2024 October 16 - چهار شنبه 25 مهر 1403
آيا امام جعفر صادق (ع) اسماعيل را به امامت گماشت ؟
کد مطلب: ٥٢٠٢ تاریخ انتشار: ١٩ مرداد ١٣٩٤ تعداد بازدید: 12168
پرسش و پاسخ » امامت و خلافت
آيا امام جعفر صادق (ع) اسماعيل را به امامت گماشت ؟

سؤال كننده : محمد هاشم سروري

پاسخ اين مطلب را مي توان در قديمي ترين منابع اعتقادي شيعه يافت :

قول الصادق عليه السلام : ما بدا لله بداء كما بدا له في إسماعيل ابني ،

يقول : ما ظهر لله أمر كما ظهر له في إسماعيل ابني إذ اخترمه قبلي ليعلم بذلك أنه ليس بإمام بعدي .

كلام امام صادق عليه السلام : براي خداوند بدايي صورت نگرفت مثل آنچه كه در اسماعيل فرزندم صورت گرفت .

ايشان مي فرمايند كه از خداوند امري ظاهر نشد ( از جهت تعجب برانگيز بودن براي مردمان ) همانطور كه در مورد اسماعيل فرزندم صورت گرفت . زيرا وي را قبل از من از دنيا برد تا همگان بدانند كه وي بعد از من امام نيست .

التوحيد ، الشيخ الصدوق ، ص 336

اسماعيل فرزند بزرگ امام صادق عليه السلام بود، و به حسب روال طبيعي و آنچه در بين مردم مشهور بود وي بايد امام مي شد ؛

زيرا شيعيان روايتي دارند كه در آن آمده است :

الأمر في الكبير ما لم تكن فيه عاهة

امامت در فرزند بزرگ است ، مگر اينكه وي بيماري داشته باشد ( كه سبب رويگرداني مردم از وي شود )

الكافي ج 1 ص258

كه البته اين روايت از جهت رجالي با سند صحيح به دست ما نرسيده است و در آن سهل بن زياد ابو يحيي الواسطي است كه امامي است اما وثاقت وي ثابت نشده است. و تحريف مضمون همين روايت بود كه سبب گمراهي عده اي از شيعيان بعد از شهادت امام صادق عليه السلام گرديد ؛ زيرا عبد الله أفطح فرزند ديگر امام ، از امام كاظم عليه السلام بزرگتر بود و لذا عده اي با تحريف اين روايت قسمت آخر آن را كه مي گويد امام نبايد از جهت جسمي مشكلي داشته باشد ، برداشته و از آن براي اثبات امامت عبد الله افطح استفاده كردند. زيرا سر عبد الله افطح ، حالت طبيعي نداشت و لذا به وي افطح مي گفتند )

اما طبق روايات رسيده از اهل بيت ، امام بعد از امام صادق عليه السلام فرزند ديگر حضرت يعني موسي بن جعفر بودند . لذا اين مطلب براي مردم ايجاد شبهه كرده بود . به همين جهت خداوند متعال اسماعيل را در حيات پدر از دنيا برد تا همگان بدانند كه امام بعد از ايشان حضرت موسي بن جعفر عليهم السلام است .

اين مطلب يعني از دنيا رفتن اسماعيل براي بيشتر مردم عجيب بود ؛ زيرا ايشان چنين فكر مي كردند كه وي امام خواهد شد اما خداوند وعده خود را عملي ساخت .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)





Share
1 | ابوطالب | Iran - Shūshtar | ١٢:٠٠ - ٢٠ بهمن ١٣٨٧ |
سلام مگر پيامبر(ص) قبلا نام 12 امام را مشخص نكرده بود پس اين حرف امام صادق(ع) چه معني دارد و منظور از بدا در اين موضوع يعني تغيير امام چيست سني ها مي گويند امام ششم اول فرمود جانشينم اسماعيل است بعد كه ديد فوت كرد گفت بدا رخ داده است

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
همانطور كه در اين پاسخ گفته شده است ،‌ بداء يعني آشكار شدن براي مردمي كه آگاهي ندارند ؛ اما وقتي شخصي آگاهي داشته باشد ديگر براي او بدا معني ندارد ؛ حضرت اين جمله را نسبت به كساني مطرح كرده اند كه نام دوازده امام را نمي دانستند به سبب بزرگتر بودن اسماعيل گمان مي كردند او بايد امام شود و يا نام دوازده امام را مي دانستند ،‌اما با خود مي گفتند چگونه ممكن است با وجود برادر بزرگتر ، كوچكتر امام شود و اين مساله را تناقضي در روايات شيعه مي پنداشتند ، براي ايشان بدا شد ؛‌اما كساني كه علم به دوازده امام داشته و مي دانستند امام كاظم امام خواهند شد ،‌ و در اين مطلب شكي نداشتند ، ديگر زنده بودن يا نبودن برادر بزرگتر براي آنها تاثيري نداشت .
بهتر است دوباره نظري دقيق در پاسخ داده شده داشته باشيد
اما اينكه سني ها مي گويند امام در ابتدا اسماعيل را به جانشيني معرفي كرده بودند !!! نه تنها با تاريخ موافقت ندارد ، بلكه تاريخ مخالف آن است ، زيرا در روايات شيعه از زمان پيامبر نام دوازده نفر جانشين و لقب ايشان مشخص است و بدين سبب نه تنها براي امام ، بلكه آگاهان شيعه نيز شكي نداشتند كه امام بعد از حضرت جعفر صادق (عليه السلام)‌چه كسي است .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
2 | حسن | Australia - Sydney | ٠٢:٠٨ - ٠٤ تير ١٣٨٩ |
از بزرگان شيعه در كتابهاي معتبر و با اسناد صحيح امامت امام موسي كاظم اثبات شده است(عيون الاخبارالرضا شيخ صدوق, كمال الدين شيخ صدوق , احتجاج طبرسي ,كافي كليني و...)در ضمن اگر از نظر اهل سنت امام صادق پسرش اسماعيل را برگزيد چرا اهل سنت شيعه اسماعيلي نشدند.

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

در روايات معتبره شيعه كه در آنها نام دوازده امام ، بعد از رسول خدا (ص) آمده است ، نام حضرت موسي بن جعفر و ساير ائمه بعد از ايشان نيز آمده است ؛ مي‌توانيد در اين زمينه به حديث لوح جابر مراجعه نماييد .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

3 | محسن | Iran - Qom | ٢٠:٠٩ - ٢٤ مرداد ١٣٩٤ |
سلام... در روایات بخاری این مطلب وجود داره که ابوبکر گفت: من اولین شخصی بودم که بعد از فرار از جنگ برگشتم و دیدم که یک نفر پایین پیپای رسول الله در حال جنگه... این شخص به اعتقاد شیعیان، امیر المومنین علی علیه السلامه... میخواستم ببینم این مطلب در منابع اهل سنت هم موجوده؟
ضمنا در برخی روایات مربوط به آخر الزمان، این جمله وجود داره: ان الدین و اهله بقم ذلیل... میخواستم معنای این جمله رو بدونم چون بعدش، جملاتی در ستایش قم و قمیین هست...ممنون

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
روايت مورد نظر شما در مستدرک حاکم چنين نقل شده است
أبو بكر قال كنت في أول من فاء يوم أحد وبين يدي رسول الله صلى الله عليه وسلم رجل يقاتل عنه وأراه قال ويحميه قال فقلت كن طلحة حيث فاتني ما
المستدرك على الصحيحين ج 3 ص 298
اما مراد جمله «إن الدين و أهله بقم ذليل‏» همچنانکه از برخي روايات ديگر استفاده مي شود، اين است که سفیهان و بی عقلان (انسانهای بی توجه به امور دینی) که در اين شهر زندگي مي کنند، علما و اهل دين را خوار و ذلیل مي شمارند
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
4 | محسن | Iran - Qom | ١٨:١٣ - ٢٥ مرداد ١٣٩٤ |
سلام... سوال بنده درباره همین کلمه رجل بود... ما شیعه ها اعتقاد داریم این شخص، امیر المومنین بود... آیا در کتب اهل سنت دلیلی بر این داریم؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در روايات اهل سنت اين شخص طلحه معرفي شده است البته در روايات ديگر گفته شده است سعد و ده نفر از انصار نيز بودند
البته برخي از اهل سنت گفته اند: قال شيخنا أبو جعفر رحمه الله: أما ثباته يوم أحد : فأكثر المؤرخين وأرباب السير ينكرونه ، وجمهورهم يروي أنه لم يبق مع النبي صلى الله عليه وسلم إلا علي وطلحة والزبير ، وأبو دجانة
ابوجعفر استاد ما گويد: اما عدم فرار ابوبکر در احد، بيشتر مورخين و بزرگان سيره نويس ثابت قدم بودن ابوبکر(عدم فرار ) را انکار کرده‌اند و جمهور آنها روايت کرده‌اند که در کنار پيامبر باقي نماند مگر علي، طلحه، زبير و ابودجاجه
إبن أبي‌الحديد المدائني المعتزلي، ابوحامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفاى655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج 13 ص 177، تحقيق محمد عبد الكريم النمري، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ - 1998م.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
5 | مهدی | Iran - Ahvaz | ٢١:٣٨ - ٠٢ شهریور ١٣٩٤ |
با سلام خدمت تمامی اساتید گرانقدر و خصوصاً استاد قزوینی عزیز ،
ضمن تشکر از مطالب ارزنده شما می خواستم اگر لطف کنید در مورد جناب عبدالله افطح بیشتر بگید زیرا در روستای آیینه ورزان دماوند مقبره امام زاده ای است با این نام که فرزند امام صادق می باشد و ارادتمندان زیادی هم دارد و کرامات زیادی از اهالی محل در مورد توسل به ایشان نقل شده. (از قبیل شفای مریض و ...) خدا خیرتون بده

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در اين خصوص به مقاله ذيل رجوع کنيد
http://damavandnameh.ir/showT.aspx?newContent=1&TIndex=12&Lang=F&ID=735F5D40515E49735B59
نکته اي که در خصوص اين امام زاده در اين مقاله وجود دارد اين است که وي بعد از شهادت امام رضا عليه السلام جهت مخفي شدن به دماوند رفتند اما عبدالله افطح که برخي گويند بعد از امام صادق عليه السلام ادعاي امامت کرد، چند ماه بعد از شهادت امام صادق عليه السلام از دنيا رفتند با اين بيان مي توان نتيجه گرفت که اين امام زاده غير از عبد الله افطح فرزند امام صادق عليه السلام است
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
6 | الخراساني | Iran - Fārsān | ٢١:٣٦ - ١٠ شهریور ١٣٩٤ |
به ادعای شما که می گوئید امامت در فرزند بزرگتر قرار می گیرد چگونه است که امامت بعد از موسی بن جعفر به احمد بن موسی نرسید که از علی بن موسی بزرگتر و هیچ نقص و بیماری هم نداشت؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
امامت به پسر بزرگ بودن نیست بلکه به انتخاب و نص الهی است و ما خداوند را حکیم می دانیم و طبق اصول اعتقادی خویش خداوند حکیم عالم بهتر می داند که چه کسي را  را به امامت برگزيند
لذا ما چنين ادعاي را که شما به ما نسبت داديد، نداريم
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
 
7 | مجتبی | Iran - Tehran | ٠٨:٣٧ - ٢٧ آبان ١٣٩٤ |
با سلام.
در مورد این دو جمله:
قول الصادق عليه السلام : ما بدا لله بداء كما بدا له في إسماعيل ابني ،
يقول : ما ظهر لله أمر كما ظهر له في إسماعيل ابني إذ اخترمه قبلي ليعلم بذلك أنه ليس بإمام بعدي .
در هر دو حدیث آمده که : ما بدء یا ما ظهر « لِله » که معنیشان به ترتیب میشود: «برای خدا» بداء نشد و یا «برای خدا» ظاهر نشد
شما «برای خدا» را در حدیث اول درست معنا کردید٬ اما در حدیث دوم به جای «برای خدا» ترجمه کردید « از خداوند» امری ظاهر نشد.
چرا در حدیث مثلا ذکر نشده « ما ظهر من الله »٬ بلکه «لِله» ذکر شده؟
چرا بعضی از علما مانند شیخ صدوق و شما٬ «لِله» رو «من الله» درنظر گرفته و ترجمه میکنید؟
همچنین طبق اعتقاد شیعه٬ بداء به تغییر تقدیر نوشته شده در لوح محو و اثبات میگویند٬ نه تغییر ذهنیت مردم. چرا که در اصول کافی٬ باب بداء می خوانیم:
ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺭﺍﺟﻊ ﺑﻪ ﺁﻳﻪ (41 ﺳﻮﺭﻩ 13) (ﻭ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺤﻮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺛﺒﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﮕﺮ ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺤﻮ ﺷﻮﺩ ﭼﻴﺰﻯ ﻛﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺛﺒﺖ ﺷﻮﺩ ﭼﻴﺰﻯ ﻛﻪ ﻧﺒﻮﺩﻩ (ﻭ ﺑﺪﺍ ﭼﻴﺰﻯ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ).
-اصول کافی٬ حدیث دوم باب بداء
درنتیجه امامت اسماعیل در لوح محو و اثبات٬ ثابت بوده و سپس با مرگش٬ تقدیر امامتش هم محو شد.
لطفا جواب این شبهه ذهنیم را بدهید.
یاعلی.

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
جهت اطلاع بيشتر در اين خصوص به اين آدرسها رجوع کنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها