستید. مسئولین امنیتی در یکی از شهرهای نزدیک قم آقایان را دستگیر کردند و آن حسینیه را با خاک یکسان کردند!!
این افراد به دنبال این هستند، زیرا منفعتشان در این است که میان شیعه و سنی اختلاف ایجاد کنند. قضایایی که در زاهدان پیش آمد چه دستهایی در کار بود؟!
من نمیخواهم به عمق قضایا و مسائل پشت پرده بپردازم، اما هرکسی بوده است که این قضایا را پیش آورده است به خداوند متعال و رسول الله و مسلمانان خیانت کرده است.
اگر جرئت دارید برای زنان و دختران کشته شده افغانی و اروپایی بیانیه بدهید!
این آقایان خواستند در رابطه با کشته شدن یک دخترخانم کرد و سنی اختلاف قومی و مذهبی راه بیندازند و این فتنهها را در کشور ایجاد کردند. بعضی افراد هم شروع به بیانیه دادن کردند.
من نمیدانم آقایانی که بیانیه دادند و سخنرانی کردند و مطلب گفتند و مطلب نوشتند، نُه روز قبل که در مریوان یک خانم کرد و سنی که به خاطر دفاع از عفتش جلوی فرزندانش خودش را از پنجره پایین انداخت و کشته شد کجا بودند؟!
آن زمان شما مرده بودید؟! چرا نسبت به آن قضیه ساکت شدید؟! همین امروز صبح دیدم که همسر یکی از سلبریتی ها به خاطر «مهسا امینی» داشت خود را هلاک میکرد.
شما در رابطه با کشته شدن پنجاه نفر از دختران شیعه و سنی که در کابل با خاک و خون یکسان شدند و تکه تکه شدند ساکت شدید؟!
من دوست ندارم زیاد نام ببرم اما جناب آقای «خاتمی»، جناب آقای «بیات» و جناب آقای «محقق»؛ تنها «مهسا امینی» دختر شماست و قلب شما به درد آمد و برای او بیانیه میدهید؟!
اگر همسر شما یا دختر شما جای خانمی بود که در تهران چادر از سرش برداشتند، ساکت مینشستید؟! آیا دختر شما جای پنجاه دختری که به خاک و خون کشیده شدند و تکه تکه شدند بود، ساکت مینشستید؟!
من تصویر این دختران را دارم. خدا میداند انسان نمیتواند به تصاویر این دختران نگاه کند. این فجایع قلب شما را به درد نیاورد و تنها همین قضیه قلبتان را به درد آورده است؟!
شاید شما عقدهای از نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری دارید که میخواهید عقده گشایی کنید!! این چه بساطی است که درست کردید؟!
خانمی به مقام معظم رهبری توهین و جسارت میکند. آقایی که افتخار نصیبش شد که در بیت رهبری سخنرانی کرد، اما در این قضایا رفوزه شد و در یک سخنرانی دو دقیقهای چندین بار میگوید که نیروی انتظامی باید بگوید: غلط کردم، غلط کردم. ما هم توئیت گذاشتیم که شما باید پنجاه بار به این کار خود بگویی: غلط کردم، غلط کردم!!
این آقایان در برابر این اتفاقاتی که افتاد و این همه عزیزان سپاه و بسیج و نیروی انتظامی کشته شدند، نباید عکس العمل نشان میدادند؟!
معذرت میخواهم من بنای ورود پیدا کردن در این زمینه ندارم، زیرا بحث قدری سیاسی است و نمیتوان در بحثهای سیاسی وارد شد. من ناگزیر هستم و مجبورم به مسائلی که ضرورت دارد اشارهای داشته باشم.
من مجبورم نشان بدهم. در تصویری که مشاهده میکنید هشتکهایی زده شده که در آن نوشته شده است: "همه باهم یک صدا؛ اسرائیل، «مریم رجوی»، «رضا پهلوی»، «خاتمی»، «فرهادی»، «جهانگیری»."
همگام شدن با این افراد چه معنایی دارد؟! اصلاً من کاری به نظام جمهوری اسلامی ندارم. اصلاً در ایران جمهوری اسلامی نیست و یک جمهوری غیر اسلامی است.
آیا همگام شدن با اسرائیل و «مریم رجوی» پست و خبیث که دستش به خون هفده هزار انسان بیگناه آلوده هست یا با «رضا پهلوی» به صلاح شما هست؟! آیا شما هیچ خجالت نمیکشید و حیا نمیکنید که هم صدا با آنها شدهاید؟!
ما شرف و وجدان را چکار کردهایم؟! من میخواهم به آقای «خاتمی» و هم فکرانش و خانمی که از مشهد نسبت به مقام معظم رهبری جسارت میکرد تنها یک جمله بگویم.
جناب آقای «خاتمی» و جناب آقای «محقق» بزرگوار! من نه به عنوان یک فرد شیعه و وابسته به نظام بلکه به عنوان یک ایرانی می گویم اگر رهبریهای رهبری خردمندانه نبود هر روز زن و فرزندتان در آغوش داعشی ها بودند!!!
آقای «خاتمی» عزیز! یکی از داعشی ها در فیسبوکش نوشته است: "175 مورد جهاد النکاح با دختران کردم اگر خداوند قبول کند!!!"
آیا میخواهید در ایران این را پیاده کنید؟! آقایان هنرمندان و سلبریتی ها آیا میخواهید آشوب درست کنید تا کار به اینجا برسد؟! حداقل به فکر زن و بچه خودتان باشید!!
بنده دیدم یکی از هنرمندان باشرف نوشته است: آقایانی که مردم را تشویق میکنند به خیابان بیایند، اول زن و فرزند خودشان را بفرستند.
من به روشنفکران کاری ندارم، اما به امثال آقای «خاتمی» می گویم که اگر رهبری خردمندانه این مرد بزرگ نبود، اهل و عیال شما همانند زنان مسلمان ایزدی برای فروش قیمت گذاری میشد!!
البته اگر خانمی که به مقام معظم رهبری جسارت میکرد را میخواستند بفروشند، من گمان میکنم ده یا پانزده دلار بیشتر ارزش قائل نمیشدند.
اگر واقعاً دلتان برای زن میسوزد، اتفاقاتی که هر روز در غرب می افتد را بیان کنید. من مجبورم کمی این قضایا را روشن کنم. بنده عرض کردم نمیخواهم این مسائل را نه به عنوان یک روحانی و شیعه و مسلمان بگویم بلکه به عنوان یک ایرانی می گویم.
تصویرهایی که ملاحظه میکنید نمونههایی از برخورد با زنان در غرب است. آیا این زن که دارد با فرزندش میرود، چه گناهی دارد که دارند اینطور او را لت و پار میکنند؟! ملاحظه کنید جلوی سه فرزند اینطور مادر را لت و پار میکنند.
همچنین تصویر دیگری که ملاحظه میکنید مربوط به مردی است که به اداره آمده و میبیند خانمی چادر دارد و او را به این شکل لت و پار میکند.
آقایان شما تنها برای «مهسا امینی» دلتان سوخت و قلبتان به درد آمد؟! اینها آدم نیستند؟! این زنان انسان نیستند؟!
یکی از آقایان میگفت که اینها تبهکارند. خاک بر سرتان!!! خانمی که در خیابان با دو سه فرزند خود راه میرود جرمش چیست؟! آیا او تبهکار است؟! چه گناهی کرده است که باید اینطور کتک بخورد؟! این برخورد این آقایان با زن است!!
همچنین مرد دیگری به اداره آمده و میبیند خانمی روسری به سر دارد. ببینید چطور سمت او هجوم برده و او را مورد ضرب و شتم قرار میدهد!! ملاحظه میکنید؟! آقایان سلبریتی ها شرف و وجدانتان را امتحان کنید و یک بیانیه هم برای این زنان بدهید.
یکی از مردانگیهایی که آیت الله رئیسی داشت، این بود که وقتی در سازمان ملل سخنرانی کرد گفت: چرا در رابطه با این همه جنایاتی که در غرب علیه زن انجام میشود ساکت هستید؟!
آیا آقایان احساس نمیکنند که این زنان هم انسان هستند؟! اصلاً من کاری ندارم که اصلاً این زنان مسلمان هستند، مسیحی هستند یا هر دینی دارند. اصلاً بر فرض لائیک هستند، اما انسان که هستند.
حضرات آقایان «خاتمی»، «محقق»، «بیات» و دیگر افرادی که نمیخواهم نامتان را ببرم آیا تا به حال برای این زنان هم بیانیه صادر کردید؟! آیا تا به حال از این جنایتکاران هم اظهار تنفر کردید و گفتید که رفتارتان قلب ما را به درد آورد؟! چرا این کارها را میکنید؟!
جملهای می گویم که شاید برای بنده، گران تمام شود!!
بنده جملهای می گویم که شاید بعضی افراد آن را حمل بر غلو کنند. در طول مدتی که مردم برنامههای بنده را دیدند، من یک مورد از تشرفاتی که آقایان نقل میکنند را در شبکه یا شبکههای دیگر نظیر «شبکه جهانی ولایت» نقل نکردم.
بنده معتقدم کسانی که دم از تشرف میزنند، از هر صد نفر نود و درصد یا دچار توهم هستند یا دکان باز کردند. در مقابل یقین دارم پنج درصد از این افراد صددرصد راست می گویند.
مطالبی که آیت الله ناصری از آیت الله بهجت نقل کرد داستان مفصلی دارد که ایشان میفرماید من دوستی دارم که خدمت حضرت ولی عصر مشرف میشود.
بنده عرض میکنم آقایان هنرمندان و سلبریتی ها و روحانیون ورشکسته سیاسی همانطور که من به وحدانیت خدا و رسالت رسول الله و امامت حضرت ولی عصر عقیده دارم، به این جملهای که می گویم هم عقیده دارم. آن جمله این است: "نظام جمهوری اسلامی خواهد ماند، طبق قول و فرمایش حضرت ولی عصر تا حضرت بیایند و این پرچم را به دست بگیرند و جمهوری اسلامی را هم پایگاه خود برای نشر معارف در سراسر دنیا قرار دهد."
این جمله را از من بشنوید و داشته باشید. ان شاءالله روزی ما زنده و شما زنده خواهیم گفت. عرض کردم به قدری نسبت به این قضیه یقین دارم، همانطور که به وحدانیت خداوند یقین دارم.
شما هر تلاشی کنید و هر آشوبگری که در این کشور راه بیندازید، بدانید این نظام این نظام فراز و نشیب دارد اما یقین بدانید نابود شدنی نیست. اگر قرار بود نابود شود در این چهل و اندی سال نابود شده بود.
در این چهل و اندی سال کم جنایت و کم توطئه علیه این نظام نکردند. هزار برابر هم توطئه و آشوبگری کنید دست ولایی حضرت ولی عصر پشت قضیه هست و یقین داشته باشید این نظام نابود نخواهد شد.
بنده جملهای که امشب گفتم را در عمرم نگفته بودم و شاید برای بنده گران تمام شود، اما اشکالی ندارد. انسان باید در بعضی از موارد ساکت نباشد و بها بگذارد و سرمایه گذاری کند.
این عقیده شخصی من هست. دوستان میدانند که من اهل مبالغه نیستم و در این مباحث هم زیاد ورود پیدا نمیکنم.
ما کلیات سیاسی اسلام را مطرح میکنیم، ادله امامت ائمه اطهار، ادله امامت ولایت فقیه و دیگر موارد را مطرح میکنیم و هرکدام از این آقایان مخالف هستند با اصل تأسیس حکومت جمهوری اسلامی در زمان غیبت یا ادله ولایت فقیه بیایند مناظره کنیم.
بنده حاضرم با این آقایان هم مناظره کنم و هم مباهله کنم و دعوت میکنم به میدان بیایند. اگر راست می گویند به میدان بیایند!!
«فَلا تَقْدُمُوهُمَا فَتَهْلِکوا»
از اهلبیت جلو نیفتید. دست ولایی حضرت ولی عصر و اهلبیت پشت سر این نظام هست، بخواهید یا نخواهید و بمیرید یا نمیرید.
من گمان میکنم هرچه گفتنی بود را گفتیم و تکلیفمان را انجام دادیم. امیدواریم ان شاءالله مرضی حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) قرار بگیرد. ما در خدمت شما هستیم.
مجری:
ان شاءالله که بتوانیم استفاده کنیم و عملاً در زندگی خودمان این توصیهها را که قطعاً از دل برمی آید جاری کنیم و بیش از پیش به این موارد عمل کننده باشیم. برویم یک فاصله بگیریم، برمی گردیم و در خدمت شما خواهیم بود.
عرض سلام مجدد خدمت همه شما بینندگان عزیز و ارجمند «شبکه جهانی حضرت ولی عصر». الحمدلله این توفیق را داریم به رسم یکشنبه شبها با برنامه «حبل المتین» در خدمت شما هستیم.
بیش از نیمی از برنامه گذشت و در خدمت شما بینندگان عزیز هستیم. همچنان هم فرصت هست که با این شمارههایی که عزیزان زیرنویس میکنند تماس بگیرید.
ان شاءالله عزیزان اتاق فرمان پاسخگوی شما خواهند بود، در فرصت مقتضی با شما تماس خواهند گرفت و صدای شما را متصل میکنند. ان شاءالله میتوانید سؤال و دغدغه خود را مطرح کنید و پاسخ آن را مستقیماً از حضرت استاد بگیرید.
تماسهای بینندگان برنامه:
به سراغ تماس اول برویم. آقای محمدی از اصفهان پشت خط هستند. آقای محمدی در خدمت شما هستیم، بفرمایید:
بیننده (آقای محمدی از اصفهان – شیعه):
سلام علیکم خدمت مجری محترم و سلام خدمت استاد ارجمند، شب شما بخیر؛
مجری:
علیکم السلام و رحمة الله.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
سلام علیکم و رحمة الله، ممنون و متشکرم. خدا حافظتان باشد.
بیننده:
اولاً میخواهم از برنامه خوب شما تشکر کنم که با سوز و علاقه به ما درس میدهید. سؤال من این است که اوایل انقلاب یکی از علما در ارتباط با موضوع بداء در اسلام صحبت داشتند. ایشان میفرمودند که وقتی امام حسین (علیه السلام) شهید شدند، قبل از آن آنچه از اراده الهی گذشته بود پیروزی حکومت اسلامی در سال 70 هجری بود. با شهادت امام حسین این مسئله به تعویق افتاد.
سؤال من این است که امام حسین فرمودند که ما به کربلا خواهیم رفت و آنجا نماز خواهیم خواند. آنجا هم آن اتفاق افتاد.
سؤال من این است که در ارتباط با پیروزی حق یا تحویل دادن حکومت اسلامی به امام زمان آیا ممکن است در اثر اعمال و رفتار ما بداء حاصل شود و این مسئله معلق بماند یا حتمیت و قطعیت که فرمودید به قوت خود باقی است؟! با تشکر از برنامه خوب شما.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
تشکر از حضرتعالی. جناب آقای محمدی بزرگوار خدمت شما عرض کنم بعضی از وعدههای اهلبیت موکول به مشیت الله است. گاهی اوقات موکول به مشیت الله نیست؛
(ذلِک وَعْدٌ غَیرُ مَکذُوب)
این وعدهای است که دروغ نخواهد بود.
است. انبیاء الهی فرمودند: ظلم نکنید، جنایت نکنید. بعضی از خبرهایی که اهلبیت (علیهم السلام) و انبیاء الهی میدهند، موکول به مشیت الله است. در سوره مبارکه هود آمده است که حضرت صالح فرمود:
(تَمَتَّعُوا فِی دارِکمْ ثَلاثَةَ أَیام)
سه روز در خانههاتان متمتع گردید (و بعد از آن عذاب الهی فرا خواهد رسید).
(ذلِک وَعْدٌ غَیرُ مَکذُوب)
این وعدهای است که دروغ نخواهد بود.
سوره هود (11): آیه 65
این وعدهای است که تکذیب شدنی و تغییر دادنی نیست. ائمه اطهار (علیهم السلام) میفرمایند:
«وَ أَکثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَج»
کمال الدین و تمام النعمة، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 485، ح 4
بعضی دیگر هم بحثهای دیگری دارند که شاید بداء حاصل شود. آقای محمدی همانطور که آیت الله ناصری نقل کردند، بنده خودم با آیت الله خزعلی حدود چهل و پنج روز قبل از رحلت آیت الله العظمی بهجت خدمت ایشان بودیم.
آیت الله خزعلی از آیت الله العظمی بهجت سؤال کرد و ایشان همان حرفی را که آیت الله ناصری منتشر کردند بیان کردند و فرمودند: من دوستی دارم که خدمت حضرت ولی عصر میرسد.
از او سؤال کردم از فرج چه خبر؟! ایشان فرمودند: فرج نزدیک است و حتی پیرمردان هم فرج را میبینند.
حال مراد از اینکه پیرمردان هم میبینند، این نیست که چرا آیت الله العظمی بهجت فرج را ندیدند. ما بسیاری از پیرمردانی داریم که از آیت الله بهجت هم معمرتر بودند.
جالب اینجاست که آیت الله ناصری می گویند من سؤال کردم: دوست شما که میگوید حضرت فرمودند پیرمردان هم زمان ظهور را درک میکنند چند سال دارد؟! ایشان فرمودند: شصت و دو سال دارد.
همان کسی که میگوید پیرمردها هم میبینند، از وعدههای غیر مکذوب است. همان فردی که دوست آیت الله العظمی بهجت است، قاطعانه از حضرت نقل میکند و میگوید: جمهوری اسلامی ناموس ماست و نمیگذاریم از بین برود.
جمهوری اسلامی فراز و نشیب دارد و مشکلاتی دارد، اما این نظام نابود شدنی نیست. این فرمایش (ذلِک وَعْدٌ غَیرُ مَکذُوب) و وعده قطعی حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) است از زبان شخصی همانند آیت الله العظمی بهجت.
ایشان میفرمایند که من دوستی دارم خدمت حضرت ولی عصر میرسد. آیت الله العظمی بهجت بارها توسط این دوستشان خدمت حضرت ولی عصر رسیدند. حال من داستانهای زیادی در این رابطه دارم. حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) میفرمایند: قطعاً این جمهوری اسلامی خواهد ماند و نابود شدنی نیست!!
این قضیه بداء بردار نیست. ان شاءالله به حول قوه الهی شبی همینجا برنامه داشته باشیم و به شما زنگ بزنیم و بگوییم که ما گفته بودیم این وعده (ذلِک وَعْدٌ غَیرُ مَکذُوب) است. دیدید که این وعده غیر مکذوب است یا خیر!
آقایانی که دارند تلاش میکنند یقین داشته باشند که تلاشهایشان مذبوحانه است و به هیچ جا نخواهد رسید و تنها چندین شهید خواهیم داد.
یکی از اولیاء الله به خود من میگفت: وقتی مهمان عزیزی میآید جلوی پایش گوسفند میکشند. وقتی مهمان عزیزتری هست جلوی پایش گاو میکشند.
وقتی مهمان عزیزتر هست جلوی پایش شتر میکشند. گاهی اوقات که مهمان خیلی عزیز است چندین شتر جلوی پای او میکشند.
عزیز سفرکردهای که هزار و دویست و اندی سال به سفر رفته و میخواهد برگردد قربانی میخواهد. شهدای عزیز ما که دارند پرپر میشوند همگی قربانی سر راه حضرت ولی عصر است.
این خونها به خاطر آن عزیز سفر کرده که میخواهد بیاید ریخته میشود. این خونها میجوشد و ملت ایران را بیدار میکند.
مشاهده کنید در تمامی فتنهها نظیر فتنه 1388 چه اجتماعاتی داشتند، اما در قضایای اخیر هرچه فراخوان میدهند هیچکسی به فراخوانشان عمل نمیکند.
همین دیشب در قم فراخوان داده بودند، اما ده نفر هم نیامد. همچنین در تهران فراخوان داده بودند، اما کسی نیامد.
حال قضیه زاهدان اختلافاتی میان خودشان است که من نمیخواهم زیاد آن را مطرح کنم. اصلاً در قضیه زاهدان بحث «مهسا امینی» و امثال آن مطرح نیست.
بحث زاهدان قضیهای است که اگر مسئولان امنیتی خودشان صلاح دیدند، پرده را بردارند و برای مردم بیان کنند که قضیه روز جمعه سیاه زاهدان از چه قرار بود. این قضایا هیچ ارتباطی به مسائل جدید و شورشهای جدید نداشت بلکه مسائل دیگری بود.
البته بنده دیدم بعضی از خبرگزاری ها از امروز افشاگری کردند، اما بنده صلاح نمیدانم این قضایا را در شبکه مطرح کنم.
به صورت کلی روشن خواهد شد که این قضیه، قضیهای پیچیده است و ربطی به شیعه و سنی هم ندارد. این قضیه مربوط به اختلافاتی است که میان خودشان بود، اما میخواستند انتقام را از نظام بگیرند.
آنها کور خواندهاند؛ این نظام طبق وعده غیر مکذوب ماندنی است و از بین رفتنی نیست. مردم این را در ذهن مبارکشان داشته باشند و در سینههایشان یادداشت کنند که این نظام تا ظهور حضرت ولی عصر طبق قول غیر مکذوب حضرت از بین رفتنی نیست.
مجری:
ان شاءالله، بسیار عالی، بسیار خوب. تشکر میکنیم از جناب آقای محمدی که از اصفهان همراه ما بودند و این سؤال را پرسیدند و این تأکیدات فراوان را همه با همدیگر شنیدیم.
جناب آقای علیزاده از کرج پشت خط هستند. آقای علیزاده در خدمت شما هستیم، بفرماید:
بیننده (آقای علیزاده از کرج – شیعه):
با عرض سلام خدمت آقای مرعشی و حاج آقا قزوینی، خسته نباشید، شب شما بخیر.
مجری:
علیکم السلام و رحمة الله، سلامت باشید. در خدمت شما هستیم.
بیننده:
فرمایشاتی که حاج آقا فرمودند را خودم کاملاً همه آنها را تأیید میکنم. من ترک هستم و حاج آقا هم ترک هستند و میدانند هیچ مسلمانی راضی نیست که زن و بچهاش لخت و عریان و بدون حجاب بیرون بیاید.
ما کارهایی که الآن انجام میشود را تأیید نمیکنیم، حتی من راضیام که قوه قضائیه با این مسائل برخورد کنند.
حاج آقا اولتیماتومهایی هم به آقایانی بفرمایند که یک ساعت نه جبهه را دیدند، نه انقلاب را دیدند، در بهترین ویلاهای لواسان و بهترین خانهها مینشینند و بچههایشان در آمریکا و آلمان و فرانسه زندگی میکنند.
ما از قوه قضائیه انتظار داریم که این افراد را هم معرفی کنند. مأموران را هم بفرستند و این افراد را هم بیاورند. چنین نباشد که بگویند اسم این دزد را نگوییم که به صلاح نیست، اسم آن دزد را نگوییم که به صلاح نیست.
من از حاج آقا خواهش میکنم و خواسته مردم هم همین است. البته نه این مردمی که در خیابان هستند مراد من سایر مردم است.
لطف کنید نسبت به این افراد هم اولتیماتوم بدهید و قوه قضائیه هم با این افراد برخورد کنند. آقایی که اینجا نشسته پست و مقام دارد، اما بچههایش در آمریکا کار میکند.
من با تمام فرمایشات حضرت استاد موافقم و این افراد را تأیید نمیکنم. خیلی ممنونم، تشکر میکنم. من همیشه مزاحم شما هستم.
مجری:
بزرگوارید، تشکر میکنیم از تماستان جناب آقای علیزاده عزیز که از کرج همراه ما بودید. اگر نکات تکمیلی هم بود نسبت به صحبتهای آقای علیزاده ان شاءالله در خدمت حضرت استاد خواهیم بود.
آقای شاه مرادی از سیرجان پشت خط هستند. آقای شاه مرادی در خدمتتان هستیم، بفرمایید:
بیننده (آقای شاه مرادی از سیرجان – شیعه):
سلام علیکم، خسته نباشید.
مجری:
سلام علیکم و رحمة الله، خسته نباشید.
بیننده:
با عرض سلام خدمت مجری محترم و حضرت آیت الله قزوینی عزیز. یک سؤالی داشتم که البته سؤال من در خصوص اغتشاشات نیست.
در یکی از شبکهها در خصوص نامهای صحبت میشد که این نامه را «عمر بن خطاب» در زمان حیاتش به «معاویه» نوشته بود و بعد از شهادت امام حسین این نامه توسط یزید به عبدالله بن عمر فرستاده شد.
در این نامه نوشته بود: پسر ابوسفیان! به خدا ما از ترس شمشیرها ایمان آوردیم. در این نامه به بتهای زمان جاهلیت سوگند یاد کرده بود که ما را به آنچه ایمان نداشتیم میخواندند.
بنده خدا سندی برای این نامه ذکر نکرد. اینترنتها هم مشکل داشتند و من هم نتوانستم سند نامه را پیدا کنم. میخواستم ببینم آیا واقعاً چنین نامهای هست که نوشته شده باشد؟!
مجری:
بسیار خوب. خیلی ممنون و متشکرم جناب آقای شاه مرادی که از سیرجان تماس گرفتند. تشکر میکنیم از تماستان.
سرکار خانم رحمانی از محمود آباد پشت خط هستند. در خدمت شما هستیم سرکار خانم، بفرمایید:
بیننده (خانم رحمانی از محمود آباد – شیعه):
بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم عجل لولیک الفرج. میخواستم در رابطه با اغتشاشی که در رابطه با حجاب کرده بودند صحبت کنم. حجاب بهانهای هست و میخواهم بگویم اصلاً نظام جمهوری اسلامی جایگاه و مقام و منزلت خود را دارد.
مگر این افراد بچه شیعه نیستند؟! مگر قرآن را قبول ندارند؟! در قرآن کریم نسبت به حجاب سفارش شده است و فرموده است: خانمها خودشان را بپوشانند و تنها گردی صورت معلوم باشد و مقنعه بگذارند تا شانهها را بپوشاند.
مگر فقط رهبر ما گفته است یا روحانیون ما در رابطه با حجاب گفتهاند؟! قرآن کریم گفته است! حال این افراد حجاب را بهانه قرار دادند و می گویند به خاطر حجاب این اتفاقات پیش آمده است و بسیاری از خانوادهها داغدار شدند.
جوانان متوجه نیستند، زیرا جوان هستند. ان شاءالله به حق امام زمان این مشکلات حل شود و دشمنانی که منتظر هستند تا به کشور ما ضربه بزنند، این ضربهها و اتفاقات بدی که برای ما میخواهند به خودشان برگردد.
مجری:
ان شاءالله، تشکر میکنیم سرکار خانم رحمانی که از محمود آباد با شبکه در تماس بودید. ان شاءالله با ظهور حضرت تمامی دعاها برآورده شود و ظلمها برچیده شود و ما هم شاهد این ماجرا باشیم و در رکاب حضرت باشیم.
جناب آقای فتحی از کرج پشت خط هستند. جناب آقای فتحی در خدمتتان هستیم، بفرمایید:
بیننده (آقای فتحی از کرج – شیعه):
سلام خدمت شما و استاد گرامی.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
سلام علیکم و رحمة الله.
مجری:
علیکم السلام و رحمة الله.
بیننده:
اگر اجازه بدهید سریع و تیتروار سه مطلب را عرض کنم، زیرا شما لذت میبرید وقتی من از تورات می گویم.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
بفرمایید.
بیننده:
مطلب اول سند حضرت حجت در تورات. قرآن کریم آیه 133 از سوره مبارکه بقره میفرماید: کجا بودید وقتی یعقوب به فرزندانش میگفت که بعد از من چه کسی را میپرستید؟! آنها گفتند: فلانی و فلانی و فلانی!
همین وصیتها در «صفر پیدایش» فصل 49 باز شده است. در اینجا آمده است که حضرت یعقوب شروع به گفتن وصیتها میکند و میفرماید: بنی اسرائیل پیامبری با شما شروع میشود، اما با شما تمام نمیشود.
پیامبری با شما تمام نمیشود تا زمانی که «شیرویه» بیاد، کسی که قرار است همه مردم جهان به دور او جمع شوند. ایشان دقیقاً هم میگوید که «شیرویه» از بنی اسرائیل نیست.
مطلب دوم آیات یک تا شش از سوره مبارکه عنکبوت است. قرآن کریم دقیقاً اشاره میکند و میفرماید: به محض اینکه گفتید (آمَنَّا) شیعه هم که ولتان نمیکنم. دنیا را تکاندم تا شماها درآمدید. حال شما باید امتحانی پس بدهید. هرکسی توانست از این فیلتر آخر سالم رد شود، (لقاء الله). این دقیقاً الآن دارد اجرا میشود.
مطلب سوم این است که ثبت نشده است. حال اجازه هست وعده ثبت شده انقلاب ایران را ببینیم؟!
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
بفرمایید.
بیننده:
اگر زحمت بکشید آیات چهارم تا هشتم سوره مبارکه اسراء را داشته باشیم. بنده در تحقیقاتم دیدم و اولین خبر را در کتب بنی اسرائیل پیدا کردم. آنجا هم گفته میشود ایرانیها میآیند.
(وَ قَضَینا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَینِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کبِیراً)
ما به بنی اسرائیل در کتاب (تورات) اعلام کردیم که دو بار در زمین فساد خواهید کرد، و برتری جویی بزرگی خواهید نمود.
(فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیکمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولاً)
هنگامی که نخستین وعده فرا رسد مردانی پیکار جو را بر شما میفرستیم (تا سخت شما را در هم کوبند حتی برای بدست آوردن مجرمان) خانهها را جستجو میکنند، و این وعدهای است قطعی.
ثابت کردم که سال 258 میلادی «شاپور اول» شاه ساسانی آنها را از اورشلیم اخراج کرد. بنی اسرائیل کجا را داشتند که بروند زمانی که از اورشلیم بیرون رفته بودند؟! آنها در کتابهایشان خوانده بودند که پیغمبر آخرالزمان در یثرب حکومت خواهد کرد.
بنی اسرائیل سیصد و پنجاه سال قبل از پیامبر گرامی اسلام به مدینه رفتند و قلعههای خیبر و بنی نظیر را ساختند و منتظر پیامبر اسلام نشستند.
قرآن کریم میفرماید: میشناختند، همانطور که برادرانشان را میشناختند. سپس اسرائیل امروزی را تعریف میکند:
(ثُمَّ رَدَدْنا لَکمُ الْکرَّةَ عَلَیهِمْ وَ أَمْدَدْناکمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ جَعَلْناکمْ أَکثَرَ نَفِیراً)
سپس شما را بر آنها چیره میکنیم و اموال و فرزندانتان را افزون خواهیم کرد و نفرات شما را بیشتر (از دشمن) قرار میدهیم.
ببینید دقیقاً دارد اسرائیل را میگوید. درواقع قرآن کریم دارد طوری تلویحاً میگوید اسرائیل امروزی آخرین فرصت قوم بنی اسرائیل برای زندگی در اورشلیم است، تا اگر اتفاقی افتاد نگویند پدران ما کاری کرده بودند که ما از مهدی محروم شدیم. اگر شما همین اطلاعات را داشتید، میگفتید:
(إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها)
اگر نیکی کنید بخودتان نیکی میکنید، و اگر بدی کنید باز هم به خود میکنید.
پس بروید ببینم خودتان چکار میکنید! به این آیه دقت کنید که دقیقاً گفته میشود:
(فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِیسُوؤُا وُجُوهَکمْ وَ لِیدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِیتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِیراً)
و هنگامی که وعده دوم فرا رسد (آن چنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت که) آثار غم و اندوه در صورتهایتان ظاهر میشود و داخل مسجد (اقصی) میشوند، همانگونه که در دفعه اول وارد شدند، و آنچه را زیر سلطه خود میگیرند درهم میکوبند!
در این آیه آمده است همان کسانی میآیند که دفعه اول آمده بودند، یعنی ایرانیها! اگر آنها به اسرائیل برسند نسل شما را نابود میکنند. این ثبت شده انقلاب ما در قرآن کریم است.
(عَسی رَبُّکمْ أَنْ یرْحَمَکمْ وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا وَ جَعَلْنا جَهَنَّمَ لِلْکافِرِینَ حَصِیراً)
امید است پروردگارتان به شما رحم کند، هر گاه برگردید ما باز میگردیم، و جهنم را زندان سخت کافران قرار دادیم.
سوره إسراء (17): آیات 4 تا 8
به جهت اینکه در تفاسیر نبود همه فکر میکردند دفعه اول را بخت النصر رفته است. جسارتا وقتی شما دستور فرمودید که کتابها را بفرستم، من یک بسته آماده کردم تا برایتان بفرستم.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
دست شما درد نکند.
بیننده:
دقیقاً امام میفرمود که انقلاب ما وعده خداست و اسرائیل باید از بین برود. این دقیقاً عین جمله امام است. آنگاه که وعده انتقام دوم شما فرارسد، (کما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ). وقتی آنها به اسرائیل برسند، نسل شما را از بین میبرند.
این سه مطلب جزو کارهایی بود که من کردم. بنده خواهش میکنم آیه 133 از سوره مبارکه بقره را داشته باشید.
مجری:
آقای فتحی عزیز بسیار قابل استفاده و بسیار زیبا بود. به دلیل اینکه عزیزان دیگری هم پشت خط هستند و پاسخها باید گفته شود، اگر امکان داشته باشد در جلسات آینده ادامه مباحث را در خدمت شما هستیم.
تشکر میکنیم از جناب آقای فتحی. آقای عزیزی از قزوین پشت خط هستند. آقای عزیزی در خدمت شما هستیم، بفرمایید:
بیننده (آقای عزیزی از قزوین – شیعه):
سلام علیکم، خسته نباشید.
مجری:
علیکم السلام و رحمة الله.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
سلام علیکم و رحمة الله.
بیننده:
صحبتهایی که میخواستم عرض کنم آقای فتحی همه را انجام دادند. من فقط از شما تشکر میکنم.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
خواهش میکنم، موفق و مؤید باشید.
بیننده:
زنده باشید، خدانگهدار.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
خداوند به شما جزای خیر عنایت کند، ممنون و متشکریم.
مجری:
آقای عزیزی موفق باشید. بعید می دانم دیگر بتوانیم تماسهای دیگر را وصل کنیم. حضرت استاد پاسخ و بازخوردشان را نسبت به مطالبی که بیان شد میفرمایند. ان شاءالله اگر فرصت شد بازهم در خدمتتان خواهیم بود.
حضرت استاد ما در خدمتتان هستیم. آقای محمدی تماس اول بودند و آقای علیزاده هم از کرج بودند. اگر مطلب تکمیلی نسبت به این صحبتها هست بفرمایید.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
مطلب دیگری نیست، اما بنده بازهم به عموم مردم توصیه میکنم آگاه باشند و قدری متوجه باشند. عزیزانی هم که فریب خوردهاند و تحت احساسات قرار گرفتهاند، احساساتی نشوند.
در هشت سال دفاع مقدس، آمریکا با آن قدرت و تمام دنیا در یک طرف بود و ایران در یک طرف بود، نتوانستند حکومت اسلامی را از بین ببرند. الحمدلله رب العالمین امروز ایران از نظر امکانات نظامی جزو پیشرفتهترین کشورهاست قطعاً هیچ کاری نمیتوانند بکنند.
ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود میبری و زحمت ما میداری
باید به امثال «مریم رجوی» و اسرائیل هم بگوییم:
مه فشاند نور و سگ عوعو کند
هرکسی بر فطرت خود خو کند
جواب آن افراد هم باید اینطور داده شود. تقاضای ما از قوه قضائیه این است که نسبت به کسانی که واقعاً ائمه کفر هستند و در رأس هستند با جدیت برخورد کنند. امیرالمؤمنین در جنگ جمل میفرمایند:
«فَقَأْتُ عَینَ الْفِتْنَة»
چشم فتنه را کور کردم.
نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 137، خ 93
شاید ما اشتباه میکنیم، اما بنده عقیده شخصی خود را می گویم. اگر ما در فتنه 88 با سران فتنه خوب برخورد کرده بودیم و همان کاری که «اردوغان» کرد را میکردیم این فتنهها به وجود نمیآمد.
من کار «اردوغان» را قبول ندارم و با هیچ یک از موازین اسلامی هم تطبیق نمیکند، اما اگر یک صدم قاطعیت ایشان را با مخالفین داشتیم این فتنهها به وجود نمیآمد.
ما از قوه قضائیه مخصوصاً از برادر عزیزمان حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژهای که خدمتشان هم ارادت داریم تقاضا میکنیم که این دفعه دیگر با سران فتنه برخورد خوبی داشته باشند.
افرادی هم فریب خوردند. همین امروز دیدیم بعضی از خبرگزاریهای مورد اعتماد می گویند: تعدادی از آنها دوست دختر و دوست پسر بودند که آنجا آمده بودند.
بعضی دیگر از مطالب را صلاح نیست مطرح کنیم. ما از قوه قضائیه تقاضا داریم کسانی که فریب خوردند را با رأفت اسلامی نصیحت کنند و اگر هم میخواهند حکم بدهند حکم معلق بدهند و آنها را محروم نکنند. حیف است برای این افراد پرونده سازی شود و آیندهشان خراب شود. آنها فرزندان و عزیزان ما هستند.
حال اگر قدری فحش دادند و خرابکاری کردند، آنها را از همین پولهای کلانی که آقایان به برکت جمهوری اسلامی در بانکها ریختند و قصرها ساختند جبران کنید.
ما تقاضا داریم که با سران فتنه همانند فتنه 88 برخورد نکنید که آیندگان درباره شما طور دیگر قضاوت خواهند کرد. قرآن کریم در مورد سران فتنه میفرماید:
(فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکفْر)
با پیشوایان کفر پیکار کنید.
سوره توبه (9): آیه 12
رسول اکرم وقتی جوانی که خاکروبه به سرشان میریزد و خار به چشمان مبارکشان میاندازد مریض میشود به عیادتشان میرود، زیرا این شخص فریب خورده است. در مقابل قرآن کریم نسبت به سران فتنه میفرماید:
(تَبَّتْ یدا أَبِی لَهَبٍ وَ تَب)
بریده باد هر دو دست ابو لهب (و مرگ بر او باد.)
سوره مسد (111): آیه 1
پیغمبر اکرم نسبت به «ابوجهل» و دیگران قاطعانه برخورد کردند. الحمدلله رب العالمین رؤسای قوه قضائیه آگاهتر هستند و روی این قضایا خوب عمل کردند و عمل میکنند، اما تقاضای عموم مردم است که با قاطعیت در این زمینه برخورد شود.
مردم هم آگاه باشند که این افراد این دفعه با خوابهای آشفتهتری به میدان آمدند و تصور میکنند که میتوانند کاری انجام بدهند. این افراد خسته میشوند و هیچ کاری نمیکنند.
آن خانم الدنگ چند شب قبل در تلویزیون گریه میکرد و به سرش میزد که مردم به حرفهای ما اهمیت نمیدهند و وقتی فراخوان میدهیم مردم جمع نمیشوند!!
آقای شاه مرادی! نامه مربوط به محمد بن ابی بکر و معاویه مفصل در تاریخ آمده است. از میان کتب اهل سنت آقای «مسعودی» متوفای 346 هجری در کتاب «مروج الذهب» جلد اول صفحه 353 شرح این نامه را آورده است.
«ابن ابی الحدید معتزلی» عالم اهل سنت متوفای 655 هجری در کتاب «شرح نهج البلاغه» جلد 3 صفحه 111 مفصل این قضیه را آورده است.
«عاصمی مکی» در کتاب «سمط النجوم العوالی» جلد 3 صفحه 15 این قضیه را آورده است. آقای «بلاذری» در کتاب «أنساب الأشراف» جلد اول صفحه 359 این قضیه را آورده است. در کتب شیعه هم الی ماشاءالله این قضیه آمده است.
من زیاد به این نامه که ردوبدل شده است ارادت ندارم و در طول این چند سال مطرح هم نکردم و دوستان ندیدند که من بخواهم به این نامه بپردازم. ما به قدری ادله محکم و قوی داریم که اصلاً نوبت به این نامه نمیرسد.
ادله ما همانند سیل قوی یا نور خورشید است که یکی از ائمه اطهار قسم یاد میکنند و میفرمایند: والله حقانیت ما همانند آفتاب روشن است. با وجود آفتاب نیاز نیست که ما چراغ قوه بگیریم و با چراغ قوه حقانیت اهلبیت را ثابت کنیم.
مجری:
سرکار خانم رحمانی هم نسبت به حجاب در قرآن کریم مطالبی داشتند. بعد از آن هم آقای فتحی از کرج بودند که نسبت به بحث تورات و روایاتی که وجود داشت مطالبی بیان کردند. اگر نکتهای هست بفرمایید.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
نکتهای نیست. همان مطلبی که ایشان مطرح کردند در سوره مبارکه نور آیه 31 مفصل آمده است. قرآن کریم میفرماید:
(وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها)
و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوسآلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند، و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند.
سوره مبارکه نور ابتدا بحث حجاب را نسبت به مردان مطرح کرده است و میفرماید:
(قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِک أَزْکی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یصْنَعُون)
به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و فروج خود را حفظ کنند، این برای آنها پاکیزهتر است، خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است.
آیه 31 سوره مبارکه نور همچنین در ادامه خطاب به زنان میفرماید:
(وَ لْیضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیوبِهِنَّ وَ لا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکتْ أَیمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یظْهَرُوا عَلی عَوْراتِ النِّساءِ )
و (اطراف) روسریهای خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم کیششان یا بردگانشان (کنیزانشان) یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند.
(وَ لا یضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیعْلَمَ ما یخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعاً أَیهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُون)
آنها هنگام راه رفتن پایهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود. (و صدای خلخال که بر پا دارند به گوش رسد) و همگی به سوی خدا بازگردید ای مؤمنان تا رستگار شوید.
سوره نور (24): آیات 30 و 31
این آیات نشانگر این است که بحث حجاب یک بحث قرآنی است، بحث روایت نیست که ما بخواهیم آن را زیر سؤال ببریم. بی سوادهایی هم که به آیه شریفه:
(لا إِکراهَ فِی الدِّین)
در قبول دین، اکراهی نیست.
سوره بقره (2): آیه 256
ظاهراً اصلاً قرآن را نخواندند و اصلاً از معنای قرآن کریم خبر ندارند. ما نمیتوانیم در اصل دین کسی را اجبار کنیم و بگوییم که بیا مسلمان شو یا بیا شیعه شو. اعتقادات یک امر قلبی است و با شمشیر در قلب نمیرود.
این افتخار است که اسلام با شمشیر پیروز نشده است. حال اگر کسی آمد و اسلام را پذیرفت، یک سری لوازماتی دارد.
ممکن است کسی بخواهد لخت مادرزاد در خیابان بگردد. آیا شما اجازه میدهید که چنین در خیابان ظاهر شود؟! آیا حاضرید فرزندانتان بروند ببینند چند نفر لخت و عریان به خیابان آمدهاند؟!
ممکن است افرادی بخواهند در خیابان شراب بخورند. آیا شما به آنها اجازه میدهید یا می گویید که اگر کسی اسلام را پذیرفت باید شرایط و اوامر و نواهی اسلام را هم بپذیرد؟!
مجری:
بسیار خوب. حضرت استاد بسیار تشکر میکنیم، بسیار از محضرتان استفاده کردیم.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
ما از آقای فتحی هم تشکر میکنیم که هرگاه تماس میگیرند نکات زیبایی بیان میکنند. خداوند ان شاءالله جزای خیرشان بدهد.
مجری:
حضرت استاد از شما ممنون و متشکریم. همچنین تشکر میکنم از همه شما بینندگان عزیز و ارجمند که امشب هم تا انتهای برنام همراه ما بودید. ان شاءالله که موفق و مؤید و منصور باشید.
تا دیدار آینده خدانگهدار
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته