2024 April 20 - شنبه 01 ارديبهشت 1403
مهدويت 01
کد مطلب: ٥٧٤٥ تاریخ انتشار: ٠٤ شهریور ١٣٨٦ تعداد بازدید: 6550
سخنراني ها » بررسی شبهات مهدویت
مهدويت 01

احادیث مهدویت از هر معصوم، وهابیت و امام زمان
شبكه سلام 86/06/04

بسم الله الرحمن الرحيم

تاریخ : 86/06/04
آقاي هدايتي

آيا در قرآن كريم آياتي مبني بر وجود حضرت بقية الله الأعظم، حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) وجود دارد يا نه؟

استاد حسيني قزويني

السلام علي معز الأولياء و مذل الأعداء.

بنده اين بشارت را به بينندگان عزيز عرض كنم كه ما تلاش كرديم در مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (ارواحنا له الفداء) كه مسؤليتش با بنده است، نرم افرازي را آماده كنيم كه مدعي هستيم كامل ترين نرم افراز در رابطه با آقا امام زمان (عليه السلام) است. اين كار را 2 ماه قبل انجام داديم و وارد بازار كرديم و در طول اين 2 ماه بيش از 20 هزار نسخه از اين برنامه تكثير و توزيع شده است. حتي برخي از مراكز، 3 تا 5 هزار نسخه خريده اند تا در شب نيمه شعيان، به شيفتگان و دلباختگان حضرت ولي عصر (ارواحنا له الفداه) إهداء نمايند.

ما در اين نرم افراز تلاش كرده ايم، در مرتبه اول، كليه آياتي كه درباره آقا امام زمان هست، از منابع شيعه و سني بياوريم. من آماري كه همين چند دقيقه قبل از واحد نرم افراز گرفتم، گفتند 255 آيه از آيات قرآن در مورد حضرت ولي عصر (ارواحنا له الفداء) است كه احاديثي از نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) و ائمه هدي (عليهم السلام) در مورد آن آيات آمده است.

حدود 2 هزار سؤال و شبهه پيرامون وجود مقدس آقا ولي عصر (ارواحنا له الفداء) بوده كه مراكز پژوهشي در قم و ساير استان ها جواب داده اند و با حفظ حقوق معنوي اين مراكز در اين برنامه آورده ايم.

كليه توقيعات حضرت ولي عصر (ارواحنا له الفداء) را در اينجا ذكر كرده ايم. احاديثي كه از حضرت ولي عصر (ارواحنا له الفداء) صادر شده و رواياتي كه از ائمه معصومين (عليهم السلام) پيرامون حضرت آمده، آورده ايم. گزيده اي از بهترين مداحي ها و مولودي ها در رابطه با حضرت ولي عصر (ارواحنا له الفداء) را آورده ايم. البته كليه كساني كه در حوزه نرم افزار كارشناس هستند، اتفاق نظر دارند كه كامل ترين نرم افزار پيرامون حضرت ولي عصر (ارواحنا له الفداء) بوده است. ما به بينندگان عزيز اين مژده را مي دهيم كه به زودي اين نرم افزار را در سايت قرار خواهيم داد؛ چون هدف ما از اين نرم افزار ها مادي نيست. همان طور كه برنامه الرسول را كه برنامه نمونه سال گذشته شناخته شد، الآن روي سايت مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (ارواحنا له الفداء) وجود دارد.

در مورد اين آيات، من فقط يك مورد را اشاره مي كنم. سوره توبه آيه 33 دارد:

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَي وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

خداوند رسولش را براي هدايت و دين حق ارسال نمود تا اين كه دين اسلام را بر تمام اديان آسماني غلبه بدهد؛ ولو اين كه مشركين خوش نداشته باشند.

جمله:

لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ

يعني دين اسلام بر تمام اديان غالب خواهد آمد و مسأله اي است كه در اين آيه آمده و مفسران نامي اهل سنت، مثل آقاي قرطبي، فخر رازي، أبو حيان، ثعلبي و ... اتفاق نظر دارند كه اين آيه مربوط به آقا امام زمان، حضرت مهدي (عليه السلام) است.

و قال السبكي ذلك عند خروج المهدي. لا يبقي أحد إلا دخل الإسلام.

غلبه اسلام بر ساير اديان و به اهتزاز درآمدن پرچم اسلام و فرو ريختن ساير پرچم ها در زمان خروج و قيام حضرت مهدي (عليه السلام) اتفاق خواهد افتاد. هيچ فردي در كره زمين نمي ماند، جز اين كه بعد از قيام آقا امام زمان (عليه السلام) داخل دين اسلام مي شود.

تفسير امام قرطبي، ج8، ص121 ـ تفسير فخر رازي، ج16، ص40 ـ تفسير بحر المحيط، ج5، ص34 ـ تفسير زاد المسير لإبن جوزي، ج3، ص290 ـ تفسير الثعلبي، ج 5، ص35 ـ مجمع البيان للطبرسي، ج5، ص35

* * * * * * *

آقاي هدايتي

مجموعه رواياتي كه در كتب شيعه و سني وارد شده، چه تعدادي است؟

استاد حسيني قزويني

در رابطه با رواياتي كه در كتب شيعه و سني پيرامون وجود مقدس آقا ولي عصر (عليه السلام) آمده، آماري كه بنده دارم ـ از 4 يا 5 سال قبل ـ، تأليفاتي كه شيعه و سني درباره امام زمان (عليه السلام) داشته اند، تاكنون 1145 كتاب در مورد قبل از ولادت حضرت مهدي (عليه السلام) تا سال 1384 نوشته شده و احاديثي كه در اين كتب آمده، 1941 روايت است از پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) در منابع اهل سنت و از ائمه (عليهم السلام) در منابع شيعه، روايت آمده است.

1. مثلاً 91 روايت داريم كه مضمونش اين است:

الأئمة إثنا عشر، أولهم علي و آخرهم المهدي.

امامان 12 نفر هستند كه اول آنها علي و آخر آنها مهدي است.

البته روايت:

خلفائي إثنا عشر.

هم در كتاب صحيح مسلم و هم در كتاب صحيح بخاري آمده است. اگر فرصتي شد درباره اين روايت بحث خواهيم كرد كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:

خلفاي من 12 نفر هستند.

ولي اسامي اينها فقط در برخي از كتب اهل سنت، مثل مناقب خوارزمي، مقتل الحسين، فرائد السمطين، ينابيع المودة و ... آمده است.

2. 94 روايت داريم كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرموده اند:

ائمه 12 نفرند و آخرين آنها مهدي است.

منتخب الأثر، حضرت آيت الله صافي، ص99 و ص105

3. 107 روايت داريم كه آمده است:

ائمه 12 نفرند و نهمين فرزند امام حسين (عليه السلام)، مهدي و قائم آل محمد است.

منتخب الأثر، ص124.

4. 50 روايت داريم كه أسماء ائمه (عليهم السلام) در آنها آمده است. در منابع شيعه و سني. به ويژه در حديث لوح كه فرمود:

اولين خليفه من علي، بعد از او امام حسن (عليه السلام)، بعد از امام حسين (عليه السلام)، امام زين العابدين (عليه السلام)، امام باقر (عليه السلام)، امام صادق (عليه السلام) و ... تا آقا ولي عصر (عليه السلام).

مجموع اين رواياتي كه عرض كردم، 342 روايت است كه مضمونش اين است:

ائمه بعد از من 12 نفرند و آخرين آنها مهدي است.

5. 148 روايت داريم كه مضمونش اين است:

إن المهدي، التاسع من ولد الحسين.

مهدي، نهمين فرزند حسين است.

6. 99 روايت داريم كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:

مهدي، ششمين فرزند امام صادق (عليه السلام) است.

7. 98 روايت داريم كه آمده است:

مهدي، پنجمين فرزند امام كاظم (عليه السلام) است.

8. 95 روايت داريم كه آمده است:

مهدي، چهارمين فرزند امام رضا (عليه السلام) است.

9. 90 روايت داريم كه آمده است:

مهدي، سومين فرزند امام جواد (عليه السلام) است.

10. 90 روايت داريم كه آمده است:

مهدي، دومين فرزند امام هادي (عليه السلام) است.

11. 146 روايت داريم كه آمده است:

مهدي، فرزند امام عسكري (عليه السلام) است.

12. 136 روايت داريم كه آمده است:

دوازدهمين امام و خاتم ائمه، حضرت مهدي (عليه السلام) است.

مجموع اين رواياتي كه عرض كردم، 902 روايت است. يعني 902 روايت داريم كه در اين روايات اشاره شده كه آقا حضرت مهدي (عليه السلام)، فرزند امام عسكري (عليه السلام)، فرزند امام هادي (عليه السلام) و ... است.

بعضي از افرادي كه خداوند قلب آنها را كور گردانيده و نمي توانند حقايق را ببيند، مي آيند در شبكه هاي آن چناني شروع مي كنند به أراجيف بافتن و مي گويند كه امام عسكري (عليه السلام) نگفته است كه امام بعد از من مهدي است. امام علي (عليه السلام) نگفته ... . اگر خودشان سواد ندارند، به كتاب هايي كه در اين زمينه نوشته شده، از كتاب كافي گرفته تا بحار الأنوار، به ويژه كتاب منتخب الأثر كه مجموع اين روايات را جمع كرده مراجعه كنند.

13. جالب اين است كه ما 91 روايت داريم كه آمده است:

إن له غيبة طويلة إلي أن يأذن الله تعالي بالخروج.

14. 313 روايت داريم كه:

امام زمان (عليه السلام) داراي عمر طولاني است.

منتخب الأثر، ص349

15. 14 روايت داريم كه آمده است:

ولادت امام زمان (عليه السلام) مخفي است.

16. 118 روايت داريم درباره كساني كه در زمان آ قا امام عسكري (عليه السلام)، حضرت مهدي (عليه السلام) را ديده اند، در زمان غيبت صغري ديده اند و معجزات و كراماتي از امام زمان (عليه السلام) مشاهده كرده اند.

اينها يك آمار اجمالي بود از رواياتي كه پيرامون حضرت ولي عصر (ارواحنا له الفداء) نقل شده است. اگر ما بخواهيم براي هر كدام از اينها يك نمونه ذكر كنيم، مثنوي هفتاد من كاغذ شود. از اين 1941 روايت اگر هزار روايتش ضعيف باشد، حتي 1500 روايتش ضعيف باشد، آيا 400 روايت صحيح و درست و معتبر داريم يا نه؟ در كدام يك از موضوعات اسلامي ـ از توحيد گرفته تا معاد ـ اين همه انبوه روايات سراغ داريد؟

كسي كه اين روايات را ببيند و يك سري مطالب نادرست و بي اساس را در ميان مردم منتشر كند، مثل كسي است كه حداقل در روز روشن آفتاب را مي بيند و با دلائل واهي و أراجيف مي خواهد ثابت كند آفتابي وجود ندارد.

* * * * * * *

آقاي هدايتي

آيا از حديث شريف ثقلين، پيرامون حيات امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي توانيم استفاده كنيم؟

استاد حسيني قزويني

يكي از احاديثي كه به حق غير قابل انكار است، حديث ثقلين است. ما در اوائل امسال پيرامون حديث ثقلين مفصل صحبت كرديم و برزگان اهل سنت اعتراف به صحت حديث ثقلين كرده و حتي بعضاً معتقد به تواتر حديث ثقلين هستند. جناب احمد بن حنبل و ديگران اين حديث را آورده اند كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:

اني تارك فيكم الثقلين، كتاب الله و عترتي و إنهما لن يفترقا حتي يردا علي الحوض.

من دو چيز گران بهاء در ميان شما مي گذارم و مي ورم: كتاب خدا و عترتم. اين دو از هم جدا نمي شوند تا در حوض كوثر به من متصل شوند.

جالب اين است كه آقاي إبن كثير دمشقي سلفي ـ متوفاي 774 هجري و شاگرد ذهبي كه وهابيون سخنان او را تالي تلو سخن خدا مي دانند و بر خودشان اجازه مناقشه در سخنان إبن كثير را نمي دهند ـ در تفسيرش مي گويد:

در روايت صحيح ثابت شده است كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) در خطبه روز غدير فرمودند:

و قد ثبت في الصحيح أن رسول الله صلي الله عليه و سلم قال في خطبته بغدير خم: «إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي و إنهما لم يفترقا حتي يردا علي الحوض».

تفسير إبن كثير، ج4، ص122

آقاي حاكم نيشابوري ـ متوفاي 404 هجري ـ مي گويد:

هذا حديث صحيح علي شرط الشيخين.

المستدرك، ج3، ص109 و 148

و همچنين جناب هيثمي در مجمع الزوائد مي گويد:

رواه احمد و اسناده جيد.

اين روايت را احمد در مسندش آورده و سندش خوبي دارد.

مجمع الزوائد للهيثمي، ج9، ص163

اين روايت از نظر سند هيچ مشكلي ندارد.

اين تعبير كه مي فرمايد:

لم يفترقا حتي يردا علي الحوض.

كتاب و عترت از هم ديگر جدا نمي شوند.

ما از آقايان اهل سنت سؤال مي كنيم كه اگر شما منكر وجود مقدس حضرت مهدي (عليه السلام) هستيد، نسبت به اين روايت نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) چه توجيهي داريد؟ يعني هر كجا قرآن هست، عترت در كنار او است.

انكار وجود آقا ولي عصر (عليه السلام)، در حقيقت ـ نستجير بالله ـ نسبت كذب به وجود آقا نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) است. جالب اين است كه از شخصيت هاي برجسته اهل سنت، جناب سمهودي در كتاب جواهر العقدين، صفحه 244 اين تعبير را دارد:

إنَّ ذلك يُفهم وجود من يكون أهلاً للتمسك من أهل البيت و العترة الطاهرة في كلِّ زمان وجدوا فيه إلي قيام الساعة حتَّي يتوجَّه الحثُّ المذكور إلي التمسك به، كما أنَّ الكتاب العزيز كذلك و لهذا كانوا كما سيأتي أمانًا لأهل الأرض، فإذا ذهبوا ذهب أهل الأرض.

از حديث ثقلين ما مي فهميم كه براي تمسك به اهل بيت و عترت طاهر در هر زماني تا قيام قيامت، يك نفر بايد باشد تا عبارت نبي مكرم كه فرمودند: اگر به آنها تمسك كنيد، گمراه نخواهيد شد، بايد يك نفر از اهل بيت تا قيامت باشد براي تمسك به اهل بيت، در كنار تمسك به قرآن.

من فراموش نمي كنم كه چند روز پيش در يكي از اين ماهواره ها، يك نفر اين حديث را خواند:

امام (عليه السلام) مايه ثبات زمين است، اگر نباشد، زمين تمام اهلش را در خود فرو خواهد برد

كه وجود هستي و وجود زمين و زمان بستگي دارد به وجود امام، اين روايت را با حالت استهزاء و تمسخر مي خواند و با عبارت هاي وقيحانه تعبير مي كرد.

خود سمهودي مي گويد ما از اين روايت مي فهميم كه در هر زماني از زمان ها تا قيام قيامت بايد يك نفر از اهل بيت باشد و اينها امان اهل ارض و وسيله آرامش اهل زمين هستند، اگر اين اهل بيت از زمين برداشته شوند، تمام ساكنان زمين نابود خواهند شد.

البته اين روايت را ما قبلا هم اشاره داشتيم. حاكم نيشابوري در المستدرك علي الصحيحين، جلد 2، صفحه 448 از نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) نقل مي كند:

النجوم أمان لأهل السماء، فإذ أذهبت أتاها ما يوعدون و أنا أمان لأصحابي ما كنت، فإذا ذهبت أتاهم ما يوعدون و أهل بيتي أمان لأمتي، فإذا ذهب أهل بيتي أتاهم ما يوعدون.

صحيح الاسناد و لم يخرجاه.

نكته ديگر اين كه إبن حجر هيثمي مكي در كتاب الصواعق المحرقة ـ كه در رد شيعه نوشته است ـ مي گويد:

و في أحاديث الحث علي التمسك بأهل البيت إشارةٌ إلي عدم انقطاع متأهل منهم للتمسك به إلي يوم القيامة، كما أنَّ الكتاب العزيز كذلك و لهذا كانوا أماناً لأهل الأرض كما يأتي و يشهد لذلك الخبر السابق: في كل خلَف من أمتي عدول من أهل بيتي.

اين رواياتي كه ما را به تمسك به اهل بيت ملزم مي كند، اشاره دارد كه هيچ موقع فردي از اهل بيت كه شايستگي براي تمسك دارد تا قيامت از روي زمين برداشته نخواهند شد؛ همان طوري كه قرآن تا قيام قيامت هست. اهل بيت پيامبر مايه امنيت اهل زمين از بلا هستند.

الصواعق المحرقة، ج2، ص442

و همچنين جناب آقاي مناوي ـ از شخصيت هاي پر آوازه اهل سنت ـ در كتاب فيض القدير، جلد 2، صفحه 20 همين تعبيري را كه جناب سمهودي و إبن حجر هيثمي دارد، آورده است.

پس بنابراين حديث ثقلين كه مي گويد:

شما اگر به اهل بيت و قرآن تمسك كنيد، گمراه نمي شويد و آن دو از هم جدا نمي شوند تا قيام قيامت.

نشان مي دهد كه يك نفر از اهل بيت (عليهم السلام) همواره بايد باشد تا به او تمسك شود و امروز آن شخص، جز آقا ولي عصر (ارواحنا له الفداء) كس ديگري نيست.

* * * * * * *

آقاي هدايتي

رويكرد وهابيت و عقائد آنها در خصوص مسأله مهدويت چگونه است؟

استاد حسيني قزويني

من قبل از اين كه پاسخ حضرت عالي را جواب بدهم، بايد بگويم كه آن فرد معلوم الحال 2 ، 3 هفته است يك سري عبارت هاي خيلي ركيك و وقيح و دور از ادب و ادبيات نسبت به عقائد شيعه، حتي نسبت به وجود مقدس آقا ولي عصر (عليه السلام) مطرح مي كند. من همين جا عرض مي كنم كه خواست دشمن هم همين است كه بيايد يك نفر وهابي سينه چاك را وادار كند كه چند فحش به شيعه بدهد، 4 نفر شيعه هم وارد بشوند و چند فحش به مقدسات اهل سنت بدهند. دشمن مي خواهد شيعه و سني را به جان هم بيندازد و در وسط، آنها منافع خود را ببرند.

من از همين جا از همه عزيزان درخواست دارم كه اگر با برنامه ايشان هم تماس مي گيرند، دقت كنند كه با ادبيات مقتضي فرهنگ شيعه با وي صحبت كنند و از هرگونه اهانت و جسارت خودداري كنند. در پنجشنبه گذشته كه آخرِ برنامه ايشان را مي ديدم، ايشان فحاشي هايش مشخص است و مقدسات 400 ميليون شيعه را اين طور مورد اهانت قرار مي دهد.

نكته ديگر از برادر عزيزم جناب آقاي مولانا عبد الحميد امام جمعه محترم زاهدان كه سه هفته قبل در خطبه هاي نماز جمعه گفتند:

ما هر گونه اهانت به شيعه را محكوم مي كنيم

و در اين زمينه سخن خيلي زيبايي گفتند. اين فرد هتاك هم كه از منسوبين نزديك ايشان است، همان طوري كه ايشان نسبت به شبكه سلام اگر در لابه لاي برنامه ها، عبارت تندي يا كم مهري بود، در نماز جمعه رسماً موضع مي گيرند، من تقاضا مي كنم از ايشان تا نسبت به هتاكي اين فرد نيز كه هم از منسوبين ايشان هستند و هم خود را نماينده اهل سنت معرفي مي كند، موضع صريح شان را اعلام كنند و برائت شان را از اين فرد و سخنان وقيح شان رسماً اعلام كنند و اگر اين مسائل به اين شكل پيش برود ما مي ترسيم كه بعضي از عزيزان در شبكه سلام و يا در ساير شبكه ها موضع مقابله به مثل بگيرند و آن وقت نه به صلاح ما هست و نه به صلاح اين عزيزان.

رويكرد وهابيت نسبت به مهدويت

من توجه بينندگان عزيزان را به اين نكته جلب مي كنم كه حدود 90٪ وهابيت و اهل سنت در رابطه با مهدويت، حدود 50 يا 60٪ با شيعه هم عقيده هستند. يعني اينها معتقد هستند كه آقا رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) بشارت داده به وجود آقا حضرت مهدي (عليه السلام) كه آن نازنين وجود خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد؛ همان گونه كه از ظلم و ستم لبريز شده است. در اين زمينه ما اختلاف آن چناني با اهل سنت حتي با وهابيت هم نداريم. البته اگر فرصتي شد در رابطه با مهدويت نوعي و شخصي كه چه شاخصه هاي دارد بحث خواهيم كرد.

نكته جالب توجه اين است كه إبن تيميه، بزرگ تئورسين وهابيت هم وقتي در برابر انبوهي از روايات در صحاح سته و حتي در صحيح بخاري و صحيح مسلم درباره حضرت مهدي (عليه السلام) مواجه مي شود، صراحتاً مي گويد:

إن الأحاديث التي يحتج بها علي خروج المهدي أحاديث صحيحة، رواها أبو داود و الترمذي و أحمد و غيرهم من حديث إبن مسعود و غيره.

احاديثي كه مي توانيم احتجاج كنيم بر آن احاديث بر قيام مهدي، اين احاديث صحيح هستند. اين روايات را ابو داود، ترمذي و احمد و إبن مسعود و ديگران نقل كرده اند.

منهاج السنة النبوية، ج4، ص211

خود آقاي إبن قيّم جوزيه ـ شاگرد و ناشر افكار إبن تيميه ـ هم در اين زمينه مفصل بحث كرده است و مي گويد:

احاديث مربوط به مهدي، احاديث حسن و صحيح هستند.

جالب تر از اينها اين كه آقاي بن باز ـ مفتي اعظم سابق عربستان سعودي ـ مي گويد:

أمر المهدي معلوم و الأحاديث فيه مستفيضة، بل متواترة و قد حكي غير واحد من أهل العلم تواترها و هي متواترة تواترا معنويا، لكثرة طرقها و اختلاف مخارجها و صحابتها و رواتها و ألفاظها، فهي ـ بحق ـ تدل علي أن هذا الشخص الموعود به أمره ثابت و خروجه حق.

و قد رأينا أهل العلم أثبتوا أشياء كثيرة بأقل من ذلك و الحق أن جمهور أهل العلم، بل هو الاتفاق: علي ثبوت أمر المهدي و أنه حق و أنه سيخرج في آخر الزمان و أما من شذّ من أهل العلم ـ في هذا الباب ـ فلا يلتفت إلي كلامه في ذلك.

قضيه مهدويت، قضيه روشني است، احاديث در اين باره مستفيض هستند؛ بلكه متواتر هستند ... .

مجلة الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، العدد 3، السنة الأولي 1388، في ذيل محاضرة عبد المحسن العباد.

همچنين آقاي ناصر الدين الباني ـ كه از او به بخاري دوران تعبير مي كنند ـ شبيه اين عبارت را دارد.

مجله التمدن الإسلامي الدمشقية، شماره 27 و 28، سال 22، ص642

رابطة العالم اسلامي كه در حقيقت مركز فرهنگي وهابيت است، در ماه مي سال 1976 ميلادي رسماً اعلام كرد:

فإنّ الاعتقاد بظهور المهدي يعتبر واجباً علي كل مسلم و هو جز من عقائد أهل السنة و الجماعة و لا ينكر ذلك إلاّ كلّ جاهل أو مبتدع.

اعتقاد به ظهور مهدي، يك امري است واجب بر همه مسلمانان. اين عقيده، جز عقائد اهل سنت و جماعت است و جز جاهل و نادان و بدعت گذار، كسي نمي تواند اين عقيده را انكار كند.

مشكل ما با وهابيت، نسبت به وجود حضرت ولي عصر (ارواحنا له الفداء) ولادت آن حضرت و اين كه آيا حضرت مهدي (عليه السلام) از نسل امام عسكري (عليه السلام) است؟ و در سال 255 هجري به دنيا آمده است يا نه؟ مورد اختلاف با وهابيت همين است كه اينها قاطعانه در برابر اين عقيده شيعه ايستاده اند. اگر فرصتي شد امشب يا در يك جلسه ديگر، آمار انبوهي از علماء بزرگ اهل سنت را اعلام خواهيم كرد كه صراحتاً در كتاب هاي خودشان گفته اند كه حضرت مهدي (عليه السلام) در سال 255 هجري يا در سال 258 هجري از نرجس خاتون و امام عسكري (عليه السلام) به دنيا آمده است. من آمار 120 نفر از علماي اهل سنت را جمع كرده ام كه همگي اعتراف دارند بر ولادت آقا امام مهدي (عليه السلام).

* * * * * * *

آقاي هدايتي

نظرات علماء بزرگ اهل سنت را كه اعتراف و اقرار دارند بر ولادت حضرت مهدي (عليه السلام) در سال 255 هجري، براي ما بيان بفرماييد.

استاد حسيني قزويني

در رابطه با شخصيت هاي اهل سنت كه در رابطه با ولادت حضرت مهدي (عليه السلام) سخن گفته اند، من فقط چند نمونه از علماء أنساب كه حرف اول را آنها مي زنند و بعد چند نفر از شخصيت هاي برجسته را عرض مي كنم.

اعتراف علماء أنساب اهل سنت بر ولادت حضرت مهدي (عليه السلام)

1. ابو نصر سهل بن عبد الله

ايشان از أعلام قرن چهارم است و در كتاب سر السلسلة العلوية، صفحه 39 صراحت دارد بر اين كه حضرت مهدي (عليه السلام) فرزند امام عسكري (عليه السلام) به دنيا آمد و او را قائم و حجت مي دانند.

بعد مي گويد:

هيچ اشكالي در نسب آن حضرت نيست؛ ولي به خاطر برخي از مسائل سياسي، برادرش جعفر آمد و ميراث امام عسكري را ادعا كرد.

2. فخر رازي

ايشان از شخصيت هاي برجسته اهل سنت است و وفاي 606 هجري و صاحب تفسير كبير و صراحت دارد:

فله إبنان و بنتان. أما الإبنان فأحدهما صاحب الزمان و الثاني موسي درجه في حيات أبيه.

امام عسكري 2 دختر و 2 پسر داشتند. يكي از آن 2 پسر، صاحب الزمان است و ديگري موسي بوده كه در زمان حيات پدرش از دنيا رفته است.

الشجرة المباركة في أنساب الطالبية، ص78

3. محمد امين

ايشان از شخصيت هاي بلند آوازه اهل سنت است در شناخت أنساب و قبائل عرب و در كتاب سبائك الذهب في معرفة قبائل العرب، صفحه 364 صراحت دارد:

محمد المهدي و كان عمره عند وفات أبيه، خمس سنين.

عمر مهدي، هنگام وفات پدرش 5 سال بوده است.

آقاي علوي در كتاب المجدي في انساب الطالبين، صفحه 130 و إبن عنبه در عمدة الطالب في أنساب آل أبي طالب، صفحه 199 اين تعبير را دارند.

اعتراف علماء اهل سنت بر ولادت حضرت مهدي (عليه السلام)

1. إبن اثير جزري

آقاي إبن اثير جزري، در الكامل في التاريخ، جلد 7، صفحه 274 صراحت دارد بر ولادت امام زمان (عليه السلام) در سال 255 هجري كه در هنگام وفات آقا امام عسكري (عليه السلام) حضرت در قيد حيات بوده است.

2. إبن خلكان

آقاي إبن خلكان از استوانه هاي علمي اهل سنت در كتاب وفيات الأعيان، جلد 4، صفحه 176 مي فرمايد:

كانت ولادته يوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس و خمسين و مأتين.

ولادت مهدي در روز جمعه نيمه شعبان، سال 255 هجري بوده است.

3. ذهبي

آقاي ذهبي در كتاب هاي متعددش در اين زمينه سخن گفته است. در تاريخ اسلام، در وفيات 251 تا 260 آورده است:

و أما إبنه محمد بن الحسن الذي يدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة، فولد سنة ثمان و خمسين و قيل سنة ستة و خمسين.

حضرت مهدي، فرزند عسكري در سال 258 يا 256 هجري به دنيا آمده است.

همين تعبير را در سير اعلام النبلاء، جلد 13، صفحه 119 دارد. شبيه اين عبارت در كتاب العبر في خبر من غبر، جلد 5، صفحه 37 دارد.

آقاي زركلي وهابي ـ از وهابيون معاصر ـ كه در حقيقت تراث وهابيت را در كتاب الأعلام زنده كرد، مي گويد:

ولد في سامرا و مات أبوه و له من العمر خمس سنين و قيل في تاريخ مولده ليلة نصف شعبان سنة خمس و خمسين و مأتين.

مهدي در سامرا به دنيا آمد، در حالي كه 5 سال بيشتر نداشت، پدر خود را از دست داد. مي گويند او در نيميه شعبان سال 255 هجري به دنيا آمده است.

اين ها نمونه هايي بود كه من عرض كردم. إن شاء ا... باز هم در مناسبت هاي بعدي بيشتر توضيح مي دهيم.

* * * * * * *

سوالات بينندگان

سوال:

با توجه به اين كه در مسجد النبي نام تمامي ائمه شيعه و از جمله امام زمان (عليه السلام) نوشته شده و البته در زمان عثمان نوشته شده و اين كه نسبت به آن زمان اين مسجد وسيع تر هم گشته است و دوباره ساخته شده است، چطور دولت وهابي اجازه داده است كه نام ائمه شيعه دوباره نوشته شود؟

همان كسي كه شما از او نام برديد، بارها در برنامه شان ادعا كرده اند كه امام عسكري (عليه السلام) فرزندي نداشته است.

ديگر اين كه ايشان يك تهمت بسيار زشتي به يكي از علماء بزرگ شيعه؛ يعني سيد شرف الدين موسوي زده است كه ايشان ـ نعوذ بالله ـ فتوي داده اند كه اگر دو مرد سفرشان طولاني شود و همسرشان همراه آنها نباشد، مي توانند با هم ديگر نزديكي كنند.

البته من مي دانم كه اين مطلب دروغ است؛ ولي شما بيشتر توضيح دهيد.

جواب:

عزيزاني كه به مكه و مدينه مشرف شده اند، تقريبا در حدود 30 متري فاصله قبر نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) كه فضايي باز است، ديده اند كه اسامي صحابه و ائمه (عليهم السلام) و نام مقدس آقا ولي عصر (عليه السلام) به نام محمد بن الحسن در آن جا نقش بسته است. گرچه آنها پارسال يا قبل از آنآمده اند اين محمد بن الحسن را طوري تنظيم كرده اند كه اين ميم و دالش را خدشه دار كرده اند تا محمد بن الحسن خوانده نشود.

اما اين كه اين آقاي معلوم الحال گفته است كه كاشف الغطاء گفته در سفرها همجنس بازي چنين و چنان است، من نمي خواهم خيلي روي اين مطلب مانور بدهم. خود اين آقا بنابر آن چه كه در سايت ها و برخي از اخبار آمده و خودش هم به آن اتهامي كه از ايران فرار كرد و ديگر جرأت آمدن ندارد، اين است كه آن اتهام شنيعش را به آقا امام صادق (عليه السلام) يا مرحوم كاشف الغطاء نسبت مي دهد. بله، اين مطلب در همان كتاب لله ثم للتاريخ كه ما در جلسه گذشته درباره اش صحبت كرديم، آمده است. كتابي كه نويسنده اش موهوم و خيالي است و چنين مؤلفي وجود خارجي ندارد. ايشان در آن كتاب يك عبارت خيلي وقيحي را از قول مرحوم كاشف الغطاء، به آقا امام صادق (عليه السلام) نسبت داده است كه فرمود:

اذا طال بك السفر، عليك بنكاح الذكر

با اين كه اين مؤلف نه يك لحظه كاشف الغطاء را ديده و نه وجود خارجي دارد. من در همين كتاب قصة الحوار الهادي، صفحه 232 مناظره اي پيرامون اين كتاب داشتم با جناب آقاي شيخ محمد بن جميل زينو در مكه مكرمه آورده ام.

* * * * * * *

سوال:

خداوند تبارك و تعالي در سوره انعام آيه 50 مي فرمايد:

قُلْ لَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَ لَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَي إِلَيَّ ...

اي پيامبر! به مردم بگو: من علم غيب نمي دانم و خزانه هاي خدا هم پيش من نيست و ملائكه هم نيستم.

يعني پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) نمي دانست كه يك ساعت بعد چه اتفاقي خواهد افتاد. آيا با اين حال پيامبر امين (صلي الله عليه و آله) دستور خدا و قرآن كريم را عمل كرده و به مردم گفته كه من غيب نمي دانم يا اين كه از طرف خودش قصه بافي كرده و خبر از هزاران سال بعد داده است؟

لذا اگر 400 حديث كه براي امام زمان (عليه السلام) كه سهل است، 4 ميليارد حديث هم درست كنند، روز قيامت مي فهمند تهمت به خدا و پيامبر زدن چه عواقبي دارد؟

جواب:

بعضي از افراد با وقيح ترين عبارات كه واقعاًَ زيبنده انسان نيست، مي آيند در بعضي از جاها از مراجع تقليد و ائمه (عليهم السلام) تعبير مي كنند كه خدا مي داند من خجالت مي كشم آن عبارت ها را نقل كنم.

من براي روشن شدن اذهان مخاطبين عزيز و گرامي، چه شيعه و چه سني عرض مي كنم كه ما در قرآن آيات متعددي داريم:

وَ عِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ

سوره أنعام/آيه59

كاملاً واضح و روشن است. ولي اين از صفات يهود و نصاري است كه:

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ

سوره بقره/آيه85

خداوند كه در آيات متعدد مي فرمايد:

علم غيب را جز خدا نمي داند

در سوره جن، آيه 26 و 27 صراحت دارد:

عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَي غَيْبِهِ أَحَدًا / إِلَّا مَنِ ارْتَضَي مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا

خداوند بر غيب خودش احدي را آگاه نمي كند / مگر كسي را كه از او راضي باشد

در اين آيه صراحت دارد كه خداوند اگر از كسي راضي باشد، همانند پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) ، بر علم غيب خودش او را آگاه مي كند.

اين آيه قرآن است. ما روايات متعدد داريم كه نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) از آينده خبر داده است. بعضي ها در زمان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) به وقوع پيوسته است و بعضي ها بعد از او به وقوع پيوسته است.

آقاي إبن تيميه، صراحت دارد بر اين كه افرادي از صحابه و عده اي ديگر علم غيب مي دانستند و از آينده خبر مي دادند. جالب اين است كه آقاي إبن تيميه در كتاب منهاج السنة، جلد 8، صفحه 135 صراحت دارد:

بعضي از افرادي كه جادوگري بلد هستند، از آينده خبر مي دهند، مدعيان نبوت، علم غيب داشتند.

حتي گفته اند كه خود إبن تيميه داراي علم غيب بوده است. إبن قيم جوزيه ـ شاگرد إبن تيميه ـ در كتاب مدارج السالكين، جلد 2، صفحه 489 مي گويد:

إبن تيميه قبل از اين كه قوم مغول و تاتار حمله كنند، از حمله آنها به ما خبر داد و بعد از 5 سال اين قضيه اتفاق افتاد.

و جالب اين است كه مي گويد:

إبن تيميه مي گفت: من بر لوح محفوظ اطلاع دارم.

لوح محفوظي كه أحدي جز خداوند از آن خبر ندارد، آقاي إبن تيميه از آن اطلاع داشت.

فلما أكثروا عليّ قلت: لا تكثروا، كتب اللّه تعالي في اللوح المحفوظ: إنّهم مهزومون في هذه الكرة و أنّ النصر لجيوش الإسلام.

قال: أطعمت بعض الأمراء و العسكر حلاوة النصر قبل خروجهم إلي لقاء العدوّ و كانت فراسته الجزئية في خلال هاتين الواقعتين مثل المطر.

در لوح محفوظ چنين آمده است: فلان لشكر شكست مي خورد و فلان لشكر پيروز مي شوند.

مدارج السالكين، ج 2 ص 489

جالب تر از اين آقاي إبن قيم جوزه در همان كتاب مدارج السالكين، جلد 2، صفحه 490 مي گويد:

إبن تيميه، استاد من، نسبت به امور باطني و آينده من چند مورد خبر داد و دقيقاً همان طوري كه إبن تيميه خبر داده بود، به وقوع پيوست.

اين آقايان براي إبن تيميه كه اگر بگويد من از لوح محفوظ اطلاع دارم، از آينده خبر دارم، هيچ اشكالي نمي گيرند، ولي اگر شيعه بيايد و بگويد كه رسول اكرم (صلي الله عليه و آله)، امير المؤمنين (عليه السلام)، امام صادق (عليه السلام) ساير ائمه (عليهم السلام) از آينده خبر مي دهند، آسمان و زمين خراب مي شود و كفر شيعه ثابت مي شود.

* * * * * * *

سوال:

در رابطه با مسجد جمكران توضيح بدهند. اين مسجد چه قدر قدمت دارد؟

جواب:

مرحوم نوري (ره) در كتاب جنة المأوي، صفحه 286، حكايت 44 اين قضايا را مفصل توضيح داده است. مرد بزرگواري به نام حسن جمكراني در عالم رؤيا خدمت آقا ولي عصر (عليه السلام) مي رسد و به دستور حضرت، مسجد را مي سازد و براي صادق بودن رؤيايش يك نشانه اي مي دهد كه آن نشانه كاملاً جواب مي دهد. آن گوشت بزي را كه به افراد مريض و صعب العلاج داده بودند، همگي شفا پيدا كردند و اين قضيه خيلي روشن است. الآن در شب هاي جمعه و شب هاي چهارشنبه، بعضاً بيش از 300 هزار نفر از شهر هاي مختلف به جمكران مي آيند. من بعضي از دوستان را مي شناسم از شهر قزوين، حدود 25 سال است كه در تمام شب هاي چهارشنبه قبل از اذان صبح در آن جا حاضر مي شوند. اين را نيز بگويم كه مردم اگر نتيجه نگيرند، 25 سال مرتب هر هفته نمي آيند. عنايات زيادي ديده شده است. من خودم چندين مورد را شخصاً از مسجد مقدس جمكران ديده ام.

* * * * * * *

سوال:

برنامه شبكه سلام براي جوانان خيلي مفيد نيست.

جواب:

شايد 90٪ كساني كه به ما ايميل مي زنند و تشكر مي كنند ، از جوانان هستند. حتي همين چند روز پيش من تهران بودم، يك جوان سني 22 ساله گفت من دانشجوي پزشكي در دانشگاه تهران هستم و برنامه هاي شما را مي بينيم. با اين كه عقيده شما را قبول ندارم، از برنامه هاي شما حداكثر استفاده را مي كنم. براي ما هم دعا مي كرد.

همين چند ماه قبل بود كه 25 نفر از جوانان از يكي از استان هاي داخل كشور آمده بودند به قم و به بركت همين برنامه ها به مذهب اهل بيت (عليهم السلام) مشرف شدند و خدمت يكي از مراجع عظام تقليد رسيديم و ايشان هم آنها را مورد محبت قرار دادند.

از خود لندن ما تماس هاي متعدد داشته ايم از جوانان. جواناني كه فريب وهابيت را خورده بودند، با اين برنامه هاي ما از آنها بريدند و دوباره به دامن اهل بيت (عليهم السلام) برگشتند.

همين هفته قبل بود كه فردي از سوئيس زنگ زده بود و مي گفت كه جوانان ما حداكثر استفاده را از اين برنامه دارند.

فردي از آلمان زنگ زده بود و مي گفت وهابيت در اينجا تبليغ مي كند و تنها پناهگاه ما همين برنامه هاي شما در شبكه سلام است و ما از اين برنامه ها نهايت استفاده را مي كنيم.

3 ، 4 نفر از اساتيد و دانشجوياني كه در آنجا تدريس مي كنند، در مشهد با ما ديدار داشتند و گفتند اين برنامه هاي شما را پياده مي كنيم و يك جلسه شما را 3 ، 4 جلسه تدريس مي كنيم.

عزيزي از كانادا آمده بود و ما را پيدا كرد و گفت: فلاني شما خودت خبر نداري كه اين برنامه هاي شما در ميان جوانان چه انقلابي به پا كرده است و اين جوانان ما نهايت تلاش را مي كنند تا اين برنامه مستقيم و زنده شما را ببينند، نه برنامه تكرار را.

* * * * * * *

سوال:

آيا امام زمان (عليه السلام) در همان دوران كودك غيبت شان آغاز شد؟ چند مدت طول كشيد؟ ايشان در ميان مردم چند سال زندگي عادي داشتند؟

جواب:

غيبت حضرت مهدي (عليه السلام) قبل از ولادتش آغاز شد. همانند حضرت موسي (عليه السلام). وقتي در سال 255 هجري به دنيا آمد، امام عسكري (عليه السلام) ايشان را به تعدادي از ياران خود نشان داد. هم چنين به تعدادي از شخصيت هاي بزرگ شيعه كه از قم رفته بودند، امام زمان (عليه السلام) را نشان داد. آنها از حضرت سؤال كردند و حضرت هم جواب داد. غيبت رسمي حضرت هم بعد از شهادت امام عسكري (عليه السلام) در سال 260 هجري هجري آغاز شد و تا سال 329 هجري غيبت صغري بود و بعد از سال 329 هجري غيبت كبري آْغاز گرديد.

* * * * * * *

* * * * * * *

* * * * * * *

««« و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته »»»



Share
1 | مهفام عليزاده | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ١٧ آبان ١٣٨٧ |
سلام من دانشجوي كارشناسي ارشد رشته علوم قرآن و حديث از دانشگاه تهران هستم . من نمي دانم كه چگونه بايد از شما تشكر كنم ! البته مي دانم كه شما هيچ نيازي به تشكر من و امثال من نداريد چون خود حضرت ولي عصر (عج) قطعاً به شما توجهات و عنايات ويژه دارند و اين براي شما كافي است اما من وظيفه خود ديدم كه مراتب سپاسگزاري را به جا آورم. من از اين گفتگو و سخنراني بي نهايت استفاده كردم و چون پايان نامه من در مورد مهدويت است ، از فرمايشات آقاي قزويني كمك زيادي گرفتم . باز هم متشكرم . اجرتان با صاحب الزمان .
يا علي
خداحافظ
2 | رحيم عليمي | Iran - Tehran | ١٧:٢٤ - ٣٠ شهریور ١٣٨٩ |
سالهادنبال چنين مطالبي بودم دنبال مطالبي بودم كه باخواندن آنها بتوانم در مقابل شبهات وهابيا و سنيا راسخ باشم.
خداوند را شاكرم كه من را به اين سايت هدايت كرد.
خداوند شما را با اهل بيت محشورنمايد...
رحيم عليمي از اهواز
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب