2019 April 24 - چهار شنبه 04 ارديبهشت 1398
اذان از ديدگاه فريقين : سيره صحابه در گفتن حي علي خير العمل (2)
کد مطلب: ٦٦٩١ تاریخ انتشار: ١٣ بهمن ١٣٨٦ تعداد بازدید: 694
خارج فقه مقارن » اذان از ديدگاه فريقين
اذان از ديدگاه فريقين : سيره صحابه در گفتن حي علي خير العمل (2)

جلسه سی و سوم 1386/11/13

 
 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 86/11/13

عبد الله بن جعفر از صحابه اي است، كه در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

دوازدهمين نفر از صحابه، عبدالله بن جعفر متوفاي 80 هجري است كه حافظ علوي از عبيده سلماني نقل مي كند كه:

أن عبدالله بن جعفر كان يؤذن بحي علي خير العمل إلي أن فارق الدنيا.

عبدالله بن جعفر تا آخرين لحظات عمر خود، حي علي خير العمل را در اذان مي گفت.

الأذان بحي علي خير العمل، حافظ علوي، ص 54 - الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 294.

محمد بن حنفيه از صحابه اي است، كه در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

سيزدهمين نفري كه مقيد بود از صحابه به گفتن حي علي خير العمل در اذان، محمد بن حنفيه فرزند اميرالمؤمنين عليه السلام بود.

جاء رجل إلي محمد بن الحنفيه فقال له بلغنا أن الأذان هو رؤياً رأها رجل من الأنصار، فقصّها علي رسول الله و أمر بلالا فأذن بتلك الرؤيا، فقال له محمد بن الحنفيه إنما يقول بهذا الجاهل من النار، إن أمر الأذان أعظم من ذلك إنه لما أسري برسول الله سمع ملكا يقول الله أكبر الله أكبر، فقال عزوجل أنا كذلك أنا الأكبر لاشئ أكبر مني إلي أن قال حي علي خير العمل. فقال الله هي أزكي الأعمال عندي و أحبها إلي.

شخصي نزد محمد بن حنفيه آمد و گفت: به ما خبر رسيده است كه اذان خوابي بوده است كه يكي از انصار آن را ديده و بعد براي رسول خدا تعريف نموده، آن حضرت نيز بلال را امر نموده تا طبق همان خواب اذان بگويد. محمد بن حنفيه در پاسخ گفت اين حرف را كسي مي زند كه از آتش دوزخ بي خبر باشد، اذان امري بسيار بزرگ تر و با اهميت تر از آن است كه مي گويند. رسول در آن شبي كه به معراج سير دادند از ملكي شنيد كه اين گونه مي گفت: (الله أكبر، الله أكبر» خداوند عزوجل فرمود: من اين چنين هستم. من از هر چيز بر تر هستم و كسي بر تر و بالاتر از من نيست. ملك گفت: (حي علي خير العمل». خداوند فرمود: اين عمل (نماز) نزد من از شايسته ترين و بهترين اعمال است.

الأذان بحي علي خير العمل، حافظ علوي، ص 57 - الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 285.

باز هم از عبيده سلماني از محمد بن الحنفيه نقل مي كند:

عن محمد بن الحنفيه أنه كان يؤذن إلي أن فارق الدنيا فيقول حي علي خير العمل.

محمد بن حنفيه تا آخرين لحظات عمر خود، حي علي خير العمل را در اذان مي گفت.

الأذان بحي علي خير العمل، حافظ علوي به تحقيق عزان، ص 109.

انس بن مالك از صحابه اي است، كه در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

چهاردهمين نفري كه مقيد بود به حي علي خير العمل گفتن در اذان، أنس بن مالك متوفاي 91 هجري، خادم رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم بود.

عن ثابت عن أنس قال رسول الله بينما أنا نائم إذ أتاني جبرئيل، فهمزني برجله فأستيقظت، فجلست فلم أر شيئا، ثم أتاني الثانية فهمزني فاستيقظت، فأخذت بعضدي، فجعلني في شئ كوكر الطير، فما طرقت بصري طرفةً، رجعت إلي الأرض، فأتي به مكانا، فقال أتدري أين أنت، قلت لا يا جبرئيل، قال هذا بيت المقدس، ثم قام جبرئيل فجعل سبابته اليمني في أذنه اليمني و أذن مثني مثني، يقول في أحدها حي علي خير العمل، إذا قضي أذانه أقام الصلاة مثني مثني، فقال في آخرها: قد قامت الصلاة و فبرق نور من السماء و...

من خوابيده بودم كه جبرئيل آمد با پايش مرا تكان داد و بيدار شدم و چيزي نديدم، دوباره آمد با پايش مرا تكان داد و بيدار شدم و از دست من گرفت و مرا در چيزي شبيه لانه پرنده قرار داد و مرا برد بالا و پس از مدتي آورد زمين، جبرئيل گفت مي داني كجا هستي؟ گفتم: نه، گفت: اينجا بيت المقدس است. سپس جبرئيل انگشت سبابه راستش را روي گوش راستش گذاشت و اذان گفت: دوتا دوتا، و در يكي از آنها گفت حي علي خير العمل، سپس دوتا دوتا اقامه گفت و نوري از آسمان پديدار شد و... [كه داستان خيلي مفصل است.]

الأذان بحي علي خير العمل محمد سالم عزان، ص 27 - بحار الأنوار، ج 18، ص 317 ـ سعد السعود سيد بن طاووس، ص 100.

البته ما معتقديم كه نبي مكرم صلي الله عليه و آله و سلم اذاني را كه از اول بعثت مي خواندند، به همين شكلي بود كه از طريق ائمه عليهم السلام به ما رسيده و با حي علي خير العمل بوده و اين نقل هم از باب اين است كه حضرت جبرئيل هم در شب معراج اين چنين اذان گفت؛ و با توجه به برخي روايات، تشريع اذان قبل از اينها بوده، حتي تشريع اذان و نماز، قبل از رسيدن نبي مكرم صلي الله عليه و آله و سلم به مقام نبوت است كه قبلا مفصل خوانديم.

بعدا بحث خواهيم كرد كه چرا حي علي خير العمل حذف شد و ساير فقرات اذان مثل حي علي الصلاة و حي علي الفلاح حذف نشد؟

ابو أمامه از صحابه اي است، كه در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

شانزدهمين فرد هم ابي أمامه است كه در كلام ابن حزم در محلي، جلد 3، صفحه160 آمده:

وقد صَحَّ عَنِ ابْنِ عُمَرَ وَأَبِي أُمَامَةَ بن سَهْلِ بن حُنَيفٍ أَنَّهُمْ كانُوا يقُولُونَ في أَذَانِهِمْ حَي علي خَيرِ الْعَمَلِ

سند صحيح داريم كه ابن عمر و ابي أمامه بن سهل بن حنيف، در اذان خود حي علي خير العمل مي گفتند.

المحلي، ج 3، ص 160، اسم المؤلف: علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الظاهري أبو محمد، الوفاة: 456، دار النشر: دار الآفاق الجديدة - بيروت، تحقيق: لجنة إحياء التراث العربي

امام باقر(ع) در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

هفدهمين فرد از افراد، آقا امام باقر عليه السلام است كه اهل سنت او را جزء اتباع تابعين به حساب مي آورند، و سند را به خالد بن اسماعيل محزومي عن جعفر بن محمد ختم مي كند:

كان أبي إذا أذن للصلاة، قال: حي علي الفلاح حي علي الفلاح، حي علي خير العمل حي علي خير العمل، ثم يقول: يا بني! هذا النداء الأول.

امام صادق عليه السلام مي فرمايد: وقتي پدرم امام باقر عليه السلام براي نماز اذان مي گفت، مي گفت: حي علي الفلاح حي علي الفلاح، حي علي خير العمل حي علي خير العمل و سپس مي گفت: اين نداي اول است براي نماز.

الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 306.

حافظ علوي از دو طريق نقل مي كند از جابر بن يزيد جعفي كه:

أن أبي جعفر عليه السلام قال أذاني و أذان آبائي، النبي و علي و الحسن و الحسين و علي بن الحسين حي علي خير العمل حي علي خير العمل.

امام باقر عليه السلام فرمودند: اذان من و اذان پدرم و اذان جدم رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و اميرالمؤمنين عليه السلام و امام حسن عليه السلام و امام حسين عليه السلام و امام سجاد عليه السلام، بر حي علي خير العمل بوده است.

الأذان بحي علي خير العمل، حافظ علوي، ص 54، ح 74 - الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 294.

البته روايتي كه از امام سجاد عليه السلام نقل شد 40 روايت از 40 طريق مستقل بود كه نقل مي كنند كه اذان امام سجاد عليه السلام بر حي علي خير العمل بوده و در بعضي از قسمت ها مي شود ادعاي تواتر كرد و تواتر هم نشود، مستفيض در حد اعلاء هست.

زيد بن علي بن الحسين از كساني است، كه در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

هجدهمين نفر كه ملتزم به حي علي خير العمل در اذان بوده، زيد بن علي بن الحسين عليه السلام است كه در سال 121 هجري شهيد شد. راوي مي گويد:

كان زيد بن علي يأمر المؤذن أن يقول في الأذان: حي علي خير العمل.

زيد بن علي مؤذن را امر مي نمود تا در اذان (حي علي خير العمل» مي گفت.

همچنين يزيد بن معاوية بن اسحاق مي گويد:

و قد أمنا أهل الشام فأمر زيد بن علي معاوية بن اسحاق فقال أذن بحي علي خير العمل.

ما در جائي بوديم به نام جبانه، و در آنجا از اهل شام در امان بوديم، زيد معاويه بن اسحاق را دستور دارد كه اذان بگويد با حي علي خير العمل.

مسند امام زيد، ص 83- الأذان بحي علي خير العمل، حافظ علوي، ص 37، ح 172

از اين روايت استفاده مي شود كه اهل شام، مانع گفتن اذان به حي علي خير العمل بودند.

يحيي بن زيد بن علي از كساني است، كه در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

نوزدهمين نفر يحيي بن زيد بن علي، متوفاي 125 هجري است. البته بعد از شهادت زيد، فرزندان زيد، خصوصا يحيي، به صورت مخفيانه زندگي مي كردند؛ حتي مي گويند كه يحيي در يكي از شهرهاي عراق، با بردن آب چاه با شتر براي مردم، زندگي خود را تأمين مي كرد.

الآن نام راوي در ذهنم نيست كه مي گويد من با يحيي بن زيد كاملا آشنا و رفيق بودم و با هم درد دل مي كرديم و آخرين لحظات عمر او بود و وصيت كرد به من كه كارهاي او را انجام دهم؛ ديدم در اين حين، زار زار گريه مي كند، پرسيدم چرا گريه مي كني؟ گفت گريه ام براي مظلوميت اهل بيت عليهم السلام است؛ فرزندانم به سن 15، 18 و 20 سالگي رسيده اند، ولي هيچ كدامشان نمي دانند كه فرزندان حضرت فاطمه زهراء سلام الله عليها هستند و من جرأت نكردم به اينها بگويم كه شما سيد و اولاد حضرت فاطمه زهراء سلام الله عليها هستيد.

عن حسان قال: أذنت ليحيي بن زيد بخراسان فأمرني أن أقول: حي علي خير العمل.

حسان مي گويد: براي يحيي بن زيد در خراسان اذان گفتم او مرا امر كرد تا در اذان خود)حي علي خير العمل» بگويم.

الأذان بحي علي خير العمل، حافظ علوي، ص 76 - أمالي احمد بن عيسي، ج 1، ص 97 - الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 281.

محمد بن زيد بن علي از كساني است، كه در اذان (حي علي خير العمل» مي گفت :

يكي ديگر از كساني كه مقيد بود به حي علي خير العمل در اذان، محمد بن زيد بن علي برادر يحيي بن زيد بود.

احمد بن مفضل قال: سألت محمد بن زيد بن علي عن الأذان، فقال مرتين مرتين الله، اكبر الله اكبر، ثم ذكر فيه حي علي خير العمل.

احمد بن مفضل گفت: از محمد بن زيد بن علي از چگونگي اذان سؤال كردم گفت: دوتا دوتا الله اكبر را گفت و در اذان خود (حي علي خير العمل» گفت.

الأذان بحي علي خير العمل، حافظ علوي، ص 88.

محمد بن عمر بن علي بن ابي طالب(ع) از كساني است، كه در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

يكي ديگر از كساني كه مقيد به حي علي خير العمل در اذان، محمد بن عمر بن علي بن ابي طالب است، كه پدرش در كربلا در ركاب آقا امام حسين عليه السلام شهيد شد.

ابراهيم بن عبدالله بن حسن از كساني است، كه در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

بيست و دومين نفر، ابراهيم بن عبد الله بن حسن است.

كان ابراهيم بن عبد الله بن حسن يأمر أصحابه إذا كانوا في البادية يزيدون في الأذان: حي علي خير العمل.

وقتي در بيابان بودند به اصحاب خود دستور دادند كه حي علي خير العمل بگويند و در شهر جرأت اين كار را نداشتند.

الأذان بحي علي خير العمل، حافظ علوي، ص 84.

امام صادق(ع) در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

بيست و سومين نفر، آقا امام صادق عليه السلام است كه در منابع متعدد آمده، كه آقا امام صادق عليه السلام هم در عمل و هم در روايت، در اذان خود حي علي خير العمل مي فرمودند.

الإعتصام بحبل الله المتين، ج 1، ص 293 - الأذان بحي علي خير العمل، حافظ علوي، ص 85.

حسين بن علي، شهيد فخ از كساني است، كه در اذان «حي علي خير العمل» مي گفت :

بيست و چهارمين نفر، حسين بن علي، شهيد فخ است كه عليه دودمان اموي قيام كرد و در سال 169 هجري در بيرون كوفه او و يارانش را شهيد كردند و سرهايشان را بر نيزه گذاشتند و همسران و اهل بيتشان را هم به اسيري بردند.

الأذان بحي علي خير العمل، حافظ علوي، ص 89 و با تحقيق محمد سالم عزان، ص 148، ح 188

 





Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English