2019 December 12 - پنج شنبه 21 آذر 1398
عرضه اعمال زندگان بر رسول اکرم ﴿ص﴾
کد مطلب: ٧٢٢٩ تاریخ انتشار: ٠٩ شهریور ١٣٩٣ - ١٩:٢٨ تعداد بازدید: 2072
سخنراني ها » پاسخگویی به شبهات
عرضه اعمال زندگان بر رسول اکرم ﴿ص﴾

توسل، عرضه اعمال بر پیامبران واولیا الهی پس از مرگ در آیات و روایات ، رد کلام ابن تیمیه
حبل المتین 93/06/09

 
 
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 09 / 06 / 93 

مجری :

هر کجای عالم که هستید ، امیدوارم که در صحت و سلامت به سر ببرید . ممنونیم که این برنامه را انتخاب کردید و این برنامه تعلق به شما عزیزان دارد . دهه کرامت ، این دهه نورانی که مصادف است با میلاد با سعادت ولی نعمت ما حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها ) و برادر بزرگوارشان امام رضا (علیه السلام)‌ را خدمت بینندگان عزیز تبریک عرض می کنیم و از خداوند می خواهیم که این ایام را برای ما مبارک گرداند و این برادر و خواهر عزیزی که ولی نعمت ما هستند و خداوند به ما توفیق داده که در سرزمین ایران باشند و از فیوضات ایشان استفاده می کنیم چه در این دنیا و چه در آخرت . ان شاء الله خداوند توفیق زیارت ایشان را در دنیا و شفاعتشان را در آخرت نصیب ما و شما عزیزان کند . این ایام را تبریک عرض می کنیم و از خداوند می خواهیم که در این ماه به ما عنایت کند که ان شاء الله از پیروان واقعی آن بزرگواران باشیم .

از این که برنامه حبل المتین را مشاهده می فرمایید ممنون هستیم، این برنامه در هفته یک بار پخش می شود . امیدواریم که خداوند به ما توفیق دهد که بتوانیم برنامه خوبی را تقدیم شما عزیزان بکنیم . در این برنامه موضوعات تاریخ اسلام و اتفاقاتی که در صدر اسلام به وجود آمده و می‌تواند منشأ اعتقادی داشته باشد را برای شما مطرح می کنیم و در یک واکاوی عالمانه مسائل را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم .

عمده مطالبی هم که تقدیم حضور شما می شود ، از کتب برادران اهل سنت است که هم باعث ایجاد ارتباط آسانتر برادران اهل سنت با این برنامه می شود و از طرف دیگر سند حقانیت اهل بیت (علیهم السلام) است . ما خواهش می کنیم که که عزیزان ما مخصوصا برادران عزیز اهل سنت به این برنامه توجه عمیقی داشته باشند و پیگیری کنند و با یک عینک حقیقت بین این مطالب را مشاهده کنند و این که هم شیعیان و هم اهل سنت ، تعصبات را کنار بگذارند .

البته خطوط وهابیت از برادران اهل سنت کاملا جدا است ، همان گونه که علما و عزیزان اهل سنت که با ما تماس می گیرند و این مورد را گوشزد می کنند ، ما هم تذکر می دهیم که امروز وهابیت بلای جان اسلام شده و چه شیعه و چه سنی را هدف قرار داده و باید همگان مراقب باشیم که وهابیت در این عصر بسیار خطرناک است؛ زیرا این فرقه آمده تا ریشه اسلام را بزنند .

طبق هفته های گذشته در خدمت کارشناس عزیز حضرت آیت الله حسینی قزوینی هستیم و خدمت ایشان سلام عرض می کنیم .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

بنده هم خالصانه ترین سلامم را همراه با تبریک دهه کرامت تقدیم می کنم و موفقیت همه عزیزان را از خدای عالم می خواهم . خداوند را به آبروی امام رئوف ، آقا علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیه و الثناء ) و خواهر بزرگوارشان ، کریمه اهل بیت (علیهم السلام) ، فاطمه معصومه (سلام الله علیها ) قسم مي دهم که همه ما و شما را حاجت روا بفرماید ، گرفتاری ها را برطرف نماید و دعای ما را به اجابت برساند ان شاء الله .

مجری :

اگر خاطر شریف شما عزیزان باشد ، ما از ماه مبارک رمضان که خدمت شما برنامه داشتیم ، موضوع توسل را بررسی می کردیم و الحمد لله برکات خیلی خوبی داشته که تمام شبکه ها مخصوصا شبکه های وهابی بحث توسل را در دست گرفته اند ؛ چون نقطه تمایز ما شیعه و اهل سنت ، با وهابیت است که این روز ها به شدت سعی دارند که این موضوع توسل را خدشه دار کنند .

حضرت استاد ! با توجه به مباحث گذشته یکی از اشکالات که وهابیت در موضوع توسل دارند ، عدم درک صحیح قرآن است در حیات شهدا و حیات پیامبران و بلکه افراد دیگر . در صورتی که قرآن آن را به صراحت بیان کرده است . اگر لطف نمایید خلاصه ای از مباحث گذشته را نقل کنید ، بنده سؤالات جدیدی را ارائه می دهم .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

همان طور که اشاره کردند ، بحث توسل یکی از بزرگترین تمایزات مسلمان ها با وهابیت است و ما از بزرگان و شخصیت های برجسته اهل سنت نقل کردیم که این ها ادعای اجماع دارند و با قاطعیت بحث توسل و استغاثه و غیره را به عنوان یک امر قطعی و مسلم مطرح می کنند . من قبل از این که سؤال حضرت عالی را پاسخ دهم ، توجه عزیزان را به این عبارت ها جلب می دهم که افرادی که با این شبکه های شیطانی ـ وهابی تماس می گیرند ، از این ها بپرسند که این شخصیت های برجسته اهل سنت مثل امام سبکی که صراحتا می گوید :

 اعلم انه يجوز ويحسن التوسل والاستغاثة والتشفع بالنبی (ص) ... وجواز ذلك وحسنه من الامور المعلومة لكل ذي دين ، المعروفة من فعل الانبياء والمرسلين وسير السلف الصالحين والعلماء والعوام من المسلمين ...

بدانید که توسل و شفیع قرار دادن پیامبر (ص) جایز و جواز و حسن آن از امور معلوم برای هر صاحب دینی است (یعنی کسانی که منکر این امور هستند ، دین ندارند ) تمام انبیاء و مرسلین کارشان توسل بود . سیره سلف صالح ، عوام مسلمین و علما هم این بود تا این که ابن تیمیه آمد و با آن کار های تلبیسی امر را مشتبه کرد .

امام سبکی ، شفاء السقام ، ص 293

در آیه 57 سوره اسراء می فرماید :

أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ

کاملا واضح و روشن است که انبیاء و ملائکه به دنبال واسطه هستند و واسطه آن ها هم طبق نظر آقای آلوسی پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه و آله ) بوده .

توسل غیر از استغاثه است . توسل این است که خدایا من به برکت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به تو متوسل می شوم و به برکت او حاجت مرا را برآورده کن . استغاثه یعنی یا رسول الله ! حاجت مرا بده . اغثنی یا رسول الله

سیوطی در باره سبکی می‌گوید:

شيخ الاسلام ، امام العصر

سبکی، شیخ الإسلام و پیشوای دوران خود بود .

طبقات الحفاظ ، ص 55

و ابن کثیر می‌گوید:

الامام العلامة تقي السبكي

تقی الدین سبکی ، امام و علامه است .

البدایه و النهایه ، ج 14 ، ص 77

بنده فکر نمی کنم که وهابی‌ها جرأت این را داشته باشند که بگویند : سبکی اشتباه کرده . مگر این که بگویند : سیوطی هم اشتباه کرده که گفته امام عصر و ابن کثیر هم اشتباه کرده که گفته سبکی ، امام و علامه است .

هم چنین آقای نور الدین سمهودی که ابن عماد حنبلی در باره او می گوید :

الامام القدوة الحجة ...

 آقای سمهودی امام ، پیشوا و حجت است .

در باره توسل گفته است:

اعلم ان الاستغاثة والتشفع بالنبي (ص) وبجاهه وبركته الي ربه تعالي من فعل الانبياء والمرسلين وسير السلف الصالحين واقع في كل حال ...

استغاثه به مقام و بركت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از کارهای پیامبران و مرسلین و سیره سلف صالح است در هر حالی ، قبل از خلقت و بعد از خلقت ، در حیات دنیوی و برزخی وجود دارد .

سمهودی ، وفاء الوفا باخبار دار المصطفی ، ج 4 ، ص 193 ، چاپ دار الکتب العلمیه بیروت

ابن حجر هیثمی از شخصیت های برجسته شافعی است که برخی از کارشناسان وهابی تعبیرات وقیحانه ای در باره ایشان به کار بردند .

این کارشناس وهابی به حدی بی حیا است که در مورد قرآن هم می گوید : قرآن قابل نقد است یعنی نستجیر بالله جبرئیل هذیان گفته ؛ چون این آقایان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را معصوم نمی دانند . ما واقعیت امر را نمی دانیم که منظور این ها چیست .

ابن حجر هیثمی می گوید :

من خرافات ابن تيمية التي لم يقلها عالم قبله وصار بها بين اهل الاسلام مثلة انه انكر الاستغاثة والتوسل به صلي الله عليه وسلم ... بل التوسل به حسن في كل حال قبل خلقه وبعد خلقه في الدنيا والآخرة ...

از خرافات ابن تیمیه است که توسل و استغاثه را منکر شده ؛ بلکه توسل قبل و بعد از خلقت ، در دنیا و آخرت هم مورد تأیید است .

هیثمی ، ابن حجر ، الجوهر المنظم ، ص 168

هم چنین آقای زینی دحلان ، مفتی اعظم مکه مکرمه می گوید :

والحاصل ان مذهب اهل السنة والجماعة صحة التوسل وجوازه بالنبي صلي الله عليه وسلم في حياته وبعد وفاته ... لانا معاشر اهل السنة لانعتقد تأثيرا ولاخلقا ولا ايجادا ولا اعداما ولا نفعا ولاضرا الا لله وحده لاشريك له ولانعتقد تأثيرا ولا نفعا ولا ضرا للنبي صلي الله عليه وسلم ولا لغيره من الاحياء والاموات ...

مذهب اهل سنت و جماعت ، صحت توسل و جواز آن است به رسول خدا ﴿صلی الله علیه و آله ﴾ چه در حیات ایشان و چه بعد از وفات ...

مؤثر واقعی خداوند است ، کسی که وجود می دهد و وجود را می گیرد و نفع و ضرر به دست خداوند است و پیامبر اکرم ﴿صلی الله علیه و آله ﴾ و انبیاء و اولیاء واسطه هستند و پیامبر ﴿صلی الله علیه و آله ﴾ هم از خداوندی می خواهد که مؤثر واقعی است و کسانی که می گویند : اگر در زمان حیات پیامبر (صلی الله علیه و آله) به ایشان متوسل شود ، جایز است و بعد از وفات جایز نیست ، این ها دچار شرک شده اند . چون می گویند اگر پیامبر (صلی الله علیه و آله) یا اولیاء زنده باشد ، اشکالی ندارد که چیزی را ایجاد کند و به کسی حاجتی دهد . در صورتی که خود این شرک و کفر است و در آن شکی نیست چه در حیات باشد چه بعد از وفات .

زینی دحلان ، الدرر السنیه فی الرد علی الوهابیه ، ص ۳۷

پیش از این ما در این رابطه ، مثالی زدیم که شخصی را دفن کردند ، شصت و دو ملک آمده بود . دو ملک سؤال می کردند و شصت ملک دیگر به آن شخص این سؤالات را می فهماندند . قضیه این افراد هم همین است که باید یک تیم شصت و دو نفره این مسائل و مطالب را بفهماند . البته ما بعید می دانیم که این افراد بتوانند این مسائل را بفمند ؛ چون این نوعی تحجر دارند و ذهنشان کاملا در بست تحویل ابن تیمیه داده اند .

چند روز پیش یکی از این به اصطلاح کارشناسان وهابی می گفت : اگر ما یک گربه ای را در حرم امام رضا (علیه السلام) ببندیم ، آیا امام رضا (علیه السلام) آن گربه را شفا می دهد ؟

واقعا ما نمی دانیم به این افراد چه بگوییم . این ها عقلشان واقعا به اندازه گربه و موش است و نمی توانند بین حق و باطل تشخیص بدهند که بحث توسل و استغاثه به انبیاء چیست ؟ ما همین گربه ای را که شما می گویید ، در مسجد می بندیم . مگر نمی گویید که ما باید از خدا حاجت بخواهیم ؛ پس همان گربه را به مسجد ببر ، ما ببینیم خداوند او را شفا می دهد . اگر این گربه را که در حرم امام رضا (علیه السلام) شفا نگرفته ، به مسجد بردی و خداوند شفا داد ، ما حاضریم دست از زیارت امام رضا (علیه السلام) برداریم . اگر راست می گویی این کار را انجام بده !!!

اين چه تعابیر وقیحانه ای است که این ها به کار می برند و تعجب می کنم که یک عده عوام به این اشخاص به به و چهچه می گویند !!! البته 90 درصد از تماس هایی که با این شخص صورت می گیرد باعث مضحکه مردم است .

بحث توسل و دعا ، شرایطی دارد و تمام مصالح باید در نظر گرفته شود تا یک دعا به اجابت برسد ، فرقی نمی کند چه بگویم یا الله و چه بگویم یا رسول الله شما از خداوند بخواه و با قدرتی که خداوند به شما داده دعای مرا اجابت کن . اگر شرائط دعا تحقق نگرفته باشد ، به اجابت نمی رسد . چه توسل به انبیاء و اولیاء باشد و چه مستقیم از خدای عالم بخواهیم . علاوه بر این که آیه 64 سوره نساء را که تمام فقهای چهار مذهب گفته اند : در کنار قبر نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) این آیه را بخوانند و ایشان را واسطه قرار دهند و حاجت خود را بخواهند ، چرا در نظر نمی گیرند ؟ و ندیده ام که روی این موضوع بحث کرده باشند . از علمای مالکی خود امام مالک ، از علمای شافعی جناب نووی ، از علمای حنبلی ابن قدامه مقدسی ، از علمای حنفی ، آقای سرخسی و ده ها عالم دیگر آمده اند و آیه 64 سوره نساء را که می فرماید:

وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا.

را بخوانید و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بین خود و خداوند واسطه قرار دهید . یعنی تمام این افراد قرآن و شریعت را نفهمیده اند ؟ این همه عالم اشتباه کرده اند ؟ ابن قدامه مقدسی که از علمای بزرگ حنابله است و شما به او ارادت دارید ، در همین کتاب المغنی این آیه را بیان کرده و ما آن را بارها نشان داده ایم .

علی ای حال این قضایا هم واضح و روشن است ؛ ولی این ها می خواهند عوام مردم را فریب دهند و معرکه گیری کنند و بگوید که این ها پیامبر را به عنوان خدا قبول دارند .

این افراد یا نمی فهمند یا این که خود را به نفهمیدن می زنند . بنده بعید می دانم که با این توضیحاتی که حدود دو ماه است ما روی این موضوع بحث و بررسی می کنیم ، این ها نفهمند . در صورتی که ما همه مطالب را از کتب اهل سنت بیان کردیم و یک مورد از کتب شیعه نگفتیم و تلاش کردیم که بگوییم این روایت صحیح است یا نیست ؟

اما در رابطه با سؤالی که حضرت عالی پرسیدید ، در رابطه با این که حیات انبیاء و صالحین ، مشکلی اساسی وهابیت است را در یکی دو جلسه مطالبی را بیان کردیم .

حیات انبیاء و صالحین

یکی از آن موارد ، بحث حیات شهدا بود که قرآن به صراحت آن را مطرح می کند و صراحتا می گوید : به شهدا نگویید که مرده اند . مورد دوم : حیات انبیاء در قبور شریف بود که مفصل بیان شد که:

الانبياء احياء فی قبورهم .

مورد سوم : قضیه سلام دادن مردم به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است و پاسخ دادن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به این ها که مطرح کردیم . ابو داود از ابوهریره از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل کرده است که فرمود:

ما من أَحَدٍ يُسَلِّمُ على إلا رَدَّ الله على رُوحِي حتى أَرُدَّ عليه السَّلَامَ.

هیچ احدی نیست که در هر جای دنیا به من سلام دهد ، من پاسخ او را می دهم .

سنن ابی داود ، ج 1 ، ص 452

شمس الدین سخاوی در این باره گفت است:

يؤخذ من هذه الاحاديث انه صلي الله عليه وسلم حي علي الدوام ...

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حی علی الدوام است

یعنی در شبانه روز هیچ دقیقه و ثانیه ای نیست که به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سلام ندهند ؛ پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همیشه زنده است ...

 هم چنین بحث دیگری را مطرح کردیم در خصوص سلام در نماز : السلام علیک ایها النبی و رحمه الله وبرکاته . این مورد را به صورت مفصل بیان کردیم و فتاوای فقهای اهل سنت و بزرگان وهابی را مطرح نمودیم که حتی ابن تیمیه می گوید :

والسلام عليه عند المكرم جائز لما في السنن عن النبى أنه قال ( ما من أحد يسلم على إلا رد الله على روحى حتى أرد عليه السلام وحيث صلى الرجل وسلم عليه من مشارق الأرض ومغاربها فإن الله يوصل صلاته وسلامه إليه لما في السنن عن أوس بن أوس أن النبى قال ( أكثروا على من الصلاة يوم الجمعة وليلة الجمعة فإن صلاتكم معروضة على قالوا وكيف تعرض صلاتنا عليك وقد أرمت أى صرت رميما قال إن الله حرم على الأرض أن تأكل لحوم الأنبياء) ولهذا قال ( لا تتخذوا قبرى عيدا وصلوا على حيث ما كنتم فإن صلاتكم تبلغنى) رواه أبوداود وغيره فالصلاة تصل إليه من البعيد كما تصل إليه من القريب وفى النسائى عنه أنه قال ( إن لله ملائكة سياحين يبلغونى عن أمتى السلام ( وقد أمرنا الله ان نصلى عليه وشرع ذلك لنا في كل صلاة أن نثنى على الله بالتحيات ثم نقول ( السلام عليك أيها النبى ورحمة الله وبركاته) وهذا السلام يصل إليه من مشارق الأرض ومغاربها .

... ما در نماز باید بگوییم السلام علیک ایها النبی ورحمه الله وبرکاته و در شرق و غرب عالم که به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سلام کند ، به ایشان می رسد . ( به هر زبانی که سلام دهد )

ابن تیمیه ، مجموع فتاوا ، ج 27 ، ص 322

حال اين آقایان باید پاسخ دهند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چگونه به هر زبانی آشنا هستند؟

هم چنین در لجنه دائمه الافتاء هم بیان شده :

صفة التشهد الذي كان يقوله رسول الله صلى الله عليه وسلم في صلاته ويأمر أصحابه بها هي ما أخرجه الشيخان في الصحيحين عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه قال: « علمني رسول الله صلى الله عليه وسلم كفي بين كفيه كما يعلمني السورة من القرآن التحيات لله والصلوات والطيبات السلام عليك أيها النبي ورحمة الله وبركاته السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا عبده ورسوله » وهذا هو الأصح لأن النبي صلى الله عليه وسلم علمه أصحابه ولم يقل إذا مت فقولوا السلام على النبي.

 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به ما دستور داده بخاری و مسلم آن را بیان کرده اند ( که قبلا هم گفتیم از امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این باره روایت است ، عمر بن خطاب هم آن را بالای منبر آموزش می داد ، عایشه ، عبد الله بن مسعود هم بیان شده ) که در نماز این گونه سلام دهیم و نگوییم السلام علی النبی ... (چون بعضی از این وهابی های تازه به دوران رسیده می گویند : ما السلام علیک ایها النبی... نمی گوییم ؛ بلکه السلام علی النبی ... می گوییم . )

فتاوى اللجنة الدائمة - المجموعة الأولى، ج7، ص 10.

این سخن ما نیست ؛ بلکه سخن لجنه دائمه عربستان سعودی است که بالاترین مرکز صدور فتاوی وهابیت را دارد . این آقایان حتی یک روایت هم برای ما بیان نکردند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده باشد بعد از من السلام علیک ایها النبی ... نگویید ؛ بلکه بگویید السلام علی النبی ...

این خلاصه ای از مطالبی بود که در جلسات قبل بیان کردیم .

مجری :

سؤالی که بنده از حضرت عالی داشتیم این بود : یکی از ادله قاطع بر بطلان وهابیت ، عرضه شدن اعمال ما بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است که از شما تقاضا داریم کیفیت عرضه شدن اعمال را برای ما توضیح دهید تا علت مخالفت وهابیت برای ما واضح و روشن شود .

عرضه اعمال زندگان بر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

یکی از بحث هایی که به عقیده من وهابیت را زمین گیر می کند ـ اگر عقل داشته باشند ـ همین قضیه عرضه اعمال زندگان بر نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) است . در این باره روایات متعددی از نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) است که بزار از آن حضرت نقل می کند :

عن عبدالله بن مسعود عن النبي (صلی الله عليه وآله) قال إن لله ملائكة سياحين يبلغون عن أمتي السلام قال وقال رسول الله (صلی الله عليه وآله) حياتي خير لكم تحدثون وتحدث لكم ووفاتي خير لكم تعرض علي أعمالكم فما رأيت من خير حمدت الله عليه وما رأيت من شر استغفرت الله لكم .

اعمال شما مسلمان ها بعد از این که من از دنیا رفتم ، بر من عرضه می شود ؛ یعنی الان که ما در این جا هستیم ، اعمال ما بر ایشان عرضه می شود . اگر کار خوبی انجام داده باشید ، خدا را شکر می کنم که امت من اعمال خوبی انجام داده اند و اگر کار های بد انجام دادید ، برای شما طلب مغفرت می کنم .

بزار ، مسند بزار ، ج 5 ، ص 208

هیثمی در باره سند این روایت می‌‌گوید:

رواه البزار ورجاله رجال الصحيح

روایتی را که بزار نقل کرده ، صحیح است .

هیثمی ، مجمع الزوائد ، ج 9 ، ص 24

زرقانی هم می گوید :

 رواه البزار باسناده جيد .

روایتی که بزار نقل کرده، سندش جید است .

شرح زرقانی ، ج 2 ، ص 97

سیوطی هم این روایت را خصائص الکبرای خود نقل می کند :

واخرج البزار بسند صحيح من حديث ابن مسعود مثله .

بزار روایت را با سند صحیح از عبد الله بن مسعود ، همانند آن را نقل کرده است .

الخصائص الكبرى، ج 2 ص 491

در سایت دار الافتای مصر ، یکی از بزرگترین سایت های دانشگاه الازهر مصر می باشد ، بیان شده:

اطلعنا علی البريد الوارد المقيد برقم 550 لسنة 2011 م المتضمن : ما حكم زيارة الاولياء والتوسل بهم .

ولا بعد في استغفاره صلي الله عليه وآله وسلم بعد موته ، فقد ورد في الحديث الصحيح : «تعرض علي اعمالكم ، فما رأيت من خير حمدت الله عليه ، ما رأيت من شر استغفرت الله لكم »﴿رواه البزار﴾ وقد طال المناوی وغيره في تصحيح هذا الحديث .

هيچ بعید نیست که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بعد از رحلتشان برای امت استغفار می کند و در حدیث صحیح آمده : اعمال شما بر من عرضه می شود . اگر کار های خوب کرده باشید ، خدا را شکر می کنم که امت من کار های خوب انجام داده و اگر کارهای بد انجام داده باشید ، برای شما از خداوند طلب استغفار می کنم . این روایت را بزار نقل کرده و مناوی و دیگران هم آن را تصحیح کرده اند .

سایت دار الافتاء مصر

این روایت واقعا برای کسی که عقل دارد یک فصل الخطاب است ؛ اما کسی که عقل ندارد ، هر چه برای او دلیل و مدرک بیان کنیم ، باز حرف خود را می زند و مصداق «وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ» می باشند ؛ یعنی شبیه مرده ها هستند که هر چه برای مردها فریاد بزنی ، فایده و نتیجه ای ندارد . این ها هم واقعا مرده متحرک هستند و این مطالب هیچ فایده ای برای این افراد ندارد .

بنده بیش از ۲۵ کتاب از کتب اهل سنت را دیده ام که این روایت « تعرض علی اعمالکم » را نقل و روایت را تصحیح کرده اند . اگر رسول خدا ﴿صلی الله علیه و آله ﴾ نستجیر بالله مرده و رفته ، این اعمال ما چگونه بر ایشان عرضه می شود ؟ اگر واقعا اطلاع ندارند ، چگونه می خواهند برای ما استغفار کنند ؟ چگونه می خواهد برای ما دعا کند ؟

در این زمینه روایات دیگری داریم از جمله ابن حجر عسقلانی تعبیر زیبایی دارد :

أخرجه بن أبي حاتم والطبراني وغيرهما من طريق يونس بن محمد بن فضالة عن أبيه أن النبي (صلی الله عليه وآله) أتاهم في بني ظفر ومعه بن مسعود وناس من أصحابه فأمر قارئا فقرأ فآتي على هذه الآية فكيف إذا جئنا من كل أمة بشهيد وجئنا بك على هؤلاء شهيدا فبكى حتى ضرب لحياه ووجنتاه فقال يا رب هذا على من أنا بين ظهريه فكيف بمن لم أره وأخرج بن المبارك في الزهد من طريق سعيد بن المسيب قال ليس من يوم الا يعرض على النبي (صلی الله عليه وآله) أمته غدوة وعشية فيعرفهم بسيماهم وأعمالهم فلذلك يشهد عليهم ففي هذا المرسل ما يرفع الاشكال الذي تضمنه حديث بن فضالة والله أعلم .

ابن ابی حاتم و طبرانی و دیگران ، در ذیل آیه «فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَى هَؤُلَاءِ شَهِيدًا» : چگونه است که هر امتی شاهدی بیاورد و تو را بر این امت شاهد بیاوریم ، نقل کرده اند که زمانی حضرت این آیه را خواندند ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گریه کردند به طوری که محاسن و صورت مبارک ایشان خیس شد و فرمودند : خدایا این شاهد بودن نسبت به کسانی است که من می بینم و آن هایی که من نمی بینم ، چگونه است ؟

در ادامه عبارت «فکیف بمن لم اره » را معنا می کند که ابن مبارک در زهدش از طریق سعید بن مسیب می گوید : هیچ روزی نیست که اعمال امت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بر ایشان هر صبح و شام عرضه نشود . اعمال تمام امت را بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرضه می کنند و می گویند : یا رسول الله ! این امت تو است . حضرت تمام امت را هم به سیما و هم به اعمالشان می شناسد و از آن ها با خبر هستند.

آن اشکالی که نسبت به حدیث بن فضاله بود ( فکیف اذا جئنا بک ) ، این روایت ارسال آن را هم برطرف می کند .

عسقلانی ، ابن حجر ، فتح الباری ، ج 9 ، ص 99

جناب قرطبی ایشان هم از سعید بن مسیب نقل می کند :

عن المنهال إبن عمرو حدثه أنه سمع سعيد بن المسيب يقول : ليس من يوم إلا تعرض على النبي (صلی الله عليه وآله) أمته غدوة وعشية فيعرفهم بسيماهم وأعمالهم فلذلك يشهد عليهم يقول الله تبارك وتعالى فكيف إذا جئنا من كل أمة بشهيد يعني بنبيها وجئنا بك على هؤلاء شهيدا .

قرطبی ، تفسیر قرطبی ، ج 5 ، ص 198

همین تعبیری را داشت که ابن حجر نقل کرده بود . جناب ابن حاج مالکی هم همین تعبیر را بیان می کند :

عن سعيد بن المسيب يقول : ليس من يوم إلا تعرض على النبي (صلی الله عليه وآله) أمته غدوة وعشية فيعرفهم بسيماهم وأعمالهم فلذلك يشهد عليهم قال الله تعالى : « فكيف إذا جئنا من كل أمة بشهيد يعني بنبيها وجئنا بك على هؤلاء شهيدا» . نساء / 41

.... فالتوسل به عليه الصلاة والسلام هو محل حط احمال الاوزار واثقال الذنوب والخطايا لان البركة شفاعته عليه الصلاة والسلام وعظمها عند ربه لايتعاظمها ذنب ...

از سعید بن مسیب نقل می کند که هیچ روزی نیست که اعمال بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عرضه می شود . در ادامه آیه 41 سوره نساء را نقل می کند .

... می گوید : توسل به پیامبر (صلی الله علیه و آله) موجب ریخته شدن سنگینی گناهان و وزر است ؛ برای این که برکت شفاعت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و جایگاه ایشان در نزد خداوند با هیچ گناهی برابری نمی کند .

یعنی هر چه گناه بیشتر باشد ، عظمت و برکت شفاعت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از آن بالاتر است .

ابن الحاج ، المدخل ، ج 1 ، ص 259

این مطلب هم کاملا واضح و روشن که بیان کردیم .

مجری :

حضرت استاد ! از شما سپاسگزاریم که هم مطلب را و هم کتاب را نشان می دهید تا جایی برای شک و شبهه باقی نماند . انصافا این میز و منبر ، برای ما دانشگاهی شده است که باید عزیزان استفاده کافی را ببرند که خداوند توفیق داده که در این عصر ، این امکانات فراهم شده که این مباحث کاملا فنی ، به سهولت و خیلی روان ، استاد تقدیم می کند و دوستان استفاده می کنند .

ما خواهش می کنیم که دوستان عزیز ما و برادران اهل سنت و حتی آقایان وهابی که گرفتار شده اند و واقعا به دنبال حقیقت هستند ، این مطالب و مباحث را ببیند . چون فردای قیامت خودش باید پاسخگوی خداوند باشد ؛ اما کسی که به قول حضرت استاد ، خود را به خواب زده ، هر کاری انجام دهیم بیدار نخواهند شد .

بنده یک سؤال دیگر هم از شما دارم. یکی دیگر از مسائلی که وهابیت را زمین گیر کرده ، آگاه شدن مؤمنان از اعمال مردم است . بنده فکر می کنم از رادیو شنیدم که یکی از علمای وهابی می گفت که کلمه « ورسوله » را باید از آیات قرآنی پاک کنیم ؛ چون حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) از دنیا رفته است . در این خصوص هم توضیحاتی را بیان کنید تا وهابیت این قضیه آگاه شدن مؤمنان را متوجه شوند .

عرضه اعمال زندگان بر مردگان

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

ابن کثیر هم که از علمای بزرگ اهل سنت می باشد در تفسیر خود ، در ذیل آیه 105 سوره توبه بیان می کند :

قوله تعالي : «وقل اعملوا فسيري الله عملكم ورسوله والمؤمنون وقد ورد : أن أعمال الأحياء تعرض على الأموات من الأقرباء والعشائر في البرزخ كما قال أبو داود الطيالسي 1794 حدثنا الصلت بن دينار عن الحسن عن جابر بن عبد الله قال قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم إن أعمالكم تعرض على أقربائكم وعشائركم في قبورهم فإن كان خيرا استبشروا به وإن كان غير ذلك قالوا اللهم ألهمهم أن يعملوا بطاعتك وقال الإمام أحمد 3 / 164 أنبأنا عبد الرزاق عن سفيان عمن سمع أنسا يقول قال النبي (صلی الله عليه وآله) إن أعمالكم تعرض على أقربائكم وعشائركم من الأموات فإن كان خيرا استبشروا به وإن كان غير ذلك قالوا اللهم لا تمتهم حتى تهديهم كما هديتنا .

وقال الإمام أحمد 3 / 164 أنبأنا عبد الرزاق عن سفيان عمن سمع أنسا يقول قال النبي (صلی الله عليه وآله) إن أعمالكم تعرض على أقربائكم وعشائركم من الأموات فإن كان خيرا استبشروا به وإن كان غير ذلك قالوا اللهم لا تمتهم حتى تهديهم كما هديتنا ...

اعمال زنده ها به مرده ها از اقربا و فامیلتان عرضه می شود و از آن آگاه می شوند ( اصلا ربطی به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ندارد ) . در ادامه از ابی داود طیالسی نقل می کند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمودند : اعمال شما به نزدیکان و فامیل شما عرضه می شود ، اگر چنانچه خیر باشد ، خوشحال می شود و اگر خیر نباشد ، از خداوند می خواهد که آن ها را هدایت کند .

هم چنین امام احمد بن حنبل از سفیان و از انس بن مالک که شنیده رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند : اعمال شما به اقربا و فامیلتان نقل می شود ....

ابن کثیر دمشقی ، تفسیر قرآن العظیم ، ج 2 ،ص 388

جالب است که آقای ناصر الدین البانی در کتاب الاحادیث الصحیحه ، جلد 6 ، حدیث 2758 نقل می کند :

 .... قال : فيعرض عليهم أعمالهم فإذا رأوا حسنا فرحوا واستبشروا وقالوا : هذه نعمتك على عبدك فأتمها وإن رأو سوءا قالوا : اللهم راجع بعبدك .

زمانی که کسی از دنیا می رود ، اخبار به او می رسد و اگر پیش آن ها برود ، خوشحال می شود و اگر نرود ، متوجه می شوند به جهنم رفته . اگر چنانچه این مرده ها اعمال خوب زندگان را دیدند ، خوشحال می شوند و می گویند : این نعمت است و اگر کار بد دیدند ، می گویند : خدایا به عبدت رجوع کن .

البانی ، ناصرالدین ، الاحادیث الصحیحه ، ج 6 ، ح 2758

هم چنین آقای سیوطی در کتاب الحاوی للفتاوی به صورت مفصل این مسأله را مطرح کرده :

قال رسول الله صلى الله عليه وسلّم : (ما من رجل يزور قبر أخيه ويجلس عليه إلا استأنس به ورد عليه حتى يقوم) وروى ابن عبد البر في الاستذكار والتمهيد من حديث ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلّم : (ما من أحد يمر بقبر أخيه المؤمن كان يعرفه في الدنيا فيسلم عليه إلا عرفه ورد عليه السلام) صححه أبو محمد عبد الحق .

... قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلّم : ( إن أعمالكم تعرض على أقاربكم وعشائركم من الأموات فإن كان خيراً استبشرو وإن كان غير ذلك قالوا : اللهم لا تمتهم حتى تهديهم كما هديتنا )...

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند : در کنار هر میتی که رد می‌شوی ، او شما را می شناسد ....

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند : اعمال شما به فامیل ها و نزدیکانتان عرضه می شود . اگر خوب باشد ، خوشحال می شوند و اگر بد باشد ...

در ادامه روایات متعدد دیگری را در همین خصوص بیان می کند .

سیوطی ، حاوی للفتاوی ، ج 2 ، ص 160

هم چنین در کتاب تفسیر آقای قرطبی همین تعبیر بیان شده :

التوبة : ( 105 ) وقل اعملوا فسيرى ...

قوله تعالى : ( وقل اعملوا ) خطاب للجميع ( فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون ) أي بإطلاعه إياهم على أعمالكم وفي الخبر : ( لو أن رجلا عمل في صخرة لا باب لها ولا كوة لخرج عمله إلى الناس كائنا ما كان .

خداوند می فرماید : قل اعملوا ، خطاب برای همه است . فسیری الله عملکم ورسوله والمؤمنون یعنی خدای عالم پیامبر و مؤمنین را بر اعمال زندگان ، آگاه می کند ...

قرطبی ، تفسیر قرطبی ، ج 8 ، ص 252

مجری :

از حضرت استاد سپاسگذاریم به خاطر بیانات شیوایی که داشتند نسبت به بخشی از موضوع توسل که در این برنامه داشتیم . امیدوارم عزیزان ما استفاده کنند و پیگیر این مطالب باشند .

تماس بینندگان

بیننده : آقای نوری از سنندج ـ اهل سنت

حضرت استاد ! بنده سؤالی در مورد حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) داشتم . در مورد توسل هم بارها گفته ام کسانی که توسل را رد می کنند ، قرآن را با تدبر نمی خوانند . زمانی که با تدبر نمی خوانند ، جز خسارت چیزی به آن ها وارد نمی شود (لایزید الظالمین الا خسارا ) . بنده زمانی که در آیه می فرماید : قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ . یا آیات دیگری می فرماید : وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ . چگونه می خواهند این آیات را توجیه کنند ؟

پس نتیجه می گیریم که در کنار خواندن قرآن باید تدبر هم در آن باشد و این آیات را در کنار هم قرار دهند و دقت داشته باشند تا به معنای واقعی آن برسند . ما در مورد توسل هیچ مشکلی نداریم و خداوند همه هستی را با واسطه آفریده و ما را با واسطه راهنمایی کرده است و ما حتما باید با واسطه به خداوند برسیم . آیات روشنی هم است : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ... و آیه 64 سوره نساء که می فرماید : وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا. کسانی که نزد تو آمده اند و تو برای آن ها استغفار کردی ، توبه آن ها پذیرفته می شود . همه این ها در قرآن بیان شده است .

اما سؤال بنده خارج از این موضوع است در خصوص حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) است که در کتب شیعه بیان شده زمانی که حضرت قبل از شهادت می خواستند به طرف مسجد بروند ، مرغابی ها جلوی راه ایشان را می گرفتند که نروند . قلاب کمربند حضرت به در گیر کرد . ولی با این حال حضرت رفتند . بنده علم رجال نمی دانم که این روایات صحیح این است یا نه ؟ اما سؤالم از حضرت استاد این است که اين روايات با آیاتی که می گویند خود را به دست خود به مهلکه نیاندازید ، در تضاد نیست .

بنده این را قبول دارم که حضرت علی (علیه السلام) یک انسان کامل است و به کمال رسیده و براي حضرت همين بس كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند :

علی مع الحق والحق مع علی .

مجری :

آقای نوری ! ما سؤال شما را گسترده تر می کنیم ؛ چون این سؤال را در مورد اهل بیت (علیهم السلام) هم می شد که می پرسیدند ، اگر اهل بیت (علیهم السلام) علم غیب می دانند ، چرا به مقتل خود می روند . امام حسین (علیه السلام) که می دانستند به آن وضع فجیع کشته می شوند ، چرا این کار را انجام دادند ، مگر این با چیزی که خداوند فرموده خود را به دست خود به مهلکه نیاندازید ، در تضاد نیست. حضرت استاد لطف می کنند و به صورت کامل پاسخ می دهند .

بیننده : آقای باقری از یزد ـ شیعه

بنده از شش ماه پیش با شبکه آقای ملازاده تماس می گرفتم و با ایشان به صورت کاملا مؤدبانه صحبت می کردم ؛ ولی ایشان هر بار به بنده توهین می کردند و می گفتند که شما از طرفداران شبکه ولایت هستید تا این که دو هفته قبل به صورت نا شناس تماس گرفتم و حدود پنج دقیقه با ایشان مناظره کردم و در آخر از ایشان سؤالی پرسیدم که نتوانستند پاسخ دهند . بنده پرسیدم بدعت چیست ؟ ما می توانیم به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بگوییم ابا المؤمنین . گفت : نه ، ما در قرآن داریم . گفتم در قرآن آن جایی که گفته است پیامبر (صلی الله علیه و آله) پدر هیچ کدام از شما نیست . گفت : بله ، در مورد زید است و پدر هیچ کدام شما نیست . گفتم : با این منطق چطور عایشه ، ام المؤمنین ، مادر مؤمنین است و شوهر ایشان پدر مؤمنین نیست . گفتم اگر من بگویم چه می شود ؟ گفت : نه ، نباید بگویید . اگر بگویید خیلی بد است .

همین جا او را گیر انداختم و گفتم : چطور شما به معاویه می گویید : خال المؤمنین ؟ خواهر معاویه ، ام حبیبه ، همسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده . چرا این جا معاویه دایی مؤمنین است ؟ ولی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) پدر مؤمنین نیست .

بنده به یاد دارم که حضرت استاد حدود هفتاد مصدر را بیان کردند که خود عایشه و دیگر همسران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به زنان می گفتند ما مادر شما نیستیم . عایشه علنا می گوید : من مادر شما زنان نیستم ، مادر مردان شما هستم .

آقایان اهل سنت ! در این جا بحث ، بحث تحریم نکاح است و حتی عایشه به حضرت عمار می گوید : من مادر تو نیستم .

آیه قرآن هم داریم که از پشت حجاب با مردم صحبت کن . مگر می شود که مادر مؤمنین از ورای حجاب صحبت کند ؟ پس نظر شیعه و نود درصد از اهل سنت درست است . حال این آقای هاشمی شبانه روز بگوید که روحانیون قم به امهات مؤمنین توهین می کنند ؛ ولی باز هم نمی توانند پاسخ بنده را بدهند.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

این شبکه های وهابی باید به جای این حرف های چرند و پرندی که پخش می کنند ، حرف ها و استدلال های این بینندگان ما را که به صورت منطقی و بسیار مؤدبانه است ، پخش نمایند . بنده یک تشکر هم باید از این شبکه های وهابی و آقای ملازاده داشته باشم ؛ چون به دلائلی ما نتوانستیم مناظره خود را با آقای ملازاده را از شبکه سلام پخش کنیم و ایشان این مناظره را پخش می کند . از عزیزان می خواهم که این مناظره را ببینند ؛ چون بسیار جالب و دیدنی است و مصداق يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ است . هم چنین مناظره ما را در شبکه المستقله هم این دو شبکه پخش می کنند .

باز هم از این ها تشکر می کنم با این که ارزش تشکر کردن ندارند . عزیزان توجه کنند که بنده در سه روزی که حدود دو و نیم ساعت که در این شبکه مناظره داشتیم ، چه مقدار زمان به بنده دادند و چه مقدار زمان به آن ها . مخصوصا ببینند که بنده در این سه شب کوچک ترین اهانتی به اهل سنت داشته ام یا نه ؟ در مقابل آن دو نفر که یکی از آن ها مؤدب تر بود ؛ اما آن حسینی ، وهابی بحرینی هر چه توانست توهین کرد و فحش داد . بنده در جواب آن شخص فقط می گویم : وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا.

در شب های آخر ایشان را به خاطر همان توهین ها و فحاشی هایی که انجام داد ، از مناظره اخراج کردند . باز هم به نوبه خودم از این ها تشکر می کنم ؛ چون دیوانه هم چنین کاری را انجام نمی دهد . دوستان ما که این برنامه را ضبط می کنند ، ترجمه فارسی آن را هم کرده اند . البته نمی دانم که چه اندازه تحریف کردند که ما هنگام پخش همه آن تحریفات را کنار هم قرار می دهیم .

آن زمان به دنبال این بودند که از بنده اعترافی در خصوص قاتل حضرت زهرا (سلام الله علیها ) که عمر یا ابوبکر است ، بگیرند و شیعه کشی را در سوریه به راه بیاندازند و همین قضایا را ده یا دوازده سال قبل به راه بیاندازند . بنده هم نه آن زمان و نه هیچ زمان دیگری پاسخ صریحی نمی دهیم و موضع ما با آن زمان هم فرقی نکرده است . اگر الان هم از بنده در خصوص شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها ) بپرسند ، می گویم شهادت ایشان دو روی یک سکه است ، یک طرف شهادت مظلومانه آن حضرت ، شکستن پهلوی ، آتش گرفتن درب منزل آن حضرت و طرف دیگر این است که قاتل حضرت چه کسانی بودند . ما نسبت به قاتلین حضرت زهرا (سلام الله علیها ) کاملا سکوت می کنیم و روایاتی که از ائمه (علیهم السلام) در مورد مغیره و قنفذ و غیره بوده ، مطرح می کنیم و هیچ ابایی از بیان آن نداریم ؛ چون در روایات ما آمده و فراتر از روایات امام صادق و امام کاظم (علیهم السلام) چیزی نمی گوییم .

در بیوتات مراجع و بيت رهبري ، این که چه کسی حضرت را به شهادت رسیده ، سخنی نمی گویند ؛ اما این که حضرت زهرا (سلام الله علیها ) به شهادت رسیده اند ، سخن امروز ما نیست از عصر معصوم است که از امام کاظم (علیه السلام) سؤال مي كنند و حضرت می فرمایند : انها صديقة شهيدة . قبل از ایشان هم امام صادق (علیه السلام)در مستشهد 148 قضیه شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها ) را بیان کرده اند . پس این قضیه مربوط به جمهوری اسلامی و غیره نمی شود .

قضیه شهادت را شیخ مفید (ره) ، شیخ طوسی و دیگر بزرگان مطرح کرده اند .

بیننده : آقای عبد اللهی از اردبیل ـ شیعه

بنده فقط می خواستم از شما استاد عزیز و همه دست اندرکاران شبکه تشکر کنم .

بیننده : احسان از شیراز ـ اهل سنت

بنده سؤالی در خصوص خمس مکاسب داشتم . ما در قرآن سوره انفال آیه 41 در خصوص خمس غنائم صحبت کرده . بنده می خواستم که شما خمس مکاسب را از کجای قرآن اثبات می کنید ؟

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

شما می توانید بگویید که معنای غنائم چیست ؟

بیننده :

منظورشان غنائم جنگی است در جنگ بدر ...

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

آیا قرآن نوشته غنائم جنگی ؟

بیننده :

در قرآن فرموده : فعلموا انما غنمتم من شیء هر غنیمتی که به دست آوردید .

این جا غنمتم به معنای غنائم جنگی است .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

شما می توانید و عند الله مغانم کثيرة را معنا کنید ؟

بیننده :

شما در ابتدا پاسخ بنده را بدهید .

مجری :

شما بحث غنیمت را می کنید و در این جا غنائم به صورت کلی است و بحث جنگ در آن بیان نشده است . زمانی که بحث غنائم را می کنید ، مغانم را هم که حضرت استاد بیان کردند ، معنا کنید تا هر دو را کنار هم قرار دهیم تا مشخص شود .

بیننده :

در همین سوره آیه 69 بیان شده : فکلوا مما غنمتم حلالا طيبا : هر غنیمتی که گرفتید ، بخورید که حلال و طیب است . این جا منظور همان جنگ هایی است که مسلمانان انجام می دادند و غنائمی به دست می آوردند . اما در آن جا می گوید : خمسش را بدهید . حالا بنده می خواهم بدانم که خمس مکاسب در کجای این آیه است ؟

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

در همان بحث غنیمت شما از کجا می دانید که منظور غنائم جنگی است ؟ در آیه بیان شده که الغنائم الحربیه ؟

بیننده :

استاد قزوینی عزیز ! زمانی که می گوید : انما غنمتم من شیء ، در آیه قبل هم می گوید : قاتلوهم حتی لاتکون فتنه . می گوید : پیکار کنید و بجنگید . به شعور خود که مراجعه کنیم ، متوجه می شویم که منظور از غنائم در این آیه ، همان غنائم جنگی است . این یک مطلب واضح و روشن است در ادامه هم می گوید : انما غنمتم من شیء فان لله خمسه .

در آیه 69 هم می گوید : هر آن چه که غنیمت گرفتید ، بخورید که حلال و طیب است .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

شما این آیه را هم برای بنده معنا کن :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَةٌ كَذَلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَتَبَيَّنُوا إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا. نساء / 94

ای مؤمنین اگر کسی به شما سلام گفت ، نگو مؤمن است . بکشید و اموالش را تصرف کنید . غنیمت ها در نزد خداوند است .

 به نظر شما منظور در این جا این است که با خداوند بجنگیم و غنیمت به دست بیاوریم ؟ برادر بزرگوار ! در این جا غنائم ، به معنای غنائم جنگی نیست . شما در این جا می خواهید عقیده خود را بر قرآن تحمیل کنید . غنائم در آیه به صورت عام بیان شده و شما می خواهید آن را مقید کنید .

بیننده :

شما غنائم را چه معنا می کنید ؟

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

غنائم در این جا به معنای فوائد است .

بیننده :

ما غنائم را طبق فرموده خداوند که می گوید : غنائم جنگی می دانیم . بعد از آن هم طبق سنت رسول (صلی الله علیه و آله) ، آن حضرت هیچ گاه نگفته اند که خمس بدهید .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

عزیز دلم ! عقیده خود را بر قرآن تحمیل نکنید . شما می گویید : غنیمت به معنای غنائم جنگی است . در صورتی که ابن عطیه اندلسی که از بزرگان شما است می گوید :

والغنيمة في اللغة ما يناله الرجل أو الجماعة بسعي من ذلك.

غنیمت در لغت به معنای آن چیزی است که انسان به دست می آورد نه این که در جنگ به دست می آورد .

اندلسی ، ابن عطیه ، المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز ، ج 2 ، ص 528

همین عبارت را امام قرطبی بیان کرده :

والغنيمة في اللغة ما يناله الرجل او الجماعة بسعي .

تفسير قرطبی ، ج 8 ، ص 2

ابو حیان اندلسی می گوید :

والغنيمة عرفا ما يناله المسلمون من العدو بسعي واصله الفوز بالشيء يقال غنم غنما .

غنيمت در عرف آن چیزی است که مسلمان ها از دشمن به دست می آورد ؛ اما اصل غنیمت رسیدن به چیزی است .

ابوحیان اندلسی ، تفسیر البحر المحیط ، ج 4 ، ص 492

ثعلبی هم می گوید :

الغنيمة في اللغة : ما يناله الرجل بسعي ومنه قوله صلي الله عليه وسلم : الصيام في الشتاء هي الغنيمة الباردة .

غنیمت در لغت ، آن چیزی است که به دست آورد . مثلا در روایت داریم که هر کس در تابستان روزه بگیرد ، این خودش غنیمت بارده است . در این جا غنیمت یعنی جنگ می کند .

ثعلبی ، تفسیر ثعلبی ، ج ۳ ، ص ۱۳۶

آلوسی هم بیان می کند :

وغنم في الاصل من الغنم بمعني الربح .

 غنم در اصل به معنای سود است .

تفسیر آلوسی ، ج 10 ، ص 2

آقای محمد رشید بن علی رضا و آقای محمد طنطاوی همین مطلب را دارد :

وقوله : غنمتم من الغنم بمعني الفوز والربح .

 طنطاوی ، تفسیر الوسیط للقرآن الکریم ، ج 6 ، ص 99

این که شما می فرمایید : غنائم به معنای غنیمت جنگی است ، نه با لغت می سازد و نه با قرآن سازگاری دارد . شما توجه کنید که کلمه غنیمت در قرآن چند بار بیان شده است ؟ شما می توانید از مجموع این ها می توانید ثابت کنید که غنائم را به معنای غنائم جنگی استفاده کرد ؟

علاوه بر آن شما می گویید : فقط در غنائم جنگی ، خمس است ، منظورتان این است که در غیر غنائم جنگی خمس نیست ؟

بیننده :

 در هیچ جای قرآن نگفته که خمس به غیر غنائم تعلق می گیرد .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

چرا صحیح بخاری گفته است وفی رکاز الخمس ؟

بیننده :

شما می توانید روایت با سند صحیح برای من ثابت کنید که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنین دستوری دادند که خمس مکاسب بدهید ؟

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

در صحیح بخاری آمده :

بَاب ما يُسْتَخْرَجُ من الْبَحْرِ وقال بن عَبَّاسٍ رضي الله عنهما ليس الْعَنْبَرُ بِرِكَازٍ هو شَيْءٌ دَسَرَهُ الْبَحْرُ وقال الْحَسَنُ في الْعَنْبَرِ وَاللُّؤْلُؤِ الْخُمُسُ فَإِنَّمَا جَعَلَ النبي (صلی الله عليه وآله) في الرِّكَازِ الْخُمُسَ ليس في الذي يُصَابُ في الْمَاءِ .

صحیح بخاری ، ج 2 ، ص 544

بیننده :

این روایت چه ارتباطی به خمس مکاسب دارد ؟

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

شما می گویید فقط در غنائم جنگی خمس است ، ایشان می گوید در رکاز هم خمس است . رکاز به چه معناست ؟ شما که ختم صحیح بخاری دارید باید بدانید که رکاز چه معنایی دارد ؟

فی العنبر و اللؤلؤ خمس یعنی چه ؟ در این روایت می گوید : در عنبر ، لؤلؤ و رکاز خمس است . شما این ها را علمای خود بپرسید . شما پاسخ این ها را برای بنده بیاورید تا چندین روایت را رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از کتاب های خود شما بیاورم که فرموده اند در تجارت و فوائد مالی ، خمس پرداخته شود .

بیننده : ابو الفضل از تهران ـ شیعه

بنده فقط می خواستم به این شبکه های وهابی بگوییم شما هر چقدر هم که تلاش کنید نمی توانید بین شیعه و سنی تفرقه بیاندازید . ما در ایران شیعه و سنی در کنار هم زندگی و کار می کنیم و هیچ مشکلی باهم نداریم .

بیننده : زاهد از تهران ـ شیعه

شبکه وهابی کلمه می گفت که علمای شیعه حدود سی درصد از کتاب کافی را صحیح نمی دانند و روایتی برای امامت امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) ندارند ، بنده از شما تقاضا دارم که در این رابطه توضیحاتی را بیان کنید .

بیننده : آقای عباسی از تکاب ـ شیعه

 بنده به این که شیعه هستم افتخار می کنم و می خواستم بگوییم بحث کردن با بعضی از کسانی که با شبکه تماس می گیرند ، مثل کوبیدن میخ آهنین در سنگ است و فایده ای ندارد . از شما و حضرت استاد و همه دست اندرکاران شبکه هم به خاطر تلاش هایی که دارید ، تشکر می کنم .

مجری :

ما کاری نداریم که طرف مقابل ما لجاجت می کند و قبول نمی کند ؛ بلکه ما به وظیفه خود که تبلیغ است ، عمل می کنیم . یا قبول می کنند و یا قبول نمی کنند .

 بیننده : آقای شفیعی از همدان ـ شیعه

بنده از شما و حضرت استاد تشکر فراوان دارم . ما از شیعیان همدان هستیم هم مرز با کردستان که سنی مذهب هستند . قابل توجه وهابی ها که ما در کمال آرامش و با صمیمیت در کنار هم زندگی می کنیم ؛ حتی به خاطر دارم در ایام محرم ، یکی از روحانیون اهل تسنن و شافعی مذهب ، در مسجد ما روایتی را از امام شافعی یا یکی از بزرگان خود خواندند و گفتند : اسلام دو هجرت داشت ، اولین هجرت ، هجرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از مکه به مدینه برای بناء اسلام و دومین هجرت ، هجرت امام حسین (علیه السلام) از مدینه به کربلا براي بقاء اسلام . امام حسین (علیه السلام) با خونش بقای اسلام را تضمین کرد .

اهل تسنن این منطقه ، بسیار اهل معرفت هستند . قابل توجه وهابیتی که شیطنت می کنند و سر بریدن را راه انداخته اند .

یک تبریک هم به جناب استاد قزوینی می گویم که همه موفقیت های شما در این زمینه به برکت اشک هایی است که بر مادرتان حضرت زهرا (سلام الله علیها ) می ریزید .

در خصوص توسل هم باید به برادران اهل سنت عرض کنم که توسل دو خاصیت را برای ما حاکم می کند : اول این که ما را فروتن می کند . زمانی که ما یک بزرگی را واسطه قرار دهیم بهتر است یا این که بگوییم ما هیچ فرقی با مثلا حسین بن علی (علیه السلام) نداریم و می توانم از خداوند حاجت خود را بگیرم . واقعا آبروی من با حسین بن علی (علیه السلام) فرقی نمی کند ؟ یعنی من اگر از آبروی آبرومندان در در گاه خداوند که یکی از آن ها حسین بن علی (علیه السلام) است ، شرک محسوب می شود ؟ یا این که تأیید اشخاص حقیقی و افرادی است که به درگاه خداوند زحمت کشیده اند و خداوند آن ها را دوست دارد و ما با توسل ، این ها را تا قیام قیامت زنده نگه می داریم . خداوند هم دوست دارد ما یک انسان کامل و آبرومند را بین خود و او واسطه قرار دهیم . خطا زیاد کرده ایم ، فروتن هم باید باشیم و با توسل قدر دانی از اشخاص که در درگاه الهی آبرومند هستند را به دنبال دارد .

بنده همان سؤالی که آقای نوری از شما داشتند را داشتم که از شما تقاضا دارم پاسخ آن را بدهید .

بیننده : آقای بیات از مشهد مقدس ـ شیعه

بنده در ابتدا از دست اندرکاران شبکه تشکر می کنم و بعد در رابطه با مسأله ای که با دست خود ، خود را به مهلکه نیاندازید ، باید بگویم که این مورد زمان دارد . زمانی که دین به خطر افتاد ، باید از دین دفاع کرد و کسی هم که از دین دفاع کرد ، امام حسین (علیه السلام) بود . زمانی که دیدند دین اسلام به خطر افتاده و یزید می گفت : نعوذ بالله نه هاشمی آمده و نه وحی نازل شده ، آن جا بود که اسلام به خطر افتاد و امام حسین (علیه السلام) رفت و برای دین سنگ تمام گذاشت و خداوند هم همان گونه برای امام حسین (علیه السلام) سنگ تمام گذاشت .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

ما شکی نداریم که ائمه و انبیاء (علیهم السلام) علم غیب دارند . خود ابن تیمیه هم می گوید که اتباع عمر و ابوبکر ، چندین برابر علی (علیه السلام) علم غیب می دانستند . يا در صحیح بخاری و مسلم از حذیفه نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) یک روز از بعد از نماز صبح تا نماز عشاء ، به ما تمام غیب را آموزش داد .

أَخْبَرَنِى رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- بِمَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ

تا قیامت همه اتفاقاتی را که قرار است اتفاق بیافتد را به ما آموخت .

صحیح مسلم ، ج 8 ، ص 173 ، ح 7159

پس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از همه وقائع با خبر است .

هم چنین در صحیح مسلم حدیث 2216 را هم ببینند که این قضایا به صورت مفصل مطرح شده است . این که پیامبر (صلی الله علیه و آله) علم غیب می دانسته در آن شکی نیست . ائمه (علیهم السلام) هم علم غیب دارند ؛ ولی آیا علم غیب برای پیامبر (صلی الله علیه و آله) تکلیف آور است یا خیر ؟

پیامبر (صلی الله علیه و آله) یقین دارد که در جنگ احد شکست می خورد ؛ اما چون این علم ، علم الهی است ، برایش تکلیف آور نیست . بله ، اگر یک علمی از ناحیه جریانات عادی برای ایشان به وجود آید ؛ مثلا کسی بگوید : یا رسول الله ! این دیواری که شما می خواهید از کنار آن عبور کنید ، در شرف خراب شدن است ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به این علمش عمل می کند .

خود حضرت فرمودند :

انما اقضی بينکم بالايمان والبينات .

 من همه چیز را می دانم ؛ اما با بینات و قسم در بین شما قضاوت می کنم .

اگر شخصی آمد و گفت : فلانی پدرم را کشته . پیامبر (صلی الله علیه و آله) می داند که واقعا کشته یا نکشته . وقتی دو نفر آمدند و شهادت دادند که آن شخص پدرش را کشته ، رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) قصاص می کند ؛ ولو این که علم دارد که او نکشته . چون باید در این جا شریعت جاری شود .

آنچه که لازم است که عزیزان در این زمینه دقت کنند ، این است که آقایان سوره کهف از آیه 74 به بعد را بخوانند که آیا این علم تکلیف آور است یا خیر ؟ این آیات در رابطه با حضرت خضر و حضرت موسی (علیهم السلام) حرکت کردند تا این که بچه ای را دیدند ، حضرت خضر (علیه السلام) او را کشت . حال کشتن بچه خلاف شرع است یا نیست ؟ در این جا حضرت موسی (علیه السلام) اعتراض کرد .

أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيَّةً بِغَيْرِ نَفْسٍ

آیا این بچه را بدون دلیل کشتی ؟

دقت کنید که حضرت خضر (علیه السلام) چه می کند ؟

وَأَمَّا الْغُلَامُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَا أَنْ يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَكُفْرًا

من با توجه به آن چه که برایم ثابت شد ، این بچه پدر و مادری دارد که صالح هستند و این بچه باعث گمراهی آن ها می شود ؛ به همین خاطر است که او را کشتم .

شما در این جا می توانید به حضرت خضر (علیه السلام) بگویید چرا این کار را انجام دادید ؟ کشتن آن بچه خلاف شرع است ؟ قضیه چیست ؟

این علوم که برای پیامبران است ، زمانی طبیعی است که در آن صورت تکلیف آور است ؛ اما زمانی که علوم غیر طبیعی شد ، دو قسم می شود . قسمی که از طرف خدای عالم دستور دارند . ما در روایت داریم ، خداوند برای ائمه (علیهم السلام) تکلیفی را برایشان معین کرده و نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) به آن ها ابلاغ کرده اند که یا علی ! فلان روز ، در فلان ساعت در مسجد توسط فلان شخص کشته می شوی . رسول خدا (صلی الله علیه و آله) این را خبر دارد ، در روایات متعدد هم ما این مسأله را داریم که حضرت از شهادت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) و امام حسين (عليه السلام ) و چگونگی به شهادت رسیدن آن ها خبر داده و با توجه به این دستور العملی که از طرف خدای عالم توسط رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به ائمه (علیهم السلام) ابلاغ کرده و آن ها هم مکلف به تسلیم امر الهی هستند و همان گونه که امام حسین (علیه السلام) با شهادت خود اسلام را بیمه کرد ، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) هم با شهادت مظلومانه اش ، دودمان خوارج و بنی امیه را مفتضح کرد . لذا در آخرین لحظات هم فرمودند : فزت ورب الکعبه . فزت در این جا به چه معناست ؟ یعنی واقعا پیروز شدم و خون من در خون شیعیان ، محبین و دوستان من تا قیام قیامت می جوشد و این ها را به حق و حقانیت می رساند .

پس خلاصه این که ائمه (علیهم السلام) در رابطه با علمی که از کانال غیر طبیعی به آن ها می رسد ، مکلف نیستند الا این که از طرف نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) و ایشان هم از طرف خدای عالم این علم را برایشان مشخص کرده باشد . حسین جان شما در فلان روز و فلان ساعت چنین کاری انجام بده ؛ چون با شهادت تو دین اسلام بقاء می یابد . در قرآن که گفته با دست خود ، خود را به هلاکت نبرید ، شهادت عین سعادت و حیات است نه هلاکت .

خدایا تو را قسم می دهیم به آبروی محمد و آل محمد فرج مولای ما امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) را نزدیک بفرما .

قلب نازنین آن حضرت را از ما راضی و خشنود گردان .

ما را از یاران ویژه آن حضرت قرار بده .

گرفتاری همه گرفتاران را رفع بفرما .

حوائج حاجتمندان را برآورده به خیر بنما .

مجری :

از حضرت استاد به خاطر بیانات شیوایی که فرمودند ، سپاسگذاریم . از شما بینندگان عزیز و فهیم هم که تا این ساعت از برنامه با ما همراهی کردید ، تشکر می کنم و از خداوند می خواهیم که توفیقات ما را در امر دین کمک کنیم ، زیاد بفرماید .

اللهم عجل لولیک الفرج .

 





Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English