2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
چرا در باب زيارت امام حسين عليه السلام آمده است كه به جاي قبله رو به قبر نماز بخوان ؟
کد مطلب: ٤٩٣٠ تاریخ انتشار: ١٩ شهریور ١٣٩٧ تعداد بازدید: 36861
پرسش و پاسخ » امامت و خلافت
چرا در باب زيارت امام حسين عليه السلام آمده است كه به جاي قبله رو به قبر نماز بخوان ؟


سؤال كننده : مشكات

پاسخ:

در ابتدا بايد عرض نمود كه هيچ عالم شيعه اي در طول تاريخ فتوا نداده است كه شخص در زيارت قبر امام حسين عليه السلام يا سائر ائمه در هنگام نماز طوري بايستد كه رو به قبله نباشد ؛ بلكه همگي مي گويند طوري بايست كه قبر امام بين تو و قبله باشد . يعني در سمت پشت سر يا كمر حضرت قرار گرفته رو به قبر نماز بخوان تا امام بين تو و كعبه باشد.

متاسفانه برادران اهل سنت چون نمي توانند با دليل ومدرك معتبر بر شيعه اشكال بگيرند سعي در تحريف روايات واقوال علماي شيعه كرده وآنها را به صورت گزينشي مطرح مي نمايند .

در باب مذكور كه در كتاب شريف وسائل الشيعه آمده است خود معناي رو به قبر نماز خواندن را مطرح نموده است:

كاش مستشكل محترم خود عنوان باب را ملاحظه مي فرمودند :

69 - باب استحباب كثرة الصلاة عند قبر الحسين ( عليه السلام ) فرضا ونفلا عند رأسه وخلفه

وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج 14 - ص 517 - 521

باب مستحب بودن زياد نماز خواندن در كنار قبر امام حسين عليه السلام چه نماز واجب وچه نماز مستحبدر كنار سر حضرت ( نه رو به قبر حضرت ) يا در پشت حضرت

خود اين عنوان بيانگر طريقه ايستادن است . زيرا وقتي شما در كنار قبري رفته و در پشت سر وي به سمت قبر نماز بخوانيد خواه ناخواه رو به قبله خواهيد بود .

اما رواياتي كه در اين باب آمده و به بحث ما مربوط مي گردد :

( 19730 ) 5 - وعن أبيه ، وجماعة مشايخه ، عن أحمد بن محمد بن عيسي ، عن محمد بن خالد ، عن جعفر بن ناجية ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : صل عند رأس قبر الحسين عليه السلام .

از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمودند در كنار قسمت سر از قبر امام حسين عليه السلام نماز بخوان

اين روايت هيچ گونه اشاره اي به آن چه كه ادعا مي كنند ندارد.

( 19731 ) 6 - وعنهم ، عن سعد ، عن موسي بن عمر وأيوب بن نوح ، عن ابن المغيرة عن أبي اليسع قال : سأل رجل أبا عبد الله وأنا أسمع قال : إذا أتيت قبر الحسين عليه السلام أجعله قبلة إذا صليت ؟ قال : تنح هكذا ناحية وعن علي بن الحسين ، عن علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن ابن أبي نجران ، عن يزيد بن إسحاق ، عن الحسن بن عطية ، وذكر الحديث الأول .

شخصي از امام صادق عليه السلام سوال كرد و من مي شنيدم كه پرسيد هنگامي كه به زيارت قبر امام حسين عليه السلام رفتم آن را قبله خود قرار دهم؟ حضرت فرمودند به فلان قسمت برو ( وبعد به سمت قبر نماز بخوان)

اين روايت هم دلالت بر مدعا نمي كند زيرا شخص سوال مي كند كه فقط رو به قبر بخوانم حضرت مي گويند اگر در فلان جا باشي آري يعني همان مطلبي كه شيعه مي گويند.

( 19732 ) 7 - وعنه ، عن علي ، عن أبيه ، عن ابن فصال ، عن علي بن عقبة ، عن عبيد الله بن علي الحلبي ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : قلت : إنا نزور قبر الحسين عليه السلام فكيف نصلي عنده ؟ فقال : تقوم خلفه عند كتفيه ، ثم تصلي علي النبي صلي الله عليه وآله وتصلي علي الحسين عليه السلام

به حضرت عرض كردم كه ما قبر امام حسين عليه السلام را زيارت مي كنيم پس چگونه در كنار آن نماز بخوانيم؟ فرمودند پشت سر امام در قسمت كتف ايستاده ( در حقيقت رو به قبله به صورتي كه قبر بين تو وكعبه است) سپس به نيت رسول خدا صلي الله عليه وآله و امام حسين عليه السلام نماز مي خواني

( 19733 ) 8 - وعن محمد بن جعفر ، عن محمد بن الحسين ، عن أيوب بن نوح ، عن ابن المغيرة ، عن أبي اليسع ، عن أبي عبد الله عليه السلام أن رجلا سأله عن الصلاة إذا أتي قبر الحسين ( عليه السلام ) ؟ قال : اجعله قبلة إذا صليت ، وتنح هكذا ناحية.

شخصي از امام صادق عليه السلام در مورد نماز در كنار قبر امام حسين عليه السلام سوال كرد حضرت فرمودند قبر را به سمت قبله خود قرار ده و در فلان نقطه بايست

همان طور كه ذكر شد در تمامي روايات مربوط به بحث طريقه نماز خواندن در كنار قبر امام حسين عليه السلام در هيچ كدام آنچه كه ايشان ادعا مي كنند نيامده است .

البته ما براي تكميل شدن بحث مطلبي را كه در بحار الانوار آمده و به بحث ما مربوط مي شود ذكر مي نماييم : در كتاب شريف بحار الانوار در اين بحث كه آيا مي توان جلوتر از قبر ( در سمت قبله ) ايستاد و نماز خواند عبارتي از كتاب شريف دروس نقل شده است:

ولو استدبر القبلة وصلي جاز وان كان غير مستحسن إلا مع البعد

بحار الانوار ج97 ص 135

اگر پشت به قبله كند و نماز بخواند جايز است اگر چه نيكو نيست مگر اينكه دور باشد .

كه در خود كتاب دروس آمده است كه :

ولو استدبر القبر وصلي جاز

دروس ج2 ص 23

اگر پشت به قبر كند و نماز بخواند جايز است .

كه اين اشتباه را حتي از خود عبارت بحار مي توان فهميد ؛ زيرا در آن آمده است كه و اين نيكو نيست مگر اينكه دور باشد ؛ كه اين قيد در پشت به قبله بودن معني ندارد .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
41 | يا علي | Iran - Tehran | ٢١:٣٩ - ٠٥ آذر ١٣٩٢ |
با سلام در کتب ادعيه در حرم امام رضا امده که دعاي زيارت را در حالي که بله در عقب تو وضريح در جلوي روي تو هست بخوان درست؟ اين بي احترامي نيست و چرا تاکيد کرده قبله عقب تو باشد؟

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

اولا:پشت به قبله کردن در زيارات از اختصاصات شيعه نيست بلکه در بين مذاهب اهل سنت نيز چنين چيزي مطرح است در کتاب نسيم الرياض في شرح الشفا چنين آمده است: مذهب الشافعي وأبي حنيفة، والمنقول عن ابن عمر: استقبال القبر واستدبار القبلة. قال الخفاجي في (نسيم الرياض): استقبال وجهه صلى الله عليه وآله وسلم واستدبار القبلة مذهب الشافعي والجمهور، ونُقل عن أبي حنيفة. وقال ابن الهمام: ما نُقل عن أبي حنيفة أنّه يستقبل القبلة مردود بما روي عن ابن عمر: أنّ من السنّة أن يستقبل القبر المكرّم ويجعل ظهره للقبلة. قال: وهو الصحيح من مذهب أبي حنيفة

در کتاب الشفاء السقام نيز چنين آمده است:تولّي ظهرك القبلة وتستقبل وسط القبر، وتقول: السلام عليك أيّها النبي ورحمة الله وبركاته. شفاء السقام:70.

ثانيا:روبروي قبله ايستادن فقط در نمازهاي يوميه واجب است. و گرنه خداوند همه جا هست و در کعبه نيست که بگوييم بايد حتما روبروي قبله ايستاد چنان چه مي‌فرمايد: « هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ – او با شماست، هر کجا که باشيد. (الحديد-4)». لذا در غير نمازهاي واجب حتي به هر طرف که به خداوند سجده شود، اشکالي ندارد. اگر در احکام نمازهاي مستحب مانند نوافل دقت فرماييد، اقامه‌ي آنها حتي در حال حرکت و پشت به قبله نيز جايز و صحيح است. وقتي که در نماز مستحبي مي شود در غير نماز واجب به غير طرف قبله نماز خواند حال چه اشکالي دارد در زيارت ائمه نيز روبري ضريح ايستاد؟!

بنابراين اين نوع ايستادن در حقيقت احترام و توجه به صاحب قبر است که از انبياء و اوصياء الهي است

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
42 | bisetareh | Iran - Qom | ١١:٣٩ - ٠٦ آذر ١٣٩٢ |
آقاي محمد گلناري عزيز
شرمنده
معذرت از شما شيعه عزيز ميخواهم اميدوارم مراببخشيد
سوتفاهم پيش آمد
آخه دلايل اين اهل سنت عجيب غريبه فکر کردم که شما داريد خورده به شيعه ميگيريد وتعجب کردم
فکر کردم وهابي هستيد
ببخشيد ودر پناه حق ومرتضي علي ع رستگار باشيد
ياعلي
43 | bisetareh | Iran - Qom | ١٣:٥٩ - ٠٦ آذر ١٣٩٢ |
هوالمحبوب
محمد گلناري عزيز
بازهم از شما معذرت ميخواهم کامنت شما را بد خواندم فکر کردم بهانه هاي بني اسرائيلي وهابيت به شيعه هست که منطق قبول نميکند متوجه کنايه شما به اهل سنت نشدم
اميدوارم مرا ببخشيد
خدا شما را از شيعيان امام عصر و حسين زمان بپذيرد
دوستان عزيز سايت وخادمين اهل بيت لطفا معذرت خواهي من از شيعه عزيز و محب اهل بيت تاييد بفرماييد
ياعلي
44 | يا علي | | ١٤:٣١ - ١٤ آذر ١٣٩٢ |
از گروه پاسخ به شبهات ممنون در سوالم گفتم چرا تاکيد شده پشت به قبله باستيم وفقط نگفته رو به ضريح بايستسد

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

شايد از آن جهت باشد که چون صورت امام روبروي قبله است، لذا بهتر است در مقابل امام و روبروي امام بايستيم و زيارت نامه بخوانيم

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
45 | محمدجواد | | ٢٤:٢٣ - ١٧ بهمن ١٣٩٢ |
متشکرم
46 | TACTICIAN | Iran - Hamadan | ١٧:١١ - ٠٣ ارديبهشت ١٣٩٣ |
خوشحالم که شيعه زندست، اميدوارم به ساير زبان ها فعاليت کنيد تا حق پرستان به ما بپيوندند.
momen abdullah عزيز در راهت استوار باش.
اجرکم عند الله
47 | قادرغفاري | Iran - Shiraz | ٢٣:٤٢ - ١٩ خرداد ١٣٩٣ |
باسلام.چراازنسل امام حسن (ع)امامت ادامه نيافت?

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

انتخاب امام در نزد شيعيان به نص الهي است يعني خدا خواسته است که امامت در نسل امام حسين عليه السلام باشد نه در نسل امام حسن عليه السلام البته از طريق مادر امام باقر عليه السلام بيشتر ائمه از نسل امام حسن عليه السلام نيز مي باشند

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

48 | احمدرضا | Iran - Tehran | ٢٢:٤٤ - ٢٧ آبان ١٣٩٣ |
سلام بعد از امام سجادعليه السلام امام باقر ع مادرش دختر امام حسن ع ميباشد پس امامت در نسل امام حسن و امام حسين عليه السلام ميباشد
49 | مقداد | Romania - Bucharest | ١٧:١١ - ٣٠ بهمن ١٣٩٣ |
سلام
نظرتون درباره این روایت کافی که ازش عدم ساخت مسجد بر روی قبر برداشت میشه و سندش هم صحیح به نظر میاد چیه؟
سأل أبا عبدالله ( علیه السلام ) عن زیارة القبور و بناء المساجد فیها ، فقال : أما زیارة القبور فلا باس بها ، ولا تبنى عندها مساجد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در خصوص اين روايت بايد بگوييم :
اولا: اگر گفته شود مراد از اين روايت اين است که نبايد بر قبور مردگان و يا در کنار آنها بناء و مسجد ساخت، در اين صورت اين روايت با نص قرآن که ساخت مساجد و بناء را بر قبور تاييد کرده است، مخالف است لذا روايت مورد کنار گذاشته مي شود و به آن عمل نمي شود
خداوند متعال در سوره کهف پیرامون ساختن بناء و مسجد بر روی قبور اصحاب کهف می فرماید :
وَكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا
و اينچنين مردم را متوجه حال آنها كرديم تا بدانند وعده (رستاخيز) خداوند حق است و در پايان جهان و قيام قيامت شكي نيست، در آن هنگام كه ميان خود در اين باره نزاع مي‏كردند: گروهي مي‏گفتند بنائي بر آن بسازيد (تا براي هميشه از نظر پنهان شوند و از آنها سخن نگوئيد كه) پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است (ولي آنها كه از رازشان آگاهي يافتند و آنرا دليلي بر رستاخيز ديدند) گفتند ما مسجدي در كنار (مدفن) آنها مي‏سازيم (تا خاطره آنها فراموش نشود( .
سوره کهف آیه 21
قرآن كريم جريان چگونگي ساختن بناء و مسجد بر قبور اصحاب كهف را ذكر كرده است كه اين دلالت بر اين دارد كه در قرآن به مسئله بناء سازي و مسجد سازي بر قبور اشاره شده است و آن را مورد تاييد قرار داده است. خداوند در قرآن سخن دو گروه را درباره قبور اصحاب كهف نقل مى‏ كند كه گروهى گفتند: برقبور اصحاب كهف بنايى بسازيم و گروهى نيز گفتند: در محل دفن آنها مسجدى بنا كنيم. قرآن اين دو پيشنهاد را نقل مى‏كند و آنها را مورد اعتراض قرار نمى ‏دهد . که اين دلالت بر تاييد چنين کاري مي کند
مفسرین نيزپيرامون این آیه گفته اند:
والذين غلبوا على أمرهم المسلمون وملكهم المسلم لأنهم بنوا عليهم مسجداً يصلى فيه المسلمون وتبركون بمكانهم وكانوا أولى بهم بالبناء عليهم حفظاً لتربتهم بها وضناً بها
كه كساني كه راي آنها بر گروه ديگر غالب شد، مسلمانان بودند و آنها تصميم گرفتند كه مسجدي برقبور اصحاب كهف درست كنند تا مسلمانان در آن نماز خوانده و به محل دفن آنها تبرك بجويند. وي براين باور است كه اولويت كار مسلمانان در اين ساختن بناء، بخاطر حفظ تربت و آثار آنها ذكر كرده است .
تفسير غرائب القرآن ورغائب الفرقان ، ج 4 ص 411 ، اسم المؤلف: نظام الدين الحسن بن محمد بن حسين القمي النيسابوري الوفاة: 728 هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان - 1416هـ - 1996م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : الشيخ زكريا عميران
همچنین بغوي مفسر ديگر اهل سنت می نویسد :
فقال المسلمون نبني عليهم مسجدا يصلي فيه الناس لأنهم على ديننا
مسلمانان گفتند كه بر قبور أنان مسجدي بنا مي كنيم تا مردم در آن نماز بخوانند چرا که آنان بر دین ما هستند .
تفسير البغوي ، ج 3 ص 156 ، اسم المؤلف: البغوي الوفاة: 516 ، دار النشر : دار المعرفة - بيروت ، تحقيق : خالد عبد الرحمن العك
بنابراين ساخت مسجد و بناء بر قبور مورد تاييد قرآن است لذا روايتي اگر خلاف اين باشد مورد قبول نيست
ثالثا: این روایت بر اين امر دلالت دارد که نباید کسی قبر را به عنوان مسجد (اسم مکان) یعنی محل سجده قرار دهد چرا که دقیقا این کار شبیه اعمال یهود و نصارا بود همچنانکه در روايات فراوان به آن اشاره شده است و از سجده کردن بر قبر را داشته باشد، نهی شده است . همچنین اگر قصد از ساختن مسجد در کنار قبور، عبادت کردن شخصی باشد که درقبر است ، این نیز مورد نهی است چرا که همان عبادت بت ها و اصنام است .
در کتاب علل الشرایع روایتی نیز بدین صورت آمده است :
حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل قال : حدثنا علي بن إبراهيم عن أبيه عن حماد عن حريز عن زرارة عن أبي جعفر ( علیه السلام ) قال : قلت له الصلاة بين القبور قال : صل في خلالها ولا تتخذ شيئا منها قبلة فان رسول الله صلى الله عليه وآله نهى عن ذلك وقال : ولا تتخذوا قبري قبلة ولا مسجدا فان الله تعالى لعن الذين اتخذوا قبور أنبيائهم مساجد .
علل الشرایع جلد 2 صفحه 358
در اين روايت بيان شده است که پيامبر از قبله قرار دادن قبر که مراد پرستش بر آن باشد مورد نهي قرار داده است لذا در روايت منظور نيز نهي از محل سجده بر قبر نهي شده است نه از ساخت مسجد والا صرف نماز خواندن در کنار قبور و عبادت در آنجا نه تنها منعي ندارد بلکه تصریح دارد که نماز خواندن در کنار قبور ائمه علیهم السلام مستحب است حر عاملي در اين خصوص بابي را ذکر و روايات را در استحباب را نقل کرده است:
باب استحباب كثرة الصلاة عند قبر الحسين ( عليه السلام ) فرضا ونفلا عند رأسه وخلفه
باب مستحب بودن زياد نماز خواندن در کنار قبر امام حسين عليه السلام چه نماز واجب وچه نماز مستحب در کنار سر حضرت ( نه رو به قبر حضرت ) يا در پشت حضرت
وسائل الشيعة ، ج 14 ص 517 – 521 ، الحر العاملي ، الوفاة : 1104 هـ ، دار النشر : مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث بقم المشرفة – قم – الطبعة : الثانیة 1414 ، تحقیق : مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث
ثالثا: نهي در اين روايت حرمت نيست بلکه نهي کراهتي است که از ساخت مسجد در کنار قبور منع شده است اما نهي کراهتي نه حرمت که در اين صورت نيز قبور بزرگان دين استثناء شده است علامه مجلسی (ره) در اين خصوص می نویسد :
وكيف كان فيستثنى من ذلك قبور الأنبياء والأئمة عليهم السلام ، لإطباق الناس على البناء على قبورهم من غير نكير ، واستفاضة الروايات بالترغيب في ذلك ، بل لا يبعد استثناء قبور العلماء والصلحاء أيضا ، استضعافا لخبر المنع والتفاتا إلى أن في ذلك تعظيما لشعائر الإسلام ، وتحصيلا لكثير من المصالح الدينية .
بنابراین هر چه که باشد، از این مساله ساختن بناء روی قبور انبیاء و صالحین استثناء شده است، چرا که مردم بر این کار اتفاق داشته بدون اینکه کسی بر آن اشکالی بگیرد و همچنین روایاتی ترغیب به این کار می کند، بلکه بعید نیست که قبور علماء و صالحین نیز استثناء شده باشد چرا که خبر مانعه ضعیف بوده و التفات به این امر، تعظیمی برای شعائر اسلام بوده و در راستای بدست آوردن بسیاری از مصالح دینیه می باشد .
ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار ، ج 3 ص 298 ، العلامة المجلسي ، الوفاة: 1111 هـ ، دار النشر : مكتبة آية الله المرعشي – قم - 1406هـ - تحقيق : السيد مهدي الرجائي
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
50 | اسما | Iran - Zarrīn Shahr | ١٨:٢٢ - ٣١ ارديبهشت ١٣٩٥ |
چطور ممکنه روبه قبر نماز خواندن شرک نباشد چون من اینو در رساله امام دیدم نماز خواندن به قبر شرک است ولو امام معصوم باشد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
نماز و سجده که به معنى پرستش و عبادت مي باشد، مخصوص خدا است، و براى هیچ کس چنين سجده‌اي جایز نیست، و «توحید عبادت» که بخش مهمى از مسأله توحید است، که همه پیامبران به آن دعوت نمودند، مفهومش همین است.
بنابراين نماز در مقابل قبر ائمه اگر مراد سجده بر ائمه عليهم السلام باشد، شرک است اما اگر مراد سجده و عبادت خداست در اين صورت اشکالي ندارد لذا در اين خصوص ملاک نيست است نه صرف ظاهر
حتي ابن تيميه نيز در اين حصوص سجده بر غير خدا را بدون قصد عبادت بت، در حال تقيه را جايز مي داند او می گوید
وإلا فلو قدر أنه سجد قدام وثن ولم يقصد بقلبه السجود له بل قصد السجود لله بقلبه لم يكن ذلك كفرا وقد يباح ذلك إذا كان بين مشركين يخافهم على نفسه فيوافقهم في الفعل الظاهر ويقصد بقلبه السجود لله كما ذكر
وگرنه، اگر تقدير چنين آيد که او(هر شخصی) در برابر بتی سجده کرد و در قلبش قصد عبادت آن را نداشته باشد بلکه نيتش سجده برای خدا باشد اين کفر نخواهد بود. برای کسی که در بين مشرکان است و بر نفس خويش از آنان ترس دارد، ممکن است مباح باشد که در فعل ظاهری با آنها همراه شود – و برای بت هايشان سجده نمايد – و در قلبش قصد سجود برای الله تعالی را داشته باشد
: كتب ورسائل وفتاوى شيخ الإسلام ابن تيمية أحمد عبد الحليم بن تيمية الحراني أبو العباس الوفاة: 728 ، دار النشر : مكتبة ابن تيمية ، الطبعة : الثانية ، تحقيق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمي النجدي مجموع الفتاوى ج 14 ص 120
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
51 | حمیدرض | United States - Fremont | ٠١:٣٢ - ٠١ خرداد ١٣٩٥ |
با سلام سوالی دارم که شاید مسخره به نظر بیایید ولی برای من تبدیل به مساله شده.در سایت های زردتشتی احادیثی از ائمه گذاشته اند که به نظر مغایر با عقل و سیره ائمه است.میخاستم نظر شما را در مورد سه حدیث زیر بدانم آدم حوا را در شکاف باسنش قرار داد تا زنان بدانند که باید دنباله‌رو مردان باشند.
در تفسیر الصافی فیض کاشانی جلد 1 صفحه 414 و علل الشرائع شیخ صدوق جلد 1 صفحه 18 و در جامع الاحادیث شیعه آیت الله العظمی بروجردی جلد 20 صفحه 4 و علل اللئالی ابن ابی جمهور الاحسائی جلد 3 صفحه 280 گفته شده "پس از اینکه الله آدم را از گل رس آفرید به فرشتگان دستور داد، پس سجده کردند، آدم را خوابی عمیق فرا گرفت سپس حوا را (از دنده آدم ) آفرید، آدم او را در شکاف باسن خود قرار داد تا دلیلی باشد که زن باید دنبال رو مرد باشد. در حدیث است که مفضل بخدمت حضرت صادق(ع) شکایت کرد از تنگی نفس و گفت: اندک راهی که می روم نفسم تنگ می گیرد و می نشینم. فرمود که: بول شتر بخور تا ساکن شود. (مفاتیح الجنان، ص 899 . این مطلب در حاشیه ی مفاتیح (باقیات صالحات)، باب ششم است که در فهرست آن، عنوان «دواء تنگی نفس و سرفه» به آن داده شده است.) شخصی از امام صادق(ع) پرسید: آیا کسی می تواند ادرار گاو را بخورد؟ فرمود: اگر برای درمان، به آن نیاز دارد، بخورد؛ همچنین ادرار شتر و گوسفند. (وسائل الشیعه، ج 3، ص 411, ح 4008) با تشکر از شما

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
در مورد حديث اول که مربوط به ادم و حوا می باشد، در روايت شخصی به نام ابن نويه می باشد که مجهول می باشد لذا روايات از نظر سندی فاقد اعتبار می باشد
حديث دوم در باب شرب بول:
در بين فقهاي اسلام در اين مساله اختلاف زيادي رخ داده ويك مساله كاملا فقهي مي باشد واين مساله مختص به شيعه نمي باشد بلكه حتي بزرگان اهل سنت نيز به خوردن بول ابل وغير ان فتوا دادند و قبول کردند، گرچه دشمنان شيعه هميشه به جهت طعنه به شيعه جوری اين مسائل را طرح نموده که گويا اين مساله ی فقهی را فقط شيعيان قبول دارند وبقيه منکر آن می باشند در حالي كه بعضي بزرگان اهل سنت به صراحت فتوا به جواز خوردن بول حيوانات حلال گوشت دادند
جناب قسطلانی از علمای سرشناس اهل سنت در شرح خود بر صحیح بخاری ذیل روایتی که پیامبر اکرم ص به عده ی فرمودند بول شتر را بخورید اینگونه می نویسد:
واحتجّ بشربهم البول من قال بطهارته نصًّا في بول الإبل وقياسًا في سائر مأكول اللحم وهو قول مالك وأحمد ومحمد بن الحسن من الحنفية وابن خزيمة وابن المنذر وابن حبّان والإصطخري والروياني من الشافعية، وهو قول الشعبي وعطاء
کسانی که طهارت بول شتر را قبول دارند با توجه به روایت بخاری که پیامبر به عده ی دستور داد بول شتر را بخورند فتوا به جواز خوردن بول شتر دادند وبول هر حیوان حلال گوشتی را برا آن قیاس کردند واز این رو فتوا به جواز خوردن بول هر حیوان حلال گوشتی دادند چون بول این حیوانات طاهر می باشد واین قول مالک واحمد ومحمد بن الحسن و ابن خریمه وابن المنذر وابن حبان والاصطخری والرویانی وشعبی وعطا می باشد
ارشاد الساری جج 1ص300
همچنین در سایت مرکز فتوی همین فتوی به صراحت تمام امده
http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=2258
بول شتر به عنوان یک داروی بسیار مهم در طب اسلامی به شمار می رود لذا اگر خوردن بول حیوان حلال گوشت برای درمان چه اشکالی دارد؟!!!
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
 [1] [2]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها