2020 October 20 - سه شنبه 29 مهر 1399
گفتگو با آيت الله اشتهاردي درباره كتاب كشکول زمان
کد مطلب: ٥٧٣٧ تاریخ انتشار: ٠٣ آذر ١٣٨٤ تعداد بازدید: 5260
سخنراني ها » پاسخگویی به شبهات
گفتگو با آيت الله اشتهاردي درباره كتاب كشکول زمان

گفتگو با آیت الله اشتهاردی درمورد رد حدیث قرطاس در کتاب کشکول زمان
عمومی 84/09/03

 
  

بسم الله الرحمن الرحيم

تاریخ : 84/09/03

 توجه: در جاهايي كه علامت سه نقطه (...) گذاشته شده است، سخنراني نامفهوم بوده است.

استاد حسيني قزويني

. . .

ما افتخار شاگردي حضرت عالي را داريم. حضرت آيت الله العظمي مكارم با لطفي كه نسبت به بنده دارند، امر كردند كه خدمت حضرت عالي شرفياب شوم. شما مستحضريد كه دشمن، بويژه وهابيت يا آمريكا، دنبال اين هستند كه براي ايجاد اختلاف ميان شيعيان، مداركي پيدا كنند. بنده حدود 200 مناظره با وهابي ها در مكه مكرمه داشتم. در ماه رجب و شعبان و رمضان هم آنجا بودم و جلسات خيلي خوبي با مفتيان عربستان سعودي و اساتيد دانشگاه و علماء و اساتيد حوزه هاي علميه داشتيم. من معتقدم كه اسلام از مكه طلوع كرده است و امام زمان (عليه السلام) هم از مكه ظهور مي كند و كار اساسي هم بايد از مكه شروع شود.

نمي دانم كه امروز متوجه شده ايد كه طلاب حوزه علميه در اطلاعيه اي، به جناب عالي اهانت و جسارت كردند. وقتي من شنيدم، والله! قلبم به درد آمد. الان هم خدمت حضرت آيت الله العظمي مكارم بودم و خدمت حضرت آيت الله العظمي ميلاني هم زنگ زدم و گفتند كه اين كار، قطعا كار دشمنان شيعه است و مي خواهند با اين كار، ايجاد اختلاف كنند. يك شيعه، هم چنين حرف و تعبيري را براي يك چهره شناخته شده در حوزه علميه نمي زند و قطعا دشمنان انقلاب و اسلام و شيعه مي خواهند ما را به جان هم بياندازند و چند نفر از يكي حمايت كنند و چند نفر هم از ديگري حمايت كنند و در حوزه علميه ايجاد مفسده نمايند.

شما در كتاب خود - كشكول زمان - ، تعبيري را از حضرت علي (عليه السلام) آورده ايد و خدمت حضرت آيت الله العظمي فاضل بودم كه ايشان مي فرمود:

ايشان - كه اين مطلب را - نوشته است، ممكن است ايشان از باب خطا يا جهل مركب باشد.

اين كلمه ممكن، مقداري زياد است و نوشته است:

إِنَّا أَوْ إِيَّاكُمْ لَعَلَي هُدًي أَوْ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ

سوره سبأ/آيه24

مي گويد اين نشان مي دهد طرفي كه اعتراض كرده، همه را كافر خطاب كرده است، در حقيقت اين سخن رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) به كفار است.

بنده كه خدمت حضرت آيت الله العظمي مكارم بودم، فرمودند كه نقل اين مطلب، چه بسا بيشتر از خود كتاب موهن تر است.

حضرت آيت الله اشتهاردي

آنچه كه بنده نوشتم، يهودي ها از قول پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) ... . در الغدير، جلد5، علامه اميني (ره) ... .

در صحيح مسلم آمده است:

عبيد الله ابن سعيد حدثنا يزيد بن هارون أخبرنا إبراهيم بن سعد حدثنا صالح بن كيسان عن الزهري عن عروة عن عائشة، قالت: قال لي رسول الله صلي الله عليه و سلم في مرضه: أدعي لي أبا بكر أباك و أخاك حتي أكتب كتابا فإني أخاف أن يتمني متمن و يقول قائل أنا أولي و يأبي الله و المؤمنون إلا أبا بكر.

صحيح مسلم، ج7، ص110

علت اين كه اين ها اين را در كتاب شان نوشته اند، با اين كه حديث ثقلين كه فوق تواتر است، در كتاب شان كه صحيح بخاري است، ننوشته است و يك حديثي كه بر ضد آن است، مي گويند كه عمر گفته است آيه:

الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا

سوره مائده/آيه3

براي ... است و مي گويد پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه ... گفته است درباره ابوبكر است. اگر راست است كه راست است و اگر دروغ است كه دروغ است. اگر بنا است كه منشأ همه اين حديث، منتهي مي شود به بخاري و علماء ديگر هم كه ذكر و اشاره كرده اند به علامه مجلسي (ره) و حق اليقين و ... عمر در آخرش مي گويد:

فلتة.

حضرت آيت الله العظمي بروجردي مي فرمودند:

حديث ثقلين مربوط به احكام است. يعني احكام خدا را بايد ... . يك اشتباهي از صدر اسلام شده است. خيال مي كنند هر كسي كه حكومت را به دست گرفت، بيان احكام هم به دست اوست و او بايد حلال و حرام را بگويد. از صدر اسلام تا به حال، اهل سنت هنوز هم حاكمان شان هر چه را بگويند حلال است، حلال و هر چه را بگويند حرام است، حرام است. اين از صدر اسلام اشتباه شده است. چرا بيان احكام را نمي آيند از اهل بيت (عليهم السلام) ياد بگيرند؟

پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) تعيين نكرده است در حديث دوات و قلم كه چه چيزي را مي خواست بنويسد. اين را علماء ما مي گويند كه يعني فلان چيز را مي خواست بنويسد. اين دو حديث، يا هر دو دروغ است يا راست است و نمي شود كه يكي راست باشد و يكي دروغ. اين ها را بايد توجه كنند.

استاد حسيني قزويني

ما يك قاعده الزام داريم. آن چيزي كه به نفع خودشان است، ما نمي پذيريم و اين به نفع شان است. آنجايي كه به ضررشان است ... .

حضرت آيت الله اشتهاردي

اين را براي فضيلت عمر ذكر كرده اند. يعني مي خواهند بگويند عمر در اندازه اي بود كه نگذاشت اطراف پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) شلوغ شود و گفت كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در حال هذيان است. من خطاب كردم به اهل سنت و جماعت كه شمائي كه مي گوييد رئيس تان گفته است:

إن الرجل ليهجر

اگر كسي عقيده اش اين باشد كه پيامبر هذيان گو داريم، جانشين او هم هذيان گو است.

من نظرم اين است كه عمر و ابوبكر، نظر به حضرت علي (عليه السلام) ندارند. در چند جا اين را به طرق مختلف نقل كرده اند. هيچ كدام از اين ها ندارند كه بنويسند حضرت علي (عليه السلام) ... .

طوري نيست كه اين را شيعه ها جعل كرده باشند يا صدوق (ره) يا مفيد (ره) يا بخاري. اين قال حدثنا فلان تا آخرش را كه منتهي به ابن عباس كرده اند، راوي هاي جلويي چه كاره بودند؟ از دشمنان اهل بيت (عليهم السلام) بودند. خود بخاري هم از دشمنان سرسخت ناصبي بود كه يك حديث ثقلين را نقل نكرده است. ما خداي نكرده نسبت جهالت به آنها نمي دهيم، ولي آنها تتبع نكرده اند و ببينند كه در اين حديث چه خبر بوده است.

استاد حسيني قزويني

يكي از علماي بزرگ اهل سنت به نام عبد الرحمن سليمي - استاد حوزه علميه زاهدان - جديدا كتابي نوشته است و مي گويد:

اين حديث دروغ است و دشمنان ما اهل سنت اين را وارد صحيح مسلم و صحيح بخاري كرده اند.

حضرت آيت الله اشتهاردي

گاهي بحث بر مرجعيت است كه كمك به حوزه علميه مي كنند و حافظ حوزه علميه هستند، ما خودمان نوكر آنها هستيم. اما يك بحث اين است كه آدم احاديث را بررسي بكند و ببيند كه در اين حديث چه خبر بوده است. 11 حديث نقل كرده است و يكي را هم آيه اليوم أكملت لكم دينكم را نقل كرده و گفته كه در روز عرفه بوده است. از اين خراب تر اين كه آقاي طبرسي (ره) اين را از سُلِيْم بن قيس هلالي نقل كرده است و در آنجا مي گويد:

بعد از اين كه عمر اين حرف را زد، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود:

أخبرني جبرئيل

كه خدا خواسته است كه اختلاف باشد

بعد مي گويد:

نوشت و سلمان و ابوذر و مقداد را شاهد جمع كرد كه من نوشتم و در آنجا نوشت علي.

آن وقت اين مي گويد كه خدا خواسته است اختلاف باشد. همه ادله اي كه مي گويد بين أمت اختلاف باشد بهتر است، اين مي گويد كه جبرئيل به من گفت كه خدا خواسته است تا اختلاف باشد. اين ها را جمع آوري كنند تا ببينند سر اين حديث چه خبر بوده است. به خاطر شدت محبتي كه ما به اهل بيت (عليهم السلام) داريم، حديث دوات و قلم را به علي بن أبي طالب (عليه السلام) نسبت مي دهيم. اين ها مي گويند دوات و قلم بين ابوبكر و عمر بوده است. در مجمع البحرين آمده است كه عمر گفت:

كانت بيعة ابوبكر قلتة، وقي الله شرها.

مجمع البحرين للشيخ الطريحي، ج3، ص424

مي خواست بگويد كه بنا بود من خودم خليفه شوم، ولي خداوند شرش را ردّ كرد. اين را مي خواهد بگويد، نه اين كه ابوبكر ناحق بوده است. مجموع اين را ببيند، بعد نگويند كه اين جوري است و فلان.

استاد حسيني قزويني

إبن أبي الحديد مي گويد:

إن رسول الله أراد أن يصرح بإسم علي فمنعته.

شرح نهج البلاغة لإبن أبي الحديد، ج12، ص21

حضرت آيت الله اشتهاردي

در حديث نيامده است حضرت علي (عليه السلام)؛ او خودش معنا كرده است. ما همان طوري معنا مي كنيم. اما صحيح مسلم قبل از إبن إبي الحديد بوده است و بخاري هم قبل از او بوده است و بعد از او نَسائي و بعد هم ترمذي است؛ همه اين ها متأخر بوده اند. اين حديث را يهودي ها جعل كردند ... . در زمان خود پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي گويد:

لقد كثر الكذاب عليّ

آن كذاب ها، مسلمان نبودند، يهودي ها بودند. حديثي را از مجمع البيان نقل كردم:

12 نفر از يهودي ها جمع شدند و گفتند:

... آمنوا وجه النهار و اكفروا اخره لعلهم يرجعون

بيائيد در روز مسلمان بشويم و در غروب بگوييم محمد، آن نيست كه پيامبر باشد و دين او باطل است و... .

مجمع البيان للشيخ الطبرسي، ج2، ص322

اين ها با اسلام طرف هستند، نه با حضرت علي (عليه السلام) و نه با عمر. اين را يهودي ها درست كردند.

من خطاب كردم به اهل سنت كه شما بيائيد اين احاديث را از كتاب هاي تان بيرون بريزيد. ولايت اميرالمؤمنين (عليه السلام) بيش از هزار دليل دارد؛ اين جزء ادله نيست. آقايان بايد احاديث را بررسي بفرمايند و همان حديث را ببريد خدمت حضرت آيت الله العظمي مكارم و بگوييد اين حديث را چه كار بكنيم؟ اين را قبول نداريم. چرا آن يكي را قبول داريم و اين را قبول نداريم؟

استاد حسيني قزويني

جناب بزرگوار، ما دست شما را مي بوسيم. ولي اين فرمايش حضرت عالي كاملا نادرست است. عذر مي خواهم از شما! اين كه يهودي ها و غير مسلمانان جعل كردند، من بيش از 200 بار با وهابيت مناظره كرده ام. اين كه مي گويد:

لقد كثر الكذاب عليّ

منظورش يهودي ها نيستند. اين آيه:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَي مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

سوره حجرات/آيه6

درباره يك مسلمان آمده است.

حضرت آيت الله اشتهاردي

مسلمانان نبودند كه به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) دروغ مي بستند، بلكه آن كذاب هايي بودند كه خودشان را به شكل اسلام درآورده بودند.

استاد حسيني قزويني

حاج آقاي بزرگوار! اميرالمؤمنين (عليه السلام) در كافي خطاب مي كند:

در زمان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كار به جايي رسيد كه همين صحابه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) دروغ مي بستند به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم).

حضرت آيت الله اشتهاردي

آنها يهودياني بودند كه خودشان را به شكل صحابه درآورده بودند.

استاد حسيني قزويني

ما كه علم غيب نداريم.

حضرت آيت الله اشتهاردي

پس اين 12 نفر از يهوديان كه اين توطئه را در حق پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي كنند، يعني چه؟

استاد حسيني قزويني

اين براي مدينه است و اين ها از همان اول مي خواستند همين كار را بكنند. اميرالمؤمنين (عليه السلام) در كافي مي فرمايد:

تعدادي از صحابه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را ديده بودند و ايمان آورده بودند، ولي حقيقت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را درك نكرده بودند، دروغ بستند به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) برخاست:

حتي قام خطيبا، فقال: أيها الناس! قد كثرت علي الكذابة، فمن كذب عليّ متعمدا فليتبوّء مقعده من النار.

الكافي للشيخ الكليني، ج1، ص62

حضرت آيت الله اشتهاردي

اين ها يهودي بودند.

استاد حسيني قزويني

وليد بن مغيره كه درباره اش آمده است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَي مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

سوره حجرات/آيه6

آيا يهودي بود و مسلمان شد؟

مگر خود طلحه يهودي بود؟ كه آمده است:

ما لكم تسوؤن رسول الله صلي الله عليه و آله؟

حضرت آيت الله اشتهاردي

وليد مي گفت كه آنها مي خواهند بيايند شما را بكشند و دروغ گفت. ولي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: دروغ هايي را به من نسبت مي دهند.

استاد حسيني قزويني

اين روايت را اهل سنت نقل نكرده اند و در كتاب هاي اهل سنت نيست:

قد كثرت علي الكذابة، فمن كذب عليّ متعمدا فليتبوّء مقعده من النار.

در كافي آمده است:

منافقيني كه مسلمان شده بودند و نفاق داشتند.

همين عمر در صلح حديبيه گفت:

والله! ما شككت منذ أسلمت إلا يومئذ، فأتيت النبي صلي الله عليه و سلم ...

صحيح ابن حبان، ج11، ص224 - المصنف لعبد الرزاق، ج5، ص339 - المعجم الكبير للطبراني، ج20، ص14 - الدر المنثور للسيوطي، ج6، ص77 - تاريخ مدينة دمشق لإبن عساكر، ج57، ص229 - تاريخ الإسلام للذهبي، ج2، ص371 - تفسير الثعلبي، ج9، ص60 - تفسير البغوي، ج4، ص202

در توقيع آقا حضرت ولي عصر (ارواحنا فداه) به شيخ مفيد (ره) آمده است:

ما اسلموا و لكن استسلموا.

حضرت آيت الله اشتهاردي

حضرت آيت الله العظمي نجفي مرعشي مي فرمود:

جد ابو حنيفه، مجوسي بوده است.

استاد حسيني قزويني

عليٰ أيّ حالٍ، اگر عمر مي گويد:

إن الرجل ليهجر

مسلمانان دو دسته شدند. يك دسته گفتند:

قالوا ما قال عمر

حضرت آيت الله اشتهاردي

جمله ما شككت از طريق اهل سنت نيست؛ شيعيان نقل كرده اند.

استاد حسيني قزويني

همه اهل سنت نقل كرده اند. من 50 دليل از كتاب هاي اهل سنت مي آورم كه اين حديث را نقل كرده اند. قبول داريد كه من 50 دليل از اهل سنت بياورم؟

حضرت آيت الله اشتهاردي

اين ها از متأخرين هستند.

استاد حسيني قزويني

اكثر اين ها براي قرن سوم و چهارم هستند.

حضرت آيت الله اشتهاردي

طبري اعتبار ندارد.

استاد حسيني قزويني

طبري براي اهل سنت معتبر است. ابن تيميه ناصبي - بنيان گذار وهابيت - مي گويد كه طبري را قبول دارد. آقاي ابن خلدون مي گويد كه بهترين تاريخ براي ما، تاريخ طبري است.

حضرت آيت الله اشتهاردي

ابن خلدون در مقدمه اش نوشته است:

مطالبي را كه از طبري نقل مي كنم، تجاوز نمي كنم. به دليل اين كه او ... اهل سنت تجاوز نكرد و از شيعه ها هم يك روايت هم نقل نمي كند. اين ناصبي سرسخت، بدتر از يهودي است. شاهد اين مي شود كه اين ها يهودي بودند.

اصلا هم چنين مجلسي ـ دوات و قلم و نوشتن وصيت و مانع شدن عمر ـ نبوده است و اين را جعل كرده اند. من كِي گفتم كه عمر آدم خوبي بوده است.

استاد حسيني قزويني

يك مسلمان هم چنين كاري را نمي تواند بكند.

حضرت آيت الله اشتهاردي

شما مي گويي نمي تواند. آن زمان را كه نمي داني چه خبر بوده است.

استاد حسيني قزويني

شما نوشته اي كه اين مطلب را به دروغ به عمر بن خطاب نسبت داده اند.

حضرت آيت الله اشتهاردي

مراد من اين است و در نامه اي هم به اين آقا نوشته ام:

براي ولايت علي بن أبي طالب (عليه السلام) بيش از هزار دليل داريم. به تعداد موهاي سرمان دليل داريم براي إمارت علي بن أبي طالب (عليه السلام). در احتجاج طبرسي، 72 منقبت از اميرالمؤمنين (عليه السلام) نقل شده است. علامه حلي (ره) 2 هزار دليل آورده است و اين - حديث دوات و قلم - ، يكي از آنها نيست. اين ها دليل بر ولايت نيست. اخيرا اشتباه كرده اند كه مي گويند يكي از محكم ترين ادله براي ولايت حضرت علي (عليه السلام)، اين حديث - دوات و قلم - است. در حديث دوات و قلم نيامده است كه كتابي بياوريد تا نام علي را بنويسم.

شما عقيده خودتان را مي گوييد و درست است؛ ولي حديث اين را ندارد. بعضي وقت ها حضرت آيت الله العظمي بروجردي (ره) مي فرمودند:

شيخ طوسي (ره) اين گونه گفته است، اگر ما قبل از شيخ بوديم، اين گونه مي گفتيم يا نه؟

حديث را در زمان صدور آن بايد جستجو كرد.

استاد حسيني قزويني

شما چه دليلي داريد كه هم چنين جلسه اي نبوده است؟

حضرت آيت الله اشتهاردي

دليلي نمي خواهد.

استاد حسيني قزويني

شما مي خواهي بگويي كه در 1400 سال قبل، هم چنين مجلسي نبوده است؟!

حضرت آيت الله اشتهاردي

شما توجه بفرمائيد. هر حديثي را كه انسان پيدا مي كند، بايد بررسي كند ببيند چيست. من كِي گفتم كه عمر آدرم درستي است. ما كه 80 سال است از اميرالمؤمنين (عليه السلام) دَم مي زنيم، حالا بگوييم كه عمر آدم درستي است؟! اين چه احتمالي است در حق كسي كه يك عمر اين گونه زحمت كشيده است؟

استاد حسيني قزويني

شما سوال مرا جواب نداديد كه حضرت عالي چه دليلي داريد بر اين كه حديث جعلي است؟

حضرت آيت الله اشتهاردي

دليل نمي خواهد. دليل من قرآن است. يهودي ها پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را اذيت كردند و بيش از مشركين و بت پرستان، يا اهل الكتاب در قرآن آمده است. اهل كتاب پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را اذيت كرده اند.

استاد حسيني قزويني

آن اذيتي را كه منافقين كردند، نه يهودي ها كردند و نه ... .

حضرت آيت الله اشتهاردي

منافقين، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را قبول نداشتند. دو نفاق داريم: نفاق توحيدي و نفاق نبوتي و ولايتي. مثلا كسي كه دروغ بگويد، جزء منافقين نمي شود. اما نفاق در توحيد، خدا را قبول ندارد و مي گويد خدا يكي است. مگر سوره منافقين نمي گويد:

إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ

سوره منافقون/آيه1

معنا كرده اند كه يعني:

إنكم لكاذبون في قولكم نشهد إنك لرسول الله.

استاد حسيني قزويني

نفاق منافقين چه ربطي به يهوديان دارد؟

حضرت آيت الله اشتهاردي

بيشتر مشكلات پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) با يهوديان و نصاري و اهل كتاب بوده است. اصول كافي يك باب به نام عدل و الإنصاف دارد كه انصاف بالاتر از عدالت است. يعني بينه و بين الله ببيند كه اين نوشته است كه عمر راست مي گويد، ولي مطلب درست است و ... . هم چنين حرفي را كسي در عمرش نزده است. امام خميني (ره) ... پسر شاه محمد در روز اول رحلتش گريه مي كرد و مي گفت كه پدرم را در نجف بي نماز معرفي كردند. اين كه حضرت علي (عليه السلام) را بي نماز معرفي كنيم، كار دشمن است.

استاد حسيني قزويني

شما در اينجا يك ادعايي داريد و مي فرماييد:

هم چنين جلسه اي - در مورد حديث دوات و قلم و مانع شدن عمر از نوشتن - نبود و اين قضايا دروغ است.

در اين 14 قرن - از زمان شيخ مفيد (ره) و سيد مرتضي (ره) - تا الان، آيا تا به حال هم چنين ادعايي كرده اند كه شما كرده ايد؟

حضرت آيت الله اشتهاردي

همين آدم را ركود مي آورد. حضرت آيت الله العظمي بروجردي (ره) مي گفت:

ما اگر قبل از شيخ مفيد (ره) و شيخ طوسي (ره) بوديم چه مي گفتيم؟

اساس مطلب اين است كه قسمتي از روايات را به فرمايش علامه اميني (ره):

سبمائه رواة كذابة

اين ها را چطور معنا كنيم ما؟

استاد حسيني قزويني

چطور اين را كه علامه اميني (ره) ديده است، هم چنين ادعايي كه حضرت عالي داريد، علامه اميني (ره) در الغدير ندارد؟ علامه اميني (ره) همين روايت را آورده و مي گويد:

همين عمر را كه به عنوان خليفه قبول داريد، طبق روايتي كه شما در أصح الكتب بعد از قرآن - صحيح بخاري و صحيح مسلم - آورده ايد، اين خليفه شما، نه به قرآن اعتقاد داشته و نه به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) احترام گذاشته است.

همين روايت دوات و قلم را علامه اميني (ره) در 10 جاي الغدير آورده است و مي گويد حرف عمر بر خلاف اين آيات است.

وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَي

سوره نجم/آيه3

وَ مَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَي وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّي وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِيرًا

سوره نساء/آيه115

حضرت آيت الله اشتهاردي

اينها همه را من ديده ام. قبل از الغدير، علامه مجلسي و شرف الدين فرموده اند.

آنهايي كه دقيق ترند مانند جناب عالي كه از همه احاديث اطلاع داريد و ديده ايد، بايد مردم را مطلع كنيد كه با فلاني صحبت كرده ايم و غرض او اين نيست كه اين حديث درست است و فقط عمر اين كار را نكرده است. اگر اصل اين حديث نباشد، به جايي برنمي خورد؛ نه به ولايت علي بن أبي طالب (عليه السلام) و نه به إمارت او. هزار دليل بهتر از اين داريم كه علامه حلي (ره) ذكر كرده است و اميرالمؤمنين (عليه السلام) ده ها منقبت خود را در احتجاج طبرسي (ره) ذكر كرده و و مردم را به خدا قسم مي دهد و مردم هم مي گويند بله. در آنجا نيامده است كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) مردم را قسم داده باشد كه آيا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) قلم و دوات نخواست تا اسم مرا بنويسد؟ اهل سنت اين را براي فضيلت عمر و ابوبكر نقل كرده اند. صريحا در صحيح مسلم آمده است و مي گويد كه عايشه گفته است:

قال لي رسول الله صلي الله عليه و سلم في مرضه: ادعي لي أبا بكر أباك و أخاك حتي أكتب كتابا، فإني أخاف أن يتمني متمن ... و يأبي الله و المؤمنون الا أبا بكر.

دوات و قلم بياوريد تا ... ، تا دسته اي طمع نكنند ... .

صحيح مسلم، ج7، ص110

استاد حسيني قزويني

بنده با شما هستم و از شما حمايت كردم و أشهد الله و ملائكته در فيضيه گفتم كه حضرت آيت الله اشتهاردي در زهد و عدالت و تقوا ـ نمونه هستند ـ و بلكه من در ايشان معتقد به تالي تلو عصمت هستم. الان حضرت آيت الله العظمي مكارم مي گويد كه اين برداشت شما اشتباه است.

حضرت آيت الله اشتهاردي

اخيرا ترجمه المراجعات را براي من فرستاده بودند و منطبق مي كند حديث دوات و قلم را به حديث ثقلين و احكام خدا. انسان بايد همه حرف هاي شيعه و سني را ببيند و بعدا اعتراض كند. بنده خداي نكرده نمي خواهم ... . چرا اعلاميه پخش مي كنند و مي گويند كه بنده كافر شده ام؟

استاد حسيني قزويني

تقواي شما براي همه محرز است. آنها نمي نويسند. 4 نفر از معاندين مانند امام جمعه كويت مي گويد كه امام جماعت فيضيه مستبصر شده است. او هم نفهميده است. من به عنوان كسي كه خون رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) در رگ هاي ماست، خواهش مي كنم از شما ... .

حضرت آيت الله اشتهاردي

نبوت، مقدم بر مقام شامخ ولايت است. اين ها نبوت را صدمه زده اند. حضرت آيت الله العظمي بروجردي مي فرمودند:

يكي از چيزهايي كه مايه تأسف است، اين است كه تا كنون اسلام از طريق اهل بيت (عليهم السلام) به اروپا معرفي نشده است. اسلامي معرفي شده است كه همه چيز را در پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) ديده اند. بايد بگوييم به تمام اروپا كه اين احاديث را جعل كرده اند و مربوط به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيست و عليه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) جعل كرده اند.

اين ها عليه نبوت و پيامبري پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) جعل كرده اند. چطور مي شود كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) حجاب زنان را نمي فهمد، در آخر هم عُمَر اصرار كرد و آيه حجاب نازل شد. يعني چي؟ يعني چي كه عمر اين همه درباره حجاب با پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) حرف زد و پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هم به حرف عمر گوش نداد و در آخر هم آيه حجاب آمد.

استاد حسيني قزويني

اين ها يك كتابي نوشته اند به نام موافقات عمر كه بين پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و عمر در مواردي اختلاف بوده است و آيه نازل مي شد موافقا لعمر. اين ها تمام موارد را ذكر كرده اند.

حضرت آيت الله اشتهاردي

بالاتر از اين ها اين كه آورده اند:

اگر پيامبري بود، آن پيامبر، عمر بود.

استاد حسيني قزويني

اين حديث را هم آورده اند:

لم لم أبعث فيكم لبعث عمر.

كنز العمال للمتقي الهندي، ج11، ص581 - الكامل لعبد الله بن عدي، ج3، ص155 - ميزان الإعتدال للذهبي، ج2، ص50

حضرت آيت الله اشتهاردي

اين ها را بايد از احاديث خودشان خارج كنند. مي گويند كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هم چنين احاديثي را گفته است. ما كلاه خودمان را قاضي كنيم، اگر ما در زمان بخاري بوديم و اين حديث را مي ديديم، مي فهميديم كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي خواست نام حضرت علي (عليه السلام) را بنويسد و ديگري هم بگويد كه مي خواست نام ابوبكر را بنويسد. راوي هر دو يك نفر است. مگر مي شود كه يك نفر آنجا دروغ بگويد و اينجا راست بگويد؟!

استاد حسيني قزويني

الان اين قضايايي كه پيش آمده و با اين اطلاعيه اي كه من ديدم، خدا شاهد است كه قلبم لرزيد.

حضرت آيت الله اشتهاردي

اين كه اين را به من نسبت داده اند، بايد بگويي كه اين ها را من نگفته ام. ما مي خواهيم اين پيامبر را به اروپا عرضه بداريم. كسي قبول مي كند پيامبري كه ايستاده بول مي كند، پيامبر خاتم است و عامل تمامي آداب است؟! پيامبري كه متوجه حجاب نباشد و در آخر هم عمر متذكر او شود و آيه نازل شود؟!

استاد حسيني قزويني

همين روايات باعث شده كه خيلي از دانشمندان و اساتيد و علماء اهل سنت، شيعه شوند. مي گويند اين مذهبي كه بگويد پيامبرش ايستاده بول مي كند، اين پيامبر به درد ما نمي خورد. پيامبري كه خليفه اش بگويد:

إن الرجل ليهجر

اين مذهب به درد ما نمي خورد. اخيرا كتابي را در حوزه علميه نوشته اند به نام موسوعة من حياة المستبصرين و علماء سني كه در اين 30 ، 40 سال شيعه شده اند، در اين كتاب آورده شده و 14 جلد شده است. من يك دوره را براي شما مي آورم. همين احاديث باعث شده است كه يك استاد دانشگاه اين احاديث را ديده و از اهل سنت دست كشيده و شيعه شده است. چرا؟ مي گويد اگر صحيح بخاري و صحيح مسلم - كه اهل سنت مي گويند اگر اين دو كتاب در خانه اي باشند، مانند اين است كه نبي در آن خانه سخن مي گويد و معتقدند كسي به احاديث صحيح مسلم طعنه بزند و شك كند، زنديق و ملحد است - اين حرف ها را مي زنند، اين مذهب را ما نمي خواهيم.

حضرت آيت الله اشتهاردي

امام خميني (ره) از روز اول فرمود:

اسرائيل بايد از بين برود.

تكيلف را عمل كرده و مردم را آگاهي دادن، غير از عمل خارجي است.

مگر خداوند نگفته است همه كفار معذب اند؟ حرف خدا را هم گوش نمي دهند و نماز نمي خوانند و روزه نمي گيرند. كلام، در گوش دادن نيست، در إعلان است كه ما مي دانيم اين گونه احاديث بر خلاف نبوت است. شما - اهل سنت - كه ادعا داريد پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را قبول داريد، احاديثي را كه بر خلاف نبوت است، از كتاب هاي تان بيرون كنيد تا اروپا ميل به اسلام پيدا كند.

استاد حسيني قزويني

حاج آقا! تنها اين روايات نيست. شما از اول تا آخر اگر بخواهيد اين طور روايات را بيرون كنيد، چيزي از روايات نمي ماند.

حضرت آيت الله اشتهاردي

رواياتي را كه در مورد فروع دين است، با آنها كاري نداريم. بنده نبوت را مي گويم كه اساس ولايت، بعد از نبوت است. اين جور نبي را اگر به دنيا معرفي كنيم، هيچ كس قبول نمي كند. انسان بايد پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را بيشتر از حضرت علي (عليه السلام) دوست داشته باشد.

استاد حسيني قزويني

بر فرض بنده سني هستم. شما به من فرموديد و من اين روايت را بيرون كردم، حديث بال قائما را هم بيرون كردم، آيا با بيرون كردن اين دو روايت، كار درست مي شود؟ خانه از پاي بست ويران است.

حضرت آيت الله اشتهاردي

مطالبي را بنده نوشته ام كه اگر موفق شوم، احاديثي كه بر خلاف نبوت است، جمع آوري مي كنم و همه بايد از اين كتب محو شود.

استاد حسيني قزويني

خب! اگر احاديث جعلي مربوط به نبوت را محو كردند، اين آيه:

يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ

سوره مائده/آيه67

كه مي فرمايد اگر حضرت علي (عليه السلام) را معرفي نكردي، رسالت بي رسالت، او آمده حضرت علي (عليه السلام) را قبول ندارد. ما چه كنيم؟

حضرت آيت الله اشتهاردي

ما كاري به حضرت علي (عليه السلام) نداريم. اثبات ولايت حضرت علي (عليه السلام) هزار دليل دارد.

استاد حسيني قزويني

به شتر گفتند: گردنت كج است. گفت: كجاي من راست است.

شما مي گوييد كه به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) جسارت كردند.

حضرت آيت الله اشتهاردي

دروغ جعل كردند، نه جسارت. جسارت راست است و توهين حساب مي شود.

استاد حسيني قزويني

صحيح مسلم روايت آورده است و مي گويد:

علي بن أبي طالب با عباس عموي پيامبر صلي الله عليه و سلم در زمان خلافت عمر، آمدند نزد عمر و تعداد زيادي از صحابه هم نشسته بودند. عمر گفت:

فلما توفي رسول الله صلي الله عليه و سلم، قال أبو بكر: أنا ولي رسول الله صلي الله عليه و سلم،... فرأيتماه كاذبا آثما غادرا خائنا، ثم توفي أبو بكر و أنا ولي رسول الله صلي الله عليه و سلم و ولي أبي بكر، فرأيتماني كاذبا آثما غادرا خائنا.

وقتي رسول الله (صلي الله عليه و سلم) از دنيا رفت، ابوبكر گفت من جانشين رسول الله (صلي الله عليه و سلم) هستم و نظر شما - علي و عباس - در مورد ابوبكر اين بود كه او دروغ گو و گنه كار و حيله گر و خائن است و وقتي ابوبكر از دنيا رفت، من گفتم جانشين رسول الله (صلي الله عليه و سلم) و ابوبكر شدم و نظر شما در مورد من اين بود كه من دروغ گو و گنه كار و حيله گر و خائن هستم.

صحيح مسلم، ج5، ص152

وقتي ما با اين ها بحث مي كنيم و اين روايت را مي آوريم، فبهت الذي كفر مي شوند.

حضرت آيت الله اشتهاردي

اين ها در مورد نبوت است، نه ولايت. اگر تمام كتب شيعيان را بگرديد، يك روايت از اين مورد نيست.

استاد حسيني قزويني

نبوت بدون ولايت، نبوت نيست. ولايت، باطن نبوت است.

حضرت آيت الله اشتهاردي

امام صادق (عليه السلام) به عبد الله ابن أبي يعفور پيغام داد:

مقامي كه علي بن أبي طالب (عليه السلام) پيدا كرد، به اعتبار اين بود كه مطيع پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بود. اگر تو هم مي خواهي مقامي نسبت به ما پيدا كني، بايد مطيع ما باشي.

از اين چيزها زياد است. امام خميني (ره) در درس اخلاق خود مي فرمودند:

ضربة علي يوم الخندق أفضل من عبادة الثقلين.

هم چنين مي فرمود:

يك لا إله إلا الله گفتن پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از همه عبادات حضرت علي (عليه السلام) بهتر بود.

استاد حسيني قزويني

بله، درست است. همان حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايد:

أنا عبد من عبيد محمد.

حضرت آيت الله اشتهاردي

يعني اين كه اگر عبادت مرا در مقابل عبادت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) حساب كنيد، عبادت من، حكم نوكر را دارد و عبادت او حكم آقا را دارد. درست است كه حضرت علي (عليه السلام) عين پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) است، ولي در رتبه متأخره و مراتب نازله است.

استاد حسيني قزويني

علي بن أبي طالب (عليه السلام) هر چه دارد از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) دارد و حضرت علي (عليه السلام) منهاي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، با اين ديوار هيچ تفاوتي ندارد. ولي حضرت علي (عليه السلام) با پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم):

وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ

سوره مائده/آيه67

حضرت آيت الله اشتهاردي

شما بگوييد كه من با نبوت كار دارم، كاري به ولايت ندارم. بگوييد كه فلاني مي گويد مقام نبوت را حفظ كرده است.

استاد حسيني قزويني

عليٰ أيُّ حالٍ، من كه آمده ام خدمت حضرت عالي، هم حضرت آيت الله بوشهري و هم حضرت آيت الله العظمي مكارم مرا امر كردند. اين قضيه باعث شده كه يك سري از ما بترسيم كه يك سري آدم هاي بي خرد و نادان و جاهل، در حوزه علميه قم بيايند به شما جسارت كنند. آقايان مراجع عظام تقليد مي گويند كه اين عبارات شما اشتباه است و نبايد مي نوشتيد. اساتيد حوزه علميه مي گويند كه اشتباه است. بنده كه شاگرد حضرت عالي هستم، مي گويم كه طرح اين قضايا اشتباه بوده است.

حضرت آيت الله اشتهاردي

اصل اين قضيه را جعل كرده اند. بر فرض كه يقينا درست باشد، من بهترين تعبير را در آنجا نوشته ام. بقيه مردم هم ترتيب اثري به يقين من ندهند. باقي قضايا هم با خداست.

استاد حسيني قزويني

يعني هنوز هم مي گوييد كه من يقين دارم بر اين عقيده ام و مردم هم بر اين يقين من ترتيب اثر ندهند؟

حضرت آيت الله اشتهاردي

نه، من از يقين خود كنار آمدم.

استاد حسيني قزويني

شما نوشته ايد كه مردم بر يقين من ترتيب اثر ندهند. مراد شما از يقين چيست؟

حضرت آيت الله اشتهاردي

واگذار به خدا كنند. چرا درباره اين همه احاديث دروغ حرفي نمي زنند؟

استاد حسيني قزويني

حاج آقا! اين احاديث دروغ نيست. اين قضايا اتفاق افتاده است و بدتر از اين هم اتفاق افتاده است.

آيا اين دروغ است:

إن الرجل ليهجر

آيا اين را هم مي گوييد كه دروغ است:

والله! ما شككت منذ أسلمت إلا يومئذ ...

آيا اين را كه آمده منزل اميرالمؤمنين (عليه السلام) را آتش زده است، دروغ است؟

إن عمر ضرب بطن فاطمة يوم البيعة، حتي ألقت الجنين من بطنها

الملل و النحل للشهرستاني، ج1، ص57

اين هم دروغ است؟

حضرت آيت الله اشتهاردي

كتاب كشكول زمان تأليف اين جانب را آقايان علماء بزرگوار و فضلاء گرامي مطالعه فرموده و به قضيه حديث دوات و قلم اشكال جدي داشتند. من قبول دارم كه اشتباهي در قبول قطع به عدم صدور رخ داده است و بدينوسيله از ساحت مقدس حضرت بقية الله الأعظم (ارواحنا فداه) و همه پويندگان راه امامت و ولايت عذرخواهي مي كنم و خداوند متعال همه ما را در خدمت اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) و تبرّي از دشمنان آنان ثابت قدم بدارد.

استاد حسيني قزويني

ما مي خواهيم اين را به تمام در و ديوار مدرسه فيضيه بزنيم ... .

* * * * * * *

* * * * * * *

* * * * * * *

««« و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته »»»





Share
1 | فاروق | , ایران | ١٢:٠٠ - ٢٥ ارديبهشت ١٣٨٩ |
سلام چگونه شده كه جناب ايت الله اشتهاردي شده وكيل مدافع اهل سنت ؟ توضيح

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

بهتر است يكبار متن كامل سخنان ايشان و مقاله ايشان را بخوانيد ، تا بدانيد كه سخن ايشان ، ذره‌اي به نفع اهل سنت نيست و بلكه به ضرر آنان است ، يعني اگر اهل سنت ادعا كنند كه اين سخنان ايشان را قبول دارند ، بايد فاتحه سني بودن خويش را بخوانند ! اما سخنان ايشان از روي علاقه به پيامبر و آگاهي نداشتن از برخي از مصادر تاريخي بوده است !

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

2 | رضا | , ایران | ٢٤:٣١ - ٠١ مهر ١٣٨٩ |
مطمئن هستيد که عبارت آخري که از آيت الله اشتهاردي نقل کرديد نقل خود ايشان است يا به زور از او امضاء گرفته شده بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!

پاسخ:

!!!

با سلام

جناب رضا

فايل صوتي اين جلسه موجود است !

گروه پاسخ به شبهات

3 | رضا طبا | , ایران | ٢٣:٢٢ - ٢٢ آذر ١٣٨٩ |
براستي هرچه دليل هست بر حقانيت شيعه و ناحقي دشمنان شيعه هست
4 | امير سلطاني | , ایران | ١٤:٥٩ - ٢٤ تير ١٣٩٠ |
در بين علماي ايران هيچ كدام به ساده زيستي و اخلاق آيت الله اشتهاردي نميرسند روحش شاد و يادش گرامي باد
5 | araz | , ایران | ١٧:٥٩ - ٠٢ مرداد ١٣٩٣ |
بنده با شما هستم و از شما حمايت کردم و أشهد الله و ملائکته در فيضيه گفتم که حضرت آيت الله اشتهاردي در زهد و عدالت و تقوا ـ نمونه هستند ـ و بلکه من در ايشان معتقد به تالي تلو عصمت هستم.
6 | محسن | , ایران | ٢٣:٣٥ - ٠٧ مهر ١٣٩٣ |
سلام
رحمه الله عليه
آيه الله اشتهاردي فردي بود که فقط خداوند و اهل بيت ميتوانند امثال ايشان را به مثل بنده معرفي و مقامشان را بفهمانند .
مظلوم از دنيا رفت .
ساده زيست بود و لقب فقه متحرک علما به او داده بودند و با اينکه مقام علمي فوق العاده داشتند خود را مطرح نکردند . شيوه وفات ايشان شاهدي بر مدعاي ايشان است .
7 | a.h. | , ایران | ٠١:٠١ - ٢٥ آذر ١٣٩٣ |
سند روايت .إن رسول الله اراد أن يصرح باسم علي فمنعته. را تجديد نظر كنيد.
چند بار در شرح نهج جستجو زدم به اين متن نيافتم

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

اين عبارت در شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد به اين صورت آمده است:

ولقد أراد في مرضه أن يصرح باسمه فمنعت من ذلك إشفاقاً وحيطة على الإسلام

شرح نهج البلاغة ،ج 12 ص 14 أبو حامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد بن أبي الحديد المدائني الوفاة: 655 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان - 1418هـ - 1998م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : محمد عبد الكريم النمري

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

8 | رضا | , ایران | ١٩:٥٢ - ٠٢ تير ١٣٩٧ |
در انتها جناب آقای قزوینی متنی را نشان مرحوم اشتهاردی می دهند که ایشان از رو می خوانند... قطعاً کلام مرحوم اشتهاردی نبوده است............ خودتان هم خوب می دانید........... به نظر من جای عذرخواهی هم نداشتبلکه ایشان تنها نظرشان را گفتند........ .... واقعاً برای این حوزه متاسفم........
9 | احمد | , ایران | ٢٠:٥٩ - ٢٤ مرداد ١٣٩٧ |
شیوه رحلت مرحوم اشتهاردی در محراب مدرسه فیضیه و بعد از نماز مغرب و دعای شریف رجبیه ثابت کرد که واقعاَ دل خیلی پاکی داشتند و خداوند خیلی دوستشان داشته است...............البته من کاری به صحت و سقم نظرشان ندارم
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English | پخش زنده