2024 April 26 - جمعه 07 ارديبهشت 1403
وضو از ديدگاه فريقين : صحابه و تابعيني كه قائل به مسح بودند (1)
کد مطلب: ٦٧٣٠ تاریخ انتشار: ٢٥ آذر ١٣٨٥ تعداد بازدید: 2701
خارج فقه مقارن » وضو از ديدگاه فريقين
وضو از ديدگاه فريقين : صحابه و تابعيني كه قائل به مسح بودند (1)

جلسه بیست و نهم 1385/09/25

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 85/09/25

اسامي صحابه وتابعيني كه قائل به مسح رجلين بودند :

ما آيه را بحث كرديم، رواياتي كه دال بر مسح است، در حد وسع با سند صحيح بحث كرديم، بحث سوم ما اسامي صحابه و تابعيني است كه قائل به مسح بوده اند؛ گر چه ما قبلا اشارة داشتيم؛ ولي به صورت ماهوي وارد نشده بوديم.

استاد بزرگوار جناب آقاي سبحاني از صفحة 54 تا 59 آمده است و نام 26 تن را آورده و گفته:

اسماء اعلام الصحابه و التابعين القائلين بالمسح.

يك مقداري عزيزان دقت كنند كه من عنايت دارم كه اگر در كلمات بزرگان جاي نقد وجود دارد، پيگيري كنيم كه كار هاي ما با اتقان پيش برود؛ يعني طوري نشود كه ما يك چيزي بنويسيم، بعد حتي شاگرد هاي ما بيايند و بر ما نقطه بگيرند؛ البته آقاي سبحاني در نوع خود اين كتاب الانصاب شان انصافاً اگر كتاب بي نظير نباشد، كتاب كم نظيري است. ايشان دست تنها اين كار را كرده است بدون استفاده از امكانات كامپيوتر. هر كسي بخواهد هر كاري را بدون استفاده از كامپيوتر انجام بدهد بلا شك كار ناقص است؛ چون الآن اين امكانات در اختيار همگان هست و به راحتي مي توانند كلمات و مقالات ما را به نقد بكشند. كسي كه از كامپيوتر استفاده نمي كند، بداند كه خيلي از قافله عقب است.

ايشان 25 تن از اسامي را آورده كه اين ها قائل به مسح بوده اند. من خيلي روي آن كار كردم، ديدم به زور از اين 25 اسم، 5 تا 6 مورد بيشتر درست نيست يعني اگر اين را به يك جوجه وهابي بدهيد، به ريش ما مي خندند. من به دقت اين شماره بندي ها را عرض مي كنم شما هم مراجعه كنيد كه نوشتار ما اين طوري از آب در نياد. جايي كه عقاب پر بريزد، از پشه لاغري چه خيزد.

من با دقتي كه كردم فقط هفت مورد از اين ها درست است و 18 مورد ديگر هيچ ارتباطي به بحث ندارد. من تعجب مي كنم كه از سرور بزرگواري مثل آيت الله سبحاني چه طور اين چنين بي گدار به آب مي زند؟

ايشان مثلاً شماره 3 نقل مي كند از بُسر بن سعيد، شماره 4 از حمران بن أبان، اصلا اين افراد قائل به مسح نبوده اند و نه صحابي اند و نه تابعي. اين ها ناقل وضوي عثمان هستند. بسر بن سعيد وضوي عثمان را نقل مي كند. ناقل وضوي مسحي غير قائل وضوي مسحي است. آقايي مي آيد نقل مي كند كه من ديدم فلان آقا اين گونه وضو مي گرفت. اگر بنا است كه ما ناقل ها را هم حساب كنيم، در خود سند قبل از بسر بن سعيد هم هفت ـ هشت تا راوي هست، بايد تمام آن ها را هم بياوريم به عنوان قائلين به وضو مسحي. ايشان عنوان را قرار داده است:

اسماء اعلام الصحابه و التابعين القائلين بالمسح .

آيا واقعاً بسر بن سعيد قائل به مسح است يا ناقل مسح؟ آقاي حمران بن أبان، قائل به مسح است يا ناقل وضوي عثمان است؟

و همچنين در شماره 6 ابومطر را نقل مي كند. اولاً يك اشكال مبنايي بر آقاي سبحاني وارد است و آن اين كه ايشان آمده هر كدام از اين راوي ها را كه ذكر كرده، ترجمه كرده است. ما براي اين كه بخواهيم يك روايت را به صحت برسانيم و ثابت كنيم معتبر است، بايد تمام روات آن را بررسي كنيم نه يك راوي را. اصلا گيريم اين آقا پسر خواهر حضرت جبرئيل، اگر راوي قبلي ضعيف باشد، آيا اين وثاقت بسر و يا حمران به چه درد ما مي خورد؟ از نظر فني با اين نوع ورود مخالفين ما را مسخره مي كنند و مي گويند اين آقايان از الف باي بحث رجالي خبر ندارند.

همچنين در شماره 8 نزال بن سبره است كه اين آقا قائل وضوي امام علي (عليه السلام) است، قائل به وضوي مسحي نيست. شماره 9 عبد خير ناقل وضوي علي بن أبي طالب (عليه السلام) است، ارتباطي به اين كه عبد خير قائل به مسح است، ندارد. شماره 20 آقاي حصين بن جندب ناقل وضوي امام علي (عليه السلام) است.

ايشان چهار شخصيت را به عنوان قائلين به وضوي مسحي ذكر كرده است و حال اين كه هيچ كدام از اين ها قائل به وضوي مسحي نبوده اند و در هر چهار مورد ناقل وضوي امام علي (عليه السلام) هستند. فرق است بين ناقل شيء و قائل شيء.



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب