2020 July 12 - يکشنبه 22 تير 1399
دیدگاه علمای اهل سنت در باره ابن تیمیه (1)
کد مطلب: ٨٣٧٦ تاریخ انتشار: ٢٧ شهریور ١٣٩٠ - ١٣:٢١ تعداد بازدید: 1749
سخنراني ها » وهابیت
دیدگاه علمای اهل سنت در باره ابن تیمیه (1)

دیدگاه و برخورد فرق اهل سنت با افکار و آثار ابن تیمیه
حبل المتین 90/06/27

 

لينک دانلود
 
بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ : 27 /06 /90

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

الحمد الله والصلاة علي رسول الله وعلي آله آل الله لاسيما علي مولانا بقية الله ولعن الدائم علي اعدائهم اعداء الله الي يوم لقاء الله .

 

همان طور که ما در برنامه های ایران داشتیم ، حدود 20 دقیقه برادر عزیزمان سؤالات خود را مطرح می کنند و بعد تماس ها برقرار می شود . اما تفاوتی که دارد ، شماره تلفن ها است که بینندگان عزیز باید با شماره های آمریکا تماس بگیرند .

مجری :

قبل از این که بنده سؤالات خود را مطرح کنم ، بحث جلسات قبل در مورد وهابیت بود . لطفا قبل از این که بنده سؤال خود را بیان کنم ، خلاصه ای از آن بحث را مطرح کنید .

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

ما در جلسات گذشته مباحثی از جمله تاریخ ظهور وهابیت و یک شمه ای از زمان ظهور ابن تیمیه ، بنیانگذار فکری و تئوریسین وهابی و هم چنین عصر ظهور محمد بن عبد الوهاب ، احیاگر تفکر ابن تیمیه را مطرح کردیم و تفرقه ای که این دو شخصیت بین امت انداخته اند ، را به صورت مفصل توضیح دادیم .

مسأله دیگری که ما در گذشته مطرح کردیم ، موضوع مفتیان وهابی در عصر حاضر نسبت به ایجاد اختلاف میان امت اسلامی بود . بعد از آن سخنان بن جبرین و بحث تحریف قرآن را شرح دادیم و رسیدیم به موضوعی که نشانگر این بود که وهابیت تهدید جدی برای جهان اسلام و مانع گسترش آن است .

در ادامه بحث توسل را به صورت اجمالی بیان کردیم و دستور نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) به آن نابینا بود و نسخه ای را برای او پیچیدند و در آن نسخه همان عباراتی را که در دعای توسل شیعه است برای آن نابینا امر فرمود :

اللهم اني اسئلك واتوجه اليك بنبيك نبي الرحمة يا محمد يا رسول الله اني اتوجه بك الي ربي في حاجتي ليقضيها .

 

این عبارت در کتاب های ابن تیمیه ، بزرگ نظریه پرداز وهابیت ، در کتب ورسائل وفتاوای ابن تیمیه ، جلد 27 ، صفحه 132 آمده است .  

بحث توسل صحابه بعد از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) را مطرح کردیم .از جمله قضیه بلال بن حارث که در زمان عمر بن خطاب نزد قبر نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) آمده و رسما متوسل می شود و می گوید :

فقال يا رسول الله استسق لامتك فإنهم قد هلكوا ...

        ابن حجر عسقلانی ، فتح الباری ، ج 2 ، ص 412

ابن کثیر دمشقی در کتاب البدایه و النهایه ، جلد 7 ، صفحه 106 می گوید : روایت کاملا صحیح است . 

در ادامه بحث صحابه و روایات آن ها و نظر شیعه نسبت به صحابه را مطرح کردیم . این که در شبکه های ماهواره ای وهابی ها ، هر روز شعار می دهند که شیعه صحابه را کافر و مشرک و مرتد می داند ، این ها همه خواب و خیال است و در حقیقت افتراء و بهتان است .

مشروعیت توسل را از دیدگاه قرآن بررسی کردیم . آیه 35 سوره مائده : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ . مائده / 35

گفتیم که جناب خطیب بغدادی ، در تاریخ بغداد ، جلد اول ، صفحه 120 ، در ذیل آیه 57 سوره اسراء می گوید : أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا . اسراء / 57

مراد از وسیله در این آیه ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) ، فاطمه زهرا (ٍسلام الله علیها ) ، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) است .

تاریخ بغداد ، ج اول ، ص 120

بعد در مورد غلو بعضی از مفتیان عربستان سعودی نسبت به شیعه در حق ائمه (علیهم السلام) و غلو اهل سنت را در مورد خلفا مطرح کردیم . گفتیم این که آقایان اهل سنت ؛ حتی خود ابن تیمیه ، قضیه علم غیب خلیفه دوم را مطرح می کند :

 

قال فبينا عمر يخطب في الناس فجعل يصيح على المنبر يا سارية الجبل يا سارية الجبل ...

خليفه دوم هنگام خواندن خطبه در مسجد النبی (صلی الله علیه و آله) در مدینه منوره از آن ها سپاه اسلام در نهاوند را می بیند که دچار مشکل شده . از همان جا صدا می زند و به ساریه که فرمانده لشگر بود ، گفت : به کوه بروید و در آن جا سنگر بگیرید .   

ابن تیمیه ، منهاج السنه ، ج 8 ، ص 204

علم غیب آقای ابوبکر را هم مطرح کردیم :

 زمانی که از دنیا می رفت ، گفت : اولا من از این بیماری از دنیا می روم ، دوما ، همسرم بنت خارجه که حامله است ، جنینش دختر است نه پسر . این دو غیب گویی بود که از ابوبکر نقل کردیم .

طحاوی ، شرح معانی الآثار ، ج 4 ، ص 88

آخرین بحثی که ما داشتیم ، در مورد ریشه های تاریخی وهابیت بود . که به دوره های بنی امیه ، این شجره ملعونه در قرآن می رسد که این ها 21 سال بر علیه اسلام ، قرآن ، نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) جنگیدند و عاقبت هم در سال هشتم هجری ، در زیر شمشیر بران سربازان اسلام به ظاهر مسلمان شدند . امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در نامه 16 نهج البلاغه می فرمایند :

 

قال علي عليه السلام : والذي فلق الحبة و برئ النسمة ما أسلموا ، ولكن استسلموا : أسروا الكفر ، فلما رأوا أعوانا عليه أظهروه .

این هایی که در فتح مکه مسلمان شدند ، همانند ابوسفیان و معاویه و دیگران ، این ها مسلمان نشدند . فقط تظاهر به اسلام کردند و آن کفر قدیمی خود را در زیر پوشش اسلام مخفی کردند .

نهج البلاغه ، نامه 16

در ادامه صحبت های مروان حکم ، معاویه ، حجاج بن یوسف ثقفی و بر بهاری متوفای 329 هـ ، از علمای بزرگ حنبلی ، ابن بته متوفای 387 هـ را مطرح کردیم . بعد از این ها هم به ابن تیمیه حرانی متوفای 728 هـ و محمد بن عبد الوهاب متوفای 1205 رسیدیم .

آخرین مطلبی که در جلسه گذشته ، نا تمام ماند و جناب آقای محسنی سؤال کردند و به صورت ناقص پاسخ دادیم ، نظر علمای اهل سنت در حق ابن تیمیه بود . از ابن حجر عسقلانی در کتاب الدرر الکامنه ، صفحه 181 در نرم افزار جامع الکبیر می گوید :

وافترق الناس فيه شيعا فمنهم من نسبه إلى التجسيم لما ذكر في العقيدة الحموية والواسطية وغيرهما من ذلك ...

 ومنهم من ينسبه إلى الزندقة لقوله إن النبي (ص) لا يستغاث به وأن في ذلك تنقيصا ومنعا من تعظيم النبي ...

 

ومنهم من ينسبه إلى النفاق لقوله في علي ما تقدم ولقوله إنه كان مخذولا حيث ما توجه وإنه حاول الخلافة مرارا فلم ينلها وإنما قاتل للرئاسة لا للديانة ولقوله إنه كان يحب الرئاسة ...

ولقوله أبو بكر أسلم شيخا يدري ما يقول وعلي أسلم صبيا والصبي لا يصح إسلامه ...

فألزموه بالنفاق لقوله ولا يبغضك إلا منافق ...

افراد (مردم اهل سنت و علمای آن ها ) نسبت به ابن تیمیه ، چند دسته هستند . بعضی ها می گویند : ابن تیمیه مجسم هست یعنی برای خداوند جسم قرار داده . بعضی ها می گویند : ابن تیمیه زندیق و ملحد و بی دین است ؛ چون گفته نمی توان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را به عنوان دسترسی و کمک خواست . این سخن در حقیقت ، تنقیص پیامبر (صلی الله علیه و آله) و جلوگیری از تعظیم ایشان است ....

بعضی ها می گویند : ابن تیمیه منافق است ؛ چون درباره علی بن ابیطالب (علیه السلام) مطالبی دارد که قبلا گذشت ( که ابن تیمیه گفته علي بن ابيطالب (علیه السلام) 17 جا اشتباه کرده و مخالف قرآن عمل نموده ) علی بن ابیطالب (علیه السلام) هر چه که کرده ، نستجير بالله جز خذلان و ذلت نسیب ایشان نشده . علی بن ابیطالب (علیه السلام) چندین بار می خواست به خلافت برسد ؛ اما نتوانست . علی بن ابیطالب (علیه السلام) برای ریاست جنگید نه برای دیانت .

 

این تعبیر بسیار وقیحی است و بغض و عداوت از این بالاتر نمی شود .

 

ابوبکر مسلمان شد ، در حالی که پیر بود و می فهمید که چه می گوید . علی بن ابیطالب (علیه السلام) بچه بود که مسلمان شد و مسلمان بودن بچه اصلا قبول نیست و اسلام علی بن ابیطالب (علیه السلام) اسلام صحیحی نیست .

 

ابن حجر می گوید : به خاطر این حرف ها ، مردم او را منافق دانسته اند . به خاطر این که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند : علی بن ابیطالب (علیه السلام) را جز منافقین ، کسی دشمن نمی دارد .

 

ابن حجر ، الدرر الکامنه ، ج 1 ، ص 181

این خلاصه از مباحث چند جلسه گذشته ما بود که بیان کردیم .

مجری :

حضرت استاد ! آقای سبکی از شخصیت های برجسته اهل سنت به شمار می رود و از منتقدین بسیار تند ابن تیمیه هست . بنده تقاضا دارم در این زمینه توضیحاتی را بیان کنید .

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

در رابطه با آقای سبکی ، همان طور که فرمودید ، ایشان از استوانه های علمی اهل سنت و از شخصیت های برجسته است . سیوطی وقتی به شرح حال آقای سبکی میرسد ، می گوید :

شيخ الاسلام ، امام العصر وتصانيفه تدل علي تبحره في الحديث

 

آقای سبکی هم شیخ الاسلام و هم پیشوای عصر خودش بوده و تألیفات او دلالت بر تبحر او در حدیث دارد .

سیوطی ، طبقات الحفاظ ، ص 55

 آقای سبکی ، دانشمند پر آوازه اهل سنت صراحت دارد بر این که ابن تیمیه ، فردی است که از نظر فکری مورد تأیید نیست .

در کتاب التوفیق الربانی فی الرد علی ابن تیمیة حرانی که عده ای از علمای اهل سنت نوشته اند در  صفحه 30 ، از قول آقای سبکی نقل می کند :

لما أحدث ابن تيمية ما أحدث في أصول العقائد ونقض من دعائم الإسلام الأركان والمعاقد بعد أن كان مستترا بتبعية الكتاب والسنة مظهرا أنه داع إلى الحق هاد إلى الجنة ...

فلم يدخل في فرقة من الفرق الثلاثة والسبعين التي افترقت عليها الأمة ولا وقفت به مع أمة من الأمم همة

ابن تیمیه در بحث اصول عقاید ، بدعت گذاری کرد . پایه ها و ارکان اسلامی را از بین برد و متزلزل کرد و تمام كارهاي ايشان مخالف قرآن و سنت بوده و اظهار می کرد که من به طرف حق و به طرف بهشت هدایت می کنم .

ابن تیمیه از 73 ملتی که امت اسلامی به آن منشعب شدند ، داخل نیست و خارج از این هفتاد وسه فرقه است . هیچ تلاش و کوششی که نشان دهد ایشان جزء فرق اسلامی و یکی از این هفتاد و سه فرقه است ، انجام نداد .

التوفیق الربانی ، ص 30

طبقات شافعیه ، ج 9 ، ص 253

السیف الثقیل ، ص 177

سبکی ،الدرة المضیعه فی الرد علی ابن تیمیه ، ص 5

این خلاصه ای از سخن آقای سبکی نسبت به ابن تیمیه است . 

مجری :

حضرت استاد ! آقایان وهابی ابن تیمیه را شیخ الاسلام می خوانند ، آیا این از نظر اهل سنت هم قابل قبول است ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

در این باره مقداری سخن گفتن باریک است . بینندگان عزیز مخصوصا آقایان وهابی که از ابن تیمیه به شیخ الاسلام تعبیر می کنند . آقای شوکانی از علمای بزرگ اهل سنت است که به صراحت می گوید :

" صرح محمد البخاري الحنفي المتوفى سنة 841 بتبديعه ثم تكفيره ، ثم صار يصرح في مجلسه : أن من أطلق القول على ابن تيمية أنه شيخ الإسلام فهو بهذا الاطلاق كافر .

از قول محمد بخاری حنفی (صاحب صحیح بخاری نیست ) متوفای 841 هـ می گوید : هر کس به ابن تیمیه بگوید شیخ الاسلام ، کافر شده است .

سخاوی ، الضوء اللامع ، ج 9 ، ص 299

یعنی شیخ الاسلام گفتن به ابن تیمیه ، نوعی کفر محسوب می شود . این سخن را هم نه مرحوم مجلسی (ره) و نه مرحوم کلینی (ره) گفته اند ؛ بلکه این عبارتی است که بزرگان اهل سنت مثل آقای شوکانی این سخن را گفته اند .

این آقایان شبکه های وهابی که این همه دم از ابن تیمیه می زنند و او را به عرش اعلا رسانده و حتی بعضا از خود نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) و از صحابه بالا برده اند ، جواب دهند . این دیگر کتاب کافی و نه بحار الانوار است و نه کتاب هایی مثل المجروحین ابن حبان از کتاب های ضعیف است .

همین تعبیر در کتاب البدر الطالع ، تألیف علامه شوکانی آورده شده :

" صرح محمد البخاري الحنفي المتوفى سنة 841 بتبديعه ثم تكفيره ، ثم صار يصرح في مجلسه : أن من أطلق القول على ابن تيمية أنه شيخ الإسلام فهو بهذا الاطلاق كافر "

هر كس به ابن تیمیه شیخ الاسلام بگوید ، کافر شده است .

شوکانی ، البدر الطالع ، 

آقایان وهابی فقط برای ابن تیمیه این واژه را به کار می برند و برای علمای دیگر از این کلمه استفاده نمی کنند . عزیزان می توانند این عبارت را در نرم افزار های مکتبه اهل بیت (علیهم السلام) ، جامع الکبیر و مکتبه شامله ، مشاهده کنند .

 

مجری :

نظر ابن حجر مکی از علمای بزرگ شافعی ، نسبت به ابن تیمیه چیست ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

در رابطه با قضیه ابن حجر مکی از علمای بزرگ شافعی است که آقایان شافعی نسبت به ایشان عنایت ویژه ای دارند . ایشان وقتی به ابن تیمیه می رسد ، عبارت خیلی تندی دارد . ابن حجر مکی متوفای 974 هـ و غیر از ابن حجر عسقلانی متوفای 852 هـ می باشد . یعنی فاصله وفات آن ها 122 سال است . ایشان در مورد ابن تیمیه می گوید :

ابن تيمية عبد خذله الله وأضله وأعماه وأصمه وأذله ، وبذلك صرح الأئمة الذين بينوا فساد أحواله ، وكذب أقواله ....

وأهل عصرهم ، وغيرهم من الشافعية ، والمالكية والحنفية ...

والحاصل ان لا يقام لكلامه وزن ، بل يرمى في كل وعر وحزن ، ويعتقد فيه انه مبتدع ضال ، مضل . جاهل ، غال ، عامله الله بعدله ...

 

ابن تیمیه بنده ای است که خدای عالم او را خوار کرده . خدای عالم او را گمراه کرده و چشمانش را نسبت به دیدن حقایق کور کرده است . ابن تیمیه را که شیخ الاسلام وهابی هست ، را کور و کر کرده.

ابن حجر می گوید : این سخن من نیست ؛ بلکه سخن پیشوایان و علمای اهل سنت است که به فساد احوال و دروغ های آقای ابن تیمیه پرداخته اند .   

این نظر همه علمای آن عصر است از شافعی و مالکی و حنفی که ابن تیمیه یک انسان گمراه ، ذلیل و کور و کر است .

خلاصه سخن درباره ابن تیمیه این است که سخن او اصلا ارزش ندارد ؛ بلکه باید حرف های او را به زباله دانی انداخت . او بدعت گذار ، گمراه و گمراه کننده و غلو کرده است و خداوند با عدلش با او رفتار کند .

ابن حجر هیثمی ، الفتاوی الحدیثیه ، ج 1 ، ص 83 ، نشر دار الفکر

تماس بینندگان

بیننده : آقای عالمشاه از اهواز ـ شیعه

یکی از شبهاتی را که یکی از شبکه های ضد انقلاب بیان کردند ، این بود می گفتند : ما در اوایل انقلاب از شریعتی یاد گرفته بودیم که مجالسمان را با نهج البلاغه شروع می کردیم ، بعضی از علمای حوزه علمیه قم ، در نهج البلاغه تشکیک می کردند ، آیا این قضیه صحت دارد ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

این که نهج البلاغه و قرآن را به متن جامعه بیاورند ، هنر نیست . خوارج هم قرآن می خواندند ؛ حتی بهتر از ما این کار را می کردند . اما در آخر چه اتفاقی افتاد ؟ همه آن ها منافق شدند ، إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ . نساء / 145

حضرت امام (ره) هم می گفتند که وقتی منافقین نزد من به نجف آمده بودند ، در ابتدای کلامشان نهج البلاغه می خواندند . دیدم که من که شصت سال در حوزه هستم ، به این صورت نهج البلاغه نمی خوانم . مقداری شک کردم که این ها می خواهند نهج البلاغه را مانند معاویه که قرآن ها را بر سر نیزه کرد ، بر سر نیزه کنند .

برادر عزیزم ! این ها ملاک نیست . دکتر شریعتی خدماتی داشت ؛ اما انحرافاتی هم داشتند که آقایان مراجع مخالف ایشان بود و ضربه ای که ایشان به مرجعیت شیعه و روحانیت زد ، شاید در تاریخ اسلام نظیر نداشت . ان شاء الله در فرصتی در این رابطه صحبت خواهیم کرد ،اما بنده توصیه می کنم کتابی که علامه شهید مطهری (ره) تحت عنوان مطهری افشاگر توطئه ها نوشته که حدود هفتصد صفحه است . دست خط شهید مطهری هم هست که گفته : اسلام شناسی شریعتی ، اسلام سرائی است ، اسلام شناسی نیست .

بنده فکر نمی کنم کسی در صداقت و دقت و قلم آقای مطهری شک و شبهه ای داشته باشد .   

بیننده : شیعه

بنده امروز شبکه کلمه را می دیدم که کارشناس شبکه می گفت : در قم قرآنی پیدا شده که 115 سوره دارد .  آیا این خبر صحت دارد ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

برادر من ! اگر این خبر صحت دارد ، چرا روی آنتن نمی برند ؟ این ها جزء هزاران دروغ و افتراء هایی است که از ابن تیمیه یاد گرفتند . حتی بنده از شبکه های این ها شنیده ام که روی دیوار های شهر تهران از حضرت زهرا (سلام الله علیها ) نوشتند: آن زنی که متعه و صیغه نشوند ، اهل جهنم هستند .

ما که آن تصاویر را دیدیم ، متوجه شدیم که این ها با فتوشاپ این عبارت را روی یکی از دیوارهای تهران درست کردند . این نهایت ذلت و خواری وهابیت است . چون این ها که حرفی برای زدن ندارد ، بحث کردن را هم که بلد نیستند و اگر بحث علمی کنند ، آبرویی برایشان باقی نمی ماند . به همین خاطر دست به این کار ها می زنند یا این که می گویند شیعیان بعد از نماز می گویند : خان الامین ، خان الامین . یا این که قضیه چاه جمکران را مطرح می کنند یا دیوار نویسی از حضرت زهرا (سلام الله علیها) یا قرآن جدیدی را مطرح می کنند . اگر راست می گویند این قرآن را روی آنتن بیاورند .

این ها همه دروغ و افتراء است که از امامشان ابن تیمیه یاد گرفته اند .

بیننده :

آیا درست است که شما به مهاباد سفر کردید و با علمای آن جا مناظره ای داشتید ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

مناظره نداشتیم . در مهاباد جلسه ای بود که در باره وهابیت صحبت کردیم . جلسه دوم که برای سخنرانی رفتیم ، آقایان اهل سنت گفتند : ما که وهابی نیستیم ؛ چرا شما بحث وهابیت را مطرح می کنید؟ بحث هایی شد که بنده در آن زمان کل مباحث را در شبکه سلام مطرح کردم ، روی سایت هم قرار دادیم. در آن جلسه علمای بزرگ مهاباد ، از جمله آقای ابوبکر که از علمای بزرگ آن جا است ، گفتند : اگر ما برای مناظره حاضر باشیم ، گفتم : بنده احرام بسته و سینه خیز می آیم و هر کجا هم بگویید ، می آیم . اگر شما هم بخواهید به قم بیایید ، هزینه آن را پرداخت می کنیم .

بعد از آن هم بنده ، چندین بار با علمای مهاباد تماس گرفتم ، تا الان که حدود سه سال از آن قضیه گذشته ، هیچ جوابی به بنده نداده اند .

بیننده : شیعه

بنده با شبکه کلمه تماس گرفته و در مورد خطبه 66 نهج البلاغه صحبت کردم که یکی از کارشناسان وهابی گفتند : این دقیقا کلام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) و در مورد احتجاج انصار با قریش در مورد احراز مقام خلافت است . حضرت فرمودند : احتجّوا بالشجرة وأضاعوا الثمرة .

 

این کارشناسان وهابی را هم که می شناسید ، سفسطه می کنند و به من اجازه بیان مطلبم را نداد . بنده از شما تقاضا دارم که در این باره توضیحاتی را بیان کنید .

 

نکته دوم ، می گویند : جنگ جمل برای جنگ با حضرت علی (علیه السلام) نبوده و عبد الله بن سبأ این کار را انجام داده . من گفتم : اگر این ها با امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) جنگ نداشتند و فقط قاتلین عثمان را می خواستند ، چرا به بصره رفتند . به مدینه می آمدند و خدمت حضرت امیر (عليه السلام ) می رسیدند . شما خودتان می گویید عده ای از قاتلین عثمان در مدینه بودند و عده ای هم به مصر فرار کرده بودند . پس چرا این ها به بصره رفته و آن جا را تصرف کردند ؟ که پاسخ این سؤال را ندادند .

نکته سوم این که می گویند : رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در حجره عایشه از دنیا رفتند . بنده سؤالی دارم ، آیا حدیثی هست که عایشه از حجره خود جا به جا شده باشد ؟ عایشه یا باید در کنار قبر حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) بیتوته می کرد یا این که باید جا به جا شده باشد . برای این جا به جایی حدیثی را بیان کنید .

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

در مورد خطبه 66 نهج البلاغه ، به اختصار توضیح می دهم و ان شاء الله مفصل آن را در آینده بیان خواهیم کرد . این آقایان که می گویند : خود امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فرموده :

 

لو كانت الإمارة فيهم لم تكن الوصية بهم

اگر امامت در انصار بود ، پیامبر (صلی الله علیه و آله) به آن ها وصیت نمی کرد .

این ها از نظر ادبیات عرب هم مشکل دارند . در قرآن نیامده که تجوید و قرائت ما خوب باشد . قرآن برای هدایت ما آمده است : ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ . بقره /2

حال که این قرآن برای هدایت است ، وهابی ها که این همه می خوانند ، چقدر هدایت شده اند ؟ اگر کسی از کتاب توحید محمد بن عبد الوهاب که می گویند عین قرآن است و اگر کسی مسأله ای خلاف قرآن پیدا کرد ، چهل میلیون جایزه می دهند . ما هم که در همان صفحه اول 6 اشکال اساسی بود که حرف محمد بن عبد الوهاب در این کتاب خلاف قرآن و نقض قرآن است ، بیان کردیم .

ما که نمی خواهیم آن ها به ما پول بدهند ؛ اما بیایند و به ما جواب بدهند یا حداقل مقداری خجالت بکشند .

علی ای حال ، در این خطبه 66 نهج البلاغه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) می فرماید:

 

لو كانت الإمارة فيهم لم تكن الوصية بهم

اگر امامت در انصار بود ، پیامبر (صلی الله علیه و آله) به آن ها وصیت نمی کرد .

فرق است بین الوصية بهم و والوصية فيهم ، حداقل این مورد را به کتاب المغنی یا کتاب سیوطی مراجعه کنند . یا حداقل اگر سوادشان به این کتاب ها نمی رسد ، مبادی العربیه را نگاه کنند که الوصية بهم و والوصية فيهم ، چقدر باهم تفاوت دارند .

اگر این ها مریض نیستند و به دنبال فتنه نیستند ، خود آقا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در خطبه 2 نهج البلاغه به صراحت می گویند :

 

لا يقاس بآل محمّد ( صلى الله عليه وآله وسلم ) من هذه الأمّة أحد ... ولهم خصائص حقّ الولاية وفيهم الوصيّة و الوراثة .

 

از این امت احدی با آل محمد (علیهم السلام) قابل مقایسه نیست . حق ولایت بر امت ، مخصوص آل محمد (علیهم السلام) است و وصیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در باره این ها است ، نه به این ها .

عزیزان دقت کنند که الوصية بهم است . امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) می فرمایند که در آن جا پیامبر (صلی الله علیه و آله) به انصار وصیت کرده :

 بِأَنَّ رَسُولَ اللَّه ( ص ) وَصَّى بِأَنْ يُحْسَنَ إِلَى مُحْسِنِهِمْ - ويُتَجَاوَزَ عَنْ مُسِيئِهِمْ

که مردم نسبت به کار های خوب انصار ، تحسین کنند و نسبت به کار های بدشان را ببخشند .

آیا در مورد اهل بیت (علیهم السلام) هم اين سفارش شده ؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده وصی بان یحسن الی محسن اهل البیت ویتجاوز عن مسیئ اهل البیت ؟؟؟

         یا این که فرموده اند :

أذكركم الله أهل بيتي ، أذكركم الله أهل بيتي .

حداقلش این است یا این که فرمودند :

إني تارك فيكم الثقلين ،ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا ، كتاب الله ، وعترتي أهل بيتي ، وأنهما لن يفترقا ، حتى يردا علي الحوض

این سفارش رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) است . جالب است که بعد از این که عثمان از دنیا رفت و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) خلافت را به دست گرفت ، فرمودند :

الآن إذ رجع الحق إلى أهله ونقل إلى منتقله .

الان حق به حقدار رسید و خلافت و ولایت به جایگاه اصلیش بر گشت .

هم چنین در خطبه  144 می فرمایند :

إن الأئمة من قريش في هذا البطن من هاشم ، لا تصلح على سواهم ولا يصلح الولاة من غيرهم

مردم ! امامت در قریش است و از میان قریش در بنی هاشم است . غیر از بنی هاشم احدی برای امامت صلاحیت ندارد .

این آقایان که به قول ابن تیمیه دنبال نخود سیاه می فرستند ، خطبه 17 ، خطبه 2 ، خطبه 144 ، خطبه 6 ، خطبه 87 که با صراحت حق مسلم خود صحبت کرده و کاملا خود را حقدار می داند .

در مورد جنگ جمل ، ما بحث های زیادی در باره این جنگ و عبد الله بن سبأ داشتیم . این آقایان اگر راست می گویند ، به مطالبی که در آن خصوص مطرح کردیم ، پاسخ دهند .

ما گفتیم که عبد الله بن سبأ ، ساخته و پرداخته دودمان بنی امیه بوده . از علمای اهل سنت هم نقل کردیم و این که این قضیه جمل و صفین و قتل عثمان را به گردن عبد الله بن سبأ انداخته اند ، از طریق یک راوی به نام سیف بن عمر است . آقایان اهل سنت از جمله آقای ذهبی در سیر اعلام النبلاء ، ابن حجر در تهذیب التهذیب و دیگران می گویند :

ضعيف كذاب يضع الحديث متهم بالزندقة

 

سیف بن عمر ، ضعیف ، دروغگو بوده و حدیث جعل می کرده و متهم به بی دینی است .

ذهبی ، سیر اعلام النبلاء

ابن حجر ، تهذیب التهذیب

در مورد حجره عایشه ، هم ما مفصلا توضیح دادیم . آقایان مشخصات حجره عایشه را ببینند . حجره عایشه در قسمت جنوب مسجد النبی (صلی الله علیه و آله ) بوده و درش به سمت شمال باز می شده . در صورتی که جایی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دفن شده اند ، حجره شخصی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده و مردم برای رسیدگی به کارهایشان و رفع حاجات خود به آن جا می آمدند . این حجره در قسمت شرق قرار گرفته و درش هم به سمت غرب باز می شود و دیوار به دیوار حجره حضرت زهرا (سلام الله علیها ) قرار گرفته .

این قضیه را حضرت آیت الله کورانی بسیار مفصل و خیلی زیبا بحث کرده اند .     

بیننده : شیعه

بنده تقاضا می کنم از بینندگان عزیز که وقتی با شبکه های وهابی تماس می گیرند ، مخالف آن ها صحبت بکنند تا عکس العمل آن ها را ببینند . این شبکه ها وقتی می بینند کسی از نظر علمی از آن ها بالاتر است ، اصلا اجازه صحبت کردن نمی دهند ، چه برسد به این که با یکی از علما صحبت کنند .

بیننده : خانم رباب  فلوریدا ـ شیعه 

این شبکه های وهابی خودشان می دانند که کار ها ، حرف ها و بحث هایی که می کنند ، همه مضحک و خنده دار است . بنده از آمدن شما به آمریکا تشکر می کنیم .

بیننده : شیعه

بنده می خواستم نکته ای را متذکر شوم که این شبکه های وهابی از اربابشان ابن تیمیه ، دروغ گفتن را یاد گرفته اند . چند روز قبل خانمی که ظاهرا از خودشان هم بود ، تماس گرفتند و گفتند : ما یقین پیدا کردیم که برای حضرت زهرا (سلام الله علیها ) هیچ اتفاقی برایشان نیافتاده و به شهادت نرسیدند .

بنده می خواستم چند مصدر را به این بیننده معرفی کنم که اگر به قول کارشناس شبکه وهابی کلمه ، شما اهل علم هستید ، نگاهی به کتاب انساب الاشراف بلاذری ، سلسله التاریخ ابی الفداء ، تاریخ یعقوبی ، جلد 1 ، صفحه 153 ، سیره ابن هشام ، جلد 2 ، صفحه 657 نگاهی کنید .

وقتی خواستم عبارت تاریخ یعقوبی را بخوانم ، تماسم را قطع کردند . بنده می خواهم به این ها بگویم که دست از این دروغ ها بردارید . امروز دنیای تکنولوژی و اطلاعات است و مردم می دانند که با چه کسانی در ارتباط هستند و نسبت به دین خود و مطالبی که در آن است ، آگاهی کامل دارند .

 من از برادران شیعه خود تقاضا می کنم در باره این افرادی که دم از قرآن می زنند و زیاد قرآن می خوانند ، مانند بن لادن که واقعا با قرآن بالا آمد .

نکته دوم این که ، کارشناس وهابی این شبکه وهابی می گوید : در کتاب های شیعه است که ناصبی را بکشید . از ناصبی هم به سنی تعبیر می کند .

این کارشناسان این قدر سواد ندارند که در کتاب های خودشان است که هر کس خلافت ابوبکر و عمر را قبول ندارد ، اول امر به استغفار کنید . اگر قبول نکرد ، او را بکشید .

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

در مورد شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها ) ما گفتیم به تاریخ الاسلام ذهبی ، جلد 3 ، صفحه 118 مراجعه کنید .

فوددت أني لم أكن كشفت بيت فاطمة وتركته وأن أغلق علي الحرب

 

اي کاش دستور حمله به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها السلام) را نداده بودم . گرچه آن جا برای ما به عنوان سنگر جنگی برای ما بود .

 

ذهبی ، تاریخ الاسلام ، ج 3 ، ص 118

این روایت را آقای ضیاء الدین مقدسی در کتاب الاحادیث المختاره ، جلد 10 ، صفحه 88 تا 90 را تصحیح کرده . آقای سیوطی در مسند فاطمه (سلام الله علیها ) تصحیح می کند . ابن ابی شیبه در مصنف خود ، جل 8 ، صفحه 572 قضیه هجوم به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها ) را مطرح می کند . آقای بلاذری در انساب الاشراف ، جلد 1 ، صفحه 586 این قضیه را بیان می کند . آقای طبری هم به صراحت می نویسد :

والله لاحرقن عليكم ....

عمر به حضرت زهرا (سلام الله علیها ) می گوید : به خدا قسم خانه شما را به آتش می کشم .

تاریخ طبری ، ج 2 ، ص 443

امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) چه گناه كبيره اي از او سر زده بود ؟ حضرت زهرا (علیها السلام) چه تقصیری داشت که ایشان را تهدید می کنند ؟ عمر یا آتش زده یا نزده . اگر آتش زده ، عمل به قسم خود کرده . اگر نزده ، قسمش را شکسته و مخالفت با قسم کرده و باید کفاره بدهد . شما از خلیفه دوم کجا سراغ دارید که وقتی قسم خورد ، کفاره قسم خود را داده ؟

هم چنین از فرائد السمطین ، تألیف جوینی ، جلد 2 ، صفحه 34 ، آقای جوینی که استاد ذهبی است صراحت دارد و قضیه شهادت حضرت زهرا (علیها السلام) را بیان می کند .

از نظر شیعه هم امام کاظم (علیه السلام) در کتاب کافی شریف ، جلد اول ، صفحه 458 ، حدیث دوم صراحت دارد :

 

إن فاطمة عليها السلام صديقة شهيدة ...

کلینی ، کافی ، ج اول ، ص 458 ، ح دوم

اما در مورد این که در کتاب های شیعه آمده که ناصبی را بکشید ، ان شاء الله ما این مباحث را مطرح خواهیم کرد . بنده بارها گفته ام که شیعه و سنی در مورد ناصبی اتفاق نظر دارند و می گویند ناصبی کسی است که به اهل بیت (علیهم السلام) فحش و ناسزا بدهد و بر عليه آن ها جنگ به راه بیاندازد ، البته جنگی که به انکار پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و قول صریح ایشان بر گردد . 

من نصب العدا لاهل البيت .    

بیننده : آقای نجفی از کرمان ـ شیعه

یکی از مسائلی را که در شبکه های وهابی مطرح می کنند این است که اگر شما شیعیان ادعا می کنید حضرت علی (علیه السلام) علم غیب داشته ، چطور آن زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند که برای من قلم و کاغذ بیاورید تا چیزی بنویسم که تا امت گمراه نشويد ، چرا این شیر سکوت کرد ؟ چطور عمری که حتی نتوانست بینی یک کافر را خون کند ، همه در آن زمان از عمر ترسیدند ؟

نکته دوم این که ، خواهش بنده از شما این است ، شما که می گویید برادران اهل سنت از وهابیت جدا هستند ، منتهی ما از علمای اهل سنت هم می خواهیم که به این شبکه بیایند و بگویند ما کاری به وهابیت نداریم . این کار را که می توانند انجام دهند . این بهانه هایی که ما از دولت می ترسیم ، فایده ای ندارد . ما فقط می خواهیم راه خود را از وهابیت جدا کنند .

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) که مثل دیگران بی ادب نبوده که وقتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند : قلم و کاغذی بیاورید تا من چیزی بنویسم ، آن ها بگویند : ان الرجل ليهجر ، این مرد هذیان می گوید .

امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) تابع رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده . پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اگر به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) دستور می دادند ، قطعا تمام افرادی كه در آن جا بودند را قتل عام می کرد و برای پیامبر (صلی الله علیه و آله) کاغذ و قلم می آورد . تعدادی این ها از کسانی که در جنگ احد بودند و همین ابوبکر و عمر در آن جنگ از فراری ها بودند و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) آن جا ماند و جان مقدس پیامبر (صلی الله علیه و آله) را نجات داد . یا در جنگ حنین به تنهایی در برابر آن همه مردم ایستاد . یا در جنگ خیبر آن شهامت را انجام دادند ، تعدادشان بیشتر از این جنگ ها که نبود . اما پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند : قوموا عنی ، از خانه من بیرون بروید .

 

البته من بارها گفته ام که قضیه قرطاس برای این بوده که چون مردمی بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) می آیند و به سراغ صحابه می روند و آن ها را به عنوان مرجعیت علمی و سیاسی قرار می دهند . پیامبر (صلی الله علیه و آله) این قضیه را آورد تا به مردم بفهماند ، صحابه ای که مردم بعد از من به سراغ آن ها می روند ، در برابر من مطیع نیستند و همين افراد می خواهند ناقل سنت من بوده یا این که می خواهند اقامه سنت مرا داشته باشند .

در مورد این که اهل سنت در مورد وهابیت سخن نمی گویند ؛ چون از حکومت می ترسند ، نه برادر عزیز من ! از حکومت نمی ترسند ، از وهابی ها می ترسند . چون وهابی ها اگر احساس کنند که یک عالم سنی علیه آن ها حرف زده ، همان طور که نسبت به شیعیان هر روز در مساجد و حسینیه ها و در  عزاداری ها ، انفجارها و انتحار ها صورت می گیرد ، نسبت به آن ها هم انجام می دهند . چون این آقایان ، موجودات زبان نفهمی هستند که فقط زبان کشتن و نابود کردن را می فهمند . الان در آمریکا که هستیم ، بارها به دوستان گفته ام که وهابیت ، بزرگترین مانع برای انتشار اسلام است . مردم تصور می کنند که اسلام یعنی ترور و تروریست ، اسلام یعنی آدم کشی ، اسلام یعنی انفجار و انتحار . امروز وهابیت بدترین و بزرگترین خیانت را به اسلام و قرآن کرده است که دین مقدس اسلام که دین رأفت و رحمت است ، حتی نسبت به مشرکین می گوید : وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ . توبه / 6 . اگر مشرکین از تو امان خواستند که سخن خدا را بشنوند ، تو به آن ها اجازه بده .

پیامبر اکرمی که قرآن می فرماید : وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ . آل عمران / 159 اگر تو خشن و بد اخلاق و تند خو بودی ، همه از اطراف تو پراکنده می شدند .

اسلام در میان ادیان الهی که امروز در جامعه مطرح است ، صمیمی ترین و رئوف ترین دین است . ما در کل جهان به ویژه در آمریکا ، یکی از وظایف سنگینی که داریم این است که اعلام کنیم این اسلامی که  وهابیت مطرح می کنند ، اسلام واقعی نیست . این ها به اسلام و قرآن خیانت می کنند ، اسلام یک دین رأفت و رحمت است .

نسبت به علمای اهل سنت که جای خود دارد ، ما در جلسه ای که با یکی از علمای معتدل وهابی ، آقای شیخ علی دهواری داشتیم ، واقعا یک انسان مؤدب و متین بود . الحق و الانصاف من از علمای سلفی کم دیده بودم که تا این حد مؤدب باشند . همین که با ما رابطه برقرار کرد ، بعد از برگشتن ایشان از قم به سراوان ، ایشان را ناجوانمردانه کشتند . بنده هم بارها گفته ام که لعنت خدا و رسول (صلی الله علیه و آله) و همه ملائکه بر کسی که قتل ایشان را طراحی و مشارکت و مباشرت داشت .

این آقایان حتی اگر یک سلفی و وهابی نرمش از خود نشان دهد ، به این شکل با او برخورد می کنند .    

بیننده : اهل سنت

بنده از شما می خواستم سؤال کنم که وهابیت یعنی چه ؟

بیننده : آقای موسوی ـ شیعه

بنده از حضرت استاد این سؤال را داشتم که وقتی نسب امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را مطالعه می کنیم ، نسب ایشان به حضرت ابراهیم (علیه السلام) می رسد . آیا ابوبکر و عمر هم نسبشان به کسی یا جایی می رسد ؟

 

بیننده : خانم  از آمریکا ـ شیعه

 حضرت استاد ! مسأله متعه را همه اهل سنت حرام می دانند یا عده از آن ها این عقیده را دارند ؛ چون بنده شنیدم که مالکی ها این مسأله را قبول دارند . من در آمریکا زندگی می کنم و از این مسأله خیلی بر علیه شیعه استفاده می کنند . اما اهل سنت حاضر هستند که زنا بکنند ؛ اما صیغه نکنند . برنامه های شما به ما در پاسخ دادن به این شبهات خیلی کمک می کند .

نکته دوم این که ، آقای ابن تیمیه که در زندان از دنیا رفتند را وهابی ها چه پاسخی برای آن دارد . چون شیعه که حکم تکفیر ایشان را نداد . 

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

متأسفانه این مشخص است . اتفاقا همین دیروز بود که یکی از دوستان ما در قم ، آقای ابوالقاسمی می گفتند که دوازده سایت نسبت به همجنس بازی علمای وهابی روی سایت ها رفته . شما بحث زنا را مطرح می کنید . این ها حتی در هم جنس بازی ، دست خیلی ها را از پشت بسته اند . بنده به آقای ابوالقاسمی گفتم که مردم باید بدانند این آقایانی که این همه از قرآن دم می زنند ، چگونه خود را به عمل قوم لوط آلوده کرده اند ؟

در مورد این که ابن تیمیه در زندان از دنیا رفت ، درست است . ابن تیمیه به دستور چهار قاضی از چهار مذهب محکوم شد و به زندان افتاد . در سال 728 هـ در زندان قلعه دمشق از دنیا رفت .

بیننده : شیعه

استاد قزوینی ! شما چرا در بحث هایی که مطرح می کنید ، تا این حد میانه رو هستید . بنده شبکه وصال را نگاه می کردم . بر عکس شما که میارو هستید ، این ها خیلی تند می روند . بنده از شما هم گله دارم که شما به آقای اللهیاری می گویید که آیت الله مکارم به ایشان دیوانه گفته . چرا باید به ایشان دیوانه گفت ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

برادر عزیز ! ما هر چه بیان مطالب را شفاف و مؤدبانه بگوییم ، تأثیر گذاری آن بهتر است . اگر ما بخواهیم این جا و پشت تریبون ، عقده دلمان را خالی کنیم ، یک بحث دیگری است و ارتباطی به اسلام ندارد ؛ اما اگر بخواهیم این مطالب را برای نشر فرهنگ شیعه مطرح کنیم تا چهار تا جوان سنی و وهابی می شنوند ، به به و چه چه بگویند . امام رضا (علیه السلام) فرمودند :

 

يتعلم علومنا ويعلمها الناس فان الناس لو علموا محاسن كلامنا لاتبعونا .

اگر مردم زیبایی های کلام ما را بدانند ، از ما تبعیت می کنند .

یا مرحوم مجلسی در بحار ، جلد 71 ، صفحه 107 از امام صادق (علیه السلام) نقل می کند : 

 

ما له لعنه الله تعرض بنا قال الله " ولا تسبوا الذين يدعون

این ها چه مرضی دارند ، خدا لعنتشان کند . این ها ما را در معرض فحش و ناسزا قرار می دهند . خداوند در قرآن بیان کرده که فحش ندهید .

ائمه (علیهم السلام) فحش نمی دانند . امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) می فرمایند :

 

لاتتكلموا بالفحش فانه لايليب بنا ولا بشيعتنا

 

سخن فحش از دهان شما خارج نشود ، که نه شایسته ما است و نه شایسته شیعیان ما .

بیننده : شیعه

این که می گویند عثمان با دو دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ازدواج کردند ، آیا هر دو را همزمان داشتند ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

آقایان مدعی هستند که وقتی دختر اول رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دختر دوم را به عقد عثمان در آورد .

اما بعضی از بزرگان مثل علامه سید جعفر مرتضی می گویند : این قضیه دروغ است . این ها دختران حضرت خدیجه (علیها السلام) نبودند ، بلکه خواهر زاده های ایشان و فقط در خانه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بزرگ شده بودند . بنده هم بارها گفته ام که من با نظر این بزرگواران مخالف هستم.

بیننده : شیعه

سؤال بنده این است که اگر کسی شب را شب بگوید و روز را روز گناه است ؟

بیننده : خانم از آمریکا ـ شیعه

بنده به استاد قزوینی خوشآمد می گویم و از ایشان دعوت می کنم که به دیتروید بیایند . ما در این جا اسلامی سینتر داریم و با آمدن شما در این جا ما خیلی خوشحال می شویم و وجود شما برای ما بسیار مفید است .

در بحثی که امروز با دوستان خود داشتیم سؤالی مطرح شد که قبول نداشتند حضرت علی (علیه السلام) در خانه بنشینند و حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) دم در بروند و آن حوادث پیش بیاید . می گویند : اگر حضرت علی (علیه السلام) این همه شجاعت داشتند ، چطور ممکن است این اتفاقات رخ داده باشد . بنده چه پاسخی می توان به آن ها داد ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

یکی از اهداف بنده از آمدن به آمریکا و هم چنین اگر بتوانیم به کانادا هم برویم ، این است که عمدتا بنده می خواهم از مراکز اسلامی که شیعیان دارند و مشغول نشر فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) هستند ، دیدن کنم و گزارشی تهیه کنیم تا برنامه هایی در مساجد و مراکز اسلامی شیعیان داشته باشیم .

 

ما دیشب در مسجد امام علی (علیه السلام) بودیم و عزیزان از ما استقبال بی نظیری داشتند و واقعا برای من این استقبال غیر قابل پیش بینی بود . بنده در نظر دارم در هفته ای که در سانفرانسیکو هستم به این مراکز اسلامی برویم و از آن ها باز دیدی داشته باشیم .

 

بیننده : شیعه از ارومیه

بنده از شما دو سؤال داشتم . سؤال اول در مورد رضاع کبیر است که شما فرمودید که بعد از آن عایشه این کار را کردند ، بعضی از جوانان بر ایشان وارد می شدند . مگر عایشه بچه دار بوده که رضاع کبیر می کرده . چون بچه دار نبوده ؛ پس این مسأله منتفی است .

  سؤال دوم این که ، مگر ائمه (علیهم السلام) الگوی ما هستند . وقتي امام علي (عليه السلام ) و امام حسن (علیه السلام) با آن ها کنار آمدند ؛ چرا ما از آن ها پیشی گرفته و گاهی تند روی می کنیم ؟

 

بیننده : شیعه

این که در مورد تجوید صحبت می کنند ، بنده عرض می کنم که بعضا ما این امامین حرمین را می بینیم که والضالین را می خواهند تا عرش هم بکشند ؛ اما چه کار برای اسلام کرده اند ؟

این بروند تاریخ را بخوانند که امثال عبد الملک مروان ، ابن ملجم مرادی ، مأمون حافظ قرآن بودند ؛ اما این ها اصل را که امامت و ولایت معصومین (علیهم السلام) است را رها کرده و به فرع چسبیده اند . متأسفانه در فرع هم جهالت دارند . این که این ها که به خودشان می آیند ، الله اعلم .

 

آیا اسلام رعایت تجوید قرآن است یا فهم قرآن است ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

اتفاقا ما در سال اولی که در سال 1347 درحوزه علمیه قزوین بودیم ، یکی از مواد درسی که برای طلبه ها الزامی بود و نمره کمتر از 18 را قبول نمی کردند ، بحث تجوید بود . حال اگر این آقایان برای مناظره آمدند ، ما حاضریم که در مورد تجوید هم مناظره کنیم .

بیننده : شیعه از افغانستان

بنده می خواستم در مورد ممانعت وهابیت از زیارت قبور صحبت کنم . این هایی که مسلمانان را از زیارت قبرستان بقیع ممانعت می کنند ، مهاجرانی هستند که از آن طرف رود جیحون آمده اند . این ها باید از زیارت قبر بخاری در ازبکستان هم ممانعت کنند . لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ . صف / 2 . ممانعت این ها بر خلاف اعتقاد خودشان است .در منطقه ما همه اهل سنت ، اهل زیارت و توسل هستند .

بیننده : شیعه

بنده می خواستم چند نکته را بیان کنم . اول این که اگر واقعا عمر بن خطاب ، داماد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود ، اهل سنت چه کار می کردند ؟

این ها که مدعی هستند هر چیزی باید در قرآن دستور داده باشد  چرا مسأله متعه را که در سوره نساء آیه 24 آمده ، قبول ندارند .

یا این که در قرآن آمده که بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید : آیا شما بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) به اخلاقیات شخصی و دین ما قبل خود بر می گردید ؟

آیا در تورات و انجیل از القاب امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) نیامده ؟

 

آیا ابن بتوته که یکی از علمای اهل سنت است برای زیارت قبر امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) نیامد و در آن جا دعایی خواند که عده ای از بیماران شفا گرفتند ؟

 

بیننده : شیعه

بنده چند روز قبل با یکی از علمای بی سواد اهل سنت صحبت می کردم . ایشان می گفت که امامان معصوم (علیهم السلام) از ما هستند . اگر امکان دارد در این خصوص توضیحی بیان کنید .

 

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

به قول یکی از بزرگان اگر پیامبر (صلی الله علیه و آله ) در باره اهل بیت (علیهم السلام) ظلم و جنایت کنید ، بیشتر از این نمی توانستند انجام دهند .

 

بیننده : شیعه

در مورد تجوید والضالین ، دال درست است یا ضال ؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

بزرگان ما در عروة الوثقی که حاشیه تمام مراجع تقلید در این کتاب هست ، در ضالین باید سمت چپ زبان به دندان های آسیاب برخورد کند ، اگر این طور صورت گرفت ، از مخرج اصلی خارج شده ، در  غیر این صورت درست  نیست . البته بعضی از آقایان این را قبول ندارند . جناب آقای خوئی می فرمایند : چیزی که مطرح است ، همانند عرب ها ادا کنیم .

البته بعضی از مراجع ما مثل آقای شبیری زنجانی ، رعایت تجوید را در نماز شرط نمی دانند . چون آن چه که مهم است ، خواندن نماز است که با توجه بخواند .

این آقایان یک روایت از خلفا یا پیامبر (صلی الله علیه و آله) یا صحابه بیاورند که در نماز خواندن والضالین به اندازه چهار الف کشیده شود . یا در صراط ، صاد و طاء چگونه خوانده شود .

اگر این روایت را آوردند ما در خدمت آن ها هستیم .

بیننده : آقای محمودی از کردستان ـ اهل سنت

شما فرمودید که وهابی ها عمل قوم لوط را انجام می دادند . اهل سنت این فتوا را نداده اند ، مگر این که از مراجع شیعه گرفته باشند . چون در حل المسائل ، امام خمینی (ره) فرمودند : وطی در دبر زن حائض کفاره ندارد . دبر زن و مرد هم فرقی ندارد . شاید وهابی ها این عمل را از مراجعین شیعه گرفته باشند .

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

برادر بزرگوار ! امام در تحریر الوسیله می گوید : اگر مردی با همسرش وطی از دبر کند ، اشکالی ندارد .

شما اگر می خواهید فتاوای اهل سنت را ببینید ، به کتاب الدر المنثور ، جلد اول ، صفحه 266 ، ذیل آیه شریفه : نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ . بقره / 223 . در آن جا از امام مالک و دیگران نقل می کند :

الان غسلت من هذا الامر

 

از مالک پرسیدند که وطی از دبر همسر خود چه حکمی دارد ؟ ایشان به سرش زد وگفت : الان من از این کار غسل کردم .

 

جالب اين است كه مي گوید : هیچ یک از صحابه را که قولش حجت باشد ، نیافتم مگر این که فتوا به جواز این امر داده است .

سيوطی ، الدر المنثور ، ج اول ، ص 266

یعنی با همسرم این کار را انجام دادم و غسل کردم . از آقای ابن ابی ملیکه ، قاضی القضات مکه در زمان عبد الله بن زبیر سؤال کردند :

وطی در دبر زن چه صورتی دارد ؟ گفت : شب گذشته از یکی از خانم ها یا کنیز هایم این عمل را خواستم . آن زن عصیان کرد و گفت مشکل است یا این که درد دارد . من از روغن استفاده کردم که درد نداشته باشد .

برادر بزرگوار شما این مطالب را ببینید . هر زمان شما این ها را جواب دادید ، من هم به شما جواب می دهم .

بیننده : شیعه

 

بنده می خواستم بدانم ثوابی که برای صیغه کننده است ، برای زن صیغه شونده هم هست ؟

 

آیت الله دکتر حسینی قزوینی :

همان طور که در بحث نکاح ، من تزوّج فقد أحرز دينه . اگر مردی ازدواج کند ، نصف دینش مصون می ماند . زن هم اگر ازدواج کند ، نصف دینش مصون می ماند . اگر طبق آیه 24 سوره نساء ، بحث متعه جزء ما قال الله و جزء ما امر به النبی (صلی الله علیه و آله) است ، هر دستوری از قرآن و دستورات پیامبر (صلی الله علیه و آله) را انجام دهد ، بدون پاداش نخواهد بود .

خدایا تو را قسم می دهیم به آبروی محمد وآل محمد هر چه سریعتر لباس فرج بر اندام مولایمان بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) بپوشان .

خدایا به آبروی محمد و آل محمد ما را از انصار خاص آن حضرت قرا ر بده .

رفع گرفتاری از گرفتاران بنما .

جوائج حاجتمندان روا بفرما .

مجری :

خیلی تشکر می کنیم از شما استاد عزیز و هم چنین از شما بینندگان عزیز و ارجمند که ما را در این برنامه همراهی کردید .

 

اللهم عجل لولیک الفرج .





Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English | پخش زنده