2019 December 12 - پنج شنبه 21 آذر 1398
مهدويت 02
کد مطلب: ٥٥٠٥ تاریخ انتشار: ٢٣ تير ١٣٨٩ تعداد بازدید: 3156
سخنراني ها » بررسی شبهات مهدویت
مهدويت 02

علائم ظهور، برخورد حکومت امام زمان، عدل و داد بعد از ظلم و جور
حبل المتین 89/04/23

 

 

بسم الله الرحمن الرحيم

تاریخ : 23 / 04 / 89

سؤالات بينندگان

سؤال:

1. اصلي ترين علامت ظهور كه مردم به عينه آن را احساس مي كنند و در وقت ظهور، قطعي مي شوند چيست؟

2. آيا يماني و سفياني با همان نام هايي كه در روايت آمده است، قبل از ظهور مي آيند يا ممكن است اسم هايشان تغيير كند؟

3. آيا به نظر معظمٌ له، اين دجال يك چشم، ملا عمر طالباني نيست؟

جواب:

2 و 1. در رابطه با علائم ظهور، روايات زيادي داريم؛ ولي متأسفانه از نظر سندي خوب بررسي نشده اند. روايات ضعيف، مرسل، مرفوع در ميان روايات دالّ بر علائم ظهور زياد هست و يكي از اين دوستان ما كه در كلاس بنده هم بود، همين را در سال گذشته گفت كه من دارم كل اين روايات را بررسي سندي مي كنم و نتيجه را تا الآن در اختيارم قرار ندادند.

آنچه كه از اين علائم ظهور، مسلّم و قطعي است، شيهه آسماني و خروج سفياني. ولي اين كه آيا مراد از شيهه آسماني چيست؟ مراد از آمدن سفياني و دجال چيست؟ مقداري احتياج به تأمل و دقت بيشتري دارد. چون اگر مراد از اين شيهه آسماني، عبارت باشد مانند بعضي از بيانيه ها يا بعضي از مباحثي كه توسط همين ماهواره ها كه توسط امواج در آسمان پخش مي شود، يا شيهه آسماني يعني يك چيز خارق العاده و معجزه اي باشد؛ ولي ظاهرا به نظر مي رسد كه مراد از شيهه آسماني همان صدايي باشد كه توسط همين امواج و همين امكانات مدرن روز پخش مي شود.

اين كه مراد از سفياني يا دجال چيست كه با يك چشم خواهد آمد؟ شايد مراد از اين يك چشم، اين باشد كه افرادي قبل از ظهور حضرت مهدي (ارواحنا فداه) مي آيند و دنيا را به هم مي ريزند و كشت و كشتار انجام مي دهند و فقط با يك چشم به دنيا نگاه مي كنند و فقط با چشم مادي، منافع خودشان نه منافع ديگران. شايد مراد از يك چشم، يك چشم مادي كه ما در نظر داريم يك چشمش نابيناست و يك چشمش بيناست اين نباشد و مراد اين باشد كه نمي آيد جهان را به آن گونه اي كه هست ببيند و مردم را به آن گونه اي كه هست نگاه كند و فقط در مسائل سياسي منافع خودش را در نظر مي گيرد، نه منافع ديگران را.

3. اين كه ايشان گفتند كه شايد مراد از دجال، ملا عمر طالباني باشد، من از عزيزان تقاضا دارم اين طور توجيحات و تأويلات را نسبت به روايات نداشته باشيم. چون وقتي ما مي آييم مي گوئيم مراد از دجال، مثلاً طالباني هست، اگر فردا طالباني بميرد از دنيا برود، باعث مي شود كه جوانان مقداري در عقايدشان خللي پيش بيايد. اين قضايا مباحثي است كه 1400 سال قبل گفته شده و شايد خيلي زياد توجيح آن چناني براي آنها نيست. إن شاء ا... بعد از آمدن حضرت ولي عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) معاني اين روايات كاملاً روشن خواهد شد و اين كه آيا دجال كيست؟ ملا عمر طالباني است يا سفياني كيست؟ اينها مشكلي از ما به آن شكل حل نمي كند، آنچه كه براي ما مطلب اساسي است، اين است كه ما خودمان را بسازيم و خودمان را اصلاح كنيم و شايستگي سربازي حضرت ولي عصر (عليه السلام) را داشته باشيم و جزء ياران حضرت مهدي (ارواحنا فداه) باشيم. اين براي ما مهم است كه ما جزء زمينه ساز ظهور حضرت مهدي (عليه السلام) باشيم و فرهنگ مهدويت را در ميان مردم، به ويژه جوانان منتشر كنيم. چون مادامي كه جهان آمادگي نداشته باشد و بي تابي ها و لحظه شماري هايي كه براي آمدن يك مصلح بايد باشد، پيش نيايد، ادعا كردن و چشم به راه بودن فرج شايد مشكل باشد و به تعبيري بزرگان: «كسي كه منتظر مصلح است، بايد خودش صالح باشد و جامعه را هم به طرف صَلاح دعوت كند».

رغم أنف آنهايي كه مي گويند ما بايد براي گسترش ظلم و ستم تلاش كنيم؛ چون از علائم آمدن حضرت مهدي (ارواحنا فداه) اين است كه جهان بايد پر از ظلم بشود و اگر ما ظلم و فحشا و فساد را بيشتر كنيم، حضرت مهدي (عليه السلام) زود خواهد آمد. اينها تفكرات غلط، باطل و بلكه مي توانيم بگوئيم تفكرات شيطاني است.

* * * * * * *

سؤال:

ما مي دانيم كه بد تعريف كردن، خيلي بدتر از بدگويي كردن است. يعني اگر ما از چيزي بد تعريف كنيم، نتيجه اش خيلي بيشتر از اين است كه بخواهيم بدگويي بكنيم. الآن متأسفانه يك سري بدعت هايي كه شايد در آن زياد مبناي علمي نباشد، وارد شيعه شده است. مثلاً يك چاهي در جمكران است كه مردم مي روند نامه مي اندازند در آن كه امام زمان (عليه السلام) مثلاً بيايد اينها را بخواند. من مي خواستم ببينم آيا واقعاً چنين چيزي وجود دارد؟ يا اينها براي بدنام كردن شيعه مي آيند چنين كارهايي انجام مي دهند؟ يعني امام زمان (عليه السلام) مي آيد اين نامه ها را مي خواند؟

جواب:

اينها آن اوايل بوده و ديگر تقريباً الآن بيش از 20، 25 سال است كه آن چاه را كلاً بسته اند و از اين كه اين قضيه به صورت يك خرافي در مي آمد، جلوگيري كردند. الآن در جمكران، نه چاهي هست و نه افرادي آنجا نامه مي اندازند. حالا بعضي از افراد دارند در ماهواره ها يك سري حرف هاي پرت و پلا و ياوه مي سرايند، بايد فرداي قيامت پاسخ اين افترايي كه به شيعه مي زنند را بدهند. بله، ما در روايات داريم كه اگر كسي بخواهد در زمان غيبت، خدمت حضرت ولي عصر (ارواحنا فداه) نامه اي بنوسيد، اگر اين نامه را بنويسد بر آب جاري بياندازد، يا بر چاهي كه در آن آب هست بياندازد، خداي عالم افراد يا ملائكي را موكل مي كند كه اين نامه را به دست آقا ولي عصر (ارواحنا فداه) برسانند. ما در لابه لاي روايات مان هم چينن چيزهايي داريم. حالا اينها تا چه حدي صحت دارد يا ندارد، اين يك بحث ديگري است. ولي اين كه هر روز شيعه چاه مي زند، چنين و چنان مي كندع نه، اينها همه خرافات است و هيچ عالم و هيچ مجتهدي را نمي بينيد كه برود نامه بياندازد به فلان چاه يا چاه جمكران.

* * * * * * *

سؤال:

مطلب خوشي كه سال گذشته از زبان مبارك حاج آقاي قزويني شنيديم و صحبت كرديم و ايشان هم توضيح دادند اين بود كه با توجه به كسوتي كه ايشان دارند و احترامي كه ساير دوستان براي ايشان قائل هستند و نفوذ كلامي كه در ايشان هست، صحبت كردند كه إن شاء ا... اين مسئولين شبكه هايي كه در راه تشيع، در راه اعلان حقانيت امير المؤمنين، در راه اعلان حقانيت امام زمان (عجل الله) قدم بر مي دارند را إن شاء ا... جمع بكنند و يك همفكري، هماهنگي طوري باشد كه يك روز ما آقاي قزويني را در آن شبكه ها ببينيم، آن دوستان را، آن علما را در اين شبكه ها ببينيم و اين اتحاد و اين همدلي را إن شاء ا... در اين شبكه هاي شيعي ببينيم به كوري چشم وهابيت و من اطمينان دارم، اطمينان دارم، باز هم عرض مي كنم اطمينان دارم هم آقاي دكتر قزويني هم خوش قول هستند، هم دل شان مي تپد براي وحدت بيشتر جامعه اسلام به خصوص مسلمان و اسلام واقعي كه تشيع هست و اين مطلب را حتماً به آن جامه عمل مي پوشانند. إن شاء ا... ايشان امشب در اين مورد هم خبر خوش را به ما بدهند كه اين كار را خواهند كرد.

جواب:

ولي عزيزمان كه گفتند به كوري چشم وهابيت، شبكه هاي شيعي با هم هم فكري داشته باشند؛ بنده كاملاً عرض كردم آمادگي كامل دارم تا با همه اين عزيزاني كه در شبكه هاي فارسي كار مي كنند هم فكري و همياري بكنيم و اينها را به وحدت دعوت كنيم. بنده خودم كاملاً آمادگي دارم با اين عزيزان بنشينيم و مشتركاتي را معين كنيم و موارد اختلافي را هم كاملاً كنار بگذاريم. بنده كاملاً آمادگي دارم در اين شبكه هاي شيعي، هم شخصاً حضور پيدا كنم و هم بتوانم برنامه هايي كه در اختيارمان هست، در اختيار اين عزيزان قرار بدهيم. من احساس مي كنم با توجه به عنايت آقا ولي عصر (ارواحنا فداه)، ما الآن آرشيوي كه تهيه كرده ايم به اندازه 5 سال بعد از اين هم كفايت بكند. ما بهترين آرشيو را تهيه كرده ايم و مطالبي است كه تا به حال هيچ شبكه اي آنها را پخش نكرده و مطالب بكري است. الآن ما از بيش از 40 نفر از بهترين اساتيد و نخبگان حوزه برنامه داريم و هر روز در استوديوهاي مختلف و متعدد در قم و مشهد برنامه تهيه مي كنيم و آمادگي داريم محصولات خودمان را قربة إلي الله و رايگان در اختيار همه شبكه هاي شيعه قرار بدهيم. ولي بشرطها و شروطها و ولاية علي بن أبي طالب من شروطها.

* * * * * * *

سؤال:

آيا وقتي كه حضرت مهدي (عليه السلام) ظهور مي كنند، مجازات هاي اسلامي گسترش پيدا مي كند؟ مثلاً ما كه شيعياني كه خوب نبوديم براي ايشان، ما را مجازات مي كنند به طرز گناهان گذشته شان يا دوران پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) گناهان جاهليت را عفو مي كنند؟

جواب:

آنچه كه در روايات شيعه و سني به آن اشاره شده، اين است كه حضرت مهدي مي آيد به عنوان رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ. روايتي ما در كافي داريم كه مرحوم كليني (ره) در جلد 1، صفحه 528 آورده است و در عيون الأخبار الرضا شيخ صدوق (ره)، جلد 2، صفحه 50 هم آمده است:

وقتي از آقا امام هادي (عليه السلام) درباره حضرت مهدي (عليه السلام) مي پرسند، حضرت مي فرمايد:

رحمة للعالمين، عليه كمال موسي و بهاء عيسي و صبر أيوب.

فرزند من خواهد آمد و رحمة للعالمين است، همان گونه اي كه نبي مكرم رحمة للعالمين بود. در او كمال حضرت موسي، زيبايي هاي حضرت عيسي و مقاومت حضرت ايوب هست.

در روايت ديگري از آقا امام صادق (عليه السلام) نقل شده:

وقتي حضرت مهدي (ارواحنا فداه) از كنار بيت الله الحرام ظهور مي كند، (نه آن طور كه وهابي ها مي گويند از چاه سامرا و چاه جمكران، اينها حرف هاي بيهوده و بي اساسي است كه اين آقايان وهابي ها بغل خانم هاي شان، كنار كرسي نشسته اند و عليه شيعه ساخته اند؛ در هيچ كتاب شيعه حتي با روايت هاي ضعيف هم نداريم كه حضرت مهدي (ارواحنا فداه) در سرداب زندگي مي كند و از سرداب ظهور مي كند و از چاه ظهور مي كند. اينها بافته هاي افكار فاسد آقايان وهابي هاست. ما ده ها روايت داريم كه حضرت مهدي (ارواحنا فداه) از كنار بيت الله الحرام ظهور مي كند) و در آنجا هسته اوليه حكومتش را تشكيل مي دهد و يك نفر حاكم از طرف خودش براي مكه معين مي كند. بعد از اين كه چند كيلومتر مي رود، خبر مي دهند به آقا ولي عصر (ارواحنا فداه) كه مردم مكه (شايد هم همين وهابي ها باشند) آمدند مقر حكومتي را تصرف كردند و كودتا كردند و حاكمي كه شما معين كرده بوديد او را كشتند و قطعه قطعه كردند. حضرت به مكه بر مي گردند و بعد از اين كه اين افراد خائن و كودتاگر را مي گيرد، در كنار بيت الله الحرام سخنراني مي كنند:

فلو لا أن رحمة ربكم وسعت كل شئ و أنا تلك الرحمة، لرجعت إليهم معكم ...

اگر نه اين بود كه رحمت خداي عالم بر همه چيز فرا گرفته است، آن رحمت فراگير خداي عالم من مهدي هستم؛ اگر نبود كه من رحمت فراگير خدا هستم، مي دانستم با شما چه برخوردي كنم و به چه نوعي و به چه كيفيتي با افرادي كه عليه حكومت قيام و كودتا كرده اند و حاكمي را كه من معين كردم، كشتند، برخورد كنم. ولي من از سر تقصيرات اينها مي گذرم؛ ولي اگر تكرار بشود، برخورد من غير از اين خواهد بود.

إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب للشيخ علي اليزدي الحائري، ج2، ص227 ـ مكيال المكارم لميرزا محمد تقي الأصفهاني، ج1، ص74 ـ بحار الأنوار للعلامة المجلسي، ج53، ص11

ببينيد آقا ولي عصر (ارواحنا فداه) نسبت به افرادي كه اين چنين جنايت كرده اند و حاكم معين شده حضرت را كشته اند، اين چنين برخورد رئوفانه انجام مي دهد؛ تا چه رسد به افراد ديگر. لذا يكي از مشكلاتي كه ما داريم و در رسانه ها و منابر و مداحي هاي مان كوتاه آمده ايم، آن جنبه رحمت و رأفت آقا ولي عصر (ارواحنا فداه) را به مردم منتقل نكرديم. فقط اگر درگيري و كشت و كشتاري در بعضي از روايات هست، اينها را براي مردم گفتيم؛ حال آن كه اين دور از انصاف است. آنچه كه ديشب هم يكي از عزيزان سؤال كردند و من جواب دادم، اين است كه آقا ولي عصر (عليه السلام) مي آيد و آن بيانيه زيبا و عالي و خدايي خودش را اعلام مي كند و آن منشور جاويد برگرفته از قرآن و سنت پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) را اعلام مي كند و تمام مردم، به طرف حضرت مهدي (ارواحنا فداه) و ديني كه عرضه مي كند، عاشقانه مي آيند و درگيري حضرت در هنگام ظهور، جز با تعداد انگشت شماري نيست كه آمدن حضرت مهدي (عليه السلام) براي آنها يُمن ندارد و رياست و تخت و تاج آنها به خطر مي افتد و ناگزير هستند براي دفاع از مقام و منصب و تخت و تاج خودشان با حضرت درگير شوند و غير از آنها، حضرت با كسي درگيري به آن شكل ندارد.

* * * * * * *

سؤال:

1. پارسال كه مشرف شده بودم مكه، يك مسأله اي بود كه اين مأمورين وهابيون كه گذاشته بودند آنجا اجازه نمي دادند شيعيان بروند براي سر قبر مادر حضرت أبا الفضل العباس، ام البنين زيارتي بفرستند اينها و شديداً هم مراقبت مي كردند. چرا؟

2. وقتي وارد مسجد النبي مي شويم، يك در كوچكي هست همان جا كه قبر مطهر حضرت محمد (صلي الله عليه و آله) هست. مي خواهم ببينم اينجا همان در منزل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) است يا نه؟

جواب:

1. عزيزمان كه گفتند چرا از زيارت قبر مادر حضرت قمر بني هاشم (عليه السلام) جلوگيري مي كنند؛ خب اينها مشخص هست كه وهابي ها براي قبر حضرت امام مجتبي، امام سجاد، امام باقر و امام صادق (عليهم السلام) يك حائل و ديواري كشيدند و اجازه نمي دهند شيعيان از 20 متري قبر مطهر اين بزرگواران جلوتر بروند. ولي از اين طرف، يكي از مواردي كه شيعيان در آنجا مي آيند و واقعاً اظهار عشق مي كنند نسبت به آقا قمر بني هاشم و نسبت به شهداي كربلا، كنار قبر أم البنين، مادر حضرت أبو الفضل العباس (عليه السلام) است و اين براي وهابي ها قابل تحمل نيست. لذا با شدت تمام با اينها برخورد مي كنند.

2. اين كه ايشان فرمودند كه آيا قبر حضرت زهرا (سلام الله عليها) از همان در كوچكي است كه از كنار قبر نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) بيرون مي آيد؟ نخير، بر خلاف جهت آن است. قبر حضرت زهرا (سلام الله عليها) [بنا بر احتمال فراوان] در همان ضريحي است كه قبر مطهر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) هست و در جهت مخالف آن ضريح است. يعني قبر آقا رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) منتهي إليه ضريح طرف قبله است، يعني طرف جنوب است، يعني همان مكان را شما يك خط مستقيم بكشيد و بياييد منتهي إليه ضريح مطهر طرف شمال و حدود يك 7، 8 متر مانده به سفره، آنجا قبر حضرت زهرا (سلام الله عليها) است. اگر عزيزان از همين باب جبرئيل وارد بشوند، يعني همان دري كه سفره در آنجا هست، همان دري كه وارد مي شويد، سمت چپ كه روضه و منبر نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) هست، از آن در كه وارد مي شويد، سمت چپ شما ضريح باشد، سمت راست شما سفره باشد، اين سمت چپ شما دقيقاً محل قبر [احتمالي] حضرت زهرا (سلام الله عليها) است.

* * * * * * *

سؤال:

پيش از ظهور حضرت حجت (عجل الله تعالي فرجه الشريف) چه اتفاقي مي افتد؟ آيا قحطي و خشك سالي و جنگ و مانند اينها پيش مي آيد؟ آيا رواياتي در اين مورد داريم؟

جواب:

بله، ما روايات متعددي داريم كه جنگي پيش خواهد آمد و چه بسا در بعضي از موارد هم آمده كه جنگ جهاني سوم هم خواهد آمد و در آن جنگ، افراد زيادي كشته خواهند شد. بعضي ها با مرگ آبي و با بعضي ها مرگ قرمز و بعضي ها با رگ سفيد از دنيا مي روند كه بعضي ها تفسير مي كنند مراد از مرگ سفيد اين هست كه مرگ صورت مي گيرد، بدون اين كه خوني از دماغ كسي بيرون بيايد. مثل بمب هاي شيميايي كه مي ريزند يا بعضي از بمب هايي كه خفه كننده است و غيره كه باعث مي شود تعدادي از انسان ها بدون آن كه خوني از دماغ آنها بيرون بيايد از بين بروند. بعضي ها هم مرگ قرمز (موت أحمر) را همين توپ و تانك و مسلسل و بمب و امثال اين ها مي دانند و در بعضي از روايات آمده كه درگيري ها باعث مي شود يك سوم يا دو سوم جمعيت روي زمين از بين مي رود. البته اينها رواياتي است كه مقداري بايد سنداً بررسي شوند. چون اگر يك روايتي سنداً بررسي نشود و اعتبار روايت محرز نشود، ما نمي توانيم به مضمون روايت استناد كنيم و اينها هم از علائم قطعي ظهور حضرت مهدي (ارواحنا فداه) نيست.

در رابطه با قحطي هم در روايات آمده است كه در بعضي از مناطق كره زمين قحطي خواهد آمد و مردم براي به دست آوردن يك نان عادي شان با مشكلات شديد مواجه خواهند شد.

* * * * * * *

سؤال:

گفته شده در خيلي روايت ها كه (نامفهوم) زمين پر از ظلم و جور و تباهي، (نامفهوم) اين كه مي گويند كشور ترك گناه كه شد ايام ظهور و مسلمانان بايست زمينه را آماده كنند تا حضرت فرج شان (قطع صدا) اين يك خرده تضاد دارد با آن چه روايت ها هم آمده كه زمين پر از ظلم و جور شده بعد آن موقع حضرت ولي عصر تشريف مي آيد، پس چطور مي شود كه اين زمينه آن طوري (نامفهوم) با تهذيب ما حاصل بشود؟

چطور شما مي گوئيد براي ظهور حضرت ما بايد زمينه سازي كنيم با ترك گناه، در حالي كه روايت هست كه وقتي حضرت حجت ظهور مي كنند، آن موقع اين زمين پر از ظلم و جور است. پس ما بايد ظلم و جور را بيشتر كنيم و إلا با ترك گناه نمي شود كمك كرد براي ظهور حجت.

جواب:

نكته اول:

اگر اين روايت را ملاحظه كنيد، روايت خيلي روشن و واضح مي گويد:

يملأ الارض قسط و عدلاً كما ملئت ظلما و جورا

همان طوري كه از ظلم و جور پر شده، از عدل و داد هم پر خواهد شد.

نمي گويد تمام زمين پر از ظلم شده، نه، يعني آن طوري كه ظلم آمده، آن درصدي كه ظلم جهان را فرا گرفته، به همان درصد و ميزان هم عدالت مي آيد جايگزين مي شود. ظلم اگر 50٪ بوده، عدالت هم 50٪ مي آيد و ظلم اگر 70٪ روي كره زمين بوده، عدالت هم 70٪ مي آيد.

نكته دوم:

اگر ما به ظلم و ستم كمك كنيم، وقتي آقا ولي عصر (عليه السلام) بيايد، موضع گيري حضرت با ما چيست جز قتل و نابودي ما؟ يعني ما كاري كرديم كه حضرت آمده ما را نابود كرده و وارد آتش جهنم شديم. هيچ آدم عاقلي هم چنين كاري نمي كند كه در نهايت هم خودش به شمشير حضرت ولي عصر (ارواحنا فداه) كشته بشود و هم وارد آتش جهنم بشود. از آن طرف هم روايات متعدد داريم نسبت به صفات ياران و دوستان حضرت ولي عصر (عليه السلام) كه اينها همه افراد صالح، متدين و أهل تهجد و نماز شب هستند.

* * * * * * *

سؤال:

مي خواستم ببينم كه چرا ظهور امام زمان (عليه السلام) در زمان هاي گذشته كه جنايات و مكافات هايي مثل زمان حمله مغول، مثل زمان هيتلر بوده، اتفاق نيفتاده است؟ ولي اگر اتفاق مي افتاد، در زمان حاضر، چرا آن انسان هايي كه آن موقع ها از بين رفتند، آنها احتياجي به امام زمان (عليه السلام) نداشتند؟

جواب:

ظهور دست بشر نيست تا بخواهد اين ظهور را فراهم كند. ظهور به دست خداي عالم جل و جلاله است و هر وقتي اراده بكند، آن ظهور صورت مي گيرد.

* * * * * * *

* * * * * * *

* * * * * * *

««« و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته »»»





Share
1 | حميد طاهري | , ایران | ١٤:٣٣ - ٢٦ مرداد ١٣٩٠ |
مجدداً سلام
من مادرم هر سال جمکران مي رود و در آن چاه هم نامه مي اندازد
شما منظورتان از تاريخي که بسته شد چه تاريخي هست آن را بنويسيد
اميدوارم اينطور نبوده باشد که از قديم مي گويند:دروغ ، دروغ مي آورد
لااقل اگر قرار است دروغي گفته شود بايد به غريبه ها باشد نه ما که خودي هستيم
2 | حميد طاهري | , ایران | ١٤:٣٧ - ٢٦ مرداد ١٣٩٠ |
راستي الان يادم آمد
برج چهار 89 زماني بود که من خودم در جمکران بودم
چه بگويم که ناگفته ام بهتر است
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English