معظم له در بیان نکته اول متذکر شدند: ما باید احساس کنیم ماه مبارک رمضان با ماههای دیگر خیلی تفاوت دارد، همان گونهی که این ماه به تعبیر رسول اکرم (ص) در آخرین جمعهی شعبان آن خطبهی مفصلی را خواندند و فرمودند: «هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّه»
من گمان میکنم دیگر از این تعبیر، ظریفتر نمیشود بیان کرد، ماهی است که در آن در ضیافت خدا هستیم، مهمانی خدا هستیم، وقتی کسی شما را به مهمانی دعوت میکند تلاش میکند آنچه که در توانش است برای پذیرایی شما فراهم کند.
شاید رمزش این باشد در ماههای دیگر اگر موانع اجابت دعا بود، دعا به اجابت نمیرسید خدای عالم در این ماه و به برکت این ماه موانع دعا را بر طرف میکند. شرایط دعا باشد یا نباشد دعا مستجاب است.
در روایت هم داریم در رابطه با سجده بر تربت آقا امام حسین (سلام الله علیه) وقتی اعمال ما را بالا میبرند ایستگاههای مختلفی است. ایستگاه غیبت، ایستگاه دروغ، ایستگاه بهتان افترا. بررسی میکنند اگر این کسی که نماز خوانده اهل غیبت باشد از همانجا بر میگردانند در روایت دارد به سرش میکوبند.
اگر اهل غیبت نبود در ایستگاه بعدی میرود، ایستگاه دروغ است، اگر اهل دروغ باشد این نماز را بر میگردانند. اگر از آنجا رد شد و بالا رفت، اهل نگاه به نامحرم بوده دوباره بر میگردانند ، یعنی به تعداد گناهان ایستگاههای است که در این ایستگاهها بررسی میکنند تا ببینند صاحب این عمل این موانع را رعایت کرده و یا رعایت نکرده است.
آقا امام صادق (سلام الله علیه) قریب به این مضمون میفرماید: "چه بسا هفتاد، هشتاد سال از عمر یک مؤمن میگذرد؛ ولی یک رکعت نماز قبول شده در پروندهاش نوشته نمیشود."
ولی دارد هنگامی که مؤمن به تربت امام حسین (سلام الله علیه) سجده میکند وقتی بالا میرود، همان ایستگاه اول که به طور مثال ایستگاه غیبت است ، مأمورین میخواهند بیایند بررسی کنند میبینند این نماز بوی امام حسین میدهد کنار میروند!
اینکه میفرماید:
«وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَاب» رمزش این است که خدای عالم موانع اجابتی که در دیگر ماهها بوده در این ماه برداشته است .
رئیس موسسه و شبکه جهانی حضرت ولیعصر (عج ) در نکته دوم افزودند :
نکتهی دیگری که در این جا است ما باید خیلی حواسمان جمع باشد، که ماه رمضان، ما را متحول کند. بعد از ماه رمضان ما احساس کنیم رمضان در اخلاق ما، در رفتار ما، در کردار ما و در اعتقادات ما اثر گذاشته است.
اگر ماه رمضان بیاید و بگذرد، ما با قبل ماه رمضان تفاوتی نداشته باشیم معلوم میشود که ما لیاقت استفاده از ماه رمضان را نداریم.
لذا نبی مکرم در این خطبه میفرماید:
«أَبْوَابَ الْجنَانِ فِي هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَة»
درهای بهشت در این ماه به روی شما باز است.
خیلی تعبیر قشنگ و زیبایی است.
«فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُغَلِّقَهَا عَلَيْكُمْ»
در این ماه از خدا بخواهید هرگز درهای بهشت را برای شما نبندد.
یعنی ماه رمضان، ما بیاییم تا آخر عمرمان خودمان را بیمه کنیم که دیگر این درهای بهشت به روی ما تا ابد بسته نشود.
استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علیمه قم در ادامه با نقل خاطراتی از علماء و عرفای اخلاقی ادامه دادند : یکی از عرفای بزرگ میگوید من یک روزی با خانوادهام عصبانی شدم در عالم معنا به من گفته شد گفتند تا بیست سال دعایت به اجابت نمیرسد، تا بیست سال دعاهایت محبوس شد!!
تولیت مدرسه علمیه باقرالعلوم (علیه السلام تهران ) در پایان از این جلسه ضمن التماس دعا از حضار فرمودند : شما به خودتان نگاه میکنید قبل از اینکه شما خودتان را ببینید آقا امام زمان (عج) شما را میبیند و لذا ما تلاش کنیم در این ماه رمضان خودمان را امام زمانی کنیم. تلاش کنیم به یک مرحلهی خودمان را برسانیم که احساس کنیم همواره در محضر حق و در محضر ولی حق هستیم و این را ان شاء الله بعد از ماه مبارک رمضان هم بتوانیم ادامه بدهیم.