2024 September 12 - پنج شنبه 22 شهرويور 1403
نقد صحبت های آقای علیرضا کمیلی
کد مطلب: ١٥٨٦٥ تاریخ انتشار: ١٦ مرداد ١٤٠٣ - ١٣:٤٨ تعداد بازدید: 376
سخنراني ها » شبکه جهانی حضرت ولی عصر عج
نقد صحبت های آقای علیرضا کمیلی

راه روشن 22-03-1403

 
 
 

 

لينک دانلود
  

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

 

عنوان برنامه: راه روشن (نقد صحبت های آقای علیرضا کمیلی)

تاريخ: 22/ 03/ 1403

عناوین بحث:

نقد دگر اندیشان؛ گسترش تشیع؛ وصیت نامه امام؛ کمک به شیعیان؛ دعوت به تشیع؛ اسلام ناب؛ گسترش زبان فارسی؛ شیعه؛ شیعه در سوریه؛ شیعه سیاسی؛ نقد علیرضا کمیلی

استاد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابو القاسمی

مجری: آقای محمد تقی غضبانی

مجری:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَبِهِ نَسْتَعين، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم، عزیزان بیننده سلام وقت شما بخیر به شبکه جهانی حضرت ولی عصر و برنامه راه روشن خوش آمدید، برنامه ای که از شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) تقدیم حضور شما می شود.

از محضر کارشناس عزیزمان جناب اقای دکتر ابو القاسمی همچون هفته های گذشته بهره مند بشویم خدمت استاد عرض سلامی داشته باشیم، استاد عزیز سلام وقت شما بخیر خیلی خوش آمدید.

استاد ابوالقاسمی:

وعلیکم السلام ورحمة الله

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اَلْحَمدُ للهِ رَبِّ العالَمین اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى ‌مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ عَلِيٍّ الْمُرْتَضَى وَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ وَ ‌الْحَسَنِ الرِّضَا وَ الْحُسَيْنِ الْمُصَفَّى، وَ جَمِيعِ الْأَوْصِيَاءِ ‌مَصَابِيحِ الدُّجَى وَصلّ عَلیٰ مَنْ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَي وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمَاءُ مَوْلانا صَاحِبَ العَصْرِ وَالزمَان

سلام عرض می کنم خدمت شما و همه بینندگان عزیز شبکه جهانی ولی عصر، امیدوارم هرکجا که هستند موفق و پیروز باشند.

مجری:

...برنامه راه روشن، برنامه ای که متکفل پاسخ به برخی از شبهات روز است مباحثی که در فضای مجازی منتشر می شود و در رسانه ها ممکن است شبهه و نقطه تاریکی در ذهن مخاطب ایجاد کند از همین جهت در خدمت شما هستیم و استاد ابوالقاسمی این جا هستند تا برای ما پاسخ این سوالات را بدهند اگر احیاناً مشکلی از نظر ما است برداشته بشود.

استاد از هفته قبل روال خودمان که نقد برخی از سخنان را می کردیم به صحبت های آقای کمیلی اخیراً صحبت های کرده بودند پرداختیم و نکاتی را در هفته قبل برای ما اشاره فرمودید کلیپ ها آماده است اگر شما نکته ای دارید بفرمایید بعد ان شاء الله کلیپ ها را ارائه کنیم.

استاد ابوالقاسمی:

بسم الله الرحمن الرحیم، ما یکی از وظایف مهم خودمان را در این برنامه نقد اعتقادات درون شیعی اشتباه که موجب انحراف در مورد تشیع می شود قرار دادیم. یکی از تفکرهای اشتباه، درست تشخیص ندادن دیدگاه اهل بیت (علیهم السلام) در مورد مسئله دعوت است وقتی این را اشتباه تشخیص دادند هم مانع دعوت می شوند، وقتی مانع دعوت شدند مانع دانش افزایی و معرفت افزایی شیعیان هم می شوند. هم شیعه از درون پوچ می شود، هم دشمن نسبت به ما نگاه کافر و منافق پیدا می کند راحت تر با ما دشمنی می کند.

لذا آن کسانی که مخالف مسئله دعوت به صورت منطقی و درستش هستند که قبلاً هم گفتیم بیشترین میزان جذب، جذب علمی بوده، گزارش های علمیش را ارائه کردیم یکی از کسانی که در این قضایا خیلی پا به کار است و چندین سال مشغول مخالفت با این قضیه است خدا ان شاء الله عاقبتش را ختم بخیر کند کاری که انجام می د هد خیلی سنگین خواهد بود. آقای علیرضا کمیلی است یک مصاحبه ای هفته قبل داشت که ما چند کلیپ از او را پخش کردیم. این هفته هم می خواهیم ادامه کلیپ ها را پخش کنیم و به نقد صحبت های ایشان بپردازیم. به نظرم هشت یا نُه تا کلیپ را پخش کردیم. این کلیپی که الان ملاحظه خواهید کرد مربوط به ابتدای مصاحبه است مجری از او سوال می پرسد می گوید شما نظرت راجع به شیعه سازی چه است؟ این که ایران دنبال شیعه سازی است یا نه؟ پاسخ بله یک عده ای حکومت دنبالش نیست؛ اما یک عده ای دنبال شیعه سازی هستند بر خلاف تفکر نظام و دلیل هم این است رفتند به شیعیان در خارج از ایران کمک کردند. به شیعه در خارج ایران یا هر جای دیگر کمک کنید شیعه سازی می شود؟ یا باید شیعیان را رها کنند بمیرند؟ مجری از او سوال می پرسد می گوید آیا نظام دنبال شیعه سازی است؟ می گوید نه نظام نیست اما یک عده ای شخصی این کار را کردند چرا؟ چون رفتند به شیعیان در خارج از ایران کمک کردند.

کمک به شیعیان، شیعه سازی نیست یعنی شما توقع دارید ما به شیعیان هم کمک نکنیم؟ کلیپ را ببینیم راجع به آن توضیح خواهم داد.

مجری:

خیلی متشکر از توضیحاتی که فرمودید؛ پس ما کلیپ اول این برنامه را ببینیم درواقع نهمین کلیپ از مجموعه کلیپ های که از سخنرانی جناب اقای کمیلی جدا شده است.

کلیپ شماره یک از آقای کمیلی:

مجری: جمع بندی سوال اول شما می فرمایید ایران به دنبال گسترش تشیع نیست؟

آقای کمیلی: نه، در سیاست های رسمیش به دنبال گسترش تشیع نیست اما همیشه سیاست رسمی ایران در سیاست خارجی ما اعمال نشده است در ارکان مختلفی که در سیاست خارج کار کردیم.

مجری: می شود دقیق تر بفرمایید یعنی چه؟

آقای کمیلی: یعنی این که شما می توانید به مناطق و کشورهای که من رفتم ساحل عاج، تانزانیا، مالزی، بنگلادش، پاکستان و یک سری جاها رفتیم دیدیم، دیدیم فرض کنید پنج تا نهاد آن جا داشت کار می کرده همه شان با ده درصد شیعه ای که آن جا بود به طور جدی مرتبط است. چون سیاست رسمی ما، سیاست گسترش تشیع و این ها نیست ما در کشورها رفتیم تعامل کردیم. بله مثلاً با بدنه های آن جامعه مسیحی، مسلمان، اهل سنت و ... ارتباط گرفتیم تعامل کردیم فعلاً جبهه مقاومت را عرض می کنم جبهه مقاومت ماجرای متفاوت دارد اصلاً خیز ایران یک خیز خیلی جدی تری است از یک رایزن فرهنگی خارج است یعنی تبدیل به یک ابر پروژه در بعضی از کشورها شده است بعد درباره اش حرف می زنیم. اما آن جا آیا مسئولین شما انصافاً به این سیاست باور دارند؟ نه من با بعضی هایشان نشستم اصلاً همچنین دغدغه ای که ما باید برویم این کار را بکنیم نه این که قبول نداشته باشند ولی دغدغه شان، انرژی و فرصتی که گذاشتند سر آن اقلیّت شیعه بوده است.

مجری: اول دو تا مسئله را این جا با همدیگر تفکیک بکنیم یکی این که ما در این کشورها در کل جهان اسلام حالا در بعضی جاها صدم درصدی، بعضی جاها دو درصد، پنج درصد، ده درصد به تناسب یک اقلیتی شیعه مشخصاً امامی داریم در بعضی جاها شیعه هفت امامی و شیعیان زیدی هستند. مشخصاً شیعیان امامی دوازده امامی اثنی عشری را صحبت می کنیم. یک وقت می گوییم ما رفتیم با این ها کار کردیم آیا این خوب است یا نه؟ بحث خوبی است می شود راجع به آن صحبت کرد فعلاً سوال من چیز دیگری است.

مجری شبکه ولی عصر:

کلیپ را دیدیم، جناب اقای دکتر در خدمت شما هستیم

استاد ابوالقاسمی:

ملاحظه فرمودید کسی که ادعایش این است که ایشان کارشناس جهان اسلام است نظریه پرداز است سخنرانی می کند. مجری سوال می کند ایران دنبال شیعه سازی است؟ می گوید یک عده ای هستند چون رفتند به شیعه ها کمک کردند. مجری که در برنامه است می فهمد می گوید این جواب شما نشان دهنده پرت بودن شما از مسئله است.

سوال از این است آیا ما رفتیم شیعه درست کنیم؟ شما می گویید یک عده به شیعیان کمک کردند یعنی چه؟ این چه ربطی به شیعه سازی دارد؟ دو تا مقوله مختلف است و اتفاقاً این آقایان توقع دارند ما به شیعیان کمک نکنیم هیچ به مستبصرین هم نباید کمک کنیم بعداً مطرح خواهم کرد. ببینیم نظر مرحوم امام چه است؟ اگر به صحیفه نور مراجعه کنیم، صحیفه نور جلد 1، صفحه 3، یازده جمادی الأولی، 1363 قمری نه شمسی تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی، قدیمی ترین سند مبارزاتی مرحوم امام حتی قبل از پانزده خرداد و آن سخنرانی معروف شان این برای چندین سال قبل از آن است. اولین مطلب کتاب صحیفه نور است (صحیفه نور نویسنده خمینی روح الله) دیگر نمی توانند بگویند آقای ابوالقاسمی تو خلاف نظر امام داری می گویی ببینیم ایشان چه می گوید؟ در صفحه 4

بحث در دفاع از تشیع و شیعیان است "خوب است دینداری را دست کم از بهائیان یاد بگیرید که اگر یک نفر آن ها در یک دِه زندگی کند از مراکز حساس آن ها با او ارتباط دارند. اگر جزئی تعدی به او شود برای او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیره سران بی دین از جای بر خواستند و در گوشه، زمزمه بی دینی را آغاز کردند به همین زودی بر شما تفرقه زده ها چنان چیره شوند که از زمان رضا خان روزگارتان سخت تر شود."

توجه کنید می فرمایند اگر شما مراقب شیعیان نباشید آن هم در مرکز تشیع وای به حال بقیه جاها که ما باید در هر جا حتی در یک دهی یک نفر شیعه در آن باشد باید مراقبش باشیم. آقا می گوید رفتند از رایزنی ها از سفارتخانه ها و مسئولین ایران در کشور ما به شیعیان رسیدند این شیعه سازی است. اصلاً‌ تو نمی فهمی یعنی چه؟ اصلاً منظومه فکری تو با امام خمینی صد و هشتاد درجه کامل فرق می کند. اگر مرحوم امام می گوید در یک روستایی یک نفر شیعه هم باشد ما باید به او برسیم شما می گویید چرا رفتند در کشور دیگر به شیعیان رسیدند؟ این خلاف نظر مرحوم امام است چه کار کنیم کدام را قبول کنیم؟ اولِ اولِ صحیفه نور هم آمده است صحیفه را باز کنید اولین چیزی که می بینید همین است.

ما از اول شروع کار امام نگاه کردیم وصیتنامه اش را آوردیم آخرش را هم دیدیم یعنی از اول تا آخر همین است غیر از این نیست. این راجع به مسئله شیعه و گسترش آن.

هفته قبل از همفکر و رفیق ایشان آقای جلالی هم پخش کردیم می گوید اگر کسی مستبصر شد و در ایران هم در خطر قرار گرفت نباید به او کمک کنیم. کلیپ بعدی را ببینیم.

کلیپ شماره یک از  آقای جلالی:

فرض کنید کسی در منطقه ای مذهب خودش را عوض می کند این که آن شخص آیا حمایت های لازم دارد یا ندارد، بنده معتقد هستم ممکن است این نحوی که بعضی از افراد عمل می کنند درست نباشد ولی ممکن است بعضی ها فکر کنند لازم است حمایتی بشود می روند به سمت حمایت کردن از آن آدمی که ممکن در تغییر آن اندیشه دچار گرفتاری های بشود.

مجری:

عجب! پس چرا می گوید کمک نکنید؟

استاد ابوالقاسمی:

یک عده ای به خاطر تغییر اندیشه (خوب دقت کنید) دچار مشکلاتی شدند

مجری:

تغییر اندیشه همان استبصار است؟

استاد ابوالقاسمی:

بله، به خاطر تغییر اندیشه دچار مشکلاتی شدند کجا؟ در ایران عوض این که خجالت بکشد بگوید مرحوم امام می گوید در دهاتی هم در آن سر دنیا یک شیعه باشد باید کمکش کنیم. می گوید در ایران یک عده به خاطر تغییر اندیشه دچار مشکلات شدند وای و ننگ و نفرین بر شمای که این برایت عادی است. مرحوم امام غیرت داشت غیورانه صحبت می کرد، ایشان می گوید در ایران یک عده ای به خاطر تغییر اندیشه دچار مشکلاتی شدند اصلاً کمک شان هم نباید بکنیم. این را مناسب نمی دانم تو که هستی مناسب ندانی؟! شما مروج فکر امام هستی یا مخالف فکر امام هستی؟ خدا را شکر در مسند نظام، مقام معظم رهبری هستند و نگذاشتند این مدل ها جلو برود اگر بود الان شیعیان در پارچنار فاتحه شان خوانده شده بود. دیگر در پارچنار یک دانه شیعه هم نمی ماند. در لبنان و عراق هم یک دانه شیعه نمی ماند چون می گوید ربط به ما ندارد به ما چه کار دارند ما یک حکومت و ولایت فقیه این جا داریم بس است.

نمی گویند رهبری تأکید دارند بله شیعه در جای دیگر است باید تقویت بشود این ربطی به استبصار ندارد. شیعه اهل بیت (علیهم السلام) است. ما در روایات مان داریم که ائمه (علیهم السلام) به اهل سنت کمک می کردند. راوی می گوید به حضرت عرض کردم به این های که کمک کردید شیعه بودند؟ فرمودند نه شیعه نبودند اما اگر شیعه بودند این روایت در کافی، جلد 4، صفحه 9 معلی ابن خنیس می گوید خدمت امام صادق (علیه السلام) بودم به سمت سقیفه بنی ساعده رفتیم چیزی از دستش افتاد فرمودند:

«بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ رُدَّ عَلَيْنَا»

رفتم سلام کردم فرمود معلی تو هستی؟ گفتم بله، گفتند بگرد چیزی پیدا می کنی به من بده گشتم دیدم مقداری نان روی زمین ریخته است به حضرت دادم دیدم کیسه نان بسیار سنگین روی دوش حضرت است گفتم آقا اجازه می دهید این کسیه را با خودم ببرم؟ فرمودند:

«فَقَالَ: لَا، أَنَا أَوْلى‏ بِهِ مِنْكَ، وَ لكِنِ امْضِ مَعِي»

من از تو شایسته تر هستم ولی با من بیا، به سقیفه بنی ساعده رسیدیم گروهی خواب بودند حضرت یکی، دو نان زیر متکای شان می گذاشتند. تمام شد برگشتیم

«فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ يَعْرِفُ هؤُلاءِ الْحَقَّ؟»

این ها شیعه هستند؟ فرمودند نه

«فَقَالَ: لَوْ عَرَفُوهُ لَوَاسَيْنَاهُمْ بِالدُّقَّةِ وَ الدُّقَّةُ هِيَ الْمِلْحُ»

الكافي ( ط- الإسلامية)؛ نويسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏؛ محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد؛ ناشر: دار الكتب الإسلامية، تهران‏: 1407 ق‏، ج4، ص 9

اگر این ها شیعه بودند که ما نمک خانه مان هم با آن ها نصف و تقسیم می کردیم. حتی اگر یک کسی برای غذایش نمک بخواهد هم ما به او می دهیم این طور با آن ها زندگی مان را تقسیم می کردیم. امام صادق (علیه السلام) نمی گوید به اهل سنت کمک نکن می گوید زکات مستحبت را به اهل سنت بده خودش می گوید منِ امام صادق شایسته هستم به این ها کمک کنم.

اما منی که به اهل سنت کمک می کنم نسبت به شیعیان باید چه کار کنم؟ «لَوَاسَيْنَاهُمْ  بِالدُّقَّةِ» نمک خانه ام را هم با آن ها شریک می شوم. قبلاً بارها گفتیم اگر یک چیزی بیت المال است حق همه مردم است چه شیعه، چه سنی، چه مسیحی، چه یهودی و چه زرتشتی همه از آن سهم می برند. اما اگر یک چیزی مربوط به حقوق خاص شیعیان است آن جا به طریق اولیٰ از اموال خمس شیعیان باید به آن ها کمک کنیم و این دارد انجام می شود.

حالا ما یک کاری برای شیعیان انجام بدهیم به آقا بر می خورد نه رفتند از مؤسسات به شیعیان کمک کردند تو اصلاً نمی دانی یعنی چه؟ تشیع نمی دانی چه است؟ نظر مرحوم امام و مقام معظم رهبری نمی دانی چه است؟ روایت ها را نمی دانی چه است؟ البته ما خوشحال هستیم این ها این گونه برنامه می روند و نظرات شان را می گویند اگر نگویند نمی توانیم حرف هایشان را ثابت کنیم.

اما نکته دیگر یکی از اتهاماتی که می زنند می گویند آقایان ضد تقریب یعنی طیف استاد قزوینی و امثالهم که این حرف ها را توضیح می دهند و روشنگری می کنند این ها طرفدار این هستند که سنی ها، سکولار بشوند ولی حکومت دینی نداشته باشند. کلیپ بعدی را ببینیم

مجری:

کلیپ را ببینیم که محتوای حرف شان چه بوده است.

کلیپ شماره دو از آقای کمیلی:

این که ما مبانی فکری خودمان را و نگاه مان به کشورها را هیچ وقت عوض نکنیم یعنی شفاف اعلام کنیم ما در سوریه و غیر سوریه طرفدار حاکمیت مردم با حاکمیت دین هستیم. در همه کشورهای اسلامی این را می خواهیم این که شما بگویید ما سکولار می خواهیم باشیم این ها را ما دوست نداریم هرچند به حاکمیت جمهور چون حاکم است می گوییم مردم انتخاب کنند.

استاد ابوالقاسمی:

بارها امدند گفتند و ماها را متهم کردند که ما طرفدار این هستیم و می گوییم سنی سکولار از سنی طرفدار دین بهتر است. کلیپ بعدی خود ایشان را ببینیم خودش در کلیپ بعدی چه می گوید؟

مجری:

البته این نکته را یادآوری کنم که بحث سکولار و دین در همین برنامه قبلاً بررسی کنیم در آرشیو مراجعه کنید بهتر درک خواهید کرد.

کلیپ شماره سه از آقای کمیلی:

ما می توانستیم حتی در اوج فتنه سوریه حرف مان را تبیین کنیم و منطق ما به نظر من قابل دفاع بوده یعنی من از آن های که نیستم که قائل بشوم حضور ایران در سوریه غیر قابل دفاع است و اشتباه بود برایش دفاع دارم این طرف و آن طرف رفتم با خیلی ها از بچه های اخوانی و ... مفصل وارد بحث شدم و خیلی هایشان حداقل تعدیل شدند اگر قانع نشدند. چون من از جنایات دفاع نکردم گفتم هر جنایتی علیه مردم شده است اشتباه بوده ما از آن دفاع نمی کنیم ما از عملکرد ارتش و فلانش از این ها که دفاع نکردیم گفتیم این معادله بود ما این جا ایستادیم ما هم ظلم نکردیم ما هم اتفاقاً این طوری عمل کردیم. حتی در حوزه نظامی می شود حرف های زد که ایران چه کار کرد تلفات غیر نظامی کاهش پیدا کند!

استاد ابوالقاسمی:

یک سوال ساده در سوره می خواستند یک حکومت سلفی روی کار بیاورند ما در آن جا ماندیم جلوی حکومت سلفی را گرفتیم. الان آقای کمیلی حکومت فعلی سوریه، حکومت سکولار است یا نیست؟ پس شما خودتان حکومت سکولار بشار اسد در سوریه را بر حکومتی سلفی ها ترجیح دادید که یک حکومت دینی است. خود شما می فهمی که گاهی اوقات ما باید واقع بین باشیم ما نباید توهمّات یا آرزوهای مان را مطرح کنیم بله آرزوی ما این است یک حکومت صد در صد دینی با مبنای درست و تابع دین سیاسی در همه دنیا نه فقط سوریه همه جا باشد. اما الان یا باید این سلفی بیاید که یک نوع حکومت دینی است یا باید حکومت سکولار بشار اسد باشد کدامش را شما می پسندید؟ دو دو تا چهار تا است.

پس آیا ما به شما انگ طرفداری سکولاریسم بزنیم؟ خودت در یک برنامه با یک ربع فاصله صحبت کردی ما الان به شما انگ طرفدار سکولاریسم بزنیم بگوییم بله آقای کمیلی طرفدار این است که یک حکومت سکولار در مقابل یک حکومت دینی بیاید. از یک حکومت سکولار دفاع کرده است این مدل که برچسب به دیگران می زنی خودت نفر اول هستی که در برنامه صحبت کردی عقلایی باید صحبت کنی. زمان امیر مؤمنان امام علی (علیه السلام) طرف گفت من می توانم تنهایی در لشکر شما بیایم اما می توانم هزار نفر را از ملحق شدن به معاویه با خانه نشینیم جدا کنم. خانه بنشینم می گویند فلانی کنار نشست هزار نفر به خاطر من به معاویه ملحق نمی شوند اما اگر بیایم تنهایی می آیم آن هزار تا با من در لشکر شما نمی آیند در لشکر معاویه می روند به نظر شما کدام بهتر است؟

گفتند در خانه ات بنشین آن هزار تا هم بنشینند آن هزار تا سکولار بشوند کار به معاویه نداشته باشند بهتر از این است که ملحق به معاویه بشوند. بله اولویت این بود که به لشکر حضرت علی (علیه السلام) بیایند حضرت این جا یک گروه سکولار را بر گروه دیندار ترجیح داد. بله گروه سکولاری که نسبت به معاویه باشند تریجه دارد. آن دینی که معاویه داشت ترویج می کرد یک جور دیگری از سکولاریسم بود که خیلی خطرناک تر بود این ها هم سکولار باشند این ها از آن بهتر هستند. لذا امیر مؤمنان در نهج البلاغه می فرمایند عاقل آن کسی نیست که بین دو تا خیر بهتر را انتخاب کند عاقل آنی است که بین دو تا شر بفهمد بدتر کدام است انجام ندهد.

این دو تا شر است اگر فرض بگیریم ماها طرفدار این هستیم که در فلان کشور سنی های سکولار روی کار بیایند چون الان آن ها سلفی های دشمن ما هستند مگر ما طرفدار سکولاریسم نیستیم و طرفدار ترویج گناه هم نیستیم. این ها با هم فرق می کند ما کنار بنشینیم، طرف گفت من کنار نشستم یعنی من گفتم نماز هم نخوانید؟ روزه هم نگیرید؟ فاحشه هم انجام بدهید؟ نه من فقط به حضرت علی ملحق نشدم این ها را هم رهای شان کردم خودشان به معاویه ملحق نشدند. فقط در این جنبه نه ترویج گناه را ما معتقد هستیم نه این که ما برویم آن ها را خودمان به فساد بیاندازیم اصلاً این حرف ها نیست. می گوییم کاری کنیم این ها از تقویت لشکر فاسد دیندار مثل خوارج دست بکشند این را خود شما هم قبول دارید؛ پس برچسب زنی برای چه است؟ این راجع به تناقضی که خود ایشان در خیلی از حرف هایش دارد و این جا هم این تناقض روشن است.

 (میان برنامه)

مجری:

صلی الله علیک یا مولای یا صاحب العصر والزمان، واقعا وجود حضرت حجت به زندگی ما طراوت می دهد این که با حضرت حجت بتوانیم ارتباط برقرار کنیم این طراوت را بیشتر و بیشتر می کند و یک چشمه ای جوشان در وجود ما ایجاد می کند و می توانیم همواره با سعادت و خوشبختی تحت عنایت آقا امام عصر زندگی کنیم. استاد در خدمت شما هستیم در مبحث نقد مباحث کسانی که فهم درستی از مذهب شیعه ندارند و حکومتی جمهوری با آن ها اندیشه های که دارند متأسفانه بعضی وقت ها آن چیزی که درست است را بازتاب نمی کند.

استاد ابوالقاسمی:

متأسفانه اعتقاد ما این است مهم ترین مانع در ترویج صحیح انقلاب اسلامی همین آقایان هستند. قبلاً مثالش را هم زدیم بارها گفتم اگر شما یک همسایه در هندوستان داشته باشید این همسایه آلت پرست باشد، اما شخص بسیار خوش اخلاق و ضد ظلمی است شما بعد از صد سال همسایگی با او هر روز هم خانه شما بیاید هدیه هم بیاورد شما به عقیده او منتقل می شوید؟

مجری:

نه این ربطی به حق و حقیقت ندارد.

استاد ابوالقاسمی:

شما بگو آدم خیلی خوب و خوش اخلاق و ضد ظلم است اما این آقا دیوانه است این فکر را دارد این ها ما را بت پرست و کافر می دانند هر کار هم شما بکنید قابل حل نیست. ولذا جذب شما نمی شود آخرِ آخرش می گوید از این شیعه استفاده ای کنم بعدش از او جدا می شوم. این ها با شما آب شان در یک جوب تا زمانی که شما عقیده تان ثابت نکنید نخواهد رفت. مقام معظم رهبری بارها این را گفتند

مجری:

آیه قرآن می گوید:

(وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيهُودُ وَلَا النَّصَارَى)

هرگز يهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد

سوره بقره (2): آیه 120

همین طوری است

استاد ابوالقاسمی:

احسنتم بله، این که مقام معظم رهبری کتاب الغدیر را وحدت آفرین می دانند برای همین است آن ها ما را کافر می دانند وقتی مجبور بشود با ما همراه می شود آن هم به مقدار ضرورتش وگرنه با شما همراه نخواهد بود. ایشان اشکالاتی می گیرد می گوید یک عده به اسم دفاتر مراجع رفتند دعوت به تشیع کردند این خیلی خطرناک است کلیپ بعدی را ببینیم.

مجری:

عجب تا این حد هشدار دادند! کلیپ را ببینیم

کلیپ شماره چهار از آقای کمیلی:

آقای کمیلی: ولی یک کسی شیعه می شود بشود ما خوشحال می شویم قطعاً هر مذهبی خودش را حق می داند. هر مذهبی دوست دارد توسعه پیدا بکند. اما این که پروژه ما بشود و ما آن جا برویم شروع به تبلیغ کردن کنیم و پول خرج کنیم بله یک عده ای کردند به اسم مسئولیت جمهوری اسلامی رفتند یا نه به اسم دفتر مرجع و مبلغی رفتند و این کار را کردند.

مجری: دفتر مرجع اگر باشد ربطی به سیاست جمهوری اسلامی ندارد ما در داخل هم می بینیم سر نماز عید فطر در این زمینه به وحدت نمی شود رسید درست است مبنای فقهی دارد نمی خواهیم ایراد بگیریم ولی می خواهم بگویم یک دفتر مرجعی یک کاری کرد این کار من است.

استاد ابوالقاسمی:

دفتر مرجع یک کاری کرده است چرا؟ شما می گویید نه این ها اشتباه کردند پای نظام نوشته می شود نوشته نشود. بعد می گوید یک عده از طرف حکومت رفتند معرفی تشیع کردند دعوت تشیع نبود از جمهوری اسلامی برای معرفی تشیع رفتند کلیپ بعدی را ببینیم

کلیپ شماره پنج از آقای کمیلی:

قطعاً هر مذهبی خودش را حق می داند. هر مذهبی دوست دارد توسعه پیدا بکند. اما این که پروژه ما بشود و ما آن جا برویم شروع به تبلیغ کردن کنیم و پول خرج کنیم بله یک عده ای کردند به اسم مسئولیت جمهوری اسلامی رفتند یا نه به اسم دفتر مرجع و مبلغی رفتند و این کار را کردند.

مجری: مثلاً شما دارید کدام نهاد را می گویید؟ جناب کمیلی بحث کلی را همه می دانیم مصداقی بگویید

آقای کمیلی: مشکلت این است می دانید سر من بوی قرمه سبزی می دهد شما می خواهید من را

مجری: ما داریم زیر گاز را زیاد می کنیم

آقای کمیلی: مثلاً جامعة المصطفی حتی رایزنی فرهنگی داشتیم همه این ها مصادیق دارد که طرف کتاب های در نشر تشیع توزیع کرده، یا برنامه های برگزار کرده که موضوعش گفتگوهای علمی فکری که منجر به این بشود داشتیم همه مدلش را در ذهنم دارم حتی اسم کشورها را که دیگر این جا نمی خواهم اسم هایش را بیاورم.

مجری: بعد سیاست برخوردی جمهوری اسلامی با نیروهایش که این کار را کردند چه بود؟

آقای کمیلی: عده ای که من معتقد هستم اکثریت هستند قطعاً بَه بَه و چهَچه حتی هدیه به آن ها بدهند و تقدیر کنند و این ها بوده است ولی همان طور که یک مثالش را عرض کردم از برخورد تلخ رهبری با یک نفر، فکر سیاست رسمی جمهوری اسلامی این نیست هم اعلامی هم اعمالی است.

مجری شبکه ولی عصر:

این را اول که خودش هم گفت این که نیروهای خودشان دارند این کارها را می کنند واقعاً این حرفش درست بود؟

استاد ابوالقاسمی:

سوال می پرسم اصلاً می شود رایزنی فرهنگی و سفارت کنفرانس دعوت به تشیع بگذارد؟ اصلاً می شود همچنین کاری کرد؟ یک ذره معقول حرف بزنیم او چه کار کرد؟ معرفی تشیع گذاشته. معرفی تشیع اشکال دارد؟ کتاب تعاملات مقام معظم رهبری البته ما از کتاب نشان می دهیم در نرم افزار حوزه و روحانیت هم این مطلب است یک چیز محرمانه ای هم نیست البته این کتاب محرمانه نیست.

می فرماید جناب آقای شاهرودی یک وقت به من گفتند رئیس مسجد الحرام در مکه به تشیع علاقمند است با ایشان صحبت کردیم، یک آدم این طوری را بکشانید این جا بیاورید مقداری مشت و مال علمی بدهید تا بفهمد در این جا چه خبر است؟ واقعاً خیلی از این ها نمی دانند چه خبر است؟ به او مشت و مال علمی بدهید، رهبری دارند دستور می دهند فلان آدم را ایران بیاورید دیگر از این واضح تر بخواهیم؟ لابد رهبری جز نظام نیست ولی از این ها تقدیر هم می شود بعد می گوید نه یک نفری را توبیخ کردند به خاطر این که این آقا رفته مسیحی ها را به تشیع دعوت کرده است آیا رهبری توبیخش کرده است؟ گفتند در مورد مسیحی ها است گفتند اشکال ندارد هفته قبل هم پخش کردیم. مسیحی هم طبق مبنای شما اشکال پیدا می کند که ما قبلاً گفتیم.

سوال بعدی: رهبری کتاب آقای تیجانی را نشر دادند شما با این موافق یا مخالف هستید؟ کتاب ثم اهتدیت رسماً کتاب معرفی شیعه است و معرفی که منجر به تشیع می شود.

مجری:

خیلی ها به خاطر آن مستبصر شدند.

استاد ابوالقاسمی:

الان نظر شما چه است؟ می گویید باید این ها را توبیخ کرد شما اول برو رهبری را توبیخ کن بروید با رهبری برخورد کنید که این کار را می کنند آخر حرف شما این است البته چند جا گفتند. ما حرف هایشان را شنیدیم و دیدیم که می گویند بله با این ها هم باید برخوردهای بشود این ها خیلی تند و تفرقه افکن هستند و بعد ادعا می کنند که تابع رهبری هم هستند و ادعای انقلابی شان هم می شود.

انقلابی که شما مطرح می کنید انقلاب رهبری نیست او یک انقلاب دیگر است تفکر شما تفکر زیدی است، تشیع تان، تشیع زیدی است دنبال ترویج فکر زیدی هستید. رهبری دنبال اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه وآله وسلم) است که اسلام ناب، اسلام غدیر است بارها هم گفتند. گفت رفتند از حکومت یک سری جاهایی برنامه ها و کنفرانس گرفتند در کلیپ قبلی و اول همین کلیپ می گوید دفتر یک مرجع نباید این کارها را بکند.

مجری گفت دفتر مرجع ربطی به کمک ندارد. مجری مثالی راجع به زبان می زند می گوید فرض کنیم الان ما یک کشوری برویم زبان یاد بدهیم اشکالی دارد؟ روی زبان حساس هستند یا نه؟ در گوگل جستجو کنید «المَدُ الفارِسی» این ها گسترش تشیع را المَدُ الفارِسی می دانند می گویند فارس ها می خواهند گسترش پیدا کنند لذا روی فارسی بسیار بسیار بسیار حساس هستند. الان ما آن جا می رویم زبان فارسی آموزش بدهیم می گویند نه این ها شخصی گذاشتند چون علاقه به فارسی داشتند حکومتی نبود. اولاً که حکومتی است ثانیاً اگر شخصی باشد اشکال ندارد؟ الان یکی شخصی برود ترویج تشیع کند شما قبول می کنید یا نمی کنید؟ شما گفتید مراجع نباید ترویج تشیع کنند کلیپ بعدی را ببینیم.

مجری:

عملاً اگر شخصی این کار را بکند طبق ادعای خودشان کار باطلی کرده است.

کلیپ شماره شش از آقای کمیلی

مجری: مثلاً راجع به گسترش زبان فارسی می خواهم بدانم به نظرتان حضرت آقا با گسترش زبان فارسی موافق هستند یا نه؟ چه گسترش زبان فارسی در جاهایی که زمینه دارد مثل هند، پاکستان، ترکیه، بنگلادش و کشورهای آسیای میانه که متأسفانه خط فارسی را از دست دادند با این که زبان فارسی را دارند ارتباط شان با میراث گذشته خودشان (اصلاً ما به کنار) قطع شده است نمی توانند بخوانند چه جاهایی که زمینه به این معنا نیست مثل بیست و دو کشور عربی می خواهم ببینم گسترش زبان فارسی به نظرتان سیاست مورد تأیید آقا و نظام است یا نه؟ تا بعد به موضوع تشیع برسیم.

آقای کمیلی: بله هست

مجری: وقتی هست چطور ما موضوع زبان فارسی را که حساسیت بیشتری هم بر می انگیزد بگوییم گسترش سیاست رهبری است بعد راجع به تشیع بگوییم یک کسی که این کار را کرده است کار بدی کرده است، مثلاً راجع به تشیع کتابی پخش کرده است؟

آقای کمیلی: اثبات این که سیاست گسترش زبان فارسی حساسیت بر انگیزتر است کار آسانی نیست نمی دانم چرا شما به راحتی می گویید خیلی استقبال می کنند در ترکیه کلی کلاس فارسی دارد که هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. مردم دوست دارند.

مجری: این را متوجه هستم که به عنوان یک زبان دوم این را می فهمم اما این که شما همین حس برایت ایجاد بشود که یک کشوری آمده می خواهد زبان خودش را، یک وقت شما در مردم ایران انگلیسی می خوانید خیلی خوب است من هم خواندم شما هم خواندید. یک وقت هست انگلستان در ایران می خواهد زبان انگلیسی را گسترش بدهد این دو تا با همدیگر فرق دارد همان کاری که در هند شده است.

آقای کمیلی: ببینید اولاً که عقیده از عقد است یعنی چیزی که به انسان گره خورده است نباید به این راحتی با آن بازی کرد و رویش دست زد که حساسیت ایجاد می کند. برای شما یک مثال عرض کنم آقای حضاب فلان دوره به چه کسی رأی دادی؟ مثلاً فلانی الان نظرت چه است ممکن است شما بگویید برو بابا جمعش کن عقیده شما نیست که درباره اش بایستید گردن بزنی و خون بریزی کنار می گذاریدش

مجری: ولی من به آنی که رأی دادم هنوز هم رأی می دهم

آقای کمیلی: بله، ان شاءالله خدا رحمتش کند، ولی با این که عقیده انسان ها است نظام حساسیت های انسان ها مثلاً ما زبان فارسی را یواشکی آموزش می دهیم؟ نه رسماً با مجوز همان کشورها دارد انجام می شود همان طور که کلاس فرانسوی و انگلیسی هم آن جا وجود دارد کلاس فارسی هم وجود دارد مردم هم شوق دارند می آیند. ولی آیا می گذارند تفکر شیعه را آن جا گسترش بدهید؟ اصلاً به شما همچنین اجازه ای نمی دهند. پس موضوع وقتی متفاوت است حکمش هم متفاوت است.

استاد ابوالقاسمی:

ملاحظه فرمودید چند تا مطلب گفت یک: آن جا خود مردم علاقه به تشیع دارند خیلی جاها دشمن شیعه هستند؟ شما می گویید ناصبی نداریم و شاهدش هم بعداً خدمت تان ارائه خواهم کرد از حرف های خودش آخرین کلیپی که پخش می کنیم همچنین صحبت های می کند. دو: گفت عقیده از عقد است.

مجری:

منسوج با انسان و فکرش است.

استاد ابوالقاسمی:

از شما سوال می پرسم دعواهای که سر مسئله سیاست در خیابان می شود دیدید یا ندیدید؟ ایام انتخابات فتنه ای که در ایران ما رخ داد فتنه سیاسی سنگین تر بود یا فتنه عقیدتی تا حالا جنگ های عقیدتی داشتیم.

مجری:

بار سیاسیش خیلی بیشتر بوده است.

استاد ابو القاسمی:

 نکته بعد آیا این مَد را «المدُ الشیعی» بیشتر می گویند یا «المدُ الإیرانی»؟ الان در ویکی پیدیا برویم «مَدٌ إیرانیٌ» یک اصطلاح شده است. یا «المدٌ الفارسي»، «مواجهةٌ مد الفارسي؛ المد الفارسی...» مشکل این ها در فارسی است در ایرانی بودن است یا در شیعه بودن است؟ این ها با شیعه مشکل ندارند مشکل ایران است و نماد ایرانیت زبان فارسی است. همان طوری که شما قانونمند رفتید درخواست کردید کلاس فارسی گذاشتید قانوناً برو درخواست کن آموزش شیعه شناسی بگذار. آموزش شیعه شناسی چه اشکال دارد؟ همانی که خود شما هم شاکی بودید.

«فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»

عيون أخبار الرضا (عليه السلام)؛ نویسنده: ابن بابويه، محمد بن على، مصحح: لا جوردی، مهدی، ناشر: نشر جهان، ج1، ص307

اگر ما این را بگوییم کسی تشیع را رها می کند یا می آید شیعه می شود؟ چطور شما می گویید کار خیلی خوبی است الان زبان بهشتی می کند یا جهنمی کدامش است؟ اما عقیده را نداند ما بارها گفتیم آقایی که شما دنبال عدالت چهل، پنجاه ساله در زندگی شان هستی دنبال نجات قیامتش هم باش ما نمی گوییم دنبال عدالتش نباش دنبال نجاتش قیامتش هم باش آن را هم باید شما کمک کنید.

مجری:

یعنی فقط به این هفتاد، هشتاد سال نباید بسنده کرد به آن پنجاه هزار سال فکر کن.

استاد ابوالقاسمی:

بله، پنجاه هزار سال فقط مال یک روزش است. یا مثلاً عنوان العربیة، العربیة چه عنوانی زده است؟ «الهلال الإیراني لا الشیعي» آنی که ملک عبد الله، هلال شیعه گفت اشتباه است هلال ایرانی است، روی ایرانی بودنش حساس هستند و خود شما بعداً به همین اعتراف می کنید. کلیپی است که می گوید آن ها روی سیاست ایران حساس هستند، روی تشیع حساس نیستند کلیپش را خواهیم دید.

کلیپ بعدی جالب است اگر ترکیه حتی عقیده را گسترش بدهد هیچ اشکالی ندارد ما انجام بدهیم اشکال دارد کلیپ بعدی را ببینیم

کلیپ شماره هفت از آقای کمیلی:

مجری: این بحث ما بحث خیلی دراز دامنی است طبیعتاً‌ دوستان و بینندگان متوجه هستند هر دو طرف مجبور هستیم از روی چیزها جلو برویم تا به بحث ها برسیم بحث های خیلی مفصلی دارد در جلسات متعدد می شود صحبت کرد. راجع به بحث جبهه مقاومت طرح بحث را برای بینندگان این طوری بگویم کلاً یکی از اتهاماتی که به ایران زده می شود چند سال قبل هم پادشاه اردن که خودش هم البته سید است قبلاً اشاره کردم راجع به آن صحبت کرد هلال شیعی دارد شکل می گیرد. یعنی روی نقشه از سمت لبنان بکشید پایین بیاورید دوباره تا جنوب و شرق عربستان در نظر بگیرید یک هلال مانندی شکل می گیرد می شود گفت هلال شیعی، اصلا مسئله این است که ایران دارد تشیع را در این مناطق گسترش می دهد البته در لبنان شیعه داریم در سوریه شیعه داریم یا علوی ها به فتوای امام موسی صدر شیعه اثنا عشری حساب شان کنیم شیعه هستند.

و همین طور در عراق که به شکل خیلی واضح تری شیعه داریم در جمهوری آذربایجان، ایران، کویت و برخی از کشورهای آسیای شرقی خلیج فارس، عربستان و چه غیره شیعه داریم. اما آیا ایران دنبال گسترش تشیع در این جاها هم بوده است؟ البته در صحبت هایتان اشاره بود ولی می خواهم مصداقاً اشاره ای به این بکنید چون مهم ترین جا است.

آقای کمیلی: بگذارید از سوریه شروع کنم. جریان علوی همان طور که اشاره کردید در سوریه اختلافی است که این ها جزء شیعه محسوب می شوند یا نمی شوند؟ شما و مایی که رفتیم دیدیم می دانیم این ها خیلی پایبندی به شریعت ندارند یک تصوفی است این نُصیری یا علوی که در آن جا داریم می بینیم و در ترکیه هم است. اما شیعه چقدر است؟ گفته می شود یک درصد یا دو درصد نهایتاً شیعه در سوریه وجود دارد. یعنی پس نشان می دهد ایران حداقل در مسئله سوریه نمی شود متهم بشود به این که دنبال گسترش تشیع و پروژه تشیع بوده است.

 نکته دوم است که اتفاقا جریان حاکم در سوریه از جمله جریاناتی است که سکولار است با اسلام سیاسی هر روز در میان مصاحبه می کند علیه اسلام سیاسی حرف می زند یعنی مسئله سیاسی و امنیتی در سوریه وجود داشته است. حتی اجازه نمی داد نمی خواهم به اسم مدارس اشاره کنم مثلاً بعضی مدارس بودند داشتند کار می کردند حتی آن مدارس را دولت سوریه جمع کرد یعنی به اسم این که این ها می خواهند فکر اسلامی خودشان را توسعه بدهند.

مجری: حوزه علمیه چطور؟ الان حوزه علمیه زینبیه یا بعضی مدارسی که ایران مستقیماً رفت بازسازی کرد این ها چطور؟

آقای کمیلی: آن ها هنوز فعال هستند و دارند کار می کنند ولی قبلاً خیلی طلاب عرب داشتند الان طلاب آفریقایی و کشورهای غیر سوریه زیاد بودند الان خیلی از طلبه هایی که هستند بچه های خود سوریه هستند.

مجری: الان یک نظری که مخالفین دارند مثلاً العربیة یک مطلبی نوشته بود به اسم الغز الثقافی راجع به همین مطالب در داخل سوریه، دارم از منظر دشمن می گویم؛ می گوید همین کارها را دارد می کند مثلاً مدارسی که خود سوریه بازسازی کند می رود این کار را می کند بعد زبان فارسی را هم اشاره کرده حتی در دبیرستان ها به عنوان زبان دوم بچه ها می توانند یاد بگیرند باشد و روی حوزه های علمیه که مشخصاً در آن جا است.

آقای کمیلی: با این منطق هر فعالیت فرهنگی از هر کشوری در هر کشوری دیگر الغز الثقافی است در صورتی که کاری که ایران دارد آن جا انجام می دهد در حوزه مدارس ویژه شیعیان، در حوزه زبان فارسی با همکاری خود دولت و کسانی که علاقمند هستند یعنی یک چارچوب کاملاً قابل تعریف در آن سیستم دارد. اگر ایران روی حوزه علمیه شیعه رفت وسط اهل سنت حوزه علمیه زد و سنی ها را دعوت کرد بله حق دارد بگوید الغز الثقافی ولی این که شیعه بیاید در حوزه های علمیه شیعه درس بخواند چیز عجیبی نیست الغزو الثقافی محسوب نمی شود. یعنی این هست ما هم درباره همه فعالیت های فرهنگی ترکیه در جهان باید الغزو الثقافی بگوییم

مجری: همین را می گویند مگر راجع به ترکیه در کشورهای آسیای میانه همین را نمی گویند؟

آقای کمیلی: حد و حدودش را باید معلوم کنیم.

مجری: مگر خود ما همین ایراد را به ترکیه نمی گیریم؟ داخل پرانتز ما هم به ترکیه می گوییم داری کشورهای آسیای میانه آذربایجان و ترکمستان و فلان همه را داری برای خودت می گیری دو سوی دریای خزر را داری برای خودت می کنی ما هم همین ها را مگر نمی گوییم؟

آقای کمیلی: این همان حرفی است که من بخشی از این حرف را بی انصافی می دانم گفت بائک تجر وبائی لا تجر قرآن می گوید: (وَلَا يجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا)

(وَلَا يجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا)

دشمنی با جمعيتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند!

سوره مائده (5): آیه 8

به نظر من این آیه سخت ترین آیه قرآن است دشمنی با عده ای باعث نشود که از عدالت خارج شوید اگر ما برای گسترش زبان فارسی در منطقه و جهان کار کنیم اسمش الغزو الثقافی و حمله به عقاید و فضای دیگران نیست ولی اگر ترکیه برود از اشتراکش با زبان ترکی دیگران استفاده کند اسمش ... من این حرفش را بی انصافی می دانم. ولی آیا بیشتر از آن است و دارد کار خاصی انجام می دهد یک بحث دیگری است آن را باید مصداقی بررسی کرد.

مجری شبکه ولی عصر:

حرف هایش خیلی باهم تناقض دارد.

استاد ابوالقاسمی:

اولاً می گوید شیعه در سوریه یک تا دو درصد هستند آقای کمیلی روزنامه الشرق الأوسط شیعه نیست. روزنامه الشرق الأوسط 22 ربیع الثانی 1432، مارس 2011 اصلاً‌ به عددش کار نداریم می گوید شیعیان (اثنی عشری ها) هشت تا نُه درصد جمعیت سوریه هستند. اگر اسماعیلی ها را اضافه کنیم که بیشتر هم می شود اگر علوی ها را هم اضافه کنیم خیلی بیشتر می شود. پس آمار شیعه سوریه را کم جلوه نده، این یک.

 دومین مطلب می گوید بخشی از این حرف های ترکیه را بی انصافی می دانم ترکیه دارد از اشتراک زبانش با آذربایجان استفاده می کند. آذربایجان که همه شان شیعه بودند دارند وهابی و سلفی می کند این دارد از اشتراک زبانش استفاده می کند. باید برویم موردی بررسی کنیم این بی انصافی است. آقایی که تو اخوانی زده هستی رفیقهایت هر کاری اخوانی ها بکنند شما می گویید گل و بلبل است. هر کاری اردوغان در ماجرای فلسطین چه بلایی سر مردم فلسطین آورد؟ باز دارد از او تعریف می کند. شما اخوانی زده و اخوانی پرست هستی. باید با دقت کنیم آن جا آشنایی با تشیع گذاشتید اشکال دارد آن وقت طرف دارد همه را سلفی می کند شبکه ماهواره ای برای شان گذاشته است عالم وهابی برای شان دارد می فرستد این قدر دارد کار می کند و بعد ایران را همین ها از آن جا بیرون کردند.

عقل خوب چیزی است از جهت سیاسی همین ترکیه و رفقایش ما را از آذربایجان بیرون کرده است، اگر آن جا شیعیان مان همفکر ما باشند خوب است یا هم فکر سلفی ترکیه باشند کدامش بهتر است؟ نه این الغزو الثقافی نیست این بی انصافی است، بله در ترکیه هم آن ها دارند کار می کنند چون در جنگ با ارمنستان از نیروهایی که در سوریه می جنگیدند ترکیه آن جا برد. این الغزو الثقافی نیست از سوریه سلفی های سوریه را در آذربایجان آورده بجنگند این غزو ثقافی نیست آن وقت ما کتاب آشنایی با تشیع پخش کنیم این الغزو الثقافی است. دیگر نمی دانیم این ها روز قیامت چه جوابی می خواهند بدهند؟

 (میان برنامه)

مجری:

جانم علی، یا علی، یا علی، یا علی. «ذِكْرُ عَلِيٍّ عِبَادَة» این فرمایش حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) است. تشکر می کنیم از همکاران عزیزمان که این میان برنامه را انتخاب کردند نور امیر المؤمنین را بر ما هم در استدیو و هم در منازل شما عزیزان افشاندند، جناب آقای دکتر ابوالقاسمی در ادامه برنامه فرمایش شما را می شنویم.

استاد ابوالقاسمی:

کلیپ بعدی را ببینیم در این کلیپ می گوید ما از شیعه شدن مردم خوشحال می شویم در یکی دیگر از صحبت هایش اشاره ای کرده بود ما از شیعه شدن خوشحال می شویم

کلیپ شماره هشت از آقای کمیلی:

ولی اگر کسی شیعه می شود بشود ما خوشحال می شویم قطعاً هر مذهبی خودش را حق می داند هر مذهبی دوست دارد توسعه پیدا کند.

مجری:

نکته ای این کلیپ را بشنویم

استاد ابوالقاسمی:

می گوید ما از شیعه شدن مردم خوشحال می شویم ناراحت نمی شویم. واقعاً‌ این طور است؟ یک سوال اگر یک نفری شیعه شد، ولی از جهت سیاسی با شما همراه نبود این سوال ساده است شما گفتید عقیده نزد مردم خیلی مهم است سیاست مهم نیست. شما از عقیده ات بیشتر دفاع می کنی یا از سیاستت؟ خود شما جناب آقای کمیلی چون این بعداً خیلی حرف دارد. در همان برنامه می گوید شیعیان غیر سیاسی توسط خود امارات دارند ترویج می شوند و این خطر است کلیپ بعدی را ببینیم.

کلیپ شماره هشت از آقای کمیلی:

موضع ایشان بود خیلی رُک گفت اگر شما در این ماجرا جدی نباشید از شیرازی ها کمک می گیریم آن جا جریانات مختلفی هستند که روی دغدغه گسترش تشیع در جهان دارند کار می کنند. درست است که جمهوری اسلامی به دلیل این که تبدیل به حاکمیت شده است عملاً پدر معنوی شیعه در جهان محسوب می شود و هر جایی شیعه است. ولی از آن طرف هم شما می بینید دارند یک تشیع دیگری نه الزاماً آن تشیع لعنی و تکفیری یک تشیع لیبرال همان طور که در پروژه شان در امارات درباره سنی ها اسلام رحمانی است در رابطه با شیعه هم دارند این کار را می کنند.

مجری: جناب اقای کمیلی پروژه چه کسی را دارید می گویید صریح تر بگویید

آقای کمیلی: پروژه امارات و دشمن در حوزه شیعه مثل سنی این است که یک شیعه رحمانی همراه با...

مجری: امارات و دشمن یعنی چه کسی؟

آقای کمیلی: امارات و کشورهای که جمهوری اسلامی یعنی روایت جمهوری اسلامی در مسئله دین، اسلام سیاسی را خطرناک می دانند چه برای شیعه، چه برای سنی بعد نفوذ و اثر گذاری ما به طور طبیعی نسبت به شیعیان بیشتر است لذا این ها شروع به کار کردند. مثلاً کتاب های که در این حوزه کار شده است شیعیان عرب مسلمانان فراموش شده و امثالهم این ها پروژه های امنیتی بوده که روی حوزه این ها کار شده است.

مثلاً چند سال اخیر امارات مساجدی که سال های طولانی تحت نفوذ ایرانی ها و یا مرتبط با ایرانی ها بوده را گرفت حتی مساجد جدیدی ساخت و امام جماعت های خودش را آورد و گذاشته است.

مجری: امام جماعت شیعه؟

آقای کمیلی: بله

مجری: در کجا این کارها را کرده است مثالش را می زنید؟ چون می خواهم نتیجه ای از این مسئله بگیرم.

آقای کمیلی: متوجه سوال نمی شوم

مجری: می گویید امارات چند جایی مساجدی ساخته است یا مساجد قبلی که بودند را تجهیز کرده پول آورده و غیره و حتی امام جماعت شیعه ای که مورد قبول خودش را بوده را در آن جا عملاً سر کار گذاشته است می گویم این جا کجاست نمونه هایش را می گویید؟

آقای کمیلی: اسم مسجدها را

مجری: اسم کشور را هم بگویید کافی است

آقای کمیلی: امارات است، در کویت است، کلاً کشورهای خلیج که حساسیت های بیشتری داشتند حتی ما در مناطق شرقی عربستان سعودی این را داشتیم و الان داریم. دو دسته جریان فکری در شیعه داشتیم که این ها زاویه با جمهوری اسلامی داشتند یک عده از باب این که جمهوری اسلامی نگاه تقریبی و تمدنی دارد و به سنی ها نزدیک است یک عده هم طیف لیبرال الان هر دو طیف را در میان شیعیان داریم که دارند تلاش می کنند این را بسازند.

در پاکستان حتی این تلاش ها شده است یعنی جاهای مختلفی این تلاش ها شده است که این دو جریان به عنوان رقیب فکری ایران و حزب الله و کلاً جریان شیعه سیاسی ساخته بشود.

مجری شبکه ولی عصر:

استاد برای ما روشن کنید این ابهاماتی که پیش آمده است.

استاد ابوالقاسمی:

آقای کمیلی از این که یک مسیحی، یک یهودی، یک بودائی و یک سنی کلاً غیر شیعه نه از باب این که کافر است بیاید و در طیف سیاسی ما قرار بگیرد خیلی خوشحال می شود. سوال: الان یک نفری شیعه بشود اما در طیف سیاسی شما نباشد قبول می کنید یا نه؟ نه این پروژه دشمن است. خود امارات دارد ترویج می کند می گوید نباید این طور باشد این اشتباه است. یعنی شما کل دینت، سیاستت است عقیده تو سیاستت است و سیاستی که مدل زیدی است نه سیاستی که مدل اهل بیتی است این با هم فرق می کند. سیاست اهل بیتی همانی است که مقام معظم رهبری فرمودند و مرحوم امام فرمودند گفت اگر تمام اعمالت را هم مطابق فقه شیعی انجام بدهی اعتقادت به امامت و ولایت الهی نداشته باشی هیچ ثوابی نزد خدا نداری!

هفته قبل هم روایتش را نشان دادیم این هفته هم اگر برسیم نشان خواهم داد آن تشیع است تشیعی که زیر مجموعه امامت الهی است حکومتی که زیر مجموعه حکومت الهی است نه حکومتی که حاکم بر امامت الهی باشد. اول طرف امامت الهی را قبول نکرد سیاست تو را قبول نکرد رگ گردن شما بیرون زد نه این پروژه نفوذ امارات و چنین و چنان است. فرض کنیم باشد شما باید خوشحال بشوید؟ اما خوشحالیت باید پنج درصد باشد که دشمنان ما دارند این ها را شیعه می کنند شیعه هم وقتی آمد می فهمد سیاست ما عین دیانت ما است می شود شیعه سیاسی خوشحال باید باشی که او اشتباه کرده است یک قدم از مسیر را جلو برده است. بارها قبلاً گفتیم می گفت طرف روستایی برای تبلیغ رفت دید این ها دارند با کفش نماز می خوانند از همان جا به رفیقش زنگ زد گفت فلانی این همه سال این جا آمدی این ها دارند با کفش نماز می خوانند. گفت من نماز خوان شان کردم تو کفش از پای شان در بیاور.

حالا امارات آمد این ها را شیعه کرد شما هم سیاست را یادشان بده خوشحال باید باشید. یا یک جور دیگر بگویم گفت یک پروژه ای است این ها دارند کار می کنند شیعیان عرب، مسلمانان فراموش شده این یعنی چه؟ یعنی این ها را دارند در مقابل کدام پروژه علَم می کنند؟ شیعیان فارس مشکل این ها شیعه بودن نیست مشکل شان فارس بودن ما است ما با شیعه عرب مشکل نداریم مثلاً‌ در شرق عربستان این همه شیعه هستند. بله الان به این سمت رفتند و این هم برای ما خوب است در این مشکل نمی بینم این ها اشتباه کردند راه را بد فهمیدند به شیعیان برسند.

مجری:

فرصت خوبی در اختیار ما گذاشتند.

استاد ابوالقاسمی:

دارد باز می شود و هر کسی هم شیعه شد طبیعتاً رفتار اهل بیت یک رفتار سیاسی است نمی شود طرفدار اهل بیت باشی و سیاسی نشوی اگر بخوانیم می بینیم حکومت تشکیل دادند تلاش برای حکومت کردند که مقام معظم رهبری هم فرمودند تمام ائمه ما دنبال تشکیل حکومت بودند. از امیر مؤمنان که تشکیل داد امام حسن، سید الشهداء (علیه السلام) و بقیه هم که نداشتند دنبالش بودند امام زمان هم تشکیل خواهد داد.

پس شما نباید از این ناراحت بشوید این که شما رگ غیرتت سر این قضیه باد می کند ناراحت می شوید مشخص است سیاست در نظر خود شما از دیانت مهم تر است. شما سیاستت خیلی قوی تر از دیانتت است، سیاست از عقیده ات قوی تر است عین دیانتت نیست. ما دین و سیاست را عین هم می دانیم ما ولایت امیر المؤمنین و سیاست را با هم همراه می دانیم. شما می گویید سیاست باشد ولایت نبود اشکال ندارد هر دو باید با هم جلو بروند و آنی هم که ما را در این مسیر نگه می دارد ولایت است. شما می گویید نه این ها فقط سیاست ما را قبول کنند ولایت را قبول نکردند نکردند.

مجری:

خیلی خطرناک تر است.

استاد ابوالقاسمی:

خیلی خطرناک تر از آن خواهد شد قبلاً‌ عرض کردم نتیجه اش چه می شود؟ شما دارید یک طیفی را ترویج می کنید که این طیف فقط و فقط از شما بهره بردند و بعداً‌ با تغییرش به شما ضربه خواهند زد. چون شما را کافر می دانند شما روی عقیده اش کار نکردید. اما اگر در او روحیه شهادت طلبی با معرفی امام حسین و صدیقه طاهره (سلام الله علیها) جلو بردی روحیه اطاعت از ولی فقیه را با معرفی جایگاه ولایت جلو بردی اگر شما ولایت را نگویی ولی فقیه را به خاطر چه قبول کند؟ می گوید یک کافری حالا حاکم شده است من هم مجبور هستم فعلاً تقیه می کنم قدرت پیدا کنم بر حاکم کافر خروج می کنم همین حرف را بارها گفتند در ایران یک عده شان گفتند پس ما بفهمیم این کار این مدلی که شما دارید جلو می برید اولاً‌ مدل زیدی است ثانیاً‌ تقویت مخالفین ثالثاً‌ تضعیف خود شیعیان در درون ایران است.

به چند دلیل این موجب تضعیف شیعیان می شود؟ یک: شما می گویید تَه انقلاب این است انقلاب باید جلوی صادرات تشیع را بگیرد وگرنه برای ما بد می شود. اگر انقلاب شما این طور بشود تعریف شما از انقلاب این می شود ترویج شما، ترسیم چهره انقلاب یک چهره زشتی می شود. آن وقت آن جوانی که پیشانی بند «السلام علیک یا صدیقة الشهیده» یا چیزی شبیه به این می بست الان می آید از این حکومت دفاع کند در جبهه ها برود شهید بشود؟

یا این که نه این ها از ولایت دفاع نمی کنند همان مشکلی که در خیلی از جوان ها پیش آمده است این ها می گویند حکومت که از ولایت دفاع نمی کند چرا فکر می کنند دفاع نمی کند؟ خبر ندارند رایزن رفت این کار را کرده است آن یکی رفت کاری کار دیگری انجام داده معرفی منطقی تشیع داشت که شما با این هم مخالف هستید. مراجع هم دارند کارشان را می کنند پس این که ما می گوییم شما و منافقینی که دشمن ما هستند دو لبه یک قیچی هستید که دارند مدام تشیع را می زنند و مدام حکومت سیاسی را تضعیف می کنند به خاطر همین است. اما برای این که روشن تر بشود

مجری:

همین فکر را که شما گفتید وقتی ترویج بشود بگویند این حکومت دنبال ترویج و گسترش شیعه نیست چقدر ضربه می زند. آقای دکتر ابوالقاسمی استاد حوزه و دانشگاه از این که به این برنامه تشریف آوردید و این مباحث را آوردید از شما تقدیر و تشکر می کنیم ان شاء الله بتوانیم در جلسات آتی هم بیشتر و بیشتر استفاده کنیم.

اما عزیزان بیننده از شما تشکر که تا پایان برنامه همراه ما بودید ممکن است کسانی را با همین فکر و اندیشه بشناسید نقد و نظری داشته باشند حتماً به ما منتقل کنید. وقت ما به پایان رسیده ما را از دعای خیرتان فراموش نکنید تا دیدار دیگر از همه شما التماس دعا داریم اللهم عجل لولیک الفرج خدا حافظ. 


Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها