نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
فهرست نظرات

از تاريخ: تا تاریخ: عبارت موردنظر: محل جستجو:

شماره صفحه از 2825  »
1
کد مطلب: 2738 - عنوان: اين عكس "ابوبكر" خليفه اول اهل سنت است
نام و نام خانوادگی: علی - تاریخ انتشار: ١٤:٥٣ - ٢٤ آذر ١٣٩٧
بنظرم نقش اول رو بدن ابوبکر بغدادی بازی کنه ،اصل جنسه خودش حتی گریمم نمیخواد
2
کد مطلب: 5544 - عنوان: روش شناسي در پاسخ گويي به شبهات
نام و نام خانوادگی: علی رجبی - تاریخ انتشار: ١٩:٥٣ - ٢٣ آذر ١٣٩٧
احسنتم مطالب عالمانه و مستدل اند.کاش در کنار دروس اصلی حوزه در کنار هر اصل و فرعی از دین، شبهات و روش پاسخگوی آن هم تعلیم داده می شد
3
کد مطلب: 5171 - عنوان: قرآن كريم در چه زماني و توسط چه كسي جمع آوري شده است ؟
نام و نام خانوادگی: سیده مائده - تاریخ انتشار: ١٣:٥٢ - ٢١ آذر ١٣٩٧
سلام و خدا قوت

شنیدم قرآنی که الان دست ماست اخرین مرحله جمع آوریش در زمان عمر بوده.. و ظاهرا نگاشتن قرآن در زمان عمر اینطور بوده که یه نفر بیاد آیه رو بخونه و دو نفر به صحت این آیه شهادت بدن..
ولی یک آیه از قرآن فقط یک شاهد داشته و معروفه به ذوالشهادتین, میخواستم بدونم ایا این قضیه صحت داره یا نه؟ و درمورد کدوم یک از آیات قرآنه؟ اون شخص کیه؟؟؟؟

اگه اطلاعی در این مورد دارین ممنون میشم با من درمیون بزارید و به آیدی تلگرامم پیام بدین چون ممکنه دوباره نتونم بیام تو سایت
:@sydh_maedeh07
پاسخ:
با سلام
این مطلب در چندین جای صحیح بخاری آمده است:
أَنَّ زَيْدَ بن ثَابِتٍ رضي الله عنه قال نَسَخْتُ الصُّحُفَ في الْمَصَاحِفِ فَفَقَدْتُ آيَةً من سُورَةِ الْأَحْزَابِ كنت أَسْمَعُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقْرَأُ بها فلم أَجِدْهَا إلا مع خُزَيْمَةَ بن ثَابِتٍ الْأَنْصَارِيِّ الذي جَعَلَ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم شَهَادَتَهُ شَهَادَةَ رَجُلَيْنِ وهو قَوْلُهُ ) من الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا ما عَاهَدُوا اللَّهَ عليه
صحيح البخاري ج 3 ص 1033 ، اسم المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي الوفاة: 256 ، دار النشر : دار ابن كثير , اليمامة - بيروت - 1407 - 1987 ، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : د. مصطفى ديب البغا

وَجَدْتُ من سُورَةِ التَّوْبَةِ آيَتَيْنِ مع خُزَيْمَةَ الْأَنْصَارِيِّ لم أَجِدْهُمَا مع أَحَدٍ غَيْرِهِ ) لقد جَاءَكُمْ رَسُولٌ من أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عليه ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ ( إلى آخِرِهِمَا
صحيح البخاري ج 4 ص 1720
البته هر دو روایت چندین بار در صحیح بخاری آمده است.
ذو الشهادتین خزیمة بن ثابت است که از اصحاب پیامبر است و در جنگ صفین بعد از عمار در رکاب امیرالمؤمنین به شهادت رسید و این لقب را خود پیامبر به ایشان دادند.
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

4
کد مطلب: 12262 - عنوان: پیکر علامه "طاهر السلمان" در الاحساء تشییع شد
نام و نام خانوادگی: اسماعیل - تاریخ انتشار: ١٩:٢٣ - ١٩ آذر ١٣٩٧
خدا رحمتش کنه.
5
کد مطلب: 5015 - عنوان: آيا امام حسين عليه السلام را شيعيان به شهادت رسانده اند؟!!
نام و نام خانوادگی: سامر - تاریخ انتشار: ١١:٣٣ - ١٨ آذر ١٣٩٧
سلام علیکم خسته نباشید . خیلی عالی بود تشکر میکنم.
گمان میکنم ترجمه این کلام سید محسن آمین را درست متوجه نشده "وهل يعتقد أحد إن شيعته الخلص كانت لهم كثرة مفرطة؟ "
با تشکر و معذرت
خدا زحمات شما را قبول کند!
6
کد مطلب: 5236 - عنوان: آيا آيه اي در خصوص عصمت امامان عليهم السلام در قرآن آمده است ؟
نام و نام خانوادگی: نوین نجفی بوساری - تاریخ انتشار: ١٣:٤٥ - ١٧ آذر ١٣٩٧
با سلام مجدد خدمت دوست گرامی؛

بحث از جایی شروع شد که حضرتعالی آیه ۳۳ سوره الأحزاب رو بدون اطلاع به خوانندگان، نصفه منتشر کردید. دوست عزیز، اگه توجه کرده باشین در کل آیه ۳۲ و قسمت منتشر نشده ی آیه ۳۳، افعال به صورت دوم شخص جمع مؤنث صرف شدند و فقط قسمتی که منتشر کردید خطاب به دوم شخص جمع مذکر بوده. و احتمالاً مطلع هستید درصورتی که جمع مورد خطاب ترکیبی از افراد مذکر و مؤنث باشد، افعال به صورت جمع مذکر صرف می شوند. يعنی پس از مورد خطاب قرار دادن همسران حضرت محمد، توصیه ای کلی به کل اهل بیت و خاندان آن حضرت می شه.

و در مورد فرمایشتون که فرمودین همسران پیغمبر خانه های جدا داشتند و در صورت خطابشون باید از واژه «بیوتکن» استفاده می شد، اتفاقاً در قسمتی از آیه ای که جنابعالی منتشر نکردید از عبارت «وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ» استفاده شده و خداوند در آیه شریفه دقیقاً در حال خطاب قرار دادن همسران آن حضرت هستن. اين شما بوديد كه قسمت آغازين آيه رو منتشر نكرديد (يا شايد دقت نكرديد). قطعاً نصف آيه براي گروهی و نصف دیگر برای گروه دیگری نیست.

درباره ریشه کلمه «ذنب» باید بگم خدمتتون که این ریشه کلمه (در وزن های مختلف)، جمعاً در ۳۷ آیه استفاده شده و در همه موارد به معنی «گناه» بوده یا لااقل اینگونه ترجمه شده. آیات نام برده که ریشه «ذنب» در آن ها استفاده شده به شرح ذیل هستند:
آل عمران ۱۱، ۱۶، ۳۱، ۱۳۵، ۱۴۷، ۱۹۳، المائدة ۱۸، ۴۹، الأنعام ۶، الأعراف ۱۰۰، الأنفال ۵۲، ۵۴، التوبة ۱۰۲، یوسف ۲۹، ۹۷، ابراهیم ۱۰، الإسراء ١٧، الفرقان ٥٨، الشعراء ١٤، القصص ٧٨، العنكبوت ٤٠، الأحزاب ٧١، الزمر ٥٣، غافر ٣، ١١، ٢١، ٥٥، الأحقاف ٣١، محمد ١٩، الفتح ٢، الذاريات ٥٩، الرحمن ٣٩، الصف ١٢، الملك ١١، نوح ٤، التكوير ٩، الشمس ١٤.

و سر آخر یادآوری می کنم که در هیچ یک از آیات (لااقل بنده ندیدم) که صحبتی از معصوم بودن حضرت محمد و اهل بیت به میان بیاد. مگه حضرت حق با کسی تعارفی داشتند یا نعوذ بالله از کسی می ترسیدند که می خواستن غیر مستقیم بیان کنن؟ همون طور که رک از حد و حدود الهی صحبت شده، اگر لازم بود از معصومیت ها هم رک صحبت می شد.

باز تأکید می کنم منظور از نبود معصومیت نعوذ بالله زبانم لال گناهکار بودن این عزیزان نیست. قطعاً آنقدر پاک بودند که حضرت حق چنین ارجعیتی قائل شدند و قطعاً الله اعلم. اما این متفاوت از واژه «معصوم» است.

می بخشید اگه پر چانگی کردم. موفق پیروز باشید.
پاسخ:
سلام علیکم
برای بحث عصمت به این مقاله رجوع فرمایید
http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5217
در باب قسمت اول سؤال هم باید گفت:
اين آيه شامل همسران پيامبر نمي شود:
مخالفان اهل بيت عليهم السلام همواره سعي كرده اند كه ديگران و از جمله ام المؤمنات را نيز مشمول اين فضيلت بزرگ نمايند؛ در حالي كه با تدبر در آيه بطلان گفتار آن ها روشن مي شود. براي اثبات اين قضيه دلايل بسياري وجود دارد كه ما به صورت مختصر به برخي از آن ها اشاره مي كنيم:
آيه تطهير به صورت مستقل نازل شده است:
نكته مهمي كه مخالفان عصمت ائمه عليهم السلام به آن توجه ندارند، اين است كه جمله: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» به صورت مستقل نازل شده نه به همراه آيات قبل و بعد خودش. اين مطلب از حدود هفتاد روايتي كه در اين باب در منابع اهل سنت موجود است به راحتي قابل اثبات است؛ حتي در بين اين هفتاد روايت، يك روايت هم وجود ندارد كه بگويد اين آيه با آياتي كه مخاطب آنان همسران رسول خدا است، يكجا نازل شده است و هيچ يك از مفسران هم اين ادعا را نكرده است.
حتي كساني همچون عكرمه خارجي كه گفته اند آيه مورد بحث مخصوص همسران رسول خدا است و شامل اهل بيت عليهم السلام نمي شود، نگفته اند كه اين آيه در ضمن آيات قبلي نازل شده است.
مشخص كردن مصداق اهل بيت (ع) توسط پيامبر خدا (ص):
روايات فراواني در منابع اهل سنت وجود دارد كه رسول خدا صلي الله عليه وآله صراحتا مصداق «اهل بيت» در آيه تطهير را روشن كرده است.
مسلم نيشابوري در صحيح خود مي نويسد:
حدثنا أبو بَكْرِ بن أبي شَيْبَةَ وَمُحَمَّدُ بن عبد اللَّهِ بن نُمَيْرٍ واللفظ لِأَبِي بَكْرٍ قالا حدثنا محمد بن بِشْرٍ عن زكريا عن مُصْعَبِ بن شَيْبَةَ عن صَفِيَّةَ بِنْتِ شَيْبَةَ قالت قالت عَائِشَةُ خَرَجَ النبي صلي الله عليه وسلم غَدَاةً وَعَلَيْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ من شَعْرٍ أَسْوَدَ فَجَاءَ الْحَسَنُ بن عَلِيٍّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جاء الْحُسَيْنُ فَدَخَلَ معه ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ جاء عَلِيٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قال «إنما يُرِيدُ الله لِيُذْهِبَ عَنْكُمْ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»
عائشه گفت كه رسول خدا صبح هنگام بيرون رفتند و بر روي دوش ايشان عبايي طرح دار از موي سياه بود. پس حسن بن علي آمد پس او را در زير عبا گرفت. پس حسين آمد و او را نيز وارد كرد. پس علي آمد او را نيز وارد كرد. سپس فرمود: خداوند مي خواهد از شما اهل بيت پليدي ها را دور كند و شما را پاك نمايد.
النيسابوري القشيري، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاي261هـ)، صحيح مسلم، ج4، ص1883، ح2424، كِتَاب الْفَضَائِلِ، بَاب فَضَائِلِ أَهْلِ بَيْتِ النبي(ص)، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
ترمذي در سنن خود نقل مي كند:
حدثنا قُتَيْبَةُ حدثنا محمد بن سُلَيْمَانَ الْأَصْبَهَانِيِّ عن يحيي بن عُبَيْدٍ عن عَطَاءِ بن أبي رَبَاحٍ عن عُمَرَ بن أبي سَلَمَةَ رَبِيبِ النبي صلي الله عليه وسلم قال لَمَّا نَزَلَتْ هذه الْآيَةُ علي النبي صلي الله عليه وسلم «إنما يُرِيدُ الله لِيُذْهِبَ عَنْكُمْ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» في بَيْتِ أُمِّ سَلَمَةَ فَدَعَا فَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَيْنًا فَجَلَّلَهُمْ بِكِسَاءٍ وَعَلِيٌّ خَلْفَ ظَهْرِهِ فجللهم بِكِسَاءٍ ثُمَّ قال اللهم هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي فَأَذْهِبْ عَنْهُمْ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهِيرًا قالت أُمُّ سَلَمَةَ وأنا مَعَهُمْ يا نَبِيَّ اللَّهِ قال أَنْتِ علي مَكَانِكِ وَأَنْتِ علي خَيْرٍ.
از عمر بن أبي سلمه پسر همسر رسول خدا نقل شده است كه وقتي آيه «انما يريد الله...» بر پيامبر نازل شد، من در خانه ام سلمه بودم، رسول خدا فاطمه، حسن و حسين را خواست، علي (ع) نيز پشت سر آن حضرت بود، كساء را بر سر همه آن ها پوشاند و سپس فرمود: خدايا اين ها اهل بيت من هستند، پس پليدي را از آن ها دور كن و آنان را پاك و پاكيزه بگردان. ام سلمه گفت: اي پيامبر خدا من هم جزء آن ها (اهل بيت) هستم؟ آن حضرت فرمود: سرجاي خودت بمان، تو بر خوبي هستي.
الترمذي السلمي، ابوعيسي محمد بن عيسي (متوفاي 279هـ)، سنن الترمذي، ج5، ص351، ح3205، تحقيق: أحمد محمد شاكر وآخرون، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
الباني وهابي همين روايت را در كتاب صحيح و ضعيف سنن ترمذي، ذيل حديث شماره 3205 و در كتاب صحيح الترمذي، ذيل حديث 2562 تصحيح كرده است.
ترمذي در روايت ديگر از ام سلمه نقل مي كند:
حدثنا مَحْمُودُ بن غَيْلَانَ حدثنا أبو أَحْمَدَ الزُّبَيْرِيُّ حدثنا سُفْيَانُ عن زُبَيْدٍ عن شَهْرِ بن حَوْشَبٍ عن أُمِّ سَلَمَةَ أَنَّ النبي صلي الله عليه وسلم جَلَّلَ علي الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ وَعَلِيٍّ وَفَاطِمَةَ كِسَاءً ثُمَّ قال اللهم هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي وَخَاصَّتِي أَذْهِبْ عَنْهُمْ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهِيرًا فقالت أُمُّ سَلَمَةَ وأنا مَعَهُمْ يا رَسُولَ اللَّهِ قال إِنَّكِ إلي خَيْرٍ قال هذا حَدِيثٌ حَسَنٌ وهو أَحْسَنُ شَيْءٍ رُوِيَ في هذا وفي الْبَاب عن عُمَرَ بن أبي سَلَمَةَ وَأَنَسِ بن مَالِكٍ وَأَبِي الْحَمْرَاءِ وَمَعْقِلِ بن يَسَارٍ وَعَائِشَةَ.
ام سلمه همسر رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: رسول خدا بر روي حسن، حسين، علي وفاطمه عبايي كشيد.پس فرمود كه حداوندا ايشان اهل بيت من و نزديكان من هستند. از ايشان پليدي را ببر و ايشان را پاك گردان. ام سلمه مي گويد: از رسول خدا پرسيدم كه آيا من همراه ايشان هستم (از اهل بيتم)؟ فرمودند تو بر خوبي هستي (از اهل بيت نيستي اما از نيكاني).
ترمذي گفته است كه اين حديث خوبي است و بهترين روايت در اين زمينه است...
الترمذي السلمي، ابوعيسي محمد بن عيسي (متوفاي 279هـ)، سنن الترمذي، ج5، ص699، ح3871، تحقيق: أحمد محمد شاكر وآخرون، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
احمد بن حنبل، ابويعلي و طبراني از ام سلمه نقل كرده اند كه من مي خواستم وارد كساء شوم؛ ولي رسول خدا صلي الله عليه وآله مانع شد و گوشه كساء را از دست من كشيد:
قالت أُمُّ سَلَمَةَ فَرَفَعْتُ الكِسَاءَ لأَدْخُلَ مَعَهُمْ فَجَذَبَهُ من يدي وقال انك علي خَيْرٍ
الشيباني، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاي241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج6، ص323، ح26789، ناشر: مؤسسة قرطبة - مصر؛
أبو يعلي الموصلي التميمي، أحمد بن علي بن المثني (متوفاي307 هـ)، مسند أبي يعلي، ج12، ص344، تحقيق: حسين سليم أسد، ناشر: دار المأمون للتراث - دمشق، الطبعة: الأولي، 1404 هـ - 1984م؛
الطبراني، ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج3، ص53، ح2664، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ - 1983م.
حتي روايتي در صحيح مسلم وجود دارد كه زيد بن ارقم صراحتا مي گويد زنان پيامبر جزء «اهل البيت» نيستند:
حدثنا محمد بن بَكَّارِ بن الرَّيَّانِ حدثنا حَسَّانُ يعني بن إبراهيم عن سَعِيدٍ وهو بن مَسْرُوقٍ عن يَزِيدَ بن حَيَّانَ عن زَيْدِ بن أَرْقَمَ قال دَخَلْنَا عليه فَقُلْنَا له لقد رَأَيْتَ خَيْرًا لقد صَاحَبْتَ رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم وَصَلَّيْتَ خَلْفَهُ وَسَاقَ الحديث بِنَحْوِ حديث أبي حَيَّانَ غير أَنَّهُ قال ألا وَإِنِّي تَارِكٌ فِيكُمْ ثَقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا كِتَابُ اللَّهِ عز وجل هو حَبْلُ اللَّهِ من اتَّبَعَهُ كان علي الْهُدَي وَمَنْ تَرَكَهُ كان علي ضَلَالَةٍ وَفِيهِ فَقُلْنَا من أَهْلُ بَيْتِهِ نِسَاؤُهُ قال لَا وأيم اللَّهِ إِنَّ الْمَرْأَةَ تَكُونُ مع الرَّجُلِ الْعَصْرَ من الدَّهْرِ ثُمَّ يُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إلي أَبِيهَا وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَيْتِهِ أَصْلُهُ وَعَصَبَتُهُ الَّذِينَ حُرِمُوا الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ.
از زيد بن ارقم سؤال كرديم، اهل بيت رسول خدا كيانند؟ همسران او؟ پاسخ داد: نه قسم به خدا كه زن چند وقتي با شوهرش خواهد بود سپس وي را طلاق داده وبه نزد خانواده اش وبستگانش باز مي گردد.
النيسابوري القشيري، ابوالحسين مسلم بن الحجاج (متوفاي261هـ)، صحيح مسلم، ج4، ص1874، ح2408، كتاب فضائل الصحابة، باب من فضائل علي بن أبي طالب، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
ما به جهت اختصار به همين اندازه اكتفا مي كنيم و دوستان را به كتاب هاي مفصل و اختصاصي در اين زمينه ارجاع مي دهيم.
«اهل البيت» يا «اهل البيوت»
علاوه بر اين نكات، پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله يك همسر و يك خانه نداشتند؛ بلكه همسران متعدد داشتند كه هر كدام از آن ها داراي خانه مستقلي بوده است؛ بنابراين اگر مراد از «اهل البيت» در اين آيه زنان پيامبر بود، بايد به جاي اهل البيت «اهل البيوت» مي آمد. چنان چه در اول آيه آمده است:
وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ.
و همان طور كه در آيه بعد آمده است:
وَاذْكُرْنَ مَا يُتْليَ فيِ بُيُوتِكُنَّ مِنْ ءَايَتِ اللَّهِ وَ الحِْكْمَةِ.
و در آيه 53 سوره احزاب مي فرمايد:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ.
اي كساني كه ايمان آورده ايد، داخل خانه هاي پيامبر مشويد.
بنابراين مراد از آيه هرگز نمي تواند زنان پيامبر باشد.
هيچ يك از زنان پيامبر ادعا نكرده است
جالب اين است كه هيچ يك از زنان رسول خدا ادعا نكرده است كه اين آيه اختصاص به آن ها دارد و يا اين كه آن ها مشمول اين آيه مي شوند. بيشترين روايات در اين باب از قول ام المؤمنين عايشه و ام المؤمنين ام سلمه وارد شده است كه هر دوي آن ها با اصرار فراوان اين آيه را مختص به اهل كساء مي دانسته اند.
استدلال به آيه تطهير، براي اثبات عصمت، از زبان رسول خدا (ص)
در منابع شيعه و سني رواياتي يافت مي شود كه رسول خدا صلي الله عليه وآله نيز با استناد به آيه تطهير، عصمت اهل بيت عليهم السلام را استنباط كرده است. خزار قمي در كتاب كفاية الأثر مي نويسد:
حدثنا علي بن الحسين بن محمد، قال: حدثنا هارون ابن موسي التلعكبري، قال حدثنا عيسي بن موسي الهاشمي بسر من رأي، قال حدثني أبي، عن أبيه، عن آبائه، عن الحسين بن علي، عن أبيه علي عليهم السلام قَالَ دَخَلْتُ عَلَي رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله فِي بَيْتِ أُمِّ سَلَمَةَ وَقَدْ نَزَلَتْ عَلَيْهِ هَذِهِ الْآيَةُ «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله: يَا عَلِيُّ هَذِهِ الْآيَةُ نَزَلَتْ فِيكَ وَفِي سِبْطَيَّ وَالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَكَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَكَ؟ قَالَ: أَنْتَ يَا عَلِيُّ ثُمَّ ابْنَاكَ الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ وَبَعْدَ الْحُسَيْنِ عَلِيٌّ ابْنُهُ وَبَعْدَ عَلِيٍّ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ وَبَعْدَ مُحَمَّدٍ جَعْفَرٌ ابْنُهُ وَبَعْدَ جَعْفَرٍ مُوسَي ابْنُهُ وَبَعْدَ مُوسَي عَلِيٌّ ابْنُهُ وَبَعْدَ عَلِيٍّ مُحَمَّدٌ ابْنُهُ وَبَعْدَ مُحَمَّدٍ عَلِيٌّ ابْنُهُ وَبَعْدَ عَلِيٍّ الْحَسَنُ ابْنُهُ وَبَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْحُجَّةُ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ هَكَذَا وَجَدْتُ أَسَامِيَهُمْ مَكْتُوبَةً عَلَي سَاقِ الْعَرْشِ فَسَأَلْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ هُمُ الْأَئِمَّةُ بَعْدَكَ مُطَهَّرُونَ مَعْصُومُونَ وَأَعْدَاؤُهُمْ مَلْعُونُونَ.
الخزاز القمي الرازي، أبي القاسم علي بن محمد بن علي، كفاية الأثر في النص علي الأئمة الاثني عشر، ص156، تحقيق: السيد عبد اللطيف الحسيني الكوه كمري الخوئي، ناشر: انتشارات ـ قم، 140هـ.
در منابع اهل سنت نيز رواياتي يافت مي شود كه رسول خدا صلي الله عليه وآله به آيه تطهير استناد و به عصمت اهل بيت عليهم السلام تصريح كرده است.
بيهقي در دلائل النبوة، فسوي در المعرفة والتاريخ، شجري جرجاني در كتاب الأمالي و ديگر بزرگان اهل سنت روايت مفصلي از ابن عباس از رسول خدا نقل كرده اند كه آن حضرت براي اثبات عصمت اهل بيت عليهم السلام به آيه تطهير استناد كرده و سپس به صراحت مي فرمايد كه من و اهل بيتم از هر گونه گناهي معصوم هستيم:
از آن جائي كه روايت مفصل است، ما تنها بخش مورد نظر را نقل مي كنيم. آن حضرت فرمود:
... ثم جعل القبائل بيوتاً فجعلني في خيرها بيتاً وذلك قوله عز وجل «إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس أهل البيت ويطهركم تطهيراً» فأنا وأهل بيتي مطهرون من الذنوب.
البيهقي، أبي بكر أحمد بن الحسين بن علي (متوفاي458هـ)، دلائل النبوة، ج1، ص171، طبق برنامه الجامع الكبير؛
الفسوي، أبو يوسف يعقوب بن سفيان (متوفاي277هـ)، المعرفة والتاريخ، ج1، ص105، تحقيق: خليل المنصور، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1419هـ- 1999م.
الشجري الجرجاني، المرشد بالله يحيي بن الحسين بن إسماعيل الحسني (متوفاي499 هـ)، كتاب الأمالي وهي المعروفة بالأمالي الخميسية، ج1، ص198، تحقيق: محمد حسن اسماعيل، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولي، 1422 هـ - 2001م؛
السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، الدر المنثور، ج6، ص606، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1993؛
الشوكاني، محمد بن علي بن محمد (متوفاي1255هـ)، فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير، ج4، ص280، ناشر: دار الفكر - بيروت.
الآلوسي البغدادي الحنفي، أبو الفضل شهاب الدين السيد محمود بن عبد الله (متوفاي1270هـ)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، ج22، ص14، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
تحريف روايت در چاپ هاي فعلي:
با اين كه سيوطي در الدر المنثور، شوكاني در فتح القدير و آلوسي در روح المعاني مصادر روايت را اين گونه نقل كرده اند: «وأخرج الحكيم الترمذي والطبراني وابن مردويه وأبو نعيم والبيهقي معا في الدلائل عن ابن عباس رضي الله عنهما» اما با مراجعه به اين چاپ هاي فعلي كتاب نوادر الأصول ترمذي و معجم كبير طبراني مي بينيم كه تمام روايت نقل شده؛ اما جمله «فأنا وأهل بيتي مطهرون من الذنوب» را كه عصمت اهل بيت عليهم السلام ثابت مي كند، حذف كرده اند.
الترمذي، محمد بن علي بن الحسن ابوعبد الله الحكيم (متوفاي360هـ)، نوادر الأصول في أحاديث الرسول صلي الله عليه وسلم، ج1، ص331، تحقيق: عبد الرحمن عميرة، ناشر: دار الجيل - بيروت - 1992م.
الطبراني، ابوالقاسم سليمان بن أحمد بن أيوب (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج3، ص56 و ج12، ص103، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ - 1983م؛
و حتي خود سيوطي همين روايت را در الخصائص الكبير و الحاوي للفتاوي، بدون اين جمله نكرده است.
السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاي911هـ)، الخصائص الكبري، ج1، ص65، ناشر:دار الكتب العلمية - بيروت - 1405هـ - 1985م.
همو: الحاوي للفتاوي في الفقه وعلوم التفسير والحديث والاصول والنحو والاعراب وسائر الفنون، ج2، ص200، تحقيق: عبد اللطيف حسن عبد الرحمن، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1421هـ - 2000م.
و حتي صالحي شامي، بعد از نقل تمام آيه تطهير براي اين كه تحريف خود را توجيه كند، نوشته است كه «الآية» با اين كه آيه تطهير با جمله «ويطهركم تطهيراً» و آيه ادامه ندارد كه تا نيازي به نوشتن «الآية» باشد.
الصالحي الشامي، محمد بن يوسف (متوفاي942هـ)، سبل الهدي والرشاد في سيرة خير العباد، ج1، ص235، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولي، 1414هـ.
متأسفانه دست هاي امانت دار، برخي از بزرگان سني، اين روايات كه دلالت واضح بر عصمت اهل بيت عليهم السلام و در نتيجه ولايت و امامت آن ها دارد، تحريف مي كنند تا مبادا تشنگان حقيقت از سرچشمه زلال اهل بيت عليهم السلام سيراب شوند.
بنابراين استدلال به آيه تطهير، به صدر اسلام و به زمان خود رسول خدا صلي الله عليه وآله برمي گردد و آن جناب نيز از آيه تطهير عصمت اهل بيت عليهم السلام را استنباط كرده اند.


7
کد مطلب: 5262 - عنوان: آیا عصمت ائمه مانع وجود اختیار در نزد آن هاست؟
نام و نام خانوادگی: ذوالفقار - تاریخ انتشار: ١٢:٤٦ - ١٧ آذر ١٣٩٧
سلام بس و تولی در روایات در شان چه کسی نازل شد؟
پاسخ:
با سلام
برخی از علمای شیعه و اهل سنت پذیرفته‌اند که این آیه در مورد پیامبر است و گفته‌اند که پیامبر در اینجا ترک اولی مرتکب شده است؛ اما مرحوم علامه طباطبایی نمی پذیرد که این آیه در مورد پیامبر نازل شده باشد؛ چرا که اولاَ: خود قرآن این فرد را معرفی نکرده است و تنها صفات او را گفته است.
ثانیاَ صفاتی را بیان کرده است که از شأن پیامبر اکرم(ص) بسیار دور هستند چون پیامبر(ص) نمی تواند عبوس باشد و از آن بدتر اغنیاء را به صدر نشاند و فقراء را از خود براند، در حالی که در سورة «ن» که قطعاَ قبل از این سوره نازل شده می فرماید:« وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ، و راستی که تو را خویی والاست!»
و هم در سورة شعراء که قطعا قبل از سورة عبس نازل شده است فرمود:« وَ أَنذِرْ عَشِیرَتَک الأَقْرَبِینَ وَ اخْفِض جَنَاحَک لِمَنِ اتَّبَعَک مِنَ الْمُؤْمِنِینَ، و خویشانِ نزدیکت را هشدار ده و برای آن مؤمنانی که تو را پیروی کرده‏اند، بال خود را فرو گستر
ثالثاَ: قبح ترجیح دادن اغنیاء با این که غنی ملاک برتری نیست و فضیلت محسوب نمی شود بر کمال فقیر و روی آوردن به اغنیاء و اعراض از فقرا خود امری است که قبح آن عقلی است و منافات با کرامت انسانی دارد و نیاز به نهی لفظی ندارد.
رابعاَ: در مجمع البیان روایت از امام صادق(ع) نقل شده است که این سوره در باره مردی از بنی امیه نازل شد که نزد پیامبراکرم(ص) بود و ابن ام مکتوم آمد و وقتی ایشان را دید خود را جمع و جور کرد و رو ترش کرد و صورتش را از ایشان بر گرداند. و خداوند این داستان را حکایت کرده و سر زنش نموده است.
محقق بزرگ شیعه مرحوم «سید مرتضى» این شان نزول را پذیرفته است.
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)


8
کد مطلب: 5105 - عنوان: آيا عائشه، از دفن جنازه امام مجتبي (ع) در خانه رسول خدا (ص) جلوگيري كرده است؟
نام و نام خانوادگی: مسعود - تاریخ انتشار: ٠٦:٠٢ - ١٧ آذر ١٣٩٧
پاسخ به نظر شماره 29225
سلام
دوست گرامی شما و بقیه عزیزانی که مطالب تحلیلی و مفصل میگذارید لطفا به صورت پاراگراف و با فاصله بنویسید .شاید نکته مهمی به نظر نیاد ولی بسیار موثره .بنده خودم داشتم مطلب شما رو میخوندم از بس گم کردم نوشته رو اصلا بی خیال خوندن شدم اونجا بود که به ذهنم رسید اینو براتون بنویسم . اگر سایت هم قالب بندی بهتری داشت که خیلی خوب میشد
با تشکر
9
کد مطلب: 5236 - عنوان: آيا آيه اي در خصوص عصمت امامان عليهم السلام در قرآن آمده است ؟
نام و نام خانوادگی: نوین - تاریخ انتشار: ١٨:٠٠ - ١٥ آذر ١٣٩٧
‎با سلام و تشكر از پیگیری و پاسختون، جا داره چند نکته رو یادآوری کنم:
‎اول اینکه ممنون می شم متن نظر بنده و جوابتون رو در قسمت نظرخواهی همون پست منتشر کنید تا بقیه دوستان هم بخونند و شرکت داشته باشن در این بحث.

‎مورد دوم ‌اینکه بنده از اهل سنت نیستم، همینطور از تشیع و الباقی گرایش ها هم نیستم و فقط و فقط مسلمانم. بسیار برام مهمه که فهم درستی از قرآن داشته باشم و تفسیر پیشینیان برام معتبر نیست. چراکه فراوان دیده شده در موقعیت های متفاوت زمانی و مکانی، از آیات قرآن تعبیرهای گوناگونی شده و راحت تر بگم استفاده ابزاری و سیاسی شده. اگر اینطور نبود که این همه گرایش متفاوت به وجود نمی اومد.

‎مورد سوم اینکه حضرت محمد، نوادگانشون و صحابه بالای سر ما جا دارن و معصوم نبودن دلیل بر گناهکار بودن (نعوذ بالله) نیست.

‎فکر می کنم این اتفاق نظر وجود داره که؛ قطعاً خداوند برای اهل بیت مقامی بالاتر از حضرت پیامبر قائل نشدند. توجه به این آیه از سوره الفتح بفرمایید:

إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا ﴿١﴾ لِّيَغْفِرَ لَكَ اللَّـهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُّسْتَقِيمًا ﴿٢﴾

‎ترجمه فولادوند:
ما تو را پيروزى بخشيديم [چه‌] پيروزى درخشانى!(۱) تا خداوند از گناه گذشته و آينده تو درگذرد و نعمت خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدايت كند.(۲)

‎اگر توجه به اعراب هم بفرمایید، در عبارت «لیغفر لک» برای صدای «ک» از فتحه استفاده شده که دقیقاً به معنای «برای تو» است و برای دوم شخص مفرد مذکر استفاده می شود. همچنین در عبارت «ذنبک» هم برای صدای «ک» از فتحه استفاده شده و «گناهِ تو» معنی می دهد. خداوند در حال صحبت از گناهان گذشته و آینده حضرت پیامبر هستند. هرچند آنقدر ناچیز که هیچ یک از اطرافیان حضرت ندیده باشند، اما خداوند که می دونستن. حال سوال من اینه که:
چطور ممکنه خداوند برای حضرت پیامبر معصویت قائل نشن و برای اهل بیت ایشون بشن؟ آیا ممکنه؟

و در آخرین مورد لازم دونستم یادآوری کنم که اگر توجه به آیه ۳۲ سوره احزاب هم بفرمایید، با عبارت «یا نساء النبي» شروع شده مستقیماً درحال خطاب کردن همسران حضرت پیامبره و نمی تونه درباره بقیه عزیزان باشه.

قطعاً این از لطف حضرت حق تعالی است که اینقدر سلیس در آیات قرآن کریم صحبت کردن مقصر هرگونه کج فهمی، ما انسان دوپا و اهداف دنیوی ماست.
پاسخ:
با سلام

حکم ذنب در آیه شریفه به معنای گناه اصطلاحی نیست بلکه به معنای لغوی آن است و آن عملی است که آثار و تبعات بدی داشته باشد، چنان چه مغفرت هم در لغت به معنای پرده افکندن بر روی هر چیز است.
بنا بر این معنای آیه این است که قیام رسول خدا(ص) به دعوت مردم و نهضتش علیه کفر و بت پرستی از قبل از هجرت و ادامه اش تا بعد از آن و جنگهایی که بعد از هجرت با کفار مشرک به راه انداخت عملی بود که دارای آثار شوم و مصداقی بود برای کلمه ذنب و خلاصه عملی بود حادثه آفرین و مسأله ساز و معلوم است که کفار قریش مادامی که قدرتمند بودند از او نمی گذشتند و او را مشمول مغفرت خود قرار نمی دادند یعنی از ایجاد دردسر برای آن جناب کوتاهی نمی کردند اما خدای سبحان با فتح مکه و یا فتح حدیبیه که آن نیز به مکه منتهی شد شوکت و نیروی قریش را از آنان گرفت و در نتیجه گناهانی که رسول خدا(ص) در نظر مشرکین داشت پوشانید و آن جناب را از شر قریش ایمنی داد.

گناهان آینده پیامبر(ص) هم عبارتند از خونهایی که بعد از هجرت از صنادید و بت پرستان قریش ریخت و مغفرت خداوند نسبت به گناهان آن حضرت پوشاندن آنها و ابطال عقوبت هایی که به دنبال دارد بوده و آن این بود که شوکت و بنیه قریش را از آنان گرفت.

به این ترتیب گناه اصطلاحی برای پیامبر(ص) چه قبل و چه بعد از فتح ثابت نمی شود بلکه مقصود دیگری است.

دعوت پیامبر به اسلام و مبارزه با کفر و بت‏پرستى و اعتقادات و آداب و رسوم مشرکین، پیش از هجرت و ادامه آن پس از هجرت در جنگ‏ها وغزوه‏ها از دیدگاه مشرکین مکه، گناه محسوب مى‏شد و تا وقتى مشرکین داراى قدرت بودند، رسول اکرم از عواقب و پیامدهاى ناگوار این گناهى که مشرکین براى او برمى‏شمردند در امان نبود. اما با فتح مکه و شکسته شدن قدرت و شوکت مشرکین و تسلط پیامبر بر آنان، این گناه پوشانده شد و آثار و عواقب آن از پیامبر اکرم مرتفع گردید.
بنابراین، فتح و پیروزى سبب و علت براى مغفرت ذنب پیامبر بود. (یعنى سبب پوشیده شدن و مرتفع شدن آثار و عواقب سوئى که از ناحیه مشرکین بر عمل پیامبر اکرم قبل و بعد از هجرت، مترتب مى‏شد). بنابراین، آیه فوق هیچ دلالتى بر ارتکاب گناه و مخالفت با امر مولوى خداوند، ندارد و اما آیه: واستغفر لذنبک وللمؤمنین والمؤمنات...براى گناه خویش آمرزش‏جوى و براى مؤمنین و مؤمنات.

در رابطه با آیه تطهیر فخر رازی از علمای مفسر بزرگ اهل سنت می گوید از آیه تطهیر عصمت برداشت می شود؛ چطور ممکن است که خداوند ابتدا زنان پیامبر را تهدید کند که اگر گناه کنند عذاب آن ها 2 برابر می شود و بعد به آن ها بگوید که شما معصوم هستید؟
اگر بنابود که این قسمت از آیه در مورد زنان پیامبر باشد؛ باید مثل ضمائر آیات قبل و بعد از آن به صورت جمع مؤنث بیاید نه جمع مذکر و از آنجا که پیامبر چندین زن داشتند و هر کدام خانه جدایی داشتند خدا باید می فرمود اهل البیوت نه اهل البیت

موفق باشید

گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

10
کد مطلب: 5135 - عنوان: آيا ازدواج دو دختر پيامبر (ص) با عثمان صحت دارد ؟
نام و نام خانوادگی: محمد - تاریخ انتشار: ٠٨:٤٢ - ١٥ آذر ١٣٩٧
من با آیات قرآن کریم دروغ این شیعه هارو در میارم پیامبر چهار دختر داشته دوتاش به حضرت عثمان داده و خدا در قرآن به پیامبر میگه دخترانت نمیگه دخترت طبق آیه قرآن ترجمه قرآن خود مکارم شیرازی میارم خخخ
پاسخ:
با سلام
خداوند در آیات زیادی لفظ جمع به کار برده است؛ ولی مراد از آن یک نفر است و مفرد است؛ مثلا در آیه مباهله خداوند می فرماید: نساءنا و نساءکم درحالی که پیامبر مراد از نساءنا که جمع است فقط صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها است یا در آیه ولایت خداوند می فرماید: انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة وهم راکعون که مفسران شیعه و سنی نقل کرده اند که فقط امیرالمؤمنین بود که این کار را انجام داد و آیه نازل شد.
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

11
کد مطلب: 5236 - عنوان: آيا آيه اي در خصوص عصمت امامان عليهم السلام در قرآن آمده است ؟
نام و نام خانوادگی: نوین - تاریخ انتشار: ٠٠:٠٣ - ١٥ آذر ١٣٩٧
جدا از اینکه نصف آیه رو نوشتید، آیه پیشتر رو هم که کاملاً مرتبط و پیشنیاز این آیه بود نادیده گرفتید.

متن کامل دو آیه و ترجمه:
يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا ﴿٣٢﴾ وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا ﴿٣٣﴾
ترجمه فولادوند:
اى همسران پيامبر، شما مانند هيچ يك از زنان [ديگر] نيستيد، اگر سر پروا داريد پس به ناز سخن مگوييد تا آنكه در دلش بيمارى است طمع ورزد؛ و گفتارى شايسته گوييد. (۳۲) و در خانه‌هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده‌اش را فرمان بريد. خدا فقط مى‌خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر ]بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند. (۳۳)
پاسخ:
با سلام
همان طوری که فخر رازی از بزرگ ترین مفسران اهل سنت گفته است که از این آیه عصمت برداشت می شود، چطور ممکن است که خداوند به همسران پیامبر ابتدا وعده عذاب در صورت گناه کردن بدهد و بعد بگوید شما معصوم هستید؛ علاوه بر این که روایات بسیار زیادی چه در کتب شیعه و چه در کتب اهل سنت آمده است که این آیه در مورد خمسه طیبه است و حتی ام سلمه وقتی از پیامبر در این رابطه با سؤال می کند که جزء افراد این آیه هست یا نه پیامبر می فرماید: تو بر خیر هستی ولی جزء این آیه نیستی.
علاوه بر این که سیاق ضمائر قبل و بعد از این آیه نشان می دهد که این فقره ارتباطی به همسران پیامبر ندارد.
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

12
کد مطلب: 5154 - عنوان: روايت « لو لا علي (ع) لهلك عمر » در چه منابعي آمده است؟
نام و نام خانوادگی: ایکس - تاریخ انتشار: ٢٢:٤٣ - ١٣ آذر ١٣٩٧
فرموده اید که «مومل بن اسماعیل» از «روات صحیح بخاری» است. می شود لطف نموده یکی از روایت های ایشان در صحیح بخاری را آدرس داده یا بنویسید.
با احترام
پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
راوی روایت زیر در صحیح بخاری مومل بن اسماعیل می باشد:
الجامع الصحيح المختصر ، ج 6 ص 2594 ح 6672 اسم المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي الوفاة: 256 ، دار النشر : دار ابن كثير , اليمامة - بيروت - 1407 - 1987 ، الطبعة : الثالثة ، تحقيق : د. مصطفى ديب البغا.

موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات



13
کد مطلب: 11962 - عنوان: ابن تیمیه را بشناسیم.
نام و نام خانوادگی: حسین - تاریخ انتشار: ٢١:٣٣ - ١٣ آذر ١٣٩٧
پاسخ به نظر شماره 74668
آخه تو کی هستی که بخوای در مورد دین صحبت کنی.احترام خودتو نگغه دار.میگه اروپا یشرفت کرده تو به عنوان یه ایرانی چه غلطی کردی واسه پیشرفت مملکت.فقط مونده تو بیای بگی منم هستم منم آدم حساب کنین.در ضمن دهن کثیفتم ببند.
14
کد مطلب: 12229 - عنوان: شبکه جهانی ولی عصر - اندروید
نام و نام خانوادگی: Fatima - تاریخ انتشار: ١٨:٠٤ - ١٣ آذر ١٣٩٧
عالي
15
کد مطلب: 12250 - عنوان: نظر کارشناس وهابی درمورد سَرور جوانان اهل بهشت
نام و نام خانوادگی: احمد - تاریخ انتشار: ٢١:٣١ - ١٢ آذر ١٣٩٧
یک وهابی اگر اینها رو نگه که اسمش وهابی نیست...
لعنت الله علی قوم الظالمین
16
کد مطلب: 12145 - عنوان: مولوی عبدالحمید اهلسنت نیست زیرا وی بر علیه یزید سخن گفته است
نام و نام خانوادگی: نادر - تاریخ انتشار: ٢١:٤٠ - ١١ آذر ١٣٩٧
پاسخ به نظر شماره 75011
آره واقعا...داره میگه یزید مدیر خوبی نبود..روش نمیشه بگه فاسق بود و علنا کفر میگفت!
17
کد مطلب: 12250 - عنوان: نظر کارشناس وهابی درمورد سَرور جوانان اهل بهشت
نام و نام خانوادگی: نادر - تاریخ انتشار: ٢١:٣٥ - ١١ آذر ١٣٩٧
بیچاره کسانی که پای صحبت های اینها میشینن
18
کد مطلب: 5137 - عنوان: چرا حضرت علي (ع) نام سه فرزند خود را عمر ، ابوبكر و عثمان گذاشت؟
نام و نام خانوادگی: علی - تاریخ انتشار: ٠٢:٥٨ - ٠٩ آذر ١٣٩٧
دین و مذهب فقط برای به بند کشیدن انسانها ساخته شده اند .
19
کد مطلب: 5025 - عنوان: امام مالك بن أنس : خوردن گوشت سگ ، سوسك ، كرم ، مار و عقرب و ... حلال است + تصاوير كتاب
نام و نام خانوادگی: محمد - تاریخ انتشار: ١٨:٠٠ - ٠٨ آذر ١٣٩٧
شنیده بودم فتوای اهل سنت زشت و موهن است .حالا دیدم متاسفم ازبدعتهایکه بعدرسول مکرم امده.بله وقتی از سنت رسول میپیچانند باید ب این اراجیف هم تن بدهند.ازفضایل علی علیه السلام:پیامبر فرمود:انامدینه العلم وعلی بابها ومن ارادالمدینه ف الیطها من بابها.اری علی حق است و حق با علی است.الحمدلله الذی جعلنامن المتمسکین ب ولایت المیر المومنین یعسوب الدین.قسیم النار و الجنه.لولا علی لهلک العمر
20
کد مطلب: 6932 - عنوان: آیا امیرمؤمنان علیه السلام، بر ابوبکر رحمت فرستاده و او را اولین و مخلص‌ترین مسلمان دانسته است؟
نام و نام خانوادگی: سید جان - تاریخ انتشار: ٠١:٣٢ - ٠٨ آذر ١٣٩٧
با عرض سلام
شما دو تا اسناد برای روایت بالا ذکر کردید وقتی یک روایت با دو تا طرق مختلف بیاد آن روایت حسن لغیرہ میشود۔
پس قابل استناد میشود۔