2024 April 18 - پنج شنبه 30 فروردين 1403
جريان شناسي حوادث اخير در قطيف عربستان سعودي
کد مطلب: ٧٣٨٩ تاریخ انتشار: ٠٧ خرداد ١٣٩٤ - ١٤:٠٤ تعداد بازدید: 6483
مقالات » وهابیت
جريان شناسي حوادث اخير در قطيف عربستان سعودي

جنايات وهابيت و كشتار شيعيان قطيف

مقدمه:

در روز هاي گذشته شاهد بوديم که در منطقه قطيف عربستان، در شهرک «القديح» در مسجد امام علي عليه السلام هنگام اقامه نماز جمعه یک وهابی انتحاري خود را در بين مردم منفجر و موجب به شهادت رسيدن بيش از 40 نفر و زخمي شدن يکصد نفر از پيروان مکتب اهل بيت عليهم السلام را در پي داشت.

نکته قابل توجه ديگري که بايد مد نظر قرار گيرد؛ در محرم سال گذشته نيز در منطقه قطيف انفجاري رخ داد که موجب کشته و زخمي شدن بسياري از شيعيان گرديد.

هر چند اين كشت و كشتار وهابيون و تروريست هاي وهابي براي مردم منطقه تازگي نداشته و تکرار گذشته است .

در اين نوشته مختصر، برخی از موارد تاریخی و ریشه های عقیدتی اين پديده را به اختصار بررسي خواهيم کرد.

وقتي به تاريخ مراجعه مي‌کنيم، در ميابيم که وهابيون در مواردي متعدد ؛ متعرض به منطقه قطيف شده و با حمله به آنجا، ضمن کشت و کشتار مردم بي دفاع شيعه؛ به غارت اموال مبادرت ورزيدند.

وقايع سال 1206 عليه مردم قطيف :

یکی از جنایات هولناک که بر ضد مردم قطیف انجام شده است کشتار مردم این منطقه و غارت اموال آنها توسط عبدالعزیز بن محمد بن سعود است؛ که در این واقعه بیش از پانصد نفر را به خاک و خون کشیدند.

نقل ابن بشر نجدي حنبلي :

يكي از كساني كه وقايع سال 1206 را مطرح كرده؛ ابن بشر نجدي است.

عبدالله بن بشر نجدي حنبلي در وقايع سال 1206 در کتاب عنوان المجد في تاريخ نجد مي‌نويسد:

سار سعود غازيا ً بالجنود المنصورة من البادي والحاضر وقصد القطيف، وحاصر أهل سيهات وتسور المسلمون جدارها وأخذوها عنوة وأخذوا ما فيها من الأموال وغير ذلک مما لايعد ولايحصي وأخذوا عنک عنوة وقتل منهم خمسمائة رجل، ثم سار الي القديح وأخذه عنوة وأخذ منه کثير من الأموال وقتل عليهم رجال، واستولي علي عنک والعواميه و غيرهما.

عبدالعزيز بن محمد بن سعود با لشگريان جنگجويي که پيروز بودند، از شهر و روستا به قصد قطيف حرکت کرده و اهل سيهات را محاصره کردند و مسلمانان از ديوار بالا رفتند و آن منطقه و آنچه از اموال و غير آن که قابل شمارش و حد نيست را با زور گرفتند . آنان همچنين منطقه عنک را با زور گرفته و پانصد مرد را کشتند و سپس به سمت قديح حرکت کرده و آنجا را نيز با زور گرفته و بسياري از اموال را غصب کرده و مرداني را نيز کشتند و بر منطقه عنک و عواميه و غير اين دو مسلط شدند .

النجدي الحنبلي، عثمان بن عبدالله بن بشر، عنوان المجد في تاريخ نجد، ج 1 ص 178 ، حقق وعلق عليه : عبدالرحمن عبداللطيف بن عبدالله آل الشيخ، دار النشر : مطبوعات دارة الملک عبدالعزيز – الرياض – 1420 – 1982 ، الطبعة الرابعة

نقل حسين بن غنام :

حسين بن غنام ؛ نويسنده كتاب تاريخ نجد نيز به اين جنايت وهابيون اشاره كرده است .

وي در کتاب خود چنين مي نويسد :

وفي سنة 1206 سار سعود بالمسلمن الي القطيف يريد أن يطهر بلدانها من الآصنام والأوثان. فأحاط المسلمون ببلدت سيهات وحاصروها ثم تسوروها وقتلوا من وجدوا فيها – و کانوا نحو الف خمسأئة قتيل – واستولوا علي جميع ما فيها من الأموال التي لاتعد ولاتوصف .

ثم قصد المسلمون القديح، فدهموا أهلها، واستولوا کذلک علي ما فيها من الأموال.

فأصاب حينئذ الذعر بلدان القطيف، فتهاوت أمام المسلمين، فاستولوا علي العوامية و عنک وغيرهما .

در سال 1206 عبدالعزيز بن محمد بن سعود با مسلمانان(وهابيون) به سمت قطيف حرکت کردند و قصدشان پاکسازي منطقه از بت پرستي و شرک بود. مسلمانان(وهابيون)منطقه سيهات را احاطه کرده و محاصره کردند و از ديوار هاي شهر بالارفته و هرکسي را که مي يافتند؛ مي کشتند کشته شدگان حدود هزار و پانصد نفر بودند و بر هر چه در آنجا؛ اعم از اموالي که قابل شمارش و توصيف نيست، چيره شدند .

سپس مسلمانان(وهابيون) به قصد قديح به آنجا رفته و بر اهل آنجا حمله ور شدند و بر هر چه در آنجا از اموال بود نيز مسلط شدند .

در اين هنگام بود که ترس بر منطقه قطيف فراگير شد و منطقه در مقابل مسلمانان(وهابيون) سقوط کرد و آنان بر منطقه عواميه و عنک وغير اين دو مسلط و چيره شدند .

حسين بن غنام، تاريخ نجد ص 179 ، قابله علي الأصل : عبدالعزيز بن محمد ابراهيم الشيخ، دار النشر : دارالشروق بيروت لبنان 1415 1994، الطبعة الرابعة

در اين دو گزارش تاريخي که هر دو از يک تاريخ و يک جنايات گزارش کرده بودند، دريافتيم که کينه وهابيون نسبت به شيعيان منطقه قطيف عربستان سعودي تازه نبوده و از زمان شکل گيري و پايه ريزي دولت وهابي و سرمداران آل سعود وجود داشته است.

علماي وهابي تا جائي پيش رفتند که حتي منطقه قطيف را از مناطق مجوسي و محل رواج شرک و بت پرستي دانسته و با بدترين شکل مردم را نسبت به منطقه قطيف تحريک مي‌کردند .

موضع علماي وهابي پيرامون منطقه قطيف :

در کتاب الدرر السنية في الأجوبة النجدية پيرامون منطقه شيعه نشين قطيف چنين آمده است :

وفي القطيف والبحرين، من البدع الرافضية، والأحداث المجوسية، والمقامات الوثنية، ما يضاد ويصادم، أصول الملة الحنيفية

و در قطيف و بحرين از بدعت هاي رافضي ها(شيعيان) و چيزهاي جديد مجوسي ها و مقام هاي بت پرستي؛ آنچه که مخالف و معارض با اصول مستقيم است...وجود دارد.

علماء نجد الأعلام، الدرر السنية في الأجوبة النجدية ج1 ص 386 ، جمع: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي القحطاني النجدي ، الطبعة: السادسة، 1417هـ/1996م

براستي علت موضع گيري وهابيون نسبت به منطقه اي خاص چيست؟

چرا آنان تنها پيروان مکتب اهل بيت عليهم السلام را هدف گرفته اند؟

نامه عبدالرحمن بن حسن به فيصل بن ترکي :

عبدالرحمن بن حسن از علماي وهابي نامه اي به فيصل بن ترکي، نوادگان اولين موسس حکومت وهابيون دارد که نشان از حقد و کينه وي نسبت به شيعيان است .

وي در اين نامه خود خطاب به وي مي‌نويسد :

ففتش عقائدهم، وانظر في توحيدهم وإسلامهم، خصوصا مثل أهل الأحساء والقطيف، فقد اشتهر عنهم ما لا يخفاك، من الغلو في أهل البيت، ومسبة أصحاب الرسول صلى الله عليه وسلم وعدم التزام كثير من أصول الدين وفروعه .

عقايدشان را بررسي کن و نگاهي به توحيد و اسلامشان بيندازد خصوصا اهالي احساء و قطيف که چيز هايي بين آنان مشهور است که که بر تو مخفي نيست که عبارت از غلو در مورد اهل بيت، سب و اهانت به صحابه پيامبر صلي الله عليه و آله و عدم اعتقاد به بسياري از اصول و فروع دين دين مي باشد .

علماء نجد الأعلام، الدرر السنية في الأجوبة النجدية ج14 ص 66 ، جمع: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي القحطاني النجدي ، الطبعة: الاولي، 1420هـ/1999م

به خوبي در اين کتاب که مجموع کلمات علماي وهابي اعم از فتوا و نامه و... از زمان محمد بن عبدالوهاب تا زمان نويسنده مي‌باشد، دروغ و تزويري را به شيعيان نسبت داده و در صدد تحريک ديگران نسبت به مردم مي‌باشد.

سوالي که بايد در ذهن هر خواننده اي تداعي شود، اين است كه چرا ديگر مناطق عربستان را چنين برخوردي نداشته و فقط تحرکات و فشارهاي خود را بر منطقه قطيف وارد کرده اند؟! آيا علتي جز حضور شيعيان و پيروان مکتب اهل بيت عليهم السلام در اين منطقه دارد؟

استفتاء از بن باز؛ مفتي اعظم وهابيون پيرامون سلام کردن به شيعيان:

عبدالعزيز بن باز، از مفتيان مشهور و سرشناس معاصر وهابيون در استفتائي که از وي در مورد سلام بر شيعيان شده است؛ چنين مي نويسد :

سؤال: هل يسلم على الشيعة؟

الجواب: لا؛ إذا أظهروا بدعتهم لا تسلم عليهم، وإذا صلوا معنا ولم يظهروا شيئًا يسلم عليهم.

قال شيخنا: الرافضة الغلاة في عليّ - رضي الله عنه - ومَن يسبون الصحابة كفار؛ كرافضة إيران والقطيف.

سوال : آيا بر شيعيان سلام کنيم؟

جواب : خير؛ اگر بدعت هاي خود را اظهار و آشکار کنند، بر آنها سلام نکنيد و اگر همراه با ما نماز مي خوانند و چيزي (از بدعت هايشان را) آشکار نمي کنند، بر آنان سلام کنيد .

شيخ ما(بن باز) گفته است : رافضي ها؛ کساني که در حق حضرت علي عليه السلام غلو مي کنند و کساني که صحابه را سب مي کنند، کافر مي باشند مانند رافضي هاي ايران و قطيف .

الشيخ ابي محمد عبدالله بن مانع، مسائل الإمام ابن باز، ص48 رقم 72 ، الناشر: دار التدمريه، رياض، الطبعة: الاولي 1428 هـ / 2007 م

آري !

همگي به خوبي دريافتيم که کينه وهابيون و حکومت آل سعود نسبت به شيعيان منطقه قطيف تازگي نداشته و ريشه در قرون قبلي دارد و همه و همه نشانی از تکفیری بودن این جریان پلید و انحرافی دارد.

والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)



Share
1 | محمد مهدي | Iran - Tehran | ٠٠:٥٦ - ٣١ خرداد ١٣٩٤ |
اهاي بن باز تو به اندازه يه بچه شيعه 5 ساله از اسلام نمي فهمي چه برسه به اينكه در مورد شيعيان اظهار نظر كني ...
بنده در مدينه و مكه با جماعت اونها نماز خودم را ميخوندم فقط با اونها هماهنگ بودم اونم براي اينكه در صف بي نظمي بوجود نياد و اونها فكر نكنند ما شيعيان نماز نمي خوانيم وگرنه كي به وهابيها اقتدا ميكنه ؟
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب