پاسخ :
ترديدي نيست كه اميرمؤمنان عليه السلام، نفس رسول الله صلي الله عليه وآله و دروازه علم آن حضرت است، بنابراين عجيب نيست كه اميرمؤمنان عليه السلام وارث تمام علوم نبوي باشد.
روايت صحيح السندي در منابع اهل سنت وجود دارد كه ثابت مي كند اميرمؤمنان عليه السلام از تمام اتفاقات آينده خود تا روز قيامت آگاه بوده است و به مردم اعلام كرده است كه هر سؤال خواستيد پاسخ آن را خواهم داد.
عبد الرزاق صنعاني، استاد محمد بن اسماعيل بخاري در تفسير خود مي نويسد:
عن معمر عن وهب بن عبد الله عن أبي الطفيل قال شهدت عليا وهو يخطب وهو يقول سلوني فوالله لا تسألوني عن شيء يكون إلي يوم القيامة إلا حدثتكم به وسلوني عن كتاب الله فوالله ما من آية إلا وأنا أعلم بليل نزلت أم بنهار أم في سهل أم في جبل.
از أبوطفيل نقل شده است كه شاهد بودم كه علي عليه السلام خطبه مي خواند و مي فرمود: از من بپرسيد، به خدا سوگند! از هر چه كه تا روز قيامت به وجود مي آيد و اتفاق مي افتد، سؤال نمي كنيد؛ مگر اين كه تمام آن ها را پاسخ مي گويم. از كتاب خدا بپرسيد؛ به خدا سوگند! هيچ آيه اي نازل نشده است؛ مگر اينكه از همه شما داناترم كه شب نازل شده است يا روز، در صحرا نازل شده است يا در كوه .
الصنعاني، ابوبكر عبد الرزاق بن همام (متوفاي211هـ)، تفسير القرآن، ج3، ص241، تحقيق: د. مصطفي مسلم محمد ، ناشر: مكتبة الرشد ـ الرياض، الطبعة: الأولي، 1410هـ
بررسي سند روايت
معمر بن راشد:
معمر بن راشد الأزدي مولاهم أبو عروة البصري نزيل اليمن ثقة ثبت فاضل.
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852هـ)، تقريب التهذيب، ج1 ص541، رقم: 6809، تحقيق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشيد - سوريا، الطبعة: الأولي، 1406 - 1986.
وهب بن عبد الله:
وهب بن عبد الله بن أبي دبي بموحدة مصغر الهنائي بضم الهاء ونون ومد الكوفي وقد ينسب لجده ثقة من الخامسة وروايته عن سلمان مرسلة عس
تقريب التهذيب ج1 ص585، رقم: 7478
عامر بن واثلة:
عامر بن واثلة بن عبد الله بن عمرو بن جحش الليثي أبو الطفيل وربما سمي عمرا ولد عام أحد ورأي النبي صلي الله عليه وسلم وروي عن أبي بكر فمن بعده وعمر إلي أن مات سنة عشر ومائة علي الصحيح وهو آخر من مات من الصحابة قاله مسلم وغيره ع.
تقريب التهذيب ج1 ص288، رقم: 3111
ديگر دانشمندان و محدثان اهل سنت، نيز همين روايت را با سند هاي خودشان نقل كرده اند كه تنها به ذكر آدرس آن ها اكتفا مي كنيم:
الأزرقي، ابوالوليد محمد بن عبد الله بن أحمد (متوفاي250 هـ)، أخبار مكة وما جاء فيها من الأثار، ج1، ص50، تحقيق رشدي الصالح ملحس، ناشر: دار الأندلس للنشر - بيروت - 1996م- 1416هـ.
ابن أبي حاتم الرازي التميمي، ابومحمد عبد الرحمن بن أبي حاتم محمد بن إدريس (متوفاي 327هـ)، الجرح والتعديل، ج6، ص191، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، الطبعة: الأولي، 1271هـ ـ 1952م.
البغدادي، ابوبكر أحمد بن علي بن ثابت الخطيب (متوفاي463هـ)، الفقيه و المتفقه، ج2، ص351 ـ 352، تحقيق: أبو عبد الرحمن عادل بن يوسف الغرازي، ناشر: دار ابن الجوزي - السعودية، الطبعة: الثانية، 1421هـ
البغدادي، ابوبكر أحمد بن علي بن ثابت الخطيب (متوفاي463هـ)، تالي تلخيص المتشابه، ج1، ص62، تحقيق: مشهور بن حسن آل سلمان , أحمد الشقيرات، ناشر: دار الصميعي - الرياض، الطبعة: الأولي، 1417هـ
النمري القرطبي المالكي، ابوعمر يوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفاي 463هـ)، جامع بيان العلم وفضله، ج1، ص114، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت - 1398هـ.
السمعاني، ابوالمظفر منصور بن محمد بن عبد الجبار (متوفاي489هـ)، تفسير القرآن، ج5، ص250، تحقيق: ياسر بن إبراهيم و غنيم بن عباس بن غنيم، ناشر: دار الوطن - الرياض - السعودية، الطبعة: الأولي، 1418هـ- 1997م.
الأنصاري القرطبي، ابوعبد الله محمد بن أحمد (متوفاي671هـ)، الجامع لأحكام القرآن، ج1، ص35، ناشر: دار الشعب - القاهرة.
العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاي852 هـ)، فتح الباري شرح صحيح البخاري، ج8، ص599، تحقيق: محب الدين الخطيب، ناشر: دار المعرفة - بيروت.
العيني الغيتابي الحنفي، بدر الدين ابومحمد محمود بن أحمد (متوفاي 855هـ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، ج19، ص190، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت.
جالب است كه همين روايت با همين مضمون از رسول خدا صلي الله عليه واله نيز نقل شده است، احمد بن حنبل در مسند خود مي نويسد:
حدثنا عبد اللَّهِ حدثني أبي ثنا بن أبي عدي عن حُمَيْدٍ عن أَنَسٍ قال قال رسول اللَّهِ صلي الله عليه وسلم لاَ تسألوني عن شيء إلي يَوْمِ الْقِيَامَةِ الا حَدَّثْتُكُمْ.
از أنس نقل شده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: از هر چه كه تا روز قيامت به وجود مي آيد و اتفاق مي افتد، سؤال نمي كنيد؛ مگر اين كه تمام آن ها را پاسخ مي گويم.
الشيباني، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاي241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج3، ص107، ح12063، ناشر: مؤسسة قرطبة - مصر.
اين روايت نيز از نظر سندي هيچ اشكالي ندارد و تمام راويان آن از روات بخاري و مسلم هستند.
طبق اين دو روايت، رسول خدا صلي الله عليه وآله و اميرمؤمنان عليه السلام، از تمام اتفاقات و حوادث آينده خود، تا روز قيامت آگاه بوده اند و اگر كسي از آن سؤال مي كرد، قطعا پاسخ مي شنويد.
با اين وجود آيا شايسته است كساني ديگري جانشين رسول خدا صلي الله عليه وآله شوند كه حتي ساده ترين مسائل و احكام شرعي خود را نمي دانسته اند؟
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)
مولاي ما که ابوبکر و عمر و علي و کساي ديگه نيستند اهل سنت مذهب مولاپرستي و شخصيت پرستي ندارند مولاي ما حبييمان رسول الله ص است وبالاتر از همه الله جل جلاله بقيه اصحاب و خويشان و البته مومنين ومسلمين صدر اسلام هستند که احترامشان و تکريمشان برما فرض است نه پرستششان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!و اسطوره سازي از آنها اگر شما ديديد اهل سنت سالگرد تولد يا عزا براي خلفا بگيرند يا بگويند يا ابوبکر ياعمر يا عايشه اونوقت ادعا کنيد وگرنه از روي قياس مذهب خودتان نسبت ندهيد نه علي علم غيب داشته نه احدي از زنان پيامبر و نه اصحاب هيچ کس هم به غير از فرشتگان از لغزش معصئم نيست مگر خود پيامبران که خداوند جهت صحت ابلاغ وحي نميگذارد لغزش کنند.