2024 April 19 - جمعه 31 فروردين 1403
علي (ع) يا حزام ؛ كدام در كعبه به دنيا آمده است ؟!
کد مطلب: ٥٩٤٨ تاریخ انتشار: ١٠ فروردين ١٣٩٧ - ١٥:٣٥ تعداد بازدید: 7639
يادداشت » عمومي
علي (ع) يا حزام ؛ كدام در كعبه به دنيا آمده است ؟!


بسم الله الرحمن الرحيم


أهل تسنن إدّعاء ميكنند كه كسي كه در كعبه شريفه به دنيا آمده است ؛

حكيم بن حزام ابن خويلد بن أسد بن عبدالعزي بن قصي بن كلاب ، أبو خالد القرشي الاسدي است ! .

ولي بعد أز إين كه شخصيّت أو را أز كتب أهل تسنن مينكريم ملاحظه ميكنيم كه در

سير أعلام النبلاء , ذهبي , ج3 , ص44 , شماره12

آمده است كه أو ؛

مشرك بوده است وبا رسول خدا (صلي الله عليه وآله) سالهاي سال جنكيده , در جنك بدر هم بوده است ,

إسلام را هم نبذيرفته إلاّ سال فتح مكّه سال 8 هـ , وبعد أز آنكه اسلام آورد أز مؤلّفة قلوبهم بوده است

(يعني با بول رفدارشان را با مسلمانان خوب ميكنند)

كسي هم كه إين أسطوره (ولادت أو در كعبه شريفه) را نقل كرده است ؛ مصعب بن عثمان است , كه نزد

مخالفين موثوق است , ولي أو قصّه اي را نقل ميكند كه در زمانش نبوده است !!

بعد أز مراجعه به كتاب معتبر ومشهور

تهذيب التهذيب , ابن حجر , ج10 , ص147 , شماره311 - الاصابة , ابن حجر , ج1 , ص349 - الاستيعاب , ابن عبد البر : ج1 , ص320 .

ملاحظه ميكنيم كه :

1-وفات أو سال 236 هـ بوده است در حالي كه 80 سال عمر داشته , وإين به معناي آن است كه

تولّد أو سال 156 هـ بوده .

2-حكيم بن حزام 13 سال قبل أز عام الفيل به دنيا آمده است .

3-عام الفيل همان سالي است كه بيامبر أكرم (صلي الله عليه وآله) به دنيا آمده است كه 53 سال قبل أز

هجرت بوده است .

؛؛ بس نتيجه كيري ميكنيم كه حكيم بن حزام (كه إدّعاء ميكنند أو در كعبه به دنيا آمده است) 222 سال

قبل أز راوي خبر يعني مصعب بن عثمان به دنيا آمده !! .

بس همجين خبري مورد اعتماد وقبول نميباشد ؛ وقتي راوي خبر بعد أز 222 سال أز وقوع ماجرا به

دنيا آمده كدام عاقل خبرش را باور وتصديق ميكند ؟! . وإين أسطوره را أيادي انحرافي ومبغض بني أميّة

ساخت وبرداخت كرده اند ! .

حالا بعضي أز منابع أهل تسنن درباره تولّد حضرت أمير المؤمنين علي (عليه السلام) در كعبه شريفه

را براي شما ذكر ميكنيم ؛

حاكم نيشابوري ميكويد :

فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت أمير المؤمنين علي بن ابي طالب كرم الله وجهه في جوف الكعبة .

أخبار به تواتر رسيده است كه فاطمه بنت أسد أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (كرم الله وجهه) را در كعبه به دنيا آورده است .

المستدرك , حاكم نيشابوري , ج3 , ص483 ذيل ترجمه حكيم بن حزام .

علامه أميني (رضوان الله تعالي عليه) در

الغدير : ج6 , ص22

نقل ميكند كه مفسّر شهير وبه نام أهل تسنن ؛ شهاب الدين آلوسي صاحب تفسير كبير در شرح قول عبد

البافي الأفندي العمري بعد أز شعر مؤلّف كتاب :

أنت العلي الذي فوق العلي رفعا * ببطن مكة عند البيت إذ وضعا

ميكويد :

وكون الأمير كرم الله وجهه ولد في البيت أمر مشهور في الدنيا وذكر في كتب الفريقين السنة والشيعة .... تا آنجا كه ميكويد .... ولم يشتهر وضع غيره كرم الله وجهه كما اشتهر وضعه بل لم تتفق الكلمة عليه ، وما أحري بإمام الأئمة أن يكون وضعه فيما هو قبلة للمؤمنين ؟ وسبحان من يضع الأشياء في مواضعها وهو أحكم الحاكمين .

وإين كه حضرت أمير (كرم الله وجهه) در خانه خدا به دنيا آمده ؛ أمري است مشهور ودر كتب فريقين سني وشيعي ذكر شده .... تا آنجا كه ميكويد .... ودرباره كسي نشنيديم كه أو هم در كعبه به دنيا آمده باشد آنجنانكه درباره حضرت (كرم الله وجهه) ذكر شده , وجه افتخاري براي امام أئمّه است كه در جائي كه قبله مؤمنين است به دنيا آمده باشد ؟ سبحان خداوندي كه أشياء را در مكان مناسبش ميكذارد .

(سرح الخريده الغيبية في شرح القصيدة العينية , , ص15)

در ص 75 بعد أز كلام الأفندي العمري ميكويد :

وأنت أنت الذي حطت له قدم * في موضع يده الرحمن قد وضعا

وقيل : أحب عليه الصلاة والسلام ( يعني عليا ) أن يكافئ الكعبة حيث ولد في بطنها بوضع الصنم عن ظهرها فإنها كما ورد في بعض الآثار كانت تشتكي إلي الله تعالي عبادة الأصنام حولها وتقول : أي رب حتي متي تعبد هذه الأصنام حولي ؟ والله تعالي يعدها بتطهيرها من ذلك . ا ه .

كفته شده : كه أو (سلام وصلوات بر أو باد) -يعني علي- دوست داشت كه كعبه را مشرّف وأز كعبه قدرداني كند با أفتادن بت ها أز روي آن جائي كه أو در داخلش به دنيا آمده است , همانطور كه در بعضي آثار ذكر شده است كه كعبه به خداوند (تبارك وتعالي) أز برستيدن بت ها شكايت ميكرد وميكفت : خداوندا تا كي اين بت ها نزديك من برستش ميشوند ؟ خدا هم وعده ميداد كه كعبه را أز بت ها مطهّر كند .

حافظ كنجي شافعي نقل ميكند أز طريق ابن النجار أز حاكم نيسابوري , كفت :

ولد أمير المؤمنين علي بن أبي طالب بمكّة في بيت الله الحرام ليلة الجمعة لثلث عشرة ليلة خلت من رجب سنة ثلاثين من عام الفيل ولم يولد قبله ولا بعده مولود في بيت الله الحرام سواه إكراما له بذلك , وإجلالا لمحلّه العظيم .

شب جمعه 13 رجب سال 30 عام الفيل أمير المؤمنين علي بن أبي طالب در بيت الله الحرام در مكّه به دنيا آمد , ودر بيت الله الحرام هيج كسي نه بعد ونه قبل أو آنجا به دنيا آمده است , واين كرامتي است براي او , واجلال أز منزلت عظيمش .

كفاية الطالب : ص407

أحمد بن عبد الرحيم دهلوي مشهور به شاه ولي الله صراحت دارد :

تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمير المؤمنين عليا في جوف الكعبة . فإنه ولد في يوم الجمعة ثالث عشر من شهر رجب بعد عام الفيل بثلاثين سنة في الكعبة , ولم يولد فيها أحد سواه قبله ولا بعده .

أخبار به تواتر رسيده است كه فاطمه بنت أسد در كعبه أمير المؤمنين علي را به دنيا آورد . أو روز جمعه 13 رجب ....................

إزالة الخفاء : ج2 , ص251

عباس محمود العقاد ميكويد :

ولد علي في الكعبة , وكرم الله وجهه عن السجود لأصنامها , فكأنما كان ميلاده ثمّة إيذانا بعهد جديد للكعبة وللعبادة فيها , وكاد علي أن يولد مسلما , بل لقد ولد مسلما علي التحقيق إذا نحن نظرنا ميلاد العقيدة والروح , لأنه فتح عينيه أمام الإسلام , ولم يعرف قط عبادة الأصنام , فهو قد تربّي في البيت الذي خرجت منه الدعوة الإسلامية .

علي در كعبه به دنيا آمد , خدا به صورت أو كرامت وشرافت داد وهيجكاه براي بت ها سجود نكرد , ومعلوم ميشود كه ميلاد أو إذن به عهد جديدي براي كعبه وعبادة در آن بود , وجيزي نمانده بود كه علي مسلمان به دنيا آيد , بلكه أو مسلمان به دنيا آمد با تحقيق أكر نكاه به ميلاد عقيده وروح كنيم , جون كه أو جشمانش را نزديك إسلام باز كرد , وهيجكاه عبادت بت ها را نكرد , وأو در خانه اي به دنيا آمد كه أز آنجا دعوت إسلامي خارج شد (خانه بيامبر أكرم صلي الله عليه وآله وسلم) .

عبقريّة الإمام علي : ج7 , ص43 - چاپ بيروت

ك

وحالا بعضي أز منابع ديكر برادران أهل تسنن را ذكر ميكنيم كه اعتراف دارند حضرت أمير المؤمنين علي

(عليه السلام) در كعبه شريفه به دنيا آمده اند :

1-مروج الذهب , ابو الحسن مسعودي هذلي : ج2 / ص2 چاپ مصر

2-تذكرة خواص الأمة , سبط ابن الجوزي حنفي : ص7

3-الفصول المهمّة , ابن الصباغ مالكي : ج1 / ص173 به نقل أز ابن المغازلي , ص14 , ص30

4-السيرة النبوية , نور الدين علي حلبي شافعي : ج1 / ص150

5-شرح الشفا , شيخ علي القاري حنفي : ج1 / ص151

6-مطالب السؤول , ابو سالم محمد بن طلحه شافعي : ص11 , ص156

7-محاضرة الأوائل , شيخ علاء الدين سكتواري : ص120

8-نزهة المجالس , عبد الرحمن الصفوري شافعي : ج2 / ص204

9-آيينه تصوّف , شاه محمّد حسن جشتي : ص1311

10-روائح المصطفي , صدر الدين أحمد بردواني : ص10 چاپ 1302 هـ

11-كتاب الحسين , سيد علي جلال الدين : ج1 / ص16

12-نور الأبصار , محمد مؤمن شبلنجي : ص76 , ص73 چاپ مصر

13-كفاية الطالب , شيخ حبيب الله شنقيطي : ص37 , ص25

14-النعيم المقيم , عمر بن محمد بن عبد الواحد : ص16 مخطوط كتابخانه آياصوفيا - تركيه , مراجعه كنيد : إيضاح المكنون : ج2 / ص661 , أهل البيت -عليهم السلام- في المكتبة العربية .

15-إثبات الوصية , أبو الحسن مسعودي هذلي : ص155 چاپ إيران

16-سير الخلفاء , عبد الحميد خان دهلوي : ج8 / ص2

17-إنسان العيون , الحلبي : ج1 / ص165

18-مرآة الكائنات , نشانچه زاده : ج1 / ص383

19-كفاية الطالب , كنجي شافعي : ص260 باب 7

20-ينابيع المودّة , قندوزي حنفي : ج2 / ص306

21-فرائد السمطين , أبو المعالي حموئي جويني : ج1 / ص425 ح354

22-المناقب , ابو الحسن واسطي جلابي مالكي , مشهور به ابن المغازلي : ص54 ح3 تحقيق : محمد كاظم محمودي - چاپ مجمع تقريب بين مذاهب إسلامي - إيران 1426 هـ

23- معارج الوصول , زرندي : ذيل ترجمه أمير المؤمنين (عليه السلام)

24-المناقب , أمير محمّد صالح ترمذي

25-مدارج النبوة , شيخ عبد الحق دهلوي

26-تاريخ كزيده , حمد الله مستوفي

27-مفتاح الفتوح , أحمد بن المنصور الكازروني

28- مفتاح النجا في مناقب آل العبا , ميرزا محمّد بدخشي

......

الغدير , علامه أميني : ج6 / ص22- 27 أكثر مصادر فوق را ذكر ميكند .

همجنين بنكريد :

اللمعة البيضاء , تبريزي أنصاري : ص220

الصحيح من سيرة النبي الأعظم , سيد جعفر مرتضي : ج2 / ص160

أبوطالب حامي الرسول , نجم الدين عسكري : ص5

بحار الأنوار , علامه مجلسي : ج35 / ص18

شيخ مفيد (قدس سره) ميكويد :

لم يولد قبله ولا بعده مولود في بيت الله سواه , إكراما من الله جلّ إسمه , وإجلالا لمحلّه في التعظيم .

هيجكس قبل وبعد أو در خانه خدا به دنيا نيامده است , كرامتي أز خدا وإجلالي براي مقام عظيم أو .

مصنفات الشيخ المفيد (المقنعة) : ج14 , ص461 - مسار الشيعة : ج7 , ص59 - الارشاد : 1/5 مج 11

علامه اوردبادي كتاب مستقلّي در اين رابطه به نام (علي وليد الكعبة) دارند كه در اين كتاب ولادت حضرت علي (عليه السلام) را در كعبه با أدلّه نقلي متواتر إثبات كرده اند ؛ كتاب ايشان هم در 7 فصل وعنوان مختلف است :

1-حديث تولّد مبارك وتواتر آن

2-حديث تولّد مبارك بين أمّت مشهور است

3-محدّثان وخبر ولادت

4-نسب شناسان وحديث ولادت

5-مؤرّخان وحديث ولادت

6-شعراء , أدباء وحديث ولادت

7-إجماع بر حديث ولادت






Share
1 | مرتضي رمضاني | | ١٢:٠٠ - ٠٢ مرداد ١٣٨٧ |
علي علي علي علي, الهي اميرالمومنين نگهدارتان باشد
2 | شيعه كوچولو | | ١٢:٠٠ - ٢١ تير ١٣٨٨ |
شيعيان نوشند آب خوشگوار
چون تويي ساقي كوثر يا علي
3 | موحد | | ١٢:٠٠ - ١٠ مهر ١٣٨٨ |
سلام خيلي ازتون متشكرم تو سايت مسلمانان خوندم اون يكي ديگه تو خونه خدا بدنيا اومده هر چي كرامت اهل بيته به خودشون نسبت دادن خدا هدايتشون كنه
4 | اسماعيل روزبهاني | | ٠٦:٠٤ - ١٥ خرداد ١٣٩١ |
نکته جالب ديگر اينکه حضرت سواي مکان ولادت که درون کعبه بوده است بلکه زمان مبارکي هم بوده است 13رجب آغاز ايام البيض و مشهور است سه روز بعد فاطمه بنت اسد از درون کعبه خارج شد يعني روز 15 رجب
5 | شهرام | | ١٠:٥٨ - ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
هر کس قبل از اسلام در کعبه بدنيا امده باشد فضيلتي ندارد زيرا در ان وقت کعبه بت خانه بوده است براي حضرت علي فضيلت هاي بسيار بيشتر و بالاتر از محل تولد وجود دارد که ايشان را از اين فقره بي نياز ميکند.

پاسخ:
باسلام

دوست گرامي

1. همين خانه با وجود بت در درون آن سالها قبله مسلمانان بوده است:

همين كعبه اي كه بتخانه بود و به نظر شما به خاطر وجود بت در آن، فضيلتي نداشت و محلي شرك آلود بود ، تا قبل از فتح مكه (با وجود 360 بت در آن و حوالي آن) قبله گاه مسلمانان بود .

2. همين خانه مطاف رسول الله صلي الله عليه و آله بوده است:

پيامبر (ص) نيز با وجود بتخانه بودن كعبه (تا قبل از هجرت) به دور آن طواف مي كرد .

ابن تيميه در اين مورد مي گويد:

ومن المعلوم أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصلي إلى الكعبة التي بناها المشركون وكان يسكن في المساكن التي بنوها وكان يشرب من ماء الابار التي حفروها ويلبس من الثياب التي نسجوها ويعامل بالدراهم التي ضربوها فإذا كان ينتفع بمساكنهم وملابسهم والمياه التي أنبطوها والمساجد التي بنوها فكيف بأهل القبلة

قطعي است که رسول الله صلي الله عليه و آله به طرف کعبه که کفار آن را ساخته بودند نماز مي خواند و در مسکن مشرکان زندگي مي کرد و از آب چاههاي آنها مي نوشيد و لباسي که آنها بافته بودند مي پوشيد و با دراهمي که آنها ضرب کرده بودند معامله مي کرد حال که رسول الله صلي الله عليه و آله با مشرکان اينگونه رفتار مي کرد تکليف اهل قبله معلوم است.

منهاج السنة النبوية ج 4 ص 147

3. خداوند در جريان ابرهه از همين خانه محافظت کرد:

همين كعبه‌اي كه به قول اشكال گيرنده، بت خانه بوده، خداوند از آن با قدرت تمام دفاع كرده است، آن هنگام كه ابرهه براي تخريب خانه خدا حمله كرد، خداوند با لشكرياني از أبابيل، لشكر فيلبانان را درهم كوبيد.

وأما الكعبة فإن الله شرفها وعظمها وجعلها محرمة فلم يمكن الله أحدا من إهانتها لا قبل الإسلام ولا بعده بل لما قصدها أهل الفيل عاقبهم الله العقوبة المشهورة. كما قال تعالى «ألم تر كيف فعل ربك بأصحاب الفيل ألم يجعل كيدهم في تضليل وأرسل عليهم طيرا أبابيل ترميهم بحجارة من سجيل فجعلهم كعصف مأكول».

کعبه را خداوند شرافت و عظمت داده و احدي آن را از نتوانسته اهانت کند نه قبل از اسلام و نه بعد از آن چنانکه اهل فيل قصد تخريب آن را کردند و خداوند آن عذاب مشهور را بر آنها نازل کرد و در اين مورد سوره فيل را نازل نمود.

منهاج السنة النبوية ج 4 ص 576

2037 - للبيت رب يحميه . تقدم أنه من كلام عبد المطلب جد النبي صلى الله عليه وسلم لأبرهة صاحب الفيل لما سأله أن يرد عليه ماله فقال سألتني مالك ولم تسألني عن الرجوع عن قصد البيت مع أنه شرفكم ، فقال إن للبيت ربا يحميه .

سخن عبدالمطلب جد رسول الله صلي الله عليه و آله است که به ابرهه گفت: براي خانه خدايي است که از آن محافظت مي کند وي در جواب او که پرسيد: از مالت مي پرسي و نمي گويي خانه را خراب نکن اين سخن را گفت.

كشف الخفاء ومزيل الإلباس عما اشتهر من الأحاديث على ألسنة الناس ، اسم المؤلف: إسماعيل بن محمد العجلوني الجراحي الوفاة: 1162 ، ج 2 ص 181، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1405 ، الطبعة : الرابعة ، تحقيق : أحمد القلاش

همين جريان را عمادي در تفسير خود و سخاوي در المقاصد الحسنه ذکر کرده است.

إرشاد العقل السليم إلى مزايا القرآن الكريم ، اسم المؤلف: أبي السعود محمد بن محمد العمادي الوفاة: 951هـ ، ج 9 ص 201، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت

المقاصد الحسنة في بيان كثير من الأحاديث المشتهرة على الألسنة ، اسم المؤلف: أبو الخير محمد بن عبد الرحمن بن محمد السخاوي الوفاة: 902 هـ ، ج 1 ص 537، دار النشر : دار الكتاب العربي - بيروت - 1405 هـ - 1985م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : محمد عثمان الخشت

4. اينكه عده اي از موقعيت كعبه سوء استفاده مي كردند ، دليل بر سلب فضيلت از خانه كعبه نمي شود. از اين نحوه اشكال گرفتن مشخص است كه مستشکل به هر نحو ممكن مي خواهيد اين فضيلت را زير سوال ببريد !!! آيا اين تعبير ، توهين به خانه خدا نيست؟ اگر كسي آمد از خانه خدا، سوء استفاده كرد، دليل بر اين است كه خانه خدا، ارزش خود را از دست داده است؟

5. چگونه است كه ولادت در همين خانه كه به قول شما بت خانه بوده، براي حكيم بن حزام، فضيلت و منقبت محسوب مي‌شود؛ با اين كه حتي يك روايت صحيح نيز ندارد؛ اما براي اميرمؤمنان عليه السلام فضيلت نيست؟ چنانکه ذهبي در تاريخ الإسلام و ديگران، آن را يكي از مناقب حكيم بن حزام مي‌داند؛ با اين كه هيچ مدركي براي سخنش ذكر نكرده است:

وله منقبة وهو أنه ولد في جوف الكعبة .

براي حکيم بن حزام منقبتي است و آن اين است که در خانه کعبه متولد شد.

تاريخ الإسلام ج 4 ص 198

وفيه حكيم بن حزام الصحابى رضى الله عنه ومن مناقبه أنه ولد فى الكعبة

از مناقب حکيم بن حزام صحابي اين است که در خانه کعبه متولد شد.

شرح النووي على صحيح مسلم، ج 2، ص 142 ، اسم المؤلف: أبو زكريا يحيى بن شرف بن مري النووي الوفاة: 676 ، دار النشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت - 1392 ، الطبعة : الطبعة الثانية

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

(1)
6 | حق علی | | ١١:٤٣ - ٢٦ فروردين ١٣٩٤ |
سلام علیکم
در روایات شیعه مبنی بر اینکه امام علی در کعبه به دنیا امدند فقط چهار روایت داریم که از امام معصوم نقل شده ولی همه انها یا مرسل است یا ضعیف ایا غیر این چهار در کتب شیعه روایت روایت دیگری هم داریم .کلام علماء کهبرای ما حجه نیست که چون روایت برای ما حجه هستند
لطفا به این شبهه پاسخ دهید. ( فقط از کتب شیعه )

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اولا: خود شما اعتراف کرديد که در اين خصوص چهار روايات وجود دارد در اين صورت اين روايت مي شود مستفيض و روايتي که مستفيض شد ديگر نياز به بررسي سند ندارد که کهخ بگوييم اين روايات ضعيف هستند
بسياري از بزرگان شيعه تصريح كرده اند كه وقتي روايتي مستفيض شد، نيازي به بررسي سندي ندارد؛ از جمله مرحوم صاحب جواهر در بحثي مي نويسد :
فلا ريب في استفاضتها بحيث تستغني عن ملاحظة السند كما هو واضح ... .
ترديدي در مستفيض بودن سند آن نيست؛ به طوري كه ما را از ملاحظه سند روايت بي نياز مي كند؛ چنانچه اين مطلب آشكار است.
النجفي ، الشيخ محمد حسن (متوفاي1266هـ)، جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام ، ج10، ص286، تحقيق وتعليق وتصحيح: محمود القوچاني، ناشر : دار الكتب الاسلامية ـ تهران، الطبعة: السادسة، 1363ش .
و آقا رضا همداني نيز اين گونه استدلال مي كند :
واستفاضة هذه الأخبار مغنية عن البحث عن سندها ... .
مستفيض بودن اين روايات، ما را از تفحص در سند آن بي نياز مي كند.
الهمداني ، الحاج آقا رضا (متوفاي1322هـ)، مصباح الفقيه (ط.ق)، ج2، ص375، ناشر : منشورات مكتبة الصدر ـ طهران
ثانيا: روايات در خصوص ولادت حضرت علي عليه السلام در کعبه بيش از اين است در زيارتنامه ها نيز که از طريق اهل بيت نقل شده است، به ولادت حضرت اشاره شده است:
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَحْرَ الْعُلُومِ وَ كَهْفَ الْفُقَرَاءِ، السَّلَامُ عَلَيْكَ‏ يَا مَنْ‏ وُلِدَ فِي الْكَعْبَةِ وَ زُوِّجَ فِي السَّمَاءِ بِسَيِّدَةِ النِّسَاءِ، وَ كَانَ شُهُودَهَا الْمَلَائِكَةُ السَّفَرَةُ الْبَرَرَةُ الْأَصْفِيَاءُ.ابن مشهدى،المزار الكبير (لابن المشهدي) ؛ ؛ ص207
ثالثا:ولادت حضرت علي عليه السلام يک امر مسلم و مشهوري است که مثل خورشيد در وسط آسمان روش است لذا اگر در اين خصوص روايتي نيز نداشتيم باز اين شهرت کافي بود
رابعا: اين حرف شما که اقوال علماء حجت نيست، اين مطلب غير علمي است اتفاقا يکي از مباني و ادله در شيعه اجماع علماء مي باشد و حتي اين اجماع علماء به عنوان جبران ضعف روايت کاربرد دارد چطور شما مي گوييد اقوال علماء حجت نيست به عنوان نمونه به چند مورد اشاره مي کنيم:
: ويدفن الشهيد بثيابه ، أصابها الدم أو لا - وعليه إجماع العلماء
تذكرة الفقهاء (ط.ج) - العلامة الحلي - ج 2 ص 110
ما الأولان : فللمستفيضة المنجبر ضعفها بالاجماعات المحكية ، والشهرة المحققة مستند الشيعة - المحقق النراقي - ج 1 ص 380
البته کاربرد اقوال و اجماع علماء بيش از اين است با اين وجود وقتي اين همه علماء مي گويند ولادت جضرت علي عليه السلام در کعبه بوده و مشهور است، در اين صورت اين بي انصافي است که بگوييم اين علماء که خود مسلط به روايات بودند، اقوالشان حجت نيست!!!!
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
7 | جمشید | | ٠٨:٥٨ - ٠٩ ارديبهشت ١٣٩٤ |
سلام علیکم
طبق مبنای اهل سنت نووی می گوید اگر روایتی در باب اهل سنت در مباحث غیر عقائد و احکامیات با سند ضعیف باشد قابل قبول است در حالی که ولادت حکیم در کعبه جزو این امور مسائل می باشد پس این شخص هم در کعبه بدنیا امده همانطوری که حاکم گفته و ذهبی ودر اخبار مکه هم امده
لطفا جواب دهید

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اولا: شکي در اين نيست که اين روايت جعلي است چگونه امکان دارد حکيم بن حزام زبيري که دشمن اهل بيت و بني هاشم بود، در خانه خدا متولد شده باشد همچنانکه ابن سعد به اين موضوع چنين اشاره کرده است:أخبرنا علي بن عيسى بن عبد الله النوفلي عن أبيه عن عمه إسحاق بن عبد الله عن أبيه عبد الله بن الحارث قال لما كان يوم بدر جمعت قريش بني هاشم وحلفاءهم في قبة وخافوهم فوكلوا بهم من يحفظهم ويشدد عليهم منهم حكيم بن حزام . الطبقات الكبرى ج 4 ص11
ازآنجا که طبق روايات صحيح در کتب شما که پيامبر (ص) فرموده است يا عليّ لا يحبّك إلّا مؤمن و لا يبغضك إلّا منافق آيا امکان دارد کسي که دشمن علي عليه السلام باشد و بر پيشاني او مدال نفاق خورده است، در کعبه متولد شده باشد؟!
آيا سعي در اثبات فضيلت ولادت در کعبه براي حکيم بن حزام، ترويج نفاق و منافق نيست که در قرآن مورد لعن واقع شده است؟!
ثانيا: مادر حکيم بن حزام از کساني بود که در صف کفار و مشرکين قريش در جنگ بدر بر عليه پيامبر صلي الله عليه و آله جنگ مي کرد .آيا چنين زن مشرکي که در مقابل پيامبر خدا قيام کرده و بر عليه او جنگ مي کرد، لياقت اين را دارد که خداوند اجازه بدهد او در خانه اش کعبه زايمان کند؟! أن النبي صلى الله عليه وسلم قال يوم بدر من أسر أم حكيم بن حزام فليخل سبيلها وكان رجل من الأنصار أسرها بذؤابتها فلما سمع منادي النبي صلى الله عليه وسلم أطلقها . مراسيل لأبي داود ج 1 ص 254
ثالثا:شکي نيست که غصب فضائل اختصاصي حضرت علي عليه السلام و اثبات آن براي ديگران از جمله حکيم بن حزام، کار هميشگي برخي از بزرگان شما بوده است که پيرو معاويه بودند؛ چون معاوبه نامه مي‌نويسد که روايات در فضائل علي بن ابي طالب (ع) را نقل نکنيد. و هرچه فضيلت درباره وي هست را براي صحابه جعل کنيد : ثم کتب إلي عماله في جميع الآفاق : إذا جاء کم کتابي هذا فادعوا الناس إلي الرواية في فضائل الصحابة والخلفاء الأولين، ولا تترکوا خبرا يرويه أحد من المسلمين في أبي تراب، إلا وتأتوني بمناقض له في الصحابة، فإن هذا أحب إلي وأقر لعيني، وأدحض لحجة أبي تراب وشيعته «هر روايتي که در آن اشاره به فضائل علي بن ابي طالب (ع) شده بود شما بايد مثل آن را براي بقيه اصحاب پيامبر ذکر کنيد.
اين جعليات آنقدر زياد بوده است که صداي راوي نيز در آمده و چنين اعتراف مي کند:فرويت أخبار كثيرة في مناقب الصحابة مفتعلة لا حقيقة لها ، وجد الناس في رواية ما يجري هذا المجرى حتى أشادوا بذكر ذلك على المنابر ، والقي إلى معلمي الكتاتيب » روايات زيادي را در فضائل اصحاب پيامبر ديدم که هيچ کدام از آن‌ها حقيقت نداشت. پس حديث دروغ، و بهتان در جامعه شيوع پيدا کرد. شرح نهج البلاغة ج 11 ص 26
بنابراين آيا اصرار به اثبات فضيلت براي يک شخص که از خاندان زبير بوده و دشمن اهل بيت است، خنده آور نيست؟!
لذا روايت از اساس جعلي است بويژه اينکه روايت در خصوص تولد حضرت علي عليه السلام متواتر است و روايت تولد حکيم توان مقابله با تواتر را ندارد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
8 | منوچهر از كردستان | | ٢٠:٤٧ - ٠٧ خرداد ١٣٩٤ |
با سلام حضرت علي چه در كعبه بدنيا بيايد چه در خانه پدري خليفه چهارم ما است تمام
9 | محمد زمانی | | ١٠:٠٧ - ١٠ خرداد ١٣٩٤ |
آقا منوچهر بفرمایید امام علی (ع) خلیفه چهارم در علم - عدالت _شجاعت جایگاه چندم دارد ؟
افتخار بدهید ازتون سوالات بیشتری از علم عدالت وشجاعت چهار خلیفه بپرسم- ممنون
10 | اکرم. محمدی | | ١٥:٠٧ - ١٠ خرداد ١٣٩٤ |
سلام.قابل توجه کسانی که میگویند تولد یافتن حضرت علی ع در کعبه فضیلت چندانی ندارد:
حضرت مریم (س )وقتی به پیامبر بزرگی مثل مسیح باردار شد در معبد به سر میبرد که وقتی زمان وضع حملش شد خداوند به او فرمود که از معبد خارج شو وبیرون از معبد وضع حمل کن.اما فاطمه بنت اسد برای وضع حمل به خانه خدا دعوت شد
ادم اگر تعصب رو کنار بذاره عقلانی هم میتونه به این فضیلت بزرگ پی ببره
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها