2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
آيا خلفا چهارگانه با يكديگر اختلاف داشته اند ؟
کد مطلب: ٥١٩٠ تاریخ انتشار: ٢٥ فروردين ١٣٨٧ تعداد بازدید: 12152
پرسش و پاسخ » اهل سنت
آيا خلفا چهارگانه با يكديگر اختلاف داشته اند ؟

سؤال كننده : سوران

پاسخ :

به گفته مذهب شما تفرقه اي كه بين چهار خلفاي راشدين(رضي الله عنه) پيش آمد در كدام حديث به آن اشاره شده؟

دوست عزيز اگر شما قبل از اينكه اين سؤال را مطرح كنيد سَري به كتابهاي خودتان مي زديد و كمي مطالعه مي فرموديد جواب سؤالتان را مي يافتيد و لازم نبود از ما بپرسيد . حال ما در راستاي خدمت به برادران مسلمان و عمل به آيه شريفه « تعاونوا علي البرّ و التقوي و لا تعاونوا علي الإثم و العدوان » و براي روشنگري و رفع ابهام از ذهن شما توجه تان را به مطالب زير جلب مي كنيم :

حضرت امير ، ابوبكر را فردي مستبد مي دانستند

ولكنّك استبددت علينا بالأمر وكنّا نري لقرابتنا من رسول اللّه صلي اللّه عليه وسلم نصيباً حتّي فاضت عينا أبي بكر...

صحيح البخاري: 5/82، كتاب المغازي، باب غزوة خيبر.

بخاري مي گويد :

اميرالمؤمنين علي به ابوبكر فرمود : تو در امر خلافت با ما مستبدانه برخورد نمودي و ما بواسطه قرابت و خويشاونديمان با رسول خدا معتقديم كه حق و نصيبي در خلافت بعد از رسول خدا داريم ( اين كلمات را حضرت فرمودند) تا اشك از چشمان ابوبكر جاري شد .

در صحيح مسلم آمده :

استبددت علينا بالأمر وكنّا نحن نري لنا حقّاً لقرابتنا من رسول اللّه صلي اللّه عليه وسلم...

صحيح مسلم : ج 5 ص 154، باب قول النبي صلي الله عليه وسلم لا نورث ما تركنا فهو صدقة .

اميرالمؤمنين به ابوبكر فرمود : تو در امر خلافت با ما مستبدانه برخورد نمودي و ما بواسطه قرابت و خويشاونديمان با رسول خدا معتقديم كه حق خلافت بعد از رسول خدا از آنِ ماست .

نظراميرالمؤمنين علي در باره ابوبكر و عمر

حضرت امير عليه السلام و عباس عموي پيامبر اكرم ابوبكر و عمر را دروغگو ، گناهكار، پيمان شكن و خائن مي دانستند. به اين عبارت دقت كنيد مسلم در صحيحش مي گويد :

فلمّا توفّي رسول اللّه صلي اللّه عليه وسلم ، قال أبو بكر: أنا ولي رسول اللّه ، ... فقال أبو بكر: قال رسول اللّه صلي الله عليه وسلم : نحن معاشر الأنبياء لا نورث، ما تركناه فهو صدقة، فرأيتماه كاذباً آثماً غادراً خائناً ،... ثمّ توفّي أبو بكر فقلت: أنا وليّ رسول اللّه صلي اللّه عليه وسلم و ولي أبي بكر، فرأيتماني كاذباً آثماً غادراً خائناً .

صحيح مسلم ج 5 ص 152، كتاب الجهاد باب 15 حكم الفئ حديث 49، فتح الباري ج 6 ص 144.

عمر به اميرالمؤمنين صلوات الله و سلامه عليه و عباس عموي پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي گويد :

زماني كه رسول خدا صلي اللّه عليه (و آله) وسلم از دنيا رفت ، ابوبكر گفت من جانشين رسول خدا هستم ... أبو بكر گفت : رسول اللّه صلي الله عليه (وآله) و سلم فرموده است ما گروه پيامبران بعد از خود ارثي به جا نمي گذاريم ، هر آن چه بعد از خود به جا مي گذاريم صدقه است ( و بايد براي عموم مسلمين صرف شود ) شما نظرتان اين بود كه ابوبكر در گفتارش درغگو ، گناهكار ، پيمان شكن و خائن است ... سپس ابوبكر از دنيا رفت (بعد از مرگ او ) من گفتم : من جانشين رسول خدا و ابوبكر هستم شما مرا هم مانند ابوبكر درغگو ، گناهكار ، پيمان شكن و خائن دانستيد .

كراهت حضرت امير از همنشيني با عمر

فأرسل إلي أبي بكر أن ائتنا ولا يأتنا أحد معك كراهيّة لمحضر عمر.

صحيح البخاري: 5/82، كتاب المغازي، باب غزوة خيبر، صحيح مسلم : 5/154، كتاب الجهاد، باب قول النبي(صلي الله عليه وآله وسلم)لا نورث... .

اميرالمؤمنين صلوات الله و سلامه عليه به دنبال ابوبكر فرستاد و پيغام داد تنها بيا و كسي را با خودت نياور بخاطر اينكه از همنشيني با عمر كراهت داشت

كنار زدن حضرت از خلافت بخاطر عمل نكردن به سنت ابوبكروعمر

... وخلا (عبد الرحمن بن عوف) بعلي بن أبي طالب ، فقال : لنا اللّه عليك ، إن وليّت هذا الأمر ، أن تسير فينا بكتاب اللّه وسنّة نبيّه وسيرة أبي بكر وعمر.

فقال : أسير فيكم بكتاب اللّه وسنّة نبيّه ما استطعت.

تاريخ اليعقوبي ج 2 ص 162،باب أيام عثمان بن عفان. براي مطالعه بيشتر در اين زمينه رجوع شود به: تاريخ الطبري ج 3 ص 297.

( بعد از مرگ عمر وقتي شوراي شش نفر مي خواستند خليفه انتخاب كنند ) عبد الرحمان بن عوف اميرالمؤمنين علي بن أبي طالب صلوات الله و سلامه عليه را به كناري صدا زد و به ايشان عرض كرد : خداوند بين من و تو حاكم باشد ، اگر خليفه شدي بين ما طبق كتاب خدا و سنت پيامبر و روش ابوبكر و عمر حكم كن . اميرالمؤمنين علي بن أبي طالب صلوات الله و سلامه عليه به عبدالرحمان بن عوف فرمودند من تاجايي كه توان داشته باشم در ميان شما طبق كتاب خدا و سنت پيامبراكرم حكم خواهم نمود .

عدم همكاري حضرت با خلفا

عمر نزد ابن عباس مي رود و از علي شكايت مي كند :

أشكو اليك ابن عمّك، سألته أن يخرج معي فلم يقبل، ولم أزل أراه واجداً فيم تظنّ موجدته ... قلت : يا أمير المؤمنين إنّك تعلم، قال: أظنّه لا يزال كئياً لفوت الخلافة! قلت: هو ذاك .

شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 12، ص 78 ، باب نكت من كلام عمر و سيرته و أخلاقه.

از پسر عمويت شكايت دارم ، از او درخواست نمودم ( در جنگ ) به همراه من بيايد قبول نكرد ، و دائما او را غضبناك مي بينم ، به نظر تو چرا از من غضبناك است ... ابن عباس مي گويد : خودت مي داني ، عمر گفت : گمان مي كنم غضب او بخاطر امر خلافت باشد ! ابن عباس مي گويد : همينطور است .

نظر حضرت علي عليه السلام در مورد عثمان

اختلاف حضرت با عثمان و مخالفت عثمان با سنت نبوي

... عن مروان بن الحكم قال شهدت عثمان وعليا رضي الله عنهما وعثمان ينهي عن المتعة وأن يجمع بينهما فلما رأي علي أهل بهما لبيك بعمرة وحجة قال ما كنت لأدع سنة النبي صلي الله عليه وسلم لقول أحد .

صحيح البخاري ج2 ، ص 153 ، كتاب الحج ، باب التمتع والاقران والافراد بالحج وفسخ الحج لمن لم يكن معه هدي .

مروان بن حكم مي گويد : علي و عثمان را ديدم در حالي كه عثمان از متعه حج نهي مي كرد و از جمع كردن بين عمره و تمتع نهي مي كرد ، علي با مشاهده اين صحنه به عنوان مخالفت با كار عثمان براي هر دو حج تلبيه گفت و فرمود لبيك بعمرة و حجة و در ادامه فرمود من سنت پيامبر را بخاطر حرف هيچ كس كنار نمي گذارم .

... عن شعبة عن عمرو بن مرة عن سعيد بن المسيب قال اختلف علي وعثمان رضي الله الله عنهما وهما بعسفان في المتعة فقال علي ما تريد إلي أن تنهي عن أمر فعله النبي صلي الله عليه وسلم قال فلما رأي ذلك علي أهل بهما جميعا .

صحيح البخاري ج2 ، ص 153 ، كتاب الحج ، باب التمتع والاقران والافراد بالحج وفسخ الحج لمن لم يكن معه هدي

سعيد بن مسيب مي گويد : بين علي و عثمان در منطقه عسفان بر سر متعه حج اختلاف پيش آمد ، پس علي به عثمان فرمود : به چه مجوزي از كاري كه پيامبر امر فرموده اند نهي مي كني ؟ و زماني كه علي مخالفت عثمان را با سنت نبوي ديد براي هر دو حج ( عمره و تمتع ) لبيك گفت .

فقال علي عليه السلام : لا أجد شرا منه ولا منهم ، ثم قال : هل تعلم عمر يقول : والله ليحملن بني أبي معيط علي رقاب الناس ...

شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 3 ، ص 31 ، باب ذكر المطاعن التي طعن بها علي عثمان والرد عليها و ج6 ، ص 326 ، باب نبذ من كلام عمرو بن العاص .

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود : من افرادي بدتر از عثمان و طايفه اش نيافتم ، سپس فرمود : آيا مي داني عمر در مورد او گفت : قسم به خدا ( اگر خليفه شود ) بني ابي معيط را بر گردن مردم سوار مي كند ... .

نظر عمر درباره ابوبكر

... إنه بلغني ان قائلا منكم يقول والله لو مات عمر بايعت فلانا فلا يغترن امرؤ أن يقول إنما كانت بيعة أبي بكر فلتة وتمت الا وانها قد كانت كذلك ولكن الله وقي شرها ...

صحيح البخاري ج 8 ، ص 25 و 26 ، كتاب المحاربين من اهل الكفر و الرده ، باب رجم الحبلي من الزنا إذا أحصنت .

عمر مي گويد :

به من خبر داده اند كه يكي از شما گفته است : اگر عمر بميرد با فلاني بيعت مي كنم ، فردي شما را گول نزد و بگويد : بيعت با ابوبكر لغزشي بود و تمام شد ، بله آگاه باشيد كه بيعت با ابو بكر لغزش بود وليكن خداوند شرّش را دفع نمود ...

مخالفت عمر با ابوبكر

روي أن عيينة والأقرع جاءا يطلبان أرضا من أبي بكر فكتب بذلك خطا فمزقه عمر رضي الله تعالي عنه وقال : هذا شيء يعطيكموه رسول الله صلي الله عليه وسلم تأليفا لكم فأما اليوم فقد أعز الله تعالي الإسلام وأغني عنكم فإن ثبتم علي الإسلام وإلا فبيننا وبينكم السيف . فرجعوا إلي أبي بكر فقالوا : أنت الخليفة أم عمر ؟ بذلت لنا الخط ومزقه عمر ، فقال رضي الله تعالي عنه : هو إن شاء ووافقه ...

تفسير الروح المعاني ـ آلوسي ـ ج 10 ، ص 122 ، ذيل آيه 60 سوره توبه ؛ كنز العمال ج 1 ، ص 315 ، باب الارتداد و أحكامه ، باب مسند أبي بكر الصديق ، حديث 1479 ،

متقي هندي در كنز العمال داستان را اين گونه روايت مي كند :

عن طاووس قال قطع النبي صلي الله عليه وسلم لعيينة بن حصين أرضا فلما ارتد عن الاسلام بعد النبي صلي الله عليه وسلم قبض منه فلما جاء فأسلم كتب له كتابا فدفعه عيينة إلي عمر فشقه وألقاه وقال إنما كان لو أنك لم ترجع عن الاسلام فاما إذ ارتددت فليس لك شئ فذهب عيينة إلي أبي بكر فقال أما أنت الأمير أم عمر قال بل هو إن شاء الله قال فإنه لما قرا كتابك شقه وألقاه فقال أبو بكر أما إنه لم يألني وإياك خيرا

( متقي هندي به نقل مي كند : پيامبر اكرم قطعه زميني را به لعيينة بن حصين بخشيدند اما وقتي بعد از وفات پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مرتد شد زمين را از او گرفتند و وقتي دوباره مسلمان شد ابوبكر براي او سندي نوشت وقتي عيينه سند را به عمر داد آن را پاره كرد و به زمين انداخت و به او گفت : اين زمين زماني مال تو بود كه مرتد نشده بودي اما زماني كه مرتد شدي ديگر تمام حقوق تو سلب شد و هيچ حقي نداري . عيينه پيش ابوبكر رفت و به او گفت : تو اميري يا عمر ؟ ابوبكر جواب داد : اگر خدا بخواهد عمر امير است . عينه گفت : زماني كه عمر سندي را كه تو نوشته بودي خواند آن را پاره كرد و به زمين انداخت . ابوبكر جواب داد : اينده اين كار براي من و تو خوب نبود؛ كنز العمال ج 3 ، ص 914 ، باب فصل فيما يتعلق بالإقطاعات ، باب مسند عمر ، حديث 9151 ؛ شرح نهج البلاغة ـ ابن ابي الحديد ـ ج 12 ، ص 58 و 59 ، باب نكت من كلام عمر و سيرته و أخلاقه .

روايت شده كه عيينة و اقرع پيش ابوبكر آمدند و از او زميني طلب نمودند ابوبكر هم برايشان در كاغذي سندي تنظيم كرد و به آنها داد اما عمر آن را پاره كرد و به آنها گفت : اين زميني بود كه رسول خدا بخاطر تأليف قلوب و بدست آوردن دل شما به شما بخشيده بود اما امروز خداوند به اسلام عزت بخشيده است و از شماها بي نياز شده ايم حال اگر بر دين اسلام ثابت قدم مي مانيد خوب است و گرنه بين ما و شما شمشير حكم مي كند .عيينة و اقرع نزد ابوبكر برگشتند و به او گفنتد : تو خليفه اي يا عمر؟ تو براي ما سند زمين را نوشتي ولي عمر آن را از بين برد . ابوبكر به آنها گفت : آري حكم من همان بود ولكن اگر خدا بخواهد و عمر موافقت كند ...

سيف بن عمر عن الصعب بن عطية ابن بلال عن أبيه وعن سهم بن منجاب قالا : خرج الأقرع والزبرقان إلي أبي بكر فقالا : اجعل لنا خراج البحرين ونضمن لك أن لا يرجع من قومنا أحد ، ففعل وكتب الكتاب ، وكان الذي يختلف بينهم طلحة بن عبيد الله ، وأشهدوا شهودا بينهم منهم عمر فلما أتي عمر بالكتاب ونظر فيه لم يشهد ثم قال : لا ولا كرامة ، ثم مزق بالكتاب ومحاه ، فغضب طلحة وأتي أبا بكر فقال له : أنت الأمير أم عمر ؟ فقال : الأمير عمر غير أن الطاعة لي فسكت .

تاريخ مدينة دمشق ـ إبن عساكر ـ ج 9 ، ص 194 ، ترجمه أقرع بن حابس بن عقال رقم 797 ؛ كنز العمال ج 12 ، ص 583 ، باب فضائل الفاروق ، حديث 35812 و 35813 ، باب مسند عمر ،

(متقي هندي در حديث 35813 مي گويد :

عن نافع أن أبا بكر أقطع الأقرع بن حابس والزبرقان قطيعة وكتب لهما كتابا ، فقال عثمان : أشهدا عمر ، فإنه أحرز لأمركما و هو الخليفة بعده ، فأتيا عمر فقال : من كتب لكما هذا الكتاب ؟ قالا : أبو بكر ، قال : لا والله ولا كرامة ! والله ليغلقن وجوه المسلمين ثم الحجارة ثم يكون لكما هذا ! وتفل فيه فمحاه ، فأتيا أبا بكر فقالا : ما ندري أنت الخليفة أم عمر ؟ ثم أخبراه : قال : إنا لا نجيز إلا ما أجازه عمر ؛ به نقل از تاريخ مدينة دمشق ـ إبن عساكر ـ ج 9 ، ص 196 ، ترجمه أقرع بن حابس بن عقال رقم 797) .

متقي هندي نقل مي كند : ابوبكر قطعه زميني را به اقرع بن حابس و زبرقان داده بود و براي آنها سندي نوشته بود ، عثمان به آنها گفت : اگر مي خواهيد مالكيت شما به مشكل برنخورد عمر را شاهد بگيريد زيرا شاهد گرفتن او براي محكم كردن كار شما خوب است زيرا او خليفه بعد از ابوبكر است ، آن دو پيش عمر آمدند ، عمر به آنها گفت : اين سند را چه كسي براي شما نوشته است ؟ گفتند ابوبكر . عمر گفت : نه به خدا قسم ( من اين سند را قبول ندارم ) شما با اين كار همه مسلمانان را مضطرب و ناراحت مي كنيد زيرا اول جلوي مردم را مي گيريد كه در آن زمين نيايند و بعد آن زمين سنگ چين مي كنيد و بعد مال خودتان مي شود ! سپس آب دهان در آن انداخت و نوشته هاي آن را محو كرد . اقرع بن حابس و زبرقان پيش ابوبكر آمدند و گفتند : ما نمي دانيم تو خليفه اي يا عمر ؟ و داستان را از اول تا آخر برايش گفتند . ابوبكر جواب داد : ما چيزي را تا عمر اجازه ندهد نمي توانيم اجازه دهيم .

اقرع و زبرقان پيش ابي بكر آمدند و به او گفتند : خراج بحرين را به ما بده ما هم در مقابل تضمين مي كنيم كه هيچ يك از افراد قوم ما مرتد نشود ، ابوبكر قبول كرد و خراج بحرين را براي آنها قرار داد و سندي مبني بر قبول اين مطلب به آنها داد ، واسطه ميان آنها و ابوبكر ، طلحة بن عبيدالله بود ، بعد از اينكه ابوبكر به آنها سند داد آنها شاهداني بر وقوع اين ماجرا گرفتند كه يكي از شاهدان عمر بود . اما زماني كه حكم ابوبكر را براي عمر آوردند و او آن را ديد حاضر نشد شهادت دهد و گفت من اين مطلب را قبول ندارم ، سپس نامه را پاره كرد و نوشته هاي آن را از بين برد، در اين هنگام طلحه غضبناك شد و پيش ابوبكر آمد و گفت : امير توئي يا عمر؟ ابوبكر گفت :(در حقيقت)عمر امير است اما مردم از من اطاعت مي كنند ، طلحه بعد از شنيدن اين حرف ساكت شد .

عن عمر بن يحيي الزرقي قال : أقطع أبو بكر طلحة ابن عبيد الله أرضا وكتب له بها كتابا ، وأشهد له بها ناسا فيهم عمر ، فأتي طلحة عمر بالكتاب فقال : اختم علي هذا : فقال : لا أختم ، أهذا كله لك دون الناس ! قال فرجع طلحة مغضبا إلي أبي بكر فقال : والله ! ما أدري أنت الخليفة أم عمر ! قال : بل عمر ولكنه أبي ( أبو عبيد في الأموال ) .

الأموال ـ قاسم بن سلام ـ ج 2 ، ص 145 ، باب الإقطاع ، حديث 590 ؛ كنز العمال ج 12 ، ص 546 ،باب فضائل الفاروق ، حديث 35738 ( به نقل از أبوعبيد قاسم بن سلام در كتاب الأموال ) .

عمر بن يحيي زرقي مي گويد : ابو بكر به طلحة بن عبيد الله زميني داده بود و سندي هم براي طلحه نوشته بود و براي تثبيت اين مطلب عده اي از مردم را شاهد گرفت كه يكي از آنها عمر بود ، طلحه نزد عمر آمد و به او گفت : پاي اين سند مهر بزن ، عمر گفت : مهر نمي زنم ، آيا كل اين زمين مال توست و ديگران در آن سهمي ندارند ! عمر بن يحيي مي گويد: طلحه خشمگين شد و با همان حال نزد ابوبكر رفت و گفت: به خدا قسم من نمي دانم تو خليفه اي يا عمر ؟ ابوبكر گفت : ( در حقيقت) عمر خليفه است ولي از مهر زدن پاي سند امتناع كرد .

خالد بن وليد را عزل نمي كنم

توجه و مطالعه داستان خالد بن وليد رازهاي نهفته را آشكار مي كند

ولما بلغ الخبر أبا بكر وعمر رضي الله عنهما قال عمر لأبي بكر رضي الله عنه إن خالدا قد زني فارجمه قال ما كنت لأرجمه فإنه تأول فأخطأ قال فإنه قتل مسلما فاقتله به قال ما كنت لأقتله به إنه تأول فأخطأ قال فاعزله قال ما كنت لأشيم سيفا سله الله عليهم أبدا

وفيات الأعيان ج6 ، ص 15 ، حرف الواو ، ذيل ترجمه وثيمة ابن الفرات رقم 769 ، كه در رقم 294 ( ذيل رقم 769 ) داستان مالك بن نويرة را ابن خلكان نقل مي كند .

ابن خلكان نقل مي كند : وقتي كه خبر زناي خالد بن وليد با همسر مالك بن نويرة به ابوبكر و عمر رسيد ، عمر به ابوبكر گفت : خالد زنا كرده است او را سنگسار كن . ابوبكر گفت من او را سنگسار نمي كنم او مجتهدي است كه در اجتهادش به خطا رفته است.عمر به ابوبكر گفت: او مسلماني را كشته است،او را بكش (به قتل برسان ، اورا قصاص كن) ، ابوبكر گفت : او را نمي كشم او مجتهدي است كه در اجتهادش به خطا رفته است.عمر به ابوبكر گفت : پس او را عزل كن . ابوبكر جواب داد : من شمشيري را كه خداوند بر سر آنان از نيام بيرون كشيده است هيچ وقت در غلاف نمي كنم .

عجب ديني !!! نه زناي محصنه مجازاتي دارد نه قتل مسلمان ، دوست گرامي فكر مي كنم براي تبليغ دين تان همين يك فتوا بس باشد .

نظر عمر درباره عثمان :

عن الزهري عن عبيد الله بن عبد الله عن ابن عباس قال بينا أنا أمشي مع عمر يوما إذ تنفس نفسا ظننت أنه قد قضبت أضلاعه فقلت سبحان الله والله ما أخرج منك هذا يا أمير المؤمنين إلا أمر عظيم فقال ويحك يا بن عباس ما أدري ما أصنع بأمة محمد صلي الله عليه وسلم قلت ولم وأنت بحمد الله قادر أن تضع ذلك مكان الثقة قال إني أرك تقول إن صاحبك أولي الناس بها يعني عليا رضي الله عنه قلت أجل والله إني لأقول ذلك في سابقته وعلمه وقرابته وصهره قال إنه كما ذكرت ولكنه كثير الدعابة فقلت فعثمان قال فوالله لو فعلت لجعل بني أبي معيط علي رقاب الناس يعملون فيهم بمعصية الله والله لو فعلت لفعل ولو فعل لفعلوه فوثب الناس عليه فقتلوه ...

الإستيعاب ج 3 ، ص 1119 ، ذيل ترجمه ا ميرالمؤمنين رقم 1855 ؛ تاريخ مدينة دمشق ج 44 ، ص 439 ، ذيل ترجمه عمر بن الخطاب رقم 5206 ؛شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، و ج 12 ص 52 باب نكت من كلام عمر و سيرته و أخلاقه و ج 12 ، ص 259 ، باب الطعن التاسع ما روي عنه من قصة الشوري ، وكونه خرج بها عن الاختيار والنص جميعا ، وانه ذم كل واحد ، بأن ذكر فيه طعنا ثم أهله للخلافة بعد أن طعن فيه ... ؛ كنزالعمال ج 5 ، ص 738 ، ح 14262 ، باب خلافة اميرالمومنين عثمان بن عفان و ج5 ، ص 741 ، ح 14266 ، باب خلافة اميرالمومنين عثمان بن عفان ،

در آنجا به نقل از عمر مي گويد :

أواه كلف بأقاربه ، ثم قال : لو استعملته استعمل بني أمية أجمعين أكتعين ويحمل بني أبي معيط علي رقاب الناس ، والله لو فعلت لفعل ذلك لسارت إليه العرب حتي تقتله ، والله لو فعلت لفعل والله لو فعل لفعلوا ... .

متقي هندي ( صاحب كنزالعمال ) مي گويد : عمر گفت : اوه او تمام فاميل هايش را بر سر كار مي آورد اگر عثمان را بعد از خودم بعنوان خليفه قرار دهم تمامي بني اميه را در رأس دستگاه حكومت قرار مي دهد و كارها و مسؤليت ها را بين آنه تقسيم مي كند و بني ابي معيط را بر گردن مردم سوار مي كند اگر او را بعد از خودم بعنوان خليفه قرار دهم همين كار را مي كند در نتيجه تمامي عرب بر عليه او شورش مي كنند تا اينكه او را به قتل مي رسانند قسم به خدا اگر او را بعد از خودم بعنوان خليفه قرار دهم همين كار را مي كند و قسم به خدا اگر عثمان اين كار را بكند تمامي عرب بر عليه او شورش مي كنند و او را به قتل مي رسانند .

ابن عباس مي گويد : روزي با عمر قدم مي زدم ناگهان نفس عميقي كشيد كه من گمان كردم استخوانهاي پهلويش در هم فشرده شد ، گفتم سبحان الله يقينا امر عظيمي پيش آمده است كه اينگونه آه مي كشي . عمر گفت : واي بر تو اي پسر عباس ! من نمي دانم بعد از من چه بلائي بر سر امت محمد مي آيد ! ابن عباس مي گويد : گفتم چرا نگراني بحمدالله تو قادري كه فردي امين را بعنوان خليفه بعد از خودت انتخاب كني . عمر گفت : من مي دانم تو علي را از همه مردم سزاوارتر بر خلافت مي داني . ابن عباس مي گويد : گفتم بله همينطور است . عمر گفت : من هم طبق شناختي كه از علي نسبت به سابقه اش در اسلام وعلمش و خويشاوندي اش با رسول خدا و دامادي ايشان دارم، نظرم همين است و او از همه مردم سزاوارتر بر خلافت است ولي زياد مزاح مي كند . ابن عباس مي گويد : گفتم عثمان براي خلافت چگونه است ؟ گفت: به خدا قسم اگر او را بعد از خودم خليفه قرار دهم بني ابي معيط را بر گردن مردم سوار مي كند و آنها هم در ميان مردم با معصيت خدا حكمراني مي كنند . پس مردم عليه عثمان شورش مي كنند و او را به قتل مي رسانند .

جل الخالق عمراينقدر براي امت دلسوزي مي كند و به فكر عاقبت امت اسلامي است اما آيا پيامبري كه 23 سال براي امت زحمت كشيد به اندازه عمر دلش براي امت نمي سوزد و كسي را تعيين نمي كند ؟!!!

فنظر (عمر) اليهم، فقال: اكلّكم يطمع بالخلافة بعدي؟ فوجموا عن الكلام! فأعاد عليهم القول ثانياً، فانبري إليه الزبير قائلا، «ما الذي يبعدها ـ اي الخلافة ـ منا؟ وليتها أنت، فقمت بها. ولسنا دونك في قريش، ولا في السابقة، ولا في القرابة . . . أقبل علي عثمان، فقال: هيهاً اليك كأنّي بك قد قلدتك قريش هذا الأمر لحبها اياك، فحملت بني امية وبني أبي معيط علي رقاب الناس وآثرتهم بالفي. فسارت اليك عصابة من ذؤبان العرب، فذبحوك علي فراشك ذبحاً، ... . (قال ابن أبي الحديد: ذكر هذا الخبر كله شيخنا أبو عثمان في كتاب السفيانيه) .

شرح ابن أبي الحديد ج 1 ص 185و 186، باب قصة الشوري ؛ قال المسعودي في مروج الذهب ج 3 ص 253، ان الجاحظ ألف كتاباً في نصرة معاوية بن أبي سفيان. تاريخ الطبري ج 3ص 294قصه الشوري.

( عمر بعد از ضربتي كه ابولؤلؤ به او زد در بستر مرگ بود ) به اطرافيان نگاه كرد و گفت : حتما همه شما بعد از من طمع خليفه شدن را داريد ؟ هيچ كدام جواب ندادند . عمر بار دوم حرفش را تكرار كرد ، زبير رو به عمر كرد و گفت چه چيزي مي خواهد خلافت را از ما دور كند ؟ تو خليفه شدي ( پس چرا ما خليفه نشويم ؟ ) در حالي كه ما در قبيله قريش از تو كمتر نيستيم نه سابقه ما در اسلام از تو كمتر است و نه خويشاونديمان ! ... عمر رو به عثمان كرد و گفت: كوتاه بيا گويا مي بينم قريش بخاطر علاقه اي كه به تو دارند قلاده خلافت را بر گردنت مي اندازند ، تو هم بني اميه و بني ابي معيط را بر گردن مردم سوار مي كني و فقط فئ ( مالي كه در جنگها بدون خونريزي به دست مسلمين مي رسد و اختصاص به رسول خدا و اهل بيت ايشان دارد ) را مخصوص آنها قرار مي دهي . پس گرگان درنده عرب بر تو هجوم مي آورند و سر تو را در خانه ات مي برّند ، ... (ابن أبي الحديد مي گويد اين روايت استادم أبو عثمان بطور كامل در كتاب سفيانيه خودش آورده است ) .

مخالفت صحابه با نصب ابوبكر

... عن عمر : حين توفي اللّه نبيّه صلي اللّه عليه وسلم أنّ الأنصار خالفونا، واجتمعوا بأسرهم في سقيفة بني ساعدة وخالف عنّا علي والزبير ومن معهما .

صحيح البخاري ج 8 ص 26، كتاب المحاربين، باب رجم الحبلي من الزنا.

بخاري از عمر نقل مي كند :

زماني كه رسول خدا از دنيا رفت ، (وقتي خواستيم براي ابوبكر بيعت بگيريم ) انصار با ما مخالفت نمودند و همگي در سقيفه بني ساعده جمع شدند و همچنين علي و زبير و همراهانشان با ما مخالفت كردند .

يعقوبي نقل مي كند :

تخلّف عن بيعة أبي بكر قوم من المهاجرين والأنصار ، ومالوا مع علي بن أبي طالب ، منهم : العباس بن عبد المطلب ، والفضل بن العباس ، والزبير بن العوام بن العاص ، وخالد بن سعيد ، والمقداد بن عمرو ، وسلمان الفارسي ، وأبو ذر الغفاري ، وعمار بن ياسر ، والبراء بن عازب،وأبي بن كعب .

تاريخ اليعقوبي:ج2ص 124، باب خبر سقيفة بني ساعدة و بيعة أبي بكر .

عده اي از مهاجرين و انصار از بيعت كردن با ابوبكر سر باز زدند و مايل بودند كه با علي بيعت كنند كه بعضي از آنها عبارت بودند از : عباس بن عبد المطلب ، و فضل بن عباس ، و زبير بن عوام بن عاص ، وخالد بن سعيد ، ومقداد بن عمرو ، وسلمان فارسي ، وأبوذرغفاري ، وعمار بن ياسر ، و براء بن عازب ، و أبي بن كعب .

زبير بن بكار نقل مي كند :

لما بويع أبو بكر واستقر أمره، ندم قوم من الأنصار علي بيعته ولام بعضهم بعضاً وذكروا علي بن أبي طالب وهتفوا باسمه.

الموفقيات: 583.

زماني كه مردم با ابوبكر كردند و خليفه شد عده اي از انصار از بيعت كردن با او پشيمان شدند و بعضي از آنان بعض ديگر را ملامت و سرزنش مي كردند ( چرا به ما گفتيد با ابوبكر بيعت كنيم ) و از علي بن ابي طالب سخن مي گفتند و نام او را با صداي بلند مي بردند (و از او به نيكي ياد مي كردند و فضائل او و لياقت او را براي منصب خلافت بيان مي كردند ) .

مخالفت صحابه با نصب عمر

لَمَّا اسْتَخْلَفَ أَبُو بَكْرٍ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَي عَنْهُمَا قَالَ لِمُعَيْقِيبٍ الدَّوْسِيِّ مَا يَقُولُ النَّاسُ فِي اسْتِخْلَافِي عُمَرَ قَالَ : كَرِهَهُ قَوْمٌ ، وَرَضِيَهُ قَوْمٌ آخَرُونَ قَالَ فَاَلَّذِينَ كَرِهُوهُ أَكْثَرُ أَمْ الَّذِينَ رَضَوْهُ ؟ قَالَ : بَلْ الَّذِينَ كَرِهُوهُ

الآداب الشرعيّة: ج1 ، ص 71 ، باب : فَصْلٌ ( فِي حِفْظِ اللِّسَانِ وَتَوَقِّي الْكَلَامِ ) به تحقيق شعيب الأرنؤوط/ عمر القيام، ط. مؤسسة الرسالة - بيروت، سنة النشر: 1417، ( 3 جلدي ) .

زماني كه ابوبكر عمر را به عنوان خليفه منسوب كرد به معيقب دوسي گفت : نظر مردم نسبت به انتصاب عمر به خلافت چيست ؟ معيقب دوسي گفت : عده اي از اين كار تو ناراضي هستند و عده اي رضايت دارند.ابوبكر پرسيد:مخالفين با نصب عمر بيشترند يا موافقين با او؟معيقب دوسي جواب داد : مخالفين بيشترند .

ابن عساكر نقل مي كند :

دخل علي أبي بكر طلحة والزبير وعثمان وسعد وعبد الرحمن وعلي بن أبي طالب فقالوا: ماذا تقول لربّك وقد استخلفت علينا عمر .

تاريخ مدينة دمشق:ج44 ص248، ذيل ترجمه عمر بن الخطاب بن نفيل ... ؛ تاريخ المدينة لابن شبة النميري: ج 2 ص 666 ، باب ذكر عهد أبي بكر " إلي عمر " واستخلافه إياه ووصيته إياه .

(وقتي ابوبكر عمر را به خلافت منصوب كرد) طلحة و زبير وعثمان وسعد وعبد الرحمن وعلي بن أبي طالب (عليه السلام) بر او وارد شدند و به او گفتند : به خداوند چه جوابي خواهي داد در حالي كه عمر را به عنوانخليفه بر ما منصوب كرده اي ؟

موفق باشید

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | رضا نور | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٠٤ ارديبهشت ١٣٨٧ |
سلام عليك.
آيا واقعا اين سوالات را گروه اهل سنت مطرح ميكنند يا خود شما؟
اگر آنها مطرح ميكنند چرا هيچ جوابي نميدهند؟
اگر جوابي براي گفتن ندارند چرا دوباره بعد از مدتي ميايند و سوالي را مطرح ميكنتد؟
اين قضيه به نظر من كمي مشكوك است.يا شايد هم جواب ميدهند ولي شما سانسور ميكنيد؟
اين سوالات را كه گروه اهل سنت مطرح ميكنند كدام سايت اهل سنت مسووليتش را بر عهده گرفته است( كه معلوم شود واقعا سني ها مطرح كردند)؟

پاسخ:
جناب آقاي رضا نور ! اولاً بيشتر سؤال كنندگان ما از دوستان شيعه هستند و از طرف دوستان اهل سنت ، سؤالات كمتري مطرح مي‌شود . بيشتر سؤالات ، شبهاتي است كه بردران شيعه در سايت‌هاي مختلف با آن روبرو مي‌شوند و بعد آن را بامطرح مي‌كنند و ما نيز سعي مي‌كنيم كه با دقت تمام ، جوابي بدهيم كه هم شيعيان قانع شوند و هم اهل سنت .

گفته ايد " اگر جوابي براي گفتن ندارند چرا دوباره بعد از مدتي ميايند و سوالي را مطرح ميكنتد؟ "
تلاش ما اين است كه جواب‌هايي كه در اين سايت به اهل سنت داده مي‌شود ، جوابي باشد كه شببهه‌اي برايش باقي نماند تا بتواند بارديگر بر همان سؤال اشكال كند ؛ ولي در عين حال خيلي اتفاق افتاده است كه بارديگر آن‌ها به جواب ما اشكال كرده‌اند كه ما بازهم جواب ديگري داده‌ايم كه نمونه آن را مي‌توانيد در بحث ازدواج ام كلثوم در قسمت مقالات ببينيد .
ما هيچ نظري را سانسور نمي‌كنيم ، هر نظري كه خالي از توهين و فحاشي به ديگران باشد ، نمايش داده مي شود و اگر نياز به جواب دادن باشد ، جوابش نيز از طرف گروه پاسخ به شبهات داده خواهد شد .
سؤلاتي كه مطرح مي‌شود از طرف افراد است و معمولاً كسي آدرس سايت و يا وبلاگ خود را نمي‌نويسد ؛ مثل خود شما كه آدرسي جز يك ايميل ننوشته‌ايد .
اصلاً مسؤوليتي متوجه كسي نيست تا آن را به عهده بگيرد . بمب گذاري و يا عمليات انتحاري نيست كه سايت و يا حزبي مسؤوليتش را به عهده بگيرد .
هر كسي سؤال و يا نظري داشته باشد ، ما به آن جواب مي‌دهيم و از آن‌ها نمي‌خواهيم كه حتماً آدرس سايت خود را بدهند و مسؤوليت سؤالي را كه مطرح كرده‌اند به عهده بگيرند !
شايد منظور شما اين سؤال و شش سؤال ديگري است كه شخصي به نام «سوران» از ما پرسيده است باشد ، اين سؤالات يكجا در قسمت نظرات پرسيده شده است كه مي‌توانيد آن را در اين پست ببينيد :
http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=1084
حال اين كه «سوران» چه كسي است و چه مذهبي دارد ، روشن نيست و براي ما اصلاً اهميتي نيز ندارد ، مهم سؤالاتي بود كه پرسيده بود و ما نيز وظيفه داشتمي كه جوابش را بدهيم . ضمن اين كه اين جواب‌ها به تازگي داده شده است ، ممكن است جناب سوران بخواهد از آن‌ ها جواب بدهد كه ما همچنان منتظر وي هستيم .
2 | هادي خليل نژاد | Iran - Salmas | ١٢:٠٠ - ٠٧ ارديبهشت ١٣٨٧ |
سلام عليکم
ابتدا دوست دارم به شما برادراني که در موسسه حضرت ولي عصر (عج) خدمت ميکنيد خسته نباشيد بگم.
من يک شيعه ساکن آذربايجان غربي هستم که چند ماهي ميشه با سايت بسيار عالي وپر محتواي شما آشنا شده ام
مي خواستم بپرسم آيا اجازه ميدهيد از مطالبتان در وبلاگم که آدرسش www.shiaemamali.blogfa.com هستش استفاده کنم.
چندتا سوال داشتم
آخه آدم قحطي بود که پيامبر اکرم(ص) با دختران ابوبکر وعمر ازدواج کردند.

پاسخ:
دوست بسيار گرامي ! شما اجازه داريد كه از تمامي مطالب اين سايت در وبلاگتان استفاده كنيد .
اما پاسخ سؤالتان :
پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم از ازدواج با اين‌ها اهداف متعددي را دنبال مي‌كرد كه در ذيل به يكي از آن‌ها اشاره مي‌شود
يكى از اهداف ازدواجهاى پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) هدف سياسى - تبليغى بود ؛ يعنى با ازدواج موقعيتش در بين قبايل مستحكم گردد و بر نفوذ سياسى و اجتماعيش افزوده شود و از اين راه براى رشد و گسترش اسلام استفاده نمايد.
حضرت به خاطر دست يابى بر موقعيتهاى بهتر اجتماعى و سياسى ، در تبليغ دين خدا و استحكام آن و پيوند با قبايل بزرگ عرب و جلوگيرى از كارشكنيهاى آنان و حفظ سياست داخلي و ايجاد زمينه مساعد براى مسلمان شدن قبايل عرب ، به برخى ازدواجها رو آورد .
در راستاى اين اهداف پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) با عايشه دختر ابوبكر از قبيله بزرگ «تيم» با حفصه دختر عمر از قبيله بزرگ «عدى» با ام حبيبه دختر ابوسفيان از قبيله نامدار بنى اميه ، ام سلمه از بنى مخزوم ، سوده از بنى اسد ، ميمونه از بنى هلال و صفيه از بنى اسرائيل پيوند زناشويى برقرار نمود . ازدواج مهمترين پيوند و ميثاق اجتماعى است، به ويژه در آن فرهنگ تأثير بسيارى از خود به جا ميگذارد.
در آن محيطى كه جنگ و خونريزى و غارتگرى رواج داشت، بلكه به تعبير "ابن خلدون" جنگ و خونريزى و غارتگرى جزو خصلت ثانوى آنان شده بود، ( مقدمه ابن خلدون (ترجمه)، ج 1، ص 286) بهترين عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت ، پيوند زناشويى بود. به همين جهت پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) با قبايل بزرگ قريش ، به ويژه با قبايلى كه بيش از ديگران با پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) دشمن بودند ، مانند بنى اميه و بنى اسرائيل ، ازدواج نمود . اما با قبايل انصار كه از سوى آنان هيچ خطرى احساس نميشد و آنان نسبت به پيامبر(ص) دشمنى نداشتند، ازدواج نكرد.
ام سلمه از طايفه بنى مخزوم - طايفه ابوجهل و خالد بن وليد - بود، وقتى كه رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) وى را به همسرى خويش درآورد، از آن پس خالدبن وليد آن موضعگيرى شديد خود را در برابر مسلمانان مورد تجديد نظر قرار داد و پس از مدتى نه چندان طولانى اسلام آورد.
پس از ازدواج رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) با جويريه و صفيه هيچگونه تحركى را از سوى بنى نضير و بنى مصطلق در برابر آنحضرت مشاهده نمى كنيم، از سوى ديگر، مشاهده مى كنيم كه جويريه از جهت بركت آفرينى براى قوم و قبيله اش يك زن نمونه شناخته مى شود، و صحابه رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) يكصد خانوار از اسيران قوم و قبيله وى را بخاطر ازدواج پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) با او آزاد مى كنند و مى گويند: اينان خويشاوندان رسول خدايند! و پرواضح است كه چنين منت گذارى بر يك طائفه و قبيله از سوى مسلمانان چه تاثير بسزايى در عمق جان آنان داشته است.
بنابراين ، ازدواج پيامبر با عايشه و حفصه ، نه به خاطر قحطي آدم ؛ بلكه به خاطر مصالح مهمي بوده است كه جز با ازدواج پيامبر با آن دو تحقق نمي‌يافته است .
البته مقاله مفصلي نيز در سايت در همين زمينه گذاشته شده است :
http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=1344
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
3 | عصامه حسيني از كردستان | United States - New York | ١٢:٠٠ - ٠٢ مهر ١٣٨٨ |
بلانسبت مردم شيعه سر در گم كه ناچاري بازور حكومت وترس از دست دادن جايگا ه خود در جامعه ديكتاتوري به ظاهر اسلامي, اگر شما علماي شيعه خيلي مردين چرا آقاي مكارم شيرازي را راضي نكردين كه با ملا فاتح كريكار ومولوي ملا زاده مناظره كند در صورتي كه خودش ادعاي مناظره كرده بود ,كم آورد ولاهي خيلي رو دارن.خداوند شما وما را در راه راست قرآن وسنت هدايت كند ...

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
بهتر بود كمي با دقت بيشتر اخبار را مطالعه مي‌كرديد ! حضرت آيت الله مكارم و ساير مراجع شيعه ، رهبري ديني كل شيعه دنيا را به عهده‌ دارند و براي مناظره بايد با شخصي هم شان خود بنشينند ؛ لذا از مفتي عربستان دعوت به مناظره كردند اما او نپذيرفت ! و طبيعتا براي مناظره با افرادي مانند ملازاده بايد شخصي در رتبه‌اي بسيار پايين‌تر از مراجع باشد ؛ با اين همه جناب دكتر قزويني قبول دعوت او براي مناظره كرده و مناظره ايشان با ملازاده در سايت (در بخش نظرات) موجود است ! مناظره‌اي كه بعد از آن بسياري از اهل سنت گفتند ملازاده بي‌سواد است و نماينده ما نبوده است !
بنا بر اين براي مناظره بعدي جناب ملازاده بايد با شاگردان دكتر قزويني بنشيند !
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
4 | علي اكبر از تهران | United States - New York | ١٢:٠٠ - ٠٢ مهر ١٣٨٨ |
آيامي دانيد . امام علي مي فرمايد... قسم بخدايي كه اسمانها و زمين راآفريد اگر رسول الله >ص< خلافت بعد از خود را براي من وصيت مي كرد نمي گذاشتم ابوبكر يكي از بله هاي منبر را بالا برود وبراي آن جهاد مي كردم ..

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
اينگونه سخت گفتن بسيار آسان است ، اما مدرك معتبر آوردن براي آن محال ! بهتر است هرگاه اينگونه سخن مي‌گوييد مدرك خود را نيز ذكر كنيد !
البته نظر اميرمومنان علي عليه السلام در مورد خلفاي اهل سنت ، واضح است و در كتب شيعه و سني نيز آمده و در همين مقاله نيز به آن اشاره شده است .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
5 | علي اكبر از تهران | United States - New York | ١٢:٠٠ - ٠٢ مهر ١٣٨٨ |
ن به عنوان يك مسلمان بي طرف به هيچ كدام ازامامان مسلمانان توهين نمي كنم چون به ضرر مسلمانان وبه نفع ضد مسلمين است . بزرگ كردن اين اختلافات سياست رزيم ايرا ن سردرگمي مردم يا همون گمراه كردن عوام مردم است .امام علي يكي ازدختراش را به عقد عمر درآورده خوب وبدش رامي دونسته نمي خواد شما اضهار نظركنين يا اسم فرزندان امام حسن وامام حسين ابوبكر وعثمان وعمر بوده انكار نكنين تعصب كوركورانه چاره مشكلات ما نيست. به اميد وحدت مسلمانان به وصيت امام خميني

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در مورد افسانه ازدواج ام كلثوم دختر اميرمومنان علي عليه السلام با عمر ، در آدرس ذيل به صورت مفصل سخن گفته شده است و از منابع اهل سنت ثابت شده است كه عمر با ام كلثوم دختر ابوبكر ازدواج كرد و نه دختر اميرمومنان !
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=83
در مورد نامگذاري فرزندان اميرمومنان نيز ، به صورت مفصل در آدرس ذيل سخن گفته شده است :
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=437
همانطور كه خود نيز فرموده‌ايد «تعصب كوركورانه چاره مشكلات ما نيست» بهتر است با علم و منطق در مورد تاريخ سخن بگوييم .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
6 | هوشنگ | Iran - Tehran | ٢١:٠٧ - ٠٤ خرداد ١٣٨٩ |
دوستان اهل سنت. وبرادران اهل بيت آيا از اينهمه بدوبيراهه رفتن خسته نميشويد. وآيا جزايجاد دشمني مضاعف خدمت ديگري ميكنيد.؟ دست برداريد ازاينهمه ندانسته يادانسته خد مت بدشمنان اسلام.... اگرحضرت علي دم فرو بسته از حق خويش براي قدرت وحرمت اسلام شما چرا اين حرمت شكني را ميكنيد.؟ دوستان اهل سنت توجه كنند به اراجيفي كه مفتي هاي خود فرخته شان به تحريك سران حكومتهاي عربي نسبت بشيعه براي
ايجاد دشمني وخوشرقصي براي امريكا نوكر اسرائيل !! اگر آنچه شماها براي ياران پيغمبر ميگو ئيد درست است !! پس اشكال درشناخت نبي اكرم بوده است ..كه اين چنين نميتواند باشد: كمي بخود بيا ئيد بيش از اين ندانسته خدمت بدشمن مشترك نكنيد رستگار باشيد
7 | سيد محمد رضا هاشمي زاده | France - Strasbourg | ٢٤:١٨ - ٠١ تير ١٣٨٩ |
من از مطالب سايت شما براي پاسخ گويي در سايتهاي ديگه استفاده مي كنم اين اشكال داره يا نداره.؟ 2- آيا اسناد خطبه ي شقشقيه مشكل داره؟ با تشكر از سايت پرمحتوا و جامع شما اميدوارم كه خداوند به شما و تمامي دوستداران حقيقت جزاي خير بدهد.

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

1- استفاده از مطالب سايت ما در راه نشر ولايت ، با ذكر نام و يا بدون آن جايز است ، اما مناسب‌تر آن است كه جهت آشناسازي ديگران با اين سايت ، منبع نيز ذكر شود .

2- خطبه شقشقيه خطبه‌اي است كه شيعه و سني ، بر آن اتفاق دارند و بسياري از علماي اهل سنت ، يا آن را نقل كرده و بر آن شرح زده‌اند و يا به آن اشاره كرده‌اند و احتياج به سند ندارد !

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

8 | بيژن | Iran - Chabahar | ١٣:٤٦ - ٠٨ خرداد ١٣٩٠ |
سلام بهتراست وقتي نقل قولي ميكنيد آنرا كامل انجام دهيد چيزي كه اهل سنت مرتبا از ما نسبت بان گله دارند اينه كه ميگويند شما قسمتي از روايات مارو مياوريد سروته ان را ميزنيد وقتي ما به آدرس ارايه شده ميرويم ميبينيم چيز ديگري هم داشته كه شما آنرا نياورديد بنظرم اينكه عمر خود و ابوبكر رو صادق بار و راشد و تابع حق دونسته چيزي رو عوض نميكنه اتفاقا اين تعابير رو بنويسيد بهتر است چون صدق كلامتان بهتر براي جوانان بدور از تعصب اهل سنت روشن ميشود درحاليكه در بسياري از موارد من شاهد بودم كه جوانان اهل تسنن به مطالبي كه در سايت هاي ما از قول بزرگانشون هست عموما اعتماد ندارند و ميگويند اينترنت است و هركسي هر چيزي ميتواند در آن بنويسد. با تشکر فراوان از زحماتتان
9 | eza sadr | Iran - Ajab Shīr | ١٥:٤٤ - ١٩ مهر ١٣٩٠ |
اين بحثها هيچ گونه کمکي به حل مشکل مسلمانان نميکند وکساني که آتش بيار معرکه اختلاف هستند گناه ميکنند
10 | سيد مخمد حسيني | Iran - Tehran | ١٤:٥٩ - ٢٠ مهر ١٣٩٠ |
جواب نظر
جناب---------------------------------------eza sadr--------------------------------------
!!!
11 | ليكو | Iran - Tehran | ١١:٠٤ - ١٠ ارديبهشت ١٣٩٢ |
سلام دوست عزيز مطلبي در مورد حکمت خداوندي در ترتيب خلفاء اربعه نوشته ام خوشحال مي شم به بنده هم سر بزني SNGAN-ONLINE.MIHANBLIOG .COM
12 | m,m | Iran - Isfahan | ٠٦:٢٩ - ١٤ خرداد ١٣٩٢ |
عالي بود
13 | مهدی | | ١٠:١٠ - ٣٠ فروردين ١٣٩٧ |
حضرت امير ، ابوبكر را فردي مستبد مي دانستند

ولكنّك استبددت علينا بالأمر وكنّا نري لقرابتنا من رسول اللّه صلي اللّه عليه وسلم نصيباً حتّي فاضت عينا أبي بكر...

صحيح البخاري: 5/82، كتاب المغازي، باب غزوة خيبر.

بخاري مي گويد :

اميرالمؤمنين علي به ابوبكر فرمود : تو در امر خلافت با ما مستبدانه برخورد نمودي و ما بواسطه قرابت و خويشاونديمان با رسول خدا معتقديم كه حق و نصيبي در خلافت بعد از رسول خدا داريم ( اين كلمات را حضرت فرمودند) تا اشك از چشمان ابوبكر جاري شد 



من امروز یک نرم افزار اندروید صحیح بخاری دانلود کردم

ولی در قسمت غزوه خیبر این نرم افزار این حدیث را ندیدم


لطف میکنید عکس این روایت را برای ما بفرستید !!! لازم دارم

sharif13751375@gmail.com

پاسخ:
سلام.از طریق زیر اقدام کنید.
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها