20/03/1403
موضوع: تفسیر بسیار شیرین استاد حسینی قزوینی از آیه 79 سوره حجر!
برنامه حبل المتین
فهرست مطالب این برنامه:
خلاصه ای از مباحث گذشته پیرامون امامت در قرآن کریم
تفسیر بسیار شیرین استاد حسینی قزوینی از آیه (وَ إِنَّهُما لَبِإِمامٍ مُبِین)
تماسهای بینندگان برنامه
مجری:
بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة إلا بالله العلی العظیم أفوض أمری إلی الله إنّ الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب و الأئمة المعصومین (علیهم السلام)
سلام و درود خدمت خدمت شما دوستان عزیزم، بینندگان گرانقدر «شبکه جهانی حضرت ولی عصر»، خانمها و آقایان محترم که در هرکجای این عالم هستید و دیدگان مهربانتان را همراه این شبکه کردید بهترینها را برایتان آرزومندم.
ده اول ماه ذی الحجه است. دهه بسیار بسیار مبارک و بافضیلتی است. ان شاءالله که موفق هستید در خواندن نماز دهه اول ماه ذی الحجه. دو رکعت نمازی که بهتر است بین نماز مغرب و عشاء خوانده شود و بعد از حمد و توحید آیه مشهور و معروف:
(وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِین)
و ما به موسی سی شب وعده گذاردیم سپس آن را با ده شب (دیگر) تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پروردگارش (با او) چهل شب تمام شد و موسی به برادرش هارون گفت جانشین من در میان قوم من باش و (آنها را) اصلاح کن و از روش مفسدان پیروی منما.
سوره اعراف (7): آیه 142
را تلاوت میکنید و میخوانید و ان شاءالله ثواب حجاج بیت الله الحرام هم نصیب شما میشود.
اگر تا الآن موفق به خواندن این نماز نشدید، این شبهای باقیمانده را تا شب عید سعید قربان بخوانید و ان شاءالله ثواب و بهره آن را ببرید.
خیلی خوشحالیم که در کنار شما هستیم در این ماه ولایت، ماه حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و ان شاءالله که بتوانیم در این مسیر قدمهای قوی و محکمی را برداریم.
امروز هم که رسماً وزارت کشور اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و عملاً کاربران نامزدها مشخص شد و تبلیغاتشان آغاز شد.
ان شاءالله مردم هم یک رئیس جمهور در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مثل شخصیت آیت الله رئیسی (رحمة الله علیه) و ادامه دهنده راه ایشان را انتخاب کنند.
ان شاءالله این قدمها یک به یک محکم و قوی برداشته شود تا ایرانی قوی و محکم و استوار داشته باشیم.
ما در این برنامه وظیفه داریم به همه اتفاقات هم به نوعی اشاره کنیم. حتماً مطلع شدید که اخیراً در غزه و در اردوگاه النصیرات یک جنایت دیگر توسط صهیونیستها رخ داد.
با حمایت آمریکای جنایتکار که به عنوان کمک به غزه کنار ساحل اسکله می زند، اما معلوم است که اهداف دیگری دارد. با همان کاری که انجام داده است، به این جنایت کمک کرده است که صدها نفر به شهادت رسیدند و صدها نفر زخمی شدند.
غالب شهیدان کودک و زن بیگناه هستند و این جنایت بازهم ان شاءالله باعث نابودی رژیم صهیونیستی و رژیم جنایتکار اسرائیل خواهد شد. امیدواریم که روزی مردم دنیا بیدارتر از امروز باشند و به ویژه دولتها و حکام عرب از خواب غفلت بیدار شوند.
امسال که حج هست و تجمع میلیونی مسلمانان در مراسم حج حضور دارند، فرصت خوبی برای حمایت از مردم مسلمان و مظلوم فلسطین هست و ان شاءالله این اتفاق بیفتد.
برنامه «حبل المتین» یکشنبه شبها تقدیم حضور شما میشود. هفته گذشته توفیق نداشتیم در محضر حضرت استاد حسینی قزوینی باشیم، زیرا ایشان به مشهد الرضا و حرم نورانی حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) مشرف بودند.
امشب با افتخار در محضرشان هستیم. حضرت استاد سلام علیکم و رحمة الله، خوش آمدید، زیارتتان قبول باشد؛
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
السلام علیک یا بقیة الله فی أرضه السلام علیک یا میثاق الله الذی أخذه و وکده السلام علیک یا وعد الله الذی ضمنه السلام علیک یا صاحب المرئی و المسمع فما کان لنا شیء الا و انتم له السبب و الیه السبیل
سلام علیکم و رحمة الله، تشکر از جنابعالی، نائب الزیاره تمام دوستان بودیم. خدمت همه بینندگان عزیز و گرامی خالصانهترین سلامم را تقدیم میکنم و موفقیت روزافزون برای همه عزیزان از خداوند منّان خواهانم.
ما طبق برنامه همیشگی طلیعه عرایضمان را با یادی از حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) آغاز میکنیم، باشد که آن بانوی دوسرا نظر لطف و عنایتی به همه ما و شما گرامیان داشته باشند
ندارد کودکی طاقت که نیلی * ز سیلی صورت مادر ببیند
هزاران بار اجل بر مرد خوشتر * که سیلی خوردن همسر ببیند
چه حالی میکند پیدا خدایا * اگر این صحنه را حیدر ببیند
مبادا خواهری غلتیده در خون * برادر را به پشت در ببیند
مبادا مادری در بستر مرگ * رخ اطفال غم پرور ببیند
خدا را فضه زینب را صدا کن * مبادا پهلوی مادر ببیند
و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون
همانطور که عزیزمان اشاره کردند ماه ذی الحجه ماه زیارت بیت الله الحرام، ماه توجه همه قلبها به طرف الله تبارک و تعالی است. عرفات، منا، سعی و صفا.
در میان کلیپهایی که در این روزها پخش شد، زیباترین کلیپ کلیپی بود که در فضای مجازی به صورت گسترده پخش شد که این روزها چه روزهای باعظمتی است.
حضرت موسی به طور میرود، حضرت ابراهیم با حضرت اسماعیل به قربانگاه میرود، رسول اکرم با امیرالمؤمنین به غدیر میرود، حضرت صدیقه طاهره به خانه بخت میرود.
همین دیشب سالگرد ازدواج حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) بود.
امام حسین (علیه السلام) هم با همه هستیاش به کربلا میرود. امام حسین حج را بدل با عمره کرد و نماند عرفات و منا را ببیند و به طرف کوفه حرکت کرد.
امام حسین (علیه السلام) با همه هستیاش به کربلا میرود و مهدی فاطمه به عرفات و منا میرود. آنچه قطعی است این است که حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) در تمام سالها در مراسم حج حضور دارند. منا، عرفات، طواف، سعی بین صفا و مروه.
عجب بوی اجابت دعا میرود. خوشا به حال کسانی که این ماه را غنیمت شمردند و از خداوند عالم بهترین و باارزشترین خواستهها را تقاضا کردهاند و در رأس خواستههایشان فرج مولایمان حضرت بقیة الله الأعظم بود.
خوشا به حال کسانی که همین دو رکعت نماز را بین نماز مغرب و عشاء خواندند و در تمام اعمال حجاج بیت الله الحرام خودشان را شریک و سهیم کردند. من در خدمت حضرتعالی هستم.
مجری:
حضرت استاد خیلی ممنون و متشکرم. دوستان عزیز طبق معمول در خاطر شریفتان هست که ما یکشنبه شبها که خدمت شما میرسیم و برنامه «حبل المتین» را تقدیم میکنیم، موضوع بحث ما درسهایی از امامت و ولایت است.
ما تمام قد دفاع میکنیم از امامت و ولایت مولا متقیان آقاجانمان حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه).
البته وقتی می گوییم که از امامت امیرالمؤمنین دفاع میکنیم، یعنی دفاع میکنیم از یازده امام بعدی و دفاع میکنیم از وجود نازنین مولایمان حضرت ولی عصر (ارواحنا و ارواح العالمین له الفداء).
طبق معمول بخشی از برنامه به مخاطبین عزیز اختصاص دارد. ما همیشه گفتیم و واقعاً هم با صداقت می گوییم و تعارف هم نداریم که اولویت ما آقایان وهابی هستند.
همه دوستان ما در برنامه «حبل المتین» و «شبکه جهانی حضرت ولی عصر» دغدغهشان این است که اولویت ما در ارتباطهای تلفنی که روی خط ارتباطی میآیند آقایان وهابی هستند.
یعنی اگر یک وهابی روی خط بیاید، ما می گوییم که هیچ شیعه و هیچ سنی را وصل نکنند و فقط با آقایان وهابی بحث و گفتگو و سؤال کنیم.
ان شاءالله میتوانید به موقع بیایید و شمارهها زیرنویس میشود. همچنین عزیزان اهل سنت ما اعم از دوستان عزیز عالم، مولوی، آخوند یا بینندگان معمولی در خدمتشان هستیم و میتوانند روی خط بیایند.
ما با هم جنگ و دعوا نداریم بلکه میخواهیم بحث و گفتگوی علمی کنیم و هیچ مشکلی ندارد. این شبکه در اختیار شما هست. همچنین در خدمت عزیزان شیعهمان هستیم.
حضرت استاد بحث درسهایی از امامت و ولایت موضوع گفتگوی ما بود. به جهت اینکه هفته گذشته توفیق نداشتیم در خدمت شما باشیم، خلاصهای از مباحث گذشته بفرمایید تا بحثهای جدید را عرض کنم.
خلاصه ای از مباحث گذشته پیرامون امامت در قرآن کریم
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله
أفوض أمری إلی الله إن الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر یا أبا صالح المهدی ادرکنی
ما در فصل جدید در رابطه با واژگان مربوط به ولایت و امامت صحبت کردیم. ما وقتی به آیات و روایات در موضوع امامت یا ادله عقلی یا قاعده لطف میرسیم، در آنجا با بعضی از واژگان نظیر «امام»، «ولی»، «خلیفه» و «حاکم» برخورد میکنیم.
ما گفتیم ابتدا این واژهها را رسیدگی کنیم و ببینیم که اصلاً «امام» به چه معناست و از دیدگاه علمای اهل سنت معنای واژه «امام» چیست، از دیدگاه علمای شیعه معنای واژه «امام» چیست، از منظر قرآن کریم چیست و در لسان رسول اکرم چیست.
ما در این خصوص مفصل بحث کردیم. به ویژه به صورت خیلی واضح و روشن پیرامون پیامهای مهم و اساسی آیه شریفه:
(إِنِّی جاعِلُک لِلنَّاسِ إِماماً)
من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم.
بحث شد. سپس در رابطه با کلمه (ابْتَلی) در آیه شریفه:
(وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ)
(به خاطر بیاورید) هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسائل گوناگونی آزمود، و او بخوبی از عهده آزمایش بر آمد.
سوره بقره (2): آیه 124
مفصل توضیح دادیم. امتحانهایی که خداوند عالم از حضرت ابراهیم گرفت، امتحانهایی بود که شاید تصور آن هم برای امثال ما خیلی سخت است. یکی از امتحانها این بود که حضرت ابراهیم همسرش را با طفل شیرخواره در یک بیابان بی آب و علف به امید خداوند عالم بگذارد و برگردد. البته عرض کردم تصور آن هم برای ما خیلی سخت است.
ما همچنین در رابطه با آیه شریفه:
(وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماما)
و ما را پیشوای پرهیزگاران بنما!
سوره فرقان (25): آیه 74
صحبت کردیم و اشاره شد که مراد از این آیه ائمه اطهار (علیهم السلام) و حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) هستند و از منابع شیعه و اهل سنت مطالبی را تقدیم بینندگان عزیز کردیم.
مجری:
خیلی عالی از اینکه استاد خلاصهای را فرمودند. اگر عزیزان این چند برنامه را در خاطر شریفشان باشد، به سراغ آیات رفتیم. ان شاءالله در ادامه بحث هم مباحثی خواهیم داشت، آیات خاص و ویژهای که واژه «امام» در آن آمده است.
حضرت استاد یکی از واژگانی که در قرآن شریف آمده است، آیه 79 از سوره مبارکه حجر است که میفرماید:
(وَ إِنَّهُما لَبِإِمامٍ مُبِین)
و این دو (قوم لوط و اصحاب ایکه) شهرهای ویران شدهشان بر سر راه آشکار است!
سوره حجر (15): آیه 79
در اینجا مراد از «امام» چیست؟!
تفسیر بسیار شیرین استاد حسینی قزوینی از آیه (وَ إِنَّهُما لَبِإِمامٍ مُبِین)
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
در رابطه با اینکه مراد از (إِنَّهُما) و (إِمامٍ) در اینجا چیست، باید قدری نسبت به آیات 79 و 80 از سوره مبارکه حجر بحث کنیم و به هشت آیه قبل برگردیم.
به عنوان مثال آیه 57 در رابطه با حضرت لوط (علی نبینا و آله و علیه السلام) است و نقل شده است که وقتی ملائکه برای عذاب قوم لوط میآیند، حضرت میفرماید:
(فَما خَطْبُکمْ أَیهَا الْمُرْسَلُونَ)
مأموریت شما چیست ای فرستادگان خدا؟
(قالُوا إِنَّا أُرْسِلْنا إِلی قَوْمٍ مُجْرِمِینَ)
گفتند ما به سوی یک قوم گنهکار مأموریت پیدا کردهایم (تا آنها را هلاک کنیم).
شاید در میان اقوام انبیاء پستترین قوم، قوم حضرت لوط بود. شنیعترین عملی که پیروان انبیاء گذشته انجام میدادند، اعمال قوم لوط بوده است، به طوری که شاید این عمل از قتل انبیاء هم فجیعتر بود!
حال انبیاء را داشتند میکشتند، برای اینکه داشتند از خدایان دروغین و بتها دفاع میکردند و انبیاء به آنها دستور میداد که بت پرستی نکنید. در مقابل انسان حتی نمیتواند عمل قوم حضرت لوط را هم تصور کند!!
(إِلاَّ آلَ لُوطٍ إِنَّا لَمُنَجُّوهُمْ أَجْمَعِینَ)
مگر خاندان لوط که همگی آنها را نجات خواهیم داد ...
(إِلاَّ امْرَأَتَهُ قَدَّرْنا إِنَّها لَمِنَ الْغابِرِین)
بجز همسرش که مقدر داشتیم از بازماندگان (در شهر و هلاک شوندگان) باشد.
مجری:
در قرآن کریم همسر حضرت لوط جزو زنانی است که به کفر او مثال زده شده است.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
در کتاب «صحیح بخاری» طبق نقل از خلیفه دوم همسر حضرت لوط و حضرت نوح به عایشه و حفصه دو تن از همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) تشبیه شده است.
(فَجَعَلْنا عالیها سافِلَها وَ أَمْطَرْنا عَلَیهِمْ حِجارَةً مِنْ سِجِّیلٍ)
سپس (شهر و آبادی آنها را زیر و رو کردیم) بالای آن را پائین قرار دادیم و بارانی از سنگ
سوره حجر (15): آیات 57 – 74
این یک بخش است و آیات 57 تا 74 مربوط به قوم حضرت لوط است. آیات 78 به بعد مربوط به اصحاب الأیکه است. قرآن کریم میفرماید:
(وَ إِنْ کانَ أَصْحابُ الْأَیکةِ لَظالِمِینَ)
اصحاب الایکه (صاحبان سرزمینهای پر درخت- قوم شعیب) مسلماً قوم ستمگری بودند.
(فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ وَ إِنَّهُما لَبِإِمامٍ مُبِینٍ)
ما از آنها انتقام گرفتیم و این دو (قوم لوط و اصحاب ایکه) شهرهای ویران شدهشان بر سر راه آشکار است!
مراد از (إِنَّهُما) قوم حضرت لوط و قوم ایکه است. بنده اشاره خواهم کرد که مراد از اصحاب الأیکه قوم حضرت شعیب (علی نبینا و آله و علیه السلام) است.
(وَ لَقَدْ کذَّبَ أَصْحابُ الْحِجْرِ الْمُرْسَلِینَ)
اصحاب الحجر (قوم ثمود) پیامبران را تکذیب کردند.
سوره حجر (15): آیات 78 – 80
این هم مربوط به قوم حضرت ثمود است که پیامبران خود را اذیت کردند. مفسرین شیعه و اهل سنت گفتهاند که مراد از:
(وَ إِنَّهُما لَبِإِمامٍ مُبِینٍ)
این است قوم حضرت لوط و قوم حضرت شعیب که مورد غضب خداوند قرار گرفتند، همگی سر راه شماست تا شما عبرت بگیرید. آنها مرتکب گناه و معصیت شدند و برای عبرت ما این دو منطقه را برای عبرت گذاشتیم.
بنابراین در اینجا کلمه (إِمامٍ) در واژه جدیدی در قرآن کریم استعمال شده است. در آیات قبل آمده بود:
(إِنِّی جاعِلُک لِلنَّاسِ إِماماً)
من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم.
سوره بقره (2): آیه 124
و:
(وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنا)
و آنها را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت میکردند.
سوره انبیاء (21): آیه 73
و:
(وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماما)
و ما را پیشوای پرهیزگاران بنما!
سوره فرقان (25): آیه 74
آنجا روی شخصیتهای برجسته اجتماع رفت، اما در اینجا (لَبِإِمامٍ مُبِینٍ) یعنی آنها را در یک منظر آشکار قرار دادیم که مردم از آنها عبرت بگیرند و راه آنها را نروند تا به سرنوشت آنها گرفتار نشوند. قرآن کریم سپس میفرماید:
(وَ إِنْ کانَ أَصْحابُ الْأَیکةِ لَظالِمِینَ)
در رابطه با (أَصْحابُ الْأَیکةِ) که در کنار قوم حضرت لوط آورده است، قوم حضرت شعیب است. نقل شده است قوم حضرت شعیب در یک سرزمین پر از آب و درخت و میوه که میان حجاز و شام بوده است زندگی مرفه و ثروت فراوانی داشتند.
این ثروت فراوان و نعمتهای فراوان آنها را مغرور کرد و دست به کم فروشی زدند. هرچه حضرت شعیب و یارانشان آنها را نصیحت کردند، آنها به هیچ وجه حاضر به اصلاح خود نشدند.
در نتیجه گرمای شدیدی در منطقه حاکم شد به طوری که از شدت گرما داشتند از حال میرفتند. یک ابر سیاهی بالای سرشان آمد، خوشحال شدند و رفتند تا در سایه ابر پناه بگیرند. یک مرتبه صاعقهای از بالا آمد و تمام آنها نابود شدند و از بین رفتند.
خداوند عالم دنیایی از تاریخ را در این چند آیه قرار داده است که اگر بخواهیم به طور مفصل در این زمینه صحبت کنیم تفسیر هرکدام از آیات چند جلسه طول میکشد.
(أَصْحابُ الْحِجْرِ) که در آیه شریفه آمده است، قوم حضرت صالح (علی نبینا و آله و علیه السلام) است. شهری در مسیر کاروان مدینه و شام بود. اصحاب حضرت صالح در حق حضرت خیانت کردند و ناقه حضرت صالح را پی کردند.
این در حالی بود که قوم با حضرت صالح قرارداد بسته بودند که آب یک روز نصیب ناقه شود و روزی هم نصیب خودشان باشد. اصحاب حضرت صالح خیانت کردند که در سوره مبارکه شمس هم آمده است:
(فَکذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَیهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها)
ولی آنها او را تکذیب نمودند و ناقه را پی کردند و به هلاکت رساندند، لذا پروردگارشان آنها را به خاطر گناهی که مرتکب شده بودند در هم کوبید و سرزمینشان را صاف و مسطح نمود!
سوره شمس (91): آیه 14
بنابراین کلمه (لَبِإِمامٍ مُبِینٍ) در اینجا یعنی در منظر عموم مردم و این طبق آن چیزی است که در تفاسیر آمده است.
حال ما در روایات متعدد داریم که مراد از (لَبِإِمامٍ مُبِینٍ) علی رغم آنکه اشاره به قوم لوط و قوم حضرت شیب دارد باطن آیه، ولایت اهلبیت (علیهم السلام) است.
(لَبِإِمامٍ مُبِینٍ) یعنی آن بزرگواران در صراط و راه عبرت قرار گرفتند. عبرت واقعی، ائمه اطهار (علیهم السلام) هستند. مردم باید از راهنماییهای آنها استفاده کنند.
مردم در اثر مخالفت با حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) دچار گرفتاریهایی شدند و گرفتار امثال «حجاج» شدند که باطن آیه است.
در کتاب «معانی الأخبار» اثر «مرحوم شیخ صدوق» عبارتی است و نقل شده است از امام صادق (علیه السلام) سؤال کردیم:
«عَنِ الصِّرَاطِ»
مراد از صراط چیست؟!
«فَقَالَ هُوَ الطَّرِیقُ إِلَی مَعْرِفَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
حضرت فرمود: او همان راه به معرفة الله است.
«وَ هُمَا صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِی الدُّنْیا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَةِ»
دو صراط وجود دارد؛ یک صراط در دنیا و یک صراط در آخرت است.
«وَ أَمَّا الصِّرَاطُ الَّذِی فِی الدُّنْیا فَهُوَ الْإِمَامُ الْمُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ»
اما صراط در دنیا همان امامی است که اطاعتش واجب هست.
مراد از صراط در دنیا امام مفترض الطاعة است که در اینجا میفرماید: (وَ إِنَّهُما لَبِإِمامٍ مُبِین) یعنی «لصراط المبین». اما به معنای صراط است. سپس میفرماید: مراد از (الصِّرَاطُ) در دنیا امام است. معنای آیه شریفه:
(اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم)
ما را به راه راست هدایت فرما.
سوره فاتحه (1): آیه 6
به این معناست که خدایا ما را به امیرالمؤمنین برسان. همانطور که حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) میفرماید:
«أنا صراط الله المستقیم»
تصحیح اعتقادات الإمامیة، نویسنده: مفید، محمد بن محمد، محقق / مصحح: درگاهی، حسین، ص 108، فصل فی الصراط
سپس میفرماید:
«مَنْ عَرَفَهُ فِی الدُّنْیا وَ اقْتَدَی بِهُدَاهُ مَرَّ عَلَی الصِّرَاطِ الَّذِی هُوَ جِسْرُ جَهَنَّمَ فِی الْآخِرَةِ»
هرکه در دنیا امام مفترض الطاعة را بشناسد و از راهنماییهایش پیروی کند، از صراط آخرت که پلی بر روی دوزخ است به سهولت بگذرد.
یعنی معرفت امام و بهره گیری از رهنمود امام. حتی سؤال میشود که آیا شما جهنم را هم دیدید یا خیر؟! در جواب گویند: جهنم نبود. وقتی سؤال میشود که آتش را دیدید یا خیر؟! می گویند: آتشی نبود!
«وَ مَنْ لَمْ یعْرِفْهُ فِی الدُّنْیا زَلَّتْ قَدَمُهُ عَنِ الصِّرَاطِ فِی الْآخِرَةِ فَتَرَدَّی فِی نَارِ جَهَنَّم»
هرکسی در دنیا امام خود را نشناخت، هنگام گذشتن از صراط آخرت گامش خواهد لغزید و در آتش دوزخ خواهد افتاد.
معانی الأخبار، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 32، ح 1
بنابراین باید قدری دقت کنیم که در دنیا رابطهمان را با امام زمان خود قویتر کنیم و امام را بشناسیم. اگر امام زمان خود را شناختیم و به رهنمودهای حضرت عمل کردیم، نجات پیدا میکنیم. اگر امام زمان خود را شناختیم و عمل نکردیم، گرفتار خواهیم شد.
ما روایات متعدد از قول اهل سنت و شیعه داریم که هرکسی امام زمان خود را نشناسد، از صراط مستقیم منحرف است. اگر کسی امام زمان خود را شناخت نجات پیدا میکند. روایت دیگری هم از امام صادق (علیه السلام) که فرمودند:
«الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِی ع»
معانی الأخبار، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 32، ح 2
هر روز می گوییم که خدایا ما را به علی بن أبی طالب برسان، نه به صراط علی. ما را به خود علی برسان. در روایت بعد میفرماید:
«هُوَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ مَعْرِفَتُهُ»
خدایا ما را به علی و شناخت علی برسان.
در ادامه میفرماید:
«قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکتابِ لَدَینا لَعَلِی حَکیمٌ وَ هُوَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فِی أُمِّ الْکتَابِ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ- اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیم»
معانی الأخبار، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 32، ح 3
بنابراین تلاش کنیم قدری معرفتمان را نسبت به امیرالمؤمنین بالا ببریم و احساس کنیم تمام نعمتهایی که به ما میرسد از کانال رسول اکرم و امیرالمؤمنین و ائمه اطهار (علیهم السلام) و الآن هم حضرت ولی عصر است.
«علامه طباطبایی» تعبیری دارند و میفرمایند: شما به رسول اکرم متوسل شوید. رسول اکرم دعا میکند و به اجابت هم میرسد، اما حاجت شما به دست امام زمان حضرت مهدی (ارواحنا فداه) برآورده خواهد شد.
وقتی به حضرت فاطمه زهرا، امیرالمؤمنین و امام حسین متوسل میشوید حضرت دعا میکند و اجابت آن را هم از خداوند میخواهد، اما اجرای این حاجت به دست حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) است.
«وَ بِیمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء»
زاد المعاد- مفتاح الجنان، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: اعلمی، علاءالدین، ص 423، باب دعاء العدیلة الکبیر
این اولین قدم از معرفت امام است. آن بزرگواران مجاری فیض خداوند عالم (جل جلاله) هستند.
همچنین در زیارت آل یاسین مفصل که «مرحوم علامه مجلسی» در کتاب «بحارالانوار» جلد 91 صفحه 37 آورده است، میخوانیم:
«فَمَا شَیءٌ مِنْهُ إِلَّا وَ أَنْتُمْ لَهُ السَّبَبُ وَ إِلَیهِ السَّبِیل»
بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 91، ص 37، ح 23
هیچ نعمتی به ما نمیرسد، مگر اینکه شما واسطه هستید. حتی زدن نبض قلب ما هم اگر اراده حضرت ولی عصر نباشد ممکن نیست. حال هرکسی میخواهد قبول کند و هرکسی میخواهد قبول نکند. ما می گوییم:
(قُلْ مُوتُوا بِغَیظِکم)
بمیرید با همین خشمی که دارید.
سوره آل عمران (3): آیه 119
وقتی متوجه میشوید که کار از کار گذشته است و هرچه بگویید:
(رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکت)
پروردگار من! مرا باز گردانید! شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم.
جواب میآید:
(کلاَّ إِنَّها کلِمَةٌ هُوَ قائلها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی یوْمِ یبْعَثُون)
(به او میگویند) چنین نیست، این سخنی است که او به زبان میگوید (و اگر باز گردد برنامهاش همچون سابق است) و پشت سر آنها برزخی است تا روزی که برانگیخته میشوند.
سوره مؤمنون (23): آیات 99 و 100
این را به عنوان یک فرضیه از ما بپذیرید، نه یک امر قطعی! آن روزی که این منظره برای شما پیش آمد و این حادثه رخ داد، یادتان بیفتد که روزی فلانی در «شبکه جهانی حضرت ولی عصر» در صحبتهایش چنین حرفی میزد.
این یکی از اساسیترین راههای شناخت امام است. راه دوم علم امام به حال ماست. ائمه اطهار عین الله الناظره هستند. بنابراین کلمه عین الله در بسیاری از زیارات و ادعیه آمده است.
در همین زیارت آل یاسین که از ناحیه حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) صادر شده است، میخوانیم:
«السَّلَامُ عَلَیک یا صَاحِبَ الْمَرْأَی وَ الْمَسْمَع»
درود بر توای آقایی که همه چیز را میبینی و همه چیز را میشنوی.
بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 99، ص 93، ح 2
بازهم عبارت آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه) را در اینجا میآوریم. گمان میکنم کمتر کانالی باشد که این عبارت را منتشر نکرده باشد.
ایشان میفرمایند: وقتی که ما حرف میزنیم، قبل از آنکه صدای ما به گوش ما برسد، حضرت ولی عصر میشنود. وقتی که داریم چیزی میبینیم، قبل از اینکه چشم ما به آن بیفتد و این تصویر در ذهن ما منعکس شود حضرت ولی عصر آن را میبیند.
البته همه اینها به اذن الله تبارک و تعالی است. همانطور که دو ملکی که در سمت راست و چپ ما هستند شاهد حال ما هستند و از نیات ما هم باخبر هستند، اعمال ما را میبینند.
ما در بحث «اخلاق علوی» آوردیم بعضی از نیات هستند که خود نیت گناه است. به عنوان مثال بخل، حسد، یأس از رحمت خداوند عالم و بدبین شدن همگی گناه هستند.
یک مرتبه شخص نیت میکند دزدی کند، اما تا دزدی نکرده است برای او گناه نمینویسند. شخص نیت میکند که آدم بکشد یا کار خلاف مرتکب شود، اما تا این کار را انجام نداده است برای او گناه نوشته نمیشود.
در مقابل بعضی از نیات هستند که اصلاً خود نیت گناه است. ما حدود بیست و پنج عمل داریم که متعلق به قلب هستند و به مجرد اینکه در قلب ما آمد گناه محسوب میشود.
عُجب عملی خارجی نیست. به عنوان مثال من نماز میخوانم، اما در دل خود می گویم که عجب انسان خوبی هستم و عجب نمازی خواندم. در این صورت بدبخت میشویم.
همچنین نماز میخوانیم تا دیگران بفهمند عجب قرائتی داریم و اطرافیان احساس کنند که اهل نماز هستیم. این عمل هم ریا محسوب میشود.
این عملی نیست که در خارج انجام شود و همانند دزدی و آدم کشی و زنا نیست، اما نیتهایی است که ما باید خیلی مراقب آنها باشیم.
(وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَکمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلی عالِمِ الْغَیبِ وَ الشَّهادَةِ فَینَبِّئُکمْ بِما کنْتُمْ تَعْمَلُونَ)
بگو عمل کنید، خداوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را میبینند و به زودی به سوی کسی باز میگردید که پنهان و آشکار را میداند و شما را به آنچه عمل میکردید خبر میدهد.
سوره توبه (9): آیه 105
و:
(وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِی أَنْفُسِکمْ أَوْ تُخْفُوهُ یحاسِبْکمْ بِهِ اللَّهُ فَیغْفِرُ لِمَنْ یشاءُ وَ یعَذِّبُ مَنْ یشاء)
و (از این رو) اگر آنچه را در دل دارید، آشکار سازید یا پنهان، خداوند شما را بر طبق آن، محاسبه میکند. سپس هر کس را بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، میبخشد، و هر کس را بخواهد (و مستحق باشد)، مجازات میکند.
سوره بقره (2): آیه 284
این آیه نیتهای خوب و بد را شامل میشود. البته در مورد دزدی هم ممکن است کسی تصمیم دارد دزدی کند و نمیرود، اما از تصمیم خود توبه نکرده است. همین نیت دزدی هم برای او گناه نوشته میشود.
شخص تصمیم میگیرد در جایی دروغ بگوید و شهادت دروغ بدهد، اما موفق به رفتن نمیشود و توبه هم نکرده است. همین نیت هم برای او گناه محسوب میشود.
بحث نیت خیلی مهم است. از طرف دیگر هم در روایت داریم بندهای داشت میرفت که کوه بزرگی دید. او گفت: خدایا! ای کاش تمامی این کوه طلا و جواهرات بود تا من آن را به آب و نان و غذا تبدیل میکردم و به خلق الله میدادم.
وقتی که او وارد قبر شد، دید یک سری اعمالی در پرونده اعمالش هست که اصلاً انجام نداده است. او گفت: خدایا! من این اعمال را انجام ندادم.
از طرف خداوند متعال خطاب آمد: فلان روز که داشتی رفتی و چنین نیتی داشتی، اطعام خلایق را به اندازه ارزش کوه طلا در پرونده اعمال تو آوردیم.
انسان عمل میکند و برای شخص عُجب میآید. شخص اطعام میکند و ریا میآید. در مقابل در نیت فرد عُجب و ریایی در کار نیست. خداوند عالم همان نیت پاک را فردای قیامت برای انسان ثواب محسوب میکند.
در کتاب «اعتقادات» اثر «مرحوم شیخ صدوق» صفحه 70 و «تصحیح اعتقادات» صفحه 108 در رابطه با اینکه صراط به عقیده مسلم شیعه امیرالمؤمنین است، مطالبی آورده است. همچنین عبارتی در کتاب «تصحیح اعتقادات» اثر «شیخ مفید» آمده است که امیرالمؤمنین فرمودند:
«أنا صراط الله المستقیم و عروته الوثقی آلتی لَا انْفِصامَ لَها »
صراط مستقیم خداوند من هستم.
تصحیح اعتقادات الإمامیة، نویسنده: مفید، محمد بن محمد، محقق / مصحح: درگاهی، حسین، ص 108، فصل فی الصراط
بنابراین تلاش کنیم در دنیا با امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و اهلبیتش ارتباطی داشته باشیم و رابطهمان را با امیرالمؤمنین هرچه بیشتر کنیم کم کردهایم.
بنده معتقدم هرچه علاقه و محبت ما به حضرت امیرالمؤمنین بیشتر کنیم، فردای قیامت بازهم پشیمان میشویم. هرچه رابطهمان را با حضرت سیدالشهدا بیشتر کنیم، کم کردهایم.
این هم روزی امشب بینندگان عزیز است. «مرحوم میرزا جواد آقا ملکی» که از اساتید بزرگ اخلاق و عرفان بودند و استاد امام خمینی بودند، میفرماید: وقتی میخواهید به امام حسین اظهار ارادت کنید، گریه بر مصائب امام حسین خیلی خوب است، اما عبارتی می گویم و شما ببینید اگر با تمام وجود احساس میکنید راست می گویید این عبارت را بگویید. اگر دیدید واقعاً از ته قلبت نمیآید نگو.
بگویید: یا ابا عبدالله! ای کاش فرزندان و برادران و خواهران و تمام بستگانم چندین بار قطعه قطعه میشدند، اما حضرت علی اکبر قطعه قطعه نمیشد.
بگویید: یا ابا عبدالله! ای کاش زن و فرزندان من شهر به شهر و دیار به دیار به اسارت میرفتند، اما زن و فرزندان تو از اسارت در امان بودند.
بگویید: یا ابا عبدالله! ای کاش به جای تو رگهای من را میبریدند و بدنم را قطعه قطعه میکردند و زیر سم اسبها له میکردند، اما بدن مقدس تو سالم میماند.
ببینید این عبارات را از صمیم دل می گویید یا خیر. اگر دیدید این عبارات را از صمیم دل نمیگویید، بگویید: «یالیتنا کنا معکم فأفوز فوزا عظیما». همچنین اگر دیدید این عبارات را از صمیم دل می گویید، این عشق به امام حسین است.
این عشق به امام حسین است که می گویید: حسین جان! ای کاش من هزاران بار به همراه اهل و عیال و تمام بستگانم قطعه قطعه میشدیم دوباره زنده میشدیم دوباره قطعه قطعه میشدیم، اما به شما و اهلبیتت کوچکترین ناراحتی اصابت نمیکرد.
دوستان عزیز این هم روزی امشب و هدیه امشب ماه ذی الحجه ما به شما بود. من در خدمت حضرتعالی هستم.
مجری:
خیلی متشکرم. واقعاً وقتی که نگاه میکنیم، میبینیم که صفات مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) یکی دوتا و ده تا و صدتا نیست. صفات حضرت به قدری زیاد است که وقتی نگاه میکنیم، میبینیم آیات قرآن هم در وصف امیرالمؤمنین هست.
قرآن به جز از وصف علی آیه ندارد
وقتی آیات و روایات را نگاه میکنیم، میبینیم که پر از فضائل بی حد و اندازه و بیکران مولای متقیان امیرالمؤمنین (سلام الله علیه).
وقتی سیره نبی گرامی اسلام را نگاه میکنیم و رفتار حضرت را نسبت به امیرالمؤمنین میبینیم، سرشار از عشق و محبت به امیرالمؤمنین است.
ما این آقا و این مولا را داریم که باید قدردانش باشیم. صراط مستقیمی که هر روز در نمازمان چندین بار در وعدههای مختلف میخوانیم و می گوییم:
(اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ)
ما را به راه راست هدایت فرما.
بعد می گوییم:
(صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ)
راه کسانی که آنها را مشمول نعمت خود ساختی، نه راه کسانی که بر آنها غضب کردهای و نه گمراهان!
سوره فاتحه (1): آیات 6 و 7
آنجا معلوم میشود که:
(الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دِینا)
امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تکمیل نمودم و اسلام را به عنوان آئین (جاودان) شما پذیرفتم.
سوره مائده (5): آیه 3
نعمت، نعمت ولایت مولای متقیان امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است و وقتی که می گوییم: (وَ لا الضَّالِّینَ)، یعنی ما جزو آن گمراهان نیستیم. ان شاءالله جزو کسانی نیستیم که صراط مستقیم را رها کردند و به راههای انحرافی رفتند و مسیر را گم کردند.
الحمدلله که ما در صراط مستقیم و در صراط مولا و آقاجانمان امیرالمؤمنین هستیم و ان شاءالله تا لحظه آخر و تا لحظه جان کندن سفت و محکم و قوی در این مسیر آقای همه عالم باشیم.
چقدر لذتبخش و شیرین است! یک جا وقتی روایات خوانده میشود، یک جا وقتی آیات خوانده میشود، یک جا میان برنامه پخش میشود و این حس غرور و این حس افتخار به ما دست میدهد که واقعاً باید قدردان باشیم.
مردم عزیز و بینندگان نازنین من بارها گفتم که اگر خداوند عالم ما را مثل بقیه در یک جای دیگر، در یک کشور دیگر و در یک منطقه دیگر قرار میداد و آنجا به دنیا میآمدیم، نه پیغمبری و نه امیرالمؤمنین و هیچکسی دیگر را نداشتیم. اگر ما هم مثل همین چند میلیارد انسانی که در این دنیا زندگی میکنند هیچکسی را نداشتیم، چه خاکی به سرمان میکردیم؟!!
الحمدلله رب العالمین که پیامبر بزرگواری چون نبی گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) را داریم و زیر بیرق اسلام و قرآن و اهلبیت عصمت و طهارت هستیم.
ما علی عالی اعلی داریم. حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بالاترین بانوی عالم را داریم. اهلبیت عصمت و طهارت را داریم. حضرت صاحب الزمان را داریم.
دلمان خوش است که یک آقای مهربانی و دیدگان مهربانی و قلب رئوفی به ما عنایت دارد. همه اینها نعمتهایی است که باید قدردان آن باشیم و با تمام وجود در اعمال و رفتارمان و کردارمان به آن توجه کنیم.
این هم بگویم با توجه به اینکه ماه ذی الحجه و ماه ولایت است، از دهم ذی الحجه که عید قربان است تا بیست و پنجم ذی الحجه تماماً مناسبتهای شادی است. پانزده روز شادی است که ان شاءالله اوج آن هم عید غدیر خم است.
هر عزیزی هرجا هست باید عید غدیر را به تمام معنا و با قدرت و به هر شکلی که میتواند بزرگ بدارد.
میتوانیم با نصب یک بیرق و پرچم در خانه و محل کار و مغازه به استقبال عید غدیر خم برویم و ان شاءالله یک عید غدیر باشکوه و باعظمت برپا کنیم. ان شاءالله یک جشن و شادی و سروری بگیریم کهان شاءالله ماندگار باشد.
همانطور که وعده داده بودیم در خدمتتان هستیم. بینندگان عزیز، شیعه، سنی، آقایان وهابی میتوانند روی خط ارتباطی بیایند. ما بارها هم گفتیم که اولویت با آقایان وهابی است.
علمای وهابی یا بینندگان معمولی یا حتی گویندگان شبکههای وهابی یا عزیزان اهل سنت این فرصت برایشان مهیا است تا روی خط ارتباطی بیایند.
تماسهای بینندگان برنامه:
آقا امیر از گلستان روی خط ارتباطی هستند. آقا امیر سلام به شما، بفرمایید:
بیننده (آقا امیر از گلستان – شیعه):
سلام علیکم خدمت استاد حسینی قزوینی و مجری محترم برنامه حاج علی آقا.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
سلام علیکم و رحمة الله.
بیننده:
چند سؤال از خدمتتان داشتم. سؤال اول این است که چه کسانی از اهل سنت معتقدند که زنان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) داخل در آیه تطهیر نیستند؟! آیا «ابن تیمیه» چنین اعتقادی داشته است یا خیر؟!
سؤال دوم این است که در بعضی از نوشتهها میخوانیم: فلانی به سال 1300 هجری قمری تولد یافت، فوت یافت. یا تنها «ه» مینویسند و یا تنها «ق». اصلاً فرق این دو چیست؟!
سؤال سوم من در مورد اسم حضرت مهدی است. معنای اسمی که مردم روی فرزندانشان میگذارند چیست؟! معنای مَهدی و مِهدی چیست؟! تلفظ کدام صحیح است؟!
با سپاس فراوان از حضرت استاد و مجری محترم و عوامل پشت برنامه «حبل المتین». خدانگهدارتان
مجری:
سلامت باشید، خیلی ممنونم. همچنان در دیار سرسبز بمانیم و از گلستان به دیار مازندران برویم. آقای حسینی روی خط هستند. آقای حسینی سلام به شما، بفرمایید:
بیننده (آقای حسینی از مازندران – شیعه):
خدمت استاد بزرگوار سید بزرگوار و جان و نفسم استاد قزوینی عرض سلام و ادب و احترام دارم.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
بیننده:
به والله صورت زیبا و نورانی شما را میبوسم و دوستتان دارم. خدای حضرت محمد میداند که خیلی دوستتان دارم.
شما واقعاً مطالبی به ما یاد دادید که ما استخوان گلوی وهابیها شدیم. شما این مطالب را به ما یاد دادید و خداوند ریشه وهابیها را بکند که شیعه بتواند راحت زندگی کند. بنده محضر مجری بزرگوار آقای اسماعیلی هم عرض سلام و ادب و احترام دارم.
بنده سؤال ندارم، فقط چند مطلبی دارم که میخواستم شما برای مردم توضیح بدهید. تقاضا دارم یوم الترویه را برای مردم توضیح بدهید.
همچنین رهبر انقلاب آیت الله خامنهای فرمودند که ما باید برائت را انجام بدهیم. وهابیهایی نظیر «ترشابی» گفتند که چرا این کار انجام شود که مربوط به هزار و چهارصد سال پیش است؟!!
من می گویم: پس این چیست که ما داریم می گوییم برائت شده است حج حجاجی که باید حج را انجام بدهند. بنابراین باید برائت را انجام بدهند. حج زمانی قبول است که برائت انجام شود. دیگر سؤال ندارم، خداوند حفظتان کند.
مجری:
آقای حسینی از شما ممنونم، بزرگواری فرمودید. تشکر میکنم از شما، خدانگهدارتان باشد.
بازهم یادآوری میکنم که دوستان عزیز مخاطب که روی خط میآیند در خدمتشان هستیم. آقایان وهابی یا عزیزان شیعه و اهل سنت برای ما فرقی نمیکند و بارها هم گفتیم اولویت برای آقایان وهابی و عزیزان اهل سنت هستند.
استاد امیرآقا از گلستان چند سؤال پرسیدند. ایشان پرسیدند که زنان پیامبر هم در آیه تطهیر هست یا خیر؟! نظر «ابن تیمیه» را در این زمینه میخواستند بدانند.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
«ابن تیمیه» که با تمام توان به میدان میآید و نسبت به اهلبیت جسارت میکند. او در جای جای کتاب «منهاج السنة» و کتاب «مجموع الفتاوی» تشکیک میکند که امیرالمؤمنین جزو آیه است یا خیر!!
او حتی نسبت به حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) مینویسد: مراد زنان پیامبر بودند و دختر رسول الله هم در کنارشان مطرح شده است. حاشیه نشین آیه تطهیر حضرت امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا بودند!!
در کتاب «صحیح مسلم» حدیث 2408 روایتی از «زید بن أرقم» نقل شده است. راوی میگوید خدمت ایشان رسیدیم و از ایشان سؤال کردیم:
«من أَهْلُ بَیتِهِ نِسَاؤُهُ»
اهلبیت پیغمبر اکرم چه کسانی هستند؟! زنان پیغمبر هستند؟!
«قال لَا وأیم اللَّهِ إِنَّ الْمَرْأَةَ تَکونُ مع الرَّجُلِ الْعَصْرَ من الدَّهْرِ ثُمَّ یطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إلی أَبِیهَا»
زید بن أرقم میگوید: خیر، به خدا سوگند که زنان پیغمبر جزو اهلبیت نیستند. زنی یک عمر با مردی زندگی میکند سپس طلاق میگیرد و به منزل پدرش برمی گردد.
«وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَیتِهِ أَصْلُهُ وَعَصَبَتُهُ الَّذِینَ حُرِمُوا الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ»
اهلبیت این زن اقوام او هستند.
صحیح مسلم، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری النیسابوری، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ج 4، ص 1874، ح 2408
ما روایات دیگری هم داریم. «ابن کثیر» شاگرد «ابن تیمیه» در کتاب «تفسیر» خود جلد 3 نقل کرده که عایشه میگوید من به طرف رسول اکرم رفتم و گفتم:
«یا رسول الله وأنا من أهل بیتک»
یا رسول الله! من هم از اهلبیت هستم؟
«فقال تنحی فإنک علی خیر»
پیغمبر فرمود: از اهلبیت من دور شو، زیرا این برای تو بهتر است.
تفسیر القرآن العظیم، اسم المؤلف: إسماعیل بن عمر بن کثیر الدمشقی أبو الفداء، دار النشر: دار الفکر - بیروت – 1401، ج 3، ص 486، باب الأحزاب: (32 - 34) یا نساء النبی...
رسول اکرم به صراحت فرمودند: اهلبیت من کسانی هستند که زیر عبا هستند. ما در این زمینه روایات متعددی از «أم سلمه» و دیگران هم داریم. «أم سلمه» نقل میکند که وقتی من گفتم: آیا من هم جزو اهلبیت هستم؟!
«قال إنک علی خیر إنک من أزواج النبی وما قال إنک من أهل البیت»
پیغمبر فرمود: تو انسان خوبی هستی. تو از همسران پیغمبر هستی و جزو اهلبیت نیستی.
تاریخ مدینة دمشق وذکر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، اسم المؤلف: أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله الشافعی، دار النشر: دار الفکر - بیروت - 1995، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ج 14، ص 145
«أم سلمه» در ادامه میگوید: اگر تمام دنیا را به من میدادند اینقدر لذتبخش نبود که پیغمبر اکرم بگویند تو از اهلبیت من هستی!!
مجری:
سؤال بعدی ایشان این بود که گفتند: گاهی اوقات نام بزرگان و شخصیتهایی که برده میشود، نسبت به سال فوت «ه»، «ق» مینویسند و گاهی اوقات «ه» مینویسند. منظور در اینجا چیست؟!
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
به طور کلی سال ولادت در شرح حال بزرگان نمیآید. آنچه میآید اعم از اینکه ه تنها باشد یا ه ق باشد مراد سال وفات است که همان «هجری قمری» است. زمانی که ه ش بیاید مراد هجری شمسی است.
معمولاً از زمان «شیخ مفید» تا فقهای امروز ما رسم نیست که هجری شمسی بیاید و عمدتاً برمبنای هجری قمری مینویسند.
حال بعضی از آقایان هستند که در مورد وفات «ت» مینویسند و در مورد ولادت «د» مینویسند. بنده این قضیه را در بعضی از آثار متجددین دیدم، اما این بین بزرگان رسم نیست که «ت» به معنای متوفی بنویسند و «د» به معنای متولد بنویسند.
هم متوفی ت دارد و هم متولدت دارد، اما در مورد متوفی ت مینویسند. هرجایی سال وفات بزرگان ما میآید چه زمانی که ه تنها باشد یا زمانی که ه ق باشد مراد هجری قمری است.
مجری:
خیلی ممنونم. سؤال بعدی ایشان در مورد نام مبارک مولا امام زمان (ارواحنا فداه) است. اولاً اینکه پرسیدند آیا مَهدی درست است یا مِهدی درست است؟!
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
قطعاً مِهدی غلط است. نام حضرت مَهدی است و اسم مفعول است یعنی هدایت شده. هاد مَهد!
مجری:
بیشتر در زبان فارسی مِهدی می گویند.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
معمولاً هم در السنه کلمه مَهدی مشهور است.
مجری:
نام حضرت مهدی به صورت خاص و ویژه در روایت آمده است یا خیر؟!
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
بله. کلمه مَهدی الی ماشاءالله در روایات ائمه اطهار (علیهم السلام) آمده است.
مجری:
این نامگذاری توسط پدر بزرگوارشان بوده است؟!
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
نام حضرت صاحب الزمان محمد است، این اسامی جزو القاب حضرت است. بعضی از طریق پدرشان بوده است و بعضی از طریق خود حضرت بوده است. تعابیری نظیر:
«أَنَا الْمَهْدِی وَ أَنَا قَائِمُ الزَّمَان»
کمال الدین و تمام النعمة، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 445، ح 18
و:
«وَ هُوَ الْقَائِم»
کفایة الأثر فی النصّ علی الأئمة الإثنی عشر، نویسنده: خزاز رازی، علی بن محمد، محقق / مصحح: حسینی کوهکمری، عبد اللطیف، ص 232، باب ما جاء عن الحسین ع ما یوافق هذه الأخبار و نصه علی ابنه علی بن الحسین ع
بنابراین این عبارات کاملاً در کلمات ائمه اطهار (علیهم السلام) هم آمده است. ما شاید نزدیک به صد روایت در این زمینه داریم.
در کتاب «کمال الدین» اثر «مرحوم شیخ صدوق» روایتی در رابطه با ائمه اطهار (علیهم السلام) از رسول گرامی اسلام مطرح شده است که میفرماید: خداوند عالم در عرش اوصیاء مرا به من نشان داد.
«أَوَّلُهُمْ عَلِی بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ آخِرُهُمْ مَهْدِی أُمَّتِی»
کمال الدین و تمام النعمة، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 256، ح 4
واژه مَهدی از زبان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است. بازهم در کتاب «الاختصاص» اثر «شیخ مفید» آمده است:
«فَالْأَئِمَّةُ بَعْدِی أَوَّلُهُمْ عَلِی وَ آخِرُهُمْ الْمَهْدِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِمْ أَجْمَعِین»
الإختصاص، نویسنده: مفید، محمد بن محمد، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر و محرمی زرندی، محمود، ص 224، باب حدیث فی الأئمة ع
بنابراین این تعابیر در عبارتهای مختلفی آمده است، نه تنها یک روایت. شاید بیش از صد روایت داریم که کلمه «الْمَهْدِی» و «الْقَائِم» در آنجا آمده است. این تعابیر، تعابیری است که از زبان رسول اکرم و ائمه اطهار (علیهم السلام) استعمال شده است.
مجری:
بسیار خوب، خیلی ممنونم. آقای حسینی از مازندران نکتهای را بیان کردند که ما بیشتر روی آن تأکید کنیم. ایشان اشاره به یوم الترویه کردند که روز هشتم ذی الحجه است. معمولاً حجاج از این شب آماده میشوند و برای سرزمین عرفات میروند.
در گذشته برائت از مشرکین به شکل دیگری برگزار میشد، اما از مدتها قبل به خاطر منعی که آل سعود دارد در همان چادرهای عرفات برگزار میشود.
غالباً هم حجاج ایرانی و برخی از کشورهای مسلمان در یک جمع قرار میگیرند. ایشان درخواست کردند قدری در این خصوص صحبت کنید.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
ترویه به معنای آب رساندن است. عرب به مشک راویه میگوید. در کتاب «مسائل علی بن جعفر (سلام الله علیه)» فرزند امام صادق و برادر بزرگوار امام کاظم (علیه السلام) صفحه 269 تعبیری آمده است که مینویسد:
«وَ سَأَلْتُهُ عَنِ التَّرْوِیةِ لِمَ سُمِّیتْ تَرْوِیة»
ظاهر قضیه این است که از برادرم امام کاظم شنیدم، زیرا عمده روایات علی بن جعفر از برادر بزرگوارشان است. بزرگواری که مزارشان در قم آخر خیابان چهارمردان است.
«وَ سَأَلْتُهُ عَنِ التَّرْوِیةِ لِمَ سُمِّیتْ تَرْوِیة»
در مورد ترویه سؤال کردم و پرسیدم چرا روز هشتم را یوم الترویه می گویند؟!
«قَالَ إِنَّهُ لَمْ یکنْ بِعَرَفَاتٍ مَاءٌ وَ إِنَّمَا کانَ یحْمَلُ الْمَاءُ مِنْ مَکةَ وَ کانَ ینَادِی بَعْضُهُمْ بَعْضاً یوْمَ التَّرْوِیةِ حَتَّی یحْمِلُ النَّاسُ مَا یرْوِیهِمْ»
حضرت فرمود: در زمان گذشته در عرفات آب نبود. عدهای از مکه به عرفات برای حجاج آب حمل میکردند و ندا میدادند: یوم الترویه. این روز، روز آب رساندن مردم از مکه به عرفات بود.
ترویه به معنای آب رسانی زبانزد شد و روز هشتم به یوم الترویه مشهور شد. در کتاب «تفسیر علی بن ابراهیم» هم آمده است که در روز هشتم وقتی حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل حج انجام دادند، جبرئیل نازل شد و گفت:
«یا إِبْرَاهِیمُ قُمْ فَارْتَوِ مِنَ الْمَاءِ لِأَنَّهُ لَمْ یکنْ بِمِنًی وَ عَرَفَاتٍ مَاء»
ای ابراهیم! بلند شو و برای خود آب ذخیره کن. در عرفات و منی از آب خبری نیست.
تفسیر القمی، نویسنده: قمی، علی بن ابراهیم، محقق / مصحح: موسوی جزائری، طیب، ص 62، باب 2 سورة البقرة و هی مائتان و ست و ثمانون آیة 286
در ادامه روایت قبل آمده است:
«فَسُمِّیتِ التَّرْوِیةُ لِذَلِک»
مسائل علی بن جعفر و مستدرکاتها، نویسنده: عریضی، علی بن جعفر، محقق / مصحح: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث، ص 269، ح 661
این روایت شاید هم در رابطه با حضرت ابراهیم باشد و هم در رابطه با قضیه رساندن آب باشد. علت نامگذاری یوم الترویه این است.
مجری:
خیلی ممنونم. ایشان اشاره به برائت از مشرکین هم کردند. الآن در شرایط امروزی نمیدانم چه داستانی است که همه دنیا بر علیه صهیونیستها و رژیم اشغالگر قدس به پا خاستند. بهترین مکان میتواند حج باشد که همه مسلمانان آنجا جمع هستند.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
نمیدانیم قضیه چیست که عربستان سعودی اینقدر به آمریکا و اسرائیل بها میدهد. البته اخیراً در بعضی از اخبارها نشان میدهد که بعد از آنکه ایران پهباد فوق مدرن آمریکا را هدف قرار داد، لرزه بر اندام شیوخ عرب افتاد.
این ترس داشت یواش یواش از بین میرفت و آمریکا بازهم داشت آنها را میترساند. قضیه حمله به اسرائیل و وعده صادق قدری آنها را متزلزل کرده است.
از یک طرف از ایران میترسند، اما از طرف دیگر هم میدانند که اگر قرار باشد ایران کاری انجام دهد نابود خواهند شد.
بنده به یاد دارم در زمان «ترامپ» وقتی صحبت ایران شد، گفت: اگر ایران بخواهد به شما حمله کند، قبل از اینکه شما فرصت کنید تلفن بردارید و به ما زنگ بزنید ایران خاک شما را زیر و رو کرده است. حواستان را جمع کنید!
الآن هم اسرائیل چند روزی است ادعا میکند ما میخواهیم به لبنان حمله کنیم. «بایدن» و دیگران گفتند: حمله نکنید، زیرا حمله به لبنان همانا و حمله صدها هزار مسلمان از عراق و سوریه و ایران برای دفاع از لبنان و نابودی شما همانا!
مجری:
مسیر غزه کمی محدود است و شاید مسلمانان نتوانند به غزه بروند، اما الحمدلله مسیر لبنان هموار است.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
امروز لبنان تنها نیست. امروز لبنان به معنای کل جهان تشیع است. در غزه یک سری محدودیتها و یک سری مسائلی است که شاید به صلاح نباشد بیان شود، اما اگر بحث لبنان مطرح شود مسلم است حزب الله روز اول تلاویو و حیفا را با خاک یکسان میکند.
اسرائیل خودشان میدانند که اگر به لبنان حمله کند، روز اول هزاران موشک میفرستند و چیزی باقی نمیگذارند. همین دو سه روز قبل بود که سامانه گنبد آهنین اسرائیل را از بین بردند. قدرت حزب الله این است!
هر روز هم میبینیم حزب الله سران اسرائیل را به درک واصل میکنند، اما آنها هیچ کاری نمیتوانند کنند و تنها خانههای مسکونی مردم را ویران میکنند و برمی گردند.
این واقعاً برای اسرائیل و آمریکا لکه ننگی شد که برای نجات چند نفر اسرائیلی این همه انسان بی گناه را کشتند و چند تن از اسرای خودشان را به دست خودشان به درک واصل کردند.
این کارها به چه قیمتی بود؟! اسرائیل میخواهد چکار کند؟! الحمدلله امروز نه تنها دانشجویان بلکه دانش آموزان به میدان آمدند. در آمریکا و اروپا دانش آموزان به میدان آمدند و دارند علیه اسرائیل شعار میدهند و در مدارس متحصن شدند.
الحمدلله رب العالمین قضیه غزه دنیا را بیدار کرد. اهل سنت هم امروز به این نتیجه رسیدند تنها مذهبی که میتواند با ظلم مبارزه کند، مذهب شیعه است که با اقتدا به مولایشان امیرالمؤمنین با ظلم مبارزه میکنند. آخرین جمله امیرالمؤمنین این بود:
«وَ کونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا»
همواره در برابر ظالم خروش و در کنار مظلوم حامی او باشید.
نهج البلاغة، نویسنده: شریف الرضی، محمد بن حسین، محقق / مصحح: صالح، صبحی، ص 421، خ 47
همین دیروز کلیپی پخش شد که یکی از وهابیهای بسیار تندرو شیعه شد و گفت: غزه مرا شیعه کرد! این کلیپ بسیار زیباست و من از دوستان میخواهم این کلیپ را در شبکه به همراه زیرنویس فارسی پخش کنند.
امروز بسیاری از وهابیهای لجوج که حاضر نبودند یک صفحه کتاب شیعه را بخوانند، بیدار شدند. افراد زیادی در اروپا و آمریکا و کشورهای عربی و غزه به خاطر همین قضیه به مذهب شیعه کشیده شدند.
مجری:
امروزه تنها حامی مردم فلسطین شیعیان هستند.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
بله، همه شیعه هستند. شما یک کشور به ما نشان بدهید که سنی مذهب باشد و حامی فلسطین باشد!
کشورهای اروپایی فلسطین را به رسمیت شناختند، اما کشورهای عربی همین اندازه غیرت نداشتند. نمیدانم این افراد به دنبال چه هستند.
مجری:
همین کشورهای اسلامی اطراف حداقل حمایتشان را از اسرائیل بردارند و اجازه ندهند بعضی از کشتیها و تجهیزات به سمت اسرائیل برود.
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
ما شنیدیم که تسلیحات نظامی برای اسرائیل میفرستند. این واقعاً خیلی درد است! در همین حمله وعده صادق ببینید چقدر کشورهای عربی مساعدت کردند.
البته جمهوری اسلامی همه را در حساب جاریشان نوشته است. روزی این حساب جاری باز میشود و مشخص میشود که این قضیه چیست.
مجری:
خیلی ممنونم. حال در بین سؤالاتی که به صورت پیام هم به دست ما میرسد، یکی از بینندگان سؤالی برای ما فرستادند و پرسیدند که موضوع حج و ولایت امیرالمؤمنین و امامت حضرت چطور با همدیگر پیوند خورده است؟!
حضرت آیت الله حسینی قزوینی:
مسئله خیلی فراتر از اینهاست. قبل از برنامه چند پیامک برای ما آمده بود و گفته بودند: آقای «علوی» در «شبکه جهانی حضرت ولی عصر» گفته است که کعبه باید دور علی بن أبی طالب بچرخد و این غلو است!
من گمان میکنم این آقایان باید قدری در امام شناسی تجدیدنظر کنند. امامی که آنها میشناسند، نه به درد دنیا میخورد و نه به درد آخرت میخورد.
بنده تعبیری از حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) بیاورم. ایشان در کتاب «شرح دعای سحر» صفحه 101 مطلبی دارند که عزیزان باید دقت کنند جایگاه امامت کجاست.
شاید بعضی افراد نسبت به مسائل سیاسی با امام خمینی زاویهای داشته باشند، اما نسبت به مسائل علمی دوست و دشمن و یهودیها و اسرائیلیها هم نمیتوانند از آن بزرگوار نقطه ضعف بگیرند. امام خمینی در این کتاب مینویسند:
"ولایت در عقاید و اعمال همچون صورت است برای هیولی. ولایت علوی که خداوند تعالی ما را بر آن مستدام بدارد موجب کمال دین و تمام نعمت گردید."
تا جایی که مینویسند:
"دیگر عبادات بلکه عقاید و ملکات نیز به منزله هیولی است و ولایت صورت آنهاست و آنان به منزله ظاهرند و ولایت باطن آنهاست."
یعنی عقاید ما اعم از توحید و نبوت است و باطن آن ولایت است. از این بهتر؟! این تعبیر امام خمینی است. ظاهر اعتقادات توحید و نبوت و معاد است و باطن آنها ولایت است.
اگر ولایت نباشد توحید به منزله هیولی است، یعنی یک جسم بی روح است که در جایی افتاده است. عبادت ما و نماز ما بدون ولایت به منزله هیولی و یک جسم بی روح است که در جایی افتاده است. این جسم نه حرکتی دارد و نه کاری از او ساخته است.
وقتی امام میفرماید: "ولایت باطن اعتقادات و باطن عبادت است" آنوقت شما بگویید مکه به دور علی بن أبی طالب میچرخد به چه معناست!!
صد و بیست و چهار هزار پیغمبر به دور علی بن أبی طالب میچرخد. کعبه تنها سنگ نشانی است که ره گم نشود.
یکی از عزیزانی که ما به ایشان بسیار علاقه داریم هم برای من پیامک فرستاده بود. قدری باید کتابهای امام خمینی را بخوانید. شاید کتاب «شرح دعای سحر» قدری سنگین باشد، اما خدا بیامرزد کسانی که این کتابها را ترجمه سلیس کردند.
حداقل کتاب «آداب الصلاة» اثر امام خمینی که در اینترنت موجود است را بخوانید و ببینید ولایت از دیدگاه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) چه جایگاهی دارد.
شاید کسی بگوید نه تنها مکه به دور علی میچرخد، بلکه اگر به دور «قنبر» غلام علی بن أبی طالب هم بچرخد برایش افتخار است. این چه حرفی است که شماها میزنید!!
ملاحظه کنید «آلوسی» متوفای 1270 هجری ذیل آیه 67 از سوره مبارکه مائده روایتی را از «عبدالله بن مسعود» مفسر عصر رسالت نقل میکند و مینویسد:
«کنا نقرأ علی عهد رسول الله یاأیها الرسول بلغ ماأنزل الیک من ربک إن علیا ولی المؤمنین وإن لم تفعل فما بلغت رسالته»
ما همگی در زمان پیغمبر این آیه را چنین میخواندیم: ای پیغمبر! به مردم بگو که علی ولی امر مؤمنین است و اگر ولایت علی معرفی نشود رسالت تو ناتمام است.
روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، اسم المؤلف: العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود الألوسی البغدادی، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت، ج 6، ص 193، باب المائدة: (67) یا أیها الرسول... ..
خداوند متعال خطاب به رسول اکرم میفرماید: اگر شما ولایت علی بن أبی طالب را در غدیر معرفی نکنید، تمام زحماتت که در طول این مدت انجام دادید بی نتیجه و بی اثر است.
مقام معظم رهبری تعبیری دارند که تعبیر بسیار سنگینی است. ایشان در تاریخ 30/06/1395 ذیل آیه شریفه:
(یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ)
ای پیامبر آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است کاملاً (به مردم) برسان و اگر نکنی، رسالت او را انجام ندادهای.
سوره مائده (5): آیه 67
مینویسد:
"خداوند متعال میفرماید که اگر این حکم را ابلاغ نکنی، اصلاً رسالتت را انجام ندادی. پیغمبر اکرم 23 سال است دارد مجاهدت میکند. آن مجاهدات مکه، آن مجاهدات مدینه، آن جنگها، آن فداکاریها، آن گذشت ها، آن سختگیریها بر خود، آن هدایت عظیم بشری که آن بزرگوار انجام داده است همه اینها در این مدت انجام گرفته است. این چه حادثهای و چه عارضهای است که اگر نباشد همه اینها گویی نیست."
شما دارید مکه را با امیرالمؤمنین مقایسه میکنید؟! تمام رسالت پیغمبر اکرم و انبیاء با اعلام نکردن ولایت امیرالمؤمنین زیر سؤال میرود!!
این تعابیر بسیار تعابیر بزرگی است. ما باید قدری دقت کنیم که امام شناسیمان درست باشد. بحث غلو نیست، بلکه بحث حقیقت است.
(وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ)
همچنین در کتاب «الدر المنثور» آمده است:
«وأخرج ابن مردویه عن ابن مسعود قال: کنا نقرأ علی عهد رسول الله (یا أیها الرسول بلغ ما أنزل إلیک من ربک) ان علیا مولی المؤمنین (وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس)»
ابن مریویه به نقل از ابن مسعود میگوید ما همگی در زمان پیغمبر اکرم این آیه را چنین میخواندیم: ای پیغمبر! به مردم بگو که علی ولی امر مؤمنین است و اگر ولایت علی معرفی نشود رسالت تو ناتمام است.
الدر المنثور، اسم المؤلف: عبد الرحمن بن الکمال جلال الدین السیوطی، دار النشر: دار الفکر - بیروت – 1993، ج 3، ص 117، باب المائدة: (67) یا أیها الرسول... ..
«شوکانی» هم در کتاب «فتح القدیر» جلد دوم صفحه 69 مینویسد:
«کنَّا نَقْرَأُ عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیک مِنْ رَبِّک- إِنَّ عَلِیا مَوْلَی الْمُؤْمِنِینَ- وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُک مِنَ النَّاسِ»
فتح القدیر، المؤلف: محمد بن علی بن محمد بن عبد الله الشوکانی الیمنی (المتوفی: 1250 هـ (، الناشر: دار ابن کثیر، دار الکلم الطیب - دمشق، بیروت، الطبعة: الأولی - 1414 هـ، ج 2، ص 69، باب سورة المائدة (5): آیة 67
مجری:
حضرت استاد بسیار از شما ممنونم، سایهتان مستدام باشد. استفاده کردیم و بهره بردیم، از شما ممنونم.
دوستان عزیز از شما هم ممنون و سپاسگذارم که امشب هم برنامه زنده «حبل المتین» را همراهی فرمودید. دغدغه ما این است که در برنامهها در خدمت مخاطبین هم باشیم و تلفنها و سؤالات و پیامهایشان را پاسخ بدهیم.
تشکر میکنم از نگاه شما. در پناه حضرت حق و زیر سایه آقاجانمان حضرت مرتضی علی باشید. خدانگهدارتان
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته