2024 March 28 - پنج شنبه 09 فروردين 1403
عائشه، در چند سالگي با رسول خدا (ص) ازدواج كرده است؟
کد مطلب: ٥١٢٧ تاریخ انتشار: ٢٨ آذر ١٣٨٨ تعداد بازدید: 205257
پرسش و پاسخ » اهل سنت
عائشه، در چند سالگي با رسول خدا (ص) ازدواج كرده است؟

لينك فايل ترجمه انگليسي اين متن كه توسط يكي از دوستان عزيز از شيعيان پاكستان به نام محمد انجام شده است

سؤال كننده : عليرضا اميدبخش

پاسخ :

اهل سنت اصرار دارند كه ثابت كنند عائشه در شش سالگي به عقد رسول خدا صلي الله عليه وآله درآمده و در نه سالگي وارد خانه آن حضرت شده است و اين مطلب را دليل بر برتري عائشه بر ديگر همسران رسول خدا مي دانند؛ اما آيا حقيقت مطلب نيز همين است ؟

ما در اين مقاله اين مطلب را بررسي خواهيم كرد.

قبل از پرداختن به اصل مطلب، بايد تاريخ ازدواج رسول خدا با عائشه روشن شود تا بعد نتيجه بگيريم كه عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا چند سال داشته است.

در باره تاريخ ازدواج رسول خدا صلي الله عليه وآله با عائشه ديدگاه هاي متفاوتي وجود دارد. محمد بن اسماعيل بخاري ، از خود عائشه نقل مي كند كه رسول خدا سه سال بعد از حضرت خديجه سلام الله عليها با او ازدواج كرده است:

حدثنا قُتَيْبَةُ بن سَعِيدٍ حدثنا حُمَيْدُ بن عبد الرحمن عن هِشَامِ بن عُرْوَةَ عن أبيه عن عَائِشَةَ رضي الله عنها قالت ما غِرْتُ علي امْرَأَةٍ ما غِرْتُ علي خَدِيجَةَ من كَثْرَةِ ذِكْرِ رسول اللَّهِ (ص) إِيَّاهَا قالت وَتَزَوَّجَنِي بَعْدَهَا بِثَلَاثِ سِنِينَ وَأَمَرَهُ رَبُّهُ عز وجل أو جِبْرِيلُ عليه السَّلَام أَنْ يُبَشِّرَهَا بِبَيْتٍ في الْجَنَّةِ من قَصَبٍ.

از عائشه نقل شده است كه به هيچ زني به اندازه خديجه ، حسادت نكردم؛ زيرا: (الف) رسول خدا زياد از او ياد مي كرد؛ (ب) رسول خدا سه سال بعد از خديجه با من ازدواج كرد؛ (ج) خداوند به رسول خدا و يا جبرئيل دستور داد كه به خديجه سلام رسانده و او را به خانه اي در بهشت بشارت دهد كه از ني ساخته شده است.

البخاري الجعفي، محمد بن إسماعيل ابوعبدالله (متوفاي256هـ)، صحيح البخاري، ج 3 ، ص 3606، ح3606 ،كتاب فضائل الصحابة، بَاب تَزْوِيجِ النبي e خَدِيجَةَ وَفَضْلِهَا رضي الله عنها ، تحقيق د. مصطفي ديب البغا، ناشر: دار ابن كثير، اليمامة - بيروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

با توجه به اين كه حضرت خديجه سلام الله عليها در سال دهم بعثت از دنيا رفته اند؛ پس زمان ازدواج رسول خدا با عائشه در سال سيزدهم بعثت بوده است.

و ابن ملقن بعد از نقل روايت بخاري و استدلال به آن مي گويد :

وبني بها بالمدينة في شوال في السنة الثانية .

رسول خدا در سال دوم هجري ، عائشه را به خانه خود آورد.

الأنصاري الشافعي، سراج الدين أبي حفص عمر بن علي بن أحمد المعروف بابن الملقن (متوفاي804 هـ)، غاية السول في خصائص الرسول صلي الله عليه وسلم ، ج 1 ، ص 236 ، تحقيق : عبد الله بحر الدين عبد الله ، ناشر : دار البشائر الإسلامية - بيروت - 1414هـ - 1993م.

طبق اين نقل ، رسول خدا در سال سيزدهم بعثت، عائشه را به عقد خود درآورده و در سال دوم هجري رسماً با او عروسي كرده است.

از نقل برخي ديگر از بزرگان اهل سنت به اين نتيجه مي رسيم كه ازدواج رسول خدا با عائشه در سال چهارم هجري بوده است. بلاذري در انساب الأشراف در شرح حال سوده ، همسر ديگر رسول خدا صلي الله عليه وآله مي نويسد:

وتزوج رسولُ الله صلي الله عليه وسلم، بعد خديجة، سودة بنت زَمعة بن قيس، من بني عامر بن لؤي، قبل الهجرة بأشهر... فكانت أول امرأة وطئها بالمدينة.

رسول خدا بعد از خديجه، چند ماه قبل از هجرت با سوده بنت زمعه ، ازدواج كرد و او نخستين همسري بود كه رسول خدا در مدينه با او همبستر شد.

البلاذري، أحمد بن يحيي بن جابر (متوفاي279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1 ، ص 181، طبق برنامه الجامع الكبير.

از طرف ديگر ذهبي مدعي است كه سودة بن زمعه، چهار سال تنها همسر رسول خدا بوده است .

وتوفيت في آخر خلافة عمر ، وقد انفردت بصحبة النبي صلي الله عليه وسلم أربع سنين لا تشاركها فيه امرأة ولا سرية ، ثم بني بعائشة بعد ... .

سوده در سال آخر خلافت عمر از دنيا رفت، او چهار سال تنها همسر رسول خدا بود ، هيچ زني و هيچ كنيزي در آن چهار سال با سوده در اين امر شريك نبود، سپس رسول خدا با عائشه ازدواج كرد.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ج 3 ، ص 288 ، تحقيق د. عمر عبد السلام تدمري، ناشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1407هـ - 1987م.

در نتيجه ، عائشه در سال چهارم هجرت (چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده) با آن حضرت ازدواج كرده است.

حال با مراجعه به مدارك و اسناد تاريخي سن عائشه را در هنگام ازدواج بررسي خواهيم كرد:

مقايسه سن عائشه با سن اسماء بنت أبي بكر:

يكي از مسائلي كه سن دقيق عائشه را در هنگام ازدواج با رسول خدا به اثبات مي رساند، مقايسه سن او با سن خواهرش اسماء بنت أبي بكر است. طبق نقل بزرگان اهل سنت، اسماء ده سال از عائشه بزرگتر بوده و در سال اول هجري بيست و هفت سال داشته است. همچنين در سال هفتاد و سه از دنيا رفته است؛ در حالي كه صد ساله بوده است.

ابونعيم اصفهاني در معرفة الصحابة مي نويسد:

أسماء بنت أبي بكر الصديق ... كانت أخت عائشة لأبيها وكانت أسن من عائشة ولدت قبل التأريخ بسبع وعشرين سنة.

اسماء دختر ابوبكر، از جانب پدر خواهر عائشه و از او بزرگتر بود، اسماء، بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمد.

الأصبهاني، ابونعيم أحمد بن عبد الله (متوفاي430هـ)، معرفة الصحابة ج 6 ، ص 3253 ، رقم : 3769 ، طبق برنامه الجامع الكبير.

و طبراني مي نويسد:

مَاتَتْ أَسْمَاءُ بنتُ أبي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ سَنَةَ ثَلاثٍ وَسَبْعِينَ بَعْدَ ابْنِهَا عبد اللَّهِ بن الزُّبَيْرِ بِلَيَالٍ ... وكان لاسماء يوم مَاتَتْ مِائَةُ سَنَةٍ وُلِدَتْ قبل التَّارِيخِ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ سَنَةً .

اسماء دختر ابوبكر در سال هفتاد و سه و بعد از پسرش عبد الله بن زبير از دنيا رفت. اسماء در هنگام وفات صد سال داشت ، بيست و هفت سال قبل از تاريخ (هجرت) به دينا آمده بود.

الطبراني، سليمان بن أحمد بن أيوب ابوالقاسم (متوفاي360هـ)، المعجم الكبير، ج 24 ، ص 77 ، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ - 1983م.

ابن عساكر نيز مي نويسد:

كانت أخت عائشة لأبيها وكانت أسن من عائشة ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة

اسماء از جانب پدر، خواهر عائشه و بزرگتر از وي بود، اسماء بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمده بود.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 69 ، ص 9 ، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

و ابن اثير مي نويسد:

قال أبو نعيم : ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة.

ابو نعيم گفته: اسماء بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمده است.

الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاي630هـ)، أسد الغابة في معرفة الصحابة، ج 7 ، ص 11 ، تحقيق عادل أحمد الرفاعي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولي، 1417 هـ - 1996 م.

و نووي مي نويسد:

وعن الحافظ أبي نعيم قال ولدت أسماء قبل هجرة رسول الله صلي الله عليه وسلم بسبع وعشرين سنة .

از حافظ أبونعيم نقل شده است كه گفت: اسماء بيست و هفت سال قبل از هجرت به دنيا آمد.

النووي، ابوزكريا يحيي بن شرف بن مري، (متوفاي676 هـ) ، تهذيب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 597 ـ 598 ، تحقيق : مكتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفكر - بيروت ، الطبعة : الأولي ، 1996م

و حافظ هيثمي مي نويسد:

وكانت لأسماء يوم ماتت مائة سنة ولدت قبل التاريخ بسبع وعشرين سنة وولدت أسماء لأبي بكر وسنه إحدي وعشرون سنة.

اسماء در هنگام وفات صد سال داشت، بيست و هفت سال قبل از تاريخ به دنيا آمد، و ابوبكر در هنگام ولادت او بيست و يك سال داشت.

الهيثمي، ابوالحسن علي بن أبي بكر (متوفاي 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 9 ، ص 260 ، ناشر: دار الريان للتراث/ دار الكتاب العربي - القاهرة، بيروت - 1407هـ..

و بدرالدين عيني مي نويسد:

أسماء بنت أبي بكر الصديق... ولدت قبل الهجرة بسبع وعشرين سنة ، وأسلمت بعد سبعة عشر إنساناً ... توفيت بمكة في جمادي الأولي سنة ثلاث وسبعين بعد قتل ابنها عبد اللَّه بن الزبير ، وقد بلغت المائة ولم يسقط لها سن ولم يتغير عقلها ، رضي الله تعالي عنها .

اسما دختر ابوبكر، بيست و هفت سال قبل از هجرت به دنيا آمد، هفدهمين فردي بود كه ايمان آورد، در سال هفتاد و سه و بعد از كشته شدن فرزندش عبد الله بن زبير و در حالي كه صد ساله شده بود از دنيا رفت. هيچ يك از دندان هاي او نيفتاده بود و عقلش نيز دچار اختلال نشده بود.

العيني، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد الغيتابي الحنفي (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج 2 ، ص 93 ، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.

ابن حجر عسقلاني مي گويد:

8525 أسماء بنت أبي بكر الصديق زوج الزبير بن العوام من كبار الصحابة عاشت مائة سنة وماتت سنة ثلاث أو أربع وسبعين .

اسماء دختر ابوبكر، همسر زبير بن عوام كه از بزرگان صحابه بود، صد سال زندگي كرد و در سال هفتاد و سه و يا هفتاد و چهار از دنيا رفت.

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، تقريب التهذيب، ج 1 ، ص 743 ، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولي، 1406 - 1986.

وقال هشام بن عروة عن أبيه بلغت أسماء مائة سنة لم يسقط لها سن ولم ينكر لها عقل وقال أبو نعيم الأصبهاني ولدت قبل الهجرة بسبع وعشرين سنة

العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ج 7 ، ص 487 ، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412هـ - 1992م.

ابن عبدالبر قرطبي نيز مي نويسد:

وتوفيت أسماء بمكة في جمادي الأولي سنة ثلاث وسبعين بعد قتل ابنها عبد الله بن الزبير بيسير... قال ابن اسحاق إن أسماء بنت أبي بكر أسلمت بعد اسلام سبعة عشر إنسانا... وماتت وقد بلغت مائة سنة.

اسماء در جمادي الأول سال هفتاد و سه در مكه و بعد از كشته شدن فرزندش عبد الله بن زبير از دنيا رفت. ابن اسحاق گفته: اسماء دختر ابوبكر بعد از هفده نفر اسلام آورد و در حالي از دنيا رفت كه صد سال سن داشت.

النمري القرطبي، ابوعمر يوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفاي 463هـ الاستيعاب في معرفة الأصحاب، ج 4 ، ص 1783 ـ 1782 ، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولي، 1412هـ..

صفدي مي نويسد:

وماتت بعده بأيام يسيرة سنة ثلاث وسبعين للهجرة وهي وأبوها وابنها وزوجها صحابيون قيل إنها عاشت مائة.

اسماء بعد از گذشت مدت كوتاهي پس از عبد الله بن زبير در سال هفتاد و سه از دنيا رفت. پدر، پسر و همسر او صحابي بودند و گفته شده است كه او صد سال زندگي كرد.

الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك (متوفاي764هـ)، الوافي بالوفيات، ج 9 ، ص 36 ، تحقيق أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفي، ناشر: دار إحياء التراث - بيروت - 1420هـ- 2000م.

و بيهقي نقل مي كند كه اسماء، ده سال از عائشه بزرگتر بوده است:

أبو عبد الله بن منده حكاية عن بن أبي الزناد أن أسماء بنت أبي بكر كانت أكبر من عائشة بعشر سنين .

ابن منده از ابن أبي الزناد نقل كرده است كه اسماء دختر ابوبكر، ده سال از عائشه بزرگتر بوده است.

البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسي ابوبكر (متوفاي 458هـ)، سنن البيهقي الكبري، ج 6 ، ص 204 ، ناشر: مكتبة دار الباز - مكة المكرمة، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، 1414 - 1994.

و ذهبي و ابن عساكر نيز همين مطلب را نقل مي كنند:

قال عبد الرحمن بن أبي الزناد كانت أسماء أكبر من عائشة بعشر.

الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفاي748هـ)، سير أعلام النبلاء، ج 2 ، ص 289 ، تحقيق: شعيب الأرناؤوط، محمد نعيم العرقسوسي، ناشر: مؤسسة الرسالة - بيروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ..

قال ابن أبي الزناد وكانت أكبر من عائشة بعشر سنين.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاي571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 69 ، ص 8 ، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

ابن كثير دمشقي سلفي در كتاب البداية والنهاية مي نويسد:

وممن قتل مع ابن الزبير في سنة ثلاث وسبعين بمكة من الأعيان ...

أسماء بنت أبي بكر والدة عبد الله بن الزبير... وهي أكبر من أختها عائشة بعشر سنين... وبلغت من العمر مائة سنة ولم يسقط لها سن ولم ينكر لها عقل .

كساني كه با عبد الله بن زبير در سال هفتاد و سه در مكه از دنيا رفتند .... اسماء دختر ابوبكر مادر عبد الله بن زبير ... او از خواهرش عائشه ده سال بزرگتر بود، در حالي از دنيا رفت كه صد ساله بود و هيچ يك از دندان هاي او نيفتاده و عقلش نيز دچار اختلال نشده بود.

ابن كثير الدمشقي، إسماعيل بن عمر القرشي ابوالفداء، البداية والنهاية، ج 8 ، ص 345 ـ 346 ، ناشر: مكتبة المعارف - بيروت.

ملا علي قاري مي نويسد:

وهي أكبر من أختها عائشة بعشر سنين وماتت بعد قتل ابنها بعشرة أيام ... ولها مائة سنة ولم يقع لها سن ولم ينكر من عقلها شيء ، وذلك سنة ثلاث وسبعين بمكة.

اسماء از خواهرش عائشه ده سال بزرگتر بود، ده روز بعد از كشته شدن پسرش از دنيا رفت، در هنگام مرگ صد سال داشت، دندانهايش نيفاده و عقلش دچار اختلال نشده بود، وفات او در سال هفتاد و سه در مكه اتفاق افتاد.

ملا علي القاري، علي بن سلطان محمد الهروي، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ج 1 ، ص 331 ، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولي، 1422هـ - 2001م .

و امير صنعاني مي نويسد:

وهي أكبر من عائشة بعشر سنين وماتت بمكة بعد أن قتل ابنها بأقل من شهر ولها من العمر مائة سنة وذلك سنة ثلاث وسبعين .

اسماء ده سال از عائشه بزگتر بود، و در مكه و و كمتر از يك ماه بعد از كشته شدن پسرش از دنيا رفت، در حالي كه صد سال سن داشت. اين مطلب در سال هفتاد و سه اتفاق افتاد .

الصنعاني الأمير، محمد بن إسماعيل (متوفاي 852هـ)، سبل السلام شرح بلوغ المرام من أدلة الأحكام، ج 1 ، ص 39 ، تحقيق: محمد عبد العزيز الخولي، ناشر:دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الرابعة، 1379هـ.

اسماء در سال اول بعثت 14 ساله و 10 سال از عائشه بزرگتر بوده است . پس عائشه در سال اول بعثت 4 ساله و در سال 13 بعثت (سال عقد با رسول خدا) 17 ساله و در شوال سال دوم هجرت (سال ازدواج رسمي با پيامبر) 19 ساله بوده است.

از طرف ديگر: اسماء در سال 73 صد ساله بوده ، 100 منهاي 73 مساوي است با 27 . پس در سال اول هجرت، 27 سال داشته است.

اسماء از عائشه 10 سال بزرگتر بوده. 10 منهاي 27 مساوي است با 17 .

پس عائشه در سال اول هجرت 17 سال سن داشته است . پيش از اين ثابت كرديم كه پيامبر در شوال سال دوم هجري رسماً با عائشه ازدواج كرده است ؛ يعني عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا 19 سال داشته است.

عائشه، در چه سالي ايمان آورد:

سال اسلام آوردن عائشه نيز، سن او را در هنگام ازدواج با رسول خدا صلي الله عليه وآله مشخص و روشن مي كند . طبق گفته بزرگان اهل سنت، عائشه در سال اول بعثت ايمان آورد و جزء هيجده نفر اولي بود كه به نداي رسول خدا لبيك گفت.

نووي در تهذيب الإسماء مي نويسد:

وذكر أبو بكر بن أبي خيثمة في تاريخه عن ابن إسحاق أن عائشة أسلمت صغيرة بعد ثمانية عشر إنسانا ممن أسلم .

ابن خيثميه در تاريخش از ابن اسحاق نقل كرده است كه عاشه در كودكي و بعد از هيجده نفر ايمان آورد.

النووي، ابوزكريا يحيي بن شرف بن مري، (متوفاي676 هـ) ، تهذيب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 615 ، تحقيق : مكتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفكر - بيروت ، الطبعة : الأولي ، 1996م.

و مقدسي مي گويد:

وممن سبق إسلامه أبو عبيدة بن الجراح والزبير بن العوام وعثمان بن مظعون ... ومن النساء أسماء بنت عميس الخثعمية امرأة جعفر ابن أبي طالب وفاطمة بن الخطاب امرأة سعيد بن زيد بن عمرو وأسما بنت أبي بكر وعائشة وهي صغيرة فكان إسلام هؤلاء في ثلاث سنين ورسول الله يدعو في خفية قبل أن يدخل دار أرقم بن أبي الأرقم.

كساني كه در اسلام آوردن بر ديگران سبقت گرفتند: ابوعبيده جراح .... و از زنان اسماء دختر بنت عميس همسر جعفر بن أبي طالب ... و عائشه كه در آن زمان خردسال بود . اين افراد در سال سه سال اول بعثت كه رسول خدا مخفيانه مردم را به ايمان دعوت مي كرد، اسلام آوردند، قبل از آن كه رسول خدا وارد خانه أرقم بن أبي الأرقم بشوند.

المقدسي، مطهر بن طاهر (متوفاي507 هـ)، البدء والتاريخ ، ج 4 ، ص 146 ، ناشر : مكتبة الثقافة الدينية - بورسعيد.

و ابن هشام نيز نام عائشه را جزء كساني مي آورد كه در سال اول بعثت ايمان آورده است ؛ در حالي كه هنوز كودك بوده است.

إسلام أسماء وعائشة ابنتي أبي بكر وخباب بن الآرت وأسماء بنت أبي بكر وعائشة بنت أبي بكر وهي يؤمئذ صغيرة وخباب بن الأرت حليف بني زهرة.

الحميري المعافري، عبد الملك بن هشام بن أيوب ابومحمد (متوفاي213هـ)، السيرة النبوية، ج 2 ، ص 92 ، تحقيق طه عبد الرءوف سعد، ناشر: دار الجيل، الطبعة: الأولي، بيروت - 1411هـ..

اگر عائشه در زمان اسلام آوردنش (سال اول بعثت) ، هفت ساله بوده باشد، در سال دوم هجري (سال ازدواج رسمي با رسول خدا) 22 ساله خواهد شد.

اگر سخن بلاذري را بپذيريم كه چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده ؛ يعني در سال چهارم هجري با آن حضرت ازدواج كرده است، سن عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا 24 سال خواهد شد .

اين عدد با توجه به سن عائشه در هنگام ايمان آوردن، تغيير مي كند.

بنابراين، ازدواج عائشه با رسول خدا در سن شش و يا نُه سالگي از دروغ هايي است كه در زمان بني اميه ساخته شده است و با واقعيت هاي تاريخي سازگاري ندارد.

موفق باشيد .

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
201 | مجید | The Netherlands - Amsterdam | ١٦:١٧ - ٢٢ فروردين ١٣٩٩ |
با سلام

شما در نوشتن تمام مقالات خود عادت دارید با نهایت بغض هر عقیده ای را که بخواهید تخریب کنید بگویید در عقیده اهل سنت.البته نوع قول و فعل شما با اهل سنت و وجود کانت های تکفیری های شیعه بیانگر عقاید عداوت درونی شما نسبت به اهل سنت است.

اما خودم بعنوان اهل سنت معتقدم نظرایات این مقاله درست است اما این نظر را اولین بار امام حسن البناء اائه داد از منابع اهل سنت.شیعه هم مانند اهل سنت عقیده سنتی نه سالگی عائشه را قبول داشته.منابع شیعه و استنادات فقها شیعه هم بیانگر این نکته است. حالا شما بعنوان یک شیعه یک حدیث صحیح از کتب شیعه بیاورید عائشه در وقت ازدواج 17یا 25ساله بوده.

پاسخ:
با سلام
در مورد ادعایی که نسبت به مقالات سایت دارید، همین اعتراف شما در مورد مقاله سن عایشه ناقض ادعای شما است.
در رابطه با سن عایشه در کتب شیعه، شما فرض کنید که ما مطلب از کتب شیعه برای شما آوردیم، آیا برای شما که اهل سنت هستید حجت خواهد بود؟
قطعا شما مطالب کتب ما را قبول نخواهید؛ لذا ما از کتب شما مطالب را می آوریم تا برای شما حجت باشد.
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
202 | مجید | The Netherlands - Amsterdam | ١٦:٤٥ - ٢٣ فروردين ١٣٩٩ |
سلام.

تمام فقها سنتی اعم از شیعه و اهل سنت معتقد به نه ساله بودن عائشه در زواج پیامبر دارند و باکره بودن ایشان. این عقایدی که بیان نمودید همه از کتب اهل سنت است و قبل از اینکه شما دست به این کشف بزنید از بررسی های معاصرین اهل سنت این مقاله را نوشته اید.بنده هم جزء همین معتقدین به بررسی معاصرین هستم.شیعه در باب کتب حدیث و رجال و انساب مانند اهل کتابی ندارد که این عقیده را ثابت کند.شما به دروغ می خواهید بگویید عقیده شیعه اینه عائشه 17سال بوده.حالا پیدا پرتقال فروش رو.نخیر برادر نه سالگی عائشه نزد شما و اهل سنت سنتی از قدیم بوده و از روی همین داستان سن بلوغ 9سالگی را استنباط نمودید.حالا اگر عقیده شیعه واقعا اینه پیامبر در 17سالگی یا 25سالگی با پیامبر ازدواج کرده همین عقیده را از کتب شیعه با سند صحیح ثابت کنید.معاصرین اهل سنت که قبلا از کتب خودشان ثابت کزده اند شما زحمت کپی پیس رو کشیدید و به اسم عقیده شیعه از کتب اهل سنت سرقت علمی کرده اید. از خود بیار که سخن بیگانه خوش نبود. منتظرم از کتب شیعه ثابت کنید که عائشه با پیامبر در سن 17 یا 25 سالگی ازدواج کرده.صغری و کبری هم تحویل ندهید.حواستونم باشه کامنتهای تکفیری شیعه انگلیسی و وهابی های تند رو در بخش نظرات زیاده.مسولان رسیدگی کنند.

پاسخ:
با سلام
ما نگفتیم که اعتقاد ما در مورد عایشه این هست یا این نیست؛ بلکه گفتیم از منابع اهل سنت چنین به دست می آید، شما خیلی ناراحت هستید که چرا در منابع اهل سنت چنین چیزی آمده است می توانید بروید سراغ علمای خودتان و یا سراغ نویسنده کتاب بروید.
عایشه برای ما جایگاهی ندارد که بخواهیم وقت خود را صرف این کنیم که او در چه سنی به دنیا آمده است.
چیزی که نزد ما از منابع اهل سنت مسلم است این است که عایشه باکره نبوده است و قبل از پیامبر ازدواج هم کرده است و در سن کودکی هم با پیامبر ازدواج نکرده است.
این که شما اصرار دارید که ما از کتب خود برای سن عایشه بیاوریم قبلا هم به شما گفتم که ما برای عایشه اهمیت و جایگاهی قائل نیستیم که بخواهیم صفحات کتب خود را صرف او کنیم.
اگر هم در برخی موارد می بینید که به عایشه پرداخته شده است به خاطر شبهاتی است که صورت گرفته است و یا به خاطر ظلم هایی است که توسط او انجام شده است؛ مثل جنگ جمل.
در مورد کامنت های تند هم موردی بیان کنید که چه کامنت تندی وجود دارد تا بررسی شود.
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
1 |آرش شاهدی|Iran - Tehran |١٣:١٦ - ٢٥ فروردين ١٣٩٩ |
0
 
6
خب که چی باکره بودن عایشه که فضیلت محسوب نمی شه! به این می گن پروژه فضیلت تراشی برای خلفا و صحابه و همسران پیامبر. پروزه بسیاز عظیم تحریف و جعل حدیث و فضیلت تراشی که نوسط ایادی شیطان و دستان توانمند سران مکتب سقیفه کلنگ زده شد و تا همین الان هم ادامه دارد...
203 | مجید | The Netherlands - Amsterdam | ٠٠:٠٢ - ٢٥ فروردين ١٣٩٩ |
اهل سنت دو دسته هستند راجع این قضیه.اهل سنت،پیرو سلفی و سنتی و اهل سنت معاصردارای آرا و افکار و استنباطات جدید.قبلا هم گفتم بنده از طیف دوم هستم پس نفرمایید همه اهل سنت این اعتقاد را دارند.
عنوان مقاله سایت اصلاح وب:
(اُم المؤمنین عائشه‌ در چند سالگی با پیامبر (ص) ازدواج کرد؟ دیرینه‌شناسی یک افسانه )

اما باز دوباره خواستید اعتقادی را از کتب اهل سنت بعنوان اعتقاد شیعه جا بزنید که عائشه باکره نبوده.نخیر برادر به کرات در کتب شیعه با صیغه جزم عائشه نزد فقهاء شما باکره بوده و حدیث راجع جبیر بن مطعم نامزدی را می رساند و نامزدی الزاما غیر باکره بودن را نمی رساند.فرضا آن هم حدیثی صحیح باشد نه تنها چیزی را ثابت نمی کند بلکه از کتب ماست ربطی به اعتقادات شما ندارد که اعتقاد خود را از کتب ما می گیرید.راجع این مقاله شما هم در اینجا هم سایر سایت های وابسته به شما تلاش دارید اعتقاد شیعه را از کتب ما اینطور قلمداد کنید که ما معتقد نیستیم عائشه 9ساله بوده در صورتی که وقتی چیزی در کتب شما ثابت است و فقها قدیم شما پذیرفته اند عائشه 9ساله بوده و 9ساله بودن او را توهین به پیامبر(ص) می دانید بروید یقه آثار خود را بگیرید که چنین اعتقادی سالیان دراز و حتی اکنون بین شما رایج.
نصیحت آخر.
إقرووا کتبکم فقط.
عقاید خودتان را از کتب خود بگیرید.به مخاطبان شیعه راست خود را بگویید که ما هم در قوامیس و کتب حدیثی و فقهی ما آمده عائشه در 10سالگی با پیامبر ازدواج کرده و شرمی هم از گفتنش نداریم.
و من الله التوفیق.

پاسخ:
با سلام
همین که شما می گویید گذشته گان شما چنین اعتقادی داشتند برای انتصاب این قول به اهل سنت کفایت می کند؛ اگرچه برخی از اهل سنت امروزی برای رفع اشکالات گذشته گان چنین اعتقادی نداشته باشند.
این که می گویید می خواهید به عنوان اعتقاد شیعه جا بزنید، چنین نیست ما مطالبی که در کتب شما آمده است را بیان کردیم و گفتیم طبق این مطالب سن عایشه مشخص می شود و ثابت می شود که قبل از پیامبر هم ازدواج کرده است.
اگر شما از این ناراحت هستید که چرا ما این مطالب را بازگو می کنیم باید سراغ علمای خود بروید که این مطالب را در کتب شان آورده اند.
در مورد این که می گویید در کتب علمای گذشته ما چنین و چنان آمده است، آن ها همه از نقل اهل سنت است؛ کما این که در کتب گذشتگان شما آمده است که عایشه قبل از پیامبر ازدواج کرده است و سنی بیش از 9 سال دارد؛ اما شما می گویید ما آن را قبول نداریم.
مطالبی که در مورد سن عایشه در کتب علمای گذشته شیعه است به خاطر شهرت این قول بوده است.
در مورد این که می گویید عقایدتان را از کتب خودتان بگیرید، به شما بارها گفتم که عایشه جزء عقاید ما نیست و بحث سن عایشه یک بحث تاریخی است نه اعتقادی.
نمی دانم این مطلب را که چند مرتبه برای شما توضیح داده شد را چرا متوجه نمی شوید.
ما هیچ کدام از مسائل اعتقادی خود را از کتب اهل سنت نمی گیریم.
این هم که می بینید در مقالات مختلف از کتب شما استناد می شود به خاطر الزام شما به کتب خودتان است؛ وگرنه اگر ما مطلبی از کتب خودمان بیاوریم که برای اهل سنت حجیت ندارد و شما هم نه مطالب کتب شیعه را قبول دارید و نه مطالب کتب خودتان را.
این مطلبی که در مقاله در رابطه با سن عایشه آمده است آیا از کتب اهل سنت است یا شیعه؟
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
204 | آرش | Iran - Tehran | ٢٠:٢٤ - ٢٥ فروردين ١٣٩٩ |
ببخشید یک سوال این نرم افزاری که کارشناسان برنامه های شبکه ولایت در خواندن روایات شیعه و سنی از ان استفاده می کنند چه نام دارد و از کجا می توان تهیه کرد؟

پاسخ:
با سلام
نرم افزار مکتبه اهل بیت، نرم افزارهای نور، نرم افزار الجامع الکبیر، نرم افزار جوامع الکلم، نرم افزار مکتبه شامله.
نرم افزار نور را می توانید از سایت نور خریداری کنید.
نرم افزار مکتبه اهل بیت هم در مغازه های فروش نرم افزارهای اسلامی یافت می شود.
دیگر نرم افزارهای اهل سنت را یا باید از اینترنت دانلود کنید و یا از عربستان تهیه کنید.
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
205 | مجید | The Netherlands - Amsterdam | ٢٣:٥٨ - ٢٥ فروردين ١٣٩٩ |
با سلام:

فرمودید: "در مورد این که می گویید در کتب علمای گذشته ما چنین و چنان آمده است، آن ها همه از نقل اهل سنت است"
پاسخ ما:
تنها این قضیه تاریخی نیست که شما از ما اخذ کرده اید.بیان بخشی از وقایع و حتی احادیث نزد فقهاء شما مأخوذ از کتب ماست و این بخاطر این بوده که بزرگان و سرشناسان تاریخ اسلام و حدیث از ما بوده اند.

راجع به نامزدی، و نه ازدواج عائشه قبل پیامبر هم که توضیح روشن دادیم. ترجمه طبقات ابن سعد از مترجم زبر دست محمود مهدوی دامغانی هم همین نامزدی را استنباط کرده است.این بوق و کرنا راجع نامزدی جبیر بن مطعم و عائشه هم بیشتر جنبه کل کل و جدل داره و اتفاقا یکی از دوستان تشیع ما دانشجوی رشته تاریخ بود راجع هم این حدیث هم حدیثی که شیعه برای تهمت جنسی از طبقات ابن سعد برای حضرت عمر بکار می برد می گفت:"والله ما تو دانشگاه طبقات ابن سعد از کتبی بود که رفرنس بود و همین ازدواج عائشه یا اون حدیثی که شیعه برای بدنامی بکار می بره رو استادمون در بررسی طبقات بیان کرد و همین رو فهمیدیم که عائشه قبل پیامبر نامزد یا عمر اون بیان زشتی که امروز شیعه میگه را هیچ دانشجویی تو اون دهه نفهمید.کم کم مفتیان مجازی و اساتید اینترنتی که زیاد شدن برای کل کل و رو کم کنی و تشنیع رو آوردن به این قضایا. برای ما هم اهمیتی نداره بیانات شما و برداشت شما. آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.شما برادر من بچسبین به نظرات علما خودتون. خودتونم گفتید عائشه و سنش و خودش مهم نیست براتون.خب مجبورید چیزی بنویسید که اولا مغایر با مطالب کتب شماست که عائشه زمان زواج با پیامبر 10ساله بوده و خلاف کتب خودتون جهت جدل بگید باکره نبوده.

در آخر فرضا علما شما بخش عمده ای از عقایدشونو از کتب ما گرفتن.زشته این ور اون بیان نکنید اُفت داره.

موید باشید و پاینده.




پاسخ:
با سلام
هیچ حدیث فقهی شیعه از اهل سنت نیست؛ بلکه یکی از ملاکات تضعیف روایات نزد شیعه این است که راوی سنی باشد.
در مورد این که کتب تاریخی بیشتر برای اهل سنت است؛ زیرا حکومت های گذشته اکثرا سنی مذهب بوده اند و علمای اهل سنت هم تاریخ نویسی را به دست گرفته اند و هر چه حاکم وقت می خواست به عنوان تاریخ می نوشتند و تاریخ را بر اساس خواسته های حکومت ها نگاشته می شد؛ لذا در مباحث تاریخی تا جایی که با عقائد و روایات شیعه در تعارض نباشد ما تاریخ اهل سنت را به عنوان یک واقعه تاریخی می پذیریم و اگر کوچک ترین ناهمگونی با عقائد و روایات شیعه داشته باشد به راحتی تاریخ اهل سنت را کنار می گذاریم.
این که مترجم از این روایت نامزدی استنباط کرده به درد خودش می خورد.
اصلا در عرب مخصوصا در آن زمان چنین رسمی وجود نداشته است؛ بلکه برای ازدواج شخص همان لحظه خواستگاری می کرده است و مهریه تعیین می شده است و از همان شب دختر به خانه همسر می رفته است و مهریه هم همان لحظه عقد پرداخت می شده است.
داستان دوست دانشگاهی تان هم به درد خودتان می خورد نه بحث علمی.
ما جلوی فضیلت تراشی های شما را می گیریم، این که برای عایشه هیچ فضیلتی پیدا نکردید و چسبیدید به این که باکره بوده است؛ در حالی که همین فضیلت هم دروغ است و در کتب خودتان ازدواج او آمده است.
علمای ما هیچ اعتقادی را از کتب اهل سنت نگرفته اند و اتفاقا این برعکس است که علمای بزرگ اهل سنت شاگردی ائمه شیعه علیهم السلام را کرده اند.
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
206 | س | Iran - Tehran | ٠٢:١٨ - ١٥ ارديبهشت ١٣٩٩ |
مطالب شما بنده را به یاد کتاب زیبای شب های پیشاور و جناب سلطان الواعظین شیرازی انداخن، به خصوص به علت مباحثه ای که در ذیل بحث صورت گرفت
خدا خیرتان بدهد، اجرتان با حضرت صاحب(عج)
 [1] [2] [3] [4] [5] [6]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها