2024 March 28 - پنج شنبه 09 فروردين 1403
آيا عمر بن الخطاب در نماز جماعت سجده بر پشت مأمومين رديف جلوتر را جايز مي دانست؟
کد مطلب: ٦١٨٨ تاریخ انتشار: ٢٤ ارديبهشت ١٣٩٠ تعداد بازدید: 19675
فتنه وهابیت » فتاوای شنیعه
آيا عمر بن الخطاب در نماز جماعت سجده بر پشت مأمومين رديف جلوتر را جايز مي دانست؟

آيا عمر بن الخطاب در نماز جماعت سجده بر پشت مأمومين رديف جلوتر را جايز مي دانست؟

سؤال كننده: احمد رضا

توضيح سؤال:

گاهي در مكه و مدينه ديده مي شود كه نمازگزاران وهابي، بر پشت فرد جلوتر از خودشان سجده مي كنند، آيا اين كار جايز است؟ البته شنيده ام كه منشا اين فتوا كلام خليفه دوم است ، لطفا مدارك آن را از منابع اهل سنت براي من ارسال كنيد.

پاسخ:

بلي، يكي از فتواهاي عجيب خليفه دوم جواز سجده بر پشت مأموم جلوتر بوده است و گفته اند كه در صورت ازدحام جمعيت و نبود محل سجده، شخص مي تواند بر پشت مأمومي كه در صف جلوتر حضور دارد، سجده نمايد!!!

روايات اهل سنت از عمر در اين زمينه :

روايات فراواني در اين باره وجود دارد كه ما به برخي از آن ها اشاره مي كنيم:

70 حدثنا أبو داود قال حدثنا سلام عن سماك بن حرب عن سيار بن المعرور قال سمعت عمر بن الخطاب يخطب وهو يقول يا أيها الناس إن رسول الله صلي الله عليه وسلم بني هذا المسجد ونحن معه والمهاجرون والأنصار فإذا اشتد الزحام فليسجد الرجل علي ظهر أخيه

از عمر شنيدم كه بر روي منبر مي گفت : اي مردم ، رسول خدا (ص) اين مسجد را كه بنا كرد ، ما و مهاجر و انصار بوديم (و جا فراوان بود و الان چنين نيست) پس اگر شلوغي به شما فشار آورد ، شخص بر روي پشت برادر خويش سجده كند !

مسند الطيالسي ج 1 ص 13 ش 70

1556 عبد الرزاق عن الثوري عن أبي إسحاق عن الشعبي أن عمر قال إن اشتد الزحام يوم الجمعة فليسجد أحدكم علي ظهر أخيه.

عمر گفت : وقتي كه در روز جمعه شلوغ شد ، بايد كه بر روي پشت برادر خود سجده كنيد !

مصنف عبد الرزاق ج 1 ص 398

5469. عبد الرزاق عن معمر عن الاعمش عن مسيب بن رافع أن عمر بن الخطاب قال من اشتد عليه الحر يوم الجمعة في المسجد فليصل علي ثوبه ومن زحمه الناس فليسجد علي ظهر أخيه

عمر گفت : هر كس كه در روز جمعه گرما بر او فشار آورد ، روي لباس خويش سجده كند ، و كسي كه مردم به او فشار آوردند ( و جا براي سجده نداشت) روي پشت برادر خود سجده كند !

شبيه همين روايت در آدرس هاي ذيل نيز آمده است :

مصنف عبد الرزاق ج 3 ص 234

مصنف ابن أبي شيبة ج 1 ص 237

مصنف ابن أبي شيبة ج 1 ص 237 ش 2720و 2726

مسند أحمد بن حنبل ج 1 ص 32 ش 217

معرفة السنن والآثار ج 2 ص 470 ش 1676

تصحيح سند اين روايت توسط اهل سنت :

ابن جمعه حزامي ، اين روايـت را صحيح مي داند :

2878 - عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه ، قال : " إذا اشتد الزحام فليسجد أحدكم علي ظهر أخيه " رواه البيهقي بإسناد صحيح .

خلاصة الاحكام في مهمات السنن وقواعد الاسلام ج 2 ص 815 ، اسم المؤلف: يحيي بن مري بن حسن بن حسين بن محمد بن جمعة بن حزام الحزامي، الحوراني، أبو زكريا، محيي الدين الدمشقي الشافعي الوفاة: 24 / 676 هـ ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - لبنان - بيروت - 1418هـ - 1997م ، الطبعة : الاولي ، تحقيق : حققه وخرج أحاديثه: حسين إسماعيل الجمل

طبلاوي شافعي نيز مي گويد :

668 وعنه أيضا إذا اشتد الزحام فليسجد أحدكم علي ظهر أخيه رواه البيهقي أيضا بإسناد صحيح

تحفة المحتاج ج 1 ص 529

ابن ملقن انصاري نيز مي گويد :

783 أثر عمر إذا زحم أحدكم في صلاته فليسجد علي ظهر أخيه رواه البيهقي بإسناد صحيح

خلاصة البدر المنير في تخريج كتاب الشرح الكبير للرافعي ج 1 ص 529، اسم المؤلف: عمر بن علي بن الملقن الأنصاري الوفاة: 804 ، دار النشر : مكتبة الرشد - الرياض - 1410 ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : حمدي عبد المجيد إسماعيل السلفي

الباني نيز مي گويد :

قوله تحت عنوان : الصلاة في الزحام : " روي أحمد والبيهقي عن سيار قال : سمعت عمر وهو يخطب يقول . . " الحديث

وفيه قول عمر : " فإذا اشتد الزحام فليسجد الرجل منكم علي ظهر أخيه " ... قلت : لكن هذه الفقرة من قول عمر قد أخرجها عبد الرزاق ( 5465 و5469 ) من طريقين آخرين عنه الأول فهما صحيح والآخر منقطع لكن وصله البيهقي وإسناده صحيح

تمام المنة الباني ج 1 ص 341 (مكتبة شاملة) ذيل شماره 138

اين كلام در ذيل عنوان «نماز در شلوغي» آمده است ، و احمد و بيهقي از سيار روايت كرده اند كه عمر سخنراني مي كرد و گفت ... :

و در اين روايت آمده است «وقتي كه خيلي شلوغ شد ، بايد كه بر روي پشت برادرتان سجده كنيد»...

من (الباني) مي گويم : كه اين قسمت از كلام عمر را عبد الرزاق با دو سند آورده است كه اولين آنها صحيح است و دومي منقطع ولي بيهقي همان سند منقطع را نيز موصول آورده است و سند او صحيح است .

فتاواي علماي اهل سنت بر طبق اين روايات :

شافعي با استناد به اين روايات مي گويد :

قال الشافعي وإسحاق إذا أمكنه أن يضع كفيه بالأرض سجد علي ظهر أخيه فإن لم يمكنه أن يضع كفيه بالأرض انتظر حتي يرفع القوم رؤوسهم ثم يسجد وكذلك قال أصحاب الرأي

شافعي و اسحاق گفته اند كه وقتي توانست دست خود را روي زمين بگذارد ، روي پشت برادر خود سجده كند ، اما اگر نتوانست دست خود را روي زمين بگذارد ، منتظر شود كه مردم سر خود را بالا بياورند و سپس سجده كند . اصحاب راي نيز چنين گفته اند .

اختلاف العلماء ج 1 ص 58 ، اسم المؤلف: محمد بن نصر المروزي أبو عبد الله الوفاة: 294 ، دار النشر : عالم الكتب - بيروت - 1406 ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : صبحي السامرائي

همچنين ابوبكر نيشابوري مي گويد :

قال أبو بكر : اختلف أهل العلم في المرء لا يقدر علي السجود علي الأرض من الزحام ، فقالت طائفة : يسجد علي ظهر أخيه ، كذلك قال عمر بن الخطاب أمير المؤمنين.

اهل علم در حكم كسي به خاطر شلوغي قدرت سجده بر روي زمين نداشت ، اختلاف كرده اند . گروهي گفته اند كه بر روي پشت برادر خود سجده كند و امير المومنين! عمر بن خطاب چنين گفته است !

الأوسط في السنن والإجماع والاختلاف ج 4 ص 103 ، اسم المؤلف: أبي بكر محمد بن إبراهيم بن المنذر النيسابوري الوفاة: 9999 ، دار النشر : دار طيبة - الرياض - 1985م ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : د . أبو حماد صغير أحمد بن محمد حنيف

شبيه همين فتوا در كتب ذيل نيز آمده است :

فتح الوهاب بشرح منهج الطلاب ج 1 ص 140 ، اسم المؤلف: زكريا بن محمد بن أحمد بن زكريا الأنصاري أبو يحيي الوفاة: 926 ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت - 1418 ، الطبعة : الأولي

مغني المحتاج ج 1 ص 299

عون المعبود ج 4 ص 201

المحلي ج 3 ص 267 ـ 268

المبسوط للسرخسي ج 1 ص 207

الكافي في فقه ابن حنبل ج 1 ص 218

المغني ج 2 ص 81

المجموع ج 4 ص 477

تلخيص الحبير ج 2 ص 73

فتواي وهابيون بر اساس اين روايات :

فتواي وهابيون نيز در سايت اسلام وب به صورت ذيل آمده است :

لكن إذا اشتد الزحام بحيث كان الشخص لا يستطيع أن يصل إلي موضع السجود فله أن يسجد علي ظهر المصلي الذي يليه لقول النبي صلي الله عليه وسلم: فإذا اشتد الزحام فليسجد الرجل منكم علي ظهر أخيه. رواه الإمام أحمد وقال شعيب الأرناؤوط حديث صحيح.

اگر زياد شلوغ شد ، به صورتي كه شخص نمي توانست خود را به محل سجده برساند ، در اين صورت مي تواند بر پشت نمازگزار جلويي خود سجده كند ! زيرا پيامبر !!! فرموده است كه وقتي خيلي شلوغ شد ، پس بايد بر پشت برادر خود سجده كنيد ! اين روايـت را احمد نقل كرده است و گفته است سند آن صحيح است !

روايات اهل سنت از پيامبر (ص) در مورد محل سجده :

در مقابل اهل سنت ، از رسول گرامي اسلام (ص) رواياتي دارند كه آن حضرت جز بر روي زمين و خاك و سنگ و حصير سجده نمي كرده اند كه به صورت مفصل در آدرس ذيل به آنها اشاره شده است :

https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5232

همچنين به گفته صحابه به نقل از رسول خدا (ص) سجده جز بر روي زمين جايز نيست و اگر شخصي بر زمين سجده نكند ، كفايت نمي كند :

ا. با وجود گرماي زياد ، تنها بر روي خاك سجده مي كرديم

حدثنا أَحْمَدُ بن حَنْبَلٍ وَمُسَدَّدٌ قالا ثنا عَبَّادُ بن عَبَّادٍ ثنا محمد بن عَمْرٍو عن سَعِيدِ بن الحرث الْأَنْصَارِيِّ عن جَابِرِ بن عبد اللَّهِ قال كنت أُصَلِّي الظُّهْرَ مع رسول اللَّهِ صلي الله عليه وسلم فَآخُذُ قَبْضَةً من الْحَصَي لِتَبْرُدَ في كَفِّي أَضَعُهَا لِجَبْهَتِي أَسْجُدُ عليها لِشِدَّةِ الْحَرِّ

جابر مي گويد با رسول خدا (ص) نماز مي خوانديم ، و، به خاطر شدت گرما يك مشت سنگريزه در كف دست مي گرفتم تا خنك شود و پيشانيم را در هنگام سجده بر روي آن بگذارم

سنن أبي داود ج 1 ص 110 ش 399 اسم المؤلف: سليمان بن الأشعث أبو داود السجستاني الأزدي الوفاة: 275 ، دار النشر : دار الفكر - - ، تحقيق : محمد محيي الدين عبد الحميد

الباني در صحيح و ضعيف سنن ابي داود ش 399 اين روايت را معتبر مي داند .

اگر سجده بر پشت شخص جلويي و يا بر روي لباس جايز بود چرا صحابه چنين نمي كردند؟!

ب. به پيامبر گفتيم هوا گرم است ، اما توجهي به سخنان ما نفرمود

شافعي دست و پيشاني را نمي توان بر روي مانع از زمين قرار داد :

فأما السجود علي الجبهة فهو واجب لما روي عبد الله بن عمر رضي الله عنهما أن النبي صلي الله عليه وسلم قال إذا سجدت فمكن جبهتك من الأرض ولا تنقر نقرا قال في الأم فإن وضع بعض الجبهة كرهت له وأجزأه لأنه سجد علي الجبهة فإن سجد علي حائل متصل به دون الجبهة لم يجزه لما روي خباب بن الأرت رضي الله عنه قال شكونا إلي رسول الله صلي الله عليه وسلم حر الرمضاء في جباهنا وأكفنا فلم يشكنا

سجده روي پيشاني واجب است ، زيرا از عبد الله بن عمر روايت شده است كه پيامبر (ص) فرمود : وقتي يكي از شما سجده مي كند ، بايد پيشاني خود را روي زمين به صورت كامل قرار دهد و مانند نوك زدن نباشد ! شافعي در كتاب الام گفته است قرار دادن قسمتي از پيشاني مكروه است ؛ ولي كافي است ، زيرا سجده روي پيشاني به حساب مي آيد ؛ اما اگر به چيزي كه مانع از اتصال پيشاني به زمين است ، ولي بر روي زمين قرار دارد سجده كند ، فايده ندارد ، زيرا خباب بن ارت روايت كرده است كه : به رسول خدا (ص) از شدت گرما در پيشاني و كف دستمان شكايت كرديم ، اما قبول نكرد

المهذب في فقه الإمام الشافعي ج 1 ص 76 ، اسم المؤلف: إبراهيم بن علي بن يوسف الشيرازي أبو إسحاق الوفاة: 476 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت

نووي نيز به نقل از محمد بن ادريس شافعي مي گويد :

وأما السجود علي الجبهة فواجب لما روي عبد الله بن عمر رضي الله عنهما أن النبي صلي الله عليه وسلم قال : إذا سجدت فمكن جبهتك من الأرض ولا تنقره نقرأ . قال في الأم : فإن وضع بعض الجبهة كرهته وأجزأه لأنه سجد علي الجبهة فإن سجد علي حائل ( متصل به ) دون الجبهة لم يجزئه ، لما روي خباب بن الأرت رضي الله عنه قال : شكونا إلي رسول الله صلي الله عليه وسلم حر الرمضاء في جباهنا وأكفنا فلم يشكنا .

سجده بر روي پيشاني واجب است ، زيرا پيامبر (ص) فرمودند : وقتي سجده مي كني پيشانيت را به صورت كامل روي زمين قرار بده و مانند نوك زدن نباشد ؛ در كتاب الام گفته است قرار دان قسمتي از پيشاني مكروه است ولي كافي است ، زيرا صدق سجده بر پيشاني مي كند ، اما اگر بر چيزي كه فاصله بين زمين و پيشاني است و به زمين متصل است سجده كند ، فايده ندارد ، ...

المجموع ج 3 ص 382

بيهقي نيز مي گويد :

وأخرجه مسلم عن خباب قال : " شكونا إلي رسول الله حر الرمضاء فلم يشكنا " ورواه أبو زكريا بن أبي زائدة عن أبي إسحاق قال فيه عنه : " شكونا إلي رسول الله شدة الرمضاء في جباهنا وأكفنا فلم يشكنا " ، زكريا بن أبي زائدة مجمع علي عدالته وكذلك الطريق إليه سديد والزيادة من الثقة مقبولة ...

مسلم از خباب روايت كرده است كه به رسول خدا (ص) از شدت گرما شكايت كرديم ، اما قبول نكرد ؛ همچنين از ابي اسحاق روايت شده است كه «از شدت گرما در پيشاني و دستمان شكايت كرديم ، اما قبول نكرد» .و سند نيز معتبر است ....

مختصر خلافيات البيهقي ج 2 ص 208، اسم المؤلف: أحمد بن فرج اللخمي الإشبيلي الشافعي الوفاة: 699هـ ، دار النشر : مكتبة الرشد - السعودية / الرياض - 1417هـ - 1997م ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : د. ذياب عبد الكريم ذياب عقل

شبيه همين استدلال در آدرس ذيل نيز آمده است :

تحفة المحتاج ج 1 ص 309

ج. پيشانيت را كامل بر روي زمين قرار ده

احمد بن حنبل با سندي كه الباني آن را معتبر شمرده است مي گويد :

2604 حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أَبِي ثنا سُلَيْمَانُ بن دَاوُدَ الهاشمي ثنا عبد الرحمن بن أَبِي الزِّنَادِ عن مُوسَي بن عُقْبَةَ عن صَالِحٍ مولي التَّوْأَمَةِ قال سمعت بن عَبَّاسٍ يقول سَأَلَ رَجُلٌ النبي صلي الله عليه وسلم عن شيء من أَمْرِ الصَّلاَةِ فقال له رسول اللَّهِ صلي الله عليه وسلم خَلِّلْ أَصَابِعَ يَدَيْكَ وَرِجْلَيْكَ يَعْنِي أسباع الْوُضُوءِ وكان فِيمَا قال له إذا رَكَعْتَ فَضَعْ كَفَّيْكَ علي رُكْبَتَيْكَ حتي تَطْمَئِنَ وقال الهاشمي مَرَّةً حتي تَطْمَئِنَّا وإذا سَجَدْتَ فَأَمْكِنْ جَبْهَتَكَ مِنَ الأَرْضِ حتي تَجِدَ حَجْمَ الأَرْضِ

شخصي از رسول خدا (ص) در مورد چيزي از مسائل نماز پرسيد ، حضرت به او فرمودند : آب را بين انگشتان دست و پايت برسان ، و وقتي ركوع مي كني كف دستت را بر روي زانويت بگذار ، تا آرام بگيري ؛ و وقتي كه سجده مي كني ، چهره ات را روي زمين بگذار تا اينكه زمين را احساس كني .

مسند أحمد بن حنبل ج 1 ص 287 السلسلة الصحيحة الباني ش 1349

شبيه همين متن در آدرس هاي ذيل آمده است :

المعجم الكبير ج 12 ص 425 ش 13566

مسند أبي يعلي ج 6 ص 308 ش 3624

أخبار مكة للفاكهي ج 1 ص 424

دلائل النبوة ج 6 ص 293، اسم المؤلف: للبيهقي الوفاة: 458

أجزاء أبي علي حسن بن خلف بن شاذان ص 13 ش 46 سنة الوفاة: 246 دار النشر: شركة أفق للبرمجيات بلد النشر: مصر سنة النشر: 2004 رقم الطبعة: الأولي المحقق: قسم المخطوطات بشركة أفق للبرمجيات

معرفة السنن والآثار عن الامام أبي عبد الله محمد بن أدريس الشافعي ج 2 ص 7 ش 846 (841) ، اسم المؤلف: الحافظ الامام أبو بكر أحمد بن الحسين بن علي بن موسي أبو أحمد. البيهقي. الخسروجردي الوفاة: 10/جمادي الأولي/ 458 ، دار النشر : دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت - بدون ، الطبعة : بدون ، تحقيق : سيد كسروي حسن

هيثمي شبيه همين مضمون را نقل كرده و مي گويد :

وإذا سجدت فأمكن جبهتك من الأرض ولا تنقر ... ورجال البزار موثقون

وقتي سجده كردي پيشانيت را كامل بر روي زمين قرار بده و مانند نوك زدن نباشد ، و راويان سند بزار همگي ثقه هستند .

مجمع الزوائد ج 3 ص 275

عبد الرزاق نيز چنين روايـت مي كند كه :

عبد الرزاق عن بن مجاهد عن أبيه عن بن عمر قال جاء رجلان إلي رسول الله صلي الله عليه وسلم أحدهما من الأنصار وآلاخر من ثقيف فسبقه الأنصاري فقال النبي صلي الله عليه وسلم للثقفي يا أخا ثقيف سبقك الأنصاري فقال الأنصاري أنا أبدئه يا رسول الله فقال النبي صلي الله عليه وسلم يا أخا ثقيف [ سل ] عن حاجتك وإن شئت أنا أخبرتك بما جئت تسأل [ عنه ] قال فذاك أعجب إلي أن تفعل قال فإنك جئت تسأل عن صلاتك وعن ركوعك وعن سجودك وعن صيامك وتقول ماذا لي فيه قال إي والذي بعثك بالحق قال فصل أول الليل وآخره ونم وسطه قال فإن صليت وسطه فأنت إذا قال فإذا قمت إلي الصلاة فركعت فضع يديك علي ركبتيك وفرج بين أصابعك ثم ارفع رأسك حتي يرجع كل عضو إلي مفصله وإذا سجدت فأمكن جبهتك من الأرض

دو شخص يكي از انصار و ديگري از ثقيف به نزد رسول خدا (ص) آمدند ، و انصاري زودتر به نزد حضرت رسيد ؛ پيغمبر (ص) به ثقفي گفتند : انصاري از تو زودتر رسيد ؛ انصاري گفت : من او را مقدم مي كنم اي رسول خدا !

رسول خدا (ص) فرمودند اي برادر ثقفي ، حاجتت چيست ؟ و اگر بخواهي به تو از حاجتت خبر مي دهم !

آن شخص گفت : اين كار براي من دوست داشتني تر است . حضرت فرمودند : آمده اي كه از نماز و ركوع و سجده و روزه سوال كني و از پاداش آن بپرسي ؛ آن شخص گفت : قسم به كسي كه شما را به حق فرستاده است .

حضرت فرمودند : در ابتداي شب و آخر شب نماز بخوان و ميان آن را بخواب اما اگر خواستي نيمه شب نماز بخواني ، ميل خودت است (واجب نيست) وقتي كه خواستي نماز بخواني ، در ركوع دست خود را بر روي زانو بگذار و بين انگشتان خود را باز كن ، سپس سر خود را بالا ببر تا هر عضوي به جايگاه خود بازگردد ؛ و وقتي كه سجده كردي پيشانيت را درست بر روي زمين قرار ده

مصنف عبد الرزاق ج 5 ص 15 ش 8830 ، اسم المؤلف: أبو بكر عبد الرزاق بن همام الصنعاني الوفاة: 211 ، دار النشر : المكتب الإسلامي - بيروت - 1403 ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : حبيب الرحمن الأعظمي

فتواي علماي اهل سنت به اين روايت :

رافعي مي گويد :

(والثاني) لا يكفي في وضع الجبهة الامساس بل يجب ان يتحامل علي موضع سجوده بثقل راسه وعنقه حتي تستقر جبهته وتثبت قال صلي الله عليه وسلم (مكن جبهتك من الارض)

در قرار دادن پيشاني كشيده شدن كافي نيست ، بلكه واجب است سنگيني خود را روي گردن و سر قرار دهد تا پيشاني به صورت كامل قرار گيرد و ثابت باشد ، چون پيامبر (ص) فرموده اند : پيشانيت را به صورت كامل روي زمين قرار ده

الشرح الكبير للرافعي ج 3 ص 469

د. تفسير «وعنت الوجوه للحي القيوم»

حدثني أبو السائب قال ثنا بن فضيل عن ليث عن عمرو بن مرة عن طلق بن حبيب في قوله وعنت الوجوه للحي القيوم قال وهو وضعك جبهتك وكفيك وركبتيك وأطراف قدميك في السجود

حدثنا خلاد بن أسلم قال ثنا محمد بن فضيل عن حصين عن عمرو بن مرة عن طلق بن حبيب في قوله وعنت الوجوه للحي القيوم قال وضع الجبهة والأنف علي الأرض

در تفسير آيه «وعنت الوجوه للحي القيوم» روايت شده است كه مقصود گذاشتن پيشاني و دو كف دست و دو زانو و نوك انگشتان در حال سجده است

همچنين روايت شده است كه مقصود گذاشتن پيشاني و بيني بر روي زمين است .

تفسير الطبري ج 16 ص 217

ه. اگر پيشاني را روي زمين نگذاري نمازت ناقص است :

طبري نيز چنين روايت مي كند كه :

حدثنا أَحْمَدُ بن مُحَمَّدِ بن رِشْدِينَ الْمِصْرِيُّ حدثني أبي عن أبيه عن جَدِّهِ عن عَمْرِو بن الْحَارِثِ عن سَعِيدِ بن أبي هِلالٍ عن يحيي بن عَلِيِّ بن يحيي عن أبيه عن جَدِّهِ عن رِفَاعَةَ بن رَافِعٍ أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صلي اللَّهُ عليه وسلم رَأَي رَجُلا يُصَلِّي في الْمَسْجِدِ فقال ارْجِعْ فَصَلِّ قَالَهَا مَرَّتَيْنِ أو ثَلاثًا ثُمَّ قال يا رَسُولَ اللَّهِ عَلِّمْنِي فقال إذا قُمْتَ إلي الصَّلاةِ فَتَوَضَّأْ كما أَمَرَكَ اللَّهُ ثُمَّ قُمْ فَاسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ فَكَبِّرْ فَإِنْ كان مَعَكَ قُرْآنٌ فَاقْرَأْ وَإِلا فَسَبِّحِ اللَّهَ وَكَبِّرْهُ ثُمَّ ارْكَعْ فَأَمْكِنْ كَفَّيْكَ من رُكْبَتَيْكَ ثُمَّ ارْفَعْ حتي يَعْتَدِلَ صُلْبُكَ ثُمَّ اسْجُدْ فَأَمْكِنْ جَبْهَتَكَ مِنَ الأَرْضِ ثُمَّ اصْنَعْ ذلك فإذا صَنَعْتَ ذلك فَقَدْ تَمَّتْ صَلاتُكَ وما نَقَصْتَ من ذلك فَقَدْ نَقَصْتَ من صَلاتِكَ

رسول خدا (ص) شخصي را ديدند كه در مسجد نماز مي خواند ، به او گفتند : دوباره نماز بخوان ، و اين مطلب را دو يا سه بار گفتند ؛ گفت : اي رسول خدا ! به من نماز را آموزش دهيد ؛ فرمودند : وقتي خواستي نماز بخواني همانطور كه خداوند دستور داده است ، وضو بگير ؛ سپس رو به قبله بايست و تكبير بگو ، و اگر قرآني بلدي آن را بخوان ، و گرنه تسبيح خدا بگو و تكبير بگو ، سپس به ركوع برو به قدري كه دو كف دستت بر روي دو زانويت قرار گيرد ، سپس بايست تا قامتت راست شود ؛ سپس به سجده برو ، و پيشانيت را به صورت كامل روي زمين بگذار ، دوباره چنين كن ؛ و اگر چنين كني نماز تو كامل است ، و هرچه كم بگذاري از نمازت كم شده است .

المعجم الكبير ج 5 ص 39 ش 4527

فتواي ابن تيميه به حرمت سجده بر روي سجاده !

از ابن تيميه سوال شد كه آيا سجده بر روي سجاده جايز است ، در پاسخ گفت :

الحمد لله رب العالمين أما الصلاة علي السجادة بحيث يتحري المصلي ذلك فلم تكن هذه سنة السلف من المهاجرين والأنصار ومن بعدهم من التابعين لهم بإحسان علي عهد رسول الله بل كانوا يصلون في مسجده علي الأرض لا يتخذ أحدهم سجادة يختص بالصلاة عليها وقد روي ان عبد الرحمن بن مهدي لما قدم المدينة بسط سجادة فأمر مالك بحبسه فقيل له إنه عبد الرحمن بن مهدي فقال ( أما علمت أن بسط السجادة في مسجدنا بدعة

نماز بر روي سجاده به اين صورت كه نمازگزار هميشه روي آن نماز بخواند ، اين نه از سنت سلف از مهاجر و انصار است و نه از كار افراد بعد از آنها ، بلكه در مسجد روي زمين نماز خوانده اند ، نه اينكه شخصي از آنها سجاده اي براي نماز داشته باشد ، و روايت شده است كه عبد الرحمن بن مهدي وقتي به مدينه آمد سجاده در مسجد انداخت ، مالك دستور داد او را زنداني كنند ! گفتند : او عبد الرحمن بن مهدي است ! گفت : مگر نمي داني كه پهن كردن سجاده در مسجد ما بدعت است !

كتب ورسائل وفتاوي ابن تيمية في الفقه ج 22 ص 163 ، اسم المؤلف: أحمد عبد الحليم بن تيمية الحراني أبو العباس الوفاة: 728 ، دار النشر : مكتبة ابن تيمية ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي

فتواي ابوحنيفه و گروهي از اهل سنت به جواز سجده بر روي نجاسات !

همچنين فتواي ابوحنيفه و گروهي ديگر از علماي اهل سنت ، در جواز سجده و قرار دادن پيشاني بر روي نجاست در نماز در آدرس ذيل به صورت مفصل اشاره شد :

با اين حساب آيا بايد به كلام عمر عمل كرد ، يا به دستور رسول خدا (ص) ؟ آيا سجده بر روي خاك و سنگ و حصير كه سيره رسول خدا (ص) بوده است بايد عملي شود ، يا سيره عمر و ابوحنيفه ؟!

فيلم شماره يك

Get the Flash Player to see this player.

فيلم شماره دو

Get the Flash Player to see this player.


Share
41 | شيخ الحاج حامد | Iran - Kerman | ١٥:٥٢ - ٢١ آبان ١٣٩٠ |
سلام و عليكم
برادر شما كجاييد وهابيت همين طور در حال پيش روي است
لطف كن يه سر به من بزن تا از وهابيت بداني در حال حاظر كجاست
www.hamed47.blogfa.com
hamedebrahimi71@yahoo.com
42 | سيد عبدالرحمن حسيني | Iran - Tehran | ١٤:٠٩ - ١٢ بهمن ١٣٩٠ |
اين در حال سجده است يا .... ؟!!!
43 | پسر بد | Iran - Isfahan | ٢٤:٢٢ - ١٥ بهمن ١٣٩٠ |
تو را خدا اهل سنت اين فتواها را بخونن ودر مورد خلفاشون حسابي تفكر كنن ببينن پشت سر كي راه افتادن و به كجا دارن ميرن ....راستي اگه نفر جلوئي قلقلکي بود و باعث شد نمازشا بشکنه حکمش چي ميشه ؟؟؟
44 | حسن جباري | Iran - Tehran | ١٠:١٢ - ٢٢ ارديبهشت ١٣٩١ |
ازشما ارائه مدرک ازحضرات انکار واقعيت .گمانم فردا ايرادگيرندگان به سجده برمهر شيعيان ميگويند ...... مسلمانان غيرشيعه متبرک است. به به چه تقدس وتقربي وچه اخلاص و عبادت غبطه آوري است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
45 | صادق راستگو | Iran - Tehran | ١٣:١٠ - ١٣ تير ١٣٩١ |
باسلام و تحيت به شيخ الحاج حامد عرض ميکنم : منظورتان از برادر شما کجائيد . . . کيست ؟ اگر مسئواين سايت و گروه پاسخ به شبهات است ؛ که واقعا" برات متاسقم ؛ هر چند با نوشتن کلمه شيخ در ابتداي نامت مشخص است ! اگر منظورت سوآل کننده است پس چرا بپاسخ دهنده طعنه ميزني ؟ لين کجاش فهم ؛ شعور ؛ سواد ؛ دين و مذهب است ؟ شما که از درک همين يک کلمه عاجز هستيد بهتر نيست اول بري ياد بگيري تا وهابي ها همين طور در حال پيش روي نباشند و جلوشون را بگيري ؟ اگه نميداني ؛ بدان و آگاه باش که اين سايت و همکارانش و همچنين شبکه جهاني ولايت براي جلوگيري از پيش روي وهابيت ايجاد شده اند البته نه با طرز تفکر شما بلکه عالمانه ؛ مودبانه و . . . ( اگه ميخواستي خودي مطرح کني و وبلاگت را ؛ راش اين نبود)
46 | ابولفضل شهنازي ازتبريز | Iran - Tehran | ٢٤:١٦ - ٣٠ شهریور ١٣٩١ |
واقعا از اين عمر هر کاري بر ميايد اين وهابيها خدايش چي فکر ميکنند اين فتوا ها رو ميدن
47 | عبد الله | Iran - Tehran | ١٦:١٩ - ٠٦ دي ١٣٩١ |
آيا اهل تسنن لواط را جايز ميدانند؟لطفا بفرماييدکدام فرقه هستند؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
تحقيقي در اين مورد در آدرس زير وجود دارد مراجعه كنيد:
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
48 | پرستو | Iran - Khorramshahr | ١٠:٢٨ - ١٨ ارديبهشت ١٣٩٢ |
سري که عقل توش نيست لياقت تقرب به همونجارو داره .
 [1] [2]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها