2019 March 18 - دوشنبه 27 اسفند 1397
حدیث ولایت با تعابیر مختلف در منابع اهل سنت
کد مطلب: ٧٤٥٦ تاریخ انتشار: ١٥ خرداد ١٣٩٣ - ١٩:٠٥ تعداد بازدید: 1760
سخنراني ها » شبکه ولايت
حدیث ولایت با تعابیر مختلف در منابع اهل سنت

ویژه برنامه امامت و ولایت 93/03/15

 

بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ : 93/03/15

مجری:

بسم الله الرحمن الرحیم

این حدیث دل بود تصنیف نیست

شیعه در محشر بلا تکلیف نیست

شیعه راهش در مسیر اولیاست

شیعه مولایش علی مرتضی ست

«صلی الله علیک یا امیرالمومنین؛ صلی الله علیک یا میزان الاعمال؛ السلام علیک یا امین الله فی ارضه، و حجته علی عباده؛ السلام علیکم و رحمت الله و برکاته.»

 

حضرت استاد سلام علیکم، خیلی خوش آمدید.

 

آیت الله حسینی قزوینی:

سلام علیکم و رحمت الله و برکاته. بنده هم خدمت همه ی بینندگان عزیز و گرامی و دوست داشتنی که در هر کجای این گیتی پهناور بیننده ی این برنامه هستند و چشمان پر محبتشان را به طرف این برنامه دوخته اند و ما را مهمان کانون گرم و با صفای خانواده ی خودشان قرار داده اند خالصانه ترین، صمیمانه ترین سلامم را تقدیم می کنم. موفقیت همه ی عزیزان را از خدای منّان می خواهم.

 

مجری:

ما تعدادی سوال از عزیزان شیعه مان داریم و تعدادی سوال هم از عزیزان اهل سنتمان،  دوستان و عزیزان شیعه ما، و همچنین عزیزان اهل سنتمان، می توانند یکی از این سوال ها را انتخاب نموده و پاسخش را به ما بدهند،  البته پس از پاسخ دادن خودشان نیز می توانند سوال مطرح بکنند.

 

 اما سوالاتی که از شیعیان عزیزمان داریم:

1. چرا ما باید از مذهب خود تحقیق کنیم و یا علل تحقیق از مذهب از منظر قرآن و سنت چیست؟

2. دلیل شما بر امامت الهی و خلافت بلافصل حضرت علی (علیه السلام) از قرآن چیست؟

3. دلیل شما بر امامت الهی و خلافت بلافصل حضرت علی (علیه السلام) از سنت چیست؟

4. دلیل شما بر امامت ائمه (علیهم السلام) چیست؟

این چهار سوالی هست که عزیزان شیعه ی ما زحمت بکشند به ما پاسخ بدهند.

 

 اما سوالاتی که عزیزان اهل سنت ما، لطف می کنند و به ما پاسخ می دهند، عبارت است از:

1. چرا ما باید از مذهب خود تحقیق کنیم و یا علل تحقیق از مذهب از منظر قرآن و سنت چیست؟

2. شیعه از کتاب و سنت دلیلی واضح بر امامت الهی و خلافت بلافصل علی (علیه السلام) ذکر کرده، تحلیل شما اهل سنت عزیز نسبت به ادله شیعه چیست؟

3. دلیل شما بر خلافت جناب ابوبکر و عمر از قرآن و سنت و یا عقل چیست؟

اما حضرت آیت الله دکتر حسینی قزوینی، همانطور که می دانید توفیق داشتند در سفر بسیار معنوی و ملکوتی،  کربلای معلی و نجف اشرف بودند و البته از این باب هم خداوند متعال را شاکر و سپاسگزار هستیم که به سلامت برگشتند. از این سفر خاطرات بسیار شیرینی دارند که من فکر می کنم برای شما بینندگان عزیز هم جالب باشد. دوستانم تصاویری را هم گرفته اند از سفر ایشان که انشاء الله در همین برنامه پخش می کنیم که شما عزیزان مخاطب بتوانید انشاء الله  ببینید.

حضرت استاد می خواهیم یک نگاهی داشته باشیم به سفر معنوی شما به کربلای معلی و نجف اشرف که  آرزوی خیلی هاست. ابتدا یک گزارشی بفرمایید از سفرتان، و اصلا هدف از این سفر چه بود؟

 

آیت الله حسینی قزوینی:

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين و هو خير ناصر و معين. الحمد لله و الصلاة علي رسول الله و علي آله آل الله لاسيما علي مولانا بقية الله و اللعن الدائم علي اعدائهم اعداء الله الي يوم لقاء الله.

همانطوری که ما در برنامه ی دیروز، (برنامه ی با شما اشاره شد) خدای عالم بعد از یک چند سالی توفیق داد برای عتبه بوسی امیرالمومنین (سلام الله علیه) و حضرت سید الشهداء و قمر بنی هاشم علیهما السلام. توفیق پیدا کردیم و هدف از این دعوت هم این بود که عتبه ی حسینیه و عباسیه مهرجانی ها  جشنواره ای تشکیل داده بودند به مناسبت میلاد امام حسین و قمر بنی هاشم (سلام الله علیهما) و از کشورهای مختلف دعوت کرده بودند، شخصیت های زیادی آمده بودند، من معمولا هر وقت دلم می گیرد به  پشت بام منزلمان میروم و رو به حرم حضرت سید الشهدا یک درد دلی می کنم، و این بار از حضرت قمر بنی هاشم طلب زیارت خودش و حضرت سیدالشهداء و بابایش امیرمومنان علی علیه السلام را نمودم.

تقریبا یک هفته نشد که یک هیئتی از کربلا آمده بودند، تشریف آوردند  شبکه و خیلی مصّر بودند که ما حتما حضور داشته باشیم و بنده نیز قبول کردم ... و لذا انگیزه ی اصلی که ما شرکت در ستاد مهرجان و جشنواره بود و عمده هم زیارت این بزرگواران بود (این واقعا مایه ی افتخار برای هر کسی هست که این توفیق را داشته باشد).

من دیروز هم اشاره کردم در روایتی که مرحوم ابن قولویه در کتاب کامل الزیارات آورده است. (کامل الزیارات هم از کتاب هایی است که بعضی از بزرگان ما مثل آیت الله العظمی خویی میگوید تمام راویانش ثقه هستند). امام صادق (سلام الله علیه) می فرماید:

« فَإِنَ‏ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ‏ وَاجِبَةٌ عَلَى‏ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ »

زیارت قبر امام حسین بر تمام مرد و زن واجب هست.

کامل الزیارت:  صفحه ی 237.

 

در روایت دیگری امام صادق (سلام الله علیه) فرمود:

«لَوْ أَنَ‏ أَحَدَكُمْ‏ حَجَ‏ دَهْرَهُ‏ ثُمَ‏ لَمْ‏ يَزُرِ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ (سلام الله علیه) لَكَانَ تَارِكاً حَقّاً مِنْ حُقُوقِ رَسُولِ اللَّهِ.»

تهذیب (شیخ طوسی) : ج 6، ص 42

اگر یک نفر، یک عمر به زیارت خانه ی خدا برود (البته غیر از حج واجب) ولی امام حسین را زیارت نکند یک حقی از حقوق رسول الله را ترک کرده است.

بعد می گوید:

«لِأَنَّ حَقَّ الْحُسَيْنِ (سلام الله علیه) فَرِيضَةٌ مِنَ اللهِ تَعَالَى وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ.»

حق امام حسین (سلام الله علیه) از طرف خدای عالم فریضه و واجب هست بر هر مسلمان.

و همچنین در روایت دیگری، حلبی از امام صادق علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمود:

عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا تَقُولُ فِيمَنْ تَرَكَ زِيَارَةَ الْحُسَيْنِ (علیه السلام) وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ قَالَ إِنَّهُ قَدْ عَقَّ رَسُولَ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) وَ عَقَّنَا وَ اسْتَخَفَّ بِأَمْرٍ هُوَ لَهُ وَ مَنْ زَارَهُ كَانَ اللَّهُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ حَوَائِجِهِ وَ كُفِيَ مَا أَهَمَّهُ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاهُ وَ إِنَّهُ يَجْلِبُ الرِّزْقَ عَلَى الْعَبْدِ وَ يُخْلِفُ عَلَيْهِ مَا يُنْفِقُ وَ يُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُ خَمْسِينَ سَنَةً وَ يَرْجِعُ إِلَى أَهْلِهِ وَ مَا عَلَيْهِ وِزْرٌ وَ لَا خَطِيئَةٌ إِلَّا وَ قَدْ مُحِيَتْ مِنْ صَحِيفَتِهِ فَإِنْ هَلَكَ فِي سَفْرَتِهِ نَزَلَتِ الْمَلَائِكَةُ فَغَسَّلَتْهُ وَ فُتِحَ لَهُ بَابٌ إِلَى الْجَنَّةِ يَدْخُلُ عَلَيْهِ رَوْحُهَا حَتَّى يُنْشَرَ وَ إِنْ سَلِمَ فُتِحَ لَهُ الْبَابُ الَّذِي يَنْزِلُ مِنْهُ رِزْقُهُ وَ يُجْعَلُ لَهُ بِكُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ ذُخِرَ ذَلِكَ لَهُ فَإِذَا حُشِرَ قِيلَ لَهُ لَكَ بِكُلِّ دِرْهَمٍ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ إِنَّ اللَّهَ نَظَرَ لَكَ فَذَخَرَهَا لَكَ عِنْدَهُ»

حلبي از امام صادق (علیه السلام) پرسيد:  فداى تو شوم، چه مى فرمائيد در حقّ كسى كه ترك كند زيارت قبر حضرت حسين (علیه السلام) را، و در حالى كه قادر به زيارت آنحضرت باشد؟

فرمود: مى گويم كه او عاقّ حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) و عاقّ ما شده است، و سبك شمرده است امرى را كه براى او نافع است.

و هر كه آن حضرت را زيارت كند خدا حوائج او را متكفل مى گردد. و كفايت مهمّات دنيائى او را مى نمايد. و زيارت آن حضرت براى بنده روزى جلب مى نمايد، و آنچه در اين راه خرج نمايد خدا به او عوض مى دهد، و گناه پنجاه ساله او را مى آمرزد، در حالى بسوى اهل خويش باز مى گردد كه هيچ گناه و خطائى بر او نباشد، مگر آنكه از نامه عمل او محو شود. و اگر در اين سفر بميرد ملائك نازل مى شوند و او را غسل مى دهند و گشاده شود براى او درى بسوى بهشت كه داخل شود بر او نسيم بهشتى..

و اگر سالم بماند گشاده شود براى او درى كه نازل شود از آن در روزى او و حقتعالى به عوض هر درهمى كه او خرج كرده است هزار درهم به او بدهد و براى او ذخيره نمايد، و چون محشور شود به او گويند كه خدا اين عوض ‍را براى تو ذخيره كرده است و امروز به تو رسانيد..

همانطور كه ملاحظه مي كنيد در دو جاي اين روايت تصريح شده كه خداوند به عوض آنچه در راه زيارت خرج شده مي دهد. يكي اين جمله: «وَ يُخْلِفُ عَلَيْهِ مَا يُنْفِقُ»و آنچه در اين راه خرج نمايد خدا به او عوض مى دهد. و ديگري اين جمله: «َو يُجْعَلُ لَهُ بِكُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ» و حقتعالى به عوض هر درهمى كه او خرج كرده است هزار درهم به او مي دهد..

تهذيب الاحكام، انتشارات دار الكتب الاسلاميه، ج 6، ص 45؛ و  وسائل الشيعه، انتشارات آل البيت، ج14، ص429.

 

در روایت دیگری امام صادق (سلام الله علیه) میفرماید:

قال ابو عبد الله عليه السلام: من اتى قبر ابى عبد الله عليه السلام فقد وصل رسول الله صلى الله عليه و آله و وصلنا و حَرُمَت غيبته، وحرم لحمه على النار و اعطاه بكل درهم انفقه عشرة آلاف مدينة له فى كتاب محفوظ، و كان الله له من وراء حوائجه، و حفظ فى كل ما خلف، و لم يسال الله شيئا الا اعطاه و اجابه فيه، اما ان يُعَجِّلَهُ و اما ان يُؤخِّرَهُ له.

کامل الزیارات باب 46 حدیث 1

حضرت فرمود: كسي كه به زيارت قبر حضرت ابا عبد الله الحسين عليه السلام رود محققا به رسول خدا و به ما اهل بيت صلۀ رحم کرده و غيبتش جايز نیست و گوشتش بر آتش حرام است و در مقابل هر يك درهمى كه خرج کرده خداوند متعال ده هزار درهم - که در کتابی به عنوان «طلب او» ثبت شده - به او عطا مى فرمايد و تمامی حوائج او را روا مى فرمايد و حفظ می کند آنچه را كه او در وطنش از خود باقى گذارده است و هیچ درخواستی از خدا نمى كند مگر آنكه بارى تعالى اجابتش مى فرمايد یا سريع و بی درنگ حاجتش را روا می کند يا با تاخير و مهلت آنرا بر آورده می نمايد..

 

 

از همه شیعیان عزیز در هر کشور و یا شهری که زندگی میکنند خواهش میکنم به این روایت دقت بیشتری بفرمایند:

 عَنْ حَنَانٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ:  يَا سَدِيرُ ، تَزُورُ قَبْرَ الْحُسَيْنِ عَلَیهِ السَّلامُ  فِي كُلِّ يَوْمٍ؟ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ لَا ، قَالَ: فَمَا أَجْفَاكُمْ! قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِي كُلِّ جُمْعَةٍ؟ قُلْتُ: لَا ، قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِي كُلِّ شَهْرٍ؟ قُلْتُ: لَا ، قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِي كُلِّ سَنَةٍ؟ قُلْتُ: قَدْ يَكُونُ ذَلِكَ ، قَالَ: يَا سَدِيرُ، مَا أَجْفَاكُمْ لِلْحُسَيْنِ عَلَیهِ السَّلامُ!  أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلْفَيْ أَلْفِ مَلَكٍ شُعْثٌ غُبْرٌ يَبْكُونَ وَ يَزُورُونَ لَا يَفْتُرُونَ ، وَ مَا عَلَيْكَ يَا سَدِيرُ ، أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ عَلَیهِ السَّلامُ  فِي کُلِّ جُمْعَةٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ مَرَّةً ، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ ، إِنَّ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فَرَاسِخَ كَثِيرَةً! فَقَالَ لِي: اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِكَ ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ يُمْنَةً وَ يُسْرَةً ، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَكَ إِلَى السَّمَاءِ ، ثُمَّ انْحُ نَحْوَ الْقَبْرِ وَ تَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ، السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» تُكْتَبُ لَكَ زَوْرَةٌ ، وَ الزَّوْرَةُ حَجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ. قَالَ سَدِيرٌ: فَرُبَّمَا فَعَلْتُ فِي الشَّهْرِ أَكْثَرَ مِنْ عِشْرِينَ مَرَّةً.

سَدیر گفت: حضرت صادق علیه السلام به من فرمود: اى سدير ، آیا هر روز قبر حسين بن علی علیه السلام را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر، فرمود: چقدر شما جفاکارید! و سپس فرمود: در هر جمعه زیارت می کنید؟ عرض کردم: خیر ، فرمود: در هر ماه زيارت مي كنید؟ عرض کردم: خیر ، فرمود: در هر سال زيارت مي كنید؟ عرض کردم: گاهى زیارت می کنیم. فرمود: ای سدير ، چقدر به حسين عليه السّلام جفا مى‏كنيد! آيا نمي دانى خداوند دو میلیون فرشته ژوليده موى و خاك آلود دارد که به طور مداوم بر حسین بن علی علیه السلام گريه ميكنند و قبر او را  زيارت مي كنند و خسته نمي شوند؟ ای سَدیر ، چرا خود را مقیّد نمی سازی که هر جمعه پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟ عرض کردم: بین ما و قبر او فرسخ ها فاصله است! فرمود: به بلندی برو ، به سمت راست و چپ خود توجه کن ، سرت را سوی آسمان کن ، و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو:

«السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ، السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ».

اگر چنین کنی، برای تو یک زیارت نوشته می شود، و هر زیارت معادل یک حجّ و یک عمره می باشد. سدیر گفت: گاهی می شد که در یک ماه بیش از بیست بار این کار را انجام می دادم.

کافی جلد 4، صفحه ی 589 .

 

این هم سوغاتی ما از کربلا برای آن دسته از عزیزانی که  نمی توانند و امکان رفتن به زیارت امام حسین علیه السلام را ندارند.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ (و علی عباس الْحُسَیْنِ).

 

(پخش کلیپ از همایش مهرجان و سخنان آیت الله قزوینی با بینندگان در کنار حرم امام حسین. عزیزانی که طالب دیدن کلیپ هستند فیلم این برنامه را ملاحظه بفرمایند)

 

مجری:

استاد بحث گذشته ما حدیث ولایت در کتب اهل سنت بود و در رابطه با حدیث غدیر در منابع اهل سنت اشاره ای داشتید و توضیح دادید اکنون یک توضیح اجمالی بفرمایید تا انشالله در خدمتتان باشیم.

 

آیت الله حسینی قزوینی:

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم، بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين وهو خير ناصر ومعين. الحمد لله والصلاة علي رسول الله وعلي آله آل الله لاسيما علي مولانا بقية الله واللعن الدائم علي اعدائهم اعداء الله الي يوم لقاء الله. أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِباد حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكيل.

 

حدیث ولایت ربطی به شکایت سپاه یمن و یا ... ندارد (که این آقایان ادعا میکنند) فرضا هم که باشد، پیغمبر فرمود:

«و علیّ ولی کل مومن بعدی»

علی ولی امر همه ی مومنین بعد از من هست.

«و هو ولیّ کل مومن بعدی»

او ولی همه ی مومنین هست.

علی از من هست من از او هستم او ولی همه ی مومنین هست. به درستی که علی ولیّ شما بعد از من هست؛

« و هو ولیکم » 

او ولی شما هست.

« و انه ولیکم »

 به درستی که او ولی شماست.

« فانه » پس به درستی که او ولی شماست.

« هذا ولیکم بعدی»

خب پیغمبر اکرم به چه زبانی بگوید؟ هشت تعبیر فقط در یک حدیث، در یک قضیه، در یک حادثه.

در قضیه ی ابن عباس که می آیند نسبت به امیرالمومنین جسارت می کنند، ابن عباس می گوید: در رابطه با مردی شما حرف می زنید که پیغمبر اکرم برای او ده تا فضیلت منحصر به فرد بیان کرده است که:

« انت ولیّ کل مومن بعدی و مومنة»

یکی از این هاست.

 

« انت ولیّ فی کل مومن بعدی»؛

« انت ولیی فی کل مومن بعدی»

در قضیه ی حدیث دار فرمود:

« انت ولیی فی الدنیا و الاخره»

در قضیه ی دعای پیغمبر که حضرت دعا کرد تا علی علیه السلام ولی مومنین بعد از او باشد. و بتصریح رسول اکرم صلی الله علیه و آله این دعا مستجاب شد.

 

 در قضیه ی گلایه ی وهب فرمود:

« فهو اولی الناس بکم بعدی»

 

در حدیث غدیر خم با این که تعابیر :

« من کنت ولیّه فان علیّا ولیه»؛

« من کنت ولیّه فعلیّ ولیه»؛

« من کنت ولیّه فهذا ولیّه»؛

« من کنت اولی به من نفسه فعلی ولیّه»؛

« هذا ولیی و المودی عنی».

خود جناب خلیفه ی دوم بعد از حدیث غدیر گفت:

«اصبحت الیوم ولیّ کل مومن»

اینها را ما در هفته گذشته مفصل مطرح کردیم، من فقط این قسمت را دوباره برای شما عزیزان عرض کنم؛

مسند بزار تعبیری دارد:

«من کنت ولیّه فان علیّا ولیه»

هر کس من ولی او هستم علی هم ولیّ او هست.

اینکه اینها ادعا میکنند؛ (ولی) در اینجا به معنای دوست هست، یعنی پیامبر فرموده باشد آی مردم هر کسی را که من دوست دارم، علی هم او را دوست دارد؟ این حرف، یک حرف خیلی سبکی هست. یک چوپان بیابان هم همچنین کاری نمیکند که عشیره و قبیله اش را جمع کند و بگوید؛ آی مردم هر کس را که من دوستش دارم فلانی هم او را دوست دارد. چه ربطی دارد؟

 

حاکم نیشابوری هم می گوید این روایت « من کنت ولیّه فان علیّا ولیه» صحیح هست و شرایط صحیح بخاری و مسلم را دارد.

 

و مجمع الزوائد هیثمی روایت «من کنت ولیّه فعلیّ ولیّه» نقل کرده است، و می گوید راویانش همه ثقه هست.

 

« فمن کنت ولیّه»

پیغمبر اول فرمود:

« الست اولی بالمومنین من انفسهم؟»

آیا من ولایتم بر مومنین از خودشان قوی تر نیست؟

گفتند بله. فرمود: پس اگر اینچنین است. هر کس من ولیّ او هستم علی ولی او است؛ یعنی هر کس من ولایت تامه بر او دارم علی هم ولایت تامه دارد.

و همچنین: «من کنت اولی به من نفسه فعلیّ ولیه»

و

« فهذا ولیی و المودی عنی»

سنن نسایی در جلد 5، صفحه ی 107 در عبارت های مختلف، آورده. و سنن ابن ابی عاصم دارد که آقایان می گویند تمام روایاتش صحیح هست. ابوجعفر طهاوی در شرح مشکل الآثار این عبارت را آورده است. و همچنین ابن کثیر دمشقی در البدایة و النهایة، آقای محمد بن یوسف صالحی شامی در سبل الهدی و الرشاد و عبارتی که هست از قول جناب خلیفه ی دوم که مفصل آمده است پیغمبر فرمود:

«الست اولی بکم من انفسکم قلنا بلی»

آیا من از شما ولایتم بیشتر نیست گفتند بله،

آیا من از پدران و مادران شما بر شما ولایتم بیشتر نیست؟ گفتند بله. برای چه دارد پیغمبر سوال می کند الست؟ الست؟ الست؟ آیا من اینچنین نیستم. همه گفتند بله بعد فرمود:

« فمن کنت مولاه فان علیّا بعدی مولاه»

پس این کلمه ی مولا، ارتباطی به اولی بکم انفسکم دارد. بعد جناب خلیفه ی دوم گفت:

« هنیئا لک یابن ابی طالب»

گوارا باد این مقام بر تو ای فرزند ابوطالب.

اگر معنا چنین باشد که: هر کس پیغمبر را دوست دارد علی را هم دوست دارد؛ در این صورت آیا نیازی به «هنیئا لک» گفتن دارد؟ تبریک گفتن دارد؟

«اصبحت الیوم ولیّ کل مومن»

امروز تو ولی همه ی مومنین شدی.

یعنی تا دیروز علی دشمن مومنین بوده؟! ....

 

اما در رابطه با حدیث ولایت در مناشده علی با مردم:

خب داستانش مفصل هست عزیزان می دانند بر این که بعضی ها در خلافت امیرالمومنین، در خلافت الهی امیرالمومنین نزاع داشتند امیرالمومنین آنها را جمع کردند و این ها را قسم داد و فرمود: آی مردم شما را به خدا قسم میدهم، هر کس در روز غدیر هر آنچه که از پیغمبر در حق من شنیده بلند شود شهادت بدهد تعدادی از مردم بلند شدند گفتند پیغمبر اکرم در روز غدیر خم گفت خدا ولی من هست و من ولی مومنین، هر کس من ولی او هستم علی هم ولی او هست و یا برای شما عرض کنم

«و من کنت ولیه فهذا ولیه»

تعبیر ابن کثیر دمشقی این هست که امیرالمومنین مردم را به خدا سوگند داد که هر آنچه که پیغمبر در غدیر خم گفته بیان کنند، تعدادی از جمعیت بلند شدند و گفتند پیغمبر فرمود:

«من کنت ولیّه فهذا ولیّه»

هر کس من ولی او هستم علی هم ولی اوست.

بعد ابن کثیر هم می گوید:

« و هذا اسناد جید»

این سند خوبی است.

 

این هم عبارت این آقایان در رابطه با حدیث ولایت. نبی مکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) این را با بیست و دو عبارت، در مناسبت های مختلف؛ در شکایت سپاه یمن، قضیه ی ابن عباس، حدیث دار، دعای پیامبر و حدیث غدیر و در مناشده بیان فرموده.

 

حدیث ولایت را اهل سنت در نود و چهار کتاب با بیست و دو تعبیر، در مناسبت های مختلف نقل کرده اند،

انشاء الله اقوال بزرگان را در رابطه با صحت روایت بیان خواهیم کرد.

و در این رابطه در کتاب های شیعه الی ما شاء الله روایت داریم، ما از میان همه روایات چهل روایت انتخاب کردیم (که ان شاء الله بزودی بچاپ خواهد رسید)، اگر واقعا کسی دنبال حقیقت می گردد این چهل روایت در کتب شیعه او را کفایت می کند.

نتیجه اینکه حدیث ولایت در نود و چهار کتاب اهل سنت، آنهم با بیست و دو تعبیر، و روایات فراوان در کتب شیعه وارد شده است.

این دلیل ما هست بر اثبات ولایت علی علیه السلام،

و این اجتهاد ماست، اگر هم اشتباه کردیم اجتهاد کردیم، شما می گویید اگر مجتهدی در اجتهادش خطا کند یک ثواب دارد. چرا حکم و فتوا به کفر شیعه صادر را می کنید؟ چرا این چنین بیراهه می روید. چرا اینچنین بی حساب و کتاب حرف می زنید؟

من معتقد هستم که باید در رابطه علل و اسباب و گسترش تکفیر هرچه بیشتر اطلاع رسانی کنیم، ما باید مردانه وارد این گود شویم تا ببینیم علت و اسباب گسترش فرهنگ تکفیر چه بوده؟

جهت آگاهی از علل و اسباب گسترش فرهنگ تکفیر به لینک ذیل (دروس خارج فقه مقارن آیت الله دکتر حسینی قزوینی) مراجعه بفرمایید

 برای مشاهده لینک کلیک فرمایید 

 

 

تماس بینندگان

 

بیننده:

یک جمله عرض کنم و تمام کنم و این که حضرت مولا و یازده فرزند ایشان، اگر روند تاریخ اینچنین بود که امامت به دست می گرفتند به یقین امروز زمین ما گوشه ای از بهشت بود و من عرایضم را تمام می کنم.

 

مجری:

ممنونم از شما، تشکر.

 

بیننده، امیر، اهل سنت، از زاهدان:

 

سلام علیکم خسته نباشید. ...

(من) سوالات شما را متوجه نشدم اگر می شود یکبار دیگر تکرار کنید برایم.

 

مجری:

سوالها عبارتند از:

1. چرا ما باید از مذهب خود تحقیق کنیم و یا علل تحقیق از مذهب از منظر قرآن و سنت چیست؟

2. شیعه از کتاب و سنت دلیلی واضح بر امامت الهی و خلافت بلافصل علی (علیه السلام) ذکر کرده است تحلیل شما عزیزان اهل سنت نسبت به ادله ی شیعه چیست؟

3. دلیل شما بر خلافت جناب ابوبکر و عمر از قرآن و سنت و یا عقل چیست؟

 

بیننده:

این بیننده اظهار داشت که ما اهل تسنن اعتقادی به توسل نداریم و ....

 

آیت الله حسینی قزوینی:

استاد در پاسخ به این بیننده فرمود:

آقای آقا امیر عزیز، آقای ابن حجر هیثمی که از علمای بزرگ اهل سنت هست در کتاب الجوهر المنظم فی زیارة القبر الشریف النبوی المکرم چاپ . دار جوامع الکلم مصر   در اعتراض به ابن تیمیه که منکر توسل شده است، آورده است بر اینکه:

« من خرافات ابن تیمیة »

از خرافات ابن تیمیه رهبر وهابی ها این هست که:

«لم یقلها عالم قبله»

این خرافات که قبل از ابن تیمیه کسی نگفته.

و با این گفتار در میان اهل اسلام رخنه ایجاد شد.

آن خرافاتش چیست؟

«انکر الاستغاثه و التوسل به» بله انکار کرده است ایشان، استغاثه و توسل به پیغمبر را.

 

«و لیس ذلک کما افتی»

این خرافاتی که گفته استغاثة و توسل جایز نیست اینطور نیست.

«بل التوسل حسن فی کل حال »

بلکه توسل به پیغمبر خوب هست در تمام حال، قبل از خلقت پیغمبر و بعد از خلقت پیغمبر در دنیا و آخرت. و در صفحه ی بعد میگوید:

«و انه صلی الله علیه و آله و سلم یتوسل به فی کل خیر»

و ما می توانیم به پیغمبر متوسل بشویم در تمام خیرات، در تمام کارهای خوب.

«قبل بروزه لهذا العالم» قبل از این که پیغمبر به دنیا بیاید ما می توانیم به پیغمبر متوسل بشویم همانطور که حضرت آدم (طبق روایت خلیفه ی دوم) متوسل شد.

«وبعده فی حیاته و بعد وفاته»

و بعد از حیاتش، و بعد از این که پیغمبر از دنیا رفت ما می توانیم متوسل بشویم.

بعد می گوید:

«و هذا مما قام الاجماع علیه »

اجماعی اهل سنت هست.

که بعد از رحلت پیغمبر می شود به او متوسل شد.

« و تواترت به الاخبار»

روایات متواتر هم داریم.

 

ابن تیمیه در مورد تواتر چنین می گوید:

«من انکر المتواتر» یا «منْ أَنْكَرَ مَا ثَبَتَ بِالتَّوَاتُرِ وَالْإِجْمَاعِ فَهُوَ كَافِرٌ»

هر کس مورد اجماعی و تواتری را انکار کند کافر است.

 

تمام علمای بزرگ اهل سنت، شافعی ها، حنفی ها، حنبلی ها، مالکی ها. همه گفته اند توسل به پیغمبر و به قبر پیغمبر اشکالی ندارد.

 

من در سال 82 این مطالب را برای مفتی اعظم عربستان سعودی، آقای آل شیخ طائف نقل کردم، ایشان والله، تالله جوابی برای من نداشت؛  هر جوابی خواست بگوید معاونینش مذمت کردند گفتند جواب درست نیست، جوابی که میدهی غلط است.

ایشان گفت ما در میان صحابه کسی را نداریم که متوسل شده است.

در پاسخ ایشان گفتم:

 آقای ابن حجر عسقلانی از علمای بزرگ اهل سنت است، با سند صحیح نقل می کند؛ در زمان خلیفه ی دوم عمر بن الخطاب؛ یکی از اصحاب به نام بلال بن حارث رفت کنار قبر پیغمبر و به قبر پیغمبر متوسل شد. گفت:

«يا رسول الله استسق الله لأمتك فإنهم قد هلكوا »

مردم نابود شدند برای مردم طلب باران کن.

بعد این قضیه خواب دید، آمد نزد عمر بن الخطاب، عمر بن الخطاب کار او را تحسین کرد، نگفت چرا رفتی کنار قبر پیغمبر متوسل شدی، مشرک شدی. بلکه قبول و تأیید کرد کار این صحابی را، آیا شما بهتر می دانید یا صحابه بلال بن حارث؟ شما بهتر می دانید با خلیفه ی دوم.

 

فتح الباری شرح صحیح بخاری، جلد2، صفحه ی 412 این روایت را نقل می کند، و می گوید روایت صحیح هست.

آقای ابن کثیر دمشقی سلفی از علمای بزرگ اهل سنت هست. سلفی مسلک هم هست. به اعتباری شاگرد ابن تیمیه هم هست در کتاب البدایة جلد 7، صفحه ی 105 این داستان را نقل کرده، می گوید روایت صحیح هست.

 

شخصیت ابن حجر:

در کتاب النور السافر عن اخبار القرن العاشر تالیف عبدالله بن العیدروس  در رابطه با آقای ابن حجر هیثمی میگوید:

« و کان بحراً فی علم الفقه»

او دریایی در علم فقه بوده است. و امام الحرمین بوده، مصنفاتش در عصر خودش، آیه و معجزه ای بوده است.

« یعجز عن الاتیان بمثلها المعاصرون»

کتابهایی که ایشان نوشته، علمای هم عصر ابن حجر عاجز بودند از نوشتن اینچنین کتاب هایی.

 

 این آقا (ابن حجر) میگوید: توسل به قبر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اشکالی ندارد. و همچنین بزرگان دیگرشان هم همه در این زمینه مفصل صحبت کردند.

و همچنین آقای امام سبکی، از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب: شفاء السقام فی زیارة خیر الانام دکتر یحیی مراد   می گوید:

«اعلم»

بدان، یقین داشته باش

«یجوز »

جایز است بلکه خوب هست.

«و حسنه من الامور المعلومة لکل ذی دین»

هر کسی که دین دارد می داند توسل به پیغمبر خوب هست

«و لم ینکر احد ذلک من اهل الادیان »

هیچ کدام یک از اهل ادیان انکار نکردند

«و لا سمع به فی زمن من الازمان،»

در هیچ زمانی کسی منکر توسل نشده است

 

عزیزان جهت اطلاع بیشتر در این موضوع و همچنین موضوع: (مرده ها مي شنوند و قادر به پاسخگوئي هستند) به لینک ذیل مراجعه نمایند:

http://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6310

 

اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

یا صاحب الزمان، یا مهدی

       دل من پشت سرت کاسه ی آبی شد و ریخت

       کی شود پیش قدم های تو اسفند شود

اللهم عجل لولیک الفرج.

 

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 




Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English