2022 September 26 - دوشنبه 04 مهر 1401
اسامی ائمه اطهار (علیهم السلام)، در لوح ماندگار حضرت زهرا (سلام الله علیها)
کد مطلب: ١٥١٤٣ تاریخ انتشار: ٠٧ تير ١٤٠١ - ١٨:٢٧ تعداد بازدید: 453
حبل المتین » عمومی
اسامی ائمه اطهار (علیهم السلام)، در لوح ماندگار حضرت زهرا (سلام الله علیها)

حبل المتین 1401/03/22

 
 
بسم الله الرحمن الرحیم

22/03/1401

موضوع: اسامی ائمه اطهار (علیهم السلام)، در لوح ماندگار حضرت زهرا (سلام الله علیها)

برنامه حبل المتین

فهرست مطالب این برنامه:

ویژگی حکومت جهانی امام زمان (سلام الله علیه) از زبان یک عالم متعصب سنی!

خلاصه ای از مباحث گذشته پیرامون امامت الهی ائمه اطهار (علیهم السلام)

تیشه برخی خواص نادان و بی بصیرت، بر پیکره مکتب تشیع!

اسامی ائمه اطهار (علیهم السلام)، در لوح ماندگار حضرت زهرا (سلام الله علیها)

نرم افزارهای علوم اسلامی، نعمتی بزرگ برای محققین و پژوهشگران

تماس‌های بینندگان برنامه

«انسان دویست و پنجاه ساله»؛ کتابی که باید با دقت خواند

مجری:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه شما بینندگان عزیز و ارجمند «شبکه جهانی حضرت ولی عصر». الحمدلله این توفیق بازهم نصیب ما شد تا در یکشنبه شبی دیگر برنامه «حبل المتین» را به محضر همه شما گرامیان تقدیم کنیم.

برنامه‌ای که این افتخار را داریم در محضر حضرت آیت الله حسینی قزوینی هستیم. ان شاءالله بتوانیم این جلسه هم نهایت بهره و استفاده را از محضرشان ببریم.

ابتدای برنامه سلام و عرض ادبی به محضر حضرت استاد داشته باشیم؛ در ادامه از حضرت استاد می‌خواهیم تا مثل همیشه حسن مطلع برنامه را ذکر نام و یاد حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) قرار بدهند تا زنگارزدایی شود از دل‌های ما هر آلودگی که خدای ناکرده تا الآن کسب شده و بر رخساره این فطرت و سرشت پاک نشسته است. سلام عرض می‌کنم، در خدمتتان هستیم؛

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

السلام علیک یا بقیة الله فی أرضه السلام علیک یا میثاق الله الذی أخذه و وکده السلام علیک یا صاحب المرئی و المسمع فما کان لنا شیء الا و انتم له السبب و الیه السبیل

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ خدمت همه بینندگان عزیز و گرامی که در هرکجای این کره خاکی بیننده برنامه هستند و ما را مهمان کانون گرم خانواده خودشان قرار دادند، خالصانه‌ترین سلامم را تقدیم می‌کنم و موفقیت روزافزون برای همه گرامیان از خداوند منّان خواهانم.

همانطور که عزیزمان هم اشاره کردند، به جهت اینکه خودمان و شبکه و دست اندرکاران و بینندگان عزیزمان بیمه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) باشند، یادی از آن مظلومه دوسرا می‌کنیم.

هرجا که عزا بر من مظلومه گرفتند

ساکت ننشینید، حسین و حسن آنجاست

اینقدر پی قبر من زار نگردید

هرجا دلتان می‌شکند قبر من آنجاست

ناله‌ها کردم که دل ارضا شود اما نشد

گریه کردم عقده از دل وا شود اما نشد

در مدینه کوچه‌ها را یک به یک گشتم دلا

تا که قبر فاطمه پیدا شود اما نشد

باشد که با آمدن حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) قبر مادرش حضرت صدیقه طاهره را برای همگان روشن کند و انتقام مظلومان و بیچارگان و شهدا و دلسوختگان تاریخ را از ستمگران بستاند و مایه خوشنودی همه انبیاء و ملائکه و اولیاء خداوند شود.

مجری:

حضرت استاد خیلی ممنون و متشکریم، لطف فرمودید. بینندگان عزیز مطلع هستید که حضرت استاد بارها و بارها فرمودند: اینگونه نبود که ظلم تنها در حق امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا واقع شده باشد، ظلم اصلی در حق بشریت انجام شد.

همانطور که حضرت استاد نام بردند و گفتند که ما منتظر منتقمی هستیم تا ان شاءالله انتقام آن ظلمی که در حق همه بشریت که قطعاً در قالب انسان کامل انجام شده بود را بگیرد و منتظر آن انتقام هستیم.

الحمدلله این توفیق را داریم تا در ابتدای برنامه اشتیاق خودمان را به آن وجود نورانی بیشتر و بیشتر ‌کنیم. در خدمتتان هستیم و می‌خواهیم بشنویم از حکومت جهانی حضرت ولی عصر.

ویژگی حکومت جهانی امام زمان (سلام الله علیه) از زبان یک عالم متعصب سنی!

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

نکته زیبایی فرمودید. وقتی حضرت ولی عصر می‌آیند انتقام تمام مظلومان عالم و تمام شهدا از حضرت هابیل گرفته می‌شود. با کشته شدن حضرت هابیل قلب حضرت آدم و حضرت حوا سوخت.

بعد از آن انبیاء الهی و اولیاء الهی در طول تاریخ ظلم‌های زیادی متحمل شدند. خانواده‌های دلسوخته، مصیبت دیده و زجر کشیده چه رسد به اهلبیت عصمت و طهارت که بسیار مورد ظلم واقع شدند.

امروز هم ما می‌بینیم ستمکاران، استکبار جهانی، صهیونیست بین المللی و وهابیت به زن و مرد رحم نمی‌کنند. آن‌ها به مسلمان و غیر مسلمان و شیعه و غیر شیعه رحم نمی‌کنند و برای رسیدن به اهدافشان هر جنایتی را مرتکب می‌شوند.

قلب مقدس حضرت ولی عصر از این ظلم‌ها و جنایت‌ها خون است. ان شاءالله با آمدنش انتقام تمام مظلومان مخصوصاً مظلومان عصر ما که زیر چکمه‌های دژخیمان و استکبار جهانی و صهیونیست بین المللی لگدمال و پرپر می‌شوند گرفته شود.

آقای «ابن حجر هیتمی» متوفای 974 هجری کتابی به نام «الصواعق المحرقه» دارد. ایشان در حقیقت این کتاب را در رد عقاید شیعه نوشته است، اما عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!

بسیاری از روایاتی درباره امیرالمؤمنین و اهلبیت که علمای اهل سنت صلاح ندیدند نقل کنند یا حکومت‌ها به آنها اجازه نقل کردن نداده‌اند، «ابن حجر» در کتاب «الصواعق المحرقه» آن‌ها را آورده است.

ایشان در جلد 2، صفحه 479 در رابطه با حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) می‌نویسد که «احمد بن حنبل» و «ماوردی» گفته‌اند که پیغمبر اکرم فرموده است:

«أبشروا بالمهدی»

بشارت بدهید به مهدی.

«رجل من قریش من عترتی یخرج فی اختلاف من الناس وزلزال»

مردی از قریش از عترت من قیام می‌کند، در حالی که مردم در اختلاف شدید و تزلزل‌های بی نظیری قرار دارند.

در حقیقت اختلاف و گرفتاری و مشکلات در جامعه به صورت زلزله به وجود آمده است.

«فیملأ الأرض عدلا وقسطا کما ملئت ظلما وجورا»

او سراسر زمین را با عدل و داد مملو می‌کند بعد از آنکه از ظلم و جنایت پر شده است.

جمله جالب اینجاست که ایشان می‌نویسد:

«ویرضی عنه ساکن السماء وساکن الأرض»

آنچنان عدالت در زمین ایجاد می‌کند که تمام ساکنان آسمان و زمین از او اعلان رضایت می‌کنند.

«ویقسم المال صحاحا بالسویة»

او بیت المال و نعمت‌های خدادادی را در میان مردم به صورت صحیح تقسیم می‌کند.

یعنی دیگر ثروتمند و فقیری نیست، دارا و گدایی نیست.

«ویملأ قلوب أمة محمد غنی»

و قلب‌های امت محمد سیر می‌شود و اشتیاقی به ثروت اندوزی در قلب‌هایشان ایجاد نمی‌شود.

در این صورت دیگر مردم احساس نداری نمی‌کنند. هرآنچه به ذهنشان می‌آید تا زندگی ایده آل فراهم کنند، در عصر حضرت مهدی فراهم می‌شود.

«ویسعهم عدله»

آنچنان عدالت حضرت فراگیر می‌شود که احدی احساس ناامنی نمی‌کند.

الصواعق المحرقة علی أهل الرفض والضلال والزندقة، اسم المؤلف: أبو العباس أحمد بن محمد بن علی ابن حجر الهیثمی، دار النشر: مؤسسة الرسالة - لبنان - 1417 هـ - 1997 م، الطبعة: الأولی، تحقیق: عبد الرحمن بن عبد الله الترکی - کامل محمد الخراط، ج 2، ص 479، الفصل الأول فی الآیات الواردة فیهم

در این صورت هیچ فردی از فرد دیگر ترس و وحشتی در دلش ندارد. برای آمدن چنین بزرگواری دست به دعا شویم، زیرا که حضرت فرمود:

«وَ أَکثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَج فَإِنَّ ذَلِک فَرَجُکم »

برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید. زیرا فرج شما هم در فرج من است.

کمال الدین و تمام النعمة، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 485، ح 4

کسانی دعایشان به اجابت می‌رسد، کسانی از گرفتاری‌ها و فتنه‌ها خلاصی پیدا می‌کنند که زیاد به یاد امام زمان باشند و برای حضرت دعا کنند.

افرادی که ابتدای نمازشان برای فرج دعا می‌کنند، در قنوتشان برای فرج دعا می‌کنند، در رکوعشان برای فرج دعا می‌کنند، در سجده برای فرج دعا می‌کنند، در پایان نماز برای فرج دعا می‌کنند.

اولاً دعا برای فرج حضرت ولی عصر باعث می‌شود که این نماز بی دغدغه به عرش الهی برسد. دوما گرفتاری‌ها هم با دعا برای فرج برطرف خواهد شد و حوائج با دعا برای فرج برآورده خواهد شد.

اگر کسی توفیقی پیدا کرد که هر روز هزاران هزار بار به یاد حضرت مهدی صاحب الزمان (ارواحنا فداه) باشد و توفیق پیدا کرد برای حضرت دعا کند، بداند که خداوند عالم سعادت دنیا و آخرت را به او ارزانی داشته و هدیه داده است.

اگر ما خدای ناکرده غافل بودیم و برای خالی نبودن عریضه در نهایت صلوات و عجل فرجهم گفتیم، کارمان با کرام الکاتبین است.

مجری:

احسنتم، بسیار زیبا و شیرین فرمودید. صرف این گفتار وقتی که قطعاً از دل برمی آید، لاجرم بر دل می‌نشیند. انسان این شیرینی و حلاوت را احساس می‌کند. ان شاءالله بتواند ببیند آن لحظه‌ای را که؛

«تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَه»

کافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 3، ص 424، ح 6

ان شاءالله جزء آن افرادی باشیم که در رکاب حضرت بقیة الله الأعظم با دشمنان پیکار می‌کنیم.

حضرت استاد! ما چند جلسه‌ای هست بحث‌هایی از امامت و ولایت را آغاز کردیم. اگر امکان دارد مختصری از آنچه مطرح شده است را بفرمایید تا عزیزان بیننده هم بیشتر در جریان قرار بگیرند سپس ان شاءالله سیر این جلسه را پی خواهیم گرفت.

خلاصه ای از مباحث گذشته پیرامون امامت الهی ائمه اطهار (علیهم السلام)

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله أفوض أمری إلی الله إن الله بصیر بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

ما در گذشته روایاتی را آوردیم مبنی بر اینکه رسول اکرم فرمود: امت من به هفتاد و دو فرقه تقسیم می‌شوند. یک فرقه اهل نجات هستند و سایر فرقه‌ها اهل هلاکت هستند. ما این روایت را از کتاب «صحیح مسلم» و دیگر کتب آوردیم و عبارت علمای بزرگوار اهل سنت و شیعه را هم نقل کردیم.

در ادامه ما حدیث:

«من مَاتَ بِغَیرِ إِمَامٍ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیةً»

مسند الإمام أحمد بن حنبل، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر، ج 4، ص 96، ح 16922

را از کتب اهل سنت نظیر «صحیح مسلم» و دیگر صحاح اهل سنت آوردیم. ما اقوال بزرگان اهل سنت را آوردیم و عقاید علمای شیعه را هم مطرح کردیم، بدون اینکه کوچکترین اهانت و جسارتی به کسی متعرض شویم.

روایت سوم روایتی است که رسول اکرم فرمود: جانشینان من دوازده نفر هستند. ما در این زمینه هم از کتاب «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» که اصح کتب نزد اهل سنت است مطالبی را آوردیم.

ما اقوال بزرگان اهل سنت را هم در اینجا نقل کردیم، اقوال علمای شیعه را هم آوردیم و داوری را هم به عهده بینندگان عزیز واگذار کردیم.

این همان بصیرت افزایی است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید کردند. ما باید بتوانیم آگاهی‌های مردم و اطلاعات دینی و مذهبی مردم را بالا ببریم تا هر مسیری را انتخاب می‌کنند آگاهانه انتخاب کنند.

امروزه خطر بزرگی که جامعه و نظام جمهوری اسلامی و مذهب و حتی دین را مورد هدف قرار داده و در خطر قرار داده است، بی بصیرتی خواص است. یک عده خواصی که خواص هستند، اما خواص بی خاصیت هستند.

این افراد خود را از خواص می‌دانند، اما از معارف دینی اطلاعی ندارند. این افراد خود را از خواص می‌دانند، اما نمی‌دانند امروز تکلیفشان در جامعه و در برابر مردم و نظام جمهوری اسلامی و آمریکا و صهیونیست چیست.

من وقتی در فضای مجازی بعضی از مطالب را از خواص می‌بینم قلبم به درد می‌آید. حال اگر یک سری اپوزیسیون های خارج نشین حرف‌هایی می‌زنند، از آنها غیر از این انتظاری نیست. اگر ورشکستگان سیاسی و فراری‌های ایران حرف‌هایی می‌زنند.

به عنوان مثال فیلم «عنکبوت مقدس» را در فضای مجازی دیدیم و نقد آن را هم در رسانه‌ها دیدیم. یک سری افراد عقده‌ای که نتوانستند به آمال شوم خود در کشور ایران برسند، خارج رفتند و دارند کشور فروشی می‌کنند.

ما نمی‌خواهیم بگوییم دین فروشی می‌کنند، زیرا این افراد آنقدر ارزش ندارند که بگوییم دین فروشی می‌کنند. این افراد وطن فروشی می‌کنند. جایگاه امام هشتم (علیه السلام) به قدری رفیع است که جای بحثی در این زمینه نیست.

مه فشاند نور و سگ عوعو کند

هرکسی بر طینت خود خو کند

بعضی از آقایان اظهار ناراحتی می‌کنند، اما بنده به هیچ وجه ناراحت نیستم. در طول تاریخ از این افراد بوده است. در زمان حضرت آدم و حضرت نوح و حضرت ابراهیم و حضرت موسی و حضرت عیسی و در زمان زمان اهلبیت از این افراد بوده است.

نمونه‌هایی از این افراد در هزار و دویست سال غیبت بوده است و در عصر ما هم شاهد این افراد هستیم. همواره جنود شیطان و جنود رحمان در برابر هم بودند.

تیشه برخی خواص نادان و بی بصیرت، بر پیکره مکتب تشیع!

برای شخص من بزرگترین درد یک سری افرادی است که خود را عالم دینی و عالم سیاسی می‌بینند، اما عمدتاً می‌خواهند سیاست را از کدخدا کسب کنند و دین را از طریق وهابیت یا تالی تلو وهابیت کسب می‌کنند.

بعضاً مقاله‌ها و کتاب‌هایی در داخل کشور چاپ می‌شود که نمی‌توانم نامی از آنها ببرم، اما وقتی بعضی از مطالب را می‌خوانیم قلب ما به درد می‌آید. معلوم نیست قلب حضرت ولی عصر چقدر به درد می‌آید!

می‌بینیم یک فرد عمامه به سر می‌گوید روایاتی که نام ائمه اطهار (علیهم السلام) در آن برده شده است یا سند ندارد یا در قرن سوم و چهارم منتشر شده است!!

من نمی‌دانم اصلاً می‌توان به این افراد عالم دینی بگوییم یا باید آنها را جاهل دینی یا عالم نما خطاب کنیم.

من بارها گفتم و هفته گذشته هم صحبت شد. احادیثی که نام ائمه اطهار (علیهم السلام) در آن برده شده است، بیش از سیصد روایت در کتب شیعه و اهل سنت است.

آنوقت شخصی ادعا می‌کند روایاتی که نام ائمه اطهار در آن برده شده است روایات واحد است که در قرن سوم و چهارم منتشر شده است.

بنده بارها گفتم عزیزان بیننده توجه داشته باشند، عزیزان طلبه و دانشجو دقت کنند. قدیمی‌ترین کتابی که فعلاً از کتب اربعه در دسترس ما هست، کتاب «مرحوم کلینی» متوفای 329 هجری است.

کتاب «کافی» تألیف و نوشته «کلینی» نیست که ما بگوییم مربوط به قرن سوم و چهارم است. ایشان کتاب‌هایی که در عصر معصوم نوشته شده را مبوب کرده است.

«مرحوم صاحب وسائل» در خاتمه کتاب «وسائل الشیعه» می‌گوید: در زمان ائمه اطهار از عصر امیرالمؤمنین تا عصر امام حسن عسکری بیش از شش هزار و ششصد کتاب توسط صحابه ائمه نوشته شده است.

از این تعداد چهارصد کتاب تحت عنوان «اصول اربعمئة» گل سرسبد کتاب‌ها بوده است. «کلینی» بیست و دو سال زحمت کشیده و این کتاب‌ها را مبوب کرده است.

در حقیقت کتاب «کافی» مبوب و جمع آوری شده کتاب‌هایی است که از عصر امیرالمؤمنین تا عصر امام حسن عسکری نوشته شده است.

مجری:

صرفاً یک دسته بندی جدید ارائه شده است.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

بله، دسته بندی جدید است. شما که در عصمت و نام و تعداد ائمه اطهار ایجاد تردید می‌کنید و ادعا می‌کنید که در کتب «کافی» و «تهذیب الأحکام» هست، بگویید دو رکعت نماز صبح را چطور از کتابی که در قرن اول و دوم نوشته شده است اثبات می‌کنید؟!

اصلاً ما کاری به ائمه اطهار نداریم. آیا در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرید یا نمی‌گیرید؟! اگر روزه می‌گیرید احکام مبطلات صوم و واجبات صوم را چطور از کتب قرن اول و دوم اثبات می‌کنید؟!

الآن ایام حج است و دوستان شما می‌خواهند به حج بروند. مسائل حج در کدام کتاب قرن اول و دوم نوشته شده است؟! به ما نشان بدهید.

شما حرفی می‌زنید که لوازم این حرف تمام معارف اسلامی را به باد می‌دهد. اهل سنت هم همینطور هستند.

قدیمی‌ترین کتاب اهل سنت کتاب «صحیح بخاری» است. «محمد بن اسماعیل بخاری» متوفای 256 هجری است و «مسلم» متوفای 261 هجری است.

شما آنها را هم زیر سؤال می‌برید. شما نه تنها با مذهب شیعه بازی می‌کنید، بلکه با مذهب اهل سنت هم بازی می‌کنید!!

شما می‌خواهید در سایه سار اهل سنت حرفی بزنید که آنها خوششان بیاید. شیعه که از حرف‌های شما خوشش نمی‌آید، شاید آنها خوششان بیاید.

بیایید برای ما ثابت کنید. شما کتابی از قرن اول و دوم برای ما بیاورید که احکام نماز و مبطلات نماز و واجبات نماز و شکیات نماز و سهویات نماز در آن آمده باشد.

قدیمی‌ترین کتابی که نماز و روزه و خمس و زکات را از آن می‌گیریم کتاب «کافی» است. آیا قدیمی‌تر از کتاب «کافی» کتابی دارید که به ما نشان بدهید؟!

«شیخ صدوق» بعد از «کلینی» و متوفای 381 هجری است. «شیخ طوسی» هم متوفای 460 هجری است. «شیخ مفید» متوفای 413 هجری است. «سید مرتضی» متوفای 435 هجری است. همه این علما متعلق به قرن پنجم هستند.

انسان بعضی مسائلی می‌شنود که چه مربوط به اصل اسلام باشد چه مربوط به نظام باشد، واقعاً از خودی‌ها ناراحت است.

من از بیگانگان هرگز ننالم

که با من هرچه کرد این آشنا کرد

یا:

دشمن اگر می‌کشد به دوست توان گفت

با که بگویم که دوست مرا کشت

ما در جلسه گذشته هم روایاتی پیرامون تعداد ائمه اطهار را مطرح کردیم. شاید بیش از پنجاه روایت داریم که رسول اکرم فرمود: ائمه بعد از من دوازده نفر هستند. اولین آنها امیرالمؤمنین و آخرین آنها حضرت مهدی است.

ما در اینجا تعریضی زدیم و عزیزمان سؤالی در رابطه با بعضی از مدعیان دروغین بابیت و مهدویت همانند دجال الدجاجله «احمد بصری» داشتیم.

ما بارها گفتیم که آماده مناظره و مباهله در کفر و ارتداد این شخص هستیم. ولی ابشان تا به حال جوابی نداده است، زیرا وجودی ندارد که جواب بدهد.

حال اگر چند تن از روستائیان و افراد عادی جذب این گروه شوند تعجب آور نیست. این جای تأسف دارد که بعضی از عمامه به سرها برای رسیدن به یک آب و نانی جذب این فرقه باطل می‌شوند.

امیدواریم که ان شاءالله این برنامه‌ها پیش زمینه روشنگری باشد برای افرادی که خودی هستند، اما ضربه بر خود می‌زنند. از ماست که بر ماست!

ما گفتیم روایاتی که در رابطه با ائمه اثناعشر آمده است، به قدری زیاد است که از شمارش خارج است.

ما در مورد واقعه غدیر خم، صد و ده روایت داریم، اما در مورد اسامی ائمه اطهار بیش از سیصد روایت داریم. قدر متیقن سیصد روایاتی است که از کتب شیعه و سنی استخراج کردیم.

ان شاءالله اگر خداوند به ما توفیق بدهد و بتوانیم دانشنامه امامت و ولایت را چاپ کنیم، شاید بیش از چهار یا پنج جلد آن تنها به نصوص امامت اختصاص پیدا کند.

از آن هم بالاتر که ان شاءالله ما در آینده مفصل به آن می‌پردازیم، این است که رسول اکرم فرمود:

«إِنِّی تَارِک فِیکمُ الثَّقَلَینِ کتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی [مَا إِنْ تَمَسَّکتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی أَبَداً]»

من در میان شما دو چیز گرانبها به امامت گذاشتم و رفتم، کتاب و اهلبیتم. اگر به آنها تمسک کنید هرگز گمراه نمی‌شوید.

المسترشد فی إمامة علی بن أبی طالب علیه السلام، نویسنده: طبری آملی کبیر، محمد بن جریر بن رستم، محقق / مصحح: محمودی، احمد، ص 559، ح 237

آنوقت ما می‌بینیم بعضی از آقایانی که از خواص کتاب می‌نویسند، می گویند: یادگار پیغمبر اکرم کتاب و سنت بوده است. پیغمبر اکرم در منا سخنرانی کرده و مردم را به کتاب خدا توصیه کرده است!!

ما این درد را به کجا ببریم و این مصیبت را به چه کسی تسلیت بگوییم؟!! اهل سنت خود می گویند:

«کتاب الله وسنة نبیهم»

کتاب خدا و سنت پیغمبر.

فضائل الصحابة، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبد الله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة الرسالة - بیروت - 1403 - 1983، الطبعة: الأولی، تحقیق: د. وصی الله محمد عباس، ج 2، ص 638، ح 1085

به قول معروف شما کاتولیک‌تر از پاپ شده‌اید!! والله تالله بالله جز آمریکا و اسرائیل و وهابیت کسی دیگر از اینطور کتاب‌ها و مطالب استفاده نمی‌کند.

من به این افراد برادرانه توصیه می‌کنم و اگر خودشان استدراک نکنند، بنده به حول قوه الهی با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری بنده کتاب‌هایشان را جلوی دوربین می‌آورم و به مردم نشان می‌دهم.

بیانات مقام معظم رهبری این بود که این افراد باید معرفی شوند و اطلاع رسانی شود. البته تعداد این افراد زیاد نیست، اما حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمود:

«لَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَدُوّاً وَ إِنْ ضَعُف»

دشمن را کوچک نشمارید، ولو هرچند کوچک باشد.

عیون الحکم و المواعظ، نویسنده: لیثی واسطی، علی بن محمد، محقق / مصحح: حسنی بیرجندی، حسین، ص 518، ح 9412

ما در خدمت حضرتعالی هستیم.

مجری:

أحسنتم، بسیار خوب، خیلی ممنون. الحمدلله تا اینجا حضرت استاد مفصلاً نسبت به کتب اهل سنت اشاره فرمودند و مدارک آن را دیدیم. ما در کتب شیعه بودیم. حضرت استاد تعداد دقیق را ذکر کردند و مفصلاً با اسناد مشاهده کردیم.

اولین و آخرین کسی که قرار است این منصب را بپذیرد را مشاهده کردیم. سؤال‌های دیگری هم هست، ان شاءالله حتماً مطرح خواهیم کرد.

قبل از اینکه سؤالات را بپرسیم یک یادآوری انجام دهم. تلفن‌هایی که زیرنویس شده در اختیارتان هست و مشاهده می‌فرمایید.

شما بینندگان عزیز می‌توانید از راه‌های گوناگونی برای تماس با شبکه استفاده کنید. ان شاءالله عزیزان اتاق فرمان با شما تماس خواهند گرفت. شما سؤال خود را می‌پرسید و اگر دغدغه یا مطلب خاصی هست ان شاءالله با ما در میان خواهید گذاشت.

یک فاصله بگیریم، ان شاءالله برمی گردیم و ادامه این مطالب و سؤالات را از حضرت استاد خواهیم پرسید.

عرض سلام مجدد خدمت همه شما بینندگان عزیز و ارجمند «شبکه جهانی حضرت ولی عصر». الحمدلله تا این لحظه از برنامه «حبل المتین» همراه ما بودید و از محضر حضرت استاد آیت الله حسینی قزوینی استفاده کردیم.

در جلسات پیش مباحث مختلفی بیان شده بود که حضرت استاد یک مختصری از آن را فرمودند. سابقاً کاملاً مشخص شده بود که تعداد ائمه اطهار چند نفر است و اولین و آخرین وصی یا اولین و آخرین امام چه کسانی هستند.

حال این سؤال را از محضر حضرت استاد می‌پرسیم که درست است این کاملاً خود نوعی تفصیل است، اما بازهم مفصل‌تر می‌خواهیم ببینیم. آیا نام تک تک ائمه اطهار به تصریح ذکر شده است؟!

اینطور که در خاطر بنده هست بعضی از روایات به این قضیه اشاره داشتند، اما فصلی را جداگانه به این اختصاص ندادیم.

اسامی ائمه اطهار (علیهم السلام)، در لوح ماندگار حضرت زهرا (سلام الله علیها)

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

در رابطه با اسامی ائمه اطهار چند نوع بیان شده است. بنده روایتی از کتاب «کمال الدین» می‌آورم، سپس می‌خواهم سؤال را از شما بپرسم و ببینم که چه جوابی مطرح می‌کنید.

در کتاب «کمال الدین» اثر «شیخ صدوق» متوفای 381 هجری روایتی آمده است که سندا صددرصد صحیح است.

«جابر بن عبدالله انصاری» نقل می‌کند که من خدمت حضرت صدیقه طاهره رسیدم و دیدم جلوی حضرت لوحی هست که آنچنان نوری از آن می‌تابد که چشم انسان را خیره می‌کند. دیدم در این لوح دوازده اسم وجود دارد و اسامی را شمردم. سپس می‌گوید:

«فَرَأَیتُ فیها مُحَمَّداً مُحَمَّداً مُحَمَّداً فِی ثَلَاثَةِ مَوَاضِعَ وَ عَلِیاً وَ عَلِیاً وَ عَلِیاً وَ عَلِیاً فِی أَرْبَعَةِ مَوَاضِع»

دیدم در میان این اسامی سه بار اسم محمد و چهار بار اسم علی آمده است.

کمال الدین و تمام النعمة، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 311، ح 14

روایت بعد هم همین است. در روایت بعد آمده است:

«فَعَدَدْتُ اثْنَی عَشَرَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ ثَلَاثَةٌ مِنْهُمْ مُحَمَّدٌ وَ أَرْبَعَةٌ مِنْهُمْ عَلِی»

کمال الدین و تمام النعمة، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 312، ح 15

حال حضرتعالی توضیح بدهید که سه محمد و چهار علی چه کسانی از ائمه اطهار هستند.

مجری:

اگر بخواهیم از ائمه اطهار آغاز کنیم اولین ائمه حضرت امیرالمؤمنین هستند که اولین علی هستند. علی دوم امام سجاد (علیه السلام) هستند. علی سوم امام رضا (علیه السلام) هستند. علی چهارم امام هادی (علیه السلام) هستند.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

بنابراین این چهار علی شد. حضرت علی بن أبی طالب، امام سجاد، امام رضا و امام هادی (علیهم السلام). حال سه محمد هم در میان اسامی ائمه اطهار هستند. آن‌ها چه کسانی هستند؟!

مجری:

اولین محمد فرزند امام سجاد حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) هستند. دومین محمد حضرت امام محمد جواد (علیه السلام) هستند. سومین محمد حضرت حجت (ارواحنا فداه) هستند.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

بنابراین امام محمد باقر، امام محمد جواد و محمد بن الحسن العسکری (علیهم السلام) سه محمد هستند. حضرت علی بن أبی طالب، حضرت علی بن الحسین، حضرت علی بن موسی الرضا و حضرت علی النقی (علیهم السلام) هم چهار علی هستند.

بینندگان عزیز در نظر داشته باشند که این رمز بسیار زیبایی است. «جابر بن عبدالله انصاری» می‌گوید که در میان اسامی ائمه اطهار چهار علی و سه محمد وجود داشت.

بعضی از شبهاتی که اسماعیلیه در زمان غیبت صغری و حتی در زمان ائمه اطهار (علیهم السلام) مطرح کردند مبنی بر اینکه امام صادق (علیه السلام) نمی‌دانست که آیا امام بعد از او حضرت موسی بن جعفر است یا «اسماعیل» است، درست نیست.

این لوح حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است که اسامی ائمه اطهار از قبیل چهار علی و سه محمد از حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) تا حضرت مهدی (ارواحنا فداه) در آن مشخص شده است.

زیدی‌ها هم همینطور شبهاتی مطرح می‌کنند. «مرحوم شیخ صدوق» و پدر «شیخ صدوق» هم مفصل شبهات زیدیه را پاسخ دادند. آن‌ها بعد از امام سجاد معتقد به امامت امام باقر تا حضرت ولی عصر نیستند. روی ادعای زیدیه خط بطلان کشیده شد.

امثال «احمد بصری‌ها» هم معتقد هستند «احمد بصری» امام سیزدهم است. روی این ادعا هم خط بطلان کشیده شد.

طبق این روایات اولین امام و آخرین امام مشخص است. چهار تن به نام علی هم در میان اسامی ائمه اطهار مشخص است و سه تن به نام محمد هم در میان اسامی ائمه اطهار مشخص شده است.

دوستان عزیز تفضلات الهی و عنایت و لطف اهلبیت (علیهم السلام) بوده است که اسامی ائمه اطهار با عبارت‌های مختلف بیان شود.

بنده ابتدا سؤال کردم و ممکن بود قدری فکر آقای مرعشی مشغول شود و به زحمت بیفتند. من هم ابتدا که این روایت را دیدم اسامی چهار علی و سه محمد قدری فکرم را مشغول کرد.

مجری:

بسیار نکته دقیقی است. همانطور که حضرتعالی فرمودید وقتی یک رمزی برای چیزی ثبت می‌شود، به جهت این است که گویا می‌خواهد در تاریخ بماند.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

این‌ها یک حالت معماگونه‌ای هم هست تا انسان ذهنش را به کار بیندازد و چهار علی و سه محمد را پیدا کند. معمولاً نام حضرت ولی عصر که «محمد» هست به ذهن بسیاری از افراد نمی‌آید و قدری سخت است.

بازهم روایت دیگری در کتاب «کمال الدین» با همین مضمون آمده است. در کتاب «کافی» جلد اول صفحه 527 روایت مفصلی آمده است. در روایت آمده است در لوحی که خدمت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) بوده است، آمده است:

«هَذَا کتَابٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکیمِ- لِمُحَمَّدٍ نَبِیهِ وَ نُورِهِ وَ سَفِیرِه»

تا جایی که می‌نویسد:

«إِنِّی لَمْ أَبْعَثْ نَبِیاً فَأُکمِلَتْ أَیامُهُ وَ انْقَضَتْ مُدَّتُهُ إِلَّا جَعَلْتُ لَهُ وَصِیا»

این لوح مربوط به شب معراج است. خداوند عالم این لوح را به رسول گرامی اسلام هدیه داده است و رسول اکرم هم این هدیه را به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) داده است.

حضرت فاطمه زهرا هم این لوح را در اختیار «جابر» قرار داده است، زیرا «جابر» از حضرت صدیقه طاهره خواسته بود.

امام باقر (علیه السلام) هم یک مرتبه به منزل «جابر» می‌روند و می‌فرمایند: لوحی که از مادرم حضرت فاطمه زهرا گرفتی و استنساخ کردی را بیاور. «جابر» این لوح را در اختیار حضرت قرار می‌دهند.

امام باقر این لوح را می‌خوانند و می‌فرمایند: لوحی که من از مادرم حضرت فاطمه زهرا دارم یک حرف با این لوح تفاوت ندارد.

این هم خود یک رمز است که امام باقر (علیه السلام) امام معصوم و حجت خداوند متعال نزد «جابر بن عبدالله انصاری» بروند و بفرمایند لوحی که از مادرم حضرت فاطمه زهرا گرفتی و از روی آن نوشتی با لوحی که من دارم تفاوتی ندارد.

حضرت می‌خواهند تثبیت کنند آنچه از «جابر» می‌گیرند با لوحی که نزد امام معصوم است تفاوتی دارد. شاید بعضی افراد به امام دسترسی ندارند، اما به «جابر» دسترسی دارند.

شاید افراد نسبت به امام باقر، ان قلت و قلت داشته باشند، اما «جابر» صحابی است و شیعه و سنی همگان او را به عنوان صحابی جلیل القدر پیغمبر اکرم قبول دارند.

بنابراین امام باقر (علیه السلام) نسخه‌ای از لوح که نزد «جابر» هست را تصحیح می‌کنند. در این لوح آمده است که خداوند عالم فرمود: هر پیغمبری دوران نبوتش تمام شد من وصیی برای او قرار دادم.

«وَ إِنِّی فَضَّلْتُک عَلَی الْأَنْبِیاءِ وَ فَضَّلْتُ وَصِیک عَلَی الْأَوْصِیاءِ»

یا محمد! تو را بر تمام انبیاء افضل قرار دادم و وصی تو را هم بر تمام اوصیاء برتر قرار دادم.

«وَ أَکرَمْتُک بِشِبْلَیک وَ سِبْطَیک حَسَنٍ وَ حُسَینٍ»

و گرامی داشتم تو را به دو نور دیده‌ات حسن و حسین.

روایت مفصل است. بعد در مورد شهادت حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) می‌فرماید:

«وَ أَکرَمْتُهُ بِالشَّهَادَةِ وَ خَتَمْتُ لَهُ بِالسَّعَادَةِ»

و حسین را به شهادت گرامی داشتم و سعادت را برای او پایان بردم.

«فَهُوَ أَفْضَلُ مَنِ اسْتُشْهِدَ وَ أَرْفَعُ الشُّهَدَاءِ دَرَجَةً جَعَلْتُ»

حسین افضل شهدای عالم هستی است و بالاترین درجه شهدا را در اختیار دارد.

«کلِمَتِی التَّامَّةَ مَعَهُ وَ حُجَّتِی الْبَالِغَةَ عِنْدَهُ»

کلمات تامه من با اوست و حجت بالغه من با اوست.

«بِعِتْرَتِهِ أُثِیبُ وَ أُعَاقِبُ»

با عترت امام حسین فردای قیامت به بندگانم ثواب می‌دهم و عقابشان می‌کنم.

«أَوَّلُهُمْ عَلِی سَیدُ الْعَابِدِینَ وَ زَینُ أَوْلِیائِی الْمَاضِینَ»

نخستین آنها علی سرور عابدان و زینت اولیاء گذشته من است.

«وَ ابْنُهُ شِبْهُ جَدِّهِ الْمَحْمُودِ مُحَمَّدٌ الْبَاقِرُ عِلْمِی وَ الْمَعْدِنُ لِحِکمَتِی»

و پسر او که همانند جد پسندیده خود محمد است شکافنده علم من و کانون حکمت من است.

ایشان تک تک نام ائمه اطهار را در اینجا می‌برد و سایر ائمه اطهار از امام صادق (علیه السلام) تا امام حسن عسکری را می‌برد و سپس می‌نویسد: کامل می‌کنم این وصایت و خلافت را با فرزند حضرت امام حسن عسکری.

البته نام حضرت ولی عصر در اینجا به صورت «م‌ح‌م‌د» آمده است. معمولاً صحابه اسم حضرت مهدی (ارواحنا فداه) را نام نمی‌بردند، زیرا دشمن حساسیت داشت و با تمام توان برای نابودی وجود مقدس حضرت ولی عصر تلاش می‌کرد.

در بعضی از منابع آمده است که بردن نام حضرت مهدی حرام است. این مربوط به دوران خاصی است و برای نجات جان شیعیان است. حضرت ولی عصر در امان خداوند عالم است و در آن هیچ شک و شبهه‌ای نیست.

معمولاً به جهت اینکه جان شیعیان محفوظ بماند، اسم حضرت بقیة الله را نمی‌بردند. در لوح نسبت به حضرت ولی عصر نوشته شده است:

«وَ أُکمِلُ ذَلِک بِابْنِهِ م‌ح‌م‌د رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»

و این رشته را به وجود پسر او «م ح م د» که رحمت برای جهانیان است کامل کنم.

«عَلَیهِ کمَالُ مُوسَی وَ بَهَاءُ عِیسَی وَ صَبْرُ أَیوبَ»

او کمال موسی و رونق عیسی و صبر ایوب دارد.

«فَیذَلُّ أَوْلِیائِی فِی زَمَانِهِ وَ تُتَهَادَی رُءُوسُهُمْ کمَا تُتَهَادَی رُءُوسُ التُّرْک وَ الدَّیلَمِ»

در زمان غیبت او دوستانم خوار گردند و ستمگران سرهای آنها را برای یکدیگر هدیه فرستند، چنان که سرهای ترک و دیلم را به هدیه فرستند.

همانطور که ما دیدیم داعش چه جنایت‌هایی کردند و چه سرهایی را از دوستداران اهلبیت بریدند.

«فَیقْتَلُونَ وَ یحْرَقُونَ وَ یکونُونَ خَائِفِینَ مَرْعُوبِینَ وَجِلِینَ»

آن‌ها را بکشند و بسوزانند و آنها ترسان و بیمناک و هراسان باشند.

«قَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ سَالِمٍ قَالَ أَبُو بَصِیرٍ لَوْ لَمْ تَسْمَعْ فِی دَهْرِک إِلَّا هَذَا الْحَدِیثَ لَکفَاک»

عبدالرحمن بن سالم می‌گوید که ابوبصیر گفت: اگر در دوران عمرت جز این حدیث نشنیده باشی تو را کفایت می‌کند.

«فَصُنْهُ إِلَّا عَنْ أَهْلِهِ»

پس آن را از نااهلش پنهان دار.

کافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 1، ص 527، ح 3

حکومت چه اموی باشد و چه عباسی باشد که بر هردو لعنت باد، با تمام توان می‌خواستند آثار اهلبیت را محو و نابود کنند.

شاید ما روزی به حول قوه الهی بحثی را شروع کنیم مبنی بر اینکه اصلاً علمای اهل سنت در طول تاریخ به خاطر دفاع از اهلبیت چه شکنجه‌هایی شدند، چه اذیت‌ها شدند و چه زجرها کشیدند و چه تازیانه‌ها خوردند.

علمای اهل سنت به خاطر دفاع از اهلبیت هزار ضربه شلاق خوردند. این در حالی است که حکم زنای محصنه صد ضربه شلاق است و بالاتر از صد ضربه شلاق نداریم.

«متوکل» دستور می‌دهد به یکی از علمای اهل سنت که از اهلبیت و امیرالمؤمنین دفاع کرده بود هزار ضربه شلاق بزنند.

این مطالب را نه معمولاً علمای ما مطرح می‌کنند و نه متأسفانه علمای اهل سنت مطرح می‌کنند. بحث علاقه به اهلبیت یک بحث فرامذهبی بلکه فرادینی است.

ملاحظه کنید «جورج جورداق» و دیگر علمای مسیحی وقتی به حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می‌رسند، آنچنان زیبا قلم فرسایی می‌کنند که انسان احساس می‌کند «ابوذر» و «سلمان» و «مقداد» است که از امیرالمؤمنین دفاع می‌کند.

شخصیت امیرالمؤمنین و ائمه اطهار (علیهم السلام) شخصیتی فرامذهبی و فرادینی است. اگر ما بخواهیم شیعه را معرفی نیست، لازم نیست با مطاعن و فحش به فلان صحابه شیعه را معرفی کنیم.

دیروز یکی از عزیزان که از اساتید دانشگاه هم هست و شاید راضی نباشد نام او را ببرم، نقل می‌کرد که به یکی از استان‌های تلفیقی رفته بودم و وارد جلسه‌ای شدم که علمای اهل سنت هم در آن جلسه حضور داشتند.

من که تا به حال در این زمینه صحبت نکرده بودم، شروع به صحبت در رابطه با فضائل ائمه اطهار و امیرالمؤمنین کردم.

بعضی از علمای اهل سنت گفتند: خوشا به حالتان، چه امامانی دارید. آن‌ها چه فضائل و مناقبی داشتند. ما از وجود چنین امامانی محروم هستیم. چه سعادتی دارید که مرجع تقلید دارید و مسائل دینی خود را نزد مرجع تقلید استفتاء می‌کنید و جواب می‌گیرید!

من چیزی نگفتم و تنها فضائل ائمه اطهار را بیان کردم و در رابطه با امیرالمؤمنین و امام رضا و سایر ائمه اطهار صحبت کردم.

لازم نیست که با فحش و ناسزا به صحابه شیعه بودن خود را بیان کنیم و دلمان خوش باشد که اگر فحش دادم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از من خوشنود می‌شود!! امام رضا (علیه السلام) فرمود:

«فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»

اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بشنوند از ما تبعیت می‌کنند.

عیون أخبار الرضا علیه السلام، نویسنده: ابن بابویه، محمد بن علی، محقق / مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 1، ص 307، ح 69

بنده از آن دسته از بینندگانی که از ما حرف شنوی دارند خواهش و تقاضا می‌کنم به عبارت امام هشتم خوب دقت کنند. کلمه «النَّاسَ» هرکجا آمده است طرف خطاب اهل سنت است.

مرحوم آیت الله العظمی بروجردی می‌گفت: شما در مصر و کشورهای آفریقایی اهل سنت به جای آنکه بحث‌های اختلافی را مطرح کنید، حدیث ثقلین را مطرح کنید. حدیث ثقلین حدیث مجمعٌ علیه نزد شیعه و اهل سنت است. حتی اگر:

«کتاب الله وسنة نبیهم»

کتاب خدا و سنت پیغمبر.

فضائل الصحابة، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبد الله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة الرسالة - بیروت - 1403 - 1983، الطبعة: الأولی، تحقیق: د. وصی الله محمد عباس، ج 2، ص 638، ح 1085

هم بیاوریم، بازهم اهلبیت اولین کسی هستند که پاسدار سنت پیغمبر اکرم و ناقل و راوی سنت پیغمبر اکرم هستند.

آیت الله العظمی بروجردی که «مجمع التقریب» را در مصر قرار داد، به نماینده خود رسماً اعلام کرد: کتاب «خلاف» اثر «شیخ طوسی» را در میان مردم منتشر کنید.

کتاب «خلاف» کتاب فقه مقارن است که فتاوی شیعه، احناف، شافعی، حنابله و مالکی‌ها را دارد. ایشان همچنین دستور داد کتاب «مجمع البیان» تفسیر «طبرسی» را برای مردم چاپ و منتشر کنید.

آیا آیت الله العظمی بروجردی به اندازه این شیعه انگلیسی علاقه‌ای به اهلبیت نداشت؟! این یاوه سرای آمریکایی الآن هم لباس خود را کنار گذاشته و کراوات می زند. حال ما نمی‌دانیم چه زمانی او از دین خارج شود و دین «مزدک» را ترویج کند.

آیا آیت الله العظمی بروجردی به اندازه این شخص به اهلبیت عقیده نداشتند که این چنین فرمودند؟!

ما باید قدری دقت کنیم، حواسمان را جمع کنیم و ببینیم ائمه اطهار (علیهم السلام) چکار کردند. ما باید همان روش ائمه اطهار را در میان مردم منتشر کنیم.

مجری:

حضرت استاد رویه حضرتعالی را قطعاً بسیاری از عزیزانی که همراه ما بودند در عمل هم مشاهده کردند. نمونه بسیار واضح و روشن آن اینکه برای ما شکی نیست در اینکه حضرت استاد تمام تلاش خود را بر دفاع از حریم اهلبیت انجام می‌دهند.

در این راستا یک برنامه پاسخ به شبهاتی قرار داده شده است که برنامه «حبل المتین» است. در عرض همین برنامه اگر توفیق نبوده و تا به حال مشاهده نکردید، برنامه «اخلاق علوی و سیره مهدوی» هست که شب‌های جمعه در خدمت حضرت استاد هستیم.

ما الآن هم داریم راجع به محاسن اخلاق و مکارم اصلی صحبت می‌کنیم. دقیقاً همانطور که حضرتعالی فرمودید، این دو باید با همدیگر باشند تا تکمیل کننده باشند.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

بله، برنامه «اخلاق علوی و سیره مهدوی» در این راستاست. «مرحوم محمد تقی مجلسی» در کتاب «روضة المتقین» جلد یازدهم صفحه 6 وقتی به این روایت می‌رسد، می‌نویسد:

«فبالطرق المستفیضة عن محمد بن یعقوب و الصدوق و غیرهما، عن أبی بصیر عن أبی عبد الله علیه السلام قال: قال أبی علیه السلام لجابر بن عبد الله الأنصاری»

روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، نویسنده: مجلسی، محمدتقی بن مقصودعلی، محقق / مصحح: موسوی کرمانی، حسین و اشتهاردی علی پناه، ج 11، ص 6، باب بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

ایشان حدیث لوح را مطرح می‌کند و می‌نویسد که روایت مستفیض است. روایت مستفیض هم صددرصد مورد تأیید است. شبهه‌ای در مورد اینکه روایت مستفیض مورد تأیید نباشد نیست.

بنده در ذهن دارم تنها هشت سند مختلف همین حدیث «جابر» دارد. معمولاً اگر سند روایت از سه مورد بیشتر باشد می گویند که روایت مستفیض است.

در برنامه «نور الدرایه» که قبلاً هم برای عزیزان نشان دادیم، وقتی به این روایت می‌رسد، می‌نویسد: ارزیابی برنامه این است که روایت صحیح است.

این نظرات آیت الله العظمی شبیری زنجانی است که به قول آیت الله سبحانی در رجال مرد بی نظیر تاریخ شیعه است. ما در تاریخ شیعه کسی همانند آیت الله العظمی شبیری زنجانی در رجال نداریم.

«محمد تقی مجلسی» هم می‌گوید روایت مستفیض است. ما در این زمینه روایت زیاد داریم. بنده عرض کردم ما سیصد روایت را به صورت میدانی کار کردیم و از فضل خداوند و از باب:

«یا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ استحقاقها»

بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 51، ص 304، ح 19

نصیب ما شده است که این روایت را در کتب شیعه و سنی استقصاء کامل کردیم. بنده می‌توانم ادعا کنم نود و نُه درصد از کتاب‌هایی که در رابطه با اسامی معصومین و ائمه اطهار بوده است را زیر و رو کردم.

کسی که هیچ اشتباهی ندارد معصوم است. همین که ما می گوییم اشتباه نداریم خود اشتباه است.

نرم افزارهای علوم اسلامی، نعمتی بزرگ برای محققین و پژوهشگران

در حال حاضر نرم افزارها هم نعمت بزرگی است. بنده می گویم ای کاش «علامه امینی» در عصر ما بود و کتاب «الغدیر» به جای یازده جلد، صد و ده جلد می‌شد.

ایشان با زحمت‌های طاقت فرسا از این شهر به آن شهر و از این کشور به آن کشور می‌رفتند و با مصیبت‌های زیادی این کتاب‌ها را به دست می‌آورد. بعضی افراد کتاب‌ها را در اختیار ایشان قرار نمی‌دادند.

در نهایت «علامه امینی» توانست کتاب گرانسنگ «الغدیر» را به رشته تحریر درآورد. اگر این بزرگوار در عصر ما بود، بسیار راحت‌تر می‌توانست کتاب خود را تألیف کند.

من یک مرتبه با دوستان اساتید در خدمتشان بودیم. بعضی افراد خیلی زیاد به کامپیوتر عقیده نداشتند. البته بنده شوخی می‌کنم و می گویم: کسی که امروزه کامپیوتر بلد نباشد سواد ندارد!

الآن نشان می‌دهم که امروزه کامپیوتر چه نقشی برای معرفی فرهنگ اهلبیت دارد. نرم افزاری که دوستان می‌بینند، نرم افزار «کتابخانه اهلبیت» است که زیر نظر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سیستانی است. البته بنیانگذار آن آیت الله العظمی گلپایگانی بود.

بنده دو کلمه از حدیث غدیر را انتخاب می‌کنم. دوستان ملاحظه کنند من کلمه «کنت مولاه» را سرچ می‌کنم و دستور می‌دهم که این روایت را از میان چهارصد هزار جلد کتاب به من نشان بده.

ملاحظه بفرمایید این نرم افزار در عرض دو ثانیه و هفت دهم ثانیه بیست و دو هزار و پنجاه و چهار کتاب را معرفی کرد که این حدیث در آنها آمده است. همچنین تعداد کتاب‌هایی که این عبارات را داشت دو هزار و نهصد و پنجاه و دو کتاب بود.

اگر شما یک ارتش ده میلیارد نفری داشته باشید و بخواهند در میان چهارصد هزار جلد کتاب به دنبال حدیث غدیر بگردند، آیا می‌توانند در دو ثانیه چنین کاری انجام بدهند؟! اصلاً کسی در دو ثانیه می‌تواند جلد کتاب را بردارد و نگاه کند؟!

امروزه ما باید خدا را شاکر باشیم که نعمت نرم افزارها را به ما ارزانی داشته است. گرچه فضای مجازی، رسانه‌ها و نرم افزارها یک سری مفاسدی هم دارد اما این فواید را هم دارد.

شاید از میان چهارصد هزار جلد کتابی که در این نرم افزار وجود دارد، سیصد هزار جلد از آن کتب شیعه و صد هزار جلد آن کتب اهل سنت باشد.

ملاحظه کنید این نرم افزار چهارصد هزار جلد کتاب را در عرض دو ثانیه و هفت دهم ثانیه جستجو کرد و بیست و دو هزار و پنجاه و چهار مورد را پیدا کرد. مرد باشید و مطالعه کنید، زیرا احتیاج به گشتن نیست.

روزی یکی از اعاظم نقل می‌کرد و می‌گفت که من به دنبال روایتی در کتاب «بحارالانوار» می‌گشتم و مقید بودم که این روایت را پیدا کنم. من جلد اول کتاب «بحارالانوار» را تا آخر مطالعه کردم، اما این روایت را پیدا نکردم.

جلد دوم و جلد سوم را هم مطالعه کردم، اما روایت را پیدا نکردم. بنده حدود سی و دو یا سی و سه روز کتاب «بحارالانوار» را مطالعه کردم و در نهایت روز سی و سوم روایت را پیدا کردم. ایشان بیش از یک ماه برای یک روایت جستجو کرده بود.

یک مرجع، یک بزرگوار، یک استاد، یک فرهیخته یک ماه وقت خود را می‌گذارد تا یک روایت را پیدا کند. این گشتن‌ها چه فایده‌ای دارد؟! هیچ. ما الآن در اینجا در کمتر از سه ثانیه روایتی را در بیست و دو هزار کتاب پیدا کردیم.

شما کلماتی که زیاد تکرار شده است نظیر «من»، «له» یا «به» را حذف کنید و جستجو بزنید. نرم افزار بلافاصله عبارت مورد نظر را پیدا می‌کند. شما هم مرد باشید، مطالعه کنید و نتیجه مطالعات خود را در اختیار مردم قرار بدهید. مرد در خدمت حضرتعالی هستم.

مجری:

سلامت باشید. واقعاً از همه جهت هم در نرم افزارهای شیعه و هم در نرم افزارهای اهل سنت قابل استفاده است.

خدا را شکر قبل از این زمانی که زیاد کتب اهل سنت را تحریف می‌کردند، این نرم افزارها نبود به جهت اینکه همه را با هم انتخاب می‌کردند و شیفت دیلیت می‌زدند تا روایاتی که مربوط به فضائل اهلبیت است همگی پاک شود.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

بنده نرم افزار اهل سنت را هم بیاورم تا آقایان ببینند. نرم افزار «الجامع الکبیر» متعلق به اهل سنت است، نزدیک به هجده هزار جلد کتاب در آن موجود است و در مدینه هم آن را آپدیت کردند.

بنده در این نرم افزار هم عبارت «کنت مولاه» را جستجو می‌کنم. این نرم افزار در یک ثانیه هفتصد و شصت و یک مورد حدیث غدیر را در هجده هزار جلد کتاب برای ما پیدا کرد.

تماس‌های بینندگان برنامه:

جناب آقای بهادری از کرج پشت خط هستند. آقای بهادری در خدمت شما هستیم، بفرمایید:

بیننده (آقای بهادری از کرج – شیعه):

سلام عرض می‌کنم خدمت حضرت آیت الله قزوینی و جناب آقای مرعشی دو سید بزرگوار.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

سلام علیکم و رحمة الله.

مجری:

علیکم السلام و رحمة الله.

بیننده:

اسلام برای تمام مسائل روزانه زندگی هر مسلمانی برنامه دارد. زمانی که یک آشپز یا نانوا که مشغول پخت است دستور می‌دهد پیشانی خود را ببندد تا عرق او داخل غذا نریزد.

اسلام حتی به کسی که می‌خواهد مرکبی سوار شود دستور می‌دهد اگر می‌خواهی با کسی سلام کنی از مرکب پایین بیا تا این حیوان خستگی خود را در کند. اسلام برای خواب برنامه دارد. اسلام برای خانواده چندین جلد کتاب برنامه دارد.

سؤالم از آقایان وهابی این است که چرا می گویند خداوند برای مدیریت جامعه یک کلمه به بشریت یاد نداده است. تمام جنگ‌ها، اختلافات، کشتارها، زندان‌ها بر سر مدیریت می‌باشد. آیا این افترا به قرآن کریم نیست؟! خداوند متعال در سوره انعام می‌فرماید:

(افْتِراءً عَلَی اللَّه)

بر خدا افترا بستند.

سوره انعام (6): آیه 140

قرآن کریم خطاب به پیغمبران می‌فرماید:

(إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَة)

من در روی زمین جانشین و حاکمی قرار خواهم داد.

سوره بقره (2): آیه 30

خداوند متعال خطاب به حضرت داود می‌فرماید:

(إِنَّا جَعَلْناک خَلِیفَةً فِی الْأَرْض)

ما تو را خلیفه (و نماینده خود) در زمین قرار دادیم.

سوره ص (38): آیه 26

همچنین در مورد حضرت ابراهیم آمده است:

(وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُک لِلنَّاسِ إِماما)

(به خاطر بیاورید) هنگامی که خداوند ابراهیم را با وسائل گوناگونی آزمود، و او بخوبی از عهده آزمایش بر آمد، خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم.

سوره بقره (2): آیه 124

با اینکه شانزده آیه در قرآن کریم داریم که جعل امامت مستقیم در دست خداست، اما تمامی علمای محترم اهل سنت مخصوصاً وهابیت بر این عقیده هستند که خداوند برا نصب خلیفه برنامه نداشته است!!!

چرا آقایان این آیات قرآن کریم را نادیده می‌گیرند؟! آن‌ها برای خوش گذرانی چند نفر در سقیفه که بر ضد خلیفه خداوند روی زمین کودتا کردند؟!

چرا در عربستان سعودی قرائت قرآن نیست؟! چرا تفسیر قرآن کریم نمی‌کنند؟! چرا در قرآن تدبر نمی‌کنند؟! این آقایان تنها به خدا اجازه حضور نمی‌دهند.

سؤال من از باوجدان ترین جوانان اهل سنت این است که نزد یک عالم وهابی بروند و با نهایت احترام بگویند که من شیعه نیستم، اهل سنت هستم و قرآن هم خوانده‌ام.

هیچوقت خداوند اجازه نداده است در تصمیم گیری‌ها کلان همانند انتخاب خلیفه انسان‌ها تصمیم بگیرند.

در رابطه با اجرائیات نظیر انتخاب رئیس جمهور، نماینده مجلس، نماینده شورای شهر باید رأی گیری صورت بگیرد. این در حالی است که در رابطه با مسائل دینی مردم باید تفسیر کلام خدا را از کسی بشنوند که در علم راسخ باشد. کسی باشد که قرآن می‌فرماید:

(فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکرِ إِنْ کنْتُمْ لا تَعْلَمُون)

اگر نمی‌دانید از اهل اطلاع سؤال کنید.

سوره نحل (16): آیه 43

مانند حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه). شأن اول امام در اسلام رساندن هدف حقیقی قرآن کریم و تفسیر آن است.

سؤال من این است که این سه خلیفه محترم که آقایان اهل سنت آنها را قبول دارند، چقدر از قرآن کریم اطلاع داشتند؟! چقدر درس دادند؟! چقدر به مردم دین یاد دادند؟!

اولین کلامی که خداوند به حضرت آدم یاد داد، اسماء بود یعنی علم یاد داد. آیا این علم را خداوند به این سه خلیفه داده است؟! مطلقاً نداده است.

چرا از خلفا کتابی نداریم؟! چرا نوشته‌ای نداریم؟! به ما بگویند. اگر جناب ابوبکر و عمر و عثمان یک کلمه درس به مردم دادند به ما بگویند، ما هم قبول می‌کنیم. یزید چقدر قرآن خوانده بود؟! معاویه چقدر قرآن خوانده بود؟!

تمامی علمای محترم اهل سنت نوشتند که معاویه حین طواف به «سعد بن أبی وقاص» گفت: من چه بگویم؟! «سعد بن أبی وقاص» گفت: تو که داری طواف می‌کنی، بلد نیستی چه بخوانی؟! معاویه «لبیک، اللهم لبیک» را بلد نبود!!

آنوقت شما چطور معاویه را به عنوان خلیفه مسلمین قبول دارید؟! اگر این سؤالات را به ما جواب بدهید ممنون و سپاسگذارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

مجری:

تشکر می‌کنیم جناب آقای بهادری عزیز که از کرج تماس گرفته بودند و مثل همیشه بسیار متقن کلامشان را مطرح کردند. حضرت استاد در خدمت شما هستیم.

«انسان دویست و پنجاه ساله»؛ کتابی که باید با دقت خواند

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

یکی از بحث‌هایی که مطرح است و ما باید خوب حلاجی شود، این است که خلافت و امامت انتصابی است یا انتخابی است.

این یکی از مواردی است که اختلاف اساسی میان شیعه و اهل سنت است. ان شاءالله شاید ما در بحث‌های بعدی مطرح کنیم که اگر ما می گوییم خلافت انتخابی نیست و انتصابی است، ادله ما از قرآن کریم و سنت چیست.

آقایانی هم که می گویند امامت و خلافت انتخابی است دلیلشان چیست. ما باید ادله هردو را بدون کوچکترین جسارت و توهینی مطرح کنیم و داوری را هم به عهده مردم بگذاریم.

من به دوستان هم توصیه می‌کنم در این زمینه کتاب «انسان دویست و پنجاه ساله» اثر مقام معظم رهبری را مطالعه کنند. این کتاب قبلاً چاپ شده است و اخیراً هم در سایت دفتر مقام معظم رهبری توضیح بیشتری نسبت به آن داده شده است.

بنده تقاضا می‌کنم دوستان این کتاب را که عمدتاً در رابطه با ائمه اطهار (علیهم السلام) هست را مطالعه کنند و ببینند خط مشی این سید بزرگوار چیست. آیا مقام معظم رهبری که در اینجا حقانیت اهلبیت را مطرح کرده است، با فحش و توهین به دیگران بوده است؟!

آیا ایشان به جهت به دست آوردن دل دیگران از حقانیت اهلبیت کوچک‌ترین سر سوزنی کوتاه آمده است یا خیر؟!

این دو مسئله است. ما باید حقانیت اهلبیت را محکم بیان کنیم. به تعبیر مقام معظم رهبری ما در رابطه با امیرالمؤمنین خط قرمزی نداریم که در رابطه با امیرالمؤمنین و غدیر خم و عاشورا و فاطمیه کوتاه بیاییم.

ما به هیچ وجه در این زمینه‌ها کوتاه نخواهیم آمد و این را ائمه اطهار و بزرگان به ما یاد دادند. از طرف دیگر هم ضمن اینکه کوتاه نمی‌آییم، مطالب خود را توأم با توهین و اهانت بیان نمی‌کنیم.

ما به اندازه کافی دلیل برای خودمان داریم. توهین و اهانت و فحش و ناسزا منطق کسی است که حرفی برای گفتن ندارد. او مجبور است برای اینکه حرف خود را به کرسی بنشاند فحش و ناسزا به طرف مقابل بدهد.

ما به اندازه کافی دلیل محکم و ادله محکم از آیات قرآن کریم و روایات و گذر تاریخ داریم و نیازی به فحش و اهانت نداریم.

بنده بارها گفتم وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) تقریباً در آخرین روزهای عمر ایشان نوشته شده است.

شاید مطلبی را ایشان در کتاب «بیع» که در ترکیه آن را تألیف کردند نوشته باشند و بعداً از نظرشان برگشته باشند. همچنین ممکن است مطلبی را در کتاب خود در نجف تألیف کرده باشند و بعداً از نظرشان برگشته باشند.

این در حالی است که وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی آخرین یادگار این سید بزرگوار است و برای ما بیان شده است. باید ببینیم در این وصیتنامه در رابطه با اهلبیت و حقانیت اهلبیت و دشمنان اهلبیت به ویژه بنی امیه چه تعابیری به کار رفته است.

این مطالب باید برای ما الگو باشد. ما باید نه حالت افراط داشته باشیم و نه حالت تفریط. ما باید نه توهین کنیم و نه به قدری به عقب برگردیم که از آنطرف بام بیفتیم.

ائمه اطهار (علیهم السلام) هم اصحابشان را به اعتدال دعوت می‌کردند و همواره از افراد تندرو ناراحت بودند.

امام صادق به «معاویة بن وهب» می گویند: به آن دسته از شیعیان ما که از ما حرف شنوی دارند و حرف ما را قبول دارند، سلام برسانید و بگویید برخوردتان با اهل سنت همان برخوردی باشد که ما با آنها داریم.

«فَوَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَیعُودُونَ مَرْضَاهُمْ وَ یشْهَدُونَ جَنَائِزَهُمْ وَ یقِیمُونَ الشَّهَادَةَ لَهُمْ وَ عَلَیهِمْ وَ یؤَدُّونَ الْأَمَانَةَ إِلَیهِم»

به خدا سوگند که امامان شما بیماران آنها را عیادت می‌کنند و در تشییع جنازه‌شان حاضر می‌شوند و به نفع و ضرر آنها گواهی می‌دهند و امانت را به آنها بازمی گردانند.

الکافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: غفاری علی اکبر و آخوندی، محمد، ج 2، ص 636، ح 4

سند این روایت صحیح است و هیچ شبهه‌ای هم در آن نیست. آقایان این روایت را برای کارهای خودشان ملاک قرار بدهند. ما باید تعامل ائمه اطهار با اهل سنت را ملاک قرار بدهیم. ما در خدمت شما هستیم.

مجری:

احسنتم، طیب الله. حضرت استاد از محضرتان بسیار استفاده کردیم. همچنین تشکر می‌کنم از همه شما بینندگان عزیز و ارجمند که تا انتهای برنامه همراه ما بودید. ان شاءالله که موفق و مؤید و منصور باشید. تا دیدار آینده خدانگهدار

 


Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها