2020 August 15 - شنبه 25 مرداد 1399
مباحث مهدويت در قرآن و روايات
کد مطلب: ٥٣٣٧ تاریخ انتشار: ٠١ بهمن ١٣٩١ تعداد بازدید: 3509
سخنراني ها » بررسی شبهات مهدویت
مباحث مهدويت در قرآن و روايات

مهدویت در کتب اهل سنت ، وهابیت و مهدویت ، دیدگاه نسب شناسان و علمای اهل سنت درمورد ولادت امام مهدی (عج)
حبل المتين 91/11/01

 

 

بسم الله الرحمن الرحيم

تاريخ: 01 / 11 / 91

مجري:

آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف را خدمت شما تبريك عرض مي كنم.

استاد قزويني:

سالگرد آغاز امامت و ولايت حضرت مهدي ارواحنا فداه يا 1173 سال امامت و ولايت آقا حضرت ولي عصر حجة بن الحسن سلام الله عليه است.

خداي عالم او را براي آخر الزمان ذخيره قرار داده است؛ آن روزي كه بيايد و بساط ظلم و ستم را از عرصه گيتي برافكند و به جاي آن عدالت، برادري و برابري را در همه جا رواج دهد.

من چند فرازي كه در مقدمه كتاب شيفتگان حضرت مهدي نوشته ام، براي بينندگان عزيز مي خوانم.

السلام علي معز الاولياء مذل الأعداء

سلام و درود بر خاتم اوصياء مفخر اولياء و كوكب فروزان آسمان ولايت و تنها باقي مانده خاندان عصمت و طهارت كه با قيام خود آخرين حلقه از حلقات مبارزه حق و باطل را به پايان برده و كاخ هاي ستم و كنگره هاي بي داد را براي هميشه درهم كوبيده و آنچه كه غايت بعثت انبياء و كوشش اولياء بوده در جامعه تحقق خواهد بخشيد.

السلام علي ربيع الانام و نضرة الايام

سلام و درود بر بهار انسان ها و شكوفايي دوران ها؛ يعني آن كه با ظهورش فجر نور شكافته و همه جا نور باران مي شود و عدل مساوات همه گير شده و نابساماني ها در تمام محورهاي فرهنگي و اقتصادي و سياسي، از ميان خواهد رفت.

جهل ها و ستم ها رخت خواهد بست و عقل ها و دانش ها به كمال خواهد رسيد و زندگي ها با طراوت و انسان ها با صفا خواهند شد.

السلام علي المهدي الذي وعد الله عزوجل به الامم

سلام و درود بر انبياء و اوليائي كه از ظهور و قيام حكومت جهانيش نويد داده و انتظار قدوم مباركش را به ره روانش توصيه نموده اند.

سلام و درود بر رهروان و شيفتگان و دل باخته گان او كه حتي يك لحظه از لحظات زندگي، از ياد او غافل نبوده و براي رسيدن به وصال دلربايش از هيچ سعي و كوششي دريغ نمي ورزند و افتخار زيارت او را با سلطنت بر زمين و زمان مبادله نمي كنند.

اي كشتي نجات اينك گرفتاران امواج پر تلاطم درياي فساد و ظلم و طغيان، در انتظار ظهورت لحظه شماري مي كنند.

اي روزنه اميد اينك اسيران زنجير استعمار و گرفتاران استبداد با انتظار روز رهايي از قيد اسارت و ظلم دل خوش كرده و شب هاي ظلماني و تاريك بي داد را به اميد نور عدالت تو سپري مي كنند.

اي چشه سار جوشان فضيلت، اينك تشنه كامان علم و دانش در انتظار جرعه اي از اقيانوس بي كران علم تو صف كشيده اند.

اي بهار آزادي، مظلومان و بي چاره گان و ستم ديده گان، چشمان خسته خود را به قطرات بارش ابر عدالت تو دوخته اند.

اي مايه اميد، اي آروزي دل اولياء، اي آن كه شب هاي تار انبياء به اميد ظهورت رقم خورده، اي آن كه خشم پر خروش ملكوتيان به ياد انتقامت فرو گشت، اي آن كه قلب پر خون علي به ياد تو مايه تسكين، اي آن كه پهلوان شكسته زهرا را تو مرحم، اي آن كه قلب شكسته حسن را تو درمان، اي آن كه خون شهيدان را تو منتقم، اي آن كه بازوان به زنجير كشيده اسيران را تو نوازش، بيا.

بيا تا شكوفه هاي بهاري به روي زيباي تو لبخند زند.

بيا تا لاله هاي پرشور گلستان به ياد تو تبسم كند.

بيا كه سبزه زاران به خاطر جمال زيباي تو با طراوت شود.

بيا كه غنچه ها به ياد تو شكوفا شود.

بيا كه بلبلان براي تو نغمه سر دهند.

آري، بيا كه كاخ بيدادگران به دست تو ويران شود.

بيا كه ستم پيشه گان به شمشير انتقام تو كيفر شوند.

بيا كه با آمدنت قلب رسول الله خوش حال و دل علي شاد و چشم زهرا روشن شود.

اي فاتح بزرگ جهان، اي قلب عالم امكان، اي مظهر رحمت بي كران، اينك با قلبي پر از سوز و سينه اي مملو از گداز و چشماني سرازير از اشك فرياد مي نهيم: اي عزيزتر از هر عزيز، اي گرامي تر از يوسف يعقوب، اگر دلباخته گان يوسف با ديدن روي دل آراي او انگشت بريدند، شيفتگان تو بدون ديدن جمال زيبايت از جان و تن گذشتند و در آتش فراغت پروانه وار سوختند؛ شايد كه بر قلب هاي سوخته آنان آب وصال ريزي و با صبح ظهورت شام ظلماني هجران آنان را به روز روشن مبدل كني.

به اميد آن روز كه ان شاء الله بتوانيم در زير سايه آن حضرت و در زير لواي آن حضرت وعده الهي را محقق شده ببينيم.

مجري:

آيا در كتب تفسير اهل سنت، آيات در باره امام زمان تفسير شده است؟

استاد قزويني:

در رابطه با قضيه مهدويت، قبل از اين كه به سؤال شما پاسخ دهم، بايد عرض كنم اصل موضوع مهدويت يك اصل ثابت و يكي از مسلمات ديني است و فرا مذهبي بلكه فرا ديني است.

شيعه، سني، مسيحي، يهودي، همه معتقد هستند كه يك منجي در آخر الزمان خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد.

اين كه اين قضيه قطعي است، جز تعداد اندكي از ماجراجويان كه موضوع مهدويت را انكار كردند، علماي بزرگ اهل سنت؛ حتي علماي بزرگ وهابي در برابر آن ها ايستادند و مقاله نوشتند و سخنراني كردند و در اين زمينه كتاب نوشتند.

اصل مسئله مهدويت يك اصل مسلم ديني است، قرآن و سنت بر او دلالت مي كند.

آنچه كه مايه اختلاف است، اين است كه آيا مهدي ارواحنا فداه متولد شده است يا نه نزديك قيامت متولد خواهد شد؟

در اينجا بين علماي اهل سنت اختلاف است كه ان شاء الله اشاره خواهم كرد.

آماري كه داريم بيش از 140 نفر از بزرگان اهل سنت معتقد هستند كه مهدي متولد شده است و فرزند امام عسكري سلام الله عليه است.

اين ها هم تقريبا 2 دسته هستند.

بعضي ها معتقد هستند كه خداي عالم با قدرت لا يزالش او را زنده نگه داشته است؛ همان طوري كه حضرت خضر را كه در عصر حضرت نوح به دنيا آمده است، او را زنده نگه داشته است.

حضرت ادريس و حضرت عيسي به همين شكل است.

دسته ديگر هم كه مي گويند: اين كه در سال 255 به دنيا آمده است و معلوم نشد كه بعد از آن چه شد و كي از دنيا رفته است و چه كاري كرده است.

اين ها را هم بعدا خدمت بينندگان عزيز عرض خواهم كرد.

حضرت مهدي در قرآن:

در رابطه با سوره توبه آيه 33 كه مي فرمايد:

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَي وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

خداي عالم دين اسلام را بر تمام اديان پيروز مي گرداند و در سراسر جهان جز اسلام دين ديگري باقي نمي ماند.

جناب قرطبي و ثعلبي و ابن جوزي و ديگران آورده اند: اين آيه در رابطه با حضرت مهدي ارواحنا فداه است.

قرطبي مي گويد:

وقال السدي: ذاك عند خروج المهدي لا يبقي أحد إلا دخل في الإسلام أو أدي الجزية

تفسير القرطبي، ج 8، ص 121 و زاد المسير، ج 3، ص 428 و تفسير البحر المحيط، ج 5، ص34

اين آيه در زمان قيام حضرت مهدي محقق مي شود، هيچ احدي نمي ماند جز اين كه وارد دين اسلام مي شود.

در رابطه با آيه 114 سوره بقره كه مي فرمايد:

لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ

طبري در تفسيرشان مي گويد:

لهم في الدنيا خزي أما خزيهم في الدنيا فإنهم إذا قام المهدي.

تفسير الطبري، ج 1، ص 501

اين در عصري است كه حضرت مهدي ارواحنا فداه ظهور مي كند.

در آيه شريفه 69 سوره نساء كه مي فرمايد:

فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا

جناب حسكاني در تفسير شواهد التنزيل مي گويد:

وحسن أولئك رفيقا فهو المهدي في زمانه

شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، الحاكم الحسكاني، ج 1، ص 198

آيات زيادي را آقايان شيعه و سني آوردند كه به حضرت مهدي ارواحنا لتراب مقدمه الفداء تأويل و تفسير شده است.

اين ها نشانگر اين است كه موضوع مهدويت يك ريشه قرآني دارد و ريشه در متن قرآن كريم دارد؛ همان طوري كه عزيزان اهل سنت ما مي گويند : آيه 11 سوره نور در حق عائشه است با اين كه اسم عائشه در اين آيه نيامده است.

در سوره توبه آيه 40 اسم ابوبكر نيامده است؛ ولي آقايان قاطعانه مي گويند: اين آيه در حق ابوبكر نازل شده است و ده ها آيات ديگري كه آقايان تأويل كرده اند.

اگر بنا است كه اين تأويلات و تفسيرها و گفتار بزرگان و علماي اهل سنت ملاك باشد، در اينجا هم ملاك است و فرقي نمي كند.

همان مفسريني كه در آن 2 آيه آن طوري تفسير كردند، در اين آيات هم اين چنين تفسير كرده اند.

مجري:

نظر بزرگان وهابي نسبت به روايات مهدويت چيست؟

استاد قزويني:

ابن تيميه كه متوفاي 728 هجري است و خدا و پيغمبر و همه كاره وهابي ها است مي گويد:

أن الأحاديث التي يحتج بها علي خروج المهدي أحاديث صحيحة رواها أبو داود والترمذي وأحمد وغيرهم من حديث ابن مسعود وغيره.

منهاج السنة النبوية، ج 8، ص 254

احاديثي كه استدلال مي شود بر خروج حضرت مهدي ارواحنا فداه، اين ها احاديث صحيح است و ابو داود و ترمزي و ديگران نقل كرده اند.

بن باز مفتي أعظم سابق عربستان سعودي در برابر يكي از ماجراجوياني كه منكر مهدويت شده بود، در مجله دانشگاه اسلامي مدينه شماره 3 سال اول 1388، ايشان در آنجا يك مقاله مفصلي نوشته است و مي گويد:

أمر المهدي معلوم والأحاديث فيه مستفيضه بالمتواترة تدل علي أن هذا الشخص الموعود به أمره ثابت و خروجه حق.

امر مهدويت كاملا قطعي است و احاديث در آن مستفيض؛ بلكه متواتر است و دلالت مي كند بر اين كه اين شخصي كه خدا وعده داده است، امرش ثابت و خروج و قيامش هم حق است.

رابطة العالم الاسلامي كه بزرگ ترين مركز فرهنگي وهابيت است مي گويد:

فأن الاعتقاد بظهور المهدي يعتبر واجبا علي كل مسلم وهو جزء من عقائد أهل السنة والجماعة ولا ينكر ذلك الا كل جاهل أو مبتدع

اعتقاد به ظهور حضرت مهدي بر هر مسلماني واجب است و جزئي از عقائد اهل سنت و جماعت است، قضيه مهدويت را كسي انكار نمي كند؛ مگر اين كه يك آدم نادان يا بدعت گذار باشد.

اين آقاياني كه در بعضي از اين شبكه ها بحث مهدويت را زير سؤال مي برند، ببينند كه اين وهابي ها و مراكز فرهنگي وهابي در رابطه با مسئله حضرت مهدي چه مي گويند.

جزء من عقائد أهل السنة والجماعة

البته در اينجا مطالب زياد است.

آقاي بن باز در همان مقاله شان اسماء 25 نفر از اصحاب را آورده است كه اين ها بر حضرت مهدي ارواحنا فداه تصريح كرده اند و تعدادي از بزرگان و شخصيت هايي مثل ابن داود و ترمزي و ديگران، موضوع مهدويت را در كتب خود با آب و تاب نقل كرده اند.

مجري:

آيا نسب شناسان اهل سنت نسبت به ولادت حضرت مهدي سخن صريحي دارند؟

استاد قزويني:

طرف حساب ما در اينجا عمدتا آقايان وهابي ها است كه بحث مهدويت را با كمال وقاحت، يك بحث موهوم مي دانند و جسارت هاي خيلي ركيكي انجام مي دهند.

ما به دوستان گفتيم كه اگر اين ها بعد از اين به حضرت مهدي ارواحنا فداه جسارت كنند، ما خط قرمزي براي اين ها نمي گذاريم.

رسما اعلام كرديم؛ مخصوصا آقاي حيدري كه هتاك ترين انسان تاريخ معاصر باشد، وقتي جسورانه نسبت به حضرت مهدي ارواحنا فداه حرف مي زند و به 400 ميليون شيعه اهانت مي كند و مقدسات 400 ميليون را به استهزاء مي گيرد، اگر واقعا راست مي گويد: بيايد بحث علمي كند.

اين شخص كه (عذر مي خواهم) مثل سگ از مناظره فرار مي كند و حاضر نيست كه پاي مناظره بيايد و حرف هايش را بزند، پشت ديوارهاي ويران سفيقه نشسته و همين طوري فحاشي مي كند.

اگر واقعا راست مي گوييد و مطلب داريد، بياييد بحث علمي و مناظره كنيد؛ تا مردم بدانند كه شما هيچ چيزي نداريد و مشت تان خالي است.

الان ما 3 سال است كه داد مي زنيم كه هر كدام از اين كارشناس ها بيايند، بنده حاضر هستم و براي خودم وظيفه مي دانم و تواضع هم نمي كنم و تكليف مي دانم.

تك تك كارشناسان شبكه بيايند، بنده حاضرم با اين ها به صورت استديو به استديو با هم مناظره كنيم.

اگر با من مناظره نمي كنند، با شاگردان ما مناظره كنند و اگر با آن ها هم مناظره نمي كنند با شير زن هاي ما مناظره كنند.

در يكي از روزها كه بنا بود آقاي شريفي براي مناظره برود، گفتند: نه؛ چون آقاي شريفي تمام سايت ولي عصر را خوب مطالعه كرده است، صلاح نيست با ايشان مناظره كنيم؛ يعني تا اين اندازه سايت ولي عصر براي اين ها يك هيولائي شده است.

امسال سايت ولي عصر از نظر برنامه نويسي تحت وب در سطح كشور رتبه اول را آورد.

سايت هاي زيادي بود و با بودجه هاي بسيار زيادي كه داشتند، الحمد لله رب العالمين، سايت ولي عصر رتبه اول را در سطح كشور كسب كرد.

هذا من فضل الله تبارك وتعالي

ما از اين آقايان تقاضا داريم كه اين بحث هايي كه ما انجام داديم و در آينده انجام مي دهيم، اين ها را بررسي كنند و فحش ندهند و اهانت نكنند.

مگر نمي شود كه بدون فحش و اهانت صحبت كرد؟

نمونه هايي از اعترافات نسب شناسان اهل سنت به ولادت حضرت مهدي ارواحنا فداه:

ابو نصر بخاري نساب شهير اهل سنت است كه در رابطه با جعفر كذاب كه مي آورد، مي گويد: جعفر كذاب را امامية كذاب مي نامند به خاطر اين كه ميراث برادرش امام عسكري را به زور مطالبه مي كرد:

دون ابنه القائم الحجة عليه السلام لا طعن في نسبه

سر السلسلة العلوية، أبي نصر البخاري، ص 40

مي خواست آن حق ارث پسر او را كه حضرت حجت بود تصرف غاصبانه كند، هيچ طعني در نسب حضرت حجت نيست.

جناب علي بن محمد عمري كه از أعيان قرن 5 است مي گويد: ابو محمد امام عسكري از دنيا رفت:

ومات أبو محمد عليه السلام وولده من نرجس عليها السلام معلوم عند خاصة أصحابه وثقات أهله... وامتحن المؤمنون بل كافة الناس بغيبته

المجدي في أنساب الطالبين، علي بن محمد العلوي العمري، ص 130

فرزند امام عسكري از نرگس در نزد خواص اصحاب و ثقات اهلش معلوم است و مؤمنين بلكه كافه مردم با غيبت آن حضرت امتحان مي شوند كه آيا در دين باقي مي مانند يا خير.

جناب ابن عنبه كه از نسب شناسان مشهور است كه در رابطه با امام عسگري مي گويد:

وهو ولد الإمام محمد المهدي صلوات الله عليه ثاني عشر الأئمة عند الإمامية

عمدة الطالب في أنساب آل أبي طالب، أحمد بن علي الحسيني، (ابن عنبة)، ص 199

همچنين ابو المعالي رفاعي كه مي گويد:

فالحسن العسكري أعقب صاحب السرداب الحجة المنتظر ولي الله الإمام محمد المهدي

از امام عسكري فرزندي كه به صاحب سرداب مشهور است، حجت و منتظر و ولي خدا امام محمد مهدي است.

جناب محمد أمين سويدي كه از شخصيت هاي برجسته قرن 13 است مي گويد:

وكان عمره عند وفاة أبيه خمس سنين

حضرت مهدي در هنگام وفات پدرشان 5 ساله بوده است و مشخصات ايشان را مي آورد كه قامت بلندي داشت و زيبا صورت بوده است.

اين ها چيزهايي است كه علماي بزرگ نسب شناس در اين زمينه آورده اند و در نسب حضرت مهدي ارواحنا فداه هيچ مشكلي ندارند.

اين چيزي است كه نه مال الان، از قرن 4 و 5 هجري تا قرن 13، كساني كه در نسب شناسي كار مي كنند، قضيه حضرت مهدي ارواحنا فداه را كه فرزند حضرت عسكري سلام الله عليه بوده است، به صراحت بيان مي كنند.

مجري:

آيا علماي بزرگ اهل سنت با صراحت ولادت حضرت مهدي را بيان كرده اند؟

استاد قزويني:

اين را ما بارها قبلا اشاره كرديم، اين آقايان يك مقداري ماجراجو هستند.

وقتي مي بينند كه شخصيت هاي برجسته آن ها مثل ابن حجر هيثمي و ابن حجر عسقلاني و ذهبي و صفدي و ديگران اين مطلب را آوردند، يك تكه اي از لا به لا پيدا مي كنند و يك سري مباحث را مطرح مي كنند.

ذهبي كه يك شخصيت بلند آوازه اهل سنت است و متوفاي 748 است مي گويد: فرزند امام عسكري:

وأما ابنه محمد بن الحسن الذي يدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة.

تاريخ الإسلام، ج 19، ص 113

آن محمد بن حسني كه رافضه او را قائم مي نامند.

ذهبي مي خواهد اينجا زهرش را بريزد، كلمه رافضه را هم مطرح مي كند؛ ولي مي گويد:

فولد سنة ثمان وخمسين، وقيل: سنة ست وخمسين

تاريخ الإسلام، ج 19، ص 113

حضرت مهدي سال 258 يا 256 به دنيا آمده است.

اين آقايان در رابطه اين جمله آقاي ذهبي چه مي گويند؟

آن ها مي گويند:

يدعوه الرافضه

البته عبارت ايشان را هم بلد نيستند.

در العبر في خبر من قبر در قضاياي سال 256، در مورد كساني كه به دنيا آمده اند مي گويد: در سال 256 محمد بن الحسن العسكري به دنيا آمد و او را رافضه خلف و حجت و مهدي مي نامند.

ابن خلكان كه از علماي بزرگ و استوانه علمي اهل سنت است در كتاب وفيات الأعيان مي گويد:

كانت ولادته يوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين

وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، ج 4، ص 176

ولادت حضرت مهدي روز جمعه نيمه شعبان سال 255 بوده است.

از اين واضح تر و از اين روشن تر بگويند؟

جناب صفدي مي گويد:

ولد نصف شعبان سنة خمس وخمسين

الوافي بالوفيات، ج 2، ص 249

نيمه شعبان سال 255 متولد شده است.

همان عقيده اي كه شيعه دارد.

جناب آقاي ابو الفداء مي گويد:

وولد المنتظر المذكور، في سنة خمس وخمسين ومائتين،

المختصر في أخبار البشر، ج 1، ص 178

جناب فخر الدين رازي مي گويد:

وأما الحسن العسكري فله ابنان وبنتان أما الابنان فأحدهما صاحب الزمان عجل الله تعالي فرجه الشريف

حقيقة الاعتقاد بالامام المهدي المنتظر، أحمد حسين يعقوب، ص 147

ابن حجر هيثمي در رابطه با حضرت مهدي و عمر ايشان در زمان وفات پدرشان مي گويد: 5 ساله بوده است:

لكن آتاه الله فيها الحكمة ويسمي القائم المنتظر قيل لأنه ستر بالمدينة وغاب فلم يعرف أين ذهب.

الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج 2، ص 601

اين تعبيري است كه آقاي ابن حجر هيثمي دارد.

خير الدين زركلي يك وهابي است كه مي گويد:

ولد في سامرا ومات أبوه وله من العمر نحو خمس سنين.

الأعلام، خير الدين الزركلي، ج 6، ص 80

در سامرا به دنيا آمد و عمرش در زمان رحلت پدرشان 5 ساله بوده است.

جناب ناصر الدين الباني كه از او به بخاري دوران تعبير مي كنند مي گويد:

وأم الإمام محمد بن حسن الملقب بالحجة والقائم والمهدي أم ولد؛ اسمها نرجس

الروضة الندية، ج 2، ص 151

به تناسب اين مطلب را مي آورد و نسبت به مادر حضرت مهدي به اين شكل مي گويد: مادر امام محمد بن الحسن ام ولد بوده است و اسم ايشان هم نرجس بوده است.

اين ها بزرگان اهل سنت و از استوانه ها هستند و افراد زيادي هستند كه در اين زمينه مفصل صحبت كردند.

الان فرصت نيست و حال من هم مساعد نيست كه يك مقداري بيشتر صحبت كنم.

جناب فقيه ايماني كتابي دارد به نام الاصالة مهدوية في الاسلام، ايشان در صفحه 81 نام 112 نفر و جناب دكتر سيد سامر عميدي در ؟؟؟؟ نام 128 نفر از علماي و بزرگان اهل سنت را كه به ولادت حضرت مهدي ارواحنا فداه اعتراف نمودند، ذكر كردند.

در كدام يك از مباحث اختلافي بين شيعه و سني ما داريم كه 128 نفر از علماي اهل سنت نظر شيعه را پذيرفته باشد؟

ما همچين چيزي نداريم؛ در هيچ قضيه اي اين طور نيست.

اين نشان مي دهد كه بعضي از افراد ماجراجو و افرادي كه ما نمي دانيم در رابطه با آن ها داشته باشيم، نظر علماي اهل سنت را قبول ندارند.

بحث علمي كار خوبي است.

آقايان بگويند: ذهبي اين طور گفته است، به اين دليل حرف ذهبي را قبول نداريم.

همان طوري كه اين آقايان در رابطه با اين كه زنان پيغمبر اهل بيت نيستند، يك آقايي زنگ زد و گفت: زيد بن أرقم صحابي پيغمبر گفته است: اين ها از اهل بيت پيغمبر نيستند، گفت: زيد بن ارقم اشتباه كرده است.

گفت: مسلم در صحيح خود آورده است.

گفتند: مسلم هم كه معصوم نيست.

ظاهر قضيه اين است كه معصوم فقط اين چند نفري هستند كه در اين شبكه هستند و غير از اين ها هيچ كسي معصوم نيست و غير از اين ها همه اشتباه مي كنند.

آيا اگر كسي از اين ها سؤال كند كه همين حرفي را كه مي زني اين اشتباه نيست؟

زيد بن ارقم اشتباه كرده است و معصوم نيست.

مسلم اشتباه كرده است كه آورده است و معصوم نيست.

برادر عزيز من مردم مي فهمند و شعور دارند و قضايا دست شان است.

اين طور نيست كه شما مردم را ببو تصور كني و آنجا بنشيني و هر مطلبي كه به ذهنت بيايد بخواهي بيان كني و تصور كني كه مردم هم از تو مي پذيرند، اين به حق صحيح نيست.

پايان.

 

 

 

 
 




Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English | پخش زنده